خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

برگزیدگان اولین دوره جشنواره کتاب نابینایان و کم بینایان معرفی شدند

آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی کتاب نابینایی و کم‌بینایی، با حضور حضرت حجت الاسلام حاج علی جوادی‌راد رئیس محترم دفترحاج سید حسن آقا خمینی، دکتر فقهی زاده معاون محترم قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر نحوی نژاد معاون محترم امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ،سرکار خانم دکتر صفاری فر مدیرکل محترم مراکز روزانه سازمان بهزیستی کشور، دکتر باقری مدیرکل محترم اداره کل بهزیستی استان تهران ، نیکنام حسینی‌پور سرپرست محترم مؤسسه خانه کتاب، احمدی رئیس محترم اداره کل روابط عمومی بانک مسکن، دکتر محمد علی قوهستانی شهرداری تهران، اسدی معاون محترم توانبخشی بهزیستی استان تهران ، سرکار خانم نوروزی معاون محترم توانبخشی بهزیستی شهر تهران  ، ایمان کرد مدیر محترم کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، افشین داورپناه  معاون محترم فرهنگی مؤسسه خانه‌کتاب،  مهندس منصور شادکام دبیر اجرایی جشنواره، علی اکبر جمالی مدیر انجمن نابینایان ایران  ، سرکار خانم یثربی مدیر مرکز بهزیستی خزانه، سرکار خانم صابر از مؤسسه عصای سفید و جمعی دیگر از مسئولان بخش های مرتبط با نابینایان دوشنبه هفتم اسفند، در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

 

معرفی آثار برگزیده و شایستگان تقدیر

نخستین جشنواره ملی «کتاب نابینایی و کم‌بینایی» دوشنبه هفتم اسفند، به کار خود خاتمه داد و برگزیدگان خود را شناخت.
برگزیدگان و شایستگان تقدیر جشنواره «کتاب نابینایی و کم‌بینایی» به شرح زیر است:
برگزیدگان جشنواره:
گروه علوم اجتماعی:
کتاب «من یا چشمهایم؛ تاملی پیرامون نابینایی، کم‌بینایی و جامعه»نوشته نرگس نیکخواه قمصری و مرتضی واحدیان
گروه شعر
«بی‌چشمداشت» سروده موسی عصمتی
«دلتنگی‌های بی‌پاسپورت» سروده امید خسروی
«نمایشی برای ندیدن» سروده معصومه عیوضی
شایستگان تقدیر:
گروه روانشناسی
«راهی دیگر برای دیدن» نوشته زهرا شاهی، بهرام جدیدی
گروه علوم اجتماعی
کتاب «نقض مالکیت فکری و مسئولیت‌های مدنی ناشی از آن» نوشته فهیمه تقوی‌مندی
گروه تاریخ و نقد ادبی
کتاب «بستر انگیزه، خاستگاه اندیشه (مروری بر سیر حکمت در ادبیات معرفت ـ گرای فارسی، از آغاز تا سده هشتم هجری» نوشته مرتضی درودی جوان)
گروه داستان
کتاب «چشمانم زنده است»، نوشته هادی خرمالی
گروه کودک و نوجوان
کتاب «ماه‌نوش و صورتک‌‌های آسمانی (جادوی ستارگان)» نوشته مریا یزدانی

همچنین در این مراسم، از بنیاد قرآنی روشندلان اصفهان با مدیریت جناب آقای سید مرتضی نیکزاد و شرکت دانش بنیان پکتوس با مدیریت مهندس سعید صادقپور و بانک مسکن به جهت فعالیت در حوزه کتاب نابینایان تقدیر به عمل آمد.

 

