خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

شهر خبر معلولین. انتشار 32 خبر در شمارگان بیست و ششم

با سلام و عرض ادب به مخاطبان محله ی نابینایان.

ضمن گرامیداشت شب یلدا طولانی ترین شب سال و آیینی باستانی در میان ما ایرانیان، در بیست و ششمین شمارگان شهر خبر معلولین، 32 خبر را تقدیم شما گرامیان می کنم.
گفتنی است، این مجموعه در سال جاری، تا شمارگان سی و پنجم، یعنی تا 29 اسفند سال 95 ادامه خواهد داشت و در سال 96، اخبار حوزه نابینایان با روش دیگری در محله منتشر خواهد شد.
نظرات، پیشنهادات و نقد های شما می تواند چراغ راه این جانب در ادامه ی راه، به ویژه شکل جدید این مجموعه برای سال آتی باشد.

 

اخبار معلولین در سایر خبرگزاری ها

تعداد اخبار، 21 خبر

تسنیم، جراحی جدید برای بازگشت بینایی به نابینایان

لیزنا، ارسال رایگان کتاب برای اعضای نابینا و معلول کتابخانه‌ها

ایرنا، شهرداری در آزمون استخدامی سهمیه 3 درصدی معلولان را در نظر بگیرد

ایلیا، تاکنون کمیته مناسب‌سازی معابر شهری برای معلولان تشکیل نشده است

ایسنا، امکان جدید محصولات مایکروسافت برای نابینایان

روزنامه اطلاعات، لطفاً خودتان را به جای ما بگذارید

فارس، سهمیه معلولان در استخدام شهرداری لحاظ شود

ایسنا، گردشگری معلولین جز با کاهش تعرفه ها ممکن نخواهد بود

خبرآنلاین، نمایشگاهی ویژه نابینایان در پراگ 

باشگاه خبرنگاران جوان، اولین کتاب صوتی جهان کشف شد

ایرنا، 125 هزار نابینا و کم بینا تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند

ایسنا، محدودیتی برای نام نویسی مسکن معلولان وجود ندارد

ایسنا، آب، آب پاکی را روی دست معلولان هشتگرد ریخت

ایسنا، ایجاد مسیر نابینایان و ناشنوایان در مترو

مهر، طرح «توانمندسازی محله محور» در کشور کلید خورد

ایرنا، رئیس سازمان بهزیستی: 13 هزار شغل برای معلولان ایجاد شده است

ایرنا، معاون سازمان بهزیستی :1300سقط قانونی درکشور داشتیم

نیو اطلس، هتلی ویژه معلولان ساخته می شود

مهر، ۵۰ دستگاه ون ویژه معلولان تا پایان سال خریداری می شود

وبسایت پکتوس، رصد آن سوی مرز 24 آذر. گشت در سایت ها و صفحات شخصی نابینایان در جهان

روابط عمومی فدراسیون نابینایان، عباس صادق زاده رئیس هیأت ورزشی نابینایان کرمان شد 

اختصاصی ایران سپید

تعداد اخبار، 11 خبر

گزارشی از غرفه های ویژه نابینایان در نمایشگاه تجهیزات توانبخشی. وقتی تولید کننده و وارد کننده مچ می اندازند

دومین دوره نمایشگاه کمفروغ تجهیزات توانبخشی از شانزده تا نوزده آذر برگزار شد.

فارغ از حواشی نحوه برگزاری، در این یادداشت نگاهی خواهیم داشت به غرفه هایی که اختصاصاً تجهیزات ویژه نابینایان را عرضه میکردند. در دومین دوره نمایشگاه تجهیزات توانبخشی، برخلاف سال پیش که استقبالی از سوی عرضه کنندگان محصولات ویژه نابینایان صورت نگرفته بود، شش غرفه به عرضه این محصولات میپرداختند. از میان این غرفه ها، یک غرفه به طور خاص به عرضه درشتنماهای ویژه کمبینایان میپرداخت. پایوران، نام شرکتی بود که دستگاههای «بهدید» را در اشکال مختلف و با قابلیتهای متفاوت به معرض تماشا و آزمایش دیگران قرار داده بود. یکی از شرکتهای عرضه کننده خطوط برجسته مسیر ویژه نابینایان هم غرفه ای را در اختیار داشت که اقسام مختلف این خطوط را در معرض دید عموم قرار میداد.

 

خانه نور ایرانیان بصیر، یکی دیگر از شرکت کنندگان این نمایشگاه بود که علاوه بر نسخه سوم متنخوان پارسآوا، دستگاه مایعسنج و عصای سفید هم عرضه میکرد. البته پولشناس و مکانیاب هم از جمله ایده های فراموش شده خانه نوریها، در این غرفه دیده میشدند. همچنین قلم قرآنی، دیگر محصولی بود که در غرفه خانه نور قابل ابتیاع بود.

 

از سوی دیگر، تبریزیها این بار با نام تجهیزات توانبخشی آذر رها به نمایشگاه آمده بودند و محصولات جالب توجهی را هم عرضه میکردند. خلیلآبادگان، از عرضه کنندگان با سابقه محصولات ویژه نابینایان، این بار افزون بر عصا و اسپیکرِ همراه، رو به عرضه بازیهای ویژه آورده بود که بخشی از آن را خود تولید کرده و بخش دیگری را هم وارد کرده بود. بازیهایی نظیر منچ، مار و پله، شطرنج و دومینو، از جمله بازیهایی بودند که او با خودش به تهران آورده بود. بازیهایی که بیشترشان از جنس چوب ساخته شده بودند قیمتشان بسته به نوع بازی از چند ده هزار تا چند صد هزار تومان در نوسان بود.

 

رقابت اصلی را در این نمایشگاه البته شرکت نماد فناوری امروز به عنوان وارد کننده و پکتوس در جایگاه تولید کننده با هم داشتند. بد نیست نگاهی بیاندازیم به محصولاتی که هر کدام از آنها در این نمایشگاه ارائه کرده بودند: حتماً بسیاری از خواننده های ایران سپید هم با نگارنده توافق نظر دارند که تعدادی از محصولاتی که نماد وارد کننده شان است، در دسته تجهیزات لوکس ویژه نابینایان طبقه بندی میشود و جزو نیازهایی به حساب نمیآیند که بتوان نمره بالایی را در اولیتهای نیازمندیهای نابینایان به آنها داد. صحبت از تجهیزاتی نظیر پارچ گویا و گامشمار و پولشناس است که بیشتر نابینایانی که به طبقات پایین و متوسط از نظر اقتصادی تعلق دارند ترجیح میدهند در تأمین نیازهایشان، اولویت را به تجهیزات ضروریتر بدهند تا چنین تجهیزاتی. اما بدون شک تمرکز تبلیغاتی نماد بر روی دو محصول تازه ای است که اخیراً صحبتش زیاد در محافل نابینایی شنیده میشود. «Daisy player» و «note taker» نام دو محصولی است که این روزها صحبتش را از طرف نمادیها زیاد میشنویم. اما هر کدام از اینها به چه کار میآید؟ «Daisy»، نام یک فرمت استاندارد برای کتب ویژه نابینایان است. در این فرمت، کاربر نابینا کتاب را به صورت صوتی در اختیار دارد که البته این فایل صوتی میتواند صدای ضبط شده یک گوینده باشد یا آنکه به وسیله یک موتور صوتی تولید شده باشد. همزمان با فایل صوتی، متنِ کتاب هم در اختیار کاربر قرار میگیرد. این به آن معنا است که کاربر به طور همزمان هم به متن و هم به صوتِ کتاب دسترسی دارد و در مواقع لزوم، از هر یک از این دو، یا هر دو آنها به شکل همزمان، استفاده میکند. پخش کننده های استاندارد فایلهای Daisy افزون بر این، امکان جست و جو در متنِ کتابها را هم فراهم میکنند. به طور مثال، وقتی بخواهید کلمه ای را در کتابی پیدا کنید، میتوانید به کمک صفحه کلیدی که بر روی دستگاه استاندارد تعبیه شده، آنرا بنویسید تا دستگاه در کتاب بگردد و درست در همان جایی قرار گیرد که آن کلمه به کار رفته است. به همه اینها میتوانید امکاناتی نظیر نشانه گذاری کتابها و حاشیه نویسی آنها را هم بیافزایید. به شرط آن که دستگاهی که از آن استفاده میکنید، صفحه کلید داشته باشد. دستگاهی که نمادیها عرضه میکنند اما فاقد صفحه کلید است و نشانه گذاریها فقط به گونه ای خواهد بود که امکان درج نام برای نشانکها وجود نخواهد داشت. امکان جست و جو هم از جمله امکانات کلیدی است که در این daisy player لحاظ نشده است.

