خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

شهر خبر معلولین. انتشار 22 خبر در شمارگان پنجاه و ششم

سلااام به هم محلی های عزیز و گرامی.
جونم واستون بگه که سر انجام امسال تصمیم گرفتم پس از چهار سال دوری از درس و دانشگاه، شانسم رو برای کنکور ارشد اونم در دو رشته امتحان کنم.
رشته اصلی آب و هواشناسی زیر مجموعه علوم جغرافیا و ژئوفیزیک، و رشته شناور، روزنامه نگاری، زیر مجموعه علوم ارتباطات.
با توجه به زمان باقی مانده تا کنکور ارشد که دقیقاً دو ماه دیگه برگزار میشه، عملاً فرصتی برای مطالعه منابع درسی نیست، لذا برای کنکور سراسری، شانسی رو برای خودم قائل نیستم، اما یک نیم نگاهی به دانشگاه آزاد دارم تا ببینیم چی میشه.
علاقه اصلی خودم که همین آب و هواشناسی و تغییرات اقلیمی آب و هوا هستش، اما افسوس که هیچ کدوم از منابع درسی این رشته گویا نشده و اغلب کتب این رشته هم مبتنی بر جدول، نقشه و مباحث آماری هست که عملاً امکان تبدیل کتاب های اون با گوگل OCR هم وجود نداره. به همین خاطر اگه در این رشته قبول بشم، راه بسیار سخت و پر پیچ و خمی رو پیش رو دارم، اما لذت مطالعه در خصوص آب و هوا، منو به این سمت میکشونه
به هر حال، از این حرفا که بگذریم، پنجاه و ششمین شماره شهر خبر معلولین رو با گرداوری و تنظیم 22 خبر و گزارش خبری تقدیم شما عزیزان میکنم، به این امید که مفید فایده واقع بشه.

 

ایسنا: استفاده از خدمات اپلیکیشن پات برای نابینایان امکانپذیر شد

قائم مقام معاون فناوری اطلاعات شرکت ایران کیش از رونمایی اپلیکیشن جدید پات برای نابینایان خبر داد.
شهره آقابابایی در یک نشست خبری با اشاره به سرویس جدید اپلیکشین موبایلی پات،  اظهارداشت: از تیرماه سال جاری تاکنون در هر ماه، یک سرویس جدید به اپلیکیشن موبایلی پات افزوده شد و پات در حال حاضر امکان انتقال کارت به کارت به ۲۰ بانک را دارد.

قائم مقام معاونت فناوری اطلاعات شرکت کارت اعتباری ایران کیش ادامه داد: جدیدترین سرویسی که امروز از آن رونمایی شد، طراحی و پیاده سازی نسخه جدید اپلیکیشن پات برای نابینایان است.

آقابابایی توضیح داد: دلیل گرایش ما به سمت ایجاد این امکان این است که نابینایان مانند سایر مشترکان بتوانند از این خدمت استفاده کنند. وی درباره شرایط امنیتی این نسخه، گفت: این نسخه برای نابینایان، با رعایت نکات امنیتی لازم طراحی و تهیه شده و برای اطمینان از کاربردی بودن این نسخه، گروهی از نابینایان از این خدمات استفاده کرده و از کاربردی بودن آن اطمینان حاصل شده است.
آقابابایی افزود: یکی از برنامه های شرکت در سال ۹۷ رسیدن به سه برند اول اپلیکیشن موبایلی است. در ادامه این نشست، منعم طبری؛ معاون فن آوری اطلاعات ایران کیش کاربردی بودن این اپلیکیشن برای نابینایان را نکته ای قابل توجه عنوان کرد و افزود: سعی شد تا این نسخه اپلیکیشن با نرم افزارهای مورد استفاده نابینایان همخوانی داشته باشد. به همین دلیل تمامی ایکون ها شنیداری است تا برای نابینایان کارایی لازم را داشته باشد.
وی ادامه داد: برخی قابلیت های جدید نیز در آینده ای نزدیک به پات افزوده خواهد شد و در ماه های آینده خدمات جدید و جذابی ارائه می شود.

 

ایران سپید: دندانپزشک نابینا جاده صاف کن ورود معلولین به بازار کار می شود

درصد بالایی از نابینایان را میتوان مشاهده کرد که در اثر حادثه یا بیماری در سنین بالا بیناییشان را از دست داده اند و به اصطلاح خودمان دیر نابینا محسوب میشوند.
کنار آمدن با این رخداد و خو گرفتن با شرایط تازه حقیقتاً کار دشواری خواهد بود اما برخی هم هستند که نه تنها با دنیای جدید خو میگیرند، که پا را از این هم فراتر میگذارند و دست به کارهای بزرگ میزنند و تلاشی را آغاز میکنند برای این که بتوانند دنیا را برای همنوعانشان به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کنند.

جیتندر آگاروال، یکی از همین موارد است. دندانپزشک هندی است که بینایی خود را به دلیل  نوعی بیماری به نام دژنراسیون ماکولا، از دست داده. وی توانسته به ۱۰ هزار نفر از معلولین جسمی در یافتن شغل مناسب و ادامه حیات کمک کند.

دکتر جینتدر آگاروال، دندانپزشکی است که با وجود اختلال در بینایی توانسته موسسه ای با نام سارتاک اجوکیشن راه اندازی کند که در آن در حال حاضر به ۱۰ هزار معلول جویای کار آموزشهای لازم برای کاریابی را ارائه میدهد. در هندوستان بیش از ۲.۷ میلیون معلول جسمی زندگی میکنند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۱ در حدود ۲.۲۱ درصد از جمعیت کشور هند متعلق به گروهی است که به نحوی دچار ناتوانی جسمی هستند. در هندوستان این افراد در معرض خطرات زیادی هستند زیرا در بسیاری از بخشهای کشور هند، به دلیل پایین بودن میزان تحصیلات، عدم وجود امنیت برای زنان و موانع زیاد، افراد توانایی فائق آمدن بر محدودیتهای خود که ناتوانی جسمی یکی از این محدودیتها است، را ندارند.

اما در کشوری مانند هند که متأسفانه معلولین در امرار معاش و گذران زندگی با چالشها و مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند، وجود افرادی که هدف آنها کمک به این گروه است، بسیار مهم و تأثیر گذار است. جیتندر آگاروال، یکی از این افراد است که علیرغم از دست دادن بینایی خود، توانست خدمتی بزرگ در جامعه برای معلولین هندی ارائه دهد. او با راه اندازی سازمانی با نام سارتاک اجوکیشن، توانست مؤسسه ای را راه اندازی کند تا معلولین بتوانند با استفاده از آن مهارتهای لازم برای ورود به دنیای کسب و کار را به دست آورند. در سازمان تأسیس شده توسط آگاروال، بیش از ۱۰ هزار نفر توانسته اند مهارتهای لازم از جمله مهارتهای آی تی، PBO، و سایر مهارتها را برای راه یافتن به دنیای کسب و کار فراگیرند.

در سال ۲۰۰۴ میلادی آگارول که به عنوان دندانپزشک، فعالیت میکرد، بینایی خود را به دلیل ابتلا به نوعی بیماری با نام ماکولار از دست داد. او به مدت ۴ سال تلاش کرد تا راههای مختلف غلبه بر ناتوانی جسمی را فرا گیرد. او سعی کرد تا موانع مهمی که در هند بر سر راه افراد معلول برای ورود به دنیای کسب و کار است را شناسایی کند و سپس برای بر طرف کردن هر کدام از این موانع راه حلهایی را پیدا کرد.

او به جای اینکه بخواهد با سرنوشت خود بجنگد یا آن را قبول نکند سعی کرد تا کاری کند که به افرادی مانند خود برای ادامه بهتر زندگی کمک کند. ابتدا برای رسیدن به هدف خود یادگیری نرم افزارهای مختلف را شروع کرد. ولی به دلیل اینکه دچار اختلال بینایی بود در ابتدا میبایست یاد میگرفت که چگونه باید از محتویات نمایش داده شده در صفحه نمایش سر در بیاورد یا به عبارت ساده تر بتواند به نحوی محتویات صفحه نمایش را درک کند. از همین رو بود که سراغ صفحه خوانها رفت و سعی کرد به کمک این ابزار و اطلاعاتی که در خصوص محتوای صفحه در اختیارش میگذاشتند، کار با رایانه را فرا بگیرد.

بعد از یادگیری مهارتهای لازم، او تصمیم گرفت تا همین مهارتها را به افراد دچار مشکل جسمی نیز آموزش دهد. بنابراین در سال ۲۰۰۸ موسسه سارتاک را در دهلی راه اندازی کرد. هدف وی از تاسیس این موسسه آموزش مهارتهای روز دنیا به افرادی بوده که دچار اختلال بینایی بودند.

او در خصوص فعالیتهای خود به این نکته اشاره کرده است که در بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ میلادی وی شروع به جستجو و تحقیق در خصوص اینکه چگونه میتواند افراد دچار معلولیت ذهنی را به دنیای کسب و کار وارد کند، کرده است. و بعد از مدتی جستجو به این نتیجه میرسد که وجود موسسه ای برای آموزش افراد معلول در هند لازم و ضروری است.

در موسسه وی ۴ مدل آموزش برای یاد دادن مهارتهای مختلف به افراد معلول وجود دارد. آموزشهای ابتدایی، آموزشهای کارآموزی، آموزشهای شرکتی و همچنین آموزشهایی برای پزشکی و درمانی.

در برنامههای آموزشی پایه که در آن افراد بین سنین ۱۸ تا ۳۰ سال شرکت میکنند، در یک دوره آموزشی ۳ ماهه مهارتهای ابتدایی برای گذران زندگی را فرا میگیرند. بعد از اتمام دوره، افرادی که توانسته اند دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند، گواهی اتمام دوره دریافت خواهند کرد. دوره آموزشی شرکتی، که حداکثر ۱۵ روز طول میکشد، با هدف ارتقا مهارتهای حرفه ای شرکت کنندگان طراحی شده است.  در این دوره مهارتهای مختلف به صورت حرفه ای به فراگیران آموزش داده میشود.

در دوره کارآموزی افراد بین ۱۸ تا ۳۰ سال شرکت میکنند. در این دوره تمرکز بر روی افزایش قابلیتهای شغلی و همچنین ایجاد توانایی در افراد برای ورود به بازار اشتغال است. مدت زمان این دوره در حدود ۶۰ تا ۹۰ روز بسته به توانایی کارآموز است. این دوره در دو فاز ابتدایی که در آن افراد با مهارتهای پایه از جمله زبان انگلیسی و مهارتهای نرم افزاری آشنا میشوند و فاز دوم که در آن افراد آموزشهای حرفه ای تجارت نظیر خرده فروشی، IT و PBO را فرا میگیرند تشکیل شده است.

هر چند تمرکز اصلی این موسسه بر آموزش مهارتهای لازم برای ورود به دنیای کسب و کار است اما در حوزههای دیگر از جمله ابداع روشهای نوین برای  آموزشهای گسترده ، مشاوره به افراد معلول در مشکلات حقوقی، ایجاد ان جی اوهای مختلف و کارهایی از این دست نیز فعالیت دارد.

