خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

ارائه کتاب خودآموز راهنمای نگارش نامه‌ها و گزارش‌های اداری برای نابینایان

در نامه‌های اداری چه بخش‌هایی وجود دارند؟

نوع و اندازه فونت برای نوشتن این بخش‌ها باید چگونه باشد؟

تعریف و کاربرد نیم‌فاصله چیست؟

در کجا‌ها باید از آن استفاده کرد؟

محل قرار گرفتن نقطه، ویرگول، نقطه ویرگول، خط تیره، گیومه و شرایط استفاده از آنها کدام است؟

املای صحیح کلمات چه نقشی در نوشته‌ها دارد؟

طرز نوشتن نامه‌ها و گزارش‌های رسمی اداری چگونه‌است؟

پاسخ به همه ی این سؤالات و بیشتر از آن را می‌توانید در کتاب خودآموز راهنمای نگارش نامه‌ها و گزارش‌های اداری برای نابینایان تهیه شده در انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان بیابید.

نوشتن، آن هم درست نوشتن و پیروی از دستورات صحیح‌نویسی در هر زبان دارای ارزش است و عدول از آن نتنها بی‌احترامی به آن زبان به حساب می‌آید؛ بلکه نشان‌دهنده سطح سواد فرد و میزان احترامیست که وی برای دیگران و زبان نوشتاری‌اش قائل است؛ بنابراین نیاز است همگان در هر پست و منصبی که هستند و در هر سطحی که قرار دارند با طرز استفاده صحیح از آن زبان آشنا شوند.

دلیل دیگری که ما را بر آن داشت که اقدام به تألیف این کتاب کنیم؛ حضور روزافزون نابینایان و کم‌بینایان در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها است. گروه هدف ما که صاحب اندیشه هستند می‌خواهند مطالب، اندیشه‌ها، طرح‌ها، پیشنهادات و در یک کلام هرآنچه در ذهن دارند را با دیگران به اشتراک بگذارند که کار بسیار پسندیده‌ای است؛ اما در این بین نوع نوشتن و استفاده از قواعد دستوری و علائم نقطه‌گذاری و املای صحیح کلمات مواردی هستند که کمتر مورد توجه نابینایان و کم‌بینایان عزیز قرار می‌گیرد. امید است با استفاده از این کتاب بتوانیم هرچه بهتر و بیشتر از زبان زیبا و شیرین فارسی در نوشته‌هایمان استفاده کنیم.

ضمناً وقتی ما صحیح بنویسیم صفحه‌خوان‌ها هم بهتر می‌توانند نوشته‌ها را بخوانند.

برای آشنایی بیشتر شما قسمتی از مقدمه‌ی کتاب را به حضورتان تقدیم می‌کنیم.

به نام نامیَت گویم سخن را

که باشد نام تو زینت ده آن را

نامه و گزارش اداری از رایج‌ترین وسیله‌های پیوند رسمی در جهت اجرای امور و انجام وظایف تعیین‌شده در هر سازمان هستند و بی‌تردید، تقویت این وسیله برقراری ارتباط، یعنی تهیه نامه یا گزارش اداری روشن و صحیح، رسیدن به اهداف هر سازمانی را آسان‌تر می‌کند؛ بنابراین برای دستیابی به چنین نتیجه‌ای، رعایت اصول و قواعد صحیح نگارش و ویرایش، لازم است. توجه به نوشته‌های اداری از دیرباز در فرهنگ ما وجودداشته‌است اما شکوفایی جدی این نوع نوشته‌ها را در دوره قاجار و به‌ویژه پس از آن می‌توان مشاهده‌کرد

روش نگارش نثر فارسی به دلیل ماهیت این زبان، هرگز صورتی یک‌نواخت نداشته و همواره، متأثر از سلیقه‌های متفاوت، دستخوش دگرگونی بوده‌است؛ بنابراین برای جلوگیری از سردرگمی مخاطبان ارجمند، در تألیف این اثر کوشیده‌ام تا رایج‌ترین و پذیرفته‌ترین جنبه‌های مفاهیم لازم را برای صحیح‌نویسی رسمی مدنظر و استفاده قراردهم.