شاید مهمترین برتری این دستگاه به مشابههای غیر ایرانیش، پشتیبانی از زبان فارسی، آن هم به مدد E-speak باشد. شاید بشود این دستگاه را به عنوان یک پخش کننده سبک، گویا و پر امکانات قبول کرد. البته این نکته هم باید در نظر گرفته شود که در جایی که ما در ایران از دسترسی به کتابهای فارسی با فرمت Daisy محروم مانده ایم، چنین دستگاهی فقط میتواند حکم یک پخش کننده گویا را برای ما ایفا کند. این دستگاه برای کاربران عادی با قیمت ۹۵۰ هزار تومان در عرضه میشود. «miniseika Braille display»، نام محصول دیگری است که نمادیها آن را با نام «Note taker» یا یادداشتبردار، روانه بازار کرده اند. این دستگاه که یک نمایشگر بریل ۱۶ یا ۲۴ سلولی است در ابعادی کوچک و ظریف و جذاب، امکان خواندن و نوشتن به بریل را برای کاربران فراهم میکند. این نمایشگر بریل، در هنگام اتصال به رایانه یا تلفن همراه، قادر است نوشته های موجود را به شکل بریل نمایش دهد. همچنین کاربران قادر خواهند بود به کمک کلیدهایی که به شکل کلیدهای ماشین تایپ پرکینز روی دستگاه تعبیه شده، در محیطهای مختلف بنویسند. این دستگاه همچنین به باتری هم مجهز شده و کاربران میتوانند بدون اتصال آن به رایانه، به کمک ویرایشگری که در دستگاه طراحی شده، بخوانند و بنویسند. البته امکان نوشتن به فارسی هنوز در دستگاه به وجود نیامده و کاربران نمیتوانند متنهای فارسی را در حالتی که دستگاه به رایانه متصل نیست، به گونه ای بنویسند که برای مخاطبان بینا هم قابل خواندن باشد. به گفته مدیران نماد، مدل ۱۵ سلولی این دستگاه به قیمت ۷ میلیون و ۲۴ سلولیش ۸.۵ میلیون تومان به فروش میرسد.

پکتوس هم چند وقتی است که در محافل مختلف حرف از طراحی دستگاه «Note taker» میزند. حتماً به خاطر دارید که طراحی اولیه این دستگاه، چند ماه پیش در جلسه ای به میزبانی ایران سپید، برای کارشناسان نابینای رایانه، به نمایش در آمد. همانطور که در گزارش آن جلسه هم نوشتیم، این دستگاه در حقیقت یک «PDA» یا «دستیار دیجیتالی قابل حمل» است که سیستم عامل دارد و میشود آن را برای نیازهای خاص مناسبسازی کرد. این دستگاه هم درست مثل «miniseka»، در اتصال به رایانه، نقش یک نمایشگر بریل را ایفا میکند. وقتی قرار باشد از قابلیتهای دستگاه به طور مستقل صحبت کنیم، باید اشاره کنیم به مواردی که تا به حال در دستگااه تعبیه شده و ما در مراجعه ای که به غرفه پکتوس در نمایشگاه داشتیم، آن را مورد بررسی قرار دادیم. دیکشنری، قرآن و ماشین حساب، برنامه هایی است که به عنوان تست در این دستگاه تعبیه شده است. همچنین پکتوسیها یک ویرایشگر هم نوشته اند که میتوان متون فارسی و انگلیسی را با صفحه کلیدی که شبیه به پرکینز است، نوشت و با فرمت DOCX ذخیره کرد. این دستگاه به علاوه، از طریق بلوتوث به اندروید هم متصل میشود و کاربر به راحتی میتواند گوشی یا تبلتش را به کمک دستگاه کنترل کند، متون را بخواند و در جایی که لازم است، بنویسد. خروجی صوتی هم از جمله امکاناتی است که در این دستگاه در نظر گرفته شده و کاربران در زمان استفاده مستقل از دستگاه، میتوانند علاوه بر خروجی بریل، از امکان خوانده شدنِ متون توسط صفحه خوان هم استفاده کنند. خروجی صوتی همچنین این امکان را به کاربران میدهد که از فایلهای صوتی نظیر کتاب و موسیقی هم در هنگام کار با دستگاه استفاده کنند. شاید این انتقاد به عوامل پکتوس وارد باشد که در نمایشگاه به جای آنکه قالب نهایی را به مراجعان نشان بدهند تا بازدید کنندگان بتوانند به دید جامعی نسبت به شکلی که دستگاه در هنگام عرضه خواهد داشت دست یابند، دستگاه را در قاب برجسته نگار سه که برای یک دستگاه قابل حمل قدری بزرگ به نظر میرسد، به نمایش گذاشته بودند. البته مدیران شرکت اظهار میکنند که در طراحی قالب نهایی، زیبایی، سبکی و کوچکی، به شکل مؤکد لحاظ خواهد شد. عوامل پکتوس امیدوارند تا پایان ۹۵ یا سه ماهه اول ۹۶، طراحی دستگاه به پایان برسد و این محصول با رقمی بین هشت تا نُه میلیون تومان در دسترس کاربران قرار گیرد.

 

