خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

طنز: اسنپ بی مجوز، تعطیل باید گردد!

آیدین سیار سریع در روزنامه شهروند نوشت: بنده به عنوان یک شهروند ایرانی شدیداً و قویاً خواستار جمع شدن بساط نرم افزارهای معلوم الحالی به نام اسنپ و تپسی هستم. متأسفانه این استارتآپ هم مثل بقیه چیزهای وارداتی خودش آمده، ولی فرهنگش نیامده. در کمال تعجب، در کمال ناباوری، در کمال شگفتی آدم در این نرم افزار چیزهایی میبیند که به هیچ وجه با عادات فرهنگی ما ایرانیها همخوانی ندارد. یک بار ما غفلت کردیم، گول خوردیم، جوانی کردیم و از طریق این اسنپ ماشین سفارش دادیم. واقعاً بدترین لحظات زندگیم بود. واقعاً سختی کشیدیم. دردناک بود و سوزناک. اول که مقصد را مشخص کردیم نوشت راننده تا چهار دقیقه دیگر میرسد. چهار دقیقه صبر کردیم نیامد، پنج دقیقه صبر کردیم نیامد، بالاخره بعد از شیش دقیقه جلوی پایم ترمز زد و ما سوار شدیم. حالا شاید فکر کنید تأخیر راننده من را عصبانی کرده، نخیر. تا نشستم توی ماشین، راننده بنای تفاوت فرهنگی گذاشت و گفت: از تأخیری که ایجاد شد عذرخواهی میکنم قربان. خیلی ناراحت شدم. خواستم بزنم پس گردنش و بگویم اینقدر ضعیف نباش پسر! نکنه فردا هم که دری به تخته خورد و یک مسئولیتی پیدا کردی و چند نفر در اثر سوء مسئولیتت مردند هم همینجوری میخوای عذرخواهی کنی؟ ولی کظم غیظ کردم و چیزی نگفتم. آن روز هوا نه زیاد گرم بود نه زیاد سرد. به راننده گفتم: کولر میزنی؟ گفت «چشم! ببخشید که روشن نکردم، فکر کردم سردتون میشه.» اه! راننده اینقدر سوسول؟ از عمد شیشه را پایین کشیدم که ببینم اعتراض میکند یا نه. باز هم چیزی نگفت. همین طور مشغول کرم ریختن بودم که یک موتوری بی ملاحظه سریع پیچید جلوی ماشین، طوری که نزدیک بود تصادف بدی صورت بگیرد. رو به راننده گفتم: شعور نداره که، تو اصطبل به دنیا اومده. به جای اینکه با مسافر همدلی کند و چهار تا فحش هم روی فحش ما بگذارد و حواله موتوری کند، لبخند زد و به رانندگی ادامه داد. دوباره یک ماشین نزدیک بود بزند به ما. گفتم: از جنگل فرار کرده اومده پشت مزدا نشسته، یابوی علفی! دوباره لبخند زد و این بار دوباره عذرخواهی کرد که لحظات پر استرسی برای من ایجاد شده. دیگر تحملم را از دست دادم و گفتم: آقاجون! سر ساعت که مسافر سوار میکنی، کولر هم که میزنی، فحش هم که نمیدی، لا اقل یه کم از مسائل مملکت و اینکه آخرش چی میشه بگو بفهمیم راننده ای لامصب! دوباره اون لبخند چندشش را به من تحویل داد و گفت: دوست عزیز! تز دکترای بنده در رابطه با حوزه قفقاز شمالی، جمهوری خودگردان چچن و اینگوشیای جنوبی بود و متأسفانه تخصصی در مسائل سیاست داخلی ندارم. این را که گفت دیگر نتوانستم تحمل کنم. گفتم: بزن بغل! من پیاده میشم. در را با تمام قدرتم بستم و در حالی که اشک میریختم گفتم: لامصب لا اقل بهم بگو درو آروم ببند حیوان! باز هم چیزی نگفت. گفتم: چقدر میشه؟ گفت: شیش هزار تومن! فریاد زدم: چرا اینقدر ارزون؟ ده هزار تومان انداختم توی ماشین و به تجمع عظیم رانندگان آژانس جلوی مجلس شورای اسلامی پیوستم که فریاد میزدند: اسنپ بی مجوز، تعطیل باید گردد!

