خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نظر من در مورد لایحه حمایت از حقوق معلولین

سلام به همه دوستان عزیز. امیدوارم که حال همگی خوب باشه. بنده هم به نوبه خودم، تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولین رو خدمت تک تک شما گرامیان تبریک عرض می کنم و یه نظری هم دارم که البته و صد البته امیدوارم اشتباه محض کرده باشم. ببینید دوستان: این لایحه، همون طور که همه می دونیم، چند سال پیش هم تصویب و از نظر شورای نگهبان هم گذشت ولی خبری از اجرای دقیق اون نشد درسته؟ حال با تلاش همه جانبه نماینده ها و تشکل های معلولین این لایحه دوباره با تغییرات ضمانتی خوبی هم که داشت، تدوین و در مجلس تصویب شد اما متأسفانه نتونست از زیر گیوتین شورای نگهبان جان سالم به در ببره و باز ما موندیم و یه قانون بلااجراء. باز هم دیدیم که خیلی در جهت رفع مشکلات تصویب این لایحه تلاش شد و خوشبختانه باز هم در مجلس تصویب شد ولی راست صداقتشو بخواید، من اصلا چشمم آب نمی خوره که بتونه از زیر گیوتین شورای نگهبان جان سالم به در ببره! باور کنید من قصد بدبینی ندارم و تجربه شخصی خودم رو مطرح کردم. بنده حقیر، عرض می کنم که به نظر من امید چندانی به عبور از گیوتین شورای نگهبان نداریم! یعنی بازم این شورا در پی بهانه تراشی برای عدم تصویب نهایی و اجرای این لایحه خواهد بود. نظر شما چیه؟ باز هم عرض میکنم که امیدوارم نظر من اشتباه محض باشه. تا نظر شما چی باشه.

۱۲ دیدگاه دربارهٔ «نظر من در مورد لایحه حمایت از حقوق معلولین»

سلام. خب شما نظرتون رو گفتید اما دلیلی ارائه نکردید که چرا فکر میکنید شورای نگهبان تعیید نمیکنه. بهتر بود دلایلِ‌تون رو هم مینوشتید تا بتونیم راجع بش بحث کنیم. البته من شخصا هیچ نظرِ منفی یا مثبتی نسبت به شورای نگهبان توی کامنتم ننوشتم ها.

دلیلش کاملا واضحه. مگه یادتون نیست چند سال پیش یعنی دو سه سال پیش این لایحه بصورت فوریتی تصویب شد اما شورای بهانه گیر نگهبان دلیل آورد که این قانون فلان است و بحمان! اینو که همه یادشون هست!

سلام.
نه به نظرم این بار شورای نگهبان آن را تأیید خواهد کرد.
چون در لایحه قبلی ذکری از نسخ قانون سال ۸۳ نشده بود و شورای نگهبان
به همین دلیل آن را رد کرد.
اما در این لایحه اشتباه محض لایحه قبلی تکرار نشده و در ماده ۳۴ آن آمده است.
ماده ۳۴: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب ۱۶/۱۲/۱۳۸۳ از تاریخ لازمالاجرا شدن این قانون نسخ میشود.
بنابر این فکر نکنم آن ایراد شکلی لایحه قبلی بر آن وارد باشد.
حال اگر مشکل محتوایی در آن پیدا نکنند.
موفق باشید.

سلام ببخشید.
به نظرم در کامنت بالا اشتباه نوشته ام چون ایرادی که بر لایحه قبلی گرفته شده بود عدم رعایت اصل ۸۵ قانون اساسی بود.
اگر کسی بیشتر در جریان بوده است بیاید اعلام کند.
ولی فکر کنم به خاطر اینکه لایحه قبلی به صورت آزمایشی ارایه شده بود، در حالی که قانون قبلی نیز به قوت خود باقی بود این شورای نگهبان آن را مغایر با اصل ۸۵ دانست.
به هر حال احتمالاً بر این لایحه ایراد شکلی وارد نیست.

