خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

اولین پیگیری ایران سپید از موضوع عدم اجازه به نابینایان در استفاده از امکانات پارک های آبی

مسئولان پارک های آبی در استان های مختلف، از ورود افراد با آسیب بینایی برای استفاده از وسایل مهیج این مجموعه ها جلوگیری می کنند و به نابینایان گفته می شود شما نمی توانید از بیشتر وسایل پارک استفاده کنید. حتی در برخی از استان ها، از ورود نابینایان به این مجموعه ها جلوگیری می شود.
به گزارش ایران سپید:
چند روز پیش، یکی از مخاطبان با ایران سپید تماس گرفت و عنوان کرد برای گذراندن اوقات فراغت با چند تن از دوستانش به پارک آبی آبسار اصفهان مراجعه کرده، اما مسئولان این پارک به صرف نابینا بودن، این دو دوست نابینا را از انجام فعالیتهای مفرح منع کردند.
این در حالیست که این دو فرد نابینا، همراه شش فرد بینا و در ساعات خلوت پارک آبی به این مکان مراجعه کرده بودند.
بنا به گفته این فرد نابینا، در ابتدای ورود به پارک آبی، هیچ خبری از منع و عدم استفاده از سرسره های آبی نبود تا زمانی که برای دریافت دستبند رفتیم.
فردی که دستبندها را تحویل میداد گفت: «شما نمیتوانید از وسایل بازی پارک آبی استفاده کنید و فقط میتوانید داخل استخر و سونا و جکوزی شوید.» وقتی علت را جویا شدیم، گفت: «این وسایل حادثه خیز است و ممکن است برای شما اتفاقی بیفتد. ما نمیتوانیم جوابگوی حادثه ای باشیم که احتمال دارد در این مکان برای شما رخ دهد.
پرسیدم آیا تا کنون برای فرد نابینایی اتفاقی افتاده است که جوابشان منفی بود.گویا برای چند فرد بینا مشکلاتی رخ داده بود، نه فرد معلول.
همچنین یکی دیگر از مخاطبان، ما را از مشکل تقریباً مشابهی که برای وی در دهکده آبی پارس در تهران رخ داده بود مطلع کرد.
برای پیگیری این موضوع و اطلاع دقیقتر با مسئولان مجموعه آبی پارس در تهران به گفتگو پرداختیم.
علی پویان، مسئول روابط عمومی دهکده آبی پارس در این باره گفت: «به طور کلی چند نهاد پارکهای آبی را تحت نظارت خود دارند که یکی از این سازمانها، اداره ورزش و جوانان هر استان است که مجوزهای قانونی تأسیس پارک های آبی را ارائه میدهد.
دیگری، سازمان استاندارد است که وسایل بازی در پارک را هر چند وقت یک بار مورد بررسی قرار میدهد تا از سالم بودن و استانداردها اطمینان حاصل کند.
نهاد دیگر، وزارت بهداشت است که بهداشت آب و محیط پارک آبی را بررسی میکند و ادارات و نهادهای دیگر که هر کدام به فراخور کارشان هر چند وقت یک بار از پارک آبی بازدید میکنند. اگر برای گروه یا قشری منعی برای حضور در پارک آبی قرار میدهند، برای توهین یا تبعیض نیست، بلکه برای حفظ سلامتی خود این افراد است.
پویان ادامه داد: فهرستی در اختیار مسئولان پارک آبی قرار دارد تا از ورود بعضی از افراد به پارک یا بخشهایی از آن جلوگیری شود.
این کار هم برای حفظ سلامت خودشان و هم دیگر افرادی است که از این محیط تفریحی استفاده میکنند. به عنوان مثال استفاده از وسایل بازی در پارکهای آبی برای افراد با وزن بیش از 120 کیلو، زنان باردار، بیماران قلبی، عصبی و کسانی که دچار صرع هستند، افرادی که دیسک کمر یا گردن دارند، افراد با مشکل پوستی حتی تبخال، افرادی که به تازگی جراحی انجام داده باشند، معلولان ذهنی و کودکان زیر سه سال ممنوع است.
اما در این لیست، اسمی از افراد نابینا یا کم بینا نبرده اند.
برای مثال: جا دارد اتفاقی که برای خودمان در دهکده آبی رخ داد را بگویم تا دقیقتر متوجه حساسیت هایی که بر روی اقشار دارای معلولیت وجود دارد شوید.
ما در برخی از ایام سال، برای حمایت و انجام کار خیر، گروههایی از کودکان کار، کودکان بیبضاعت و بیسرپرست را به پارک دعوت میکنیم تا به صورت رایگان از امکانات دهکده آبی بهره مند شوند.
شاید در حالت عادی از حضور این کودکان به صورت دسته جمعی در پارک آبی جلو گیری کنیم، چرا که 10 نفر از این کودکان کافیست که نظم پارک را بر هم زنند و آسایش دیگر مهمانان پارک را مختل کنند. این کودکان اکثراً بیش فعال هستند و بسیار پر انرژی؛ شلوغ هستند و به همین علت برای حضور این کودکان به صورت دسته جمعی، ایام خاصی از سال را در نظر گرفتیم که خدمات پارک را به صورت رایگان به آنها ارائه دهیم.
تسهیلات رایگانی که ما برای برخی از گروهها در نظر گرفتیم، سبب شد تعدادی از انجمنهای مردم نهاد اعضای خود را برای گذراندن روزی مفرح به دهکده دعوت کنند. در یکی از این روزها، کودکان مبتلا به اوتیسم به دهکده آمدند.
بعد از استفاده از وسایل مهیج پارک، مشکلاتی در حد تشنج برای  تعدادی از این افراد ایجاد شد. این اتفاق زنگ خطری بود برای سختگیری ما در استفاده گروههای خاص از دهکده آبی. این سختگیری برای تبعیض میان افراد نیست، بلکه برای حفظ سلامتی و جان آنهاست.
اما موضوع مورد سؤال شما به عنوان یک رسانه مرتبط، حضور نابینایان در پارک آبی است.
در این خصوص هم باید بگوییم ما مشکلی برای این امر نداریم، چرا که خوشحال میشویم همه اقشار از خدمات ما در دهکده آبی پارس استفاده کنند.
اما نابینایان حتماً باید به همراه یک فرد بینا و با هماهنگی دهکده، ترجیحاً در ایام خلوت پارک مثل مهر و آبان مراجعه کنند.
در این زمان است که ما به راحتی میتوانیم اجازه استفاده از کلیه ی وسایل مهیج  را به فرد نابینا بدهیم، چرا که به غیر از همراه فرد، ما نیز شخصی را برای مراقبت بیشتر با آنها همراه میکنیم تا خدای نکرده اتفاقی جان شهروند نابینا را تهدید نکند.
پیگیری های ایران سپید در این زمینه ادامه دارد.