 

ایران سپید: بایدها و نبایدهای پیگیری در جامعه نابینایان

سهیل معینی در ستون سخن هفته شنبه 28 بهمن ایران سپید نوشت: یکی از پدیده های نامطلوب, اما متأسفانه نسبتاً رایج در جامعه افراد معلول از جمله نابینایان, طرح ادعاهای فراوان و عدم ارائه مستندات و وعده های مکرر برای ارائه مستندات همان ادعاهای مطرح شده است که البته همه این وعده ها نیز هیچ وقت محقق نمیشوند. از آخرین نمونه های این امر مثال میآورم: هفته گذشته شخصی از شهر خمین تماس گرفت و ادعا کرد در حالی که بسیاری از نابینایان آن شهر علیرغم استحقاق, مستمری دریافت نمیکنند, نابینایان هستند که شاغلند یا درآمد دارند و در عین حال مستمری هم میگیرند. نفس این امر عجیب نیست, چون داریم مواردی که این چنین هستند و ناشی از ضعف اطلاعات سازمان بهزیستی است, اما بخشی که روی صحبت این یادداشت است, این است که قرار گذاشتیم این فرد نام آنهایی که علیرغم داشتن شغل مستمری هم میگیرند را ارائه دهد تا افراد مستحق مستمری جایگزین شوند, اما هنوز روزی که قرار بود اسامی ارائه شود نیامده است و اطمینان دارم که نخواهد آمد. از این مثالها بسیار داشتم؛ چندی قبل قرار بود از یکی از شهرهای خراسان شمالی نامه ای به امضای عده ای از نابینایان نوشته شود تا امری را جهت بررسی به بازرسی سازمان بهزیستی ارجاع دهم؛ علیرغم تلفنهای یک نفر از دوستان و طرح ادعا, زمانی که قرار شد نامه ای به امضای دوستان مدعی فرستاده شود, دیگر تلفنهای هر روزه قطع شد. بدون سند صحبت کردن ضعف بسیار بزرگی برای نابینایان است که متأسفانه تحصیل کرده نیز هستند. این چنین سخن گفتن بدون مدرک اعتبار این افراد را کاهش میدهد. متأسفانه هنوز فرهنگ ادبیات شفاهی بدون مستند, وجه رایج ارتباطی جامعه نابینایان است. این آفت باید رفع شود وگر نه, بی اعتباری ناشی از آن متأسفانه میتواند از جانب جامعه به کل نابینایان و نه فقط عده ای از آنها تعمیم یابد, به ویژه در جایی که مسئولان باید روی صحبت نابینایان حساب کنند.

 

وبسایت پکتوس: استفاده از هوش مصنوعی و فرمان‌های دستیار google در گوشی جدید LG

کمپانی LG از بزرگترین تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند روز دوشنبه اعلام کرد که قرار است از قابلیت هوش مصنوعی در گوشی‌های تولید شده‌اش در سال ۲۰۱۸ استفاده کند. روندی که با عرضه‌ی گوشی LG V30 آغاز خواهد شد.
به نظر می‌رسد AI یا هوش مصنوعی، به کلید‌واژه‌ی محصولات هوشمند در ۲۰۱۸ تبدیل خواهد شد. ماه پیش LG در نمایشگاه CES پلتفرم تازه‌ای با نام Thinq را رونمایی کرد که قرار است هوش مصنوعی را به خانه‌ها بیاورد و لوازم خانگی هوشمند را به قابلیت هوش مصنوعی مجهز کند. بلندگوی مبتنی بر دستیار صوتی google هم از دیگر محصولاتی بود که LG آن را با هوش مصنوعی تجهیز کرده و قرار است به عنوان یکی از لوازم خانه به بازار عرضه شود.
LG می‌گوید برای تجهیز گوشی‌های جدید به هوش مصنوعی مرتبط با بینایی از بیش از صد میلیون عکس برای توسعه‌ی الگوریتم‌های مخصوص این کار بهره برده است. به کمک این قابلیت، وقتی کاربر نابینا دوربین خود را به سمت یک شیء یا منظره بگیرد، گوشی شروع به تحلیل می‌کند و با تشخیص محتوای تصویر، حالت مناسب برای عکس‌برداری را به کاربر نابینا اعلام می‌کند. گوشی برای عکسبرداری هشت حالت را متناسب با تصویر مقابلش به کاربر پیشنهاد می‌دهد که عبارتند از: پرتره، غذا، حیوان خانگی، چشم‌انداز، مناظر شهری، گل، طلوع و غروب خورشید.
به عنوان مثال وقتی قرار است از یک بشقاب هاتداگ عکس بگیرید، دوربین به طور خودکار حالت غذا را به شما پیشنهاد می‌دهد که در نتیجه تصویر دارای رنگ‌های گرم‌تری خواهد بود. LG همچنین وعده داده تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به کاربران کمک کند که بتوانند وبسایت یا محلی را که پایین‌ترین قیمت را برای کالای موجود در تصویر ارائه می‌کند، پیدا کنند. این اتفاق البته پیش‌تر توسط Ebay هم رخ داده بود اما این نخستین بار است که LG چنین تکنولوژی جالبی را در اختیار کاربرانش می‌گذارد.
LG همچنین قرار است بیست و سه فرمان حال حاضر را که برای استفاده از دستیار google در اختیار کاربرانش قرار داده به سی و دو فرمان افزایش دهد که بیشتر این فرمان‌ها مخصوص استفاده از دوربین گوشی خواهد رود. این فرمان‌ها از حالت‌های عکاسی نظیر عکس از غذا یا حالت پانوراما تا اسکن بارکد و انجام جستجو برای محتوای تصویر را در بر خواهد گرفت. همانطور که گفته شد، LG V30 نخستین گوشی هوشمندی خواهد بود که از قرار است این امکانات را در اختیار کاربرانش بگذارد.

 

ایران سپید: برگزاری جشنواره کتاب نابینایی و کمبینایی

برگزاری جشنواره های فرهنگی از سوی تشکلهای فعال اقشار مختلف جامعه, فرصت مناسبیست برای نشان دادن استعدادهای جامعه هدف از یک سو و محک زدن آن استعدادها برای ترسیم چشم اندازهای روشن در اعتلای سطح فرهنگی.  در همین زمینه, انجمن نابینایان ایران برای نخستین بار اقدام به برگزاری جشنواره کتاب با موضوع نابینایان کرده که هفته اول اسفند ماه جاری در تهران طی آیینی, برگزیده های خود را معرفی میکند. به همین بهانه با منصور شادکام, دبیر اجرایی این جشنواره گفتگو کردیم. این عضو انجمن نابینایان ایران درباره سیاستهای جشنواره چنین اظهار میکند: «امسال برای نخستین بار تصمیم گرفتیم جشنواره ای در حوزه کتاب, با موضوع نابینایان برگزار کنیم. با توجه به این که آمار دقیقی از تعداد تألیفات نابینایان نداشتیم, به نظرمان رسید جشنواره را در دو بخش آثار تألیفی خود نابینایان و همچنین آثار تألیفی افراد بینا در حوزه نابینایان را به عنوان بخش اصلی و رقابتی برگزار کنیم.» شادکام به تعداد آثاری که به دبیرخانه جشنواره رسیده اشاره میکند: «بنا بر فراخانی که منتشر کردیم, مهلت ارسال آثار از 21 آذر تا 21 دی ماه تعیین شد؛ بعد از پایان مهلت مذکور, زمان ارسال آثار را به مدت 10 روز تمدید کردیم. مجموعاً 79 اثر به دبیرخانه ارسال شد.» دبیر اجرایی نخستین جشنواره کتاب نابینایان در تشریح برنامه های این جشنواره, به بخش جانبی اشاره میکند: «علاوه بر بخش اصلی, بخشی هم ویژه ناشران تخصصی نابینایان اختصاص دادیم. منظورم از ناشران تخصصی نابینایان, مراکزیست که در زمینه ضبط و چاپ بریل کتب ویژه نابینایان فعالیت میکنند؛ مثل مرکز رودکی از تهران یا مؤسسه فرهنگی-قرآنی روشندلان اصفهان و… 15 اثر هم در این بخش به دستمان رسید.» عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان ایران در ادامه صحبتهایش, اشاره ای هم به شورای سیاست گذاری جشنواره میکند: «خوشبختانه در برگزاری این جشنواره سازمانها و نهادهای ذیربط همکاریهای خوبی با ما کردند. بر همین اساس, شورای سیاست گذاری جشنواره با حضور نمایندگانی از همین سازمانها و نهادها تشکیل شد که شامل: سازمان بهزیستی, نهاد کتابخانه های عمومی, معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, خانه کتاب و انجمن علمی و آفرینشهای معلولان است.» شادکام توضیحاتی هم در خصوص داوری آثار میدهد: «بر اساس تصمیماتی که در جلسات شورای سیاست گذاری اتخاذ شد, مقرر شد هر یک از اعضا به نمایندگی از سازمان و نهاد مشارکت کننده, بخشی از کار را بر عهده بگیرد. بر این مبنا, داوری علمی جشنواره را خانه کتاب ایران عهده دار شد که طی 30 جلسه آثار رسیده را بررسی کرد و از میان 79 اثر ارسالی به دبیرخانه, 13 اثر را شایسته حضور در مرحله نهایی دانست. از این 13 اثر, 9 اثر مربوط به بخش تألیفات نابینایان و 4 اثر مربوط به بخش نویسندگان بینا با موضوع نابینایان است.» دبیر اجرایی این جشنواره در پاسخ به سؤال ما پیرامون مقطع تاریخی تعیین شده آثار مؤلفان اظهار میدارد: «صادقانه بگویم, ما برای نخستین بار است که این جشنواره را برگزار میکنیم. در واقع هیچ آمار درستی از آثار تألیف شده با موضوع نابینایان, اعم از این که نویسنده نابینا باشد یا بینا, نداشتیم. احساس میکردیم آثار زیادی در این زمینه تألیف و منتشر نشده است. به همین علت مقطع تاریخی کتابهای تألیفی را از 1376 تا 1396 تعیین کردیم.» شادکام در پاسخ به سؤال دیگر ما راجع به استفاده از نظرات کارشناسان در زمینه نشر و همچنین دبیران و اساتید دانشگاه اظهار میدارد: «همان طور که گفتم, ما برای اولین بار است که چنین اقدامی میکنیم؛ بنا بر این طبیعیست نقایص زیادی در کارمان داشته باشیم. یکی از این نقایص, عدم استفاده از نظرات کارشناسی افراد صاحبنظر بود که به امید خدا در دوره های بعدی جشنواره, حتماً به سراغ این کارشناسان خواهیم رفت.» بر اساس این گزارش, نخستین جشنواره کتاب نابینایان از سوی انجمن نابینایان ایران دوشنبه هفتم اسفند ماه جاری, طی آیینی در فرهنگسرای اندیشه, با معرفی برگزیده ها به کار خود پایان میدهد.

