خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
چرا باید NVDA را به روزرسانی کرد؟

 

 

درود هم محله ای های گرامی، متنی که در پی میآید از ستون امروز فناوریهای امیدبخش ایران سپید گرفته شده که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.

البته امیر عزیز قطعا آن را در شهر خبر معلولین میآورد ولی من ترجیح دادم این متن بطور مستقل منتشر شود تا امکان پرسش و پاسخ و گفتگو درباره این صفحه خوان فراهم باشد و افراد آگاه و وارد به این برنامه خوب بتوانند به پرسشهای احتمالی پاسخ گویند. بدین وسیله از امیر نازنین طلب پوزش دارم.

 

آنچه غیر قابل چشمپوشی است این است که تعداد کاربران صفحه خوان NVDA، روز به روز در حال بیشتر شدن است و توسعه دهندگان این برنامه هم همواره در حال ارائه امکانات جدید و رفع اشکالات برنامه هستند تا این روندِ رو به رشد، همچنان دوام داشته باشد. نمونه ای از این فعالیتها در هفته گذشته اتفاق افتاد و نسخه ۲۰۱۷.۱ از صفحه خوانِ NVDA برای دانلود در اختیار کاربران قرار گرفت. تغییرات بسیار مثبتی در این نسخه به وقوع پیوسته که در این نوشتار به مهمترینهایشان اشاره ای میکنیم: Microsoft Edge، یکی از عرصه هایی است که NVDA برای کار در محیطش بهبود یافته است. این برنامه یک مرورگر وب است که در ویندوز ۱۰ به عنوان مرورگر پیشفرض از آن استفاده شده است. در نسخه جدید، کاربران NVDA میتوانند از فرمانهای insert +ctrl +f برای رفتن به قسمت find و از حروف B و Shift +b برای حرکت بر روی دکمه ها استفاده کنند. همچنین امکان حرکت بر روی جدولها هم در این نسخه از NVDA، در اختیار کاربران قرار گرفته است. افزون بر اضافه شدن امکان پشتیبانی از تغییر خودکار زبان در برنامه wordpad، بخش دیگری از پیشرفتهای NVDA، برنامه های Office را شامل میشود. به عنوان مثال، اگر از قسمت پردازش سند یا «Document processing»، گزینه گزارش دادن شماره صفحات یا «report page numbers» فعال شود، از این به بعد در Word، شماره بخشها یا صفحات، خوانده خواهد شد. همچنین ستونهای متنی هم جزو بخشهایی است که در این نسخه، NVDA تغییراتش را به کاربر گزارش میدهد. اتفاقات مثبتی هم در زمینه پشتیبانی از Excel رخ داده که یکی از نمونه هایش، اعلام شماره سلول یا شماره ستون و ردیفی که در آن قرار گرفته ایم است. برای این کار، اگر از صفحه کلید استاندارد استفاده میکنیم، لازم است کلیدهای Insert +numpad delete را فشار دهیم و در زمان استفاده از صفحه کلید لپتاپی، Insert +delete را نگهداریم. همچنین در نسخه جدید، در زمان کپی کردن ستونها، NVDA قادر خواهد بود شماره ستونها و ردیفها را هم به خاطر بسپارد.
یکی دیگر از حوزه هایی که NVDA به شدت در آن تقویت شده، پشتیبانی از نرم افزار کتابخوانِ Kindle است. این برنامه، ابزاری است که کتابفروشیِ آمازون آن را برای خواندن کتابهای الکترونیکیش طراحی کرده است. به کمک این برنامه، کاربران میتوانند فرایند خرید و خواندن کتابهای دلخواهشان را از طریق رایانه انجام دهند. این شیوه کتاب خواندن این روزها در دنیا از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار شده و توسعه دهندگان NVDA هم به همین دلیل بخشی از توان خود را به دسترس پذیر کردن این ابزار معطوف کرده اند. برای کاربران علاقمند، در راهنمای NVDA بخشی هم به Kindle اختصاص داده شده که میتوانید با مراجعه به آن از جزئیات چگونگی استفاده از برنامه Kindle for PC، آگاه شوید. این قسمت میتواند برای علاقمندان به کتابهایی به زبانهای غیر فارسی، جذاب باشد.

۳۴ دیدگاه دربارهٔ «چرا باید NVDA را به روزرسانی کرد؟»

درود به عموی حسین عزیز و باحال
من هم در کنار جاز از این صفحه خوان محبوب استفاده میکنم
یا مثلا هنگام تعویض ویندوز اول این نرم افزار را نصب میکنم تا بتوانم درایورها را به راحتی نصب کنم
ولی جاز حتما باید کارت گرافیک نصب باشد تا بتوان با آن کار کرد
و قابلیتهای دیگر این نرم افزار که دوستان همه با آن آشنا هستند
باز هم ازت ممنونم عمو جان

درود بر اکبرآقای نازنین. آقا از اینکه در وصف خوبیهای انویدی جون گفتی بسی بسیار سپاسگزارم. بازم اگه اطلاعاتی داشتی بگو درباره همین متن هم اگه حرف بیشتری هست بگو تا روشن بشیم. شاد و کامیاب باشی اکبر عزیز.

