خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

گزارش و فایل صوتی ایران سپید از پشت صحنه ی برنامه ی نود

فایل صوتی ایران سپید از پشت صحنه تهیه و پخش برنامه نود را می توانید در انتهای همین گزارش دانلود کنید.

وقتی پای تلویزیون برای تماشای برنامه 90 می نشینی، با مشاهده آماری که هر لحظه بیشتر می شود و گواهی می دهد که  بیشترین مخاطب تلویزیون در بین تمام برنامه های تولیدی و زنده را دارد، قطعاً به این می رسی که پشت برنامه ای در قد و قامت 90 با 17 سال سابقه، فکری گروهی جریان دارد که تحت سخت ترین شرایط، کوچکترین ضربه بر پیکره آن وارد نشده است و همچنان مصمم کار خود را انجام می دهد. برای مشاهده حضور اندیشه گروهی تحت مدیریتی صحیح، هفته گذشته در جمع برنامه سازان این برنامه ورزشی پر طرفدار حاضر شدیم. جالب آن که عادل فردوسی پور، مجری و تهیه کننده برنامه آن روز را عمداً برای حضور ایران سپید در نظر گرفته بود، چون دو روز از روز جهانی عصای سفید می گذشت و تب و تاب صحبت درباره نابینایان همچنان داغ بود.

وقتی وارد استودیو شدیم، شور و حال عجیبی در اتاق فرمان حاکم بود؛ شور و حالی که تا پاسی از شب و  عملاً تا پایان برنامه پا برجا بود. هنوز برنامه شروع نشده بود و عادل آن چه باید به طاهری، کارگردان برنامه و سایر عوامل متذکر شود را با همان ریتم پر شتابش می گفت. نتوانستیم باهم دیده بوسی کنیم، چون گریم کرده و آماده اجرا بود. استودیوی 90، استودیو 11، بزرگترین و یکی از قدیمیترین استودیو های تلویزیون است که صحبت درباره ساختمان آن را در شماره های نخست جعبه جادو، از زبان دکتر جهانگیر درویش، طراح و معمار آن منتشر کردیم. این استودیو در طبقه همکف ساختمان تولید یا همان ساختمان معروف به «ساختمان 13 طبقه»، در منتها الیه یکی از راهرو های دست چپ واقع است. اتاق فرمان استودیو، به سه اتاق تقسیم شده که از چپ به راست به ترتیب، اتاق صدا، اتاق کارگردان و اتاق نور را شامل می شود. در هر اتاق، میز بزرگ دستگاه های کنترل صدا و نور و دوربین ها نصب شده و هر اتاق به فراخور دستگاه های کنترل، دارای چند مانیتور است که متصدیان هر قسمت، با هماهنگی هایی که کارگردان ایجاد کرده، از طریق مانیتور ها با استودیو و میز کنترل کارگردان در تماس هستند.

فضای داخلی استودیو که با یک راهروی کوچک از اتاق فرمان جدا می شود، مساحتی حدود 400 متر مربع دارد. از زمان آماده شدن این استودیو تا امروز، بزرگترین شو ها و مسابقات تلویزیونی در این فضا ضبط و تولید شده و همچنان معتبرترین استودیوی تلویزیون محسوب می شود؛ چنان که برای به روز نگه داشتن استودیو 11، جدیدترین تجهیزات خریداری شده و استودیو به آن تجهیزات مجهز می شود. دیواره های استودیو با عایق چوبی پوشانده شده و بوی تازگی چوب برای هر تازه وارد جذاب است. استیج عادل، فضایی مرکب از دو دایره بزرگ در کوچک است که دایره بزرگ به عنوان محیط کلی، دو سانتیمتر از زمین بالاتر است، دایره کوچک که میز مدور عادل روی آن قرار گرفته، چند سانت مرتفعتر از محیط کلی استیج طراحی شده است. 4 دوربین در زوایای مختلف استودیو متمرکز شده و یک دوربین هم از سقف استودیو، به منظور نشان دادن تصاویر در بخش داوری پیشبینی شده است. یک مانیتور بزرگ در سمت چپ عادل نصب شده که برای نشان دادن آیتم های مختلف است و علاوه بر آن، یک «ویدیو وال» از منتها الیه فضای استیج به طوری که نیمی از محیط مدور استیج را احاطه کند، پشت سر عادل طراحی شده تا تصاویر در ابعاد مختلف نشان داده شوند. یک میز هم در سمت راست عادل برای حضور کارشناس داوری پیشبینی شده است.

همه عوامل با ریتمی مهیج و سراسر شتاب، خود را آماده می کنند تا برنامه به روی آنتن برود. مدیر صحنه، مابین دو دوربین بر روی صندلی، درست رخ به رخ عادل نشسته و عملاً رابط بین او و اتاق فرمان است و با علامت اوست که همه هماهنگ می شوند. روی میز عادل، چند گوشی و تبلت دیده می شود که در طول برنامه با آن ها سر و کار دارد.
آماده: 3….2….1
لینک دانلود به مدت 82 دقیقه و با حجم 75 مگابایت

۲۶ دیدگاه دربارهٔ «گزارش و فایل صوتی ایران سپید از پشت صحنه ی برنامه ی نود»

سلام محمد. ممنونم.
لذت ببر.
سعی می کنیم از سایر برنامه های پر مخاطب سیما هم به همین شکل پشت صحنه تهیه کنیم.
کما اینکه پیشتر نیز از پشت صحنه برنامه ماع عسل گزارشی توسط همکار خوبم مجید سرایی تهیه شده بود.