 

ایران سپید: معرفی جایگزینی مناسب برای کتابهای صوتی

ایام امتحانات دانشگاهی سپری شده و حالا در روزهای پر درد سر و استرس انتخاب واحد و آغاز نیمسال دوم تحصیلی دانشجویان به سر میبریم. برای دانشجویان نابینا این روزهای خاص علاوه بر استرسهای معمول، یک نگرانی خاص را هم به دنبال خود دارد و آن هم چیزی نیست مگر معضل معرفی کتابهای تازه به عنوان منابع درسی از سوی استادان و ماجرای مربوط به جستجو و دوندگی برای یافتن نسخه صوتی هر کدام از این کتابها. خیلی وقتها ضرب المثل «آب در کوزه» در مورد بسیاری از ما نابینایان حسابی مصداق پیدا میکند. نمونه اش همین ماجرای معضل دسترسی ما به کتابها و سایر منابع مکتوب است. یک پرس و جوی ساده در میان نابینایان آشنا با رایانه به ما نشان میدهد که بسیاری از اهل فن با ابزار Google OCR آشنا هستند و کاملاً هم در جریان پشتیبانی بالنسبه قابل قبول این ابزار از زبان فارسی قرار دارند. اما واقعاً تعداد آنهایی که از این امکان برای تأمین منابع مطالعاتیشان استفاده میکنند، به طرز تعجب بر انگیزی اندک است. تصور میشود ابزاری که این چنین میتواند معضل قدیمی همه نابینایان را حل کند، محبوبیت بیشتری میان این قشر به دست آورد, اما عده زیادی از دانشجویان یا سایر نابینایان اهل مطالعه حتی این امکان را به عنوان یک امکان دم دستی و موقت هم به حساب نمیآورند.
Google OCR به ما امکان میدهد عکسی از نوشته چاپی تهیه کنیم و با بارگذاری عکس در حساب google از طریق Google Drive، از این ابزار بخواهیم تا عکس را به نوشته الکترونیکی قابل ویرایش تبدیل کند. البته بعد از اضافه شدن پشتیبانی از زبان فارسی، نابینایان خلاق ایرانی راه های میانبری هم برای این کار پیدا کرده اند که با جستجویی ساده در اینترنت میتوانید این راه ها را هم امتحان کنید. به این ترتیب، در مواقع ضروری دیگر نیازی به ماندن در صف طولانی ضبط کتاب مؤسسات و مراکز مختلف یا صرف هزینه های آنچنانی برای این کار نخواهید داشت و فقط کافی است یک دستگاه اسکنر میان قیمت خانگی و یک خط اینترنت پایدار و قابل اعتماد تهیه کنید تا بتوانید ظرف مدت کمتر از نیم روز، به پرونده الکترونیکی کتابهایتان دست یابید و آنها را به کمک Microsoft word یا هر ویرایشگر متن دیگر، مطالعه کنید. این ماجرا در مورد متون چاپ شده به فارسی به روشی که شرحش در بالا رفت انجام میشود و در باره کتابهای انگلیسی و برخی دیگر از زبانها هم میتوانیم از امکانات خارق العاده نرم افزار kurzweil برای تبدیل و مطالعه کتاب استفاده کنیم. اگر به دنبال انجام پروژه های طولانی و مفصل اسکن کتاب هستید حتماً در انتخاب اسکنر دقت کنید و به سراغ اسکنرهایی بروید که برای این کار طراحی شده اند. «plustek» از جمله برندهای معتبری است که انواع قابل قبولی از Book Scanner ها را تولید و عرضه کرده است که با نام تجاری «OpticBook» در بازار شناخته میشوند.

 

ایران سپید: با «RSS»،خبر هر لحظه در نوک انگشتان شما

کلمه RSS به قولی سرنام REALLY SIMPLE SYNDICATION و به قول کمی حرفه ای ترها سرنام RDF SITE SUMMARY است. ولی RSS سرنام هر چه باشد، پدیده ای است که امکان جمع آوری اطلاعات و اخبار را از سایت های مختلف فراهم می کند بدون این که مجبور باشید از این سایت به آن سایت سر بزنید.
ویژگی RSS هم مثل بقیه تکنولوژی های خوب، در سادگی آن است :یک فرمت سریع و استاندارد، شبیه همان بولتن های خبری است منتها به شکل الکترونیک. امروزه اکثر سایت های وب مهم به این بولتن ها مجهز هستند، از وبلاگ های شخصی گرفته تا سایت های خبرگزاری های بزرگ دنیا. برای گرفتن این بولتن ها کافی است نرم افزار مناسب این کار را در اختیار داشته باشید و بولتن مورد نظر را مشترک شوید. شاید فکر کنید خواندن خبرها که کاری ندارد، به صفحه اصلی سایت می رویم و خبرها را می خوانیم. اما حالتی را در نظر بگیرید که بخواهید 50 سایت مختلف را ببینید و تازه معلوم نیست این سایت ها اصلاً خبر جدیدی داشته باشند یا نه. با RSS نیازی نیست به 50 تا سایت سر بزنید. کامپیوتر شما به طور خودکار و با زمان بندی مشخص با این سایت ها تماس می گیرد و جدیدترین خبرها و اطلاعات را دانلود میکند. بنابراین، فقط از یک پنجره می توانید تمام اتفاقات روز را مشاهده کنید. بدین ترتیب هم در وقت تان صرفه جویی کرده اید، و هم در این همه اطلاعات اضافی که در وب وجود دارد گرفتار نشده اید. در میان انبوه نرم افزارهای rss خوان که در فضای اینترنت و به رایگان در اختیار کاربران قرار میگیرند، چندتایی هم هستند که از لحاظ شکل طراحی و سهولت استفاده، برای کاربران نابینایی که از صفحه خوانها بهره میگیرند مناسبترند. علاوه بر یک «add-on» که بر روی nvda نصب میشود و بدون نیاز به نرم افزار جانبی، امکان خواندن rss اخبار را در اختیار نابینایان قرار میدهدنرم افزار «Rss news reader» را میتوان به عنوان یکی از بهترین برنامه های rss خوان برای نابینایان به حساب آورد. این نرم افزار از طراحی بسیار ساده ای برخوردار است. کافی است وارد صفحه اصلی نرم افزار شوید و با کلیدهای جهتنمای بالا و پایین حرکت کنید تا نام وبسایتهایی را که به لیست علاقمندیهای خود اضافه کرده اید مشاهده کنید. سپس با فشردن دکمه tab بر روی هر یک از این نامها، میتوانید جدیدترین عناوین خبری منتشر شده در آن وبسایت را مطالعه کنید و با فشردن دکمه enter بر روی هر کدام از این عناوین وارد صفحه مربوط به آن خبر در وبسایت مورد نظر شوید. برای افزودن یک وبسایت به لیست علاقمندیها هم کاف ایست پس از یافتن آدرسس rss، آن را از طریق گزینه add feed به برنامه معرفی کنید. اگر تمایل دارید از این نرم افزار برای خواندن rss استفاده کنید میتوانید آن را از آدرس:
www.webbie.org.uk
دانلود و نصب کنید.

 

خبرگزاری تسنیم: تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان تا پایان سال در مجلس

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برطرف شدن ایرادات مطرح شده از سوی شورای نگهبان گفت: این اشکالات با حضور دبیر شورای نگهبان برطرف و لایحه تا پایان سال در مجلس به تصویب وبخشی از آن در سال ۹۷ اجرا خواهد شد.
انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به افزایش 10 درصدی مستمری مددجویان تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی (سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره)) در سال 97  اظهار کرد: این موضوع هم تکلیف قانون برنامه ششم و هم در بودجه 97 دولت تاکید شده است.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت لایحه حمایت از حقوق معلولان اظهار کرد: پس از تصویب این لایحه در مجلس و ارسال آن به شورای نگهبان و در ادامه اعلام ایرادات از سوی شورای نگهبان، این ایرادات با حضور  دبیر شورای نگهبان بررسی شده و به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده تا ما بتوانیم تا پایان سال این قانون را در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانیم.

محسنی بندپی بیان کرد: نمایندگان مجلس مصمم به تصویب لایحه اشاره شده هستند و این در حالی است اتفاق نظر خوبی برای حمایت از افراد دارای معلولیت در مجلس وجود دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: در لایحه بودجه 97 دولت، اعتبار لازم برای اجرای این قانون در سال 97 پیش بینی نشده بود و بر همین اساس سازمان بهزیستی رایزنی را فراکسیون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در مجلس شورای اسلامی،رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و رئیس مجلس شورای اسلامی انجام داده تا رقمی برای اجرا شدن بخشی از این قانون در بودجه 97 پیش بینی شود.

وی افزود: پرداخت حق پرستاری برای  نگهداری افراد دارای معلولیت، تعهدات بیمه پایه در حوزه‌های توانبخشی از مواردی است که در سال آینده اجرا خواهند شد.

محسنی بندپی تصریح کرد:550 هزار از مددجویان تحت پوشش بهزیستی و یک میلیون و 600 هزار نفر نیز از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) از ابتدای سال 97 افزایش 10 درصدی مستمری خود را از دریافت خواهند کرد.

 

وبسایت پکتوس: مروری بر تغییرات احتمالی در NVDA 2018.1

تا انتشار نسخه‌ی جدید NVDA یعنی نسخه‌ی ۲۰۱۸.۱ چیزی نمانده و احتمالاً به زودی شاهد این اتفاق خواهیم بود. برخی علاقمندان این صفحه‌خوان شاید دوست داشته باشند از همین حالا بدانند که در نسخه‌ی جدید با چه تغییرات و پیشرفت‌های احتمالی مواجه خواهیم بود. بنا بر این، بد ندیدیم در این مطلب اشاره‌ای داشته باشیم به برخی از این تغییرات احتمالی.
نخستین تغییر عمده، پشتیبانی NVDA از نمودار‌ّا در Microsoft word و powerpoint خواهد بود. به این ترتیب کاربران قادر خواهند بود درست مثل آنچه که در excel اتفاق می‌افتد، به محض قرار گرفتن در محیط یک chart یا نمودار، با زدن enter امکان مرور نمودار را فعال کنند و بعد از پایان کار، با escape صفحه را به حالت عادی باز گردانند. این کار برای کاربران Office365 هم با استفاده از کلید‌های جهتنما امکانپذیر خواهد بود.
«Touch Interaction settings»، نام بخش دیگری است که به قسمت preferances اضافه می‌شود که به کاربران امکان می‌دهد رفتار NVDA در صفحات لمسی را مدیریت کنند. به عنوان نمونه یکی از امکانات اضافه شده این است که کاربر می‌تواند از میان تایپ دو ضربه‌ای «یعنی همان الگویی که در حال حاضر وجود دارد» و touch typing «یعنی همان الگویی که به کاربر امکان می‌دهد انگشت خود را روی حروف بلغزاند و به محض رسیدن به حرف دلخواه، انگشت را از روی صفحه بردارد تا آن حرف درج شود»، یکی را به عنوان الگوی نوشتن انتخاب کند.
نکته‌ی دیگری که در نسخه‌ی جدید اصلاح می‌شود این است که تا به حال اگر کاربران ویندوز ۱۰ نسخه‌ی پاییزه گزینه‌ی Controlled Folder Access را از بخش windows defender فعال می‌کردند، دیگر نمی‌توانستند از امکان به روز‌رسانی خودکار NVDA استفاده کنند. گویا این مشکل هم حل خواهد شد و صفحه خوان به شکل خودکار به روز خواهد شد و دیگر نیازی به غیر فعال کردن Controlled Folder Access نخواهد بود.
گویا اوضاع پشتیبانی از Firefox quantum هم در نسخه‌ی ۵۸ قدری بهتر شده که البته به معنای پشتیبانی کامل از این نسخه نخواهد بود و پشتیبانی کامل، به نسخه‌ی آتی Firefox و NVDA موکول شده است.

 

ایران سپید: در تاریک ترین نقطه هم نور زندگی پیداست

پای حرف هایشان که بنشینی پر از افسوس ها و حسرتی است که در یک لحظه اتفاق افتاده لحظه ای که بعضی هایشان هیچگاه از یاد نمی برند و بعضی هم نمی خواهند به یاد آورند که چگونه مرکب نشین صندلی چرخدار شدند.
پای حرف هایشان که بنشینی پر از افسوس ها و حسرتی است که در یک لحظه اتفاق افتاده؛ لحظه ای که بعضی هایشان هیچگاه از یاد نمی برند و بعضی هم نمی خواهند به یاد آورند که چگونه مرکب نشین صندلی چرخدار شدند. تقدیری که در چند ثانیه کل زندگی شان را تغییر می دهد و آنها را وارد دنیای دیگر می کند. روزی پرستار بیمارستان بوده و به مردم خدمت رسانی می کرد و تمام    گلایه اش این بود که آنقدر سر پا می ایستد که پا درد امانش را بریده تا اینکه سرنوشت حادثه آفرین شده و او را از ایستادن منع کرد. تصادف اتومبیل عاملی شد تا خانه نشین شود. اما این تازه شروع ماجراست، ماجرای معلولان ضایعه نخاعی که حادثه، زندگی با شرایط  جدیدی را پیش پایشان  می گذارد. پذیرش این شرایط برایشان دشوار و اغلب باور پذیر نیست و نمی خواهند بپذیرند که دیگر آن آدم سابق نیستند.

