خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

شهر خبر معلولین. انتشار 28 خبر در شمارگان سی ام

با سلام و احترام به همراهان صمیمی محله ی نابینایان
بابت نعمات الهی و نزول بارش باران و برف در بیشتر نقاط میهن عزیزمان خدا را شاکریم و البته امیدوار به تداوم این روز های پر خیر و برکت.
در سی امین شماره از مجموعه شهر خبر معلولین، 28 خبر تقدیم شما گرامیان می شود.

اخبار معلولین در سایر خبرگزاری ها

تعداد اخبار: 15 خبر

روابط عمومی وزارت ارشاد، اعلام شرایط خرید کتاب‌های گویا  توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خانه ی ملت، تحقق افزایش مستمری مددجویان نیازمند مساعدت دولت

ایسنا، سازمان بهزیستی از نظر مالی بسیار ضعیف است

مهر، نگاه ویژه به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در برنامه ششم توسعه

ایرنا، سقوط یک نابینا از پل عابر پیاده در ورامین

مهر، «سرزمین نخبگان» سراغ نخبه ایرانی رفت/مصاحبه با امیر رضایی مخترع معلول

خانه ی ملت، تلاش برای افزایش سهم اشتغال معلولان به ۵ درصد

باشگاه خبرنگاران جوان، وقف قرآنی ویژه نابینایان

ایسنا، تاکید بر نقش رسانه‌ها در بهبود نگاه به معلولان

ایسنا، ۱۵هزارسالمند و معلول مجهول الهویه داریم/تخلف در استخدام معلولان

خبرگزاری دانشجو، آغاز به کار سامانه خدمت رسانی به معلولان و جانبازان در محله های مرکزی شهر تهران

ایرنا، یک میلیارد معلول در جهان زندگی می کنند/ 11.5 میلیون نفر در ایران

روابط عمومی بهزیستی کرمانشاه، توجه ویژه به قانون جامع حمایت از معلولین در برنامه ششم توسعه

مهر، استفاده از توانمندی معلولان در هلال احمر

کمیته ملی پارالمپیک، اهدای تجهیزات اسکی معلولان به ایران توسط برگزارکننده بازی های زمستانی

اختصاصی ایران سپید

تعداد اخبار: 13 خبر

نقض قانون، معلولان را زمینگیر کرده است

مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کل کشور در خصوص بازنشستگی پیش از موعد معلولان می‌گوید: برای بهره‌مندی از قانون بازنشستگی پیش از موعد، دارا بودن معلولیت و 20سال سابقه کار کفایت می‌کند.
امروز بیستمین سالی است که پشت میز کارم می‌نشینم.
عمری که در این راه گذشته، همراه بود با فراز و نشیب های بسیار و دشواری‌هایی که شاید مختص به گروهی خاص باشد. دوران دانشگاه را به عشق کار کردن و کسب درآمد و تجربه پشت سر نهادم و با جست و جوی بسیار کاری را یافتم تا بتوانم به خانواده و کشورم خدمت کنم. کار کردن برای معلولانی چون من دشوار تر از دیگران است، چرا که با طلوع خورشید به این فکر می کنم چگونه پستی و بلندی های کوچه و خیابان را پشت سر گذاشته و به محل کار برسم.
در همان سال‌های اولیه مدیرم با دیدن نامناسب بودن محل کار، اتاق کارم را به طبقه همکف انتقال داد تا مجبور نباشم در صورت خراب بودن آسانسور، سه طبقه را با ویلچر بالا و پایین کنم. اما مجبورم هر روز ناهار را پشت میزم بخورم، چرا که برای رسیدن به  ناهار خوری باید چندین پله را پشت سر بگذارم.  نامناسب بودن محیط کار برای من و همنوعانم کار کردن را دشوار و طاقت فرسا می‌کند.تصمیم گرفتم بازنشسته شوم این بیست سال بیشتر از سی سال بر من گذشت.» قانون بازنشستگی پیش از موعد در تاریخ 1/9/67 برای حمایت از جانبازان هشت سال دفاع مقدس، معلولان عادی و شاغلان مشاغل سخت و زیان آور در مجلس تصویب شد. اکنون 28 سال است که  از اجرای این قانون می‌گذرد و در طول این زمان تغییراتی را هم در بر داشته است تا بتواند شرایط کار  و زندگی را برای افراد دارای معلولیت هموار تر سازد. برای آگاهی از شرایط بازنشستگی پیش از موعد افراد دارای معلولیت و تغییرات ایجاد شده در این قانون با کیوان دواتگران، مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کل کشور به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

حذف شرط سنی برای بازنشستگی پیش از موعد
کیوان دواتگران، مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کل کشور در پاسخ به اینکه افراد دارای معلولیت به چه صورت می‌توانند از طرح بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند، می‌گوید: «برای بهره‌مندی از قانون بازنشستگی پیش از موعد دارا بودن معلولیت و 20سال سابقه کار کفایت می‌کند، البته در آیین‌نامه سال 1385 که هیأت وزیران به تصویب رسانده بود در تبصره 7 حداقل شرط سنی 50 سال برای مردان معلول و 45 سال برای زنان معلول تصویب شده بود که این بند از قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان حذف شده است.
وی با اشاره به اینکه نوع معلولیت در استفاده از سنوات ارفاقی تفاوتی ندارد، می‌افزاید: افراد دارای معلولیت باید برای تشخیص شدت معلولیت به کمیسیون پزشکی مراجعه کنند تا شدت از کارافتادگی به دلیل معلولیت محاسبه شده و بر اساس آن بتوانند از 2تا 6 سال سنوات ارفاقی بهره‌مند شوند. کمیسیون پزشکی که برای محاسبه شدت معلولیت در نظر گرفته شده متشکل از چند پزشک متخصص از ارگان‌هایی همچون تأمین اجتماعی، وزارت بهداشت و بهزیستی است که به صورت کشوری تشکیل می‌شود. بنابراین معلولانی که در سایر استان‌ها زندگی می‌کنند باید حداقل یک روز یا 72 ساعت به تهران سفر کرده تا دراین کمیسیون پزشکی شرکت کنند.
مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی با اشاره به روند درخواست بازنشستگی برای معلولان می‌گوید: چنانچه معلولی در اداره‌ای شاغل باشد می‌تواند درخواست بازنشستگی پیش از موعد خود را به اداره مذکور تحویل دهد و آن اداره درخواست وی را به بهزیستی استان ارجاع خواهد داد و بهزیستی استان نیز درخواست را به دبیرخانه کشوری بازنشستگی پیش از موعد معلولان معرفی می‌کند تا بعد از نامه نگاری‌های اداری فرد به کمیسیون پزشکی معرفی شود.
دواتگران در پاسخ به اینکه آیا این قانون در بخش خصوصی هم اجرایی می‌شود، بیان می‌کند: در حال حاضر این قانون در ارگان ‌های دولتی و نیمه‌دولتی اجرایی می‌شود اما با وجود اینکه افراد شاغل در بخش خصوصی هم مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد می‌شوند بخش خصوصی پذیرای این قانون نیست. با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی از ما استعلام دریافت می‌کنند اما باز هم مددجویان به ما مراجعه می‌کنند که این قانون در خصوص آنها اجرایی نشده است. ما تمام پرونده‌های مشکل دار را به دفتر حقوقی سازمان ارجاع می‌دهیم.
با توجه به مکاتبات مکرر سازمان بهزیستی با تأمین اجتماعی هنوز علت این مشکلات مشخص نشده است و جواب درستی از سوی تأمین اجتماعی برای اجرایی نشدن این قانون دریافت نکردیم. حتی یک نفر هم از معلولان شاغل در بخش خصوصی نتوانسته از قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان بهره‌مند شود اما در سازمان‌های دولتی و نیمه دولتی حدوداً در ماه 30 نفر به بهزیستی مراجعه کرده تا از طریق این قانون بازنشسته شوند.
وی در خصوص مشکلاتی همچون شرط سنی می‌افزاید: افرادی که با مشکل شرط سنی مواجه می‌شوند با توجه به 20 سال سابقه کاری که دارند می‌توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند یا به دفتر حقوقی بهزیستی استان محل سکونتشان مراجعه کرده و طرح شکایت کنند.»