سلام و درود بر امیر جااان واااییی پشت صحنه نود عاااااالیییه من همین دیشب دیدم نودُ و کلی هم حال کردم با اجرای عادل مخصوصاً وقتی که محمد نابینای طرفدار تیم نساجی رو آورد پشت خت دیگه خیلی حال کردم ولی صحنه سنگ پراکنی ورزشگاه قدیر اهواز حالم رو گرفت آخه یعنی چی تا تیم نتیجه نمیگیره تا داور سوت اشتباه میزنه سره که خون میاد و سنگه که به کله میخوره جالبه عادل دیشب نشون داد که توی ورزشگاه قدیر میشه به راحتی از ورزشگاه رفت بیرون و پاره آجر و کلوخ و سنگ آورد و هیچ کی به هیچ کی این گار که بی صاحبه این ورزشگاه های اهواز دقیقاً پارسال هم توی ورزشگاه تختی اهواز این اتفاق افتاد آقای تاج بابا اگه قرار هستش این طور باشه اجازه نده توی اهواز بازی برگذار بشه به هر حال امیر جون عالی هستش که این فایل رو برامون گذاشتی به هر حال مرسی بابت این پشت صحنه روزگارت خوش و خدا نگه دار

سلام احمد جان.
به نظر من بی فرهنگترین تماشاگران دنیا رو داریم، حال اینکه همیشه ادعا می کنیم ما بهترین تماشاگران دنیا رو داریم.
تو لیگ برتر انگلستان، در فاصله نیم متری زمین فوتبال مردم میشینن و آب از آب تکون نمیخوره.
اما اینجا…..
همه چیمون باید به هم بیاد دیگه قربون شکلت برم

سلام آقای سرمدی من منتظر رسیدن این فایل بودم میدونستم از برنامه ی نود دست پر پیش ما می آیید راستش همون شبی که شما اونجا بودید و برنامه نود هم بخشی از برنامه اش رو به نابینایان تخصیص داده بود و حتی آقای فردوسی پور برنامه اون شب رو به تمام نابینایان تقدیم کردن اسم شما رو هم اوردن که در پشت صحنه برنامه اون شب حضور دارید و من بی صبرانه منتظر رسیدن فایلی از سوی شما بودم بازم تشکر از شما و از برنامه نود و عادل فردوسی پور که چنین فرصتی رو در اختیار نابینایان قرار داد

سلام سمانه.
ببین اول فامیلی هر دوتامون سر داره به همین خاطر اینجوری فکر کردی احتمالا خخخخ
مسئولیت ستون جعبه جادو، بر عهده مجید سرایی هستش و ایشون گزارش پشت صحنه برنامه نود رو تهیه کرده.
ممنون از لطفت به عوامل روزنامه ایران سپید.

برنامه را شنیدم. کار جالبی بود. ولی من متحیرم اینها تو این همه شلوغ پلوغی چطور کار و برنامه اجرا میکنند. بعدشم متوجه نشدم بالاخره برنامه ضبط میشد یا پخش مستقیم بود چون ظاهر قضیه که برنامه مستقیمه ولی مکرر میشنیدیم که کارگردان یا شخص دیگری میگه ۳ ۲ ۱ و آنگاه فردوسی پور شروع به حرف زدن میکنه. در ضمن فکر نمیکنم امیر عزیز اونجا حضور داشت بلکه آقای سرایی و عمرانی حضور داشتند. امیر اگه میتونی مجید رو هم بکشونش به محله تا بیشتر بچهها باهاش آشنا بشند. بازم سپاس از این ابتکار جالب.

سلام عمو جون.
خب برنامه که پخش مستقیم بود.
اون یک دو سه هم به این خاطره که عادل بدونه از این به بعد روی آنتنه و باید شروع کنه.
مجیییید. محلههههه. فکر کن یک درصد مجید از این حالا داشته باشه خخخخخخخ
حالا بهش میگم.

امیر جان، ای کاش شهروز برای ضبط همچین گزارشی میرفت
حس میکنم قدرت توصیف شهروز از آقا مجید بالاتره
رجوع شود به مستند ترکیه
البته به این واقفم که ضبط این گزارش ها محدودیت های خاص خودش رو داره و همه چیز مطابق میل تولید کننده نیست
من به کرات تصاویر ساختمان ۱۳ تبقه ای رو دیدم ولی حس میکنم تصور کردن محیط استدیو با شنیدن این گزارش شدیدا سخته

سلام محمد. شهرووووز؟!
خب اونکه با روزنامه همکاری نداره و طبیعتا نمیتونه برای تهیه گزارش از طرف مؤسسه ایران به اینجور جاها بره.
گزارش مجید هم از اونجایی که باید یک سری رسوم مطبوعاتی رو رعایت کنه، رسمی تره.
طبیعیه که با گزارش های شهروز که شخصی تهیه میشه، فضای متفاوتی داره.

سلام به دوستان خوبم.
عذرخواهی منو بابت عدم پاسخگویی به کامنت ها بپذیرید.
شرمنده، حتماً پنجشنبه عصر میام و پاسخ محبت های شما رو خواهم داد.
فعلا به شدت درگیرم و فرصت نمیکنم.
ممنون از همگی.
پست جدید رو هم گوش کنید.

درود آقای سرمدی. واقعاً به عقیده ی من اگه صدا و سیمای این مملکت یه برنامه ی درست و حسابی داشته باشه اونم نوده. اگه خدا نکرده یه روزی نباشه، تلویزیون هیچ حرفی برای گفتن نداره. ایول به عادل فردوسی پور که بها داده به ما نابینایان.
ممنون از شما بابت ارسال این پست بسیار عالی.
شاد و پر انرژی باشید

دیدگاهتان را بنویسید