خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
تغییرات مثبت nvda 2017.2 از نظر من:

سلام.
امروز در خدمتتون هستم با ویژگیهای مورد علاقه خودم در نسخه 2017.2 از صفحه خوان nvda
برای نسخه 2017.3 هم خبرهای خوشی دارم خصوصا کاربران ویندوز ده.
• NVDA حالا در مرورگرهای وب با استفاده از مشخصه‌ی aria-current، سازه‌ای را که مشخصا به عنوان «جاری» نشانه‌گذاری شده باشد، تشخیص میدهد.
ویژگی aria که انواع مختلفی داره، باعث میشه صفحات متحرک وب، مثلا صفحات دارای فلش یا اسکریپتهای جاوا و مطالب نوشته شده داخل frameها برای کاربران صفحه خوان قابل دسترسی باشه.
بتونن به راحتی با اینگونه صفحات ارتباط برقرار کنن و مثلا وقتی صفحه ای رو میخونین که تبلیغات داره، دیگه مطالب رو کامل میخونه و به خطهای بعدی یا قبلی نمیپره به دلیل آپدیت شدن صفحه!
امکانات و ویژگیهای مختلف aria به تدریج به صفحه خوان nvda اضافه میشه و به نسخه 2017.2 aria current اضافه شده.
• موارد موجود در منوها در صفحات وب را از این پس میتوانید در حالت مرور نیز فعال کنید.
قبلا در جاهایی مثل سایت اسکایپ و مایکروسافت، وقتی روی یک menu item enter میکردین، nvda صفحه رو به حالت فرمانپذیری میبرد، مثل زمانی که بخواین در یک کادر ویرایشی چیزی بنویسین.
اما از نسخه 2017.2 menu itemها در صفحات وب، مثل لینکای معمولی در حالت مرور فعال میشن.
• بعضی از توقف‌ها در فایرفاکس و دیگر برنامه‌های دارای ساختار گِکو هنگام فعال بودن امکان چند‌پردازشی (multi-process) برطرف شد. (

این قابلیت، برای کاربرانی مفیده که همیشه فایرفاکسشون رو به روز نگه میدارن و قابلیت multiprocess (چندپردازشی) براشون به صورت پیشفرض فعال شده و در آینده نزدیک امکان غیر فعال کردنش در فایرفاکس وجود نداره.
این قابلیت باعث میشه هر تب جدیدی باز کنین، در یک پردازش جدا باز بشه و برای مثال: وقتی task manager processing رو باز کنین اگه پنج سایت مختلف باز کرده باشین، مثل این میمونه که پنج نسخه از فایرفاکس باز کردین یا کلا به اندازه پنج برنامه پردازش میخواد.
در این حالت، معمولا بین ده تا بیست درصد رم بیشتر مصرف میکنه که طبیعتا به سخت افزار بالاتری نیازه.
طبق توضیحاتی که خونده بودم، این قابلیت از ورژن 48 به مرورگر اضافه شده و به تدریج برای تمامی کاربران فعال میشه.
اگه کسی فایرفاکس 54 داره تشکر میکنم تو کامنتها بهم بگه این قابلیت براش فعال شده یا نه.
• پشتیبانی از توضیحات کنترل‌های فراهم‌شده در صفحات وب در Internet Explorer 11. (بطور مشخص، پشتیبانی از aria-describedby داخل iframe‌ها و هنگامی که چندین ID فراهم آمده باشد.)
من که از internet explorer استفاده نمیکنم، برای کاربران این مرورگر خبر خوبی بود که مشکلاتشون در خوندن متونی که داخل frameها باشه حل شده.
• در به‌روزرسانی Creators در ویندوز ۱۰، کم کردن صداهای پس‌زمینه، همانند انتشارهای پیشین ویندوز، دوباره کار میکند. یعنی، گزینه‌های کم شدن صدای پس‌زمینه هنگام سخن گفتن، کم شدن هنگام اجرای NVDA، و غیر فعال شدن کم شدن صدای پس‌زمینه، همگی در دسترس هستند.
این خبر حل شدن مشکلات audio duck هم که برای کاربران ویندوز ده که به روز رسانی رو دریافت کردن خبر خوبیه.
مایکروسافت تغییراتی داده بود در ویندوز که بعضی از امکانات audio duck در نسخه 2017.1 nvda برای کاربران امکانپذیر نبود که در به روز رسانی جدید ویندوز ده حل شد.
یه ویژگیی که خودم خیلی خوشحالم خصوصا اگه جایی باشم و بخوام از nvda استفاده کنم.
• احتمال خراب شدن فایل پیکره‌بندی هنگام خاموش شدن ویندوز کمتر شد. فایل پیکره‌بندی حالا پیش از جایگزینی با فایل اصلی در یک فایل موقتی نوشته میشود.
برای کاربران ویندوز ده و افرادی که از برجسته نگار استفاده میکنن هم خبرهای خوشی دارم که نمیدونم الآن بگم یا ماه آینده که nvda جدید منتشر شد.