۴۲ دیدگاه دربارهٔ «طنز: اسنپ بی مجوز، تعطیل باید گردد!»

سلام این بحث خیلی وقت هست داغ شده بحث سر این هست مشاغل سنتی باشه
یا مشاغل مدرن

کسانی که به نوعی سنشون بالاست با این مشاغل و به قول شما تاکسی سنپ مقابله میکنند
چرا چون وقتی این مشاغل بیاد شغل های اونها جمع میشه
اما اینها اشتباه میکنند باید به جای مقاومت خودشون را وفق بدند
اگر خودشون را با شرایط یکی نکنند در بازار امروز از رقابت کنار میرند
یا کنار گذاشته میشند
اتفاقا وزیر رفاه هم گفت که از مشاغل نو حمایت میکنیم
یک نشستی هم در این باره بود
بنا بر این باید خود را وفق بدند و دولت هم باید آموزششون بده
مغاضه ها دیگه خودشون برای شما جنس میارند و دیگه لازم نیست مثل سابق شما بری چیز بخری
یعنی ما نباید خود خواه باشیم
بگیم چون شغل ما هست شغل های نو نباید بیاد
باید قدرت انتخاب را بدییم به مردم اون ها هستند که میگند چه کسی میمونه
و تعیین میکنند که چه کسی باید صحنه را ترک کنه

خیلی وقتا ارزونتر در مییاد. بعد مزایایی به آژانس داره که حتی با قیمت مساوی هم به آژانس برتری داره. از جمله مدت زمان انتظار، هویت راننده، نوع ماشین، و خیلی چیزای دیگه واست مشخصه. بعدشم که همیشه مطمئنی یکی هست برسوندت مثل آژانس نیست که بگه فعلا ماشین نداریم!

در مورد جلوگیری اصلا اینطور نیست و کسی جلو نمیگیره اتفاقا وزیر ارتباطات گفت مجوز بگیرند و حمایت میشند
اتفاقا با سیاست هایی اقتصاد مقاومتیی هم جور درمیاد

یعنی ما باید به این سمت بریم
اما نباید مشاغل سنتی آسیب ببینند
باید این بحث معامله برد برد باشه به قول دکتر ظریف

نباید کسی زرر کنه
بنا بر این باید چند کار انجام بشه
۱ حمایت از مشاغل نو
۲ کمک به مشاغل سنتی برای به روز شدن از طریق آموزش و ……
۳ ایجاد مشاغل جدید برای کسانیی که قادر نیستند خودشون را وفق بدند
دادستان آمد گفت اگر قرار باشه مثلا ما قلیون را جمع کنیم تکلیف کسانی که تو این حرفه هستند چی میشه
کسی که نی قلیان درست میکنه بیکار میشه بنا بر این قبل از جمع کردن قلیان باید اینها تکلیفشون روشن بشه
در همه زمان ها اینطور بوده
هر موقع یک فناوری میاد یک سری ها مقاومت میکنند
ولی بعد مقاومتشون شکسته میشه و مجبورند همراهیی کنند
این بود تحلیل بنده از این موضوع
البته یک چیز بگم در سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۲ دوستان پهنا ی باند را اجازه ندادند بالا بره
و فوق العاده کیفیت اینترنت بد بود
بنا بر این نمیشد مشاغل جدید رشد کنه
اما با آمدن دولت یازدهم تحولی در بحث اینترنت رخ داد که بی سابقه بوده
یعنی من از وزیر تشکر میکنم که خدماتش قابل تقدیر هست
مردم از اینترنت رازی هستند
و کشور به وضعی رسیده که دیگه باید مشاغل نو کلید بخوره

اگر کسی نتوانه خودش را تطبیق بده مثل دایی ناسور ها نسلش از بین میره
من خاحش میکنم دولت مشاغل نو را حمایت بکنه
و نگذاره مشاغل سنتی زرر بکنند
این بود تحلیل بنده

خخخ. انصافاً همین شکلی رفتار میکنن. یعنی اصلاً یه لحظه فکر میکنی مدیر عاملی چیزی هستی. قیمتهاش هم حدود دو سوم قیمتهای آژانسها هست. من شده با اینا با ۹۵۰۰ رفتم سر کار با این که کرایه ی آژانسش ۱۵۰۰۰ تومن بوده. در اوج ترافیک کرایه هاش تا حدی شبیه آژانسها میشه. ولی در مواقع عادی بودن شرایط حرف نداره. برادر خودم هم رفته عضوش شده داره روزی پنجاه شصت تومن در میاره. فقط هم سه چهار ساعت در روز کار میکنه. یعنی در این حد بیفرهنگ شدیم ما. واقعاً چه اسنپایی پیدا میشن خخخ.

