خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

شهر خبر معلولین. انتشار 9 خبر در شمارگان سی و هفتم

با سلام به هم محلی های گرامی.

سی و هفتمین شمارگان شهر خبر معلولین، با گرداوری 9 خبر پیش روی شماست.
چنانچه پیشنهادی در خصوص این مجموعه، با شکل و شمایل جدید آن دارید، در کامنت های همین پست مطرح کرده و یا برای من به آدرس
amirsarmadi68@gmail.com

ارسال کنید.

ایران سپید: از شش نقطه ی جهان. شیکو آساکاوا، تنها نابینای تقدیر شده از سوی IBM: IBM

امید هاشمی: یکی از قدیمیترین و در عین حال معتبرترین کمپانیهای بین المللی است که در حوزه تکنولوژی فعالیت میکند. عمر این کمپانی کمی بیش از یک قرن است و قدمهایی که در عرصه تکنولوژی برداشته هرگز از خاطره های علاقمندان به فناوری پاک نخواهد شد. این شرکت، برای تشویق نوابغ و مهندسان به منظور ارائه ایده و بروز خلاقیت، سالها پیش جایزه ای را طراحی کرده که در میان فعالان حوزه تکنولوژی با عنوان «مهندسی افتخاری IBM» شناخته میشود. تا به امروز تنها تقریباً ۲۲۰ تکنسین توانسته اند چنین عنوانی را به دست آورند که از این میان هم شاید جالبترینش از نظر ما، خانم «Chieko Asakawa» باشد.

 

۵۷ سال پیش در اوزاکای ژاپن به دنیا آمده و تا ۱۱سالگی زندگی را در شرایط عادی ادامه داده، اما در اثر حادثه ای دچار آسیب چشمی شده و در ۱۴ سالگی دیگر به طور کلی بیناییش را از دست داده است. در ۱۹۸۲ توانسته لیسانس ادبیات انگلیسی بگیرد، اما بر خلاف همنوعانش که بیشتر به کارهایی نظیر تدریس انگلیسی میپرداختند، بعد از اخذ گواهی لیسانس و در ۱۹۸۲، تحصیل را در رشته طراحی نرم افزار برای نابینایان ادامه داده است. در ۱۹۸۴ به صورت موقت و به عنوان مشاور یکی از پروژه های IBM، با این شرکت وارد همکاری شد و یک سال بیشتر طول نکشید که نبوغ و دانشش باعث شد این کمپانی او را به استخدام رسمی خود در آورد. آساکاوا در ۲۰۰۴ توانست در رشته مهندسی رایانه گواهی Ph.D را از دانشگاه توکیو دریافت کند. در طول سالهایی که این خانمِ نابینا با آی بی ام همکاری میکرد، موفق شد پروژه های قابل توجهی را به سر انجام برساند. او توانست در زمانه ای که نابینایان امکان دسترسی به اینترنت را نداشتند، مرورگری طراحی کند که از همه نظر برای نابینایان دسترس پذیر بود و بدون نیاز به صفحه خوانِ جانبی، تمام صفحات و تنظیمات را برای کاربران نابینا میخواند. دیگر نوآوری این مهندس نابینا، شبیهسازِ فضای وب نابینایان برای کاربران بینا است. این شبیهساز، این امکان را به کاربران بینا میداد که فضا را به گونه ای شبیه سازی کنند که انگار یک فردِ نابینا در حال استفاده از آن است. این ابزار به طراحان کمک میکرد که بتوانند فضای وب را به شکلی مناسبتر برای کاربران نابینا طراحی کنند. آساکاوا به خاطر انجام پروژه هایی از این دست در سال ۲۰۰۹ از سوی آی بی ام مفتخر به دریافت عنوان مهندسی این کمپانیِ بین المللی شد. آساکاوا پنجمین ژاپنی، اولین زن و اولین و تنها نابینایی است که توانسته این عنوان را به دست آورد. او پیش از این توانسته بود در سال ۲۰۰۳ افتخار دیگری را به دست آورد و نام خود را به تالار مشاهیرِ زنِ فعال در حوزه تکنولوژیَ اضافه کند.

* ارتباط با مسئول ستون: tech@iransepid.ir

 

ایرنا: مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم نابینایان جهان اسلام از امروز آغاز می شود

سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: دومین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم نابینایان جهان اسلام با حضور نمایندگان 23 کشور، 30 فروردین تا هفتم اردیبهشت ماه امسال در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می شود.

حجت‌الاسلام سیدمهدی سیدمحمدی افزود: در این دوره از مسابقات نمایندگان کشورهایی همچون اندونزی، الجزایر، اتیوپی، پاکستان، افغانستان، ساحل عاج، مصر، نیجر، بنگلادش، تاتارستان، لبنان، عراق، ترکیه و هندوستان حضور دارند.

سید محمدی ادامه داد:کشورهای تانزانیا، سنگال، نیجریه، سوریه، اردن، یمن، کامرون، توگو نیز در این دوره از مسابقات نماینده اعزام کرده اند.

سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال خوب از اولین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم نابینایان جهان اسلام با هماهنگی کمیته فنی، رشته قرائت تحقیق به رشته‌های این دوره از مسابقات اضافه شد.

