عمومی: تاثیر بیخوابی در انسان و یادگیری

سلام به همه
امیدوارم حالتون خوبه خوب و دلاتون شاد باشه.
مدت زیادی بود پستی نزده بودم. واقعا خودم مقصر نبودم!!!
استادامون مقصرن!کلی ازمون امتحان میان ترم گرفتن و کلی هم بهمون کار عملی دادن.
الان هم که دارم برای امتحان های ترم آماده میشم. برام دعا کنید از پسشون بر بیام.
کلا این روزها خیلی روزهای سختیه برام. هم برای من و هم برای خانوادم. پدرم مریض شده و تازه همین امروز از بیمارستان مرخص شد. دعا کنید زودتر خوب شه.
نمیدونم چه قدر با این حرفم موافقید. خیلی سخته که یه مشکلی پیش بیاد و مجبور باشی به خاطر اطرافیانت روحیه ات رو حفظ کنی.
دقیقا من همین شرایطو داشتم. به خاطر خانوادم مجبور بودم ناراحتیمو بروز ندم.
بگذریم. خدا بزرگه و انشا الله مشکلات رو حل میکنه. من به مهربونی خدا ایمان دارم.
خب دوستان من امروز با یه مطلبی در خدمتتون هستم که شاید مشکلات خیلی از جوونها یا به طور خاص محصلها باشه.
بیخوابی!!!
سرگرمیهایی که داریم باعث شده کمتر به فکر استراحت بیفتیم. مسلما همه اینطوری نیستن. ولی تعداد زیادی هستن که کمتر به خودشون توجه میکنن
این مسئله تو بحث یادگیری تاثیر خیلی زیادی گذاشته. من خودم شاهد این مسئله هستم که چند تا از دوستام کلاسهای ساعت 8 صبح رو نمیان!!!خخخخ

یا اینکه سر کلاس از خستگیشون حرف میزنن و از استاد میخوان درس رو تموم کنن.
به طور خلاصه این بیخوابی و کم خوابی تو سطح یادگیری و خلاقیت تاثیر زیادی گذاشته.
من براتون 2تا مطلب آماده کردم تا با اثرات این مسئله بیشتر آشنا شید
البته این موضوع تحقیق یکی از دوستانم بوده و با هم مطالب رو جمعآوری کردیم و خواستم برای شما هم محله ای های گرامی هم بذارم. تو این مطالب از نتایج تحقیق هایی که شده هم صحبت کرده.
*************************************
تاثیر بیخوابی بر یادگیری و سطح خلاقیت انسان
نوجوانان حدود 30 ساعت در هفته در مدارس مشغول تحصیل هستند و در خانه هم به طور
میانگین هفته ای 5 ساعت مطالعه می کنند. خواب برای کارکردهای شناختی مثل توجه، حافظه، یادگیری و کارکردهای اجرایی سطح بالا ضرورتی حیاتی است و بنابراین، در
دوران نوجوانی تأثیر بسزایی بر عملکرد تحصیلی دارد. علی رغم مطالعات طولی کمی که در این زمینه انجام شده است، توانستم سه مطالعه را بیابم که به صورت آینده نگر
رابطه اختلالات خواب و عملکرد تحصیلی را مورد بررسی قرار داده اند. یک مطالعه که بررسی بیش از 3000 نوجوان 11 تا 17 ساله در آمریکا پرداخت، دریافت که خواب هفتگی
کوتاه تر، با نمرات پایین تر در سال آینده همراه است. در این پژوهش طبیعتاً دقت های روش شناختی فراموش نشد، و دو گروه مورد مقایسه از نظر بسیاری از ویژگی ها
از جمله وضعیت اقتصادی با هم جور شدند، هر چند در یک مطالعه که به 2259 دانش آموز 11 تا 14 ساله پرداخت، چنین رابطه ای پیدا نشد. البته در تحقیق دیگری در استرالیا
روشن شد که نوجوانان سحرخیز، با وجود خواب ناکافی، عملکرد تحصیلی پایین تری پیدا نکردند، امّا نوجوانانی که بهترین عملکرد را در بعد از ظهر دارند، با کم خوابی پیشرفت تحصیلی پایین تری داشتند.
اما بر خلاف کمیابی مطالعات طولی، مطالعات مقطعی بسیاری به این موضوع پرداخته اند. مثلا در یک مطالعه مشخص شد نوجوانانی که نمرات پایین تری کسب کردند، نسبت به آنهایی که نمرات بالایی کسب کردند، به طور متوسّط، در هفته 3 ساعت کم تر می خوابیدند. مطالعات بسیاری در آمریکا، آمریکای جنوبی، اروپا و آسیا این نتایج را
تکرار کرده اند. علاوه بر این، مطالعات مقطعی نشان دادند که در برخی از گروه ها این رابطه به شکل قوی تری دیده می شود. مثلاً در پسران خواب کم تر، بیشتر با عملکرد ضعیف تحصیلی رابطه دارد. در تبیین ارتباط بی خوابی با عملکرد تحصیلی، علاوه بر موارد بالا، می توان به خواب آلودگی نوجوانانِ کم خواب در مدارس و هنگام مطالعه یاد کرد. یک مطالعه زمینه یابی نشان داد 25 درصد نوجوانان در مدرسه مرتبا خوابشان می برد و 22 درصد از آن ها در هنگام انجام تکالیف می خوابند. مطالعات
بسیاری این موضوع را تأیید کرده اند که خواب آلودگی در هنگام روز در میان نوجوانان بسیار شایع است. به طور خلاصه اگرچه کمیابی مطالعات طولی، باعث می شود نتوانیم به راحتی به روابط علّی دست یابیم، امّا با توجه به شواهد عینی و تحقیقاتی که به تأثیر بی خوابی بر افت عملکرد شناختی و خواب آلودگی روزانه می پردازند، می توانیم با اطمینان بالایی از تأثیر بالای بی خوابی در مشکلات تحصیلی نوجوانان صحبت کنیم.

