خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
شناسایی علائم آواشناسی به موتور صوتی eloquence در jaws توسط فایل eloq

دوستان سلام، سال نوتون مبارک.

همونطور که میدونید، یکی از راههای پی بردن به تلفظ صحیح یک کلمه، استفاده از علائم آواشناسی یا همون IPA هست. بسیاری از افراد نابینا از جمله خود من، از تلفظی که صفحه خوانها تلفظ میکنند، برای پی بردن به تلفظ یک کلمه، استفاده میکنند که این به نوبه خودش خوب هست اما نیازمند این هست که شخص شنونده، دارای مهارت مناسبی در حوضه listening باشه که بتونه به ظرافتهای آوایی کلمه، پی ببره. گاهی اوقات هم پیش میاد که شخص شنونده از سطح خوبی در حوضه listening، برخوردار هست اما چیزی که صفحه خوان براش تلفظ میکنه، کمی با تلفظ صحیح کلمه متفاوت هست و یا اون شخص نیازمند دانستن تلفظ کلمه در لهجه خاص مثلاً بریتیش هست. اینجاست که استفاده از علائم آواشناسی به کار میاد.

چند وقت پیش یکی از دوستان در پست “eloquence هم فونتیک خون شد! باور نمیکنی؟ بیا تو” توضیح دادند که چطور عمل کنیم که eloquence علائم آواشناسی رو بخونه اما من در این پست قصد دارم روش دیگری رو به شما معرفی کنم که چطور به eloquence علائم آواشناسی رو بشناسونید و در جای مناسب، ازش استفاده کنید. ولی در نظر داشته باشین که سر انجام هر دو روش یکی هست و شما از هر روش که مایل هستید، میتونین استفاده کنین.

قبل از این که نحوه اضافه شدن علائم آواشناسی به موتور صوتی eloquence رو براتون شرح بدم بزارین بهتون بگم که خوندن علائم یا حروفهای موجود در متن، از وظایف موتور صوتی هست که شما استفاده میکنین. صفحه خوانها فقط وظیفشون این هست که متن رو در اختیار موتور صوتی مورد نظر بگذارن. یعنی اگر متوجه شدین که موتور صوتی شما کلمه ای رو بد تلفظ میکنه و یا کاراکتری رو نمیخونه، ایراد از صفحه خوان شما نیست، بلکه ایراد از خود موتور صوتی هست که صفحه خوان در حال استفاده ازش هست. بنابر این، صفحه خوانها قادرند علائم ریاضی، علمی، زبانهای خارجه و نظایر این ها رو بخونند ولی به شرطی که موتور صوتی مورد استفاده، توانایی تشخیص این نوع از علائم رو داشته باشه.

برای افزودن phonetic ها به موتور صوتی Eloquence در jaws، بر اساس دستور العمل ذیل عمل کنید:

  1. فایل eloq.zip را از سایت freedom scientific یا محله خودتون دانلود کنید.
  2. فایل را در یک پوشه مناسب، از حالت فشرده خارج کنید. نام فایل استخراج شده، eloq.sbl است.
  3. از قسمت Start menu پوشه JAWS, Explore JAWS, Explore Shared Files رو باز کنید.
  4. از داخل پوشه Shared Files، فایل eloq.sbl رو پیدا کنید و نامش رو به EloqSbl.bak تغییر بدین. هدف از انجام این کار، گرفتن back up یا همون پشتیبانگیری هست.
  5. حالا فایل جدید eloq.sbl رو که دانلود کردید رو همینجا الساق کنید.
    توجه: هرگز این فایل رو در پوشه Explore My Settings الساق نکنین چون با کندی سیستم مواجه خواهید شد.
  6. حالا یک بار جاز رو از نو راه اندازی کنین تا تنظیمات بر روی جاز، اِعمال بشه.

 

برای اطمینان از عملکرد فایل eloq.sbl به قسمت symbol از ریبون insert در Microsoft word برین و روی علائم حرکت کنین تا جاز برای شما علائم رو بخونه.

 

توجه: این فایل فقط برای جاز نسخه Unicode نوشته شده و با ویندوزهای 98 و me هم سازگاری نداره.

حد اقل رم سیستم نیز بایستی 512 مگابایت باشه.

منبع: freedom scientific

موفق باشین.

۱۵ دیدگاه دربارهٔ «شناسایی علائم آواشناسی به موتور صوتی eloquence در jaws توسط فایل eloq»

دیدگاهتان را بنویسید