درود
بالاخره نظری هست قابل احترام ، اما دلایل شما چه بوده که این مطلب را منتشر نموده اید ؟ حدود و وظایف شورای نگهبان مطابقت قوانین با شرع مقدس اسلام است و مطابقت با قوانین قانون اساسی و رعایت مسائل حقوقی . قطعا اگر ایراداتی هم داشته باشد به مجلس باز خواهد گشت تا اصلاح شود و اغلب هم نظر شورای نگهبان در مصوبات لحاظ می شود و اگر هم مجلس بر مصوبه خودش اصرار داشته باشد به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده خواهد شد که بعد از تائید تبدیل به قانون می شود .و اگر هم تائید نشود به مجلس بر می گردد تا به نحو مقتضی به تصویب برسد .اغلب هم به دلیل بار مالی اگر شورای نگهبان رد کند بنا بر نظر نماینده دولت می باشد که گویا در این مصوبه و لایحه دولت نماینده دولت کاملا موافق است و مشکل بار مالی هم حل شده تلقی می شود .کمیسیون ها هم کاملا موافق بودند و جالب اینکه مخالفان این لایحه هم همگی موافق بودند .پس لزوما این مصوبه مجلس با تائید شورای نگهبان و ابلاغ و امضای رئیس جمهور بزودی تبدیل به قانون می شود تا ضمانت اجرائی آن چه باشد و چه شود ؟
اما بنده هنوز درعجبم که معلول نیازمند و یا کارمند نیازمند به چه فردی اطلاق می شود و آیا خط فقر واقعا هشتصد هزار تومان است ؟!

درود
در خصوص مصوبه قبلی این که ماده ۸۵ به کمیسیون های مربوط اختیار داده است که نسبت به قوانین و بررسی لوایح اقدام کند و در صورت تائید کمیسیون که با بررسی خاص انجام می شود و بدون طرح در جلسه علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال می شود و با تائید آن لزوما قانون می شود که شورای نگهبان به دلیل داشتن قانون حمایت که این مصوبات در آن موجود بود اشکال شکلی به آن گرفت و به مجلس عودت داده شد و بعد از بررسی های تکمیلی مجددا دولت با بازنگری جدید جهت جلوگیری از موازی کاری با توضیح دوست عزیزمان کاربر عادی با درج ملغی اثر بودن قانون گذشته با تصویب این قانون جهت رفاه معلولان کشور تلاش مضاعفی را در پیش گرفته اند .انشاءالله که خیر باشد .
اما اشکال کار دقیقا در دولت است .قوانیناداری و استخدامی در ۲۷ /۱۲ / ۱۳۹۵ گردآوری و به دستگاه ها مبنی بر حقوق شهروندی اداری ابلاغ گردیده اما متاسفانه فقط در حد ابلاغ هم نیست و شعور و درک واقعی از این قوانین و در واقع ضمانتاجرائی قوانین به کلی در دولت معنی و مفهومی ندارد .قوانین برای رفاه حال اجتماع است اما مورد عقاب و دردسر و تهدید شده برای معلولان و همچنین تحقیر و ترحم . فرهنگ برخورد وتعامل مناسب برای مسئولان و مدیران یک امر حیاتی وضروری است تا چه شود و خدا بچه بخواهد .

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما دوست عضیض

بیش از دو هزار تا ما قانون داریم تو کشور واقعا چه زرورتی داره این همه قانون داشته باشیم
مجلس ما شده کارخانه تصویب قانون
به نظرم باید به جای نوشتن قانون کمی رو نزارت فکر کنیم
من پیشنهاد میکنم مجلس در هفته یک روز را به بحث نزارت اختصاص بده و رو قانونی که تصویب کرده نزارت کنه
التفات دارید نمایندگان ابزار های نزارتی خوبی دارند
از سوال گرفته تا تحقیق و تفحص
ولی این نزارت درست اعمال نمیشه
به نظرم روند مجلس باید اصلاح بشه
در خصوص لایحه حمایت از حقوق معلولان هم همین وضعیت هست
شما قانون قبلی را اجرا میکردید
نه این که قانون بیارید
مجلس ما شده کارخانه قانون سازی
واقعا چه خبر هست اینقدر قانون مینویسید
به نظرم بخش نزارتی تو مجلس باید تقویت بشه
قانون رو قانون
واقعا رکورد میزنیم
ولی در مورد این لایحه من خوشبینم
به نظر میرسه اجرا بشه
موفق باشید

سلام. منم همین امید رو دارم و خدا کنه که هرچه بهتر اجرایی بشه نه اینکه شورای بهانه گیر نگهبان با گیوتینش تیک تیکه اش کنه! منظورم رو که متوجه میشین همه؟ منظورم اینه که اینقدر روی این لایحه بهانه میتراشه که از خیر تصویب و اجراش باید گذشب.