کمبود خواب
*******************************
چند تاثیر بیخوابی
1- کم خوابی باعث بروز حوادث می شود.
کمبود خواب عامل برخی از بزرگ ترین حوادث ناگوار در طی تاریخ بوده است، مثل بحران هسته ای چرنوبیل در سال 1986.همچنین کم خوابی یک خطر جدی برای رانندگی در جاده هاست. خواب آلودگی زمان واکنش راننده را آهسته می کند، مثل اینکه فردی در حالت مستی رانندگی کند.تخمین زده می شود که خستگی و خواب آلودگی هر ساله عامل صد هزار تصادف خودرو و 1550 مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در ایالت متحده است.این مشکل در بین افراد کمتر از 25 سال بیشتر است.بررسی ها نشان داده است که کم خوابی و کاهش کیفیت خواب باعث تصادفات رانندگی و آسیب های شغلی می شود. در یک بررسی معلوم شد کارگرانی که از خواب آلودگی شدید در طی روز شکایت داشتند، بیشتر دچار حوادث کاری می شدند و در هر حادثه، تعداد روزهای بیشتری بیمار بودند
2- کم خوابی باعث افت ذهنی شما می شود.
خواب کافی در شب نقش مهمی در قدرت تفکر و یادگیری شما دارد. کم خوابی به روند شناختی شما آسیب می زند.اولا کم خوابی قدرت توجه، هوشیاری، تمرکز، استدلال و حل مشکلات را خراب می کند. این تأثیر، یادگیری و فهم مطالب را سخت تر می کند.ثانیا دوره های مختلف خواب شب، نقش مهمی در تحکیم حافظه در ذهن دارد. اگر شب ها به مقدار کافی (7 تا 8 ساعت) نخوابید، نمی توانید آنچه را که در طی روز یاد گرفته
اید و تجربه کرده اید، به یاد بیاورید.بی خوابی و افسردگی یکدیگر را تقویت می کنند، یعنی کم خوابی علائم افسردگی را بدتر می کند و افسردگی به خواب رفتن را سخت تر می کند
3- کم خوابی باعث بیماری های جدی و خطرناکی می شود.
اختلالات مربوط به خواب و کم خوابی طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری های زیر را افزایش می دهند:
بیماری های قلبی
حمله قلبی
نارسایی قلبی
بی نظمی ضربان قلب
فشار خون بالا
سکته مغزی
دیابت
بر اساس برخی مطالعات معلوم شده است که 90 درصد افراد مبتلا به مرض بیخوابی (یک نوع اختلال خواب که باعث سختی به خواب رفتن و در خواب ماندن می شود)، دچار یک بیماری دیگر هم هستند.
4- کمخوابی باعث بد خلقی میشود.
حتما میدانید که خستگی تاثیر زیادی بر شادمانی میگذارد.
اگر خواب مناسب نباشد و مغز و بدن شما به درستی استراحت نکند در طول روز نمیتواند با شادمانی به فعالیتهای خود برسد و میتوان گفت صبوری خود را از دست میدهید. چون همیشه احساس خستگی میکنید.
و این موضوع باعث میشود تعاملات خود را به درستی انجام ندهید.
زندگیتون سرشار از حضور خدا…
*****************************
زندگی را ورق بزن…
هر فصلش را خوب بخان…
با بهار برقص…
با تابستان بچرخ…
در پاییزش عاشقانه قدم بزن…
با زمستانش بشین و چایت را به سلامتی نفس کشیدنت بنوش…
زندگی را باید زندگی کرد آنگونه که دلت میگوید…
مبادا زندگی را دست نخورده بذاری….