این مجموعه به همت انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان تنظیم شده‌است و مهم‌ترین هدف از تدوین آن، کمک به برقراری ارتباط مکتوب رسمی و هرچه قوی‌تر نابینایان و کم‌بینایان گرامی با افراد بینا در سازمان‌های اداری و مجامع رسمی فارسی‌زبان بوده‌است.

شایان اشاره است که نحوه ارائه مباحث بیان‌شده در این مجموعه، حاصل تجربیاتی است که طی برگزاری اولین دوره حضوری گزارش‌نویسی اداری با مدیریت انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان برای دوستان نابینا و کم‌بینا و همچنین هم‌فکری‌های اعضای محترم انجمن کسب‌کرده‌ام

کتاب حاضر در پنج بخش تنظیم شده که توضیح اختصاری درباره بخش‌ها بدین شرح است:

در بخش‌های اول و دوم، تعاریف کلی ارتباط و انواع آن، نامه‌‌ها و گزارش‌های اداری و ارکان آنها، اهداف گزارش‌های اداری در سازمان، خصوصیات گزارشی خوب و همچنین نحوه تنظیم شکل ظاهری نامه‌ها و گزارش‌های اداری، ارکان آنها، اندازه کاغذ و نوع و شماره قلم توضیح‌داده‌شده‌اند.

بخش سوم، مهم‌ترین موارد مصوب رسم‌الخط فرهنگستان زبان و ادب پارسی را به‌اختصار بیان‌می‌کند.

در بخش چهارم، مفاهیم پرکاربرد دستور زبان فارسی، نه به‌صورت تخصصی که درحد نیاز برای صحیح‌نویسی نوشته‌های رسمی فارسی در سطح رشته‌های مختلف تحصیلی مطرح‌شده‌است.

بخش پنجم نیز، به رایج‌ترین علایم نشانه‌گذاری و موارد پرکاربرد این نشانه‌ها در نوشته‌های رسمی اختصاص‌یافته‌است.

درخصوص بخش‌های چهارم و پنجم، بیان چند نکته ضروری می‌نماید: ازجمله اینکه موارد مطرح در این بخش‌ها، بسیار خلاصه‌تر از اصل این مباحث در رشته زبان و ادبیات فارسی هستند چراکه مخاطبان این مجموعه، رشته‌های تحصیلی مختلف خواهندداشت بنابراین کوشیده‌ایم تا کاربردی‌ترین مفاهیم را به‌صورت ساده و درحد نیاز برای صحیح‌نویسی نوشته‌های رسمی در اختیار کاربران محترم قراردهیم.

نکته دیگر اینکه رعایت برخی قوانین مطرح در این مجموعه ازجمله، فاصله و نیم‌فاصله برای دوستان نابینا و کم‌بینا، چندان محسوس و لازم نمی‌نماید اما بایددرنظر‌داشته‌باشیم که رعایت چنین مواردی برای مخاطبان بینا بسیار مهم و تأثیرگذار است؛ بنابراین فایلی word برای این دو بخش درنظرگرفته‌شده که نمونه‌هایی مکتوب برای تبیین بهتر مفاهیم برخی تیترها در آن گنجانده‌شده و لازم است، کاربران نابینا و کم‌بینا در برنامه Jaws، پس از شنیدن جمله به جمله نمونه‌ها یک‌بار هم، جملات را حرف‌به‌حرف بشنوند و همچنین، تنظیمات خواندن نشانه‌گذاری‌هایی مانند ویرگول، نقطه‌ویرگول و سایر نشانه‌ها را در این برنامه فعال‌کنند؛ راهکار خواندن حرف‌به‌حرف کلمات، استفاده از مکان‌نماهای چپ و راست است و برای تنظیم خواندن نشانه‌ها باید در منوی Optionsپنجره Jaws, گزینه Voices, گزینه Voice adjustment, گزینه Voice punctuation را روی All تنظیم‌کنند.

این نکته را هم مدنظرداشته‌باشید که دو بخش اول، تنها برای نامه‌ها و گزارش‌های اداری کاربرددارند نه برای سایر نوشته‌های اداری یا رسمی؛ اما بخش‌های سوم تا پنجم برای اغلب نوشته‌های اداری و رسمی فارسی، کاربردی و قابل‌استفاده‌اند.

