خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

یادداشت 25 آبان 95

سلام

از اون سلام گرما!
ازونا که داغه!
ازونا که آدمو از خوشحالی آتیش میزنه!
ازونا که همه ی گوشکنی ها و حتی گوش نکنیا ازش لذت می برن!
چه خبرا؟
میبینم که،
گاهی ها در وضعیت خیلی فعال، گاهی ها در وضعیت خیلی غیر فعال، و گاهی ها هم در وضعیت خیلی نیمه فعال به سر می برید!

خوشحالم از اینکه هستیم و نفس می کشیم و سالمیم تا بتونیم ببینیم بازم روز ها پشت سر هم حرکت می کنند و شب ها میان جاشون و ما در این بین، توی محله دور همیم.
خوشحالم که هر وقت عشقمون میکشه، میتونیم درای خونه هامون توی محله ی گوشکن رو باز کنیم، هوای کوچه های پر از شوق و سرمستی دانشآموز ها، و هوای پر از حمایت بزرگتر ها رو با ریه های تشنه تو بکشیم و جاری بودن رو توی خونمون تزریق کنیم.
خوشحالم که روز به روز، اعضای فعال اینجا بیشتر میشن و روز به روز محتوای اینجا پرتر از قبل میشه!
خب منو که دیگه باید خوب شناخته باشید، گاهی دلم هوس می کنه باهاتون حرف بزنیم. من و دلم. دو تایی با شما حرف بزنیم. شما هم محلی ها که با من و دلم همگی روی هم دیگه میشیم ما!

هوس؟ اتمسفر؟ عشق؟ یا شایدم علاقه به وبلاگ یا وبسایت داشتن

از قبل بود ولی جدیدا خیلی بیشتر شده. اینکه خیلی از شما ها دوست دارید یه وبلاگی، وبسایتی، اتاقی، کوچه ای، چیزی توی این فضای مجازی واسه خودتون داشته باشید. بدونید که:
اول اگه از زدن وب یا وب زدن هدف نداشته باشید، مطمئن باشید زود ولش می کنید. باید یه هدفی داشته باشید که تا هفته ها، ماه ها و حتی خدا رو چه دیدی؟ شاید سال ها توی اون وب شخصی‌تون بهش بچسبید. اینطوری حتی شانس اینکه به شهرت، کسب درآمد یا نهایتا هدفی که داشتید هم نزدیکتر بشید زیاد میشه!
دوم باید یه جایی رو انتخاب کنید، که مرتب عوضش نکنید. بازدید کننده هاتون مثل شما نیستند که شوقی اندازه ی شما داشته باشند. مطمئن باشید حتی یه بار هم که بازدید کننده هاتون رو خونه به دوش کنید، اثری ازشون نخواهد بود.
سوم اصرار نداشته باشید که توی وب شخصیتون صد تا پست کپی و سلام علیک و این وب تازه زده شده و افتتاحیه بزنید، و همه چهچه بزنند و آفرین بگند به شما. شما باید توی خطی که اول رسم کردید، جلو برید تا خود به خود، بازدید کننده ها، دهن به دهن، از خوبی ها و جذابیت ها و جالبی های وب شما، برای دیگران تعریف کنند.
چهارم مطمئن باشید با تبلیغ در این سایت یا با تبلیغ در حتی صداوسیما هم نخواهید تونست بازدید کننده جذب کنید. این کار، راه داره. راهشم اینه که نیاز بازدید کننده هاتون رو توی وبتون برطرف کنید. یعنی کسی که مییاد توی وب شما، یه چیزی بگیره و بره. اگه سعی کنید اون چیز مثل مواد مخدر اعتیاد آور و وابسته کننده باشه، مطمئن باشید همه چون به مواد وب شما معتاد شدند، برای بیشتر و بیشتر گرفتن حتما بازم پیش شما بر می گردن! نع! اشتباه نکنید! اون چیز، حتما بازی نیست! البته که میتونه بازی هم باشه. حتما نرم افزار نیست! البته که میتونه نرم افزار هم باشه! حتما آموزش نیست! البته که میتونه آموزش هم باشه! دست‌نوشته نیست! البته که میتونه دست‌نوشته هم باشه. کلا فکر کنید ببینید چرا دارید وب می زنید و قراره به کجا برسونیدش. نا‌امید نشید و کاری که شروع کردید رو برید جلو.
جاهایی مثل وبیلیون و وبلاگ‌دهی وردپرس برای شروع کار به شرطی خوبند که امکان پشتیبان‌گیری و انتقال نوشته های شما رو به شما بدند. یا به یه نفر بگید نصب وردپرس روی فضا های رایگان مثل اینو یادتون بده یا واستون انجام بده تا یه سایت مستقل داشته باشید. همیشه خوب تحقیق کنید تا یه شروع عالی رو رقم بزنید.
یه چی هم بگم؟ اگه واقعا چیزی هست که می خواهید همه نابینایان ازش با خبر بشند و استفاده کنند، فعلا اینجا و گروه های پر مخاطب نابینایی از مناسبترین جا هایی هست که میتونید مطلب یا برنامه ی مورد نظرتون رو برای استفاده ی همگانی قرار بدید. البته که گفتن نداره، نهایتا تصمیم‌گیری در مورد محتوایی که شما صاحبش هستید در اختیار خودتونه.