مسئولین انتظارات ما را برآورده نکردند

منصور شادکام؛ دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی کتاب نابینایی و کم‌بینایی گفت: انجمن نابینایان ایران از شهریور ماه سال 96، برنامه ریزی خود را برای برگزاری نخستین جشنواره ملی کتاب نابینایی و کم بینایی آغاز کرد. نهایتاً هشت جلسه برگزار شد و اعضای شورای سیاستگزاری جشنواره، تصمیم گرفتند از تاریخ 21 آذر، فراخوان برای ارسال آثار را اعلام کنند. این فراخوان تا 21 دیماه ادامه یافت و سپس تا پایان دیماه تمدید شد.
شادکام در تشریح فرایند داوری آثار این رویداد فرهنگی گفت: 80 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. پدید آورندگان بینا 39 اثر، پدید آورندگان کم‌بینا 8 اثر و همچنین شرکت کنندگان نابینا 33 اثر را به جشنواره ارسال کردند.
فرایند داوری با همکاری موسسه خانه‌کتاب و دبیرخانه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و به همت 23 داور از پیشکسوتان دانشگاهی و موسسات علمی انجام شد.
دبیر اجرایی نخستین دوره جشنواره ملی کتاب نابینایی و کم‌بینایی در تشریح شرایط پذیرش آثار ادامه داد: آثار نابینایان و کم‌بینایانی که طی 20 سال گذشته یعنی از ابتدای فروردین‌ماه سال 76 تا پایان آذرماه سالجاری در قالب کتاب تالیف و ترجمه شده است داوری شدند. علاوه بر این آثار همه نویسندگان و مترجمان که با موضوع نابینایی و کم‌بینایی به چاپ رسیدند نیز از سوی داوران ارزیابی شدند. بعد از دریافت آثار کتاب‌ها در موضوعات کلیات، روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، آموزش و پرورش، علوم پزشکی، معماری، همچنین تاریخ و نقد ادبی، داستان، شعر، تاریخ کلیات علوم انسانی، کودک و نوجوان و داستان تالیف کودک و نوجوان، ترجمه کودک و نوجوان و شعر کودک و نوجوان طبقه‌بندی شدند.
همه کتاب‌ها از سوی گروه داوران در شاخه‌های مختلف ارزیابی شد و آثاری که حداقل یک رأی مثبت را احراز کردند، به مرحله دوم داوری راه یافتند. کتاب‌های راه‌یافته به مرحله دوم از سوی داوران بررسی و نتایج آن در فرم‌های ویژه‌ای منعکس شد.
کتاب‌هایی که از صد امتیاز حداقل 70 امتیاز را به دست آوردند، 13 اثر بودند که به مرحله نهایی راه یافتند.
در مرحله نهایی، داوران آثار راه‌یافته را بررسی و 4 اثری که امتیاز 80 به بالا را کسب کردند را به‌عنوان آثار برگزیده و 5 اثر دیگر را به عنوان شایسته تقدیر معرفی کردند.

دبیر اجرایی جشنواره ملی کتاب نابینایی و کم بینایی در ادامه بیان داشت: در ابتدا جا دارد از مدیران و مسئولینی که به ما لطف داشتند و با حضورشان در مراسم اختتامیه باعث دلگرمی ما شدند، تشکر کنم. حضرت حجت الاسلام حاج علی جوادی‌راد رئیس محترم دفتر حاج سید حسن آقا خمینی، دکتر فقهی زاده معاون محترم قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر نحوی نژاد معاون محترم امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ،سرکار خانم دکتر صفاری فر مدیرکل محترم مراکز روزانه سازمان بهزیستی کشور، دکتر باقری مدیرکل محترم اداره کل بهزیستی استان تهران ، نیکنام حسینی‌پور سرپرست محترم مؤسسه خانه کتاب، احمدی رئیس محترم اداره کل روابط عمومی بانک مسکن، دکتر محمد علی قوهستانی شهرداری تهران، اسدی معاون محترم توانبخشی بهزیستی استان تهران ، سرکار خانم نوروزی معاون محترم توانبخشی بهزیستی شهر تهران ، ایمان کرد مدیر محترم کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، افشین داورپناه  معاون محترم فرهنگی مؤسسه خانه‌کتاب،  شربیانی مدیر محترم روابط عمومی بهزیستی استان تهران، سرکار خانم یثربی مدیر مرکز بهزیستی خزانه، سرکار خانم صابر از مؤسسه عصای سفید باعث دلگرمی ما شد. اما عدم حضور برخی از مدیران بلندپایه کشور موجب ناراحتی ما و نابینایان کشور شد.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران ضمن ابراز گلایه شدید از مسئولینی که به این مراسم دعوت شده بودند اما حضور پیدا نکردند گفت: این جشنواره، بی تردید یکی از بزرگترین رویداد های فرهنگی نابیایان کشور در سال جاری بود.  برای حضور دکتر ربیعی وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، دکتر محسنی بندپی رئیس محترم سازمان بهزیستی کشور و مدیران ارشد نهاد کتاب خانه های عمومی کشور دعوت نامه ارسال هماهنگی های لازم انجام شده بود. اما متأسفانه هیچ یک از این افراد در مراسم اختتامیه حضور نداشتند و با این کار، به نابینایان کشور بی احترامی کردند. شادکام ادامه داد: نهاد کتاب خانه های عمومی کشور