نادیده گرفتن معلولان شاغل در بخش خصوصی
برای بررسی بیشتر موضوع بازنشستگی پیش از موعد معلولان سری به سازمان تأمین اجتماعی زدیم تا دریابیم چرا افراد دارای معلولیتی که در مراکز خصوصی مشغول فعالیت و کار هستند نمی‌توانند از این قانون بهره‌مند شوند.
سید محمدعلی جنانی، مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی در خصوص بازنشستگی پیش از موعد افراد دارای معلولیت می‌گوید: «سال 1367 مجلس شورای اسلامی قانونی را به تصویب رساند که در آن نحوه بازنشستگی جانبازان هشت سال دفاع مقدس و افراد دارای معلولیت مشخص شده است، همچنین اصلاحیه قانون مذکور در سال 83 با رأی نمایندگان خانه ملت به اجرا گذاشته شد و آیین نامه‌ای که موضوع بند 3 ماده واحده قانون ذکر شده مصوب سال 85 که براساس آن معلولان حوادث ناشی از کار و معلولان عادی مشمول قانون تأمین اجتماعی  در همه وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی، شهرداری‌ها، بانک‌ها و…  می‌توانند به شرط داشتن 20 سال سابقه قابل قبول بدون شرط سنی بازنشسته شوند.
طبق بند 2 و 3 این ماده واحده قانون مذکور، اگرمعلولیت‌های مربوط به حوادث ناشی از کار یا بیماری‌های ناشی از شرایط خاص کار باشد و درجه نقص عضوشان 20 تا 40 درصد باشد حداقل 2 و حداکثر 5 سال و در درجاتی که بین 40 درصد نقص عضو تا آستانه از کار افتادگی پیش رفته باشد حداقل 5 و حداکثر 8 سال می‌توانند بر اساس میزان معلولیت از سنوات ارفاقی بهره‌مند شوند.
وی ادامه می‌دهد: معلولان عادی بر اساس نوع و شدت معلولیت‌شان که در کمیسیون‌های پزشکی محرز می‌شود بر اساس 20 تا 40 درصد معلولیتی که دارند حداقل 2 و حداکثر 3 سال و از 40 درصد تا ازکارافتادگی حداقل 3 و حداکثر 6 سال می‌توانند از سنوات ارفاقی استفاده کنند این سنوات ارفاقی به 20 سال سابقه‌ای که دارند افزوده می‌شود.
در تبصره 6 ماده واحده این قانون، نحوه پرداخت هزینه‌های ناشی از اجرای قانون برای دستگاه‌های دولتی پیش‌بینی شده است. در تبصره مذکور آمده است هزینه‌های ناشی از اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد تمامی کارکنانی که در دستگاهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی مشغول به کار هستند توسط دستگاه‌های محل اشتغال فرد متقاضی به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.
جنانی با اشاره به روندی که افراد برای دریافت بازنشستگی باید طی کنند، بیان می‌کند: نهادها و ادارات برای بازنشستگی پیش از موعد کارکنان خود باید مجوزهای لازم اعم از موافقت یا مخالفت با بازنشستگی و تعیین مدت سنوات ارفاقی را از شورای امور اداری و استخدامی کشور که نیابت از آن را صندوق بازنشستگی کشوری دارد اخذ کرده و با درخواست بازنشستگی به سازمان تأمین اجتماعی تحویل دهند. همچنین لازم به ذکر است خدمات مازاد بر 30 سال مشمولان این قانون، در تعیین حقوق بازنشستگی قابل محاسبه نخواهد بود.
مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی در پایان صحبت‌هایش می‌افزاید: قانون در ارتباط با آن دسته از افراد دارای معلولیتی که در بخش خصوصی مشغول به کار هستند پیش‌بینی‌های لازم را نکرده است. افرادی که در بخش خصوصی شاغل هستند نمی‌توانند از قانون بازنشستگی «جانبازان جنگ تحمیلی و معلولان» بهره‌مند شوند، چرا که بخش خصوصی مابه‌التفاوت هزینه‌های بازنشستگی پیش از موعد را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نمی‌کند.

 

