خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

ارائه کتاب خودآموز TeamTalk برای نابینایان

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان به اطلاع می‌رساند این انجمن کتاب خودآموز TeamTalk برای نابینایان را که در آن کار با برنامه کنفرانس آنلاین TeamTalk در دو سیستم‌عامل ویندوز و اندروید آموزش داده شده است آماده توزیع کرده‌است.

برای اطلاع شما از مطالب این کتاب بخشی از مقدمه آن به حضورتان تقدیم می‌شود.

در سال‌های اخیر با گسترش فزاینده شبکه اینترنت در جهان، بستری مناسب برای تعامل کاربران، ورای موقعیت جغرافیایی آنها فراهم شده‌است که می‌توان از این بستر برای مقاصد مختلف بهره‌برد.

در این زمینه نرم‌افزار‌های متعددی با نقاط ضعف و قوت خاص خودشان ارائه شده‌است. از جمله این نرم‌افزارها TeamTalk است که از سال ۲۰۰۳ تا کنون امکان ایجاد کنفرانس‌های آنلاین را به صورت رایگان فراهم کرده‌است.

از آنجایی که این برنامه نسخه‌ای مناسب‌سازی‌شده برای کاربران نابینا دارد و اخیرا در ایران مورد توجه و استقبال این افراد قرار گرفته‌است؛ همچنین به دلیل پتانسیل بالای این برنامه برای ایجاد ارتباط و همکاری با دیگران، اعم از بینا یا نابینا، انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان در صدد برآمد تا کتاب خودآموز حاضر را برای آموزش کار با این نرم‌افزار بر روی دو سیستم‌عامل محبوب ویندوز و اندروید ارائه کند.

ساختار کتاب

مطالب این کتاب در چهار بخش، سیزده فصل و یک ضمیمه سازماندهی شده‌است:

  • بخش اول به مطالب و مفاهیم عمومی مربوط به TeamTalk اختصاص یافته‌است.
    • در فصل اول ابتدا به معرفی نرم‌افزار TeamTalk پرداخته‌شده‌است؛ سپس چرایی انتخاب این برنامه مورد بررسی قرار گرفته‌است و در ادامه سه مفهوم سرور، کانال و کاربر در TeamTalk تعریف و توصیف شده‌اند.
  • در بخش دوم به آموزش استفاده از نسخه ویندوز برنامه TeamTalk پرداخته‌ایم.
    • فصل دوم به راه‌اندازی و آشنایی اولیه با برنامه اختصاص یافته‌است؛ در این فصل نخست نصب برنامه را یاد می‌گیریم؛ پس از آن نگاهی کلی به پنجره برنامه می‌اندازیم و سپس با نحوه اتصال به سرور‌های عمومی و خصوصی و مشخص‌کردن نام مستعار آشنا می‌شویم.
    • در فصل سوم که مباحث مربوط به کانال‌ها در آن گنجانده شده‌است؛ ابتدا با نمای کانال‌ها آشنا می‌شویم و سپس مواردی از قبیل ایجاد یک کانال، اطلاع‌یافتن از مشخصات یک کانال، پیوستن به یک کانال و ترک آن و نهایتا به‌روزرسانی و حذف یک کانال را بررسی می‌کنیم.
    • در فصل چهارم کار با TeamTalk را آغاز می‌کنیم؛ در این فصل ابتدا با مشخص‌کردن نحوه فعال‌سازی میکروفون و تعیین متن و نوع وضعیت آشنا می‌شویم. سپس به گپ صوتی و گپ متنی در یک کانال و یا با یک کاربر خاص می‌پردازیم؛ پس از آن با پخش، آپلود، دانلود و حذف پرونده در یک کانال و نهایتا با ضبط کنفرانس آشنا می‌شویم.
    • فصل پنجم به عملیات مختلف مربوط به کاربران اختصاص یافته‌است؛ در ابتدا با نحوه مشاهده اطلاعات کاربران و سپس با تنظیم حجم صدا، ساکت‌کردن، انتقال، اخراج یا تحریم و مدیریت اشتراکات یک کاربر صحبت خواهیم‌کرد؛ در انتها هم با گزینه‌های Advance آشنا خواهیم شد.
    • در فصل ششم که به عملیات مربوط به سرور اختصاص یافته‌است؛ نخست به مدیریت کاربران یک سرور شامل ایجاد، تغییر مشخصات و حذف آنها می‌پردازیم؛ سپس نحوه‌ی مشاهده‌ی کاربران تحریم شده و رفع تحریم آنها، مشاهده و مدیریت کاربران آنلاین و ارسال پیام عمومی به همه کاربران حاضر در سرور را بررسی می‌کنیم؛ دست آخر هم در مورد مشاهده و تغییر مشخصات یک سرور صحبت می‌کنیم.
    • فصل هفتم به نحوه انجام تنظیمات برنامه شامل تنظیمات عمومی و تنظیمات مربوط به نمایش، اتصال، سیستم صوتی، صدا‌های رخ‌دادهای برنامه، صفحه‌خوان و کلیدهای میان‌بر اختصاص یافته‌است.
  • بخش سوم به آموزش نحوه استفاده از نسخه اندروید برنامه میپردازد.
    • در فصل هشتم راه‌اندازی برنامه مورد بررسی قرار گرفته‌است؛ در این فصل ابتدا با نحوه نصب برنامه آشنا می‌شوید؛ سپس صفحه اصلی برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در پایان با اتصال به سرور‌های عمومی و خصوصی آشنا می‌شوید.
    • در فصل نهم که به کار با کانال‌ها اختصاص یافته‌است، نخست با صفحه کانال‌ها آشنایی پیدا می‌کنیم و پس از آن ایجاد کانال، پیوستن به یک کانال و ترک آن و به روزرسانی و حذف یک کانال را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
    • در فصل دهم کار با TeamTalk را شروع می‌کنیم و با مواردی شامل کنترل‌های صدا، گپ صوتی، گپ نوشتاری در کانال و با یک کاربر خاص، اشتراک، دانلود و حذف یک پرونده در کانال آشنا می‌شوید.
    • فصل یازدهم موارد مربوط به کاربران را در بر دارد؛ در این فصل شما با نحوه‌ی اطلاع‌یافتن از مشخصات یک کاربر، تنظیم حجم صدای یک کاربر، انتقال یک کاربر از کانالی به کانالی دیگر و بالاخره نحوه اخراج یا تحریم یک کاربر آشنا می‌شوید.
    • در فصل دوازدهم، تنظیمات برنامه شامل تنظیمات عمومی، تنظیمات صداهای مربوط به رخدادهای برنامه، تنظیمات اتصال و تنظیمات سیستم صوتی مورد بررسی قرار می‌گیرند.
  • بخش چهارم و آخر این کتاب به نحوه ایجاد سرور خصوصی اختصاص یافته‌است.
    • در فصل سیزدهم که آخرین فصل این کتاب است، ابتدا سرور معرفی شده‌است. پس از آن دلایل، ملزومات و روند ایجاد یک سرور خصوصی مورد بررسی قرار گرفته‌است.
  • در ضمیمه ۱ چگونگی نصب اسکریپت TeamTalk برای Jaws مطرح شده.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتاب، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

