خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
لیست کامل بانک هایی که شعب خود را برای نابینایان دسترس پذیر کرده اند به همراه فایل های آموزشی کار با سامانه

با سلام و احترام به مخاطبان محله ی نابینایان ایران.

همانطور که بسیاری از شما اطلاع دارید، طرح دسترس پذیری خدمات بانکی نابینایان در شعب از سال 1392 توسط انجمن نابینایان ایران و شرکت دانش بنیان پکتوس پیگیری شد.
سر انجام با پیگیری های فراوان و با توجه به بخشنامه بانک مرکزی برای نابینایان، این طرح در 23 مهر ماه سال 94 برای اولین بار در یکی از شعب پست بانک عملیاتی شد و خوشبختانه تا به حال، در ده بانک کشور راه اندازی شده است.
البته می طلبد با استقبال انجمن های مرتبط با نابینایان و اعضای جامعه هدف از این خدمات، روز به روز شاهد گسترش آن در کشور باشیم.
در کنار دسترس پذیری خدمات بانکی در شعب، مناسب سازی اینترنت بانک، همراه بانک، کیوسک ها و عابر بانک های بانک های مختلف، در دستور کار انجمن نابینایان ایران و شرکت پکتوس است.

لینک دانلود فایل های آموزشی کار با سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب

با توجه به تماس های گرفته شده با انجمن نابینایان ایران مبنی بر آدرس دقیق بانک هایی که خدمات خود را مجهز به طرح سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب کرده اند، لیست تمامی این بانک ها واقع در تهران و استان های دیگر را تقدیم شما می کنیم.
برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این طرح، فایل های آموزشی کار با سامانه خدمات بانکی نابینایان را نیز برای دانلود قرار می دهیم.

با ذکر این نکته که کار با نرم افزار و سخت افزار همه ی بانک هایی که به این سامانه مجهز شده اند، یکسان است و برای نمونه، فایل آموزشی برخی از این بانک ها که خارج از تهران نیز شعباتی را مجهز کرده اند، تقدیم می شود.

برای کاهش حجم فایل های آموزشی، آنها را به فرمت صوتی تبدیل کرده ایم.

برای آشنایی با کلید های برجسته نگار در نرم افزار سامانه بانکی نابینایان
این فایل
را دانلود کنید.

لینک آموزشی نرم افزار بانک تجارت

لینک آموزشی نرم افزار بانک سپه
لینک آموزشی نرم افزار بانک رفاه کارگران

لینک آموزشی نرم افزار بانک رسالت

آدرس شعب بانک های دسترس پذیر

در ادامه، کد شعبه و آدرس دقیق بانک هایی که در تهران و شهرستان ها به این خدمات مجهز شده اند، اشاره می شود.

پست بانک

پست بانک شعبه میرزای شیرازی کد ۲۱۰۳۶۳۷ , آدرس: منطقه 6 – میرزای شیرازی – نرسیده به خیابان مطهری (تخت طاووس) – پ. 266

بانک شهر

بانک شهر تهران شعبه اقدسیه کد 354,  آدرس: اقدسیه – خیابان بوستان – نبش خیابان موحد دانش پلاک 27روبروی سفارت چین
بانک شهر تهران شعبه صادقیه کد 206 ,  آدرس: ضلع جنوب شرقی فلکه اول صادقیه
بانک شهر تهران شعبه خیابان رشید کد 518 ,  آدرس: تهرانپارس خیابان رشید نبش خیابان 148 غربی
بانک شهر تهران شعبه فرخی یزدی کد 514 , آدرس: ابتدای خیابان پاسداران-میدان فرخی یزدی-نبش دوم شرقی
بانک شهر تهران شعبه مقدس اردبیلی کد 487 ,  آدرس: خیابان ولیعصر -خیابان مقدس اردبیلی – نبش خیابان فرخ
بانک شهر تهران شعبه میدان ولیعصر کد 492 ,  آدرس: ضلع شمالشرقی میدان ولیعصر
بانک شهر تهران شعبه ونک کد 493 ,  آدرس: خیابان ولیعصر- نرسیده به میدان ونک -پلاک 2433
بانک شهر تهران شعبه پارک بهمن کد شعبه 207 , آدرس: میدان بهمن خیابان علیرضا وفایی شهرداری منطقه 16