در پایان باید اشاره‌کنم که بی‌تردید، این اثر خالی از اشکال نیست؛ بنابراین از دریافت نظریات سودمند و بی‌غرض شما عزیزان استقبال‌خواهیم‌کرد باشد که راهگشایمان باشد در فعالیت‌های آتی.

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خشنود باشی و ما رستگار

ایمیل مؤلف:

saramanouchehri@yahoo.com

ایمیل انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان:

Mojenoor84@gmail.com

 

سارا منوچهری نایینی            اردیبهشت‌ماه 1396

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان

 

برای تهیه این کتاب روزهای فرد از ساعت 12 تا 14 و روزهای زوج از ساعت 16 تا 18 به جز روزهای تعطیل با تلفن 03136687033 تماس بگیرید.

به امید روزهای روشنتر.

۱۴ دیدگاه دربارهٔ «ارائه کتاب خودآموز راهنمای نگارش نامه‌ها و گزارش‌های اداری برای نابینایان»

با سلام تلاش شما در انجمن موج نور قابل تقدیر و تحسین است
این کتاب فوق العاده مورد نیاز بود
من خودم مشکل املا دارم خیلی وقت ها هم دیگران تذکر میدن که فلان کلمه اشتباه است
کارتون عالی بود
فقط یک مشکل دیگه که هست بحث حسابداری هست
من نوعی میخام آموزشی باشه که یاد بگیرم در حد کار های روزانه حسابداری بلد باشم
فرض کنید یک نابینا رفت تو یک شرکت یا بزرگتر فکر کنیم
شاید خودش شرکت زد باید حساب داری بلد باشه
حساب داری مهم هست
فرد باید حسابداری مقدماتی را بلد باشه
یعنی در حد مقدمات علم اقتصاد بدونه
شخص نابینا باید با مفهوم های مثل بازار سرمایه تورم و خیلی چیز های دیگه آشنا بشه

به هر حال مهارت درست نوشتن خیلی مهم هست ولی مهارت های درست گفتن هم زرورت داره

خیلی وقت ها ما بلد نیستیم یک صحبتی را آنطوری بکنیم که دوست داریم
یعنی مهارت صحبت کردن را هم باید اضافه میکردید
مهارت دیگه مهارت گوش دادن است
این هم اهمیت داره
این کتاب انشا الاه باید در جلد بعدی به مهارت صحبت کردن
مهارت گوش دادن
تجحیض بشه
برای شما آرزو ی توفیق دارم

کار شما یک نوع جهاد علمی اقتصادی هست
که به نظر من ثوابش کمتر از جهاد نظامی نیست
حرکت کنید که به قول مقام معظم رهبری خرم شهر ها در پیش است
نه برای جامعه ی نابینا بلکه برای کل ملت ایران موفقیت های بزرگی در پیش است
موفق باشید

سلام بر شما، قبل از هر کلامی از جناب عالی به خاطر لطفی که به انجمن داشتید و همچنین به خاطر نظراتتان تشکر می‌کنیم. در مورد نرم‌افزار حساب‌داری شما درست می‌گویید اما متأسفانه نرم‌افزار حساب‌داری دسترس‌پذیری برای حساب‌داری نداریم یا لا‌اقل ما از وجود آن بی‌اطلاعیم. در مورد مهارت‌های گفتاری ما در انجمن دوره‌ی فن بیان را برگزار کردیم و این دوره‌ها در جاهای مختلف برگزار می‌شود که می‌توانید در آن شرکت کنید و ممکن است در آینده در انجمن بازهم این دوره را برگزار کنیم. در مورد بهتر شنیدن و بقیه موارد هم هرکسی بسته به علاقه‌اش می‌تواند در دوره‌هایی که در این زمینه‌ها برگزار می‌شود شرکت کند.

درود، با توجه به وجود نرم‌افزارهای مختلف در حوزه‌های اداری و عدم دسترس‌پذیری نرم‌افزارهای حساب‌داری انجام آنچه شما و سایر دوستان خواسته‌اید سخت به نظر می‌رسد اما نظرات شما به مسؤولید تهیه کتب منتقل خواهد شد. متشکریم.