توجه در استفاده

لطفاً در استفاده از کتاب به نکات زیر توجه فرمائید:

  • سیستم‌عامل‌های به کار گرفته شده در این کتاب ویندوز ۱۰ و اندروید نگارش ۶.۰.۱ می‌باشد.
  • گوشی تلفن همراهی که در این کتاب از آن استفاده شده، سامسونگ گلکسی s۵ می‌باشد.
  • نسخه ویندوز که در این کتاب از آن استفاده شده، Version 2017 (Build 17.3.7076.1026) و اندروید 15 می‌باشد.
  • نرم‌افزار TeamTalk نسخه ویندوز نگارش2.3.4893 به همراه اسکریپت این برنامه برای Jaws و فایل لازم برای افزودن ضبط با فرمت mp3 به برنامه، در پوشه‌ی Tools قرار داده‌شده‌اند؛ توجه داشته‌باشید که هم نرم‌افزار و هم اسکریپت آن به روزرسانی می‌شوند و برای استفاده بهتر از این نرم‌افزار‌ها، بهتر است آنها را به روز کنید.
  • در این کتاب، زبان پیش‌فرض برای کار در منوهای نسخه اندروید فارسی است؛ در عین حال کاربر در صورت تمایل می‌تواند با توجه به امکانات صفحه‌خوان، با تغییر زبان سیستم از سایر زبان‌ها نیز استفاده کند.
  • بهتر است در هر قسمت، پس از تمرین و تسلط نسبی به قسمت بعدی بروید.
  • عبارات دیگری که همراه صحبت‌های گوینده می‌شنوید، خروجی صفحه‌خوان‌ها، در بخش دوم Jaws نگارش 18 و در بخش سوم Talk back، نگارش 5.1 است. صفحه‌خوان، نوشته‌های خروجی برنامه‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند.
  • با کلمات و عباراتی که از صفحه‌خوان‌ها می‌شنوید به خوبی مأنوس شوید؛ زیرا وقتی با نرم‌افزارها، وب، رایانه و تلفن همراه کار می‌کنید؛ عملا توسط صدای آن‌هاست که می بینید.

محسن صدیقی مشکنانی، نصرالله رضائی حسین آبادی

برای تهیه این کتاب می‌توانید با تلفن ۰۳۱۳۶۶۸۷۰۳۳ روزهای فرد از ساعت ۱۲ تا ۱۴ و روزهای زوج از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به جز روزهای تعطیل تماس بگیرید و یا به بخش

فروشگاه سایت انجمن به نشانی

www.mnsi.ir

مراجعه کنید.

۲ دیدگاه دربارهٔ «ارائه کتاب خودآموز TeamTalk برای نابینایان»

سلام.
واقعا تشکر میکنم و به همچین آموزشی خیلی نیاز داشتم.
یعنی میتونه منو از اسکایپ بینیاز کنه و مثل اسکایپ بتونم باهاش تماس صوتی داشته باشم؟
مزیتش به اسکایپ اینه که همیشه کار میکنه و اگه به روزم نشه، غیر فعال نمیشه!

دیدگاهتان را بنویسید