تجربه خریدی آسان با روکولند

طی کردن مسیر خانه تا نزدیکترین فروشگاه و چرخ زدن در میان قفسه ها و کریدورهای مختلف و پیدا کردن اجناس دلخواه و فهمیدن وزن، قیمت و سایر مشخصات کالاها، همیشه یکی از اصلیترین پیچیدگیهای زندگی نابینایان به حساب میآید. تقریباً با قاطعیت میشود گفت که انجام چنین کاری، با امکاناتِ حال حاضر کشور ما به تنهایی برای شهروندان نابینا امکانپذیر نیست. اما این روزها کافی است کمی دست به کیبورد باشید تا بتوانید این مسأله را هم به راحتی حل کنید. البته لازم میدانیم پیش از توضیح مسأله، از خواننده های ساکن در سایر شهرهای کشور عذر بخواهیم که مطلب این هفته مان فعلاً، -و روی فعلاً هم تأکید میکنیم- فقط برای تهرانیها قابل استفاده است. «روکولَند»، نام یک سوپرمارکتِ آنلاین است که شما میتوانید در کمال آسودگی، پشت رایانه تان بنشینید و سفری مجازی را در قفسه های مختلفش، تجربه کنید. آن طور که صاحبانش ادعا میکنند، ۲۵۰۰ قلم کالا در این سوپرمارکت در اختیار مشتریان قرار میگیرد. از کالاهای اساسی گرفته تا لبنیات و از میوه و سبزی تا مرغ و گوشت. استفاده از این سوپرمارکت هم برای کاربران صفحه خوانها بسیار ساده است. کافی است نشانی Rocoland.com را وارد کنید تا سوپرمارکت با تمامی اجناسش در اختیارتان قرار گیرد. به محض ورود به سایت، با دو گزینه «ورود» و >ثبت نام» مواجه میشوید که بسته به نیاز، یکی را انتخاب میکنید و باقی فرایندهای لازم را طی میکنید. در بخش دیگری از صفحه اصلی، لیستی شامل ۱۳ گزینه در اختیارتان قرار میگیرد که در آن میتوانید دسته بندیهای مختلف کالاها را انتخاب کنید تا فقط کالاهای مربوط به دسته ای که مد نظر شما است، نمایش داده شود. به طور مثال، وقتی دسته لبنیات انتخاب میشود، در کالاهای نمایش داده شده دیگر اثری از کالاهای سایر دسته ها مشاهده نخواهد شد. البته اگر ندانید کالای مورد نیازتان در کدام دسته جا میگیرد، یک Edit box هم برای جستجوی کالا در اختیارتان است که میتوانید نام کالا را وارد کنید تا سایت آن را برایتان از میان کالاها پیدا کند. در صورت یافتن کالای مورد نظر، میتوانید تعداد مورد نیاز را در کادری که زیر هر کالا تعبیه شده وارد کرده و یکی از دو گزینه افزودن به سبد خرید یا افزودن به روکولیست را انتخاب کنید. با انتخاب اولی، امکان خرید کالا در همان لحظه برایتان انتخاب میشود و شما میتوانید بعد از آن که تمامی کالاها و تعداد هر کدام را مشخص کردید و به سبد خریدتان اضافه کردید، در پایان فرایندِ انتخاب، به قسمت «سبد خرید» رفته و بعد از مشاهده لیستِ کالاهای انتخاب شده و مبلغ نهاییِ خرید، به اصطلاح خودِ سایت، خریدتان را نهایی کنید تا لیست خریدتان در محلی که تعیین میکنید، به شما تحویل داده شود. ارسال هم برای خریدهای بیش از ۳۰۰۰۰ تومان، رایگان است. برای کسب اطلاعات بیشتر، بد نیست سری به روکولند زده و بخش سؤالات متداول را مرور کنید.

 

شکاف نسلها، گسست دانشی نابینایان

سهیل معینی، در ستون سخن هفته شنبه دوم بهمن ایران سپید نوشت: آنچه موجب غنای دانش جمعی یک گروه میشود، به ویژه در جایی که تولید و انتقال دانش در شکل آکادمیک آن صورت نمیپذیرد، انتقال تجارب و دانش گذشتگان به نسل فعلی و تجارب نسل معاصر به نسل آینده است. این امر در مورد انتقال دانش در گروههایی مانند نابینایانِ یک جامعه که بسیاری از اندوخته هایشان تجربی است، نقش مضاعف بازی میکند. به طور خلاصه میخواهیم بگوییم چقدر ضروری است که به هر طریق ممکن، نسلهای گوناگون نابینا امکان گفت و شنود با یکدیگر با محوریت تبادل تجارب و دیدگاههای خود را در مسائل مختلف پیش روی نابینایان پیدا کنند. مثلاً برخورد جامعه با نابینایان دهه 40 یا 50 چگونه بوده است و این برخوردها در طول دهه های بعد و از طریق گفتگو با نسلهای این دهه ها مشخص شود. دستآورد این گفتگوها اولاً موجب درک دقیق پیشرفتهایی است که نصیب نابینایان نسلهای متأخر شده است. مثلاً واقعاً درک کنید برخورد جامعه امروز با نابینایان بهتر از گذشته شده است یا بدتر؟ سهم خود نابینایان در این تحولات چه بوده است؟ آیا نابینایان امروز الزاماً رابطه بهتری با جامعه خود دارند یا نسلهای گذشته ما برخورد بهتری داشتند؟ آیا در عرصه حل مشکلات اجتماعی، نسهای قبلی صبر و تحمل بیشتری داشتند یا نسلهای فعلی؟ آیا فناوری در شرایط فعلی زندگی نابینایان نقش کیفی و مثبتی در مقایسه با نسلهای پیشین بازی میکند؟ به عبارت روشن، نسلهای قبلی نابینا با سطح دانشی که داشتند یا سطح دانشی که جامعه آن روزها داشت، تجاربی برای انتقال به نسلهای فعلی که قطعاً تحصیلکرده تر هستند، دارند. آیا با تمام پیشرفتهای نابینایان امروز آنان باید درسهایی از گذشتگان بگیرند؟ وظیفه تشکلهای نابینایی است تا گاه به گاه و بر اساس برنامه ریزی مشخص امکان گرد همایی بزرگان جامعه نابینایان را با نسلهای امروز فراهم کنند. این امکان بزرگی برای غنی کردن دانش نابینایان امروزی است.

 

