خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

سیاه قهرمان

درود به تمامی دوستان
امیدوارم حالتون خوب باشه.

هفته گذشته نمایشی را از رادیو گوش دادم که جرقه نوشتن را برای من روشن کرد. این نمایش با نام فراتر از فریاد از رادیو نمایش در هفت قسمت پخش شد و انصافا هنرپیشگان این نمایش آن را به خوبی اجرا کرده بودند, هنرپیشگانی که واقعا در این زمانه کمتر از آنها می توان هنر خوب را مشاهده کرد.

انسانی در سال 1925 میلادی در آمریکا به دنیا آمد که بعدها با اعتراض و مبارزه ای که علیه دولت آمریکا انجام داد توانست تا حدودی برابری را برای هم نژادهای خودش به ارمغان بیاورد و تا پایان عمر یعنی در سال 1965 میلادی که بر اثر تیر اندازی یکی از هم نژادهایش جانش را از دست داد از مبارزه و اعتراض عقب نکشید و هیچگاه خسته نشد.

مالکوم لیتل x یکی از سیاهانی بود که در آمریکا به دنیا آمد و از همان اوان کودکی تحقیرها و آذار و اذیت سفید پوستان را نسبت به خود و خانواده اش مشاهده و یا بهتر بگوییم تحمل کرد. به گفته خودش سفید پوستان آمریکایی پدر او را به جرم سیاه بودن به قتل رساندند. سازمان رفاه اجتماعی ایالتی مادر او را دیوانه تشخیص داد و سرپرستی برادران و خواهران او را به خانواده های سفید پوست دادند و با این کار خانواده او را از هم پاشاندند. مالکوم نوجوان آرزو داشت در آینده وکیل شود تا بتواند از حق خود و خانواده و هم نژادهایش در جامعه آمریکا دفاع کند اما در مدرسه هم او را کاکا سیاه می نامیدند تا اینکه با توجه به نمرات بالایی که داشت از مدرسه فرار کرد و به کارهای پیش پا افتاده دست زد تا بتواند چرخ زندگی را بچرخاند. در واقع او از مدرسه فرار نکرد او از بدبختی, خرد شدن, جهل و عدم برابری فرار کرد.او در اثر فقر به دزدی دست زد و در نهایت به ده سال زندان محکوم شد. به گفته خودش مجازاتی که برای سفید پوستان دو سال طول می کشید برای او ده سال به طول انجامید. مالکوم در زندان توسط زندانبانان اذیت و آذار شد ولی ناچار به تحمل و در بعضی مواقع به اعتراض شد اما فایده ای نداشت.

آشنایی او با شخصی به نام برایان در زندان زندگی او را تغییر داد. برایان فردی معترض و آگاه تر به مسائل پیرامون بود. برایان مالکوم جوان را از زندان درون نجات داد و به او فهماند که به معنای واقعی باید سیاه باشد و هر آنچه که هست باید باشد نه آنچه که سفیدان آمریکایی می خواهند. به هر حال در ادامه حبس ده ساله برایان او را با آلیجاه محمد و اندیشه های او آشنا کرد. مالکوم در زندان یک دوره قرآن را مطالعه کرد و به دین اسلام روی آورد و پس از آزادی رهبری سیاهان آمریکا را بر عهده گرفت تا بتواند طبق اندیشه هایی که از پیامبر اسلام و قرآن فرا گرفته بود حقوق برابر و مساوی را برای آفریقایی طباران آمریکایی به دست آورد. او تقریبا رهبر معروفی در سراسر جهان شد و سخنرانیهای متعددی در سراسر آمریکا برپا کرد. مالکوم به مکه رفت و به گفته خودش در آنجا لباس احرام پوشید و به چشم خودش برابری و برادری را در بین امت اسلامی مشاهده کرد فارغ از رنگ و نژاد.

پس از ترور مالکوم یا بهتر بگویم مالک الشباز راه او در بین سیاهان آمریکا ادامه دارد و هنوز هم سیاهان با وضع فعلیشان دست و پنجه نرم می کنند تا بتوانند به هدف نهایی که برابری و برادری است برسند و تمام حقوق شهروندیشان را به مانند بقیه به دست بیاورند بدون هیچ تحقیر و آذار و اذیت سفیدان آمریکایی.

داستان مالکوم تمام شد ولی من داشتم فکر می کردم که تبعیض و عدم برابری در هر قالب و هر جامعه ای می تواند باشد فارغ از ادعاهایی که مطرح می شود نژاد, رنگ پوست, وضعیت جسمانی و روحانی, عقیده و هزاران موضوع دیگر که فکر شما را به چالش می کشد و انسانیت را به وادی فراموشی می سپارد.

۶ دیدگاه دربارهٔ «سیاه قهرمان»

درود بر شما و با سپاس از شما که مطلب را خواندید بله حرف شما درست است و از اینکه این اشتباه را متذکر شدید سپاس گزارم راستش در نمایش طوری صحبت شده بود که انگار منظور پیامبر اسلام است در قسمت ۵ حال اگر امکان دارد مدیران سایت این مطلب را بنا به صلاحدید خود درست بنمایند با تشکر

سلام بر شما جناب دستجردی گرامی. با سپاس فراوان از مطلب‌تان. ولی لطفا به منابع نمایش‌های رادیو نمایش اعتماد چندانی نکنید، برای شناخت دقیقتر از Malcolm‌X لطفا به منابع انگلیسی بیطرف مراجعه نمایید. ضمنا اگر قرار باشه قهرمانی از جامعه سیاهپوستان آمریکا رو به دوستان بشناسونیم که خوشبختانه کم هم نیستن، بهتره از کسانی همچون دکتر مارتین لوتر کینگ معروف به DR. King یاد کنیم. نه X با سپاسی دوباره.

درود بر شما و حسن نظرتان به مطلب اینجانب. اولا دستگردی هستم دوما هر کدام از سیاهان آمریکا تاریخی برای خود دارند سوما مطلب من یک مطلب آکادمیک نیست که بخواهم به منابع مختلف رجوع کنم یک صحبت خودمونی است که هدف دیگری پشتش می باشد که متأسفانه در این سایت نه کسی به آن اشاره کرده نه استقبالی در این سایت از آن می شود اعضا بیشتر به مسائل نابینایی علاقه دارند که اکثر آنها هم هیچ وقت حل نمی شود چهارما کی گفته منابع انگلیسی هم بی طرف هستند در این دنیا همه چیز را باید دقیق بررسی کرد زیرا متن بی غرض کمتر پیدا می شود و باز هم سپاس

درودی دوباره خب این نظر شماست و قابل احترام. ولی از نظر من هر کسی تاریخی در زندگی اش دارد که به اندازه خودش تأثیر گذار است کسی که توانست از هیچ به همه جا برسد قهرمانی برازنده اوست زیرا جمعی از سیاهان را برای احقاق حقشان البته در کنار رهبران دیگر آماده فعالیتو آگاه کرد bye

دیدگاهتان را بنویسید