وی گفت: شمار شرکت‌کنندگان دومین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم نابینایان جهان اسلام، 58 نفر، تعداد متسابقین رشته حفظ کل 19 نفر و تعداد متسابقین رشته قرائت 11 نفر است.

حجت‌الاسلام سیدمحمدی، ادامه داد: ارتقای سطح انجام فعالیت‌های قرآنی جامعه نابینایان با توجه به ظرفیت‌های موجود، آشنایی عموم جامعه با توانمندی‌های قرآنی نابینایان، تشویق روشندلان به انجام فعالیت‌های قرآنی و ایجاد ارتباط در سطح بین‌الملل در میان مراکز فعال قرآنی حوزه نابینایان از اهداف برگزاری مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم نابینایان جهان اسلام است.

به گفته وی همچون گذشته شرکت ‌کنندگان دومین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم نابینایان جهان اسلام با مقام معظم رهبری، هفتم اردیبهشت ماه جاری دیدار خواهند داشت.

حجت‌الاسلام سیدمحمدی، افزود: نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات عبارت از «عبدالله محمدی‌نژاد» اهل تسنن از سیستان و بلوچستان در رشته حفظ کل قرآن و «محمد بهرامی» از استان لرستان در رشته قرائت تحقیق هستند.

 

خبرگزاری مجلس: ایرادات مطرح در لایحه حمایت از حقوق معلولان قابل رفع است

فراکسیون حمایت از حقوق معلولان به بررسی جزئیات لایحه حمایت از حقوق معلولان پرداخت و اعضای این فراکسیون بر تصویب قانون جامع عملیاتی و موثر تأکید کردند.

فراکسیون حمایت از حقوق معلولان با حضور نمایندگان و کارشناسانی از نهادهایی چون سازمان بهزیستی، وزارت راه و شهرسازی، انجمن های حمایت از معلولان و شهرداری تهران به بررسی لایحه حمایت از حقوق معلولان اعاده شده از شورای نگهبان پرداخت.

همایون هاشمی رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان در این جلسه با تأکید بر تصویب قانون جامع و کاربردی حمایت از حقوق معلولان گفت: به دلیل بررسی و تصویب قانون برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 ، بررسی ایرادات شورای نگهبان بر لایحه حمایت از حقوق معلولان به تعویق افتاده است اما با توجه به اظهارنظر کارشناسی متولیان این موضوع به بررسی لایحه حمایت از حقوق معلولان خواهیم پرداخت تا قانونی اثرگذار و موثر تصویب شود.

صدیف بدری نیز به عنوان یکی از اعضای این فراکسیون تأکید کرد: فرصت اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولان را باید غنیمت شمرد و با تأمل نسبت به رفع ایرادات شورای نگهبان بپردازیم. در حقیقت چالش‌ها و ایرادات مطرح قابل رفع است بنابراین باید برنامه اجرایی مشخصی تدوین شود تا بتوانیم شهرداری، دولت و وزارت راه و شهرسازی را مکلف کنیم تا درصدی از منابع و بودجه خود را به معلولان اختصاص دهند.

بدری در خصوص استخدام معلولان یادآور شد: بخشی از لایحه حمایت از حقوق معلولان به موضوع استخدام و پذیرش این افراد در سازمان ها و شرکت‌های مختلف پرداخته از این رو باید تلاش شود به جامعه معلولان در حوزه استخدام توجه ویژه شود.

کارشناسان و مسئولان سازمان ها و نهادهای مختلف مباحثی همچون تقویت نظارت بر مفاد لایحه حمایت از حقوق معلولان، حذف یا اضافه بندهای لازم بر اساس نقطه نظرات شورای نگهبان، تدوین سند جامع جهت حمایت از حقوق معلولان، حمایت از حقوق سیاسی، فرهنگی معلولان مطابق با موارد کنوانسیون، تطابق تدوین قانون جدید بر اساس قوانین گذشته، رفع محدودیت بین گروه های مختلف معلولین، اصلاح عناوین سالمندان در کنار معلولین در این لایحه، ارائه خدمات توانبخشی به معلولان، در نظر گرفتن امتیازات برای معلولان واجد شرایط و تأکید بر تقویت پشتیبانی اجرای این قانون را در این جلسه مطرح کردند.

مواد 1، 2 و  3 لایحه حمایت از حقوق معلولان در ادامه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در نهایت ماده (1) مبنی بر تعریف فرد معلول مبنی بر(شخصی که بر اساس طبقه بندی های بین المللی انواع معلولیت سازمان بهداشت جهانی با تأیید کمیسیون پزشی، توانبخشی، تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت سازمان بهزیستی کشور در اثر اختلال و آسیب جسمی، حسی (اختلال بینایی، شنوایی و گفتاری) ذهنی، روانی و یا توأم با محدودیت قابل توجه و مستمر در فعالیت های روزمره زندگی و مشارکت های اجتماعی مواجه است) به تصویب اعضای این فراکسیون رسید.

همچنین در جریان بررسی ماده (2) و (3) پیرامون مباحث مناسب‌سازی، دسترس پذیری و تردد معلولان، وظایف و تکالیفی برای شهرداری و وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور تعریف شد که جهت رفع مشکلات و اخذ ملاحظات سازمان‌های متبوع در جلسات بعدی تعیین تکلیف خواهند شد.