درود به نیاز شناسان انجمن موج نور، کاری بسیار در خور ستایش انجام داده اید امید که اثر بخش باشد.راجع به بحث حسابداری و یک نرم افزار دسترس پذیر هم شدیداً با دوستان موافق هستم.به هر حال تشکر از تلاش بی وقفه شما.

البته اینجا بگم پیشنهاد من یک مجموعه هست
یادگیری حسابداری و بازار سرمایه یک مقداری از پیشنهادم هست که در مراحل بعد مدیریت هم اضافه میشه

یعنی مدیریت منابع و درست تصمیم گیری و….
حسابداری هم که گفتم ببینید باید از ۰ شروع کنید مخاطبین شما افراد عادی هستند
کسی که رشتش همینه تو دانشگاه و جاهای دیگه حسابداری را یاد میگیره ولی هدف باید تهیه آموزش برای آدم های عادی باشه
برای کسانی که فقط میخان کار های روزانه خودشون را انجام بدن
اصل پیشنهاد یادگیری حسابداری در حد کار های روزانه هست
من نمیگم از تمام بچه ها یک حسابدار بسازیم چون این تخصصی هست
من میگم یک کاری کنید حد اقل کار های پیش پا افتاده را انجام بدن

یک خانم خانه دار حد اقل بلد باشه تو خانه حساب و کتابش را ردیف کنه
اینطوری نباشه ماها بگیم که بچه ها را حرفهیی کنید
اصلا نیازی به این کار نیست چون حسابداری تخصص میخاد همه نمیتوانند متتخصص بشند ولی تو مقدمات یادگیری واجب است
نکته بعدی در خصوص بحث یادگیری مهارت های رفتاری هست

که باید توجه بشه
متشکرم

سلام، در مورد انجام امور ساده‌ی حسابداری و جمع و تفریق کردن حساب و کتاب منزل می‌توانید از نرم‌افزار Excel استفاده کنید. در مورد مهارت‌های رفتاری هم دوره‌ای در انجمن برگزار شده و این روند ادامه خواهد داشت. ممنون.

درود مجدد. خب ما هم همینو از انجمن میخوایم دیگه. اگه بحث فقط آموزش باشه, اینو خودم هم شاید بتونم تهیه کنم و تو محله با بقیه به اشتراک بذارم. من میگم شما که نهاد رسمی هستید, باید با صاحب این برنامه ها رایزنی کنید و یه برنامه ی دسترسپذیر به همراه آموزشش واسه جامعه ی هدف تهیه کنید.
یه کار مهم دیگه ای که میتونید بکنید و البته تا حالا نکردید که امیدوارم انجام بگیره, اینه که شیوه نامه ی دسترسپذیری برنامه ها رو ترجمه کنید و بذارید تو سایت خود انجمن تا با استفاده از اون یه برنامه ساز بدونه که باید چه بکنه.
پس قدم اول ترجمه ی شیوه نامه ی دسترسپذیری برنامه هاست, و قدم دوم مذاکره و رایزنی با مالکین برنامه ها و شرکتها واس دسترسپذیر شدن برنامه هاست.
بعدش اون وقته که میشه خود آموز هم تهیه کرد.
ضمناً اینایی که گفتم پیشنهاد بودند و این دلیل نمیشه که از زحمات خالصانتون تشکر نکنم.
ماها اگرم به جایی رسیدیم, همش و همش واس خاطر لطف شما بوده ولاغیر.

با سلام، در مورد مذاکره با صاحبان نرم‌افزارها این کار در مورد برخی نرم‌افزارها انجام شده اما متأسفانه پاسخ مناسبی دریافت نکردیم؛ بعضی‌ها تقاضای مبالغ بالایی کردند و بعضی‌ها هم اصلاً حاضر به تغییر نرم‌افزارشان نیستند؛ اما در مورد استانداردهای تهیه برنامه و طراحی سایت به زودی این استانداردها در اختیار کاربران و صاحب‌نظران قرار خواهد گرفت. با تشکر از پیشنهادات مفیدتان.

دیدگاهتان را بنویسید