توانبخشی رکن اصلی زندگی معلولان ضایعه نخاعی
راهی خیابان مولوی شدم تا به مرکز توانبخشی جلایی‌پور «مولوی سابق» برسم و از نزدیک بخش‌های مختلف آن را ببینم. به گفته رئیس سازمان بهزیستی در کشور ۲۵ هزار معلول ضایعه نخاعی داریم که با توجه به این آمار بالا که از طریق حوادث رانندگی یا کار روز به روز به تعدادشان افزوده هم می‌شود، باید ببینیم چه برنامه‌هایی برای این قشر که عمدتاً جوان هم هستند، در نظر گرفتند.
قرار امروزم با ناهید یارمحمدی است، تصویر ذهنی از این خانم نداشتم و نمی‌دانستم با چه کسی ملاقات می‌کنم  فقط می‌دانستم با  مدیر داخلی مرکز توانبخشی معلولین ضایعه نخاعی جلایی‌پور دیدار می‌کنم. با این خانم جوان راهی بخش‌ها و اتاق‌های مختلف مرکز شدیم از کلینیک درمان زخم بستر گرفته تا آب درمانی و اتاق کار با دستگاه. شلوغ‌ترین بخش این مرکز سالن کار با وسایل توانبخشی است. سری در این سالن چرخاندم، نمی‌دانم جای کلمه متأسفانه در این لحظه است یا نه ولی اکثراً جوان و کم سن و سال هستند.
سؤالی در ذهنم ایجاد شد که آیا تا به حال معلول ضایعه نخاعی با کمک این تمرین‌ها و دستگاه‌ها به بهبودی کامل رسیده است؟ یا توانسته روی پایش بایستد؟
خانم یار محمدی در پاسخ به این سؤالم  می‌گوید: «بله. جوان 24 ساله‌ای را داشتم که از ناحیه گردن دچار معلولیت و ضایعه نخاعی شده بود؛ با پشتکار و انجام برنامه‌های مداوم بعد از چند سال بهبود پیدا کرد و درحال حاضر می‌تواند بدون حتی استفاده از عصا روی پایش بایستد و فقط هنگام راه رفتن کمی پایش را روی زمین می‌کشد.
خواسته و توانمندی افراد را در هیچ زمانی نمی‌توان دست کم گرفت حتی اگر ضایعه نخاعی گردن باشد.»
همه در سالن مشغول فعالیت بودند و پزشکان و پرستارها به افراد کمک می‌کردند تا با دستگاه‌ها چند قدمی پایشان را حرکت دهند یا با گرفتن میله‌ها روی سطح صاف بایستند. طی گپ و گفتمان با یارمحمدی، دریافتم او در گذشته پرستار بوده و بعد از حادثه‌ای تلخ که 13 سال پیش برایش ایجاد شده است، این صندلی چرخدار همراه همیشگی‌اش شده است.
از او پرسیدم  افرادی که در سنین جوانی دچار این معلولیت می‌شوند چگونه با زندگی جدید وفق پیدا می‌کنند؟ در جواب این پرسش  مرا به اتاقی دیگر برد. فضای داخلی آن شبیه  سوئیت کوچک بود با تمام وسایل ضروری مثل (مبل، تلویزیون، میز کامپیوتر، حمام، دستشویی، سرویس ظرفشویی و اجاق گاز) یعنی فعالیت روزمره زندگی و… روی در اتاق نوشته شده بود؛ ADL =Activities of Daily Living
مدیر داخلی مرکز توانبخشی معلولین ضایعه نخاعی جلایی‌پور در تشریح این مکان می‌گوید: «این اتاق تصویر کوچک شده زندگی اصلی فرد است، ما معلول ضایعه نخاعی را به این اتاق می‌آوریم و به او آموزش می‌دهیم که از این پس با شرایطی جدید که دارد، چگونه کارهایش را خودش انجام دهد. به چه صورت از روی ویلچر روی مبل جابه‌جا شود، روی تختخواب برود، حمام بگیرد یا چگونه آشپزی کند، ظرف بشوید و… این اتاق تمرین آنهاست تا بیاموزند چگونه تنهایی از پس کارهایشان همچون گذشته برآیند.»
یک به یک اتاق‌های این مرکز را با هم دیدیم، مکان آخرمان اتاق مددکاری است. دو خانم جوان داخل اتاق نشستند با کلی پرونده و کاغذ روی میز، خوشرو و خوش برخورد بودند به شوخی گفتم ان‌شاءالله با مددجویان همین‌قدر خوشرو باشید. چرا که مددجویان گله‌های بسیاری از بد رفتاری و تندی مددکاران خود دارند و بسیار از مددکاران‌شان شاکی هستند. یکی از مددکاران در جوابم گفت: «ما خط مقدم بهزیستی هستیم مقابل توپ و تشر مددجویان. ما هم درک می‌کنیم وقتی فرد ضایعه نخاعی بدون ویلچر و عصا باشد یعنی چه و هر روز با صدها نفر در ارتباط هستیم چه ملاقات حضوری، چه گفت‌وگوی تلفنی اما دست ما نیست وقتی بهزیستی 35 ویلچر به ما می‌دهد و ما 100 عدد درخواست ضروری ویلچر از سوی مددجویان داریم چه می‌شود کرد با این کمبود بودجه و تجهیزات. پس دور از ذهن نیست که 65 نفر از ما شاکی باشند که چرا به آنها ندادیم. ما با بررسی فردی را که نیاز بیشتری دارد، انتخاب می‌کنیم اما این مسأله را مددجویان نمی‌دانند و همه فکر می‌کنند خودشان واجب‌تر از دیگری هستند، به همین خاطر است که شکایت از مددکاران هیچ وقت تمامی ندارد.»
بازدید تمام شد اما سؤال‌های متعددی در ذهنم دسته‌بندی شده منتظر جواب هستند، برای دستیابی به جواب‌ها با مدیر مرکز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی ایران به گفت‌وگو نشستم.

دوره طلایی معلولان راهی برای بازگشت به توانمندی
علی ضرابی درخصوص این سازمان مردم نهاد بیان می‌کند: «این سمن سال 1382 به طور غیررسمی  فعالیت خود را آغاز کرد و سال 1385 با دریافت مجوز از سوی سازمان بهزیستی فعالیتش را به صورت رسمی ادامه داد. واحدی که اکنون در آن هستیم، مرکز توانبخشی جلایی‌پور یا همان مولوی سابق است. این مرکز مدرن‌ترین و به‌روزترین مرکز روزانه کشور است و تمامی واحدهای توانبخشی در این مرکز دایر است.
این مرکز دارای بخش‌های مختلفی مانند کاردرمانی، الکتروتراپی و فیزیوتراپی مجهز به مرکز آب درمانی و کلینیک زخم بستر است. معلولان ضایعه نخاعی چه زیر نظر انجمن باشند یا نباشند با مراجعه به این مرکز تحت درمان و خدمات قرارخواهند گرفت.
اگر در این مرکز نتوانیم با توجه به شرایط و وخامت حال افراد، آنها را به طور کامل تحت درمان قرار دهیم با معرفی به مراکز درمانی شرایط را برای بهبود حال‌شان فراهم می‌کنیم.
به غیر از بخش‌های درمانی قسمت‌های آموزشی را هم ایجاد کردیم تا به معلولان کمک کنیم زندگی بهتری داشته باشند. واحدهایی همچون «ای‌دی‌ال» که به زبان فارسی می‌شوند  فعالیت‌های روزمره زندگی را ایجاد کردیم تا فرد معلول را خودکفا کنیم.»
وی در توضیح این بخش می‌افزاید: «فرد بعد از آسیب دیدگی یا همان معلولیت نیاز به آموزش‌های ویژه‌ای دارد تا به زندگی عادی بازگردد. اجازه دهید چرخه حضور فرد تازه معلول شده را برایتان بازتر کنم.  فرد بعد از مراجعه به این مرکز توسط مسئول فنی ارزیابی می‌شود، شرایط فعلی او مورد بررسی قرار گرفته و وارد دوره درمان و توانبخشی قرار می‌گیرد.
به طور میانگین فرد باید دو سال تحت نظر و مراقبت این چرخه باشد تا بتواند با شرایط فعلی‌اش کنار آید و به توانمندی نسبی در انجام کارهایش برسد.»
ضرابی با اشاره به دوران طلایی معلولان ضایعه نخاعی برای درمان و دریافت آموزش اشاره می‌کند و می‌افزاید: «آنچه که در برنامه‌های توانبخشی مهم است، حضور فرد در دوران طلایی معلولیت است. زمانی که فرد دچار آسیب می‌شود بعد از عمل‌های جراحی و کارهای بالینی از بیمارستان مرخص می‌شود که بعد از ترخیص از بیمارستان تا یک سال اول معلولیت را ما دوران طلایی می‌نامیم.  رشد و پیشرفت بدن در این  دوره بیشتر خودش را نشان می‌دهد و فرد می‌تواند توانایی‌های گم شده‌اش را  بازگرداند.
در این دوره ضرورت بخش «ای‌دی‌ال» خودش را نشان می‌دهد و در این قسمت ما کارهای روزانه را به فرد آموزش می‌دهیم. معلول ضایعه نخاعی باید بیاموزد چگونه به تنهایی از روی ویلچر  خودش را به تختخواب برساند یا برای رفتن به دستشویی، چطور از ویلچر روی صندلی ماشین بنشیند. فرد باید یاد بگیرد روی ویلچر چطور می‌تواند زندگی کند؛ چطور بر حسب شرایطش در کارها استقلال داشته باشد؛ آموزش می‌دهیم که چطور مستقل شود و کارهای شخصی‌اش را انجام دهد کارهایی از قبیل روش‌های سونداژ همه اینها در بخش ای‌دی‌ال آموزش داده می‌شود و همه  اینها کارهای بسیار دشواری است و یادگیری آن حداقل 6 ماه زمان می‌برد.
این انجمن جدای از کارهای توانبخشی همه کارهای پرستاری، تغذیه و… معلولان را بررسی می‌کند و هنگامی که نتوانیم خدمت مورد نیازشان را ارائه دهیم، با توجه به تفاهمنامه‌ای که با دانشگاه شهید بهشتی تهران منعقد کردیم، این خدمات در بیمارستان‌های زیر نظر دانشگاه به معلولان ارائه می‌شود.»
وی با بیان اینکه معلولان ضایعه نخاعی دراین مرکز به طور دوره‌ای ویزیت می‌شوند، می‌گوید: «تیم پزشکی مرکز متشکل از جراح‌ها، اورولوژها، نفرولوژها و… هستند که با حضور در این مرکز، معلولان را ویزیت می‌کنند.
در مرکز مولوی 22 نفر مشغول کارند که 15 نفر کادر درمان هستند، 2 مددکار و مابقی در بخش اداری و پذیرش هستند. ما دو شیفت کاری داریم تا خدمات به طور جامع و کامل به معلولان صورت گیرد با توجه به این تعداد نیرویی که داریم روزانه بین 70 تا 80 نفر را پذیرش می‌کنیم  اما روزهایی را هم داشتیم که تا 100 نفر به مرکز مولوی مراجعه کردند خدمات به آنها ارائه شد.
خدمات ما به توانبخشی و درمانی خلاصه نمی‌شود در سال جاری ما 10 کلاس آموزشی در بحث‌های توانبخشی مبتنی بر خانواده، مشکلات ناتوانی جنسی، کلاس‌هایی برای رفع افسردگی و مناسب سازی منزل را با حضور کارشناسان ژاپنی  داشتیم.»
ضرابی در پاسخ به سؤالم مبنی بر اینکه انجمن ضایعه نخاعی ایران فقط به تهرانی‌ها خدمات می‌دهد یا افراد از شهرهای دیگر را هم تحت پوشش قرار می‌دهند، می‌گوید: «این مرکز دو واحد دیگر هم دارد که یکی واحد روزانه آموزش و توانبخشی طرشت است که طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده تحت عنوان «خانه آرام پروانه‌ها» در آن انجام می‌شود و واحدهایی همچون  فیزیوتراپی، کاردرمانی، مددکاری، ارتوپد فنی کلینیک زخم بستر و مشاوره  را دارد؛ همچنین برای نخستین بار در این واحد مرکز «ساب اکیوت» یا همان مرکز بین راهی را تأسیس کردیم. واحد بعدی ما هم در تجریش است با این تفاوت که در مرکز تجریش کادر اداری و تیم جذب کمک‌های مردمی انجمن فعالیت می‌کنند. با توجه به اینکه عمده مراجعه کنندگان انجمن از سطح تهران هستند اما خدمات ما متعلق به همه معلولان ضایعه نخاعی کشور است و مراجعه کننده از سطح شهرستان‌ها را هم داریم.»