از شش نقطه ی جهان.  نابینای ۲۲ ساله، دست اندرکار دسترسپذیری در apple

«Jordyn Castor»، مهندس شرکت نامآشنای apple است. او از آن دسته آدمهایی است که محدودیت به هیچ وجه برایش معنایی نداشته است. زندگی برایش از همان ابتدا عجیب و غریب آغاز شده است. برای پریدن توی دل مخاطرات دنیا قدری عجله داشت. بنا بر این، پانزده هفته زودتر از حد معمول پا به دنیا گذاشت اما همین مسأله کارش را دشوارتر کرد. به دنیا که آمد، کمی بیش از ۹۰۰ گرم وزن داشت. آنقدر کوچک بود که به راحتی روی یک کف دست جا میشد. آنقدر لاغر که پدربزرگش میتوانست حلقه ازدواج خودش را از بازویش رد کند و به شانه اش برساند. این، اولین دردسری بود که کستر با آن مواجه میشد. اما خوشبختانه، اولین مشکلی هم بود که او توانست با موفقیت از سد آن عبور کند. کستر که حالا ۲۲ ساله است، از همان لحظه تولد به علت تولد نارس نابینا بوده اما از همان کودکی تحت تعالیم پدر و مدار، یاد گرفته که با هر نوع سختی مقابله کند. افزون بر این، از همان سالهای کودکی کنجکاویش سیری ناپذیر بوده و تلاش میکرده همه چیز را لمس کند و سر از هر پدیده ای در آورد. بالاخره هم معلوم نشد که همین روح کنجکاو او بود که به طرف فناوری هدایتش کرد یا آنکه رایانه رومیزی که والدینش وقتی دانشآموز کلاس دوم ابتدایی بود برایش خریدند. شاید هم رایانه ای که معلمش مجبورش میکرد در مدرسه از آن استفاده کند. از آن دسته بچه هایی بود که به نابیناهای بزرگتر از خودش هم برای استفاده از تکنولوژیها کمک میکرد. او در این باره میگوید: «بچه که بودم بسیار پیش میآمد که بزرگترهایم ابزاری را به من بدهند و از من بخواهند آن را بررسی کنم و طرز کار آن را به آنها یاد بدهم. من هم معمولاً با موفقیت از پس اینطور کارها بر میآمدم.» او در ادامه به طور خاص از تجربیاتش در زمینه رایانه میگوید: «بعدها متوجه شدم که برنامه نویسی، میتواند مرا به اهدافم نزدیک کند. با دانشی که در این زمینه کسب کرده بودم تلاش میکردم به اهدافم که چیزی جز فراهم کردن امکان استفاده راحتترِ دوستانم از رایانه و ابزارهای جانبی آن نبود، برسم.» شاید همین روحیه است که او را حالا به مهندسی در شرکت apple تبدیل کرده است. مهندسی که سعی میکند امکان استفاده از محصولات Apple را با تغییرات و اصلاحاتی که در Voice over یا سایر ابزارهای دسترسپذیری apple ایجاد میکند، مهیا کند. دسترسپذیری، اینطور نیست که تصور کنید یک گزینه تیک میخورَد و با تیک خوردنش، همه چیز حل شده است. اگر محصولات apple تا این اندازه برای ما قابل دسترسند، حاصل خلاقیتها و تلاشهای کسانی مثل کستر است. نابینایانی که تمام فکرشان معطوف آن است که این حجم عظیم فناوریهای مختلف را به هر شکل ممکن برای نابینایان به ابزارهایی قابل استفاده تبدیل کنند.

 

گزارشی از برگزاری دومین همایش جامعه ی بینا، شهروند نابینا در کاشان

23 و 24 آذر ماه امسال، دانشگاه جامع کاشان میزبان همایش علمی «جامعه بینا، شهروند نابینا» بود. این همایش به همت جامعه نابینایان کاشان و به عنوان دومین دوره برگزار شد. در این همایش دوروزه، مقالات برگزیده طی چند پنل تخصصی، با حضور نویسندگان مقالات که مرکب از نابینایان و افراد بینا بود، بررسی شدند. این همایش صبح روز سه شنبه 23 آذر ماه، بعد از افتتاح بخش نابینایان کتابخانه مطهر کاشان و با حضور مسئولان سازمان بهزیستی کشور، مسئولان دانشگاه جامع کاشان و میهمانانی که به عنوان نمایندگان تشکلهای نابینایان و کمبینایان کشور دعوت شده بودند، گشایش یافت. محور اصلی مقالات همایش، تشکلهای مدنی نابینایان و کمبینایان بود که از بین 57 چکیده و اصل مقاله، 34 مقاله و 3 بیان تجربه زیسته که از سوی مدیران تشکلها ارسال شده بود، از سوی کمیته داوران همایش انتخاب شدند. مقالات برگزیده، بر اساس دارا بودن میزان درجه علمی و پژوهشی، نمره بندی شدند که حد اقل نمره 65 و حد اکثر نمره 100 در نظر گرفته شده بود. بر این اساس، مقالاتی انتخاب شدند که نمرات بالای 65 داشتند. در بین مقالات برگزیده، آن دسته که نمرات بالای 75 داشتند، در کتاب همایش گنجانده شدند. تعداد این مقالات 15 مقاله بود. 19 مقاله دیگر از 34 مقاله که نمرات بین 65 تا 75 داشتند، در چاپ الکترونیک گنجانده شدند. از میان مقالات برگزیده، 8 مقاله امکان بررسی در پنلهای تخصصی همایش را یافتند که نویسندگان آنها، با حضور کارشناسان متخصص، طی سخنرانیهای 15 دقیقه ای به ارائه مقالاتشان پرداختند.

در پنل اول، چهار مقاله با این عناوین ارائه شدند: نقش سازمانهای مردم نهاد در کیفیت زندگی کاری افراد دارای آسیب بینایی، کار مشترک روح ا… ساعی و نگار مرادی – جایگاه سازمانهای مردم نهاد در حمایت از بزه دیدگان توانخواه، نوشته امید متقی – بررسی راهبردهای اثر بخشی تشکلهای مدنی بر اعتلای حقوق شهروندی نابینایان و کم بینایان در شهر اصفهان، نوشته مشترک مهدی رئیسی و علی رضا حیدری – تشکلهای مدنی در توسعه و تسهیل کاربرد فناوری ارتباطی و دسترسی اطلاعات برای نابینایان، نوشته مشترک مهران سهرابزاده و سعیده شریعت مقدم. این پنل با مدیریت و کارشناسی مسعود گلچین، استاد جامعه شناسی و با حضور نویسندگان بررسی و جمعبندی شد.

در پنل دوم نیز 4 مقاله با این عناوین ارائه شدند: بررسی تحلیلی جرأت ورزی و سلامت روان در نابینایان با تأکید بر نقش تشکلهای مدنی، نوشته مشترک فریبرز صدیق ارفعی، مریم نادی و طاهره رعیت – رابطه بین مهارتهای آموزشی تشکلهای مدنی در زندگی مستقل و کیفیت زندگی افراد با آسیب شناسی شهر تهران، نوشته مشترک معصومه باقرپور، سجاد روستایی و حمد ا… خواجه حسینی – برون سپاری راهکارهای علمی برای تعامل مؤثر میان سازمان بهزیستی و و بخش غیر دولتی، نوشته بهروز افروز – نقش تشکلهای مدنی در آموزش همه جانبه و تأثیر آن بر کیفیت زندگی نابینایان، نوشته مشترک علی یزد خاصی، سمیه کوهپیما و خانم رونیز. این پنل با مدیریت و کارشناسی سید مهدی صادقینژاد، مشاور و استاد روانشناسی کودکان استثنایی با حضور نویسندگان بررسی شد. این دو پنل عصر روز نخست همایش در سالن آزادی دانشگاه جامع کاشان برگزار شدند.

پنل سوم که صبح روز دوم همایش و در دو بخش برگزار شد، با موضوع معرفی طرح توانمند سازی معلولان بود که توسط آقایان سهیل معینی، مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان و مدیر مسئول روزنامه ایران سپید، سید مهدی صادقینژاد و حمد ا… خواجه حسینی ارائه شد. بخش دوم این پنل نیز توسط نرگس نیکخواه، دبیر همایش ارائه گردید. در آیین اختتامیه همایش که عصر روز دوم، 24 آذر برگزار شد، بیانیه همایش توسط خانم هاشمی، دبیر اجرایی همایش قرائت گردید و از دانشجویان و پژوهشگران برتر، با حضور مسئولان دانشگاه، تجلیل به عمل آمد.

 

باید از کلیشه ها عبور کرد. ارزیابی روند برگزاری فستیوال های تئاتری در سطح بین الملل

چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولان که به همت سازمان بهزیستی کل کشور در اصفهان و با همکاری بهزیستی استان اصفهان و شهرداری شهرستان اصفهان برگزار شد، با اعلام اسامی برگزیدگان به پایان رسید.

