خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نکاتی در مورد مددکاری اجتماعی

سلام به شما دوستان گرامی
دوستان در این چند روز مطلبی که در مورد برخورد یک مددکار در محله نوشته شده بود فکر من را به خود مشغول کرد به طوری که  تمام مطالبی که اساتید مددکاری در طول تحصیل گوش زد کرده بودند و مواردی را که در اثر تجربه چند سال مددکار بودن با آنها مواجه شده بودم مرور کردم.
به همین دلیل خواستم کمی در مورد مددکاری اجتماعی صحبت کنم
در تعریف مددکاری اجتماعی آمده است که.
مددکاری اجتماعی خدمتی است حرفه ای که برپایه دانش و حرفه های خاصی قرار گرفته است و هدف آن کمک به افراد گروه ها و یا جامعه است تا بتوانند استقلال شخصی و اجتماعی و رضایت خاطر فردی و اجتماعی را به دست آورند.
مددکار اجتماعی چه کسی است؟
مددکاری اجتماعی فردی است که با بهره گیری از مهارتها و تعالیم حرفه ای و همچنین منابع موجود در جامعه تلاش میکند استقلال شخصی و تعادل گروهی و اجتماعی افراد را فراهم کند و مشکل افراد را حل نماید.
در مرحله بعد لازم است بدانیم مددجو کیست؟
مددجو کسی است که دچار مشکل شده است و به تنهایی قادر به حل و تحمل آن نیست. در معرفی مددجو باید توجه داشت که:
مددجو میتواند متعلق به هر گروه سنی باشد.
مددجو میتواند هر شغلی داشته باشد
سطح سواد و معلومات مددجو ممکن است از بی سواد تا بالاترین مدارج علمی را شامل شود
سطح اقتصادی مددجو میتواند از کمترین تا بالاترین درآمد باشد
مکان زندگی مددجو میتواند در شهر یا روستا از حاشیه شهرها تا منزل لوکس و مدرن باشد.
مددجو میتواند متعلق به هر فرهنگ و خرده فرهنگ و هر کیش و آئینی باشد.
در نتیجه در مددکاری فردی مددجو به فرد یا خانواده ای گفته می شود که در اثر عوامل اجتماعی فردی و فرهنگی و اقتصادی و …. کارکرد و توانایی وی دچار کاستی اختلال و نقصان هایی شده است که در اثر آن با مشکل یا مشکلاتی رو به رو گردیده به نحوی که به تنهایی قادر به رفع مساله خود نخواهد بود و لزوم حضور مددکاران اجتماعی تعلیم دیده وجود خواهد داشت.
در اینجا بعد از تعاریف کوتاه از حوزه مددکاری لازم است که ویژگی های یک مددکار حرفه ای بر شمرده شود که در صورت تمایل شما دوستان در فرصتی دیگر به آن میپردازم.

۷ دیدگاه دربارهٔ «نکاتی در مورد مددکاری اجتماعی»

بنویسید. لطفا ادامه اش رو هم بنویسید تا من این نکات رو به همراه ویژگی هایی که مددکارم باید داشته باشه و نداره رو پرینت بگیرم ببرم بدمش مطالعه کنه. اگه حاضر به مطالعه نشد، بریل هم پرینت می گیرم خودم واسش می خونم.
بعدشم که شما به افزایش دانش ما در خصوص حقوقی که داریم خیلی کمک می کنی. واقعا ممنون!

درود سارا خانم عناوینی که به آنها اشاره نمودید در این مملکت فقط در کتاهاست این مطلب را حدود بیست سال پیش مدد کارم گفت من فکر میکنم برخورد مددکاران را با بچه ها با ذکر نام ایشان و ذکر مرکزی که ایشان مشغول خدمت میباشند میتواند راه گشا باشد به شرط اینکه آقای خادمی موافق این حرکت باشند.

سلام دوست گرامی. نحوه عمل بخش خصوصی به این شکل است که تعداد مشخصی از پرونده های سازمان بهزیستی به بخشهای خصوصی واگذار شده تا روند رسیدگی به پرونده ها سرعت بیشتری داشته باشه. و سازمان به ازای هر پرونده مبلغ کمی کمک هزینه به اون بخش پرداخت میکنه و ما بقی امکانات رو مددکار و مدیر اون بخش باید با استفاده از امکانات تبلیغی از خیرین و افرادی که علاقه مند هستن تهیه کنن بجز مواردی که بخشنامه ها امکان پرداخت رو به خود بهزیستی دادن.

سلام سکوت. کاش۱سری از مددکار های محترم فعلی که متأسفانه تعدادشون کم هم نیست، این ها رو می خوندن تا دسته کم تئوری بلدشون باشن! گفتنی ها رو دوستان گفتن من دیگه چیزی نمیگم جز اینکه امیدوارم۱زمانی این مطالب از کتاب ها و بخشنامه ها در بیاد و قاطیه عمل عزیزان بشه!
منتظر ادامهش هستم و هستیم.
پاینده باشی دوست عزیز!

سلام دوستان متشکرم که این مطلب رو خوندید و درباره آن نظر دادید.
من بعد اینکه این مطالب رو در کتابها دیدم توقعم از مددکارم بشدت تغییر کرد و تصمیم گرفتم اگر روز این مقام رو پیدا کردم خیلی کارها انجام بدم. خب خدا خواست و مددکار بخش خصوصی شدم و دیدم موانع زیادی وجود داره که اگه یه مددکار بخواد هم نمیتونه کاری بکنه فقط کمترین کار اینه که از افرادی که با آنها در ارتباط هست اطلاعات داشته باشه و با برخورد درست حداقل فرد مراجعه کننده رو آروم کنه و با رفتارش نشون بده که مشکل رو میفهمه

دیدگاهتان را بنویسید