 

ایران سپید: انتخابات شوراها عرصه مشارکت است، نه بازی کسب اعتبار

سهیل معینی: نظر به ثبت نام شهروندان برای نامزدی شوراهای شهر در نیمه اول تعطیلات نوروزی و گرم شدن بحث انتخابات، لازم دیدم نخستین یادداشت سخن هفته امسال را به این موضوع اختصاص دهم. بر اساس اطلاعات واصله که البته برخی از آنها هنوز تأیید نشده اند گروهی از نابینایان و کمبینایان عزیز برای شرکت در انتخابات شوراهای شهر به عنوان نامزد ثبت نام کردند. این امر میتواند مبین افزایش اعتماد به نفس فعالین نابینا و افزایش مشارکت شهروندان دارای آسیب بینایی برای شرکت در تصمیم گیریهایی باشد که مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی شهروندان نابینا و کمبینا تأثیر دارند. این امر خود از نشانه های بارز توانمندی اجتماعی نابینایان است. اما این نشانه مثبت میتواند موجب دغدغه هایی نیز شود. هدف از شرکت در انتخابات شوراها، راه یابی به نهادهای اداره کننده خدمات شهری است و این امر قطعاً قابلیتهایی را میطلبد. فراتر از حد اقل شرایط تحصیلی، تخصص افراد در عرصه های مختلف دخیل در مدیریت شهری، آگاهی کافی اعضای شوراها در مورد برنامه ریزیهای شهری و توانمندی ارتباطات اجتماعی قوی و سخنوری، از دیگر مهارتهای لازم این سمت است. در نتیجه دوستان نابینای داوطلب عضویت در شوراهای شهر باید از این سرمایه ها حتی بیش از دیگران برخوردار باشند تا بتوانند آراء مردم را به دست آورند. به نظر میرسد برخی از دوستان نابینا فاقد این شرایط بوده و شاید این عرصه را نوعی بازی در عرصه افکار عمومی برای کسب اعتبار میدانند که البته غلط است. اگر قرار است نامزد نابینایی حتی آراء شهروندان نابینا و بیش از آن، معلولان را به دست آورد، باید شرایط لازم را دارا باشد، نه آنکه بدون پشتوانه لازم فقط نامزد شود. اگر هدف از نامزدی طبیعی کردن حضور نابینایان باشد، ایرادی ندارد، اما اگر هدف انتخاب شدن است، باید شرایطش را داشته باشند.

 

ایران سپید: چوب الف. یک شگفتی در ادبیات داستانی

پرستو ولدخان: همانطور که در پایان سال گذشته وعده کردیم، در فصل جدید چوب الف که با آغاز بهار همراه است, به طور مفصل به ادبیات داستانی و به ویژه به رمان خواهیم پرداخت. برای شروع به سراغ یک رمان بینظیر میرویم که اگرچه برای مخاطب نوجوان نوشته شده, تصور نمیکنم هیچ آدم بزرگسال اهل ذوقی بتواند از آن چشم بپوشد و از خواندن آن یک دنیا لذت و شیفتگی را تجربه نکند. نام رمان «شگفتی» است. آر. جی. پالاسیو آنرا نوشته و پروین علیپور ترجمه درست و حسابی و دلچسبی از آن به فارسی زبانان هدیه داده است. نشر افق هم ترتیب انتشارش را داده و یک گوینده باذوق در کتابخانه حسینیه ارشاد آنرا گویا کرده است. این رمان در سال 2013 جزو پر فروشهای نیویورک تایمز بوده و کلی هم جایزه گرفته است. شگفتی داستان پسری نوجوان است که با چهره ای نامتعارف و به قول خودش عجیب و غریب به دنیا آمده. تا سنین نوجوانی به مدرسه نرفته و به خاطر ناهنجاری چهره اش همیشه در خانه و در انزوا بوده است. به لحاظ شخصیتی یک پسر کاملاً عادی است و آرزو دارد دیگران هم او را عادی ببینند. داستان با رفتن آگوست به مدرسه آغاز میشود. با مواجهه او با دنیای واقعی و چالشهایی که زیبا و دوست داشتنی و گاه دردناک و حتی تحمل ناپذیرند. هر بخش از داستان توسط یکی از شخصیتها روایت میشود و او از دیدگاه خود ماجراها را نقل میکند و داستان را ادامه میدهد. این روایتهای چندگانه شاید یکی از مهمترین امتیازات این داستان براستی زیبا و جذاب باشد. روایتی که ذهن خواننده را در حصار یک نگاه زندانی نمیکند و مجال تعمق و خیال پردازی و شناخت و خودآگاهی را برای آگوست و دیگر شخصیتهای داستان و همچنین برای خواننده این روایتها فراهم میآورد.  آگوست در طول داستان با آدمهای دیگر مواجه میشود. آدمهایی که او را میپذیرند و دوستش میدارند و آدمهایی که هرگز با او کنار نمیآیند. آدمهایی که اگرچه او را دوست میدارند، از مشکلات و گرفتاریهای او بیخبر نیستند و آدمهایی که برای باور کردن او و دوست شدن با او به زمان نیاز دارند. زمانی که خود آگوست هم به واقع برای دست یافتن به اعتماد و خودآگاهی به آن محتاج است. نگاه عمیق و واقعبینانه خالق این داستان زیبا به آنهایی که همیشه در جامعه بیگانه اند و یک جورهایی حکم دیگری و غریبه را دارند و از دید باقی آدمها غیر خودی به حساب میآیند, تنهاییشان, امتیازات و محدودیتهایشان و فرایند گاه جذاب و گاه دردناک جذب شدنشان در اجتماع و تبدیل شدنشان به یکی از همه, از جمله خصلتهای دوست داشتنی و قابل تأمل این داستان است. مطالعه این داستان شگفت را به همه دوستان اهل مطالعه پیشنهاد میکنیم.