در صحبت های تان به بخشی به نام ساب اکیوت یا مرکز بین راهی اشاره کردید در خصوص این بخش و نیاز آن برای معلولان ضایعه نخاعی توضیحات بیشتری ارائه می دهید؟:« بیماران نخاعی بعد از ترخیص از بیمارستان باید به مراکز ساب اکیوت ارجاع داده شود. اما متاسفانه در کشور ما چنین مرکزی وجود ندارد . خانواده ای که معلول  نخاعی دارد عملاً نمی دانند باید چه کاری را انجام دهد، این مکان جایی است برای آموزش فرد معلول و خانواده اش.

فردی که تازه دچار معلولیت شده است در بخش ساب اکیوت بین 4 تا 6 ماه بستری می شود و آموزش های را می بیند و توانبخشی می شود. انچه که دراین بخش از اهمیت بیشتری برخوردار است اموزش خانواده فرد معلول است به طوری که باید فرابگیرند چگونه با شرایط جدید بیمار کنار ایند یا آنکه  فرد معلول به چه نوع مراقبت های نیاز دارد.

در کشورهای پیشرفته این مراکز جا افتاده است و برای فرد معلول با آسیب نخاعی تیمی تشکیل می شود و فرد حداقل 2 سال در اختیار این تیم برای آموزش و توانبخشی قرار می گیرد. هدف از توانبخشی بازگرداندن توانای فرد با توجه به آسیبی که دیده است.

انجمن ما در واحد طرشت این بخش را تاسیس کرده است و امکان بستری 15 نفر را به طور همزمان داریم این کار هزینه بر است ما برای انجام این کار ما نیاز به دستور العمل داریم  اما متاسفانه بهزیستی که سازمان متولی معلولان است هیچ دستور العملی دراین زمینه ندارد.

برای دوره شش ماه ما تیمی متشکل از پزشک عمومی، پرستار، بهیار، کاردرمان، فیزیوتراپ، روانشناس و ارتوپد فنی را نیاز داریم تا فرد در این مدت زیر نظر آنها قرارگیرد.حضور این تیم در کنار هم برای هر فرد داری معلولیت هزینه بسیاری در بر دارد به همین علت انجام این طرح تا کنون در کشور اجرایی نشده است.»

مدیر انجمن ضایعه نخاعی ایران در پاسخ به سوال دیگرم در خصوص میزان هزینه ای که برای هر فرد در این شش ماه رقم می خورد می گوید:« درماه برای یک معلول ضایعه نخاعی بین 13 تا 15 میلیون تومان هزینه برآورد شده است وبرای 6ماه 15 نفر مبلغی حدود دو میلیارد و نیم بودجه مورد نیاز است. با طی شدن این دوره فرد از بسیاری هزینه ها که درآینده ممکن از بر دوش دولت بگذارد رها می شود چرا که  معلولی ممکن است ظرف 4 ساعت دچار زخم بستر شود اما طول درمان وی 2 سال به درازا بی انجامد.»

خدماتی که در مرکز توانبخشی مولوی به معلولان ارائه می شود رایگان است؟ ضرابی در پاسخ به این سوال عنوان می کند:« تعرفه یا همان شهریه که بهزیستی برای معلولان تعیین کرده نفری 18 هزارتومان است که انجمن با توجه به شرایط بد اقتصادی خانوده های افراد معلول نفری 10 هزار تومان دریافت می کند.

با کمی بررسی  در پرونده های انجمن متوجه می شوید 60 تا 70 درصد معلولان را رایگان پذیرش می کنیم و شهریه مذکور از آنها دریافت نمی شود. سازمان بهزیستی برای هر پرونده ماهانه یارانه ای به مبلغ 381 هزار تومانی را به انجمن پرداخت می کند. انجمن یارانه 100 پرونده را دریافت می کند در صورتی که به طور میانگین ما 180 تا 200 نفر را پذیرش می کنیم و برای مابقی هیچ یارانه ای به ما تعلق نمی گیرد. یارانه ای که سازمان برای معلولان ضایعه نخاعی پرداخت می کند درواقع یک چهارم هزینه های است که مرکز برای این افراد انجام می دهد. اگر سازمان کمک های بیشتری به ما برساند می توانیم خدماتمان را به افراد بیشتر و باکیفیت بهتری ارائه دهیم.

ما مستجر بهزیستی در در مرکز توانبخشی مولوی هستیم و یک طبقه از ساختمان بهزیستی به ما اختصاص پیدا کرده است اما نه رایگان بلکه هم اجاره بهاء این مکان وهم هزینه آب، برق و … را پرداخت می کنیم.»

ضرابی در پاسخ به آخرین سوال در خصوص خدمات جانبی این انجمن می گوید:« این انجمن در سال  1395سه هزار سبد کالا به ارزش 300 هزار تومان به جامعه هدفش ارائه داد، 85 میلیون  مساعت مالی به افراد و خانواده های دارای فرد معلول ضایعه نخاعی، همچنین توزیع 300 ویلچر به صورت رایگان به معلولان و خدمات دیگر مثل ارائه تشک های مواج، واکر، عصا و… به معلولان صورت گرفت.

کمک ها و وسایل توانبخشی که بهزیستی می دهد بسیار ناچیز است به طوری که در واحد مولوی ما 400 پرونده دارد سال گذشته حدود 35 سهمیه ویلچربه این انجمن تعلق گرفت و ما در همین واحد 90 ویلچر به معلولان دادیم که بیشتر آن از هزینه های انجمن تامین شد.»

مدیر انجمن ضایعه نخاعی ایران که خود نیز با این معلولیت دست و پنجه نرم می کند در پایان صحبت هایش می گوید:« بیشتر معلولان ضایعه نخاعی در حوادث دچارآسیب می شوند و رنج سنی انها 20 تا 35 سال است و فقط 30 درصد مراجعه کنندگان ما خانم هستند و مردان بیشترین امار را در معلولیت نخاعی دارند اما حضور بانوان معلول ضایعه نخاعی در جامعه بسیار اندک است و آنها مشکلات خاص خود را دارند که نیازمند دریافت آموزش های ویژه هستند.

من یک بیمار نخاعی هستم می فهمم که معلولان ضایع نخاعی چه مشکلاتی و چه نیازهای دارد من می دانم زخم بستر چیست می دانم اگر فردی 6 ماه از منزل خارج نشود چه حال روزی دارد. نگاه مردم را دیده ام و برای همین قدم در میدان گذشتم تا راه پرپیچ و خمی که طی این سال ها تحمل کردم را دیگر هم نوعانم راحت تر عبور کنند. »

 

ایران سپید: بانک اطلاعاتی گمشده همه جا

سهیل معینی در ستون سخن هفته شنبه 21 بهمن ایران سپید نوشت: این روزها در جلسه تأسیس هر شبکه و تشکلی مینشینیم صحبت از ضرورت ایجاد یک بانک اطلاعاتی از افراد دارای معلولیت است. در دهه اخیر و همزمان با طرح ضرورت وجود بانکهای اطلاعاتی برای برنامه ریزی و اقدامات دراز مدت رفاهی به طور مداوم از ضرورت تأسیس بانکهای اطلاعاتی سخن در میان بوده است و چه پروژه ها و بودجه هایی برای این امر انجام و صرف نشده است. متأسفانه همچنان شاهد آن هستیم هنگامی که به اطلاعات مثلاً در مورد نابینایان دارای تحصیلات عالی یا شاغل یا فاقد مسکن یا هر اطلاعات دیگری نیاز است, خبری از وجود آن اطلاعات نیست. اما وقتی از تشکلها پرسش میشود که چند نفر عضو دارند, بلافاصله آمارهای عجیب و غریب ارائه میشود؛ اما اگر از همان تشکل بخواهی اطلاعات دقیقتری در مورد اعضایش ارائه دهد, میگود نداریم یا از ریز آن به نوعی شانه خالی میکند. آیا ساده ترین کار در هر تشکل تدوین فرمهای دقیق اطلاعات اعضا و ثبت در بانکهای اطلاعاتی نیست؛ به ویژه با کمک نرم افزارهای ویژه این کار که امروزه با بهای نازل در دسترس است. وجود اطلاعات واقعاً شرط الزامی هر گونه مطالعه اجتماعی و برنامه ریزیها رفاهی است. تا ندانی چه میزان از اعضای تشکلهای آسیبدیدگان بینایی کمبینا هستند و مهمترین علت کمبینایی آنها چیست؟ چگونه میتوان برای تهیه وسایل توانبخشی بینایی آنها برنامه ریزی کرد. متأسفانه مؤسسین تشکلها فقط به فکر تأسیسند و توجه کافی به امر ایجاد و بروز رسانی بانکهای اطلاعاتی خود را ندارند. این مشکل تا بالاترین سطح تصمیم گیری در سازمان بهزیستی قابل ردیابی است و وضعیت جمعآوری و طبقه بندی اطلاعات در این سازمان عریض و طویل اصلاً وضعیت بهتری نسبت به سازمانهای غیر دولتی ندارد. راه حل ضرورت ایجاد و تکمیل بانکهای اطلاعاتی از سوی تشکلهای غیر دولتی افراد معلول به عنوان شرط صدور مجوز و پروانه فعالیت این تشکلها از سوی دستگاه های صادر کننده مجوز است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان: جزئیات به‌کارگیری معلولان در سازمان‌ها

سازمان امور اداری و استخدامی کشور درباره به‌کارگیری معلولان توسط دستگاه‌های اجرایی توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد.
سازمان امور اداری و استخدامی کشور پیرو درج خبری در سایت اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با عنوان ” بسته تشویقی برای به کارگیری معلولان متوقف شد؟ ” در تاریخ 1396/10/24، برای شفافیت موضوع توضیحاتی ارائه کرده‌اند، که در ادامه می‌خوانید.
متن جوابیه سازمان اداری و استخدامی کشور به‌ این شرح است:
1- با توجه به تبصره 2 ماده 7 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب 16/02/1383 مجلس شورای اسلامی، 3 درصد از سهمیه‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی به معلولان اختصاص داشته و معلولان باید در آزمون‌های استخدامی شرکت و حد نصاب نمره لازم را کسب کنند و این موضوع در بند (ج) دفترچه چهارمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور به اطلاع داوطلبان ذی‌نفع رسانده شده است.