پیگیری، اولویت پرداخت مستمری با سرپرست خانوار است

چندی پیش تعدادی از مخاطبان طی تماسی با روزنامه عنوان کردند که به علت استفاده از شهریه دانشجویی ویژه معلولان مستمریشان قطع شده یا به آنها تعلق نمیگیرد. برای پیگیری این موضوع با یکی از کارشناسان دفتر توانبخشی به گفتگو پرداختیم. فاطمه جاهد با اشاره به اینکه افراد دارای معلولیت نمیتوانند همزمان از دو تسهیلات استفاده کنند، گفت: معلولانی که دانشجو هستند و از شهریه دانشجویی سازمان در طول سال تحصیلی استفاده میکنند، مستمری دریافت نمیکنند یا اگر هم در گذشته دریافت میکردند، با شروع واریزی دانشگاه از سوی بهزیستی مستمریشان قطع خواهد شد. وی افزود: بودجه سازمان با توجه به زیر مجموعه گسترده ای که دارد، جوابگوی نیاز همه افراد نیست. در شهرستانها به دلیل شرایط کاری و وضعیت معیشتی شهروندان، افراد بیشتری پشت نوبت چرخه حمایتی سازمان بهزیستی قرار دارند و اولویت بندی باعث شده است برخی افراد دیرتر وارد چرخه حمایتی شده و مستمری دریافت کنند، چرا که اولویت دریافت مستمری با سرپرستان خانوار است. وی در پاسخ به اینکه چرا دربرخی استانها افرادی که نیاز بیشتری به مستمری دارند هنوز وارد چرخه نشده اند گفت: برخی از معلولان از تسهیلات مختلف سازمان همچون شهریه دانشجویی، وام خود اشتغالی و… استفاده کردند که این امر باعث شده از چرخه خارج یا پشت نوبت قرار بگیرند. اگر افرادی متقاضی دریافت مستمری هستند و شرایط دریافت را هم دارند، اما مدت زیادی پشت نوبت قرار گرفته اند، میتوانند درخواست مستمریشان را با شرایطی که دارند برای دفتر معاونت توانبخشی بهزیستی کل کشور دکتر نحوینژاد به شماره 9-66702001 از طریق دبیرخانه سازمان ارسال کنند تا کارشناسان این بخش شرایط افراد را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهند. در ادامه روند پیگیری، با حسین نحوینژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کل کشور به گفتگو پرداختیم. وی در پاسخ به قطع مستمری به علت دانشجو بودن افراد دارای معلولیت گفت: بر اساس طبقه بندیهای سازمان معلولان فاقد شغل و افرادی که دارای معلولیت شدید هستند مستمری دریافت میکند. وی افزود: نابینایی جزو معلولیت شدید محسوب میشود و این معلولان میتوانند همزمان هم شهریه دانشگاه را دریافت کنند و هم مستمری به آنها تعلق میگیرد. اگر فرد نابینایی به علت شهریه دانشجویی مستمریش قطع شده است، با ارسال درخواست و شکایت به دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی کل کشور، خواسته خود را پیگیری کند. وی یادآور شد: این امر فقط برای کسانی است که در گذشته مستمری دریافت میکردند. افرادی که تا کنون مستمری دریافت نکردند، بی شک پشت نوبت قرار دارند و تا تأمین اعتبارات، نمیتوانیم این افراد را وارد چرخه حمایتی سازمان بهزیستی کنیم.

 

از شش نقطه ی جهان. روایتی از نقاشی کردن مرد نابینا، بخش دوم

در شماره پیشین، قصه «Sargy Mann»، نقاش نابینا را تا به آنجا پیش بردیم که نخستین بار بعد از نابینایی، تصمیم گرفت نقاشی را از سر بگیرد. اما ادامه این ماجرا را از زبان سارگی میخوانیم: در دوران دانشجویی یاد گرفته بودم که اندازه و ابعاد سوژهها را در ذهن بسپارم. این راه نسبت به نقاشی با تلسکوپ خیلی بهتر بود، زیرا آن شیوه گردندرد میآورد و اکثر اوقات مجبور بودم گردنم را ماساژ دهم.

در روش جدید من توصیف اشیا را میگفتم و آن را ضبط میکردم و بعداً به آنها گوش میدادم تا چیزی از قلم نیفتد. قبلاً از تکنیک فتومونتاژ استفاده کرده بودم. در این روش نیز دوباره از آن استفاده کردم، بدین صورت که به شخصی میگفتم درست از دیدگاه من عکس بگیرد و آنها را با نهایت دقت به هم بچسباند. بعداً که تابلو را نقاشی میکردم به سراغ این فتومونتاژ میآمدم و با استفاده از تلسکوپ چشمیم جزئیات را از روی آن میدیدم.

در سال 2002 بیناییم آن قدر کم شده بود که تن به عمل پیوند قرنیه دادم. پزشکان قرنیه سالم چشم راستم را روی چشم چپم گذاشتند و یک قرنیه اهدایی را در چشم راستم گذاشتم. اولین بار بود که در طول آن سه دهه بینایی من به جای بدتر، بهتر شده بود. البته این رویه ادامه دار نبود. در ماه مه 2005 میلادی همراه با پسرم به کاداکِس در شمال اسپانیا رفتیم. درست همان چیزی بود که من میخواستم: دریای آبی مدیترانه، سقفهای نارنجیرنگ خانه ها و نور تابان خورشید. همه چیز عالی بود و تنها یک مشکل وجود داشت: من اصلاً نمیتوانستم حتی یک نقطه را هم ببینم!

روز بعد حتی از آن روز هم زیباتر به نظر میرسید. چشم چپ من درد میکرد. به همسرم گفتم. او چند دقیقه بعد متوجه اتفاقی شد و گفت: «وای نه! از چشم چپت داره خون میاد.» من منتظر این اتفاق بودم: نابینایی کامل. اما بیشتر از آن از یک چیز دیگر میترسیدم و آن این بود که باید برای همیشه نقاشی را کنار بگذارم.

چند روز بعد از آن اتفاق همه اش در فکر بودم. در کارگاه نقاشیم قدم میزدم و با خودم میگفتم که ادامه زندگی را چه کار کنم؟ هیچ حسی به آن نداشتم و مغزم از مناظر و سوژه های بینظیر کاداکس داشت میترکید. با خودم گفتم: «خب… دیگه چی برای از دست دادن دارم؟»

بوم نقاشی را برداشتم و یکی از سوژه های درون ذهنم را نیز انتخاب کردم. مرتب بوم نقاشی را لمس میکردم تا آن را حس کنم. فرچه را برداشتم و بر گوشه بالای راست بوم را رنگ زدم و «دیدم» که رنگش آبی شد. این خاطره ذهنی من از نقاشی نبود، بلکه نوعی ادراک ذهنی من بود.

و بر گوشه بالای راست بوم را رنگ زدم و «دیدم» که رنگش آبی شد. این خاطره ذهنی من از نقاشی نبود، بلکه نوعی ادراک ذهنی من بود.

پس از آن زیاد به این مسأله فکر کردم و به این نتیجه رسیدم: «چرا که نه؟!» درست است که نابینا هستم، اما رؤیاهایم کاملاً دست نخورده است. ادامه دارد.