 

ایران سپید: صدای خاطره ها. از میان خاطرات شما

مجید سرایی: من کتاب خواندن را دوست دارم و مطالعه کتاب، یکی از سرگرمیهای زندگیم است؛ اما مثل خیلی از همنوعان، متکی به این نیستم که حتماً کتاب را از طریق نوار یا کتابهای بریل مطالعه کنم. کلاً روال مطالعاتیم به این شکل است که رو در رو با دوستان کتاب بخوانم. یعنی با دوستان در جایی بنشینیم و باهم کتاب بخوانیم؛ آنها از رو بخوانند و من هم گوش کنم. شاید خیلی از رفقا نتوانند با این روش مطالعه کنار بیاییند، اما برای من روش دوست داشتنی و راحتیست. به همین علت دلیلی نمیدیدم که عضو کتابخانه سازمان رودکی شوم. اوایل دهه شصت بود و چند وقتی از تغییر عنوان سازمان از «ملی رفاه» به «رودکی» توسط مسئولان وقت میگذشت. روزی به واسطه آقای بهرام حامدیگو که تازه به استخدام سازمان درآمده بود، پای من به سازمان باز شد. آقای حامدیگو کارش را در استودیو شروع کرده بود. یک روز قرار شد باهم جایی برویم، مشروط بر اینکه به اتفاق، اول به سازمان برویم تا او کارهایش در استودیو را انجام دهد و بعد از آن، به محل قرارمان برویم. من به ناچار آن مدت زمان را مجبور شدم در اتاق انتظار استودیو بنشینم. آنجا بود که با خانم بادرامپور آشنا شدم. وقتی ایشان خود را معرفی کردند و شروع به صحبت کردیم، از هر دری سخن گفتیم و موضوعات مختلف را باهم در میان گذاشتیم، بی توجه به گذشت زمان. وقتی آقای حامدیگو از استودیو بیرون آمد، تازه متوجه شدیم بیش از یک ساعت است که مشغول گفتگو هستیم. خلاصه از آن روز، کم کم پای من به سازمان باز شد، اما همچنان شیوه مطالعه خودم را داشتم. به مرور با بعضی از کسانی که در آنجا مشغول بودند آشنا و دوست شدم. در یکی از همین رفت و آمدها، موضوعات و مشکلات مختلفی که بر سر راه فعالیتهای سازمان بود، مطرح میشد و من هم طی تعامل با دوستان، سعی در یافتن راهی برای حل آن مشکلات میکردم. همین تلاشهای فکری منجر آشنایی من با خانم ارجمندخواه، مدیر وقت سازمان رودکی که بعدها به مرکز رودکی تغییر عنوان یافت، شد. این رفت و آمدها جسته و گریخته بود، تا اینکه آقای دکتر دواتگران، مدیریت مرکز را بر عهده گرفتند. حضور ایشان رفت و آمد من به مرکز را تثبیت کرد –البته همچنان به عنوان یک علاقه مند و ارباب رجوع-؛ هر هفته یک روز با جمعی از دوستان مثل آقای قریبی به دفتر ایشان میرفتیم و ایشان درباره فیزیوتراپی و مسائل مختلف توانبخشی نکات جالب و مفیدی مطرح میکردند. ارتباط من با سازمان یا مرکز رودکی به این شکل بود. از همان اوایل دهه شصت که ساختمانش در آموزشگاه خزائلی واقع بود، من با سازمان آشنا شدم و این آشنایی، دوستان خوبی به جرگه رفقای من وارد کرد. یکی از این افراد نازنین، خانم سعیده کلهر، گوینده آن روزگار سازمان بود. آشنایی با ایشان، ماجرای کشیده شدن پای تلویزیونیها به سازمان را در پی داشت که خود ایشان در مصاحبه با شما به تفصیل درباره آن صحبت کردند. یکی دیگر از کسانی که در سازمان با او آشنا شدم و او هم در زمره دوستان من قرار گرفت، آقای محسن حائری بود. آقای حائری مرد بسیار باصفایی است که در سازمان کار میکرد و بعدها چند کتاب مشهور مثل «زوربای یونانی» و «پدرخوانده» را به شکل ضبط آزاد گویندگی کرد. دوستی ما به جایی رسید که قرارهای کوهنوردی باهم میگذاشتیم و او با صفای باطنی که داشت، ما را همراهی میکرد. یادم هست زمانی که آن اتفاق ناگوار برای آقای مسکینی، از تصحیح کنندگان استودیو رخ داد، هر هفته به اتفاق آقای حائری به آسایشگاه کهریزک، به عیادت یوسف میرفتیم. متأسفانه یوسف نازنین بر اثر سانحه تصادف، دچار آسیب شدید شد و در آسایشگاه کهریزک نگهداری شد. خلاصه سازمان یا مرکز رودکی، تأثیر بزرگی در زندگی من، در زمینه یافتن دوستان خوب و همدل داشت. امیدوارم سایه این دوران سکوت و تلخ، از سر این مرکز مفید و پر خاطره برداشته شود و از مسئولان میخواهم، برای بازگشت رونق سابق مرکز رودکی، تمهیدات دلسوزانه ای بیندیشند.