شاید ایام بعد از جشنواره، بهترین موقع برای ارزیابی روند برگزاری فستیوال تئاتری کاربردی، در سطح بین الملل باشد. چه، مباحث احساسی در طول ایام جشنواره از بین رفته و با نگاهی منصفانه و در فضایی آرام، بهتر میتوان نقاط ضعف و قوت عملکرد برگزار کنندگان را بررسی کرد.

با نگاهی اجمالی، چهارمین جشنواره تئاتر معلولان را میتوان از دو منظر ارزیابی کرد؛ محتوای نمایشها و فعالیتهای ستاد جشنواره. نخست محتوای نمایشهای بخش رقابتی: اکثر نمایشهای راه یافته به بخش مسابقه این جشنواره که از بین اجراهای جشنواره های تئاتر معلولان در سطح منطقه ای انتخاب شده بودند، جان مایه هایی –نه چندان قوی- در زمینه معلولیت داشتند. متأسفانه هنوز در بسیاری از این اجرا ها، شاهد کلیشه های موضوعی هستیم که –هر چند جاری و ساری- در جامعه از بعد نگاه سنتی نسبت به معلول و معلولیت، بدون در نظر گرفتن توانمندیهای این افراد است، اما سخن از هنر است و نمایش که باید از کلیشه های رایج –حتی الامکان- در خصوص نمایش نامه ها و –حتی- بازی عبور شود تا فاصله اش را با استانداردهای حرفه ای کم کند. گرچه به قول دکتر قطب الدین صادقی «جشنواره تئاتر معلولان کاربردیست»، اما قطعاً منظور این استاد بر جسته تئاتر و آشنا به فضای معلولان از تأکید بر «کاربردی» بودن جشنواره تئاتر، نادیده گرفتن موارد مربوط به استانداردهای تئاتر نیست. در بین نمایشهای راه یافته، نمونه هایی از برداشت آزاد یا اقتباس مستقیم از آثار مشهور معاصر هم دیده میشد، اما همان نمونه ها از نظر نوع انتخاب، تطابق موقعیت نمایش با مخاطبان و معضلات مربوط به آنها و همچنین، شکل برداشت از متن اصلی باید به طور مجزا بررسی شوند. دوم، عملکرد ستاد برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر معلولان: این نکته را نباید از نظر دور داشت که جشنواره تئاتر معلولان که چهارمین دوره بین المللی آن بعد از هشت سال برگزار شد، به عنوان یک فستیوال ثابت که از سوی سازمان بهزیستی برگزار میشود، حرکت مثبتیست، مع الاصف بعد از چند دوره برگزاری جشنواره، هنوز پاره ای نقطه ضعف دیده میشود که درخور تأمل است. به رغم هماهنگیهایی که از سوی بهزیستی استان اصفهان و شهرداری در اختصاص سالنهای نمایش و همچنین وسایل نقلیه جهت جا به جایی گروه های شرکت کننده از محل اسکان تا سالنهای اجرا صورت گرفته بود، شاهد برخی بی نظمیها در رسیدن سر وقت به اجراها بودیم. سالنهای نمایش به لحاظ موقعیت جغرافیایی نسبت به هتلهای محل اسکان، وضعیت پراکنده ای داشتند. بعضی سالنها به بعضی هتلها نزدیکتر بود و برعکس. همین موضوع باعث میشد که بعضی گروه ها با تأخیر به سالن نمایش برسند. این تأخیر باعث به هم ریختن تمرکز تماشاگراین که به موقع در سالن حاضر شده و از ابتدا نمایش را تعقیب میکردند، میشد. این نکته را هم نادیده نگذاریم که  برگزار کنندگان جشنواره از بین 13 سالن اجرا در شهر اصفهان، این سالنها را دارای استانداردهای لازم یافته بودند، جدا از این، همزمانی اجرای نمایشهای بخش رقابتی و کودک و نوجوان، اجازه نمیداد تا تمام اجراها از سوی شرکت کنندگان دیده شوند. اما مهمترین نقطه ضعف جشنواره امسال –که باید به تفصیل در مجال دیگر به آن پرداخت-، تبلیغات است. تبلیغات فستیوالی در سطح بین الملل نباید این گونه ضعیف و بی فروغ جلوه کند.

 

نتایج مسابقات قهرمانی کشور گلبال آقایان

پانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی کشور گلبال در بخش آقایان که با حضور 26 استان در اردوگاه شهید عظیمی بابلسر برگزار شد، در دسته جات مختلف به پایان رسید و تیمهای برتر معرفی شدند. در رقابتهای دسته سه، در مرحله نیمه نهایی، توابع تهران به مصاف چهارمحال و بختیاری رفت و با نتیجه 11 بر 1 به پیروزی رسید و به فینال راه یافت. آذربایجان غربی نیز 13 بر 3 آذربایجان شرقی را مغلوب کرد و فینالیست شد. در دیدار رده بندی، آذربایجان شرقی 12 بر 2 چهارمحال و بختیاری را شکست داد و عنوان سوم را از آن خود کرد. در دیدار نهایی نیز آذربایجان غربی با نتیجه 9 بر 6 توابع تهران را شکست داد و قهرمان شد. دو تیم آذربایجان غربی و توابع تهران به مسابقات دسته دوم در سال آینده صعود کردند. مسابقات این دسته که در ابتدا قرار بود با حضور 14 تیم برگزار شود، در غیبت سه تیم بوشهر، سیستان و بلوچستان و سمنان با حضور 11 تیم برگزار شد. در مسابقات نیمه نهایی دسته دو، مازندران با نتیجه 9 بر 5 گلستان را شکست داد و یزد نیز 9 بر 5 از سد کرمانشاه گذشت. در دیدار رده بندی، گلستان با نتیجه 13 بر 7 بر کرمانشاه غلبه کرد و سوم شد. یزد نیز 9 بر 5 مازندران را مغلوب کرد و قهرمان شد. هر دو تیم فینالیست به مسابقات دسته اول در سال آینده صعود کردند. مسابقات این دسته با غیبت کردستان، با حضور هفت تیم برگزار شد. اما در رقابتهای دسته اول که با حضور هشت تیم برگزار شد، در مرحله نیمه نهایی همدان 7 بر 6 اصفهان را شکست داد و راهی دیدار نهایی شد. تهران نیز 9 بر 6 بر خوزستان غلبه کرد و فینالیست شد. در دیدار رده بندی، خوزستان با نتیجه 16 بر 6 در مقابل اصفهان به پیروزی رسید و عنوان سوم را از آن خود کرد. دیدار نهایی نیز میان همدان و تهران برگزار شد که تیم همدان موفق شد با نتیجه 8 بر 5 تهران را شکست دهد و بر بام گلبال ایران بایستد.