همچنین در تذکر 1 بند مذکور اعلام شده است که ” بدیهی است انتخاب افراد برتر جهت استفاده از سهمیه معلولان از طریق رقابت بین جامعه معلولان صورت خواهد پذیرفت و صراحتا اعلام شده است که سهمیه 3 درصد معلولان قابل تخصیص به سایر داوطلبان نبوده و در صورت عدم تکمیل، باقی‌مانده سهمیه سه در صد معلولان محفوظ خواهد ماند.” که در حال حاضر در اعلام نتایج به عمل آمده این امر کاملا رعایت شده است.

2- بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در اطلاعات چهارمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور، آمار معلولان معرفی شده در برخی از دستگاه‌های اجرایی که از محل سهمیه مذکور جهت انجام مصاحبه استخدامی و سایر فرایند‌های استخدام معرفی شده‌اند، در جدول زیر آمده است.

جزئیات به‌کارگیری معلولان در سازمان‌ها

شرح جدول: بانک سپه 2 مرد -بانک صنعت و معدن 2 مرد-بانک مسکن 1 مرد-سازمان انتقال خون ایران 1 زن- سازمان اسناد و املاک کشور 3 مرد – سازمان حسابرسی 1 زن- وزارت امور خارجه یک مرد و یک زن – وزرات اموزش و پرورش 27 زن و 29 مرد

3- ضمنا از معلولان عادی بر اساس نمرات مکتسبه، نسبت به نفرات آزاد از نمره بالاتری برخوردار بوده که به عنوان سهمیه آزاد معرفی شده‌اند تا امکان جذب تعداد معلول بیشتری در آزمون‌های استخدامی فراهم آید. در جدول زیر، آمار معلولان معرفی شده در برخی از دستگاه‌های اجرایی که بدون استفاده از سهمیه معلولان جهت انجام مصاحبه استخدامی و سایر فرایند‌های استخدام معرفی شده‌اند، آمده است.

جزئیات به‌کارگیری معلولان در سازمان‌ها

شرح جدول: بانک سپه، تعداد مرد 1 نفر تعداد زن –

بانک مسکن: تعداد زن 1 نفر تعداد مرد –

وزارت آموزش و پرورش: تعداد زن 4 تعداد مرد 10 نفر

 

خبرگزاری فارس: نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان معرفی شدند

همزمان با پایان یافتن آزمون انتخابی برای معرفی نمایندگان ایران در سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان جهان اسلام، احمد دباغ و امیدرضا رحیمی به عنوان نمایندگان ایران شناخته شدند.
حسین سیف‌اللهی دبیر اجرایی سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه نابینایان جهان اسلام از پایان یافتن آزمون انتخاب نماینده‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش نابینایان خبر داد و گفت: آزمون انتخابی برای معرفی نمایندگان ایران در سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان جهان اسلام، عصر امروز چهارشنبه دوم اسفندماه برگزار شد و دو نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی نابینایان مشخص شدند.

وی اظهار داشت: بر این اساس در رشته حفظ کل قرآن کریم «احمد دباغ» از استان قم و در رشته قرائت تحقیق نیز «امیدرضا رحیمی» از استان گیلان به عنوان نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان جهان اسلام معرفی شدند.

دبیر اجرایی سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه نابینایان جهان اسلام عنوان کرد: سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان جهان اسلام، سی‌ام فروردین تا ششم اردیبهشت ماه سال 97، همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

 

ایرنا: ساخت چشم مصنوعی با الهام از چشم انسان

محققان دانشگاه هاروارد با الهام از ساختار چشم انسان یک متالنز تطبیقی ساختند که در واقع یک چشم مصنوعی مسطح الکترونیکی است. این متالنز تطبیقی قادر است سه عامل موثر در تاری دید شامل فوکوس، آستیگماتیسم و جابه‌جایی تصویر را کنترل کند.
متالنز در واقع یک عدسی است که با استفاده از فراماده ساخته می‌شود. فراماده به ماده مرکبی گفته می شود که دارای خواص نامتعارف الکترومغناطیس بوده و دارای ضریب شکست منفی نور است. بدین معنی که این مواد نور را در جهت مخالف مواد عادی منکسر می‌کنند.
محققان برای ساخت این چشم مصنوعی ابتدا باید متالنز را در ابعاد بزرگ بسازند. متالنزها اختلالات کروی را با استفاده از مجموعه فشرده‌ای از نانوساختارهای کوچکتر از طول موج نور برطرف می‌کنند.
به دلیل ابعاد بسیار کوچک متالنزها، تراکم اطلاعات در هر لنز بسیار زیاد است. برای این که ابعاد یک متالنز از 100 میکرون به یک سانتیمتر افزایش یابد، اطلاعات لازم برای توصیف لنز 10 هزار برابر می شود. این حجم اطلاعات به چندین گیگابات فضای ذخیره‌سازی نیاز دارد.
به همین علت محققان از یک الگوریتم فشرده‌سازی جدید استفاده کردند تا امکان سازگاری متالنز را با فناوری‌های موجود در ساخت مدارهای مجتمع سازگار کنند.
در مرحله بعد باید متالنز جدید به‌گونه‌ای به عضلات مصنوعی متصل می‌شد که قابلیت متمرکز کردن نور را از دست ندهد. در چشم انسان ماهیچه‌های حلقوی وظیفه انقباض و انبساط عدسی را بر عهده دارند. محققان برای شبیه‌سازی این عملکرد از نوعی ماده کشسان و شفاف دی الکتریک استفاده کردند که به لنز متصل می‌شود و با استفاده از تغییرات ولتاژ می‌توان آن را کنترل کرد.
بدین ترتیب محققان توانستند متالنزی را بسازند که توسط عضلات مصنوعی کنترل می‌شود و تنها 30میکرون ضخامت دارد.
محققان در تلاشند تا کارآیی لنز را افزایش داده و ولتاژ موردنیاز برای کنترل آن را کاهش دهند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

 

وبسایت پکتوس: مخترع ۱۴ ساله عصای مجهز به GPS و دکمه‌ی خطر می‌سازد

«Riya»، بخش زیادی از روز‌های دبیرستان را به ساختن عصایی اختصاص داده که مجهز به حسگر باشد و بتواند کاربری عصای معمولی را برای نابینایان قدری ارتقا بخشد. این دختر نوجوان در مورد انگیزه‌اش از این کار می‌گوید: «جرقه زمانی در من زده شد که به خانه‌ی دوستی برای میهمانی رفته بودم و آنجا متوجه شدم مادربزرگ خانواده نابینا است و برای تردد کردن با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود.» با در نظر گرفتن شرایط مادربزرگ، Riya شروع به جستجو کرد تا ببیند نابینایان برای رفت و آمد از چه ابزار‌هایی استفاده می‌کنند. برایش خیلی عجیب بود که هر آنچه که نابینایان استفاده می‌کردند، در قرن گذشته ساخته شده بود. او در این باره می‌گوید: «الآن سال ۲۰۱۸ است و این خیلی احمقانه است که در عصر حاضر هیچ کس تلاشی برای به روز کردن این ابزار‌ها نکرده است.» با همین هدف بود که نمایشگاه علومِ مدرسه این فرصت را در اختیارش گذاشت تا با این مشکل دست و پنجه نرم کند.
طراحی یک وسیله‌ی کمکی هوشمند‌تر
اولین ایده‌ای که به ذهن Riya رسید، طراحی کفش‌های هوشمندی بود که بتواند با پیغام‌های صوتی و لرزشی، عابر نابینا را در مسیر راهنمایی کند. او از توسعه‌ی این ایده صرف نظر کرد چرا که با خود فکر می‌کرد اگر در زمان استفاده از این وسیله باتری کفش تمام شود، فرد نابینا دیگر هیچ وسیله‌ی کمکیِ دیگری در اختیار نخواهد داشت و بدون کمک رها می‌شود. این شد که به فکر طراحی وسیله‌ی دیگری افتاد. این دختر نوجوان در این خصوص می‌گوید: «علت این که به سراغ عصا رفتیم تا این تکنولوژی را رویش سوار کنیم این بود که در صورت از کار افتدن فناوری، کاربر نابینا بدون کمک نمی‌ماند و می‌تواند از قابلیت‌های مرسومِ عصا استفاده کند. ما دوست نداریم هیچ نابینایی را در موقعیت خطرناکی قرار دهیم. اگر این فناوری در کفش تعبیه می‌شد ممکن بود خطراتی برای کاربران به وجود آید. شناسایی این خطرات احتمالی و تعیین نقشه راه بر اساس آنها بسیار مهم است.»
ایده‌ی بعدی، اضافه کردن حس‌گر‌های فرا‌صوت، برای تشخیص موانع بالا‌تر از زانو به عصای سفید بود. موتور‌های لرزاننده در دسته‌ی عصا وظیفه‌ی آگاه کردن نابینا نسبت به این موانع را بر عهده داشتند.
Riya اما نمی‌خواست در این نقطه متوقف شود. این یک عصای هوشمند به حساب نمی‌آمد و Riya دلش می‌خواست چیزی که طراحی می‌کند در بازار اولین به حساب بیاید و به معنای واقعی امکانات تازه‌ای را در اختیار نابینایان قرار دهد.
افزون بر لرزاننده‌ی تشخیص موانع، Riya دکمه‌ای با نام «دکمه‌ی خطر» بر روی دسته‌ی عصا تعبیه کرد که در مواقع اضطراری موقعیت فرد نابینا را به اورژانس اطلاع می‌دهد. او همچنین یک GPS هم به عصا اضافه کرد که با استفاده از پیغام‌های لمسی می‌تواند مسیر صحیح را به نابینا اعلام کند. روش راهنمایی کردن این عصا اینطور است که مثلاً در هنگامی که کاربر باید به راست بپیچد، دسته‌ی عصا دو بار می‌لرزد و وقتی لازم است عابر نابینا بر اساس مسیر به چپ بپیچد، او را با یک بار لرزش آگاه می‌کند.
از دیگر امکاناتی که به این عصا اضافه شده می‌توان به تشخیص دهنده‌ی نور و آب، مکانیاب و یک بلندگو برای استفاده از GPS یا برقراری تماس با اورژانس اشاره کرد.
این دستگاه را یک میکرو کنترلرِ «Arduino» کنترل می‌کند.
در مسیر عملی کردن ایده‌هایش Riya لازم بود اختراعش را در جایی به نمایش بگذارد و در باره‌اش بازخورد بگیرد.
به نمایش گذاشتنِ اختراع
Riya برای نخستین بار الگویی از آنچه که قرار بود با همکاری هم‌کلاسی‌اش بسازد در نمایشگاه علوم مدرسه به نمایش گذاشت. این نوجوان کانادایی در باره‌ی ادامه‌ی مسیرش می‌گوید: «ما در نمایشگاه مدرسه جایزه‌ی اول را بردیم و به مسابقات علمی – مهندسیِ منطقه راه پیدا کردیم و آنجا هم چند جایزه به دست آآوردیم اما من به این قانع نبودم و این را آخر قصه تصور نمی‌کردم. این پروژه برای من چیزی فراتر از یک پروژه برای مسابقه‌ی علمی بود. من به راستی می‌خواستم زندگی نابینایان را متحول کنم.»
در قدم بعدی Riya پروژه‌اش را در یک کارگاه دو روزه با هدف طراحی وسایل کمکی به نمایش گذاشت. در کارگاه Hacking Health Hackathon, آنجا او توانست به کمک هشت مشارکت کننده‌ی متخصص شروع به طراحی بخش‌های پیشرفته‌ی این عصا بکند.
او در باره‌ی این تجربه می‌گوید: «در کمال تعجب، من تنها فردِ زیر بیست سال در آن گروه بودم< وقت بسیار خوشی را با آنها گذراندم و چیز‌های زیادی از آنها آموختم.»
در پایان این چالش دو روزه تیمِ Riya پروژه را در اختیار پنل بعدی یعنی گروهی از متخصصان صنعتی قرار داد.
این دستگاه توانست جایزه‌ی انتخاب مردمی را در hackathon از آن خود کند. مهم‌تر از این، Riya توانست یک فرصت کارآموزی در Medic به دست آورد. آزمایشگاهی برای طراحی نرم‌افزار، وابسته به کالج Mohawk در Hamilton در کانادا.
Riya در باره تجربه‌اش در Medic می‌گوید: «تمام طول تابستان را آنجا بودم و چیز‌های زیادی در باره‌ی کد‌نویسی و مدارات و کلی اطلاعات مفید در خصوص تجارت یاد گرفتم. به علاوه، این فرصت را هم داشتم که اختراعم را در کنفرانس‌های زیادی به نمایش بگذارم.»
قصه‌ی Riya به همین ترتیب با راه یافتن به محافل مخترعان و طراحان بزرگ‌تر ادامه پیدا می‌کند و سر آخر هم تیمی از مهندسان با او همکاری می‌کنند تا این ایده را به مرحله‌ی عمل برسانند اما آنچه در این میان برای خواننده‌ی ایرانی جالب می‌شود، نوعِ حمایتی است که در کشور‌های پیشرفته از یک ایده‌ی محض از سوی یک نوجوان به عمل می‌آید. مسیر نو‌آوری و اختراع قطعاً برای یک نوجوان مسیری پر پیچ و خم و تاریک و ناشناخته است اما به شکلی که در نقل ماجرای بالا دیده شد، با قرار دادن ایده‌های نوجوانان در معرض بررسی و قضاوت عموم و فراهم کردن فرصت‌هایی برای آموختن و تجربه‌ی بیشتر شاید بتوان از یک نوجوان بلند پرواز، یک مخترع حرفه‌ای ساخت و با ایده‌ها و نو‌آوری‌هایش، دنیا را به محلی بهتر برای زندگی تبدیل کرد.