سلام بر آقای حاج نصیری. حالت چطوره؟ اول اینکه فکر کنم من و شما همدیگه رو بشناسیم درسته؟ یادم هست یه آقای حاج نصیری ای بود که در سال ۱۳۹۲ از من سیدی سیاحت غرب خرید, شما بودی؟ خخخ هرکار میکردم نمیذاشتی بهت زنگ بزنم, خخخ میگفتی فرمانده سرم داد میزنه و این حرفها خخخ.
بهرحال برات آرزوی صحت و سلامتی میکنم.
بابت لایحه هم خدمتت عارضم که: اینطوری که من تحقیق کردم و شنیدم, میگن در سال ۱۳۸۳ که لایحه حمایت از حقوق معلولان نوشته شده و تصویب شده بود اولاً ۱۶ماده داشت, ثانیاً یه طرح بود که جنبه اخلاقی داشت, یعنی دولت رو مکلف نمیکرد, بلکه یه طرح بود که به دولت میگفت اگه اعتباری داشت اجراش کنه, لذا طبیعی هم بنظر میرسید که اجرایی نشه یا ناقص اجرا بشه, اما این لایحه ای که در ۳۴ماده تصویب شده, اولاً یه لایحه ای هست که خود دولت داده و برا اجرایی کردنش در بودجه سالانه منابعش رو هم در نظر گرفته, ثانیاً اگه شما مواد این لایحه رو مشاهده کنید متوجه میشید که منابع مالی اون مشخص شده هست, بعدشم, بنظرم این لایحه گذشته از اینکه باید تصویب میشد, صدها تن از جامعه معلولین پشتش هستند و مادام از لحظه نوشته شدنش تا حتی تصویب و اجرایی شدنش رو پیگیری میکنند و بنظر میرسه وقتی جامعه معلولین یک صدا حقوقشون رو مطالبه کنند میشه امیدوار بود.
ضمن اینکه من شنیدم حتی از افرادی که بقول معروف از نخبگان نابینا محسوب میشن که, ایرادی که پارسال شورای نگهبان گرفت و به موجب همون ایراد هم بود که لایحه رو برگردوند کاملاً بجا و به حق بود و این ایراد هم چیزی بود که حتی خود نمایندگان هم پیشبینیش میکردند.
حالا من سررشته ای در علم حقوق ندارم و کسانی نظیر آقای عبدالله پور یا خانم بانو یا خانم دکتر تقوی میتونند بهتر نظر بدن.
اما بنظرم میشه به آینده امیدوار بود. البته منم مثل شما معلول هستم و دغدغهها و مشکلات شما رو هم دارم اما بنظرم باید خوشبین بود. گذشته از این, من فکر میکنم ما این اتحاد و همبستگی جامعه ی هدف رو در اون سالها نداشتیم که اگه میداشتیم الآن شاهد زودتر مصوب شدن این لایحه بودیم, گذشته اینطور بود که هرکس سعی میکرد در منطقه خودش پیگیر مطالبات خودش باشه اما بنظر میرسه جامعه هدف به این نتیجه رسیده که چاره ی کار فقط در اتحاد و همبستگی برای احقاق حق هست و بس. چرا که اینطوری نه تنها افرادی که در یه کمپین هستند امکان بهدف رسیدن رو دارند بلکه, این پیگیریها قطعاً به نفع دیگران و آیندگان هم خواهد بود. ضمن اینکه از نظر من تنها مسأله مهم اشتغال افراد با معلولیت شدید هست و بس, چرا که فکر میکنم اگه اشتغال حل بشه مابقی مسائل خودکار حل خواهند شد.
موفق باشید.

سلام. آره خودمم خوبی آقا مهدی؟ فکر کنم شما اهل بابلسر هستی درسته؟ آره خودششه. ممننون از حافظه خیلی خوبت. بیا به هم دعا کنیم این قانون که بقول شما میلی هم نیازمند تصویبش بودیم اجرا بشه چون اجرا شدنش شرطه وگرنه این همه قانون در مجلس تصویب شد ولی شورای نگهبان اونارو نپذیرفت و بقول آمریکاییها اونارو وتو کرده. تا ببینیم!