بانک رسالت

بانک رسالت تهران شعبه مرکزی کد 405 , آدرس: سعادت آباد – بالاترازمیدان کاج – روبروی بیمارستان مدرس – نبش باغستان یکم
بانک رسالت قزوین شعبه  طالقانی کد 517 , آدرس: خیابان طالقانی روبروی اداره برق
بانک رسالت کرمان شعبه امام خمینی کد 303 , آدرس: خیابان امام خمینی – سه راه سام ( پیروزی ) – بعد از سه راه، دست راست

بانک کشاورزی

بانک کشاورزی تهران شعبه دولت کد4829 , آدرس: خ دولت – روبروی خیابان قلندری – ساختمان بیتا

بانک تجارت

بانک تجارت تهران شعبه  فرهنگسرای بهمن کد 136, آدرس: منطقه 16 – م. بهمن – خ. دشت آزادگان – روبروی فرهنگ سرای بهمن – پ. 102 – کدپستی: 18136
بانک تجارت تهران شعبه دروس کد 366 , آدرس: خ شهید کلاهدوز چهارراه قنات پ 60
بانک تجارت مشهد شعبه احمدآباد کد 4070 , آدرس: خیابان احمد آباد بین محتشمی و عارف
بانک تجارت یاسوج شعبه امام کد 30020 , آدرس: یاسوج میدان جانبازان – جنب هتل ارم – شعبه امام خمینی

بانک سپه

بانک سپه تهران شعبه دانشگاه کد 57, آدرس: میدان انقلاب-ضلع شمال شرقی -نبش پاساژ نبوت
بانک سپه تهران شعبه ظهیرالاسلام کد 276, آدرس: خیابان جمهوری اسلامی ، ابتدای خیابان ظهیرالاسلام.

بانک سپه تبریز شعبه کد 1001 , آدرس: تبریز ، خیابان امام خمینی ، چهارراه آزاد
بانک سپه اصفهان شعبه کد 1789 , آدرس: اصفهان ، پل بزرگمهر ، بلوار امام سجاد ، جنب پمپ بنزین.

بانک سپه شیراز شعبه دانشگاه شیراز کد1325 , آدرس: خیابان زند ، بالاتر از بیمارستان شهید فقیهی- جنب مدیریت شعب منطقه فارس
بانک سپه مشهد شعبه کد 1238 , آدرس: خیابان احمدآباد ، میدان طالقانی ، طبقه همکف ساختمان مدیریت شعب منطقه خراسان رضوی

بانک رفاه

بانک رفاه کارگران اراک شعبه مرکزی , کد 222 , آدرس: اراک خیابان امام روبروی خیابان حاج باشی
بانک رفاه کارگران تهران شعبه مستقل کد 101 , آدرس: تهران چهارراه طالقانی و مفتح کوچه عطارد ساختمان مرکزی

بانک آینده

بانک آینده تهران شعبه دوراهی یوسف آباد کد 255,  آدرس: تهران، خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از فاطمی، دوراهی یوسف آباد، شماره ۸۰۰

بانک صادرات

بانک صادرات تهران شعبه هفت تیر کد 1261 , آدرس: میدان هفت تیر، کوچه آذری، پلاک 305
بانک صادرات تهران شعبه میدان فرهنگ کد 640 , آدرس: خیابان سید جمال الدین اسد آبادی، میدان فرهنگ، پلاک 286

بانک ملی

بانک ملی تهران شعبه عارف کد 208 , آدرس: خ قزوین دوراهی قپان پ 382

۱۷ دیدگاه دربارهٔ «لیست کامل بانک هایی که شعب خود را برای نابینایان دسترس پذیر کرده اند به همراه فایل های آموزشی کار با سامانه»