 

برگزاری مسابقات ورزشی نابینایان به مناسبت دهه فجر

علی اصغر هادیزاده، نایب رئیس فدراسیون نابینایان درباره برگزاری مسابقات ورزشی نابینایان به مناسبت دهه فجر گفت: مسابقات باشگاهی و قهرمانی کشور در رشته های فوتبال ۵ نفره، پرس سینه، گلبال بانوان و شنا به مناسبت دهه فجر از 25 بهمن آغاز میشود. هفتمین دوره رقابتهای لیگ باشگاهی دسته اول گلبال بانوان از تاریخ 27 تا 30 بهمن در دو مرحله رفت و برگشت در تهران مجموعه ورزشی شهید هرندی برگزار خواهد شد و سعی داریم مسابقات لیگ باشگاهی آقایان را در مشهد برگزار کنیم. هادیزاده ادامه داد: سومین دوره مسابقات لیگ باشگاهی فوتبال پنج نفره نابینایان نیز اوایل اسفند ماه برگزار میشود. تا کنون، ۶ استان برای شرکت در مسابقات لیگ باشگاهی فوتبال پنج نفره اعلام آمادگی کرده اند و احتمال افزایش تیمهای شرکت کننده وجود دارد. وی افزود: شیراز برای میزبانی این رقابتها آمادگی خود را اعلام کرده است که به احتمال زیاد این مسابقات را در این شهر برگزار میکنیم. علی اصغر هادیزاده همچنین درباره مسابقات شنای قهرمانی کشور اظهار داشت: مسابقات شنای قهرمانی کشور اوایل اسفند ماه در تهران برگزار خواهد شد که تلاش میکنیم مسابقات را در استخر مجموعه ورزشی آزادی تهران یا ۹ دی برگزار کنیم. وی این مسابقات را انتخابی تیم ملی ارزیابی کرد و افزود: مسابقات شنای قهرمانی کشور انتخاب اولیه ورزشکاران مستعد برای حضور در اردوهای تیم ملی است. از طرفی شناگران نیز برای کسب رکورد مناسب به آب میزنند تا جواز حضور در بازیهای پاراآسیایی جوانان و بزرگسالان را به دست آورند. هادیزاده در ادامه از تشکیل و فعالیت تیم جودوی بانوان خبر داد و گفت: مقدمات تشکیل تیم جودوی بانوان را فراهم کرده ایم و احتمالاً یک اردوی موقتی برگزار میکنیم تا با بررسی شرایط و وضعیت علاقمندان به این رشته، نسبت به تشکیل و راه اندازی این تیم اقدام کنیم.

 

چوب الف. به سراغ دنیای ناشناخته ها بروید

اینکه دانشآموزان نابینا و کمبینا باید تنها در رشته علوم انسانی دیپلم بگیرند به هیچ وجه به این معنا نیست که آنها نمیتوانند در رشته های مربوط به علوم تجربی و ریاضی صاحب دانش و نظر باشند. به این معنا هم نیست که هر کس نابینا باشد به این دانشها علاقه ندارد. همچنان که اگر کسی در دانشگاه رشته ای را به طور تخصصی فرا نگیرد معنایش این نیست که حد اقل در حد کلی و اجمالی علاقه ای به دیگر دانشها و معارف بشری ندارد. مجموعه کتابهای «دانش روز برای همه» برای علاقه مندانی نوشته شده که دوست دارند درباره علوم طبیعی کلیاتی کاربردی و قابل اعتماد بدانند. کسانی که این رشته ها را در دانشگاه نخوانده اند، اما به آشنایی اجمالی به این علوم علاقه مند هستند. این کتابها که توسط متخصصان هر رشته با دقت و ظرافت به رشته تحریر درآمده, میکوشد به مخاطب بگوید که مهمترین مسائل هر رشته کدامند. بزرگترین دانشمندان و نظریه پردازان هر رشته برای حل کدام مسأله و پاسخگویی به کدام سؤال یا دغدغه به میدان آمده اند؟ و دانستن مهمترین اصول و قوانین مربوط به هر رشته دقیقاً به چه کار میآید؟ فیزیک, شیمی, زیستشناسی, ریاضیات, اخترشناسی, محیط زیست, انرژی, جانوران, گیاهان, مطالعه علمی بدن انسان, زمین و هوا, علوم فضا و… از مهمترین عناوین این کتابها هستند. خواننده در کتاب فیزیک مهمترین مباحث مربوط به فیزیک مکانیک و فیزیک سیالات را همراه با مهمترین نظریه های اخیر در این رشته دانش تجربی خواهد یافت، بدون اینکه هرگز در طول مطالعه کتاب از خود بپرسد دانستن اینها به چه درد میخورد. این ویژگی در واقع همان خصلت ممتازی است که این کتابها را از کتابهای درسی متمایز میکند. اگر در میان خوانندگان ستون حاضر دوستانی هستند که دوست داشته باشند از دانش اخترشناسی سر در بیاورند یا شرایط زندگی فضانوردان در سفینه ها را بدانند, اگر مسائل مربوط به انتقال صوت و نور و شیوه کار نخستین ماشینها برایتان جالب است, اگر دوست دارید درباره مهمترین مسائل و معضلات محیط زیست قضاوت قابل اعتماد و منصفانه ای داشته باشید, اگر زمانی که دبیرستانی بودید به شیمی آلی یا کانی یا دانش ژنتیک و تقسیمات سلولی و اسرار dna علاقه مند شدید اما قوانین دست و پا گیر آموزش و پرورش وادارتان کرد از این علاقه ها چشمپوشی کنید, اگر این سؤال برایتان پیش آمده که چرا مسأله انرژی این همه سر زبانها افتاده است, اگر میخواهید ارزیابی آگاهانه و واقعبینانه ای از نقش علوم طبیعی تجربی در زندگی انسان امروز داشته باشید و خلاصه اگر بخش دانش دوست و کنجکاو ذهنتان میخواهد از برخی از این رشته ها سر در بیاورد و بعدها حتی با کشف علاقه خود به یکی از این حوزه ها به دنبال کشف دنیاهای ناشناخته آن برود, پیشنهاد ما این است که به سراغ عناوینی از این کتابها که دوست دارید بروید و لذت دانستن آن چیزهایی را تجربه کنید که در زندگی روزمره به کار میآیند.

 

وزیر ارشاد در ایران سپید

امسال بر خلاف سالهای گذشته بیست و دومین سالروز انتشار روزنامه ایران در فضایی آکنده از غم و اندوه در آمفی تئاتر مؤسسه ایران برگزار شد؛ فضایی در غم از دست دادن آتشنشانان فداکار و قهرمان کشورمان. صبح روز شنبه، سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ادای احترام به شهدا و جانباختگان حادثه پلاسکو، از مؤسسه فرهنگی-مطبوعاتی ایران بازدید و با مسئولان و خبرنگاران این مجموعه گفتگو کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدیدش از مؤسسه فرهنگی-مطبوعاتی ایران، به «ایران سپید» آمد و از تنها نشریه مخصوص نابینایان در ایران که به خط بریل منتشر میشود، دیدن کرد. در این دیدار او تأکید ویژه ای نسبت به انتشار این روزنامه داشت و از مدیران مسئول خواست که به آن فراتر از روزنامه ایران کمک شود، چرا که کمک به نابینایان، هم انسانی است و هم خداپسندانه و اجری بزرگ دارد.

