خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
آپدیت جدید تلگرام و نحوه کار نابینایان با آن

سلام و عرض ادب به هم محلی های ارجمند.
سوای فیلتر شدن تلگرام در ساعات اخیر که در برخی نقاط ایران اعمال شده و به گفته مسئولان یک تصمیم مقطعی خواهد بود، اگر از کاربران تلگرام باشید حتماً خبر دارید که به تازگی نسخه‌ی جدیدی از این پیامرسان پر طرفدار در اختیار کاربران اندروید و IOS قرار گرفته است.
در این یادداشت، قصد داریم نگاهی بیاندازیم به قابلیت های تازه در این بروز‌رسانی و همینطور توضیح خواهیم داد که کاربران نابینا چه وقت خواهند توانست از این قابلیت‌ها در blindgram و telelight استفاده کنند.

مدیریت چند اکانت (اندروید)

یکی از نیازهای بزرگ کاربران تلگرام، امکان تعریف و مدیریت چند اکانت روی یک گوشی و نرم‌افزار تلگرام بود. در تلگرام ۴.۷ کاربران اندرویدی می‌توانند حداکثر سه حساب کاربری تعریف و با سوییچ میان آن‌ها، کانال‌ها و گروه‌های هریک از اکانت‌ها را مدیریت کنند.

این قابلیت با افزوده شدن یک منوی جدید در جلوی شماره و نام حساب کاربری در منوی تنظیمات در دسترس است. کافی است کاربران از این منو روی Add Account کلیک و اکانت‌های جدید را تعریف کنند.

بعد با زدن روی شماره تلفن هر اکانت می‌توان بین اکانت‌ها جابه‌جا شد. تلگرام فعلا این ویژگی را برای کاربران اندروید فعال کرده است و هنوز مشخص نیست کاربران iOS چه زمانی به این قابلیت جذاب و کاربردی دسترسی خواهند داشت.

پاسخ سریع

یکی از ویژگی‌های جدید تلگرام ۴.۷، ترفند پاسخ سریع یا Reply پیام‌ها است. در گذشته، کاربران باید روی کلید Reply کلیک می‌کردند اما اکنون کافی است یک پیام را به سمت چپ گوشی بکشید تا باکس Reply ظاهر شود و متن خود را نوشته و ارسال کنید. این قابلیت باعث پاسخ‌دهی سریع‌تر پیام‌ها شده و کار کاربران را آسان‌تر می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های تلگرام جدید؛ انتخابی شدن عملیات همگام‌سازی شماره‌های مخاطبین هنگام ورود به تلگرام است. در گذشته؛ تلگرام به طور خودکار تمام شماره‌های وارد شده را همگام‌سازی می‌کرد اما اکنون کاربران در هنگام وارد کردن یک شماره می‌توانند انتخاب کنند که همیشه و در هر بار ورود به تلگرام این شماره همگام‌سازی نشود.

 

آنچه کاربران نابینا باید بدانند

قطعاً کاربران نابینا هم مثل سایر کاربران مشتاق شده اند که از این امکانات تازه بهره ببرند اما بر اساس آنچه که طراحان دو اپلیکیشن ویژه‌ی نابینایان می گویند، این دو گروه، برای ایجاد مناسبسازی در تلگرام از کد‌هایی استفاده می‌کنند که تلگرام بعد از عرضه‌ی بروز‌رسانی آنها را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. آنچه بر توسعه دهندگان اندروید آشکار شده این است که احتمالاً توسعه دهنده‌ی رسمی تلگرام اندروید یک نفر است و به همین دلیل در برخی موارد منبع اصلی کد‌های نسخه‌ی به روز، با تأخیری بعضاً طولانی در اختیار سایر توسعه دهندگان قرار می‌گیرد. حتی تا به حال مواقعی هم بوده که کد‌های یک نسخه اصلاً منتشر نشده است. بنا بر این، آنچه فعلاً از دست طراحان دو اپلیکیشن تلگرامی ویژه نابینایان بر می آید این است که منتظر بمانند تا ببینیم آیا توسعه دهنده ی اندروید تلگرام قصد انتشار منبع کد ها را خواهد داشت یا نه. بعد از انتشار، کاربران نابینا هم می توانند از طراحان توقع داشته باشند که نسخه جدید را مناسبسازی کرده و در قالب یک بروزرسانی در اختیار کاربرانشان قرار دهند.

نکته ی مجهول دیگری که این میان وجود دارد، تصمیمی است که طراحان blindgram در مورد امکان افزودن شماره های جدید باید بگیرند. در حال حاضر کاربران نابینا اگر بخواهند از دو شماره در تلگرام استفاده کنند می‌توانند با پرداخت ۱۰ هزار تومان، نسخه‌ی blindgram plus را خریداری کنند اما همانطور که در بالا خواندیم، تلگرام امکان اضافه کردن شماره را در نسخه‌ی جدید در اختیار کاربران قرار داده است. بنا بر این، باید دید تصمیم طراحان blindgram در خصوص ادامه‌ی عرضه ی blindgram plus چه خواهد بود و آیا از سوی طراحان این پیام‌رسان، تصمیمی در خصوص آن دسته از کاربرانی که پیش از این بروزرسانی نسخه ی plus را خریداری کرده اند اتخاذ خواهد شد یا نه؟!

منبع: وبسایت پکتوس

دیدگاه‌ها غیرفعالند.