درود امیر. ضمن تشکر از تلاشای صادقانت و پیگیریهای مجدانت, باید خدمتت بگم اینی که من میخوام بگم نظر شخصی خودمه. شاید در موردش حضوری هم باهات حرف زده باشم.
این کار انجام شده اگه گسترش پیدا نکنه و همه ی شعب رو شامل نشه, کار عبسی هست به نظر من. دارم میگم که فقط به نظر خودم.
تنها زمانی میتونم حس خوبی به این طرح داشته باشم که دایره ی گسترشش همه ی شعب بانکا رو در بر بگیره.
طرحی که هم هزینه ی کمتری داره و هم میتونه سریع گسترش پیدا کنه, همون دسترسپذیری سایتا کارتخوانا و خودپردازای بانکا هست.
اگه هزینه و وقت و فکرتونو رو این طرح گذاشته بودین و اگه این در اولویت بود, الآن همه چی اوکی بود.
بلاخره یه الگوهایی باید باشه مگه نه. بالاخره کشورهایی هستند که این کارو واس شهرونداشون کردند مگه نه.
پس ای کاش تو این مورد بیشتر کار میکردین و ای کاش اولویتتون این بود.
من نمیخوام ارزش این کار و این طرحو ببرم زیر سؤال. قطعاً زحمتی و زحمتهایی کشیده شده ولی تا زمانی که گسترش پیدا نکنه و جنبه ی نمایشی داشته باشه و تازه اونم فقط تو بعضی از جاهای مشخص, اسم موفقیت رو نمیشه روش گذاشت.
یکی از ضعفهای این طرح هزینه ی بالا و بازده پایین هست. تازه اون زمان هم که به اوج بازدهی برسه هم جای بحث داره.
یعنی خدا بهتر میدونه چند سال دیگه همه ی شعب به این امکان مجهز میشند.
امیدوارم این نقدو یه نقد دلسوزانه و دوستانه بدونی و اگرم ایجوری بهش نگا نکردی, حد اقل یه مشت حرف مفت و چرند بدونیشون چون دوستی باهات واسم با ارزشه و نمیخوام خدایی ناکرده دلخوری بینمون به وجود بیاااد.
باز هم از تلاشهای صادقانت از ته ته ته ته وجود تشکر میکنم و امیدوارم همیشه خوشبخت و موفق باشی. مخلصیم بمولا.