درباره نرگس کلبادی نژاد

نرگس کلبادی نژاد,اهل استان همیییشه سرسبز و زیبای مازندران, متولد 14/6/75.دانشجوی ارشد علوم تربیتی گرایش مطالعات برنامه ی درسی در دانشگاه مازندران. ورزشکارم و عضو ثابت تیم ملی شدن از آرزوهای بزرگم هست. عاشق نواختن موسیقی هستم و کتاب خوندن عجیب من رو آروم میکنه و دنیام رو تغییر میده. برای همه ی شما خانندگان عزیز آرزوی شادی و موفقیت های بسیاااار زیاد میکنم
این نوشته در اجتماعی, روانشناسی, صحبت های خودمونی, مقاله ها ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

17 Responses to عمومی: تاثیر بیخوابی در انسان و یادگیری

  1. 1
    وحید says:

    سلام نيايش خانم.
    اميدوارم كه پدرتان هر چه زودتر سلامتيش رو بدست بياره و با روحيه اي خوب به درستون برسين.
    اما تحقيقتون واقعا عالي بود و من اكثرا سعي مي كنم 8 ساعت مفيد بخوابم. چون خواب خيلي روي سلامت آدم اثر داره و واسه ي همين بهتره كه جدي گرفته بشه.
    مرسي از بابت پست مفيدتون.
    اون مدال منم رد كنين بياد
    شاد باشين.

    • 1.1
      نیایش says:

      سلام.
      ممنون.انشا الله زودتر مشکلات حل شه.
      دقیقا موافقم.بارها به خودم ثابت شده خوابم مناسب نبوده اون روز واقعا روز خوبی نبود
      برام.
      اصلا نمیشه چیزی یاد گرفت.
      ممنون از حضورتون.بفرمایید این هم مدال شما.
      شاد باشید.

  2. 2
    ندا says:

    سلام نیایش جان! انشا الله زود اوضاع بر وفق مرادتون بشه. وای مثل فالگیرا دلداری دادم. راستی مطلبت هم خوب و قابل تأمله ممنون.