با تشکر از غفار تقیخانی.

 

ایران سپید: پیگیری. مسئول پیشگیری از معلولیتها چه کسی است

محدثه جعفری: اختلالات بینایی و شنوایی هزینه های بسیار زیادی روی دست دولت ها میگذارد. این دو اختلال در سطوح ضعیف و قوی، فرد معلول را نیازمند مراقبتهای خاص، مراجعات مکرر به مراجع درمانی، تهیه داروها و لوازم کمک توانبخشی و… کرده و دولت موظف است به تمام ابعاد زندگی این افراد اعم از تحصیل و آموزش، اشتغال، ازدواج، تردد در جامعه، مسافرت، گذراندن اوقات فراغت، توانبخشی روحی و نشاط فردی و… آنها بیاندیشد و تمام امکانات مورد نیاز را برایشان فراهم کند. چنانکه کیوان دواتگران، مدیر کل دفتر توانمند سازی سازمان بهزیستی کشور از ابتلای ۳۰ درصد از جمعیت کشور به اختلالات بینایی، شیوع بالای بیماریهایی مانند آب مروارید و بیماریهای عفونی چشمی خبر میدهد و میگوید: ایران در ردیف شانزدهمین کشور جهان از نظر شیوع بالای اختلالات بینایی و بیماریهای چشمی قرار گرفته است. بر همین اساس میتوان گفت بروز این اختلالات خطری است که هر روز بیش از روز گذشته جامعه را تهدید میکند و در صورتی که مورد غفلت قرار گرفته و به موقع از آن پیشگیری نشود، در آینده ای نزدیک به بحران مهار ناپذیری بدل خواهد شد. شاید بتوان گفت زنگ خطر این آسیب با سقوط ایران به ردیف شانزدهم جهانی از نظر شیوع اختلالات بینایی و بیماریهای چشمی به صدا درآمده است. دواتگران همچنین تصریح میکند: هم اکنون حدود 130 تا 150 هزار نفر در ایران دچار اختلال بینایی عمیق هستند. سازمان بهداشت جهانی نیز تخمین زده که هر 5 ثانیه یک نفر به جمعیت نابینایان جهان اضافه شده و در هر دقیقه یک کودک نابینا متولد میشود. به گفته این مسئول، آمار ایران هم در این برآورد دیده شده و بر این اساس میتوان رقم ۵۵۰ هزار نابینا و کمبینا در ایران را رقمی قابل قبول دانست. البته باید به این موضوع اشاره داشت که آماری که توسط سازمان بهزیستی در مورد جمعیت معلولان اعلام میشود، به معنای آمار واقعی موجود در کشور نیست، چرا که تعداد زیادی از معلولان به علل مختلف هنوز خود را به این سازمان معرفی نکرده اند و بنا بر این نمیتوان با اطمینان گفت که این سازمان در تمامی زمینه ها موفق به شناسایی همه دارندگان معلولیت در سراسر کشور شده است.» زهرا نوعپرست، مدیر کل مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور نیز از وجود 168 هزار و 900 ناشنوا و کم شنوا در کشور خبر میدهد و میگوید: «در هر 1000 نوزاد متولد شده، سه نفر با اختلال شنوایی مواجهند و بر این اساس میتوان گفت روزانه حدود 15 کودک ناشنوا در ایران متولد میشوند. وی می افزاید: البته این بدین معنا نیست که تمامی این کودکان ناشنوای مطلق هستند، بلکه این افراد اختلالات شنوایی شامل حد متوسط، شدید و عمیق دارند. با در نظر گرفتن این نکات میتوان گفت بروز معلولیتها و اختلالات شنوایی نیز به خط بحران نزدیک شده و خطری که در مورد بروز آسیبهای بینایی جامعه را تهدید میکند در این زمینه نیز صدق میکند.» دکتر محمد فرهادی، مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار میکند: «متأسفانه در کشور آمار ناشنوایی پایین نمیآید، بلکه این رقم با افزایش تعداد و سن افراد جامعه همواره در حال بالارفتن است. بر اساس گفته این مدرس دانشگاه، باید خطر ابتلا به اختلالات شنوایی را نیز به مشکلات دیگر جامعه و بهانه ای برای افزایش تعداد افراد دارای معلولیت اضافه کرد؛ هرچند که بالا رفتن سن جمعیت جامعه در سالهای آینده خود بحران کمی نیست.» آیا وجود 150 هزار مبتلا به اختلالات بینایی یا تولد روزانه 15 کودک با مشکلات شنوایی رقم تکان دهنده ای نیست؟ هرچند اگر این رقم صحیح باشد باید خدا را شکر کنیم، چرا که به گفته مدیر کل توانمند سازی بهزیستی کشور، دست این سازمان از داشتن آمار دقیق معلولان خالی است و واقعیت ممکن است تلختر از این باشد. دواتگران بر این نکته اذعان دارد که “سازمان بهزیستی ضعف آمار دارد، چون نیروی متخصص ندارد.” و این نکته میتواند جوابی مضاعف باشد برای این سؤال که به دلیل نبود نیروی متخصص و کافی، هنوز هیچ برآورد دقیقی از وضعیت معیشتی و امرار معاش نابینایان، ناشنوایان و به طور کلی معلولان ایران وجود ندارد. باید پرده از این واقعیت نیز برداشت که هیچ آماری هم از تعداد نابینایان زیر خط فقر موجود نیست، اما یک رقم نسبتاً قطعی وجود دارد که میتواند از دورنمای معیشتی نابینایان تصویر نسبتاً دقیقی ارائه دهد. به گفته دواتگران، از جمعیت ۱۵۰ هزار نفری نابینایان کشور، کمتر از 5 هزار نفر شاغل هستند. این در حالی است که مستمری سازمان بهزیستی برای نابینایان از سقف مستمری سایر معلولان پیروی میکند، در حالی که نیازهای این افراد تعریف دیگری دارد و در کمترین حالت هر فرد نابینا برای گذران زندگی عادی خود و برای حضور در محافل اجتماعی نیازمند یک همراه یا منشی دائمی است و قاعدتاً مستمری ماهانه بهزیستی در برآوردن نیازهای اولیه ی این افراد نیز درمانده است.