سلام علی. دلیلی نداره به خاطر نقدی که کردی، بخواد دلخوری بین ما به وجود بیاد.
اما باید بگم اگه فرض رو بر این بگیریم این طرح همین الان و در همین نقطه ای که قرار داره متوقف بشه، حداقل حسنی که این طرح تا به حال داشته، تغییر ادبیات و رویکرد مدیران بانکی کشور در قبال نابینایان هستش.
ادبیاتی که تا همین چند سال پیش، نابینا رو یک فرد بی سوادی میدونستن و با هر درجه ای از تحصیل، اجازه نمیدادن به تنهایی افتتاح حساب کنه.
در واقع، هیچ گونه حق و حقوقی رو برای یک فرد نابینا در انجام عملیات بانکی قائل نبودن.
اما از وقتی که جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد و از همه مهمتر بخشنامه بانک مرکزی به عنوان یک سند بالا دستی، بانک ها رو مجاب کرد به فکر کمی به فکر نابینایان بیفتن.
حالا دیگه این مدیران بانکی هستن که خودشون صحبت از مسئولیت های اجتماعی و حق برابر حقوق شهروندی میکنن.
اتفاقا، خیلی هاشون حالا دیگه خودشون دارن پیش قدم میشن تا علاوه بر خدمات شعب، اینترنت بانک، همراه بانک، کیوسک ها و عابر بانک ها رو برای نابینایان دسترس پذیر کنن.
اما در نقدت، مدام صحبت از عابر بانک ها کردی که اگه اولویت نخست ما بود، الان همه چیز حل بود.
از کجا میدونی در خصوص عابر بانک ها تا به حال وقت و انرژی نذاشتیم.
از کجا میدونی دسترس پذیر کردن عابر بانک ها هزینه کمتری رو نسبت به سامانه فعلی در پی داره؟
باید خدمتت بگم، در خصوص سامانه، چون صفر تا صد کار دست خود ما هستش، تونستیم این طرح رو تا حد زیادی پیش ببریم.
اما در خصوص عابر بانک ها، چند شرکت دیگه هم باید بیان وسط تا این کار عملیاتی بشه که حتی خیلی از این شرکت ها، شرکت های خارجی هستن.
قطعا الگو هایی در جهان در این ارتباط وجود داره.
بزرگترین مشکلی که فعلا در خصوص دسترس پذیر کردن عابر بانک ها در ایران وجود داره، اینه که متن هایی که از سیستم مرکزی بر روی مانیتور عابر بانک ها ظاهر میشن، کد گذاری شده و به صورت image ارسال میشن، نه به صورت متن.
یعنی متن این دیتا ها قابل خواندن نیست که بشه به وسیله نرم افزار های تبدیل متن به گفتار فارسی اون ها رو گویا کرد.
متأسفانه بسیاری از عابر بانک ها در ایران، کلا از نظر نرم افزاری این امکان رو ندارن که گویا بشن و اینجاست که میگم اگه مثلا فلان بانک بخواد عابر بانک هاشو گویا کنه، چاره ای نداره از بیخ و بن اونارو عوض کنه و از نمونه های مشخصی وارد و استفاده کنه که قطعا هزینه این کار، هزاران برابر هزینه سامانه بانکی در شعب هستش.
اما اونهایی هم که این امکان رو دارن، میطلبه شرکت های پشتیبانی کننده که عمدتا هم خارجی هستن، بیان وسط و طی جلسات مشترکی این کار پیش بره.
در این مورد، دیگه از نظر فنی، صرفا از پکتوس به تنهایی کاری بر نمیاد.
در خصوص هزینه بالای طرح هم که اشاره کردی، باید بگم این مبالغ در معاملات بانکی، جز خورد ترین معاملات مالی اداری محسوب میشه.
با یه مثال ساده بهت بگم که هزینه این طرح برای بسیاری از بانک های کشور، هیچه.
هر کدوم از این بانک ها که بخوان صرفا یک شعبه در تهران داشته باشن، مثلا مناطق مرکزی، نه حتی شمالی، اگه وسعت یه شعبه معمولی رو ۲۰۰ متر در نظر بگیریم، نزدیک دو سه میلیارد تومان فقط قیمت زمین یک شعبه هستش.
بگذریم از هزینه تجهیز و نگهداری یک شعبه بانک که ماهانه برای هر شعبه، نزدیک به دویست میلیون تومان میشه.
خودت خوب داری میبینی بانک ها در بهترین نقاط شهر های مختلف تا تونستن شعبه زدن و با هزینه تنها یک شعبشون، میتونن سیصد تا سامانه بانکی نابینایان راه اندازی کنن.
پس در این بین، خیلی مسائل مالی مطرح نیست.
بنابر این، چیزی که فعلا از دست ما بر میاد، اینه که در حوزه های مختلف مالی پیگیریم، اما اگه میبینید سایر بخش ها یکم کندتر داره پیش میره، به این خاطره که در سایر بخش ها، فقط ما مسئولیت فنی نداریم.
این فرهنگ دسترس پذیری در میان سازمان های مختلف، کم کم داره شکل میگیره و قطعا زمان میبره تا به صورت کامل جا بیفته و همه گیر بشه.
نه یک سال، نه دو سال، بلکه چندین سال.
موفق باشی.

سلام من هم گفته های بی ادعا را لایک میکنم و البته تعجب میکنم که چرا انجمن نابینایان و شرکت پکتوس نصب برجسته نگار در بانکها را نقداً انجام میدهند و در خصوص سایر برنامه ها فقط وعده و وعید میدهند ..و این که بانک ها هم در خصوص سایر برنامه ها چندان روی خوش نشان نمیدهند مثلاً تعدادی از بانکها عابر بانکهای خودشان را بهصورت گویا مجهز کرده بودند که تقریباً برای نابینایان قابل استفاده بود که دیگر همه را جمع کرده و یا آنها را غیر فعال کرده اند..به هر حال امیدوارم که این طرح در درازمدت خیلی به ضرر نابینایان تمام نشود.. خون به جای این نصب برجسته نگارباید طرحی انجام داد که در همه جا و به هر صورت برای نابینایان دسترسپذیر باشد این را هم بگویم هفته گذشته من تصمیم گرفتم برای یک کار بانکی ببان سپه شیراز بروم وقتی محاسبه کردم متوجه شدم که حتی اگر بتوانم به راحتی با آن سامانه کار کنم از محل زندگیم تا آن شعبه باید حدود بیست و هفت هزارتومان هزینه کنم تازه از نتیجه هم مطمئن نبودم بس است فعلاً