هک شدن و از بین رفتن محتوای سایت های نابینایی

شکی نیست که بانک ها با اون دکو پز هم هک میشن. قبل از اینکه جایی که خراب شده رو بسازیم،
اول باید به شناسایی حفره ای که ازش نیش خوردیم بپردازیم. بدون این کار، شخص یا تیم حمله کننده، دفعه ی بعدی هم دوباره از همون سوراخ نیش می زنه. سایت گوشکن چند ماه پیش چند بار هک شد و صفحه ی اولش تغییر داده شد. طبق بررسی هایی که من انجام دادم، هکر ها تونسته بودند از طریق برنامه های قدیمی و آسیب پذیر که توسط ما یا کاربران ما روی کامپیوتر مرکزی محله نصب شده بودند، نفوذ کنند. من تمام اون برنامه ها از جمله برنامه های مدیریت آپلود و انتقال انبوه از راه دور رو پاک کردم. بعدشم دسترسی ها رو در مورد فایل ها 644 و پوشه ها 755 تنظیم مجدد کردم. امیدوارم سوراخ ها همین ها بوده باشه و در مورد گوشکن و هیچ سایت مفیدی چنین اتفاق های ناگواری به وقوع نپیونده!
دوم اینکه خب حالا ما هک شدیم؟ فایل هامون پاک شد؟ مطالب از بین رفت؟ الان پشتیبان داریم یا نداریم؟ این یه پرسش جدی هست که البته میگن معما چو حل گشت، آسان شود. البته من خیلی وقته شاید بگم از همون پنج سال پیش تا حالا پشتیبان‌گیری از مطالب گوشکن رو رعایت کردم و هر اتفاقی هم که بیفته، حد اقل خیالم تخته اگه چند روزی هم محله بره هواخوری، شمام باش میرید! خخخ. منظورم اینه که بعد از چند روز، شاید حتی چند ساعت، میتونیم با پشتیبان هایی که داریم، به حالت اولیه برگردیم. خوب یادم هست شهروز چقدر برای پشتیبان‌گیری اذیت شد و چندین بار توی یه شب بیدار میموند، خطا می گرفت و مجدد تلاش می کرد که مبادا یه شب بدون بکاپ بشیم. تا قبل از شهروز هم خودم مرتب حواسم بود بکاپ می گرفتم. الانم که کارای فنی رو مجدد انجام میدم باز دارم هر روز بکاپ می گیرم. ما توی محله تقریبا بیش از 250 گیگ آرشیو، 7200 مطلب و دویست هزار دیدگاه داریم. از بین رفتن اینا یعنی پنج شش سال زحمت همه ی ما هم‌محلی ها، فوت هوا!
پیشنهادم اینه دوستانی که توی این قضیه آسیب دیدید اول حفره رو بشناسید و ببندید، دوم پشتیبان جزو لاینفک برنامه هاتون باشه، و اگه کمکی، کاری بود، حتما از همه ی ساکنین نابینای فضای مجازی بخواهید کمک کنند تا کاراتون زودتر انجام بشه و دلسرد نشید. من خودمو جای شما میذارم، به شما آفرین میگم که با این شرایط سخت، هنوز روحیه ی خوبی دارید. همیشه 1 درصد استعداد، 99 درصد پشتکاره که قضایا رو حل و فصل میکنه. واقعا برای دو سایت شب روشن و با تو ناراحتم و امیدوارم یه اتفاق خوب به زودی در راه باشه!