 

صدای خاطره ها. صدایی سرشار از خاطره “بخش پایانی”

در طول سه هفته ای که با خاطرات سعیده کلهر، گوینده قدیمی و پر خاطره کتابهای درسی و غیر درسی همراه شدیم، جدا از جذابیتی که در خاطراتش نهفته بود، با بخشی –هرچند مختصر- از نخستین سالهای فعالیت مرکز رودکی بعد از انقلاب آشنا شدیم. امروز و در بخش پایانی صحبتهای سعیده کلهر، به علت عدم ادامه همکاری او بعد از هشت سال در مرکز رودکی میپردازیم. گوینده ای که با صمیمیت ذاتیش، به محض مطلع شدن از فضای صفحه صدای خاطره ها، شدیداً ابراز تمایل کرد تا خاطراتش را نقل کند و به قول خودش، کانال تازه ای برای برقراری مجدد ارتباط با دوستان نابینا پیدا کرد. – سؤالی به ذهنم رسید که البته بهتر بود همان موقع که خاطره را نقل میکردید مطرح کنم، با این حال چندان هم دور نشدیم. خب شما ماجرای حضور آقای گشتاسب آریانا از تلویزیون در استودیوی رودکی را نقل کردید، اما از سرنوشت آن حضور و اینکه به چه نتیجه ای انجامید، نگفتید. آقای غفار تقیخانی، یکی از نابینایان فعال و کارمند صدا و سیما، از دوستان خوب من است. آن زمان به اتفاق آقای صفاکار، امکان حضور گشتاسب آریانا و گروهش در استودیو را فراهم کرد. گشتاسب آریانا انسان اهل تظاهر نبود؛ در واقع تظاهر به مذهبی بودن نمیکرد، چون مذهبی نبود. یکی از مهمترین عواملی که مانع نتیجه حضور آریانا و گروهش در استودیو شد، آقای فراهانی بود. آقای فراهانی مسائل سیاسی و عقیدتی را در این موضوع دخالت داد و گفت که اینها در اتاق ضبطشان موسیقی پخش میکنند و اصلاً استفاده از دستگاههایی که با آنها موسیقی ضبط شده است، حرام است. جالب اینکه همین آقای فراهانی مدعی امور عقیدتی و سیاسی، امتیاز ثبت نام خودرو پیکان را برای خودش میگرفت و استفاده میکرد و بچه ها هیچ نصیبی از آن امتیاز نمیبردند. آقای آریانا استقبال کرد و اگر واقعاً آن اتفاق می افتاد و ارتباط ما با تلویزیون برقرار میشد، کیفیت کارها خیلی بهتر از آنی میشد که میبینید. دستگاههای ما به قدری فرسوده بودند که یک کتاب 200 صفحه ای که ضبط، تصحیح و تکثیرش نزدیک به یک ماه باید طول بکشد، سه ماه زمان میبرد. خلاصه آقای فراهانی باعث شد که تعامل ما با تلویزیون برقرار نشود. بعد از آن بود که آقای تقیخانی به من گفت بیا در استودیوی تلویزیون کار ضبط را انجام بده. ابتدا گفتند که سرویس رفت و آمد در اختیارم میگذارند و مقرر شد دو روز در هفته برای ضبط به آن استودیو که ساختمانش در خیابان ظفر واقع بود و محل کار تقیخانی هم اتفاقاً همان ساختمان بود، بروم. هفته اول سرویس در اختیارم گذاشتند، اما از هفته دوم گفتند که باید خودت بیایی. خانه خواهر من در همان خیابان ظفر بود؛ به همین علت مشکل چندانی در رفت و آمد نداشتم، چون شب را در خانه خواهرم میماندم. یادش به خیر، آقای محبی که صدابردار قدیمی بود به من میگفت که ما سطلی کنار دستگاه ضبط گذاشته ایم ویژه ادیت است؛ یعنی تکه های نوار که توسط گوینده ها غلط خوانده میشود را داخل آن سطل میریزیم. خیلی از آن گوینده ها سطل را پر میکنند، اما تو ظرف یک ربع که میخوانی، بیشتر از دو سه تکه نوار به عنوان غلط ادیت نمیشود. حقیقت این بود که ظرف یک ربع، هشت صفحه ضبط میکردم. یک روز مشغول ضبط بودم که بهزاد فراهانی وارد استودیو شد و بعد از مدتی که گذشت، پیشنهاد کرد مرا استخدام کنند. من گفتم که بطور پاره وقت میتوانم با شما همکاری کنم، نه تمام وقت. این در حالی بود که حقوق آبدارچی آنجا از لیسانسی ما بیشتر بود. خلاصه موافقت نکردند و وقتی علتش را پرسیدند، گفتم که من از انتخابم راضی هستم. طی یک سالی که صدا و سیما میرفتم، یک نسخه از کتابهای ضبط شده را بنا به قراری که گذاشته شده بود، به آنها میدادیم و نسخه دیگر وارد آرشیو رودکی میشد. – چرا همکاریتان با رودکی را ادامه ندادید؟ به علت اشکالی که در تارهای صوتیم ایجاد شده بود، دکتر بعد از مدتی که تحت معالجه بودم توصیه کرد که این کار را ادامه ندهم.

 

کوتاه سخنی با مخاطبان صدای خاطره ها

خوشبختانه صفحه صدای خاطره ها –همان طور که انتظار میرفت-، با بازخوردهای مثبت از سوی مخاطبان روزنامه –خاصه آنان که علاقه مند خاطراتند-، مواجه شد که طبعاً مهمترین موفقیت صفحه نوظهور –که البته دیگر نمیتوان این واژه را درباره این صفحه استعمال کرد- محسوب میشود. برای بهینه سازی محتوا و غنای این صفحه، همچنان منتظر پیشنهادهای مخاطبان علاقه مند هستیم. گرچه طی تماسهای هفته های اخیر، مورد تفقد دوستان واقع شده ایم. نکته دیگر، اظهار اعتذار از اشتباهیست که چند هفته پیش رخ داد. در یکی از شماره های صدای خاطره ها، ضمن یادی از درگذشتگان مرکز رودکی، اسم آقای هورگن قدیمی به عنوان مصحح استودیو برده شد. پس از انتشار آن مطلب، دوستانی با دفتر روزنامه تماس گرفته و خبر درگذشت ایشان را تکذیب کردند. ضمن ابراز خوشبختی از خبر حیات ایشان، از انتشار خبر مذکور پوزش میخواهیم. امیدواریم بتوانیم با ایشان گفتگو کنیم.

 

خوزستان فاتح مسابقات قهرمانی کشور جودوی نابینایان شد

پانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی کشور جودوی نابینایان در بخش آقایان انتخابی تیم ملی، با حضور 74 ورزشکار از 13 استان کشور در سالن افراسیابی شهید شیرودی تهران برگزار شد. در پایان این مسابقات، خوزستان با 3 طلا و 2 برنز قهرمان شد، تهران با 2 طلا و 1 برنز در جایگاه دوم قرار گرفت و خراسان رضوی با 1 طلا، 3 نقره و 2 برنز سوم شد. نفرات برتر اوزان مختلف به شرح زیر است: وزن -60 کیلوگرم: رضا غلامی اول، محمدرضا مختاری دوم، امیرحسین قجر و علیرضا حیدری سوم. -66 کیلوگرم: روزبه منوچهری اول، سید مهدی رضوانی دوم، اسماعیل سنجری و جمال محسنی سوم. -73 کیلوگرم: مهدی برجلو اول، رضا گلمحمدی دوم، هادی گهرگزی و مصطفی خاکساری سوم. -81 کیلوگرم: سید امید جعفری اول، موسی پورعباس دوم، اسماعیل خزایی و عین ا… حسینپور سوم. -90 کیلوگرم: محمدعلی شنانی اول، محمد عابد دوم، حمیدرضا سقا و بهزاد کریمیان سوم. -100 کیلوگرم: فرید عساکره اول، سجاد حاجبی دوم، حسین دارابی و مهران موسوی سوم. +100 کیلوگرم: محمدرضا خیر اللهزاده اول، احسان موسینژاد دوم، هانی عساکره و پیمان ملاهدی سوم.