 

ایسنا: فاصله زیادی با جودوی آسیا و دنیا داریم

امیر سرمدی: امیرعباس انوری، مربی تیم ملی جودوی نابینایان گفت: برای حضور در بازیهای کشورهای اسلامی و مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه که خردادماه در ازبکستان برگزار میشود، چهار مرحله اردوی آمادگی پیشبینی کردیم. سه نفر در بازیهای کشورهای اسلامی حضور خواهند داشت و هفت نفر راهی مسابقات آسیا-اقیانوسیه ازبکستان میشوند. برای ما مسابقات آسیا-اقیانوسیه اهمیت بیش‌تری نسبت به کشورهای اسلامی دارد و به همین خاطر، ترکیب اصلی تیم را برای این رقابتها ارنج کردیم. هر چند مسابقات کشورهای اسلامی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. اما از آنجا که بهترینهای جودوی دنیا در مسابقات آسیا-اقیانوسیه حضور دارند، سعی ما بر این است که ورزشکاران خود را در این رقابتها محک بزنیم تا سطح خود را نسبت به جودوی آسیا و دنیا ارزیابی کنیم. انوری خاطرنشان کرد: مسابقات قهرمانی آسیا-اقیانوسیه چون در رنکینگ مسابقات جهانی ثبت میشود، برای ما دارای اهمیت است و هر اندازه که بتوانیم امتیاز خود را در این تورنمنت افزایش دهیم، شانس حضور خود را برای شرکت در پارالمپیک ۲۰۲۰ افزایش داده ایم. انوری همچنین از برگزاری کمپ تمرینی مشترک ۱۰ روزه در ازبکستان بعد از پایان مسابقات آسیا-اقیانوسیه خبر داد و افزود: بعد از پایان این مسابقات، تمام تیمهای حاضر، کمپ تمرینی مشترکی را در این کشور برگزار خواهند کرد که این میتواند برای جودوکاران ما فرصت بسیار خوبی باشد. انوری با بیان اینکه در حال‌ حاضر فاصله زیادی با جودوی آسیا و دنیا داریم، بیان داشت: به علت حضور نداشتن جودوکاران کشورمان در مسابقات مختلف، متأسفانه سطح جودوی ایران نسبت به آسیا و جهان فاصله زیادی دارد و ما باید بتوانیم این فاصله را با شرکت در مسابقات مختلف کاهش دهیم. تلاش ما بر این است که کار خود را با حضور موفق در ازبکستان آغاز کنیم و بتوانیم روند رو به رشدی را برای جودوی ایران رقم بزنیم.

معرفی جودوکاران اعزامی به کشورهای اسلامی.

مسابقات کشورهای اسلامی اواخر اردیبهشت ماه در باکو آذربایجان برگزار خواهد شد و تیم ملی جودوی نابینایان و کمبینایان با سه ورزشکار 23 اردیبهشت برای شرکت در این بازیها راهی آذربایجان خواهد شد.

جودوکاران اعزامی به این رقابتها را در وزن -73 کیلوگرم مهدی برجلو از تهران، -90 کیلوگرم محمدعلی شنانی از خوزستان و +100 کیلوگرم احسان موسینژاد از مازندران تشکیل میدهند.

این جودوکاران به سرمربیگری محمدرضا یوسفزاده، طی روزهای 25 و 26 اردیبهشت به مصاف حریفان خود خواهند رفت.