  3. 3

    سلام

    بسیار کاربردی و مفید بود

    تشکر

  4. 4
    احمد عبدالله پور احمد عبد الله پور says:

    سلام و درود بر نیایش خانم
    مطلب بسیار جالبی بود و خیلی بدرد من هم که خوابم دیگه شده مث جغد که شبا تا ساعت 6 صبح بیدارم و روزا تا ساعت یک میخوابم میخوره فعلاً که نتونستم این عادت بد خوابی رو درست کنم
    به هر حال مرسی بابت این مطلب و مرسی بابت این پست روز بخیر روزتان خوش و خدا نگهدار

  5. 5
    پریسا says:

    سلام نیایش. آخ نیایش خوابم میاد خواااابم میاد این هفته به شدت خستهم کرد الان وحشتناک خوابم میاد!
    نیایش جان خدمت خونواده محترم سلامم رو برسون. ایشالا حال پدر هرچه زود تر خوب بشه و خودت و خونواده هم عالی باشید.
    موفق باشی عزیزکم!

    • 5.1
      نیایش says:

      سلام پریسااا وای پریساااا خستم خسته!‏
      شبا از استرس خوابای ترسناک میبینم خخخخ به خدا اگ برات تعریف کنم میگی دیوونه شدم.
      به خاطر امتحانای لعنتین.
      بزرگواریتو میرسونم عزیزم.انشا الله برای کسی همچین مشکلاتی پیش نیاد.
      مرسی که سر زدی.شاده باشیا.این یه دستوره.

  6. 6
    کامبیز کامبیز says:

    سلام. من سحرخیز هستم. دیشب ساعت ۲ خوابیدم 6 و نیم بیدار شدم.
    باید ۷ یا ۸ ساعت خواب مفید داشته باشیم.
    مرسی

  7. 7
    محمد میر‌قاسمی says:

    سلام نیایش
    خوبی؟چطوری؟حالت خوبه؟
    سهتاش یکی شد!حالا خودت هر کدومو خاستی جواب بده
    ببین,خودت خوابگاهی هستی,منم خوابگاهی هستم,پس دیگه از وضعیت خوابم بهت نمیگم!چون خودت قطعا همشو میدونی!‏
    خوابگاه واقعا جای بدی ی,یعنی اگر خودت هم مثل یه بچه ی خوب بخوای سر شب بخوابی,اتاق های بقل نمیزارن!‏
    انقدر سر و صدا میکنن که آخر همون ساعت یک دو سه خوابت میبره!ولی من الآن تقریبا دو هفته خونه بودم,خوابم تنضیم شده,حالا دوباره برگشتم خوابگاه,خدا میدونه دوباره قراره چه بلایی سرم بیاد
    حال پدرت هم انشا الله سریع تر خوب بشه
    موفق باشی و خدا نگهدار

    • 7.1
      نیایش says:

      سلام آقای میرقاسمی.
      ممنون خوبم.خخخخخ
      دقیقا حرفتونو قبول دارم.خوابگاه واقعا بده.بچههای دیگه اصلا مراعات نمیکنن.
      واقعا همیشه برام سواله.اگه این
      دانشجو هستن پس چرا فرهنگ دانشجویی ندارن؟؟؟
      ولی خدارو شکر من زیاد به سر و صدا حساس نیستم.
      ممنون از حضورتون.سربلند باشید.

  8. 8
    غزل غزل says:

    سلام نیایش جان. اول از مطلب خوبت تشکر میکنم. بعدم امیدوارم امتحاناتتو با موفقیت پشت سر بذاری. ترم 3 بودم که پدرم وسط امتحانام حالش بد شد و رفت بیمارستان، علاوه بر اون خودمم ی سری مشکلات شخصی داشتم. خیلی سخته خوب درکت میکنم ولی تو موفقتر از اینایی

  9. 9
    هستی says:

    سلام نیایش جان مطلب فوقالعاده ای بود من که خوابم مثل خواب گنجیشک میمونه و بیشتر از 4ساعت نمیتونم بخوابم وای که چقد دام خواب 8 ساعتی میخواد خخخخ مرسی گلم از بابت پست خوبت فدااااااات

دیدگاهتان را بنویسید