 

آهنگ و درنگ. رنسانس، عصر زرین موسیقی کرال

در شماره پیشین، از موسیقی دوره رنسانس و تأثیر و جایگاه کلام در موسیقی این دوره گفتیم. آهنگسازان رنسانس، موسیقی را برای تعالی بخشیدن به معنا و تأثیر متن به نگارش در میآوردند. جوزپه زارلینو، نظریه پرداز موسیقی سده شانزدهم، مینویسد: «هنگامی که کلام بیانگر سوگ، درد، دلشکستگی، حسرت و چیزهایی از این گونه است، بگذار هارمونی آکنده از اندوه باشد.» در حالی که آهنگسازان قرون وسطا، نسبت به تجسم هیجان کلام در موسیقی کم و بیش بی تفاوت بودند. اصطلاح نقاشی کلام که اغلب توسط آهنگسازان رنسانس به کار میرفته است، به معنای بیان موسیقایی تصویرهای ویژه شاعرانه است. برای مثال، گاه ممکن است واژه های هبوط از آسمان، با یک خط ملودیک پایین رونده همراه شود و واژه دویدن با زنجیره ای از نتهای تند و چابک به گوش برسد. با این حال، علیرغم تأکیدی که بر پیروی موسیقی از حس تصویری متن وجود داشته، موسیقی رنسانس شاید خوددار و آرام به نظر برسد. با آن که در موسیقی رنسانس، احساسات از گستره پهناوری برخوردار است، اما این احساسات اغلب به شیوه ای متعادل، متوازن و بدون تضادهای شدید دینامیک، رنگآمیزی و ریتم بیان شده است. اگر بخواهیم نگاهی به بافت موسیقی در دوره رنسانس بیاندازیم، ذکر این نکته اهمیت دارد که به طور کلی، بافت موسیقی در این دوره، به صورت پولیفونیک یا چند صدایی است. البته چند صدا که عمدتاً خوانندگان کر، آن را ساخته اند. انواعی از موسیقیهای هوموفون یا تکصدا هم به طور خاص در موسیقیهای سبکتر مثل موسیقی رقص، شنیده میشود. در این دوره، تعداد خطوط آوازی به ۴، ۵ یا ۶ خط افزایش یافته است. همچنین در این دوره است که خط «باس» هم به آوازها اضافه شده و همین مسأله، به شکوه کر بسیار افزوده است و گستره صدا را به ۴ اکتاو افزایش داده است. نکته دیگر در خصوص سازها است. در این دوره، کمتر دیده میشود که یک آهنگساز، قطعه ای را برای یک ساز تصنیف کرده باشد. اگر صدای ساز هم در برخی قطعات شنیده میشود، یا دارد همان ملودی کر را میخواند تا صدای کر تقویت شود، یا جای خالی یک خط از خطوط آوازی غایب را پر میکند. همین عدم توجه به ساز در ساخت موسیقی است که این دوره را به عصر زرین موسیقی کرال تبدیل کرده است.

نوع نگاه آهنگسازان این دوره به ریتم هم از آن پدیده های جالب است. در موسیقی کرال رنسانس، ریتم اغلب جریانی هموار و آرام دارد و یک ریتم برای هر خط آوازی در نظر گرفته میشود. به طوری که ممکن است وقتی یک خط شروع به خواندن میکند، خط دیگر در نیمه آواز خود باشد. بنا بر این، نگه داشتن ریتم برای خوانندگان، کاری دشوار و چالش بر انگیز است. سالهای پایانی دوره رنسانس، کمکم شاهد قطعاتی بودیم که برای کلاوسن، ارگ یا لوت نوشته میشدند. در مورد موسیقی پسا رنسانس، با هم بیشتر سخن خواهیم گفت.

 

صفایی فاتح قهرمانی کشور شطرنج بانوان شد

دوازدهمین دوره رقابتهای قهرمانی کشور شطرنج بانوان با قهرمانی نماینده ای از خراسان رضوی به پایان رسید. نتایج دور هفتم و پایانی این مسابقات به شرح زیر است: زارعزاده ۰.۵ صفایی ۰.5، سرگزی ۰ زنده بودی 1، نقوی ۱ رحیمزاده 0، پورعلی ۱ بابرشمس 0، آقایی ۰ برقول 1، محمدی راد ۰ رحیمی 1. در نهایت پس از برگزاری مسابقات در هفت دور، ملیحه صفایی از استان خراسان رضوی با ۶ امتیاز و پوئن شکنی بهتر به مقام قهرمانی رسید، فریبا زنده بودی از استان بوشهر با ۶ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت و عاطفه نقوی از خراسان رضوی با ۵.۵ امتیاز سوم شد. همچنین وحیده پورعلی از آذربایجان شرقی با ۵ امتیاز چهارم و لیلا زارعزاده از آذربایجان شرقی نیز با ۵ امتیاز پنجم شد. در مراسم اختتامیه که با حضور مسئولین فدراسیون نابینایان و جلال روغنی رئیس هیأت ورزشی نابینایان تهران برگزار شد، کاپ و حکم قهرمانی به نفرات اول تا سوم اهدا شد.

 

آهنگ و درنگ. موسیقی باروک، مرواریدی صیقل نیافته

آنچه که ما امروزه از موسیقی و تئوریها و قوانین وابسته اش میدانیم، مدیون نوآوریهایی است که به دنبال رنسانس در اروپا اتفاق افتاد. نوآوریهایی که نه تنها در موسیقی و شاخه های دیگر هنر، که در تمامی جوانب زندگی ساکنان اروپا پدید آمد. از علم گرفته تا سیاست و از دین تا نقاشی. رنسانس، موسیقی را تا حدود زیادی از انحصار کلیسا و دربار رهانید و همین اتفاق هم بود که شکوفاییِ عجیب و غریب این هنر متعالی را در پی داشت. در شماره های پیشین، دیدیم که در سالهای پایانی دوره ای که به رنسانس موسوم است موسیقیِ وابسته به ساز، از جایگاه بهتری نسبت به سالهای پیشین برخوردار بوده است. همین امر باعث شد اتفاقات شگرفی در این زمینه، در دوره پسارنسانس رقم بخورد. دوره ای را که بعد از رنسانس در موسیقی و برخی دیگر از مکاتب هنری شکل گرفت، دوره «باروک» مینامند. این کلمه، واژه ای است ایتالیایی به معنای زمخت و ناهنجار. البته این طور که در ابتدا به ذهن متبادر میشود، این کلمه باری منفی ندارد. ریشه آن واژه «بارکو» است که در ایتالیایی به معنای مروارید صیقل نیافته است. محدوده زمانی بین سالهای ۱۶۰۰ تا ۱۷۵۰ میلادی را متعلق به این دوره میدانند. سالهایی که انقلابیترین تغییرات در موسیقی اروپا به وقوع پیوسته است. نمونه هایی از موسیقی پیش از رنسانس یا حتی دوره رنسانس را در شماره های پیشین با هم شنیده بودیم. اگر این موسیقیها را شنیده باشید، احتمالاً با این نکته موافق باشید که این موسیقیها قدری عجیب و غریب به نظر میرسند. صداها و نوع جریانی که ملودیها ایجاد میکنند، نسبت به آنچه که ما امروزه از موسیقی میشناسیم، کمی مهجور مینمایند. شاید علت را بتوان در این نکته دید که آنچه که ما امروز از موسیقی میشناسیم، بر مبنای قواعدی است که در دوره باروک بنا نهاده شد و تا پیش از آن، تصنیف موسیقی یا قاعده مشخصی نداشته، یا با تکیه بر مفاهیمی شکل میگرفت که خیلی ساز و کار واحدی نداشته است. در دوره باروک اما آدمهایی پیدا شدند که دست به تنظیم قواعدی مشخص برای موسیقی زدند و موسیقی را از یک پدیده صرفاً هنری به یک جریان علمی و در عین حال هنری تبدیل کردند. به طور مثال، حتماً کلماتی همچون «مینور» و «ماژور» به گوشتان خورده است. چیزی که امروزه از اولین واژه هایی است که یک موسیقیدان در فرایند آموزش موسیقی فرا میگیرد. این واژگان و قواعد مربوط به آنها از جمله محصولاتی است که در دوره باروک به دست آمده و هنوز هم موسیقیدانان در حقیقت میراثخواران همان دوره محسوب میشوند. تأثیر این دوره در جریان موسیقی اروپا آن قدر عمیق بوده که نامهای موسیقیدانان این دوره حتی برای عوام هم شناخته شده اند. نامهایی مثل یوهان سباستین باخ یا ویوالدی و آلبینونی. در باره موسیقی باروک بیشتر خواهیم نوشت. قطعه «بهار» بخشی از «چهار فصل» اثر ویوالدی را از وبسایت دانلود و گوش کنید.