درود
صادق جان نظارت اصلی ترین بخش امور مدیریتی و زمام حکومتی است ، متاسفانه به قول آخرین سخنرانی مسئولان ما به جای پاسخ گو بودن ، خودشان مدعی هستند ؟! و همواره مدعیان نیز دو قورت و نیمشان باقی است و سهمشان را هرگز از خدمت نبرده اند و این بخش مهم ترین مسئله ای است که با آن در سطح کلان ما با آن مواجه هستیم و این معضل هم در رده های بالائی شناخته شده است .و باز گو نمودن آن نیز حاکی از شناسائی دقیق این موضوع است .آن کسی که خواب است را خیلی راحت می توانیم بیدارش کنیم ولی آن شخصی که خودش را به خواب زده را هرگز نمی توان بیدارش کرد .بعد هم تا دلتان بخواهد هم قانون موازی بسیار د اریم که همه اینان کلی نوشته شده اند و هم نهاد نظارتی و بازرسی .بعد هم امروزه مشخص شده است که نهادهای نظارتی از چهار تا مندرج در قانون اساسی به هیجده مورد رسیده است که همه اینان خودشان مدعی هستند .به راحتی با احساسات مردم و تضییع حقوق مردم بازی می کنند و به راحتی حقوق های نجومی دریافت میکنند و حتی کمترین احساس ناخوشایند را هم ندارند تا حال و روز اقشار آسیب پذیر را درک کنند .تا زمانیکه همه مدعی باشند و همه دستوراتشان را از بالا دست بگیرند و تا زمانیکه خواست مسئولان بر قانون بچربد قطعا هیچ قانونی کارآمد نخواهد بود .بعد هم قانون در کلیه کشورها با جزئیات کامل تدوین می شود یعنی دقیقا جرم شناسائی شده و موازی با جرم تنبیه آن هم شفاف و واضح درج شده است و نظر قاضی با حدود و اختیارات وسیع در آن لحاظ نمی شود .اما ایران هر چه مسئولان بخواهند و بدانند قانون است ولی آنچه که قانون است را مجبور نیستند مسئولان ما بدانند ؟ و همانطور که در کامنت آقای عزیز زاده آمده اگر درست فهمیده باشم قانون قبلی طرحی بوده که مجلس تصویب کرده بود و بخاطر همین هم در دولت های قبلی و ماضی توجهی به آن نمی شد حالا مجلس با بخش نطارت با این گستردگی چه باید بکند .دیوان محاسبات مجلس هم در کلیه ذیحسابی های وزارت خانه ها و ادارات کل وجود دارد اما تفسیر و برداشت های شخصی و خصوصی این نمایندگان و همچنین ذیحسابان محترم موجب اعمال روشهای متعدد و مختلف در استان ها شده است و واقعا تا هنگامیکه قانون مصوب شود و آئین نامه های آن متعاقبا نوشته شود و بصورت کلی باشد و مجازات مسئولان فقط روی کاغذ نوشته باشد هیچ امیدی به اصلاح نیست .من هم دقیقا آینده خوب و روشن را برای خودم و همه هم نوعانم آرزومندم ولی تغییر و تحول را به تدریج و با هوشیاری مستمر میدانم و بخاطر همین هم این مصوبه پس از قانون ۸۳ می تواند اهمیت وجایگاه معلولان را در میان دولت کمی بیشتر از قبل برجسته نماید .بهامید روزهای خوب و قشنگ در پیش رو .قبل از هر کاری باید سازمان محترم بهزیستی نگرشش را نسبت به معلولان حل و رفع نماید .آموزش های لازم و ضروری برایشان تدوین و آموزش داده شوند .سامانه های قوی با نظارت دقیق وزارت تعاون شکل بگیرد البته که مسئولان خود سازمان درک بهتر و عالی دارند اما ادارات کل و همچنین شهرستان ها واقعا تحول و تغییرشان بسیار سخت و سیستم اداری اینان در سطح حداقل است .همه اینها باید مرتفع شود .اتحاد هم خوب است تا آنجائیکه مسئولان احساس خطر نکنند والا که بلائی می شود این اتحاد برای جان معلوان که نپرس و کمپرس

دیدگاهتان را بنویسید