اگه چشم داشتم میومدم تهران روزی شانزده ساعت کار می کردم! شانزده تقسیم بر چهار مساوی چهار؟ چهار ضربدر پنجاه هزار مساوی دویست هزار؟ واقعا؟ دویست هزار! ایول! خدایا من چششششششششششمممم!
واقعا که اسنپ اصلا به درد نمیخوره. من که خدا خدا می کنم توی اصفهان نیاد. یعنی چی راننده با آدم همدل نشه و به مردم فحش نده! چه معنی داره؟!

درود! من از این چیزهایی که گفتید هیچی نفهمیدم… فقط این را بگویم که رانندگان تاکسی دربستی اصفهان از قیمت تاکسی ویژه های نجفآباد اصفهان ناراضیند و میگن چرا کرایه نفری ۳۸۰۰ تومن است و مسافران قبول نمیکنند از اصفهان به نجفآباد دربستی با کرایه سی هزار تومن استفاده کنند و میروند ویژه دربستی میگیرند با کرایه پانزده هزارو دویست تومن یا صبر میکنند تا ویژه پر شود و با ۳۸۰۰ تومن به مقصد میرسند… واقعا کرایه ها در شهر ما خیلی عالیه!

این نرم افزار فکر کنم دسترس پذیر باشه و مشکلی نداره البته من که خودم استفاده نکردم ولی تو سایت پکتوس خوندم که میشه ازش استفاده کرد
البته فقط در تهران فعلا سرویس میده یکی از آشنایان ما بنده خدا تو آژانس کار میکنه میگه این اسنپ ما رو بیچاره کرده

درود. والا من که ترجیح میدم پیاده برم ولی نه از سنتیش استفاده کنم نه صنعتیش.
کلاً نه پولشو دارم, نه آژانسی هستم, و نه هم خوشم از این کار میاد. مگر به اجبار و ضرورت که خعیییلی کم پیش میاد. دلیل مسخره ام هم واس خودم اینه که این کار آدمو تنبل بار میاره و استقلالو از آدم میگیره.
مرسی از پست. فقط دمت گرم تا مادامی که اینترنتم درست بشه که آموزشا رو ادامه بدم, سعی کن جور پست گذاشتنمو بکشی که اجر اخروی داره.
چاااکریییم.

من فقط جور خودمو میتونم بکشم. بعدشم من به آژانس مدرن واقعا اعتقاد دارم. خصوصا واسه نابینا جماعت. این همه بری تو جوب و چاله و دهنت آسفالت بشه به خاطر یه رفت و برگشت ساده به یه جا و خرید چند کیلو میوه و اجناس؟ یعنی گاهی می افتی توی یه کانالی چیزی کلا صد برابر پول آژانس خسارت می بینی. اصلا نمی ارزه! همون اسنپ رو عشقه

سلام مجتبا.
مطلب طنز جالبی بود.
باید بگم رانندگانی که عضو اسنپ میشن، چند ساعت کلاس های آموزشی واسشون گذاشته میشه که در اون چگونگی برخورد با مشتری هم آموزش داده میشه/.
طی نامه ای رسمی به اسنپ، خواهان این شدیم که اپلیکیشنش رو برای نابینایان به طور کامل دسترس پذیر کنه و هنگام ثبتنام یا درخواست تاکسی از طرف مشتری نابینا، گزینه ای تحت عنوان اینکه من نابینا یا معلول با آسیب بینایی هستم به نرم افزار اضافه بشه تا راننده، زمان رسیدن به مبدأ، فرد نابینا رو تا دم خودرو راهنمایی کنه.
علی الحساب، ترفندی رو برای برچسب دار کردن برخی دکمه ها در نرم افزار اسنپ که دسترس پذیر نیستن رو در محله منتشر کردم، به امید اینکه به زودی این خدمت ویژه و عالی، در سایر استان های کشورمون هم راه اندازی بشه.

