عیدی اسنپ به کاربران نابینا: ارتقای دسترس‌پذیری اپلیکیشن با talkback

سلام به دوستان خوبم در وبسایت محله نابینایان. سال جدید را به شما شادباش می‌گویم و برایتان سالی پر از اتفاقات خوب آرزو می‌کنم.

نمی‌دانم به خاطر دارید یا نه اما چند وقت پیش، دوست عزیزم مجتبی خادمی، گفتگویی انجام داده بود با یکی از وبسایت‌های خبری و در این گفتگو در مورد تأثیر اپلیکیشن تاکسی آنلاین اسنپ بر زندگی نابینایان حرف‌هایی را مطرح کرده بود. کسی که گفتگو را تنظیم کرده بود بیشتر سعی کرده بود جنبه‌های مثبت ماجرا را بنمایاند و به همین دلیل هم گفتگو بیشتر شکل یک رپرتاژ-آگهی به خود گرفته بود تا یک گفتگوی چالشی و سازنده. بعد از انتشار این گفتگو، از آنجا که مجتبی را کسی می‌دانستم که اهل تبلیغ‌هایی از این دست نیست، تماسی با او گرفتم و ماجرا را جویا شدم و دانستم قضیه از این قرار است که مجتبی این گفتگو را به شرطی پذیرفته که اسنپی‌ها هم در جهت دسترس‌پذیر کردن اپلیکیشنشان تلاشی بکنند. این شد که منتظر ماندیم تا ببینیم عزیزان برای ماجرای دسترس‌پذیری چه خواهند کرد. دیر زمانی نگذشته بود که مجتبی در تماسی خبر داد توسعه دهندگان اسنپ درخواست جلسه‌ای داده‌اند تا بیشتر با فرایند ایجاد دسترسی آشنا شوند. از آنجا که مجتبی در اصفهان بود و امکان حضورش در این جلسه وجود نداشت، قرار شد من در این جلسه حاضر شوم و مراتب را به اطلاعشان برسانم. خلاصه این که در دیداری دو ساعته، تمام اشکالات اپلیکیشن به توسعه دهندگان گزارش و پیشنهاد‌هایی هم در جهت دسترسی بهتر کاربران نابینا ارائه شد و قرار شد برنامه‌نویس‌های اسنپ بر اساس اولویت‌بندیِ پیشنهادی ما، نسبت به رفع اشکال‌ها و اعمال پیشنهاد‌ها اقدام کنند.

در نخستین گام، اسنپ با شکل و شمایلی تازه در اختیار کاربران نابینا قرار گرفته و مهم‌ترین تغییری که شاهدش هستیم، برچسب‌دار شدنِ دکمه‌هایی است که talkback تا به حال آنها را به عنوان unlabeled شناسایی می‌کرد. اگر می‌خواهید از این قابلیت استفاده کنید حتماً اپلیکیشن را به آخرین نسخه به‌روز کنید.

وظیفه‌ی خود دیدم گزارش این اتفاق مهم را تقدیم حضور خوانندگان محله بکنم. از مجتبی ممنونم که بستر این دیدار را فراهم کرد و همینطور از اسنپ که از چنین ایده‌ای استقبال کرد. به امید روز‌های خوش و دسترس‌پذیر شدن تمام و کمالِ فضای مجازی برای کاربران نابینا.

درباره امید هاشمی

از بد حادثه ساکن تهرانم و فعلاً به عنوان ستون نویس ایران سپید و در مواردی هم مدرس انگلیسی و کامپیوتر و مترجم در خدمت دوستان هستم.
این نوشته در اطلاع رسانی, اندروید, تلفن همراه, گزارش ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

14 پاسخ به عیدی اسنپ به کاربران نابینا: ارتقای دسترس‌پذیری اپلیکیشن با talkback

  1. 1
    زمان وزیری says:

    با عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما جناب هاشمی بزرگ وار با تشکر از شما و آقای خادمی بنده هم در موقع کار با نسخه جدید متوجه دسترس پذیری بسیار خوب اسنپ شدم فقط خواستم خواهش کنم در تعاملات دیگر با اسنپ لطفا خواسته شود قسمت امتیاز به راننده یا همان بازخورد سفر هم دسترس پذیر شود که هنوز مشکل دارد. با تشکر

    • 1.1
      امید هاشمی says:

      سلام به شما خانم زمان وزیری گرامی. عرض به خدمتتون که در مورد بخش امتیازات، وضعیت انقدرا هم دسترس‌ناپذیر نیست. شما کافیه اون جایی که talkback می‌گه progress bar، دو بار ضربه بزنید و ضربه‌ی دوم رو نگه دارید، در این صورت می‌تونید با کشیدن انگشت به چپ از امتیاز راننده کم کنید و به سمت راست امتیاز‌و افزایش بدید. آخر سر هم با لمس گزینه‌ی ثبت، امتیاز ارسال می‌شه. ممنون از کامنت شما.

  2. 2
    وحید سرودی says:

    سلام.
    اسنب خیلی عالی بود الان که دسترس پذیر شده؛ دیگه کار با هاش خیلی راحته! ممنون بابت پست .
    موفق باشید

  3. 3

    سلام امید
    سالِ نو بر شما مبارک
    خیلی خوشحالم که
    اسنپ هم دسترسپذیر شده
    ممنون که خبر دادید
    انشا الله که امسال سالِ خیلی خوبی برات باشه
    به قولِ احسانِ خواجه امیری:
    هر چه آرزوی خوبه مالِ تو
    موفق باشی دوستِ خوبِ من

  4. 4

    سلام.
    با اينكه اندرويد ندارم، اما از هديه نوروزي شما تشكر ميكنم و دعا ميكنم امسال بهترين سال براي همه باشه.
    به اميد اينكه امسال ظهور امام زمان رو جهان جشن بگيره.

  5. 5
    فاطمه هاشمی says:

    سلام سال نوتون مبارک.
    بسیار عالی شد
    خیلیی ممنون از زحماتی که کشیدید.
    موفق باشید

  6. 6
    یکی از شما یکی از شما says:

    سلام امید جان. مرسی عالی بود. بخاطر زحمات تو و مجتبی خیلی ممنونم. این کار عالیه.

  7. 7

    و البته ممنون از امید هاشمی به خاطر حضورش

  8. 8
    سعید زرگریان says:

    سلام. ببخشید که اینقدر دیر کامنت میدم.
    اولاً باید تشکر کنم بابت این عیدی.
    ثانیاً، اگه با سازندگان برنامه ارتباط دارید، یه پیشنهاد برای دسترسی بیشتر دارم. طبق بررسی هایی که من انجام دادم، کسایی که با سیم کارت ایرانسل از اسنپ استفاده میکنن میتونن توی بخش شارژ حساب گزینۀ شارژ از طریق ستاره ۷۲۴ مربع را هم ببینند و به این ترتیب به راحتی و از طریق کد ussd حساب اسنپشون رو شارژ کنن. اما کسایی که همراه اول دارند چنین گزینه ای رو نمیبینن و به صورت دستی هم نمیتونن کد ستاره ۷۲۴ ستاره ۷۶۲۷۷ مربع (البته اگه هنوز کُدِش همین باشه) رو بگیرن و حسابشون رو شارژ کنن. اگه این اشکال مربوط به اپراتور باشه که باید از طریق اونا حل بشه اما، اگه مربوط به اسنپ باشه، گام بزرگی در جهت دسترسپذیری این اپلیکیشن برای نابیناها محسوب میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twenty one − = seventeen