 

از میان خاطرات شما

مقطع دبیرستان درس میخواندم. سنتی در مدرسه شهید محبی باب کرده بودیم که در نوع خودش ابتکاری بود، اما عمر چندانی نداشت. طی مذاکره ای که با مدیر مدرسه انجام داده بودیم، مقرر شده بود یکی از مینی بوسهای سرویس مدرسه در اختیار ما قرار بگیرد تا کارتهای عضویت بچه های مدرسه در مرکز رودکی را گرفته، کتابهایی که در دست دارند را ببریم و کتابهای مورد درخواستشان را گرفته، تحویل بچه ها بدهیم. فلسفه این ایده هم، ایجاد راحتی برای بچه ها بود؛ هدف این بود که دانشآموزان کمتر به مرکز بروند تا با مشکلاتی که در رفت و آمد از مدرسه به مرکز دارند، مواجه نشوند. به هر حال مسیر پر پیچ و خم بود و با وجودی که خطوط اتوبوس رانی مهیا بود، رفت و آمد دانشآموزان به مرکز، با حجمی از کتاب و نوار، کم مشکل نبود. مترو هم ایستگاههای خود را توسعه میداد، اما زمان میبرد تا بچه ها با ایستگاههای تازه آشنا شوند. اما همانطور که گفتم، این ایده عمر کوتاهی داشت. علتش هم این بود که مسئولان مرکز در مواجهه با انبوه کارتهای عضویت دانشآموزان مدرسه شهید محبی، در ارائه خدمات دچار مشکل میشدند، به شکلی که بعضی خدمات اسباب زحمت مسئولان همیشه همراه مرکز را فراهم میکرد. به همین علت ایده ابتکاری ما در سطح مدرسه تعطیل و به کلاس خودمان محدود شد. با بچه ها قرار گذاشتیم که دو به دو؛ یک نابینا و یک کمبینا، هر دو هفته یک بار کارتهای همکلاسیها را همراه با کتابهایی که در دست داشتند بگیریم و همان پروسه را طی کنیم. به این ترتیب، هر دو ماه یک بار نوبت گروه ما میشد. من با یکی از همکلاسیها گروه دو نفره ای درست کردم. فکر میکردم او کمبیناست؛ البته خودش هم احساس میکرد که واقعاً کمبیناست. یکی از دفعاتی که نوبت به ما رسید، کتابها و نوارهای همکلاسیها را گرفتیم و عازم مرکز رودکی شدیم. تازه ایستگاه سعدی بهره برداری شده بود و در مسیر رفت و آمد از مدرسه به مرکز، تسهیلات راحتی ایجاد شده بود. یک توضیح هم درباره پروسه جا بجایی کتابهای کهنه با تازه بدهم. هر مراجعه کننده، از زمان ورودش به قسمت قرائتخانه یا کتابخانه گویا و مطالعه لیست کتاب و در نهایت انتخاب مورد نظرش، شاید بیش از یک ربع تا 20 دقیقه از وقت مسئولان را نمیگرفت. تصور کنید دو نفر، کارتهای عضویت 8 دانشآموز یک کلاس را تحویل مسئول مربوطه میدهند تا کتابهای مد نظر را آماده کند. ببینید چقدر زمان به خود اختصاص میدهد؟ ضمن اینکه هر دانشآموز عضو، مجاز به گرفتن تعداد خاصی نوار بود، حالا کتاب مد نظر او از حد مجاز سهمیه نوارش بیشتر است، آن وقت است که مسئول مهربان و خونگرم مجبور است نوارهای اضافه از حد مجاز را در کارت دوست او ثبت کند. خلاصه همین رد و بدلها بیش از یک ساعت از وقت کارکنان محترم مرکز را به خود اختصاص میداد. القصه، من و دوست مثلاً کمبینا کوله باری از نوار و کتاب را برداشتیم تا هرچه سریعتر خود را به همکلاسیها برسانیم که خدای نکرده از کاروان اهل مطالعه بیش از این عقب نمانند. قرار شد نوارها را من در کیف سامسونتم بچینم و کتابها را او در دو گونی جا دهد. توضیح بیشتری راجع به شکل حمل کتابها نمیدهم و به قوه متصوره خودتان وا میگذارم. ما با سرعت وارد ایستگاه شدیم و از گیت عبور کرده خود را به پله های سکو رساندیم، صدای قطار که آمد، با این تصور که قطار سکوی ما در حال ورود به ایستگاه است، به سرعت از پله ها پایین رفتیم تا سوار قطار شویم، غافل از اینکه قطار سکوی رو بروییست. اما سرعت ما چنان زیاد بود که متوجه خط ایمن لبه سکو نشدیم و دفعتاً به چاله مترو سقوط کردیم. با شنیدن صدای قطار که از دور میآمد، من رسماً غزل خداحافظی را خواندم، اما دست بر قضا، باز قطار رو برویی بود. در این میان، بر اثر ضربه ناشی از سقوط ما، درِ کیف من باز شد و تمام نوارها پخش چاله مترو شد. با عجله زیاد و کمک یکی از مسافران، بالاخره نوارها را جمع کردیم و کتابها را دوباره در گونی چیدیم و به کمک مسافران دیگر، از چاله بالا آمدیم.

 

افزایش کمیت تشکلها، خود مشکلزا است

سهیل معینی، در ستون سخن هفته شنبه نهم بهمن ایران سپید نوشت: ارائه خدمات مناسب و مؤثر به افراد آسیبدیده بینایی در کشور به ویژه شهرستانها و مناطق محروم یکی از نیازهای مبرم روز است. سازمان بهزیستی کشور چند سالی است با شعار واگذاری خدمات به بخش خصوصی و غیر دولتی عمدتاً اقدام به واگذاری مراکز تخصصی خدمات به نابینایان و کمبینایان به انجمنهای این گروه کرده است. در یک بررسی کلی این امر منجر به رشد ارائه خدمات به افراد آسیبدیده بینایی نشده است. به ویژه از نظر کیفی، اما این امر به دلیل دریافت یارانه های ارائه این خدمات از سوی تشکلهای نابینایی انگیزه ای شده است برای تأسیس تشکلهای جدید، به خصوص به بهانه عدم کارایی تشکلهای موجود، البته این امر یک آفت دیرینه فرهنگی جامعه نابینایان و کمبینایان است که به جای اصلاح انجمنهای موجود و بهبود کارایی آنها، ساده ترین راه برای نابینایان تأسیس تشکلی به موازات تشکلهای موجود است که الزاماً راندمان بهتری نیز ندارند. زیرا در بسیاری از موارد و البته نه در همه موارد، انگیزه تأسیس تشکلهای جدید ارائه خدمات جدید به اعضا در مقایسه با تشکلهای قدیمی یا ارائه بهتر خدمات نیست، بلکه اشغال چند به اصطلاح پست مدیریتی توسط نابینایان تازه نفس مدعی و با انگیزه ایجاد شغل برای خود و کسب درآمد است که در مورد ایجاد شغل اگر این انگیزه قابل فهم است، اما در مورد کسب درآمد به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. راه اشتغال نابینایان تحصیلکرده نیز ایجاد یک تشکل به ازای هر دو یا سه نابینای خواهان شغل و مدعی مدیریت نیست. فلسفه ایجاد تشکلها، ایجاد شغل و کسب درآمد برای هیئت مؤسس نیست، هدف تجمیع مطالبات اعضا، پیگیری مستمربرای تحقق آنها از مسئولان و در نهایت ارائه خدماتی است که سازمانهای دولتی از ارائه آن ناتوانند. بنابر این رشد کمیت تأسیس تشکلهای نابینایی نه تنها حلال مشکلات نیست، بلکه خود مشکلزا است. در این امر باید نظارت کرد.