۲۷ دیدگاه دربارهٔ «شهر خبر معلولین. انتشار 32 خبر در شمارگان بیست و ششم»

سلام امیرجان. اول یه تشکر و خسته نباشید جانانه عرض می کنم به خاطر کار ارزشمندی که می کنی. اما در ابتدای این نوشته فقط اشاره کردی که قراره خبرها از سال بعد با فرمت تازه منتشر بشن ولی هیچ توضیح بیشتری ندادی و فقط از ما نظر خواستی. خب وقتی من نمی دونم فرمت جدید چطوریه یا اصلا چه ضرورتی واسه تغییر فرمت فعلی احساس کردی، چطور میتونم با نظراتم چراغی فراروی راه تو برافروزم؟ ارادت فراوون.

سلام امید عزیز. هنوز طرح مشخص و کاملی مد نظرم نیست.
به همین خاطر از بچه ها خواستم نظر بدن.
ضرورت تغییر فرمت فعلی رو هم به این خاطر میدونم که اصولا خبر، در دنیای جدید امروز که به ثانیه نمیکشه همه ازش مطلع میشن، شاید انتشار ده روز یک بارش چندان منطقی نباشه.
هر چند در حوزه معلولین و نابینایان، خیلی این فوریت مهم نیست اما به هر حال خبر بیات میشه.
نمیدونم. هر طور خود بچه ها دوست داشته باشن من در خدمتم.
اگه فکر می کنید همین فرمت فعلی خوبه، خب همینجوری ادامه میدم.
اگرم شیوه ی جدیدی مد نظرتونه که پیشنهاد بدین روش فکر میکنم.

خب من فکر می کنم همین شیوه فعلی خوبه. البته من شخصا تا ضرورتی ایجاد نشه تغییر رو نمی پسندم. مثل اینه که تلویزیون شما داره فیلمی با کیفیت صدا و تصویر عالی پخش می کنه اون وقت شما بیاین بگین خب بذار چهارتا پیچش رو جابجا کنم ببینم چیچی از توش درمیاد. باز هم مرسی که نظرات ما رو جویا میشی. در پناه خدا.

درود. دمت گرم از بابت اخبار متنوع و عالی. امیدوارم که روزی اجرایی بشند و در حد فقط خبر نمونند.
راستی تو که واقعاً سرت شلوغه جواب کامنتاتو تو پست بعدیت بده تا هم بچه ها بخونند که چی گفتی و هم خدایی ناکرده بی احترامی به کسی نشه.
آخه وقتی پست از صفحه ی اول خارج بشه, دیگه کمتر کسی میره جوابها رو بخونه عزیزم.
میتونی یه هدینگ اضاف کنی به اسم پاسخ به پرسشهای پست قبلی.
به هر حال این یه پیشنهاد بود و خودم هم خوب میدونم به درد نمیخوره ولی خب دیگه. از دلدردی نوشتمش دیگه خَخ.
ارادتَ کُمُللاه.

سلام علی جان. ممنونم.
من برای اینکه از کنار کامنت های بچه ها بی تفاوت عبور نکنم، قطعا جهت تشکر هم که شده پاسخ کامنت ها رو میدم و اونارو بی جواب نمیذارم.
حالا اگه موقعیتی مثل پست قبلیم یعنی روی خط تکنولوژی پیش میاد و این پاسخ دادن کمی دیر میشه و پست از صفحه اول خارج میشه، دیگه این مشکل من نیست.
اگر کسی پاسخ من واسش مهم باشه، قطعا به اون پست سر میزنه و میخونه.
ممنون از حضورت.

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما جناب آقای سرمدی. واقعا گرداوری این اخبار و این گونه پست ها زحمت زیادی به همراه داره و جا داره که من به عنوان کسی که همیشه اخبار پست شما رو با دقت میخونم ازتون تشکر کنم و یه خسته نباشید جانانه بهتون بگم راستش از خوندن ابتدای پستتون که نوشته بودید در سال بعد هم این مجموعه ادامه خواهد داشت بسیار خوشحال شدم چون همیشه نگران این بودم که خدای نکرده این پست هم روزی رها بشه البته خب اگر هم رها بشه حق دارید به دلیل مشغله بالا این گونه پست ها وقت زیادی هم میگیره ولی به هر حال که همواره به فکر مطلع کردن جامعه هدف و نابینایان هستید. خیلی دوست داشتم که در همایش کاشان بار دیگر زیارتتون کنم و تصورم این بود که تشریف میارید ولی خب خلاف تصورم اثبات شد خخخ همایش خوبی بود جای شما و سایر دوستان خالی . راستی آقای سرمدی اگر امکانش هست این نکته رو در پست اصلاح فرمایید بررسی راهبردهای اثر بخشی تشکلهای مدنی بر اعتلای حقوق شهروندی نابینایان و کم بینایان در شهر اصفهان، نوشته مشترک مهدی رئیسی و علی رضا حیدری. در پست نام خانوادگی آقای حیدری که نویسنده دوم این مقاله بودن اشتباها مرادی نوشته شده . بسیاار سپاس از زحمات شما –

سلام سمانه خانم. مرسی شما لطف دارین.
به خاطر شرایط تبسم نشد امسال بیاییم کاشان.
در خصوص انتشار این مجموعه هم خیالتون راحت، هر قدرم که مشغله هام زیاد بشه، هر طور که شده جا باز می کنم و این تنها کاریه که از دست من برای گوش کن برمیاد. مگر اینکه واقعا دیگه فرصت نکنم.
خوشحال میشم نظر شما رو هم در خصوص سال آینده بدونم، اینکه با چه سبکی دوست دارین اخبار در محله منتشر بشه.
اینکه گفتم اخبار بیات میشه، مثلا نمایشگاه تجهیزات توانبخشی ۱۹ آذر تموم شده، اما الان بعد از ۱۰ روز شما دارید خبرش رو میخونید.
اگه همه ی مهم هاشو جدا هم رو سایت منتشر کنم، اونوقت دیگه تنظیم شهر خبر معنی نداره چون بیشتر خبر هاش واستون تکراری میشه.
اونم چشم تا شب اصلاح می کنم. مرسی که گفتین.
به امید زیارت شما هم محلی گرامی در همایش سال آینده.

درود بر جناب سرمدی زحمت کش

شهر خبر را همیشه دنبال و از مطالب آن بهره می برم. به دلیل در دسترس گذاشتن یک جای خبرها از شما بینهایت سپاس گزارم. هرچند در دنیای ارتباطات امروز انتشار خبرها ثانیه ای شده اما این شیوه و کار ارزشمند شما موجب شده است که خبرهای تخصصی معلولین یک جا در دسترس قرار گیرد این ام موجب مدیریت زمان خوانندگان این پست و آگاهی از بسیاری از تحولات در حوزه معلولین طی ده روز گذشته میشود که این خود بسیار ارزشمند و جای تقدیر است. به باور بنده کسانی که مرتب شهر خبر را دنبال میکنند میتوانند ارزیابی مناسبی از وضعیت معلولین و اقدامات صورت گرفته داشته باشند. نکات پیشنهادی هم که لازم باشد از طریق ایمیل تقدیم میکنم.
پاینده باشید.