۱۵ دیدگاه دربارهٔ «اولین پیگیری ایران سپید از موضوع عدم اجازه به نابینایان در استفاده از امکانات پارک های آبی»

سلام
وجود تو توی محله، یه وزنه‌ی سنگینه برای پیشبرد اهداف عالی.
مرسی امیر جان.
خوشحالم که حد اقل دروغ سلیمانی که می گفت توی دستورالعمل اداره‌ی استاندارد و وزارت ورزش و جوانان کلمه‌ی “نابینا” هم قید شده مشخص شد.
البته که پیگیری در این زمینه باید تا جایی که از دست همگی بر میاد انجام بشه تا یک بار برای همیشه تکلیف استفاده از پارک‌های آبی برای افراد نابینا یکسره بشه.

درود
خوبست خوبست !
دقیقا در متن قانون منع ورود معلولان ذهنی درج شده است من قصد توهین ندارم اما معلولان ذهنی با جسمی حرکتی می آید ولی دو مقوله جدا هستند ؟ تو خود بخوان حدیث مجمل از این مقال ! اما معلولان بینائی اصلا وجود ندارند و همچنین همراه داشتن معلولان بینائی و به قول خود ما نابینایان هم امری سلیقه ای و برداشت شخصی است .آیا این اماکن تفریحی دارای دستگاه سونوگرافی و یا مجهز به آزمایشگاهند که مانع افراد بیمار قلبی و یا زنان حامله ویا مشکلات پوستی شوند ؟ آقا همه اینها حرف است حرف و ترس از عاقبت کار که … . اگر این موارد قانون باشد دیگر نباید کسی از خانه اش بیرون برود و یا رانندگی کند وی ا خلاصه اش همه جا خطر در کمین است .راحت بگم ما مطابق برداشت های غلط از قوانین دست و پا گیر سعی در کاستن حوادث داریم اما بی توجه به امر بهداشت روحی و روانی هستیم و با احداث این اماکن بر ناراحتی و اجتماع بیمار می افزائیم .اصلا همراه داشتن همراه هم با توجه به متن مصاحبه گزافه گوئی است و مهر و آبان معنی ندارد .اگر قانون است که یک مامور مسلط همراه نابینا باشد که اصلا چنین امری نیست پس در هر وقت از مراجعه باید این مامور کت بسته به نابینا خدمت کند .آنچه که مسلم است ناخشنودی و درگیری ماموران خاطی و نادان است و به نظر من اگر بخواهیم تک تک به درمان بپردازیم مدتها درگیر خواهیم بود .مصاحبه جالبی بود و حداقل مجتبی را اغنا کرد که در متن قانون مطلبی تحت عنوان معلول بینائی درج نشده است .اما قاطعیت را در کنار این مسئله باید با وجاهت عمومیت پیگیری کرد .حالا من نفهمیدم که وجه مسترد شده یا نه .فقط دادستان کل کشور باید وارد عمل شود و د ر این اماکن را تا رفع مشکل استاندارد مسدود نماید و الا که امکان تکرار آن به مراتب زیاد تر است و بهتر است نابینا به همراه کامبیز در خانه بنشیند و ادعا نکند که با همراه وارد این مجموعه شده ام .

سلام به دوستان و هم محلی های گرامی.
جا داره از بذل عنایت آقایان و خانم ها maliwerdi، علی کریمی، میس بهاری، کامبیز، رسول رضایی، کاظمیان، مجتبی خادمی، سیمرغ، علیرضا مددی و عمو قنبر نازنین تشکر کنم.
فعلاً تا حدی قوانین موجود در این زمینه واسمون روشن شد و البته باید ببینیم آیا این دستور العمل ها برای کلیه استان ها در کشور لازم الاجراست یا هر مجموعه ای قوانین خاص خودش رو داره.
پیگیری ها در این ارتباط با مسئولین ادامه خواهد داشت، من صرفاً هماهنگی ها رو انجام دادم و زحمت مصاحبه و تنظیم اون رو همکار خوبم خانم جعفری کشیدن.
امیدوارم در نهایت بتونیم به یک نتیجه واحد و مشخص دست پیدا کنیم.

سلام!
اولاً، امیدوارم با فاصله گرفتن از زمان اتفاق، تب پیگیری‌ها سرد نشه.
دوم، بد نیست از عین متن قوانین و بخش‌نامه‌ها هم باخبر بشیم.
و از همه این‌ها مهمتر، تشکر از شما. این بار جدیتر و جانانه‌تر برای این پیگیری مجدانه.

دیدگاهتان را بنویسید