سلام. میگم من هم از این سرویس سوسول به درد نخور ها می خوام! میشه دست از سرش بردارن اجازه بدن اینجا هم بیاد آیا؟ درضمن باز هم۱چیز های دیگه هم می خوام! چیچی بود؟ قدرت انتخاب آهان! اصلش رو کجا می فروشن اون رو هم می خوام! خدایا من واسه چی زبونم اینهمه مرض داره؟ ویرایش گر های محترم به دادم برسید!

من خداییش چند بار استفاده کردم واقعا بینهایت محشره راستی از الآن بگم بچه ها به هیچ وجه از همتای اسنپ یعنی تپسی استفاده نکنین که بیچاره خواهید شد اسنپ اگه یه مقدار ادرستون دورتر باشه مثلا بگین خیابون فلان الدوله و مقصدتون کوچه بهمان الدوله باشه که تو این خیابونه راننده با خونسردی و یه لبخند ژکوند شمارو میرسونه و تازه تشکرم میکنه که اسنپرو انتخاب کردین اما تپسی اگه این کاررو بکنید ۳ ۴ تومن میکشه رو کرایتون و با توجه به این که ما نمیتونیم با گوگل مپ کار کنیم یا لا اقل من که نمیتونم و کوچه موچه هارو درست علامت بزنیم یه مقدار برامون تو تپسی مشکل ایجاد میشه ببخشید خواستم روشنگری کرده باشم خخخ

سلام , مجتبی
طنز خوبی بود , که کمی از حالات و عوارض اسنپ و اینها رو گفتی .
تو رادیو هم فرشید منافیی مزدور داشت در مورد اینکه شرکت های آمریکایی دارند میان و تاکسی قرمز ها رو تصاحب میکنند شنیدم که نمیدونم شاید این , اون باشه , یا یه مشابه .
ولی اینو به دوستانم بگم که آژانس ,بدی ای که داره , میبایست یک طرف شما خالی برگردی به دفتر , تا سرویس بعدی , که اون موقع که من توی اوین تاکسی بودم , برگشتم رو مسافر میزدم و تتک و توک , خرج بنزین , یا شاید اگه خوش شانس بودم , کمیسیون اون سرویس رو بر گردونم .
که البته با عجله ای که برای برگشتن داشتم و رسیدن به نوبت که دوباره بهم سرویس بخوره , کمتر میتونستم به حوصله مسافر بزنم , یا دربستی ای رو نمیشد زد ,چون مدیر آژانس , میفهمید که زیر آبی میری و باعث لنگ موندنش رو , به تو نسبت میداد .
مثلا من که بالاشهر بودم , اکثرا سرویس آخرم رو که بچه پایین شهر تهران بودم , میگرفتم و به خونه بر میگشتم . این خیلی حال میداد تا وسط روز , یه مسیر طولانی بهت بخوره و بری توی باقالی ها نصف روز .
ببین اگه کسی میره مثلا از شمال شهر , به شرق , با استفاده از این اپلیکیشن , میتونه مسافری رو هم که در شرق تهران منتظر هست , با خودش به جنوب تهران ببره , و همین طور ادامه , تا آخر شب .
اینجوری سرویسی از دست نمیره و وقتی تلف نمیشه تا حد زیادی .
این میتونه قیمت ها رو بشکنه و وقت ها و درآمد ها رو زیاد کنه .
اما شنیدم که هر کسی میتونه وارد این اپلیکیشن ها بشه , یا بهانه پلیس این بوده که افراد غیر متخصص وارد این کار میشن که احتمالا به بهانه بیشتر شباهت داره .
باید دید و قضاوت کرد , راهی هم جز این نیست , تاکسی ها در خطوطشون , به همین دلایل که گفتم , به صورت گردشی کار میکنند و خطوط رو در زمان مسافر کم , رها میکنند .
همونا دارن اعتراض میکنن , در عینی که نباید از قشر زحمت کش و کاملا شریف رانندگان , بگذریم . که الحق زحمت میکشن .
راستش تاکسی و اتوبوسرانی , هنوز یه بیمه که دولت قول بهشون داده رو نگرفتند , هزینه بیمه شخص ثالث که اجباری و عقلانی هست , سه برابر و سوبسید دولت ازش قطع شده و بهانه ای , برای اعتراض , که از حق نمیشه گذشت .
اما باید در هم تقریبا ادغام بشن و راهی جز این من نمیبینم , مگه دخالت دولت .
موفق باشی و ممنون . انشای من تمام .

دیدگاهتان را بنویسید