درود بر هم اسم خودم هرچی حسین هست هم نازه هم مظلوم مگه نه حسین خخخخ. دیگه امروز با آمدن گوشیهای هوشمند نیاز کمتری به کامی هست تقریبا میشه همه کاری با گوشی انجام داد بویژه اگه صفحه کلید فیزیکی بهش وصل کنی که دیگه خودش یه کامپیوتره. راستی آیا کسی هست که از این نوع صفحه کلیدها استفاده کنه اگه هست بگه چون من یه سؤال دارم. حسین تشکر از حضورت. التماس تفکر.

سلااااااام!
من که کُللللللً از NVDA اِستِفاااااااااده میییکُنَم! هووووراا!
آمّا یه عیبی دااااره هاهااا,
هرچی Edit box یا جعبه کشویی هس، بری روش زووود مییپّره توش. این جعبه کشویی انگلیسیش چی میشه؟
یه راهنمایی هم بکنم html بلدا بفهمن.
لِس select گِرِیتُر. بعدم تگ Option هس.فکر کنم دیگه بفهمن.

بالاخره ما نفهمیدیم گاهی استفاده میکنی یا کلا. برای ادیت باکسها هم گمان کنم اگه با تب حرکت کنیم میره داخلش ولی اگه با جهتنما حرکت کنیم نمیره تو ایمیل که اینطوریه. قابلیتهای زیادی داره که من شخصا هنوز خیلیهاشو نمیدونم.

این NVDA و جاز به جای اینکه هی بیخودی امکانات مسخره به نسخه های جدیدشون اضافه کنند بهتر است فکری برای خواندن گزینه های گرافیکی نرم افزارها بکنند یا اصلا چرا نباید این صفحه خوانها بتونند کدهای امنیتی رو بخونند یا خیلی موارد دیگر

سلااام و درود بر عمو حسین عزیزم
خوب که هستید به لطف یزدان پاک خب خدا رو که شکر
اول عمو ممنونم بابت این پست راستش تازه این پست شما رو دیدم و خوندم
خب درسته که من خیلی کم از جناب nvda استفاده میکنم ولی این خوبه که nvda داره نواقصش رو برطرف میکنه به هر حال مرسی عمو بخاطر این مطالبی که به ماها گفتی
شبت خوش عمو و ایام به کام و خدا نگهدار

درود
بنده حقیر هم از این صفحه خوان الزاما دارم استفاده می کنم واکنون هم با صدای طبیعی اش هستش .البته جاز را نصب کردم اما این پک جاز را نتوانستم راه بیندازم بخاطر همین داره خاک می خوردش .
با صدای ناهنجارش آمخته شده ام .عجین شده ام .ساده تر از قبل دارم می کارمش یعنی کارش می کشم .اما نفهمیدم که داداشی چی گفت و جرا باید اونون بروزززش کنیم راستی علتش چیست ؟ خخخخ خخخ خخخ .

درود بر داش قنبر عزیزم. متوجه نشدم منظور از صدای طبیعی این برنامه یعنی ان وی دی آ چیه؟ مگه جز ایسپیک صدای دیگری هم داریم البته مگر اینکه پارسآوا یا پکجاز را نصب کنی و از اون موتور صوتیها استفاده کنی که باز به روانی ایسپیک نیست. خب به روزرسانی هم معلومه برای چیه هر ورژنی ویژگیهای خودشو داره و مرتب درحال ارتقا و بهبودی است. البته ان وی دی آ بطور خودکار به روز میشه و نیازی به گرفتن برنامه و نصب اون شکلی نیست. به هر حال از حضورت سپاسگزارم داداش قنبر خوبم. همیشه کامیاب و بهکام باشی.

درود
شیطونک چی چی رو حالیش کردی ؟
داداشی من عمو حسین مرد بزرگوار و دوست داشتنی است و اصلا از بنده ناراحت نمی شود و میداند که چی گفتم .منظورم همان اسپیکه و نه چیز دیگر .البته تازه با اون صدایش عادت نمودم .
موفق باشید و سال پیش رو هم تبریک عرض می کنم .
فکر کنم یک جائی خواندم داداشی داری بابابزرگ می شی ؟ خوب به میمنت و خوشی مبارکا باشد عروسی دیگه .

سلام.
من که هنوز بین نسخه ۲۰۱۶.۳ و ۱۶.۴ در تردیدم.
اکثر امکاناتش برای من کاربردی نبود.
واقعا ای کاش برنامه های گرافیکی، تبدیل متون به فایل صوتی و خوندن کدهای امنیتی فکری براش میشد.
بقیه امکانات که همش برای microsoft edge, excel, word, و برجسته نگار هست که اصلا هیچ کاربردی برای من ندارن و ازشون سر در نمیارم.
تنها صفحه خوان سیستمم nvda هست و جاز ندارم.
با همین nvda دارم درس میخونم و آزمون ارشد دارم دو ماه دیگه.

خب موقعی که NVDA هس، چرا JAWS?
اونم اون جازی که اجازه استفاده از جاز ۱۱ رو نداد!
خخخخخخخ! مسخره هستن! واااااااااااقِعً!
میگن صداش طبیعی نیس. خب کااری ندااااره که! Elequnse واسش نصب کنین! البته من نصب کردم و هنوزم دارم با eSpeac کار میکنم ِ چیه کیف میکنم! اما این گزینه هاشو رااااااس میگینااا! چرا این صفحه خوانا نباید چیزایی رو ساپورت نکنن که چشای چشدارا ساپورتشون میکنن؟ چِرااااااااا؟
چرا ما باید بی بهره بمونییییییییییییم؟

دیدگاهتان را بنویسید