 

آهنگ و درنگ. کلاسیک، دوره برچیدن مرزهای جغرافیا

در مرور مختصرمان بر تاریخ موسیقی اروپا، از «باروک» عبور میکنیم و در سالهای آغازین قرن ۱۸، به دوره کلاسیک میرسیم. قرن هجدهم مصادف بود با جریان روشنی فکر، یا آزادی اندیشه از بند خرافات، که در آن طغیانی علیه متافیزیک و به نفع احساسات معمولی و روانشناسی تجربی و عملی، علیه آیین و مراسم تشریفاتی اشرافی و به نفع زندگی طبیعی و ساده، علیه خودکامگی و به نفع آزادی فردی، علیه امتیازات و حق ویژه و به نفع حقوق مساوی مردم و تعلیم و تربیت همگانیبه وجود آمد. اولین رهبران این جنبش لاک و هیوم در انگلستان و مونتسکیو و ولتر در فرانسه بودند. نمود اصلی دوره روشنگری در ابتدا نسبتاً سلبی و منفی بود، اما خلأی که از برخوردهای منقدان مخرب به جای مانده بود، به زودی با ایده جدیدی پر شد که در آن طبیعت و غرایز طبیعی یا احساسات انسان منبع حقیقی دانش و اعمال درست پنداشته میشد. با شروع انقلاب صنعتی، پیشرفتها و کشفیات علمی در زمینه های مختلف صورت گرفت. طبقه متوسط مورد توجه قرار گرفت و انسان ساده و طبیعی، هسته مرکزی توجه فلسفه و هنر شد. ایده های انسان دوستی به سرعت در سرتاسر اروپا گسترش یافت. از میان بزرگانی که به این جنبش بشر دوستانه کمک کردند، میتوان از فردریک کبیر پادشاه پروس و شاعرانی چون گوته و آهنگسازانی چون موتسارت (در اپرای فلوت سحرآمیز)، بتهون (سمفونی شماره ۹) یا شیلر در سرود شادی نام برد. با ظهور طبقه متوسط اجتماع و توجه خاص به آن، قرن هیجدهم قدمهایی در راه عمومی کردن هنرها و یادگیری آنها برداشت. داستانها و نوشته ها به تدریج شروع به تصویر زندگی روزانه و احساسات معمولی مردم کردند که از طرف عامه نیز مورد استقبال قرار گرفت. این عوامل طبقه متوسط را به عنوان قطب مهمی در سیاست گذاری، اقتصاد و فرهنگ مطرح کرد و افراد این طبقه فرصتی یافتند که در فرهنگ اجتماعی و هنر، نقش مهمی داشته باشند. تغییرات اقتصادی در موسیقی نیز تأثیر گذاشت و به همین دلیل کمپانیهای اپرائی و سالنهای اپرای اکثر دربارهای کوچک اروپا به دلایل اقتصادی تعطیل شدند، ولی موسیقی سازی به خاطر هزینه کم آن همچنان رایج بود. افراد جامعه در تشکل انجمنها و مراکز هنری یکی از حامیان پرقدرت موسیقیدانان شدند و برای آنان کنسرتهای عمومی که در آنها بلیت فروخته میشد ترتیب دادند. این امر باعث افزایش دوستداران عمومی موسیقی و همچنین رشد موسیقیدانان آماتور گردید، در حالی که قبلاً اشراف حامی موسیقی، موسیقیدانان را در خدمت خود داشتند و شنیدن موسیقی آنها منحصر به درباریان و میهمانان آنها بود. برای اولین بار در موسیقی، این فکر ظهور کرد که موسیقی در حقیقت همانند دیگر هنرها مقصود و هدفی ندارد، بلکه صرفاً به خاطر خودش وجود دارد.

پس از دوره کلاسیک با هنر موسیقی بر پایه ایده «هنر به خاطر هنر» برخورد میشد. تکه ای از «اپرای فلوت سحرآمیز» برای دانلود در سایت ایران سپید قرار گرفته است.

 

نتایج دور اول تا هشتم شطرنجبازان نابینا در مسابقات جام خزر

مسابقات بین المللی شطرنج جام خزر از روز شنبه دوم بهمن در شهر رشت آغاز شده است و شطرنجبازان نابینا و کمبینای کشورمان نیز در این رقابتها حضور دارند. از شطرنجبازان نابینای حاضر در این مسابقات میتوان به امید کریمی از اصفهان، محمدرضا علیزاده و ایمان تحویلی از تهران، علیرضا قورچیبیگی از قزوین، ایوب پناهی، میثم مرادیان و محمد معاف از گیلان، هادی مشیرآبادی، لیلا زارعزاده و وحیده پورعلی از آذربایجان شرقی اشاره کرد. در ادامه، نگاهی می اندازیم به نتایج دور اول تا هشتم شطرنجبازان نابینا و کمبینای کشورمان حاضر در این مسابقات. دور اول: مرادیان ۱ معاف 0. قورچیبیگی ۱ حقزاده 0. علیزاده ۱ انصارینیا 0. پناهی ۰ ضفرمند 1. کریمی ۱ عبد الرزاق 0. پورعلی ۰ ماجد 1. زارعزاده ۰ علیجانزاده 1. مشیرآبادی ۰ نجفی 1. تحویلی ۰ نیکصفت 1. دور دوم: در این مرحله، مرادیان، قورچیبیگی، کریمی، معاف و تحویلی در مقابل حریفان خود به پیروزی رسیدند. زارعزاده و پناهی نیز استراحت داشتند. اما در دور سوم این مسابقات، نتایج زیر رقم خورد: قورچیبیگی ۱ شاهنام 0. ابراهیمی ۱ مرادیان 0. علیزاده ۱ نوروزیان 0. تحویلی ۱ بیابانی 0. معاف ۰ یوسفی 1. پناهی ۱ حسینی 0. کریمی ۰ دریادری 1.