درود به شما دوست گرامی.
باید بگم در سایر بخش ها، صرفا وعده و وعید نبوده و تا به حال، اینترنت بانک بانک شهر و پست بانک تا به حال توسط شرکت دسترس پذیر شده و البته برای اینترنت بانک صادرات هم کار شروع شده.
اما در خصوص برجسته نگار، اگه منظورتون صرفا بیزینس شرکت هستش، باید بگم اتفاقا از این نظر، به نفع شرکت هستش که بانک بیاد مثلا برای ۵۰۰ یا هزار شعبه نرم افزار سامانه رو خریداری کنه تا این که بیاد به صورت نمادین، فقط دو سه شعبه رو با برجسته نگار مجهز کنه.
اما چیزی که ادارات حقوقی بانک ها تاکید داشتن، این بود که فرم های بانکی حتما باید برای نابینایان به صورت مکتوب هم قابل خواندن باشه و صرفا به صورت صوتی رو قبول نمیکردن.
مگر نه از نظر بیزینس، اونجوری بیشتر به نفع شرکت و البته کل جامعه نابینایان بود.
اما در خصوص عابر بانک های گویا که اشاره کردین، باید بگم این شکلی که تا به حال در ایران عملیاتی شده، به هیچ عنوان قابل استفاده برای نابینایان نیست.
در شیوه فعلی، به وسیله صدای از پیش ضبط شده، اومدن برخی عابر بانک ها رو گویا کردن، این در حالیه که در بسیاری از بخش ها، مثلا شما وقتی میخواین پولی رو برای کسی بفرستین، شماره کارت و نام فردی که میخواین پول رو واسش ارسال کنید، نمیخونه.
حتی برای کار کردن و حرکت در منو ها هم چیزی خونده نمیشه.
وقتی میشه گفت عابر بانک ها دسترس پذیر شدن که شما وقتی در همه ی بخش های منوی یک ATM حرکت می کنید، کامل واستون بخونه و مثالی هم که در بالا زدم صورت بگیره.
فعلا از نظر فنی، چون متنی که روی صفحه نمایش ظاهر میشه به صورت یک عکس هستش نه متن قابل پردازش، این امکان فراهم نیست.
نکته ای هم که در خصوص سامانه بانک سپه شیراز فرمودین، احتمالا با کرایه رفت و برگشت آژانس این قیمت رو براورد کردین.
چون این شعبه کاملا در درون شهر قرار داره و با وسایل حمل و نقل عمومی کاملا قابل دسترس هستش.
طبق محاسبه شما، قطعا اگه هر شعبه دیگه از بانک سپه رو هم که بخواین با آژانس برین، حدود ۱۵ هزار تومان هزینه داره.
و نکته پایانی اینکه، چرا باید این طرح به ضرر نابینایان تموم بشه؟
این کجا که شما وقتی به بانکی مراجعه میکردین میگفتن برین حتما یه امین هم بیارین تا کارتون رو انجام بدیم،
این کجا که خودتون وقتی وارد بانک میشین، با عزت و احترام و بدون نوبت میگن بیایین پشت سیستم بشینید و خودتون به صورت مستقل فرم ها رو پر کنید.
قطعا اگه مدیران بانکی ببینن این طرح از طرف جامعه نابینایان استقبال میشه، در سایر شعبشون هم گسترش میدن.
سپاس از شما.

سلام. خسته نباشید و تشکر بخاطر زحماتتون. پست بسیار مفیدی بود.
عجیبترین بخش کار با برجسته نگار نوشتن اعداد و حروف بود. خیلی سخته. اصلا به ذهن نزدیک نیست که برای نوشتن یک عدد در یک کادر متنی با پیشفرض حروف سه تا کلید رو بزنی. یعنی کافیه فرد قبلا آموزش ندیده باشه و بخواد از این سامانه استفاده کنه. به نظر من خیلی میشد راحتتر باشه.
مثلا میشد یکی از کلید هایی که برای فاصله استفاده میشه کار تغییر وضعیت از حروف به اعداد رو انجام بده و اون یکی فاصله باشه. اصلا خود علامت عدد مگه چه اشکالی داره که این کار رو انجام بده که دقیقا روش آشنا برای هر نابینایی هست؟