تشکر از تمام کسایی که پست میدید و تشکر از کادر مدیریت محتوا

واقعا سخته. مدیریت محتوای گوشکنی که هر روز پست هایی با ملاحظات مختلف مییاد توش و نیاز به بررسی و اصلاح های گوناگون داره، سخته. بچه هایی که پست می فرستید و بچه هایی که مدیریت می کنید، دمتون گرم. به خدا گاهی که می بینم پست های اینجا زیاد شده، هم خوشحال میشم و هم شرمنده! با خودم میگم یعنی چند نفر چقدر اذیت شدید تا این همه محتوای اینجا زیاد شده؟ چقدر زحمت کشیده شده تا اینا به این منظمی و به این مرتبی منتشر بشه؟ چند نفر شام یا چاییتون یخ کرده تا لینک های یه نوشته حتما قبل از انتشارش چک و اصلاح بشه؟ چقدر زحمت کشیدید تا یه آموزش ضبط شده؟ خودتون قبل از اینکه به ما یاد بدید، چند بار اذیت شدید تا یه برنامه رو با فوت و فن هاش یاد گرفتید و حالا راه بدون دردسرش رو یاد ما میدید؟ چطور با وجود درس و کارای تحقیقاتی که دارید بازم انتشار پست های اینجا رو از یاد نمی برید؟ خلاصه که ایول دارید شدیییید فجییییع! هرچی بگم کم گفتم! خدا کنه بتونم تشکر از شما رو عملا جبران کنم!

۲۸ دیدگاه دربارهٔ «یادداشت 25 آبان 95»

آره من یکی مدتیه کلا همه چیو فراموش کردم واقعا ببخشید نمیام راستش یکم درگیرم با زندگی ک واس فراموش کردن گزشته باید فکرم برای آینده باز بشه ک این باعث دور شدنم از سایت شده الآنم یهویی شد پست شما رو باز کردم واقعا تشکر از همه وقتی ک برا سایت میزارید هم شما هم بقیه واقعا زحمت بزرگیه ک گذاشته میشه

منم میگم سلام و خدا قوت.
منم برای سایتهای شب روشن و با تو ناراحت شدم. دوستان توصیه های دلسوزانۀ جناب خادمی رو جدی بگیرید. امیدوارم اونهایی که از سر دشمنی یا بیکاری یا هرچی دست به اینطور کارها میزنند خدا هدایتشون کنه.
فعلا عرضی نیست. موفق باشید.

گل و گلاب خدا به شما قوت و فرصت بیشتری برای خدمت به همنوعان و هم سرنوشتانتان بدهد حضور این همه از دوستان نابینا و کمبینا و حتی افراد بینا در این سایت نشان گر اینست که شما و تیم مدیریتی موفق است و موفق تر هم خواهید بود و امید وارم که این همت و صفا و صمیمیت که در محله وجود دارد باعث شود که همه بتوانند ولو یک نقش کوچک در محله ایفا نمایند و دغدغه شما به حد اقل برسد موفق باشید…سلام بر آقا مجتبای

سلام دارم خدمت مدیر عزیزمون آقایه خادمی واقعا کمتر کسی پیدا میش اینجوری به نابینایان کمک کنه من شخصا از شما تشکر میکنم واقعا هرچی از خدا میخوای بهت بده مدیر جان خیلی مردی به خدا بابت سایت باتو و شبروشن هم خیلی ناراهت شدم امید وارم همیش شاد و سرحال باشی آقای خادمی موفق و پیروز باشی بای

دروووود. خوبی گلم. زنده ای تو هنوز عزیزم.
ببین. هر چند کوری و نمیتونی ببینی ولی واقعاً اگه میخوای جبران کنی, سعی کن زود زود بیا محله و واسه مون حتی شده به قول خودت چرندی هم بنویسی, ولی بنویس. چون حضورت و نوشته هات بدون تملق به بچه ها نیرو و انرژی میده.
مخلصیم بمولا.
با بچه های شب روشن و باتو قبلاً هم همدردی خودمو ابراز داشتم و باز هم ابراز میدارم.
ارادتمندیم.