دور چهارم: قورچیبیگی 0 دانشور 1، کریمی ۱ عدالتخواه 0، معاف ۰.۵ کشاورز ۰.5، مرادیان ۰/۵ دریاری ۰/5، تحویلی ۰ کیخواه 1، پناهی ۱ حسینی 0، علیزاده ۰/۵ جوکار ۰/5. دور پنجم:

مرادیان ۱ همدم 0، کریمی ۱ ابراهیمی 0، قورچیبیگی ۰ ابراهیمی 1، معاف ۱ قلیپور 0، پناهی ۰/۵ پورواجب ۰/5، علیزاده ۰ کلانتری 1، تحویلی ۰/۵ انصاری ۰/5. دور ششم :

کریمی ۱ ابراهیمی 0، مرادیان ۱ کوچکی 0،

قورچیبیگی ۱ متصدیزاده ۰،

پناهی ۰ رستگار ۱،

علیزاده ۱ شاهمنصوریان ۰،

معاف ۰ پوررضا ۱،

تحویلی ۰/۵ قانعی ۰/۵،

مشیرآبادی ۰/۵ نامدار ۰/5. دور هفتم:

کریمی ۰/۵ رمضانی ۰/5،

قورچیبیگی ۱ ترشیزی 0، مرادیان ۰/۵ علیقلیان ۰/۵،

مشیرآبادی ۰ ابراهیمی 1، علیزاده ۰ راحتلب ۱،

پناهی ۱ قلندری ۰،

تحویلی ۰/۵ خوشآیین ۰/۵،

معاف ۱ عدالتی 0. دور هشتم:

کریمی ۱ عطاخان 0، مرادیان ۰ فردی ۱،

قورچیبیگی ۰ علیقلیان ۱،

معاف ۰ کریمی ۱،

علیزاده ۰ نامدار ۱،

تحویلی ۰ فرامرزی 1.

 

چوب الف. با این کتاب به سرزمین اسطوره ها بروید

از گذشته های دور, زمانی حتی دورتر و پیشتر از آنکه نگاه تیزبین تاریخنویسان قادر بوده باشد اعماق آن را بکاود و دست و قلم مردمشناسان به دقت و درستی به رشته تحریرش درآورد, آدمیان کوشیده اند برای آنچه در طبیعت, در جهان پیرامونشان و در دنیای درون خودشان, شگفت و پرسش بر انگیز مییافتند پاسخهایی پذیرفتنی و توجیههایی قابل قبول, متناسب با درک کلیشان از جهان هستی بیابند. آنها مانند آدمیان تمامی دورانها در برابر آسیبهای ناشی از بلایای طبیعی و اجتماعی از خود و خانواده هایشان دفاع میکرده اند. آنها نیز همانند انسانهای امروز تجربیات, باورها, خواسته ها و یافته هایشان را به فرزندانشان منتقل میکرده اند. این مجموعه فرهنگی عظیم و شگفت انگیز و در عین حال بسیار آموزنده را تشکیل میدهد که ما امروزه آن را اسطوره مینامیم. بنابر این مسلم است که اقوام و تمدنهای بشر، بسته به میزان قدمتشان اساطیر غنی و درخشانی دارند که علاوه بر جذابیت برای پژوهشگران و خوانندگانشان, فرهنگ مردمی را که آن اسطوره ها به آنها تعلق دارد, تا حد زیادی باز مینمایانند. اینکه ما فرهنگ و تمدنی چندین هزار ساله داریم, سخنی است که بسیار گفته اند و شنیده ایم. این را هم خوب میدانیم که اسطوره های ایرانی بخش مهمی از میراث اساطیری جهان انسانی را شامل میشود. پس بیگمان در میان خوانندگان ستون حاضر دوستانی هستند که به مطالعه این اساطیر و لذت بردن از شگفتیها و دانش نهفته در داستانهای اجداد چند هزار ساله شان علاقه داشته باشند. از این رو در این شماره کتابی زیبا, جذاب, دوست داشتنی, علمی و قابل ارجاع و استناد و خلاصه همه چیز تمام را در این موضوع خدمتتان معرفی میکنیم. کتاب پژوهشی در اساطیر ایران اثر ماندگار و کمنظیر استاد مهرداد بهار, مهمترین اساطیر ایرانی را در سه بخش مجزا: اسطوره های مربوط به آفرینش جهان و انسان, اسطوره های مربوط به زندگی مردمان و اسطوره های مربوط به جهان پس از مرگ و سر انجام اعمال آدمیان دسته بندی و نقل کرده است. چنان که با مطالعه آن به چشم اندازی قابل اعتماد و جذاب در این خصوص دست خواهیم یافت. به علاوه رد پای این اساطیر و باورهای وابسته به آن را در فرهنگ امروز خودمان همچون نام ماهها, جشنها و آثار ادبیمان باز خواهیم شناخت و به واسطه این کشف جدید, به بینش و شناختی ارزشمند دست خواهیم یافت. نویسنده در پایان این کتاب نسبتاً مفصل بحثهایی در شناخت اساطیر, رابطه اسطوره, حماسه و افسانه, نسبت اسطوره و تاریخ و… یادداشتهایی از این دست آورده که نه تنها ارزش پژوهشی دارند, برای علاقه مندان به مطالعه این گونه مباحث روشنگری بسیار در بر خواهند داشت. استاد بهار در متن کتاب از معتبرترین و کهنترین متون مربوط به این اساطیر استفاده کرده و کلمات و عبارات دشوار و دیریاب برای خواننده امروزی تا حد مقتضی توضیح داده است. مطالب پراکنده در قالبی منسجم و مرتب ارائه شده اند که شناختی کلی و چشم اندازی نسبتاً جامع را به خواننده عرضه میکنند.

۱۳ دیدگاه دربارهٔ «شهر خبر معلولین. انتشار 28 خبر در شمارگان سی ام»

سلام
عالی بود
امیدوارم یه روز کارمندان شرکتهای خصوصی هم بتونن از این تخفیف استفاده کنن تا شرایط برای همه یکسان باشه
روکولند رو پسندیدم اینم امیدوارم سراسری بشه
بازم تشکر از زحمتی که کشیدی
به مامان تبسم هم سلام منو برسون

سلام و درود بر داش امیر
راستش نخونده دارم کامنت میذارم و بعداً اگه این زندگی قاراش میش من بذاره شاید برم بخونم
به هر حال مرسی بابت این شماره و باااازم تبرییییک برا آرمان کوچولو
مرسی بابت اخبار شبت حسابی خوش و خدا نگهدار

دیدگاهتان را بنویسید