سلام امیر جان.
بابت خبرهایی که گردآوری کردی ازت تشکر می کنم و اخبار جالبی بودند.
به نظر من بهتره که با شیوه ی جدیدی این اخبار رو منتشر کنی. همان طور که خودت بهتر از من می دونی امروزه خبرها به سرعت و به طور آنی و لحظه ای منتشر می شوند. به گونه ای که در لحظه به لحظه روی خروجی خبرگزاری ها و کانال ها و همچنین مجراهای مختلف شاهد انتشار اخبار مختلفی هستیم و چه بسا که با ورود اپلیکیشن های ارتباطی مختلف نظیر تلگرام، واتس آپ و غیره هر فردی می تواند در نقش یک خبرنگار ظاهر شده و خبرهای مختلفی را در بین مخاطبین به اشتراک بگذارد. پس اطلاع از اخبار به روز حق مخاطب است و مخاطب امروزی هم منفعل نیست و می تونه از مجراهای مختلفی خبرهای مورد نظر خودشو بدست بیاره. پس خبرهای کهنه چندان اهمیتی برای مخاطب نداره. البته این به این معنی نیست که اخباری که گذاشتی کهنه باشه. منظورم دقیقا به ابتدای صحبتهای پستت بر می گرده که گفتی می خواهی به شیوه ی جدیدی این خبرها را منتشر کنی. به نظر من اگر به صورت آنی و لحظه ای این کار انجام بشه بازخورد بهتری هم داره و مخاطب هم بیشتر در جریان وقایع روزمره قرار می گیره. امیدوارم تونسته باشم منظورم رو برسونم.
از تمام زحماتت بابت انتشار خبرها تشکر می کنم که واقعا کار وقت گیری هست.
شاد و موفق باشی.

سلام وحید جان. علوم ارتباطات خوندی و کاملا به این مبحث اشراف داری.
من با انتشار لحظه ای و آنی اخبار حالا مثلا اخبار مهمتر در محله مشکلی ندارم.
اما یادمه قبلا که این کارو میکردم، بعضی از دوستان دلخور شده بودن که امیر میاد یهو چهار پنج تا پست منتشر میکنه و پست های ما میره پایین تر و صفحه دوم و از این حرفا.
خلاصه هم میخوام بحث بروز بودن پیش بره و هم این اتفاق رخ نده.
حالا باید بیشتر بررسی کنم. ممنون از بیان نظرت.

سلام و درود بر امیر جان خبرنگار محله
خوبی آیا خوشی آیا
خب اول که مرسی داری بابت این اخبار عالی
و مرسی داری برای زحمتی که برا این پستا میکشی
امیر جان من امروز خوابم برد و متأسفانه ساعت یازده بیدار شدم و نتونستم به اونجا برم
به هر حال مرسی بابت این اخبار
راستی قبل از خدا حافظی دوستان یک سری اشکالات واسه ی نِت ما پیش آمده دعا کنید که حل شود وگرنه یه یک ماهی از شر احمد راحتید و یه نفس راحت از دست من میکشید
امیر جان یلدات در کنار خانواده مبارک
شبت خوش و خدا نگهدار

سلام محسن. معلومه دیشب حساااابی خسته شدی هاااا.
باید اینطور باشه. یکجا موندن و درجا زدن، همیشه یک طرح رو از هدف اولیه خودش دور و دور تر میکنه.
برای همین هم هست که احساس می کنم بعد از گذشت یک سال کامل و انتشار ۳۵ مجموعه که خودش عملا ۳۵۰ روز میشه، ایجاد تغییر امری اجتناب ناپذیر هستش.
لذت ببر از زندگی داداش

سلام بر امیر سرمدی پروداکشنمن خیلیشو کپی کردم برسونم به دست بقیه افراد نابینا.
میگم هدینگ مربوط به همایش رو یه چکی بکن فامیل یکی از بچه ها به اشتباه مرادی قید شده که حیدری هست.
من البته در کپی زدن اصلاح شده شو میفرستم
خییلی عالیه این پستهات.
ببین یه پیشنهادی که دارم اینه که یه هدینگ جدا در محله به این قسمت اختصاص داده بشه و سرتیترش هم بر اساس آپدیت شدن خبر تغییر کنه.
مثلا شهر خبر معلولین به روز شده در فلان تاریخ:
قبول دارم کمی بیات میشه هرچند کاچی به از هیچی ولی به خصوص اخباری که مثلا مربوط به مسابقه ای چیزی هستن که محدودیت زمان برای ثبت نام دارن این موضوع رو کاملا شامل میشن.
به امید موفقیتهای روز افزونت. سلام به تبسم جان برسون.

سلام زهره. اولا جا داره ازت به خاطر نشر اخبار در میان سایر هم نوعان تشکر کنم.
هدف اصلی، آگاهی اعضای جامعه هدف از اخبار حوزه خودشون هستش. حالا هر کسی که در این جهت گام برداره، کارش ارزشمنده.
نکته ای که گفتی رو هم اصلاح کردم.
از بابت ارائه پیشنهادت هم ممنونم.
لطفتو به تبسم میرسونم، اتفاقا همین پری روز رفته بود سونوگرافی برای تعیین قد و وزن بچه.
تا الان وزنش یک کیلو و ۷۵۳ گرم و قدش ۴۳ سانت هستش.
یه ۲۵۰ گرم وزنش کمتر از حد میانگین هستش. باید بیشتر بهش برسم تا بچه حساابی چاق و چله بشه خخخخ
تو هم پیروز و موفق باشی.

سلامی دوباره امیر جان. خب به نظر من مثلا همین پست رو در نظر بگیر که در بالای محله سنجاق شده. خب تو می تونی اخبار آنی و لحظه ای را فقط توی اون پستی که بالای محله سنجاق شده قرار بدی و هر دفعه که خبر جدیدی میزاری بنویسی که به روز شده در تاریخ فلان. این طوری هم دقیقا پستهایت زیاد نمیشه که بچه ها بخوان ناراحت بشن و هم اینکه مطالب خودت در دسترس هست. اما وقتی خبرهای این هفته رو گذاشتی می تونی اون پست رو از سنجاق خارج کنی و پست دیگری رو سنجاق کنی. یا اینکه ماه به ماه عوض کنی. اون دیگه بستگی به سلیقه خودت داره.
شرمنده که دوباره کامنت دادم و امیدوارم مثل همیشه در کارت موفق باشی.

سلام مجدد وحید. پیشنهاد خوب و قابل بررسیه.
میشه شهر خبر رو به هفته نامه خبری تغییر داد و به محض اینکه یک خبر یا گزارشی منتشر میشه، در داخل هفته نامه منتشر بشه و بعد از پایان هفته، اون پست کلا بسته بشه و مجددا هفته نامه ای جدید ورق بخوره.
ممنون از پیشنهاد و مشارکت فعالت.

با سلام خدمت شما جناب آقای سرمدی تشکر از زحمت و پیگیریهای شما میخواستم بدانم قانون جامعه حمایت از معلولین که سال گذشته توسط شورای نگهبان بر آن ایراد گرفته شد هنوز مورد بررسی و تصویب قرار نگرفته راستش از آنجایی که این قضیه طول کشیده مصدع شدم باز هم سپاس

دیدگاهتان را بنویسید