سلام آقای خادمی. من شدیدن با این مطلب که مدیریت سایت خیلی سخته موافقم.
همین الآن من یه سایتی دارم که توش صدای فیلم ها رو با فرمت و کیفیت قابل قبول در اختیار دوستان نابینا قرار میدم.
واقعا آماده سازی و انتشار سخته.
اینم که میگید باید برنامه داشت تا وبلاگ یا سایت زد رو درست میدونم من خودم چندتا وبلاگ داشتم.
اما، نتونستم به آخر برسونمشون.
ولی، این دفعه با برنامه وارد شدم و فکر کنم که سایتم سرانجام خوبی داشته باشه.
تیم مدیریت سایت گوشکن رو هم خیلی کاربلد میدونم و امیدوارم که همیشه سلامت باشن.

سلاااااااااااااااااام مدیر!
چه خووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو و بازم ووووووووووووووووووووووو و وووووووووووووووووووووب هس!
کیف کردی؟
پر بود از. باشه نمیگم! پر بود از واو!
حححححخخخخخ! گفتم!
به قول شهروز: الفرااااااااااااااااااار.

تشکر از شما و دیگر زحمتکشان. میگم آیا اخیرا محله تغییراتی نکرده؟ آخه قبلا مثلا وقتی کامنت مینوشتیم با یه شیفت و اای یا شیفت و اچ برمیگشتیم به کامنت ها و سریع کامنت مون رو سریع میدیدیم ولی اخیرا باید چند بار شیفت اچ بگیریم تا به کامنتها برسیم. با گوشی هم مشکل اینه که با انگشت کشیدن و جارو کردن روی متن حرکت می کنیم بعد خوب که جلو رفتیم یهویی میپره اول متن و خلاصه چندین بار باید تکرار کنیم تا رضایت بده و به اخر متن برسیم. راستی نمیشه با گوشی هم وقتی روی لینک کامنت ها ضربه میزنیم فقط روی لینک ها قرار بگیریم و لازم نباشه که متن پست را از اول عبور کنیم تا به کامنت دونی برسیم؟ و آیا نمیشه که مثل کامپیوتر پاسخ دادن در آخر کامنت ها قرار بگیره؟
منظورم این بود وقتی روی لینک کامنت ها ضربه میزنیم مستقیم روی کامنت ها بریم

درود عمو حسین، عموی دوست داشتنیِ محله.
تلاش میکنم در حدِ معلوماتم به پرسشهاتون پاسخ بدم.
در موردِ اینکه وقتی کامنت میگذارید و یا به کامنتی پاسخ میدید هِدینگِ مربوط به کامنت میره و میشه اولین هِدینگ، باید بهتون بگم به نظر میرسه مربوط به افزونه ای میشه که چند وقت پیش به درخواستِ برخی هم محلیها برای کامنت دونی توسط مجتبی پیکربندی شد. یه افزونست که کمک میکنه کامنتها هر ۱۵ ثانیه یا هر زمانی که مدیر براش تعریف کنه، نوسازی بشن و به این ترتیب کاربرها میتونن بدونِ نیاز به بارگیریِ مجددِ صفحه دیدگاههای جدید رو هم نزدیک به در لحظه ببینن و بخونن.
در مورد مسائلی که برای گردش در محله مطرح کردید، بهتون توصیه میکنم QA رو در محله جستجو کنید و از مطلبِ مربوط به آموزشِ بخشِ پرسش و پاسخِ محله، فایرفاکسِ نسخه ی ۴۲.۰۲ رو دریافت و نصب کنید و از این به بعد با اون نرم افزار وارد اینترنت و محله بشید که بیشترِ مواردی که مطرح کردید رو انجام میده.
در خصوصِ لینکِ پاسخ دهیدِ زیرِ هر کامنت هم، این ضعف از نسخه ی موبایلیِ قالبِ وُرد پرس هست.
پیشنهاد میکنم بعد از دانلود و نصبِ اون فایرفاکس که خدمتتون عرض کردم و از بخشِ راهنمای محله هم قابلِ دسترسی هست، به مطالبی مانندِ چگونه با فایرفاکسِ اندروید در محله چرخ بزنیم و آموزشهای موبایلی ای که دوستان لطف کردند و در خصوصِ گشتن در محله با اندروید منتشر کردند سری بزنید.
به عنوانِ آخرین نکته توصیه میکنم حتما توجه کنید که فایرفاکس رو به نسخه های جدیدتر حد اقل تا اطلاع ثانوی بروزرسانی نکنید.
ممنون از حُسنِ توجهتون.
برقرار باشید.