ارتباط با مسئول ستون: sport@iransepid.ir

 

خبرگزاری فارس: افزایش 30 درصدی بودجه آموزش و پرورش استثنایی کشور

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از راه‌اندازی انجمن اولیای کودکان استثنایی خبر داد و گفت: بودجه این سازمان از حدود 24 میلیارد تومان در سال 93 به حدود 90 میلیارد تومان در سال 96 رسید.

مجید قدمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص اقدامات انجام شده در این سازمان،  اظهار داشت: از روزی که ریاست این سازمان را تحویل گرفتیم، نزدیک سه سالی می‌گذرد؛ در دوره جدید، اولین کاری که انجام شد مسائل و مشکلات سازمان را با نظر خبرگان و کارشناسان احصاء کرده و استرات‍ژی مدیریت سازمان را جهت حل مشکلات تدوین کردیم.

وی ادامه داد: در بررسی مشکلات، بحث مواردی چون سرویس ایاب و ذهاب، کتاب‌های درسی، حمایت از دانش‌آموزانی که نیازهای دارویی و توانبخشی دارند، مطرح شد.

قدمی با بیان اینکه در آن زمان، دیر رسیدن کتاب‌های درسی به دست دانش‌آموزان مشاهده می‌شد و بعضاً برخی از کتب درسی فروردین ماه به دست دانش‌آموزان می‌رسید، گفت: این مشکل با برنامه‌ریزی برطرف شد و در حال حاضر دو سال است که اول مهر کنترل می‌کنیم که کتاب‌ها روی میز دانش‌آموزان باشد یعنی هم به موقع چاپ شده و توزیع شود و هم به دست دانش‌آموزان برسد.

وی افزود: بحث دوره‌های تخصصی فرهنگیان و به‌روز کردن آنها نیز نکته‌ای بود که باید رویش سرمایه‌گذاری می‌کردیم ضمن اینکه در حوزه فعالیت‌های تربیت‌بدنی و فرهنگی، با محدود شدن فعالیت‌ها روبه‌رو شده بودیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: امروز که سه سال از آغاز دوره مدیریت جدید سازمان گذشته است وقتی به پشت سر نگاه می کنیم مدعی این نیستیم که همه مشکلات حل شده است اما اعتقاد داریم علی‌رغم تنگناهای مالی، خوب پیش رفته‌ایم؛ الان نیمه راه است و با پولی که در اختیار داشتیم، خیلی راه آمدیم اما به قله که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم هنوز خیلی راه را باید برویم.

قدمی با بیان اینکه معتقدم معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه است، گفت: با این نگاه، به اولیا باید آموزش و خدمات مشاوره‌ای ارائه دهیم؛ باید سرویس ایاب و ذهاب فرزندانشان را تأمین کرده و خدمات توانبخشی به آنها ارائه کنیم و همه اینها باید با کیفیت باشد.

وی در خصوص سرویس ایاب و ذهاب گفت: زمانی که به سازمان آموزش و پرورش استثنایی آمدیم بودجه دولت در این خصوص 3 میلیارد بود که به 18 میلیارد رسیده است و اگر تخصیص پیدا کند، می‌توانیم بخش اعظمی از هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه کرد: در گذشته پرداخت سرویس ایاب و ذهاب به صورت 80 درصد والدین و 20 درصد دولت بود که تلاش کردیم این تناسب را بر عکس کنیم که در برخی از استان‌ها توانستیم موفق باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: بزرگترین معضل ما، موضوع سرویس ایاب و ذهاب است که نیاز سال تحصیلی‌جاری ما 34 میلیارد تومان بود و اگر همه بودجه تخصیص یابد بین 60، 70 درصد تأمین دولتی داریم و 30 درصد در مناطق برخوردار و نیمه برخوردار، اولیا کمک می‌کنند؛ البته در مناطق محروم سعی می‌کنیم بخش اعظم اعتبار را خودمان تأمین کردیم.

قدمی در خصوص بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: با اعتباری که برای سال 96 پیش‌بینی کردیم، بودجه سازمان از حدود 24 میلیارد تومان در سال 93 به حدود 90 میلیارد تومان در سال 96 می‌رسد.

وی با بیان اینکه تقریباً می توانیم بگوییم بین 25 تا 30 درصد افزایش بودجه داشتیم که این نشان از حمایت عملی و همه جانبه دولت و  سازمان مدیریت از مدارس استثنایی است، افزود: دولت علی‌رغم تنگناهای مالی از ما حمایت کرده است که جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر اینکه در بحث خدمات حمایتی کولاک شده است، اظهار داشت: هزینه‌های تمام پرونده‌های مدارس اعم از سمعک، واکر، ویلچر و کاشت حلزون را پرداخت کردیم.

وی از راه‌اندازی انجمن اولیای کودکان استثنایی خبر داد و گفت: رئیس این انجمن، یکی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف است که فرزندش کم توان ذهنی است؛ در این انجمن کمک کردیم که دوره‌های آموزشی برای والدین در تهران طراحی شود که در حال انجام است.

* اجرای طرح سنجش از دستی به الکترونیکی

قدمی در خصوص طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز اظهار داشت: طرح سنجش را از اجرای دستی به الکترونیکی تبدیل کردیم که این کار صرفه جویی اقتصادی نیز به همراه داشت.