 

ایران سپید: ناکارایی در مددکاری سازمان بهزیستی

سهیل معینی در ستون سخن هفته شنبه پنجم اسفند ایران سپید نوشت: یکی از رایجترین شکوایه های مددجویان سازمان بهزیستی رفتار و سطح آگاهی نامناسب مددکاران سازمان در ارتباط کاری خود با مددجویان است ممکن است در این شکایتها اغراقهایی وجود داشته باشد یا قضاوتها شخصی باشند یا در برخی موارد عدم آگاهی مددجو نسبت به وضعیت کاری مددکاران و فشار موجود روی آنها از علل شکایتها باشد, اما در یک چیز تردید نیست یکی از مهمترین بخشهای عملیاتی سازمان بهزیستی و صف نخست کارهای میدانی سازمان چگونگی مواجهه مددکاران با مددجویان است در این بخش ناکارایی چشمگیری قابل مشاهده است بی آن که بخواهیم زحمات بسیاری از مددکاران شایسته سازمان را نادیده بگیریم, اما نمیتوان از ضعفها و کمبودهای جدی در این بخش که متأسفانه مزمن نیز شده است سخن نگفت. قطعاً در این ناکارایی عدم تناسب تعداد مددکاران با مددجویان مراجعه کننده، عدم وجود پشتیبانیهای سازمانی از مددکاران در انجام صحیح وظایفشان نقش جدی دارد. اما در تداوم این علل باید به عدم بروز رسانی دانش مددکاران در موضوعات تخصصی مربوط به مددجویان و عدم تربیت مددکاران متخصص در حیطه های مشخص گروه های معلولیت اشاره کرد. بسیاری از مددکاران از بخشی به بخش دیگر منتقل میشوند, بی آن که آموزشهای لازم را ببیند, اما مهمترین نقص در این زمینه فقدان مکانیزم سازمانی ارزیابی و نظارت بر عملکرد مددکاران است. بارها مسئولان سازمان از وجود کمبودها در این بخش سخن گفتند, اما هیچ طرح و برنامه برای رفع این کمبود که از جمله نقش کلیدی که سازمان در اعتبار مددجویان دارد, اثری نیست. باید بخش ستادی سازمان سبک و بسیاری از کارکنان با آموزشهای لازم به بخش مددکاری منتقل شوند. متأسفانه واسپاری خدمات سازمان بهانه ای شده است برای عدم بهبود عملکرد سازمانی؛ قطعاً تشکلها معلولان رفع این نقص جدی سازمان بهزیستی را در دستور کار خود خواهند داشت.

 

وبسایت پارالمپیک: حضور شطرنجبازان نابینا در مسابقات جام فردوسی

مسئول انجمن شطرنج فدراسیون نابینایان از حضور ۱۵ شطرنجباز در رقابتهای بین المللی جام فردوسی که از ۱۱ تا ۱۸ اسفند در مشهد برگزار میشود، خبر داد. علی اکبر هدهدی گفت: ۱۰ نفر نخست جدول آقایان مسابقات قهرمانی کشور و 5 نفر نخست جدول بانوان که قرار است به اردوهای تیم ملی دعوت شوند، در مسابقات بین المللی جام فردوسی شرکت خواهند کرد. وی افزود: در این رقابتها، میزان سطح آمادگی ورزشکاران را ارزیابی میکنیم تا برای حضور در اردوهای آمادگی دعوت شوند. اردوهای تیم ملی از هفته آخر فروردین آغاز خواهد شد. مسابقات قهرمانی کشور نیز اردیبهشت انجام میشود. از میان این ورزشکاران به اردوهای تیم ملی دعوت خواهیم کرد تا به بازیهای پاراآسیایی جاکارتا و همچنین رقابتهای جهانی اعزام شوند. هدهدی در پایان گفت: مسابقات جهانی شطرنج نابینایان بعد از بازیهای پاراآسیایی جاکارتا برگزار خواهد شد و رقابتهای جوانان جهان نیز اواخر تیر ماه برگزار میشود که حد اقل دو نفر را به این بازیها اعزام خواهیم کرد.

 

ایران سپید: افتتاح اولین مرکز اشتغال حمایت شده (SE) در رعد

مراسم افتتاحیه مرکز اشتغال حمایت شده رعد 24 بهمن با حضور مسئولان سازمان بهزیستی و مدیران انجمن های مردم نهاد در محل مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد برگزار شد.
در ابتدای مراسم  افتتاحیه مرکز اشتغال حمایت شده فرجاد بابازاده یکی از نمونه‌های موفق رعد در زمینه پیاده‌سازی اشتغال حمایت شده به بیان تجربه خود از این روش پرداخت. بابازاده که با گذراندن یک دوره کارآموزی یک هفته‌ای در استارت‌آپ چیلیوری موفق شده بود نظر مساعد مدیران شرکت را جلب نماید، اکنون به استخدام این استارت‌آپ درآمده و از وضعیت شغلی پایداری برخوردار است.

سپس یکی از مدیران ارشد چیلیوری ضمن تقدیر از همت و پشتکار فرجاد، تعهد کاری وی را مثال‌زدنی عنوان و شرکتهای دیگر را نیز به همکاری با افراد دارای معلولیت ترغیب کرد.

در ادامه مراسم، محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی کشور در همایش اشتغال های حمایت شده در مجتمع اموزشی نیکوکاری رعد در خصوص اشتغال افراد دارای معلولیت گفت: با ایجاد اشتغال پایدار برای این افراد انها از انزوا خارج شده و جامعه می تواند از توامندی انها بهره مند شود.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در زمینه اشتغال معلولان طرح های مختلفی را داشته و تسهیلات خاصی را برای کارفرمایان در نظر گرفته است.  بهزیستی ۵۵ میلیارد تومان برای تثبیت شغلی معلولان به بیمه کارفرمایان اختصاص داده است. بندپی افزود: حق ارتقای کارایی از دیگر تسهیلات بهزیستی به کارفرمایانی است که معلولان را استخدام می کنند همچنین سازمان ۹۰۰ میلیارد تومان وام تبصره ای با بهره ۴درصد دراختیار کارفرمایان قرار می دهد.

از یک میلیون و سیصدهزار معلولی که در سامانه بهزیستی ثبت شده اند استعدادهای بیشماری وجود دارند و در پی آن هستیم تا جامعه این استعدادها را بشناسند و از انها استفاده کنند.  امروزه همه جوامع بشری برای رشد و توسعه نیازمند افراد توانمند هستند که این توانمندی صرفاً فیزیکی نیست بلکه شامل کسب مهارت و حرفه‌آموزی و نقش‌آفرینی در جامعه، تولید و اقتصاد است.

در ادامه این مراسم منصوره پناهی، مدیرعامل مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد با اشاره به این که پیش از افتتاح رسمی این مرکز، فعالیت‌های فراوانی توسط مجتمع رعد انجام شده است، گفت: در مدتی که مرکز فعال بوده است، دستاورد ما 27 شغل پایدار، 37 نفر حضور در دوره کارآموزی، 14 نفر خوداشتغالی و ارتباط با بیش از 300 کارفرما بوده است.

پناهی ضمن تشکر از همراهی و حمایت همه‌جانبه مسئولان سازمان بهزیستی کشور، دست یافتن به این گستردگی در ارائه خدمات را بدون همراهی این این افراد غیرممکن خواند و افزود: هنگامی که از سوئد به ایران بازگشتم و استقبال مسئولان و توان یابان را از این روش دیدم، دریافتم که اکنون بهترین فرصت برای راه‌اندازی و توسعه اشتغال حمایت شده در ایران است.

اشتغال حمایت شده، روشی است برای تامین شغل پایدار برای معلولان که به انها  آموزشی داده می شود و این افراد تبدیل به کارمندان ماهری خواهند شد. این روش کلید پیدا کردن مشاغل مناسب بر اساس مهارتها و محدودیتهای افراد است. بعد از ملاقات کارجو با مشاوری که در آموزش کارکنان دارای معلولیت تخصص دارد، یک نفر به عنوان همیار شغلی به کارجو معرفی میشود.

نقش همیار شغلی، منطبق کردن مهارتها و تواناییهای یک کارجوی دارای معلولیت با مشاغلی است که میتواند بر عهده بگیرد. همیار شغلی در فرآیند پیدا کردن شغل، کارجو را همراهی میکند و پس از آن نیز برای کمک به فرد، در محل کار وی حاضر شده و به صورت شخصی با او همکاری میکند تا کارمند به استقلال لازم برسد.

پناهی در پایان صحبت هایش بیان کرد: استخدام یک فرد دارای معلولیت، معامله‌ای برد-برد است و شرکت کارمندی متعهد و سخت‌کوش به دست آورده و فرد دارای معلولیت هم فرصت می‌یابد ارزشهای خود را در محیط شغلی بروز دهد.