درود بر مدیر لایق محله واقعا که به قول معروف ایول داری به خاطر همین جدیت و نوع مدیریتت هست که نمی تونم دوستت نداشته باشم آفرین پسر ادامه بده ما هم هستیم راستی یه بار هر کاری کردم ازت بدم بیاد بازم نشد خخخخخخ حالا می ترسم بازم یه اصفهونی بیاد توی کامنت بعدی بگه برو عمو نمی دونم شاید من را با عمو حسین یا عمو چشمه یا شایدم عمو پورنگ اشتباه گرفته ولی به هر حال باید به این برادرزاده اجباری بگم که عزیزم من اون چیزی را می نویسم که قلبم بهم میگه بنویس نزدیک به چهل سال هم دارم اهل زنده باد و مرده باد الکی هم نیستم راستی ادعای مشاور بودن هم ندارم در صورتی که توی محلی که زندگی می کنم خیلی ها سعی کردن چنین لقبی را به من به زور نسبت بدن که من به شدت تکذیب کردم و گفتم من مشاور نیستم آها راستی نزدیک بود یادم بره بگم هیچ وقت از تجربه نداشته آموزش تهیه نمی کنم اونم برای رسیدن به اهداف خاص امیدوارم کاملا افتاده باشه دوزاری را گفتم

به خدا نوشتم که دور هم باشیم، نکاتی رو بگم و از شما تشکر کرده باشم نه اینکه خدایی ناکرده قصد داشته باشم ازم کوچکترین تشکری بشه! چرا این ریختی شد؟ عجیبه! خلاصه که بازم دم همه ی شما گرم!
از تشکر هاتون تشکر!
و اما یه سوال توی کامنتای این پست عمو حسین مطرح کردی که باید بگمت گوشیت تاک بک که داره، یه حالتی داره میتونی فقط روی عناصر حرکت کنی که سریعتر به کامنت ها برسی و باید از حالت های پیمایش انتخابش کنی. نویسه، کلمه، خط، پاراگراف، عناوین، کنترل ها! همینه! همین کنترل هاست به نظرم. بعدم که کارت تموم شد بگذارش روی پیشفرض. در همین حد بلدم. از مسعودم مرسی که هلپ دادی! دمت جیییییزززز!
کامنت ها توی سایت به هیچ وجه ریفرش یا تازه سازی نمیشه. اینه که اگه میرید و بر می گردید یا جاتون به هم میخوره دلیلش فکر کنم یا صفحه خوانه یا مرورگر!
لذت ببرید از زندگی!

سلاااااااام سلااام و دروووود بر دااااش موووجییی بزن کنار که من دووووور رسیدم بااازم مرسی داری موووجی با ایجاد و اداره ی این جا و همه ی هم محلی هام هم ای ول دارن با گذاشتن پستای توپ آموزشی کتاب شعر دکلمه آموزش زبون اندروید کامپیوتر حقوقی و غیره همه ی هم محلهی ها و تیم مدیریتی محله ای ول دارن دودور دودور دود محله دودور دودور دود هم محلهی هاااا دودور دودور دود تیم مدیریت
منم آرزو میکنم مشکلی که برای سایت شب روشن پیش اومد و پستاشون غیب شدن هر چی زودتر حل بشه و همین طور آرزو دارم که سایت با تو هم دوباره به قوت سر پا بشه و به کارش ادامه بده ببینید من توی هر سایتی که مربوط به نابینایان بشه سرک میکشم و ازش چیز یاد میگیرم و درسته که خونم توی این محله هست ولی به دیگر سایتا هم احترام باید بذارم و خیلی ناراحت میشم که یه از خدا بیخبر یه نامرد بیاد با حاصل سه چهار سال از زندگیت که به زحمت توی فلان سایت جمع شده این جور با نامردی از بینش ببره امید که این مشکل دو سایت همسایمون هم حل بشه به هر حال زنده باد گوش کنی و گوش نکنی اما با مرام شبتون خوش ایام به کام و خدا نگهدار