۲۷ دیدگاه دربارهٔ «تغییرات مثبت nvda 2017.2 از نظر من:»

سلام.
تشکر میکنم از لطفتون.
پس بالاخره برای کاربران صفحه خوانم فعالش کردن؟
تو ورژنهای قبلیش که مینویسه disabled by accessibility tool.
نوشته از یه ورژنی به بعد حتی امکان غیر فعال کردنم نداره متأسفانه. نمیدونم اون روز فرا رسیده یا نه.
اونوقت اگه با ورژنهای قبلی nvda استفادش کنین براتون هنگ میکنه که نوشته تو این ورژن مشکلش حل شده؟

سلام مجدد. من هیچوقت از نسخه‌های قبلی NVDA استفاده نمیکنم تا ببینم چنین مشکلی داره یا نه. اصولا منطقیشم اینه که وقتی یه برنامه به‌رایگان به‌روز میشه دیگه برنگردیم به نسخه‌های قبلیش. اگه مشکلی هم میبینیم بهتره بجای واگرد با نویسنده‌های برنامه در تماس باشیم تا مشکل اون نسخه حل بشه و توی نسخه‌های بعدی اصلاح بشه.

با درود. منم که چیزی متوجه نشدم چون متن خععلی فنی بود یا اینکه من خعععلی تر مبتدی تشریف دارم. ولی هم از جناب راشاد گرامی و هم از خانم آیت محترم بخاطر این مطلب صمیمانه سپاسگزارم. از جناب راشاد درخواست دارم که با محله بیشتر باشند و ما را از دانستهها و دانش خودشون بیشتر بهره مند سازند. خانم آیت هم که دیگه خودشون یه پا مهندس شده اند و من این ضکاوت و تیزهوشی ایشون رو ستایش میکنم. هر دو نازنین پیروز و سعادتمند باشید.

سلام.
واقعا تشکر میکنم از لطفتون و خوشحالم از کامنت دلگرم کنندتون.
من روزانه یک عالمه باگ و راهکار مربوط به برنامه های مختلف خوندم و میخونم و صدها ساعت برای رفع مشکلات برنامه ها، کمک به دیگران و تست برنامه ها که بتونم از کرک فاصله بگیرم وقت گذاشتم.

سلام.
خواهش میکنم. انجام وظیفه بود.
خوب شد فرمودین که میتونه به بقیه کمک کنه.
نمیدونستم ویژگیهای مفید جدید مورد نظرم رو منتشر کنم خوبه یا نه.
چون اصل ترجمه که ترجمه بی‌نظیر آقای راشاد رو کپی میکنم که همه خوندن و ازش اطلاع دارن.
منتها من اون لینکی که پایین تغییرات میذاره میخونم، بعدم لینکای مرتبطش رو میخونم و با توسعه دهندگانش و گروه ایمیلیش که ارتباط دارم، ازشون توضیحات بیشتر رو میگیرم که خودم آشنا بشم و بعد اینجا میذارم.
واقعا خیلی خوشحال شدم از کامنت دلگرم کنندتون و دیدن بازخورد کارم و پی بردن به اینکه همینی که فکر میکردم نکنه زیره به کرمان بردن باشه میتونه برای بقیه مفید باشه.

سلام. گرچه من از متن ثقیل شما چیزی نفهمیدم؛ ولی ممنونم از پستتون. ضمنا موندم که چه طور این همه کامنت طولانی میدید؛ خسته نمیشید. چه حوصله ای داریدا! اگه من جای شما بودم؛ مغزم هنگ میکرد. دقیقا مثل جاز لعنتی که زیاد هنگ میکنه.

سلام خانم عایت!
ممنوووووووون یه عاالمه.
خوندمش.
اینطوری عالیتر میشه. گرچه من در همون Mozilla Firefox 52 موندم به خاطر Webvisum. زیادی نیازش دارم برای همین. و این چند پردازشگری چه فائده ای برای برنامه داره که میخواند این کارو انجام بدند؟

دیدگاهتان را بنویسید