 

وبسایت پارالمپیک: هدف من هموار کردن راه برای نابینایان است

الهه قلیفلاح که با یک ماه تمرین در رشته پارا اسکی در مسابقات جام جهانی آلمان شرکت کرد، گفت: از سال ۸۷ تمریناتم را در رشته دو و میدانی آغاز کردم و هر سال روی سکوی قهرمانی بودم. با افرادی که همکلاس من نبودند رقابت کرده و صاحب مقام شدم. وی افزود: در رقابتهای دو و میدانی قهرمانی کشور امسال شرکت کرده بودم که عیسی ساوه شمشکی (رئیس انجمن پارا اسکی) برای استعدادیابی به محل برگزاری رقابتها آمده بود؛ مربی من از ایشان پرسید: آیا میتوانیم ورزشکار نابینا هم معرفی کنیم؟ آقای ساوه شمشکی هم پذیرفتند. ملی پوش پارا اسکی ایران که از اول اسفند ماه در اردوی آمادگی تیم ملی شرکت خواهد کرد ادامه داد: در شهر خودم زنجان تمرینات بدنسازی و دو و میدانی را انجام میدادم و وقتی وارد اردوی اسکی شدم، مدتی برف نیامد و تمریناتم را با رول اسکی انجام میدادم. فقط هفت جلسه آخر برف بارید که من برای اولین بار روی برف پای گذاشتم و در ایران، هفت جلسه اسکی بازی کردم. بعد از آن، برای شرکت در مسابقات جام جهانی به آلمان سفر کردیم. این رقابتها از سطح بالایی برخوردار بود و سه کلاس مسابقات نابینایان ادغام شد و من در این مسابقات، عنوان دوازدهم جهان را به دست آوردم. در حال حاضر نیز شانس زیادی برای کسب سهمیه بازیهای پارالمپیک زمستانی دارم. این رقابتها، آخرین پله ورزشی است و امیدوارم در این مسابقات نتیجه خوبی کسب کنم. هدف اصلی من این است که راه را برای همه نابینایان هموطنم هموار کنم تا به ورزش روی آورند. قلیفلاح همچنین قصد دارد در مسابقات انتخابی دو و میدانی که اردیبهشت ماه برای بازیهای پاراآسیایی جاکارتا برگزار میشود نیز شرکت کند. وی در این ارتباط اظهار داشت: من دونده استقامتی نابینایان هستم و قصد دارم در رقابتهای انتخابی تیم ملی شرکت کنم تا برای مسابقات پاراآسیایی جاکارتا انتخاب شوم.

 

ایران سپید: راه اندازی استخر اختصاصی برای نابینایان در تهران

استاندار تهران، اولین استخر ویژه نابینایان در محله هرندی را افتتاح کرد. در این مراسم، مقیمی استاندار تهران، فرهادی فرماندار، محسنی شهردار منطقه 12، مظلومی رئیس فدراسیون و روغنی رئیس هیأت تهران حضور داشتند. این استخر در زمینی به مساحت ٣۴۵0 متر و با مشارکت فدراسیون نابینایان ساخته شده است. برای مناسب سازی فضای این استخر، 4 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه شده که از سال 87 تا 92، استانداری بودجه ساخت و ساز این استخر را به مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون تومان پرداخت کرده است. از سال 94 تا امروز نیز فدراسیون نابینایان 2 میلیارد تومان برای استخر و آکادمی گلبال که در طبقه بالای این استخر قرار دارد، هزینه کرده است. استاندار تهران گفت: ورزشگاه هرندی یک مجموعه کامل است که میتواند محلی جهت کسب درآمد برای فدراسیون نابینایان و ارائه خدمات به دیگر فدراسیونهای ورزشی باشد. وی تصریح کرد: ما از فدراسیون نابینایان، در راستای تکمیل کردن پروژه های این مجموعه و آکادمی گلبال، حمایت خواهیم کرد و حاضریم 150 میلیون تومان بابت هزینه پارکت ارتجاعی فضای داخل سالن گلبال پرداخت کنیم. محسنی، شهردار منطقه 12 نیز از حمایت 150 میلیون تومانی این سازمان برای تکمیل این آکادمی خبر داد.

 

فدراسیون نابینایان: اعلام اسامی نفرات دعوت شده به تیم ملی گلبال

اولین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی گلبال آقایان جهت شرکت در رقابتهای جهانی سوئد، از 29 بهمن، در تهران آغاز شده و تا ششم اسفند ماه ادامه خواهد داشت. در این مرحله از اردو، 12 ورزشکار به اردوی تیم ملی دعوت شده اند که تمرینات خود را زیر نظر مهدی نباتی به عنوان سرمربی و محمدکرم کولیوند به عنوان مربی انجام میدهند. دعوت شدگان به این مرحله از اردو را مصطفی شهبازی، میلاد سوری، مصطفی نصیری، محمد سرنجی، محسن جلیلوند، محمد منصوری، رضا توکلی، حسن جعفری، مجید فلاح، جواد شیردل، مهدی عباسی و خلیل شهریارنسب تشکیل میدهند. یکی از نقاط قابل توجه در این لیست، بازگشت حسن جعفری به تیم ملی پس از دوری دو ساله است که به علت اختلاف با سرمربی وقت، از تیم ملی کنار گذاشته شد.

 

خبرگزاری مهر: لزوم بازنگری در قوانین استخدامی برای ورزشکاران معلول

علی اصغر هادیزاده، نایب رئیس فدراسیون نابینایان گفت: قوانین استخدامی کشور نگاه درستی به معلولان ندارد و میبایست این قوانین اصلاح شوند. وی افزود: در تدوین این قوانین، یا اشتباهی صورت گرفته یا قانون گذار ارزیابی دقیقی از شرایط ورزشکاران معلول نداشته است. در جلسات متعددی که با سازمان امور استخدامی کشور داشتیم، این خلأها مطرح شده و لازم است ساز و کار استخدام به نفع معلولان تغییر کند. هادیزاده بیان داشت: برای مثال، در قوانین استخدامی، فرصتهایی برای فرزندان قهرمانان پیشبینی شده، حال آن که ورزشکاران معلول ما در وضعیت فعلی خود دچار مشکل هستند. اکثر آنها شغلی ندارند و ازدواج نکرده اند، چه برسد به این که بخواهند فرزندی داشته باشند. از سوی دیگر، در قوانین استخدامی، قهرمانی در مسابقات پارالمپیک مطرح شده، در حالی که تعداد قهرمانان پارالمپیک محدود است و باید برای این قشر، قهرمانی در مسابقات پاراآسیایی نیز در نظر گرفته شود.

۱۸ دیدگاه دربارهٔ «شهر خبر معلولین. انتشار 22 خبر در شمارگان پنجاه و ششم»

درود بر امیرِ همیشه در صحنه. به نظرِ ما, این که به رشته ای علاقه مندی: و برای پیشرفت و تکمیلِ دانشِ خود در آن رشته تلاش میکنی قابلِ تحسین است. و باور داریم که با سماجت و پشتکاری که از تو سراغ داریم قطعن موفق خواهی بود. جغرافیا ما را: به یادِ آقای زیایی با آن شوخ طبعیِ مخصوصِ خودش می اندازد. دوست داریم کمی به گذشته بر گردیم. آنجا که در مسابقاتِ گلبالِ دهه فجر با شور و شوق رویِ آسوالطِ مدرسه شیرجه میزدیم. شلوارهایمان به همراهِ دست و پایمان پاره پوره میشدند. و آن فینالی که شما را با زحمت بردیم دلچسبترین مسابقه بود. شاد باشی دوستِ من

سیمرغ سلام. امیدوارم بتونم در رشته مورد علاقه ام ادامه تحصیل بدم.
اگه مشغله های کاری و زندگی و این آرمان کوچولو بذاره خخخ.
گفتی آقای زی یابی. یادش بخیر. یادم نمیاد در درس جغرافیا نمره زیر ۲۰ داشته باشم. برگه امتحانات هم کلاسی ها رو در جغرافیا من صحیح میکردم و بعضی وقتا هم که آقای زی یابی حوصله نداشت، به ویژه وقت هایی که درس مربوطه در باره آب و هوای استان های کشور بود، من سر کلاس درس میدادم.
گفتی گلبال. یاد مسابقات گلبال دهه فجر و جام رمضان به ویژه اون فینالی که زیر بارون شدید برگزار شد بخیر.
چه دوران خاطره انگیزی بودن.

سلام. بله به احتمال بسیار زیاد همینطور خواهد بود.
توضیحات آقای معینی در ستون چهار دیواری در این ارتباط:
بسیار از سرنوشت لایحه پرسش میشود که باید بگویم در شورای نگهبان است و روند بررسیهای خود را طی میکند که به احتمال زیاد طول نخواهد کشید. هرچند، چند بار تذکر داده ایم که حتی در صورت تأیید لایحه و تبدیل آن به قانون که البته اتفاق بسیار مبارکی خواهد بود, اما بسیاری از ظرفیتهای این قانون منوط به تخصیص بودجه است که چون تصویب آن به پس از تصویب بودجه سال ۹۷ موکول شد, عملاً این ظرفیتها در سال آینده در شکل عمده آن قابل تحقق نیست. اما باز به دو نکته باید توجه کرد؛ نمایندگان مجلس تخصیصی ۱۵۰ میلیارد تومانی را به طور ویژه برای لایحه حقوق معلولان از دولت درخواست کردند تا حد اقل بخشی از لایحه در سال آینده بودجه داشته باشد و نکته دیگر آن که آن بخش از مواد که به بودجه مستقیم احتیاج نداشته باشد قابلیت اجرایی خواهد داشت.

سلام و عرض ادب
امروز خبری در ایران سپید منتشر شد به نام اپلیکیشن مبایلی پات برای نابینایان راه اندازی شده
میشه این را پیگیری کنید
اگر چنین چیزی هست باید در دسترس عموم قرار بگیره و اگر نیست
نباید اخبارش در ایران سپید منتشر بشه
منبع خبر سایت ایران سپید است
این برنامه اگر تولید شده ما در سایت ها ندیدیم
موفق باشید

صادق سلام. اگه آخرین ورژن نرم افزار پات رو از بازار دانلود کنی، کاملا برای نابینایان دسترس پذیر هستش و همه ی بخش ها رو تاکبک پشتیبانی میکنه.
خبر درست تنظیم نشده بود و این حس به کاربر دست میده که انگار نسخه ای جداگانه برای نابینایان طراحی شده. در حالی که چنین نیست و کافیه آخرین نسخه اون رو دان کنی و حالشو ببری.
در هفته آتی مطلبی کاملتر در همین زمینه در ایران سپید منتشر خواهد شد. منبع این خبر ایسنا و سایت خود شرکت ایرانکیش بود و ایران سپید صرفاً نشر دهنده اون.

سلام
واقعا خسته نباشید و تشکر
ضمنا من با پات چند بار تلاش کردم کار کنم فقط یه بار تونستم به نتیجه برسم
اما خیلی دسترس پذیریش خوبه
ولی راستی! نرم افزار ۷۲۴ کار باهاش راحت تر هست
من هر بار که باهاش کارت به کارت کردم موفق شدم و به نظر من حتی از پات هم دسترس پذیر تر هست.

تو بازار بزنی پات، همون اولی آخرین ورژنشو میاره.
اون خطا هم میتونه به خاطر نوسانات نت باشه شاید.
در کل اگه نظر منو بخوای، هیچ چیز امنتر از اینترنت بانک و اپلیکیشن های اختصاصی خود هر بانک نیست.
تمام این اپلیکیشن ها مثل پات، آپ و و و عملاً مثل این میمونه که تو کلید خونت رو هم بهشون بدی و اجازه بدی با اطلاعات خصوصی کارت عابرت هر کاری بکنن.
پس ترجیحا تا جایی که میتونید از اپلیکیشن های اینچنینی به صورت مداوم استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید