خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

آموزش مطالب تخصصی کامپیوتر

سلام دوستان عزیز، من اشکان سعیدی هستم و تازه وارد این سایت شدم. مدت ها هست که از جامعه کم بینایان و نابینایان دور هستم و تصمیم گرفتم که کمی برگردم به جمع بچه ها. من برنامه نویس کامپیوتر هستم و کلا خیلی  کار می کنم. قصد دارم تا جای ممکن در مسایلی که بلدم به دوستان کمک کنم و از دوستان یاد هم بگیرم. من کم بینا هستم و می تونم مسایل مختلفی راجع به چگونه کار کردن سریع و راحت کم بینایان با کامپیوتر این جا بذارم و یا در باره برنامه نویسی پست بنویسم و … چون نمی دونم چه مسایلی مورد علاقه دوستان هست لطفا در کامنت ها بهم بگید.

من از ابزارهای مربوط به نابینایان مثل صفحه خوان ها هم برای خواندن متن های طولانی استفاده می کنم ولی مثلا تمام کلید های میانبر رو بلد نیستم و از ماوس برای خیلی از کارها در وب مثل انتخاب فیلد ها برای تایپ کردن و … استفاده می کنم و به این دلیل در برخی مسایل نمی توانم به دوستان کاملا نابینا کمک کنم.

من از NVDA و magnifier خود ویندوز برای کار با کامپیوتر استفاده می کنم. در Mac هم از ابزار های خود سیستم عامل استفاده می کنم و در لینوکس معمولا چون از آن به شکل ماشین مجازی استفاده می کنم هم از magnifier ویندوز استفاده می کنم.

دوستان من برنامه نویس بازی و نرم افزار های روی سرور ها هستم و در این زمینه ها هم می تونم پست بنویسم. خیلی به برنامه نویسی وب علاقه ندارم و در این زمینه اطلاعاتم خیلی عمیق و زیاد نیست. امیدوارم بتونم متوجه بشم که چه پست هایی برای دوستان جذاب است و فرصت کنم برای شما عزیزان مطلب بنویسم و دوستان خوبی هم در این جا پیدا کنم.

همچنین من اطلاعات خوبی و تجره ای در زمینه مطالعه علم کامپیوتر دارم که برای کسانی که تصمیم به خواندن این رشته را دارند می تواند مفید باشد. یک پست دیگر در این رابطه می نویسم اما اگر کسی را می شناسید که در این زمینه نیاز به مشورت دارد، خوشحال می شوم کمک کنم. ببخشید که تو این پست فقط راجع به خودم نوشتم. خواستم حدود چیزایی که ممکنه بتونم کمک کنم رو بدونید و بهم در کامنت ها کمک کنید که چه مطالبی براتون بذارم.

۲۶ دیدگاه دربارهٔ «آموزش مطالب تخصصی کامپیوتر»

سلام علی رضا
من بیشتر زمانم رو توی C# و .NET می گذرونم ولی با زبان های دیگه مثل C++ و python و Erlang هم در کارم درگیر بودم. در ضمن اندکی هم Java و JavaScript کار کردم. جاوا فقط یه کمی یه بار باید برای یه بازی یه پلاگین اندروید می نوشتم. جاوا اسکریپتم در حد دانشگاه در کنار PHP و CSS و HTML ولی با C++ سر کار سرور بازی نوشتم و با Python و Erlang هم روی سرور کار کردم. با C# هم برنامه سمت سرور نوشتم و هم با Unity بازی چون کار اصلیم ساخت بازی و نرم افزارهای سمت سرور هستش

سلام.
تشکر میکنم که در بینمون هستین و فکر کنم مهندسهای کامپیوتر تعدادشون زیاده، خودمم که متأسفانه همچین سعادتی نداشتم!
منم از nvda استفاده میکنم و طرفدار برنامه های رایگانم.
یک برنامه رایگان پیدا کرده بودم برای pdf خوندن متأسفانه دسترسپذیر نیست.
بهترین برنامه pdfخوان هست که وجود داره.
کاش علمش رو داشتم میتونستم دسترسپذیرش کنم.

سلام مرسی
من پرهام دوستدار رو می شناختم که واقعا مهندس کامپیوتر جدی بود و یه آقایی بودن تو غرب ایران که دورادور می شناختم. امیدوارم هر کس و هرجا هست موفق باشه به هر حال.

من برنامه های متن باز و رایگان رو دوست دارم مثل شما و این که برای خوندن PDF از همون Adobe Reader استفاده می کنم. نسبتا اکیه

برای قابل دسترس کردن برنامه ها هم یه پست به زودی می نویسم. به زودی که می گم یعنی تو دو سه هفته آینده چون کمی شلوغم.

سلام بر شما, امید که حالتون خوب باشه ورود‌تون رو هم خوشآمد میگم. من خیلی دوست داشتم ترجمه نرمافزارهای مختلف رو چه در اندروید یا چه در کامپیوتر یاد بگیرم, مثلاً بتونم یه برنامه کامپیوتری و اندرویدی رو که انگلیسی هست به فارسی ترجمه کنم. اگه براتون مقدور میبود و آموزشهایی در این زمینه میذاشتید از شما بینهایت سپاسگذار میشدم. موفق باشید

سلام مهدی
ببین هر برنامه ای مکانیزم های خاص خودشو برای این کار داره. بعضی برنامه ها هم هیچ مکانیزمی در اختیار کاربر برای این کار قرار نمی دن. باید بری توی راهنمای برنامه خاصی که می خوای و ببینی این امکان رو می ده یا نه.

به جز این روش یه راه دیگه هم هست که خودت بری تو فایلای برنامه بخشی که متن ها رو ذخیره کرده پیدا کنی و اونا رو عوض کنی و بای فایل اصلی تو برنامه جایگزین کنی. قدیما این طوری برنامه ها رو فارسی می کردند و می فروختند.

بازی نابینایی ننوشتم ولی شنیدم چه طوریند. با یونیتی من رو یه بازی کار کردم به اسم TakeCover برای گوشی، یه بازی کودکان تو کره بود به اسم http://www.badanamu.com و یه سری بازی آموزشی آمریکایی تو شرکت http://www.dimensionu.com که بخش شبکه رو من کار کردم. تو کافه بازار خودمونم یه چیز تستی با دوستام زدیم. یه دو سه سالیم تو یه شرکتی کتابخانه برنامه نویسی شبکه برای یونیتی می نوشتیم. http://www.muchdifferent.com

تعدادی هم پروژه شکست خورده هست ، سه چهار تا

سلام لطف دارین
من خیلی آموزش های مخصوص نابینایان رو وارد نیستم و فرصت هم برای آموزش برنامه های معمولی ندارم ولی اگر مشکلات فنی نسبتا پیچیده تر و مسایل مربوط به برنامه نویسی کسی چیزی رو بخواد سعی می کنم یاد بدم. همچنین چیزایی که به کم بیناها مربوط می شه چون توجه بهش نمی شه و مثلا بهشون می گن با jaws و کاملا مثل نابینا ها از کامپیوتر استفاده کنند.

ببین یکی از مشکلات خیلی فنی ما اینه که افضونه ی webvisum که برای حل کپچاهای امنیتی هستش به دلیل sign نبودن روی نسخه های جدید firefox کار نمیکنه اگه بتونی درستش کنی خیییلی کار بچه ها رو راه انداختی ظاهرا قبل از این هم این مشکل پیش اومده بود و یکی ساینش کرده بود ولی از ۵۲ به اون ور دوباره باید ساین بشه که بچه ها خیلی لنگن

اشه حتما بهش نگاه می کنم. برای این که اشتباه نکنم آیا اینو می گی؟
https://www.webvisum.com/en/main/download

بهم زنگ بزن یا ایمیل ashkan.saeedi.1989@gmail.com 09193046544

اگه درسته که سعی می کنم رو آخرین نسخه فایرفاکس نصبش کنم ببینم چه مشکلی هستش، اگه مشکلی بود سعی می کنم رفع کنم.

سلام مجدد. نگاه کردم و این برنامه ظاهرا open source نیستش و خود سازنده باید اگه بخواد این کار رو بکنه. من نمی دونم آیا مثلا برای chrome یا edge یا Internet explorer چیز دیگه ای هست این کارو بکنه و مثلا آیا OCR داخل NVDA می تونه این کارو بکنه یا خیر ولی مردم انگار زیاد از این webvisum استفاده نمی کردند و تولیدش متوقف شده.

سلام.
برای مرورگرهای دیگه تا جایی که میدونم افزونه وجود نداره.
کلا دوتا افزونه دیگه اسمشون رو تو محله شنیده بودم که اونام پولی هستن.
مثلا دقیق مطمئن نیستم اما نمیدونم برای یه کدومشون انگاری باید ماهیانه ۱۵ دلار پرداخت کنیم و یا شنیدم محدودیت دارن و یک تعداد مشخصی کد امنیتی میتونن حل کنن.
خود webvisum هم این مشکل محدودیت تعداد کد در روز رو داره و اگه تعداد مشخص شده به پایان برسه باید تا روز بعد صبر کنیم.
میگفتن مزیت فایرفاکس نسبت به مرورگرهای دیگه اینه که افزونه برای کدهای امنیتی داره که این امکانم از کاربرانی که مرورگرشون به روز هست گرفته شد!

برنامه مورد علاقه منم میشه یه بررسی کنین ببینین چه کاری دقیقا لازم داره برای دسترسپذیر شدنش؟

http://www.sumatrapdfreader.org

با تشکر.

سلام ممنون از بررسیت من خواستم روی ورژنهای جدیدتر نصبش کنم نصب که نشد ولی یه گزینه ی learn more داشت که توش گفته بود برنامه نویسها از این لینک اطلاعات بیشتر رو ببینن نمیدونم شاید من درست نفهمیدم ولی فکر کنم این ساین کردن به وسیله ی خود موزیلا انجام میشه و مکانیکی و دستی نیست باز هم تو اگه میشه اون صفحه رو بخون ببین چجوری برای نصبش که بزنی و ارور بده بهت یه learn more میده که بعد از این که بازش کردی اونجا میبینیش

روش sign کردن این جا توضیح داده شده اما شما باید صاحب اون برنامه باشی که بتونی و اجازه داشته باشی که ساینش کنی
https://developer.mozilla.org/en-US/Add-ons/Distribution

در ضمن تو نسخه developer فایرفاکس می شه نصب کردش با یه سری تغییر کانفیگ ظاهرا. سرچ کن how to install firefox addons developer edition یا یه همچین چیزی.

بهترین راه زدن ایمیل به سازنده های webvisum هست چون این کار براشون طولی نمی کشه

دیدگاهتان را بنویسید