رود! خوب خوشم میاد که خودت میدونی که تکتک دوستان زحمت میکشند و هریک به نحوی در این محله پستی میزنند… زحمتکشان هم ویرایش و منتشر میکنند… خوب منم درخواستی دارم که بعضی اوقات گفته ام اما کسی حرفمو نشنیده یا متوجه منظورم نشده است… من که دارم کمکار میشوم و علتشم مشخصه… من یک انتظار از مدیریت که خودت هستی دارم انتظار من این است که این چند پست آخر را که فرستادم و منتشر نشد را برایم ایمیل کنید و حق الزحمت خود را بگیرید
من به نوشته هایم احتیاج دارم و هنوز یاد نگرفته ام که در ورد بنویسم سپس کپی کنم و در محله پست کنم… حالا از تو انتظار دارم تا زمانی که یاد بگیرم که چیکار کنم اون چند پستم که قابل منتشر نیستند را برایم ایمیل کنید… با تشکر از پست و حرفهای مفیدتان…!

سلام. آقا من زنبیل گذاشته بودم الان نیست! به من چه مدیر صاحب پست خودتی باید۱زنبیل پر از همون قرص ها بدی بهم. زنبیلم هم نو بودش!
اولش سلام کردم آیا؟ خاطرم نیست حسش هم نیست بپرم بالا ببینم. پس سلام.
موافقم سایت و وب هدف لازم دارن وگرنه صاحب هاشون خسته میشن. مگر در مورد دیوونه ای شبیه من، که دلش خواسته و می خواد۱جایی واسه نوشتن هر چیزی که خوش داره بنویسه۱جایی داشته باشه. من از اون هدف های مثبت که گفتی ندارم مدیر فقط دلم۱جای اینترنتی می خواست که واسه خودم باشه و بشه داخلش هر مدلی دلم خواست بنویسم. رفتم سایت زدم خیالم هم به دید و بازدیدش نیست. خیلی مسخره هست ولی این مدلی دلم می خواد. اگر کامنتی داخلش باشه جواب میدم. نباشه جواب نمیدم. هر زمان دلم بخواد پست می زنم. گاهی روزی۲تا، گاهی هم۱هفته هیچ چی. هدفی هم جز اینکه دلم می خواد ندارم. داخلش که می چرخم حس مثبتی بهم میده. دلیل اینکه این مدلی دلم خواست رو اینجا نمیگم چون جاش نیست حسش هم نیست دیگه درست هم نیست ولی در مجموع فقط نگهش داشتم واسه خاطر دلم. هر زمان هم که دلم نخواد می فرستمش هوا.
بچه ها این رو من کردم ولی درست نیست نکنید خخخ!
وب باید هدف داشته باشه مخصوصا واسه افرادی که دلشون بازدید و بازخورد می خواد.
مدیر شبیه بقیه ازت ممنونم. بقیه گفتن من دیگه نمیگم فقط اینکه ممنونم. خیلی زیاد. حرف خیلی بود ولی اولا دیر رسیدم و احتمالا دیگه این اطراف نیستی، بعدش هم دیر رسیدم و دیگه گفتنی ها بیات شدن، بعد هم دیر رسیدم و باشه واسه۱پست دیگهت، بعدش هم پستت طولانی بودش باقیش رو خاطرم نیست، بعدش دیر رسیدم و اوخ جارو داره میاد!
من رفتم پشت صحنه واسه خاطر زنبیلم شلوغ کنم.
همیشه شاد باشی مدیر!

دیدگاهتان را بنویسید