وی ادامه داد: بر این اساس، اطلاعاتی که به دست آوردیم به روز بود؛  اینکه هر استان چه وضعیتی دارد، همه را به دست آوردیم و ابلاغ کردیم؛ ضمن اینکه تعداد نوآموزانی که شرایط خاص دارند و نوآموزانی که نیاز به خدمات توانبخشی قبل از ورود به مدرسه دارند را محاسبه کردیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی چند برابر شده است، گفت: وقتی به عملکردمان نگاه می‌کنیم به خودمان نمره قبولی می‌دهیم؛ البته دیگران باید قضاوت کنند ولی وقتی به عملکرد خودمان که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم توانسته‌ایم مشکلاتی را حل کنیم.

۳۰ دیدگاه دربارهٔ «شهر خبر معلولین. انتشار 9 خبر در شمارگان سی و هفتم»

سلام کامی.
بابا یکم مالیات بده خصیص بازی در نیار.
این همه پول رو پول میخوای بذاری چی کار خخخخ.
نکنه بالای ۲ میلیون در ماه داری در میاری جیگر.
چون حقوق ماهیانه تا ۲ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف شد.
باور نداری؟!
اینم منبع خبرش.
http://www.isna.ir/news/95120704013/%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%A7-2-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%81-%D8%B4%D8%AF

سلام و درود بر داش امیر
خوبی یا چطوری آیا
خوش میگذره با آرمان کوچولو یا نه
خب همه ی اخبارت جالب بود ولی مهندس ژاپنیه خیلی جالب بود
و امیدوارم که هر چه سریعتر تکلیف این قانون حمایت از حقوق معلولین هم روشن بشه
به هر حال مرسی بابت این اخبار دمت گرم روزت خوش و خدا نگهدار

سلام احمد. چطورم آیا خخخخ.
آرمانم خوبه. چند روز پیش خَتنَش کردیم.
یکم غُر غُر میکنه خخخخ.
والا یه جلسه که دوشنبه در خصوص برنامه جامع حمایت از حقوق معلولان برگزار شده جلسه ی دوم هم شنبه ۲ اردیبهشت قراره برگزار بشه.
دیروز بندپی گفت امیدواریم بتونیم در شش ماه نخست امسال لایحه رو به تصویب برسونیم.

سلام امیرجون. این شگرد جدیدتون خیلی جالبه. چون در قبل دو سه تا از خبرها را که میخواندی برای بقیه سرد و بی حال میشدیم و زحمات شما به طور غیر مستقیم ندید حساب میشد. ولی از طرف دیگر حالا تکلیف اخبار دیگه چی میشه؟ کاش اخبار دیگه را در دسته های مثلا دهتا دهتا بگذارید تا هروقت بچه ها وقت و حوصله کردند بخوانند و از همه خبرهای جدید مطلع میشدند. خیلی از ما هستیم که فقط منبع اخبار جدید شنیداریمان از شما تغذیه میشود ولا غیر. موفق باشید.

سلام آقا داوود گل. ممنون از لطفت.
مطمئن باشید تمامی اخبار مهم و اصطلاحاً به درد بخور، از کلیه سایت ها و خبرگزاری ها رو رصد میکنم و در این مجموعه منتشر خواهم کرد.
چنانچه در این پست هم این کارو کردم.
اگه میبینید در سال گذشته تعداد اخبار بیشتر بود، یکی به این خاطر بود که هر ده روز یکبار منتشر میشد، و هم اینکه کل اخبار اقشار مختلف معلولین رو شامل میشد.
الان در شش روز گذشته، دو مجموعه شهر خبر رو منتشر کردم که جمعا شامل ۱۶ خبر میشه.

سلام.
خسته نباشی.
خبر های جالبی بودند.
کتاب شگفتی رو خوندم.
تابستون پارسال یکی از بچه های دانشگاه تهران معرفیش کرد و همون موقع خوندمش.
یک آقا گویاش کرده همونیه که سرگذشت هاکل بریفین رو خونده.
ممنون بابت اخبار.
راستی چرا این قدر محله من رو می اندازه بیرون؟
مسؤولین رسیدگی کنند خب!

سلام آقا امیر ممنونم از اخبار.
فقط با توجه به اینکه شما خبرنگار ایران سپید هستید یک سؤال برام پیش آمده امروز ۵۳ هزارتومان به حسابم واریز شد و نوشته بود مستمری اسفند آیا مگه مستمری اسفند را واریز نکرده بودند قبلا لطفا پیگیری کنید ممنونم

سلام آقا احمد.
دیروز در خدمت جناب دکتر محسنی بندپی، ریاست سازمان بهزیستی کشور بودیم.
ظاهرا اون ۱۰۶ تومان، صرفا عیدی اسفند بوده و ۵۳ هزار تومان دیروز، مستمری اسفند ماه.
البته ایشون گفتن احتمال داره از اردیبهشت یا خرداد، اون مبلغ ۹۵ تومانی از محل هدفمندی یارانه ها، به خود بهزیستی واگذار بشه تا همزمان با اون ۵۳ تومان ریخته بشه.
یعنی یک نفره ها، ۱۴۸ هزار تومان در ماه رو یکجا بگیرن.
البته مصاحبه ای هم با ایشون انجام دادیم که ظرف روز های آینده منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید