خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

بینا و نابینا

با نکوهش گفت بینایی به کور، گشته ای بیگانه با دنیای نور. روز روشن بر سر چَه میروی، راه را گم کرده بیرَه میروی. پای ناگه نیزنی بر سنگها، بیخبر هستی ز راز رنگها. میگذاری دست بر دیوار ما، میفزایی بر غم و آزار ما. گر بگیرند این عصا را ای فلان، باز میمانی ز رفتن بیگمان. عمر را بر تیرگیها باختی، روز و شب را هیچگاه نشناختی. با پزشکی درد خود را باز گو، نور چشم بسته ات را باز جو. تا ز دنیای سیاهی وارهی، در جهان روشنایی پا نهی.
کور روشندل بگفت ای دیده ور، از درون من نگشتی با خبر!. در درون من به غیر از نور نیست، ماه و خورشید از وجودم دور نیست. از چه رو روز مرا خواندی سیاه، سینه ی من جلوه ی مهر است و ماه. روز شب در چشم من یکسان بوَد، دلفروز و روشن و رخشان بوَد. گر تو بستی دیدگان از بهر خواب، من فرو رفتم میان آفتاب. ور نگشتم آشنا با رنگها، دورم از ناپاکی و نیرنگها،. این عصا ج رابطی با خاک نیست، گر بگیرند از کف آنرا باک نیست. گرچه گهگاهی رخ از ره تافتم، ره بعرش کبریایی یافتم. از پزشکان خواستم درمان، چه سود؟، درد مادرزاد را درمان نبود. این زمان از چشم تارم غافلم، چون که از خود روشن و روشندلم. نیستم از کوری ظاهر خجل، کور نابینا تویی ای تیره دل.

۲۶ دیدگاه دربارهٔ «بینا و نابینا»

سلام. این شعر رو معلم ادبیاتمون در زمانی که ما در مدرسه شهید محبی درس میخوندیم به نام آقای قاسمی سرودن که امیدوارم هنوز در قید حیات باشن. اگر این پست رو هم خوندند، بهشون سلام و عرض ادب و احترام دارم

با اینکه روی نوشته ها ی خط مشکی کشیده بود ولی بالاخره مطلب و شعر رو خوندم . به نظرم این شعر می خواسته نابیناها رو مقدس جلوه بده و این کار درستی نیست .
باز هم ممنون از اینکه این شعر رو با ما به اشتراک گذاشتی

سلام ببخشید این رو میگم این یه کم چرته ببخشید ولی این همون معنای روشن دل خودمون رو میده یعنی چی؟ یعنی چون نمیبینه درونش پر از نوره و این چرت و پرتها؟ خب مگه نابینای دزد نداریم مگه نابینای عقده ای نداریم نمیدونم نمیتونم باورش کنم

دیدگاهتان را بنویسید