سلام محمدرضا جان.
نمیدونم خود کار با نرم افزار رو هم گوش دادی یا نه.
در همه ی فیلد های یک فرم، وقتی قراره حروف تایپ بشه، به صورت اتوماتیک روی حروف قرار داره و زمانی که قراره عدد نوشته بشه، میره روی عدد.
تنها برای نوشتن سریال شناسنامه که ترکیب هر دو هستش و البته نوشتن پلاک در آدرس، باید اینچنین باشه.
ضمن اینکه در کنار برجسته نگار، کیبورد عادی کامپیوتر هم هست و چنانچه برای کسی پر کردن با کیبورد برجسته نگار دشوار باشه، میتونه با کیبورد عادی پر کنه.
البته که قطعا پیشنهادت رو هم مد نظر قرار خواهیم داد و بررسی میکنیم.
در خصوص نوشتن ایمیل هم به صورت اتوماتیک روی تایپ لاتین قرار میگیره.
پیروز باشی.

سلام و درود فراوان
ضمن تشکر از تلاشها و خدمات و پی گیری های شما دوستان
یعنی اگر من کار کردن با این شعب رو آسون بگیرم تو شهر من فقط یک جا هست و حتما فقط باید بانک سپه حساب باز کنم و از این سر شهر برم اون سر شهر ؟

موفق و پیروز باشید

سلام ضمن تشکر از امیر که به خوبی سعی کرده بود توضیح بده و ضمن تایید حرفهای بی ادعا. باید بگم این دسترسپذیری فقط شامل کسانی میشه که هم کامپیوتر بلدن و هم بریل. ولی نابینایانی که کامپیوتر به خوبی بلدن و بریل بلد نیستن اینطور که من فهمیدم نمیتونن با این سامانه ها کار کنن. ضمن این که از نظر من هم اولین قدم دسترس پذیری سایتهای بانکها باید باشه بعد دسترس پذیری در نرمافزارهای همراه بانک بعد عابربانکها و دیگه قدم آخر هم این سیستم برجسته نگارُ این حرفا. راستش به نظر من بیشتر منافع شرکت پکتوس تو این قضیه تامین میشه تا منافع نابینایان.

سلام جوانمرد. باید بگم سیستم صوتی هم در این بین طراحی شده و کسی که بخواد با سامانه کار کنه، لزوما نیاز نیست بریل بلد باشه.
اینکه شرکت در جهت منافع خودش داره این همه جلسه و دردسر و پیگیری ها رو انجام میده، شکی نیست و در بحث بیزینس، کاملا طبیعیه.
ولی بی انصافیه که بگیم منافع جامعه هدف هم تعمین نمیشه.
گفتم. تغییر رویکرد مدیران ارشد بانکی به این که یک نابینا هم حق داره از حقوق برابر برخوردار باشه، اتفاق خیلی خوبیه که صرفا با شروع این طرح ها آغاز شده.
یا اینکه مثلا وقتی مدیر عامل بانک صادرات میاد میگه از این پس ما مشتریان نابینامون رو همانند مشتریان VIP در نظر میگیریم، یا مدیر عامل بانک رسالت میاد میگه ما تحصیلات خاصی رو قراره برای نابینایان در نظر بگیریم، این خودش ارزشمنده.
در پاسخ به بی ادعا و گوشه نشین کامل توضیح دادم که ما پیگیر همه ی این خدمات هستیم.
اگه سایر بخش ها کندتر داره پیش میره، به این خاطره که صرفا شرکت پکتوس از نظر فنی پیش قدم نیست و سایر ارگان ها و شرکت های نرم افزاری هم باید بیان وسط.

از میثم امینی، ابراهیم گل محمدی و بهار خانم هم تشکر میکنم که به این پست توجه داشتن.
از اونجایی که دوستان من رو در این پست مخاطب قرار داده بودن، وظیفه خودم دونستم که پاسخ بدم.
از اونجایی هم که شرکت بیشتر در جریان جلسات و مباحث مربوط به نرم افزار و سخت افزار سامانه قرار داره، مسئولین انجمن خواستن که من پاسخگو باشم، قطعا در سایر پست هایی که انجمن نابینایان منتشر خواهد کرد، خود اونها پاسخگو خواهند بود.

پاسخ دادن به بی ادعا لغو پاسخ