خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
ترفند. نحوه عکس گرفتن از مانیتور رایانه
با دیدن عنوان این پست، شاید به این نکته فکر کنید که برای ما کاربران نابینا عکس گرفتن دقیقاً چه فایده ای قرار است داشته باشد؟
خب، برای پاسخ به این سؤال، موقعیتی را در نظر بگیرید که نرم افزاری را از یک فروشنده خریداری کرده و روی کامپیوترتان نصب کرده اید، یا اینکه با یکی از دوستانتان مشغول برطرف کردن اشکالات ویندوز کامپیوتر خود هستید.
حال این برنامه یا بخش هایی از ویندوز شما، در انجام یکی از کار هایی که شما از آن انتظار دارید دچار مشکل می شود و error یا پیغام خطا می دهد. خیلی وقت ها کاربران بینا فقط با شنیدنِ پیغام خطا پی به ایراد برنامه نمی برند و لازم دارند شکل صفحه ی پیغام خطا را هم ببینند.
در این صورت از شما خواهند خواست که یک عکس یا همان screen shot از صفحه تهیه کنید و برایشان بفرستید.
این، فقط یکی از موقعیت هایی بود که عکس گرفتن از صفحه ممکن است به کارمان بیاید. اگر کمی فکر کنید، قطعاً موقعیت های مشابه فراوانی را هم خواهید یافت.
اما دقیقاً چطور باید این کار را انجام دهیم؟

برای عکس گرفتن از کلِ صفحه، کافی است کلید Print Screen را از روی صفحه کلیدتان پیدا کنید و فشار دهید.
این دکمه معمولاً با حروف prtscr که بر رویش حک شده، مشخص می شود. با فشردنِ این دکمه، عکسی از کل صفحه بر روی clip board قرار می گیرد و شما می توانید عکس را در نرم افزاری که قابلیت ویرایش عکس را داشته باشد مثلاً Paint، paste کنید و با رفتن به منو فایل، گزینه ی save as را انتخاب کرده و نام و پسوندِ فایل را تعیین کنید و در مکان دلخواهتان ذخیره کنید.
حالا می گویید این که خیلی پیش پا افتاده بود و خودمان می دانستیم.

ترفند ما اما هنوز تمام نشده. حالا تصور کنید که شما یک عکس از کل صفحه مانیتور تهیه کرده اید اما آنچه که لازم دارید تنها بخشی از پنجره ای است که در حال حاضر باز است. در این موقعیت چه باید کرد؟ بسیاری از کاربرانِ حرفه ای هم در این شرایط به سراغ Crop کردن و بریدنِ دورِ عکس و خارج کردنِ قسمت های به درد نخورش می روند.
اما راهی ساده وجود دارد که شما را از Crop کردن بی نیاز می کند.
به خصوص که برای ما نابینایان هم انجام عملیات Crop، غیر ممکن است.
آن راه ساده این است که وقتی می خواهید از پنجره ی جاری عکس بگیرید، کلید های Alt + PRTSCR را با هم فشار داده و بقیه ی مراحل را انجام دهید. به این ترتیب، عکسی که تهیه می شود، فقط محدوده ی پنجره ای را که داخلش بودید شامل می شود و هیچ یک از قسمت های بیرونِ پنجره در عکس قرار نمی گیرد.
فقط حواستان باشد که پیش از Screen shot گرفتن، حتماً پنجره را maximize کنید که اطمینان پیدا کنید که تمام جزئیات پنجره در تصویر قرار می گیرد. Maximize کردن را هم که قطعاً بلد هستید.
کلید های Alt + Space را فشار دهید و بعد حرف x را تایپ کنید.

منبع: ستون ترفند های وبسایت پکتوس

۱۳ دیدگاه دربارهٔ «ترفند. نحوه عکس گرفتن از مانیتور رایانه»

سلام و درود بر داش امیییر جااان
خوبی یا عالی هستی
واااای عجب چیزی بوداااا رفت برا کپی در ورد تا بهتر بخونمش و ببینم چی به چی هست
به هر حال مرسی کارم رو هم راحت کردی یه چند وقتی هست وقت نمیکنم از سایت نابینایی پکتوس دیدن کنم مگه به لطف همین پستای تو که در این جا میذاری من بفهمم چی به چی شده
به هر حال امییییر جوووون دمت شدییییید جیییییز یعنی چی دمت گرم سرت خوش و سلامت
روز خوش آرمان رو از طرف من یه ده بیست تایی بوس از طرف من از لپش بگیر به هر حال مِقسی روز خوش و باااای

سلام دوستان. از ابراز لطف همتون ممنون.
از علی حسینی، کامبیز، طاها، علی اکبر خویی، پریسیما، بهار، رضا، سمانه، احمد عبد الله پور و فرشته ممنونم که در این پست کامنت گذاشتن.
با آرزوی سالی پر خیر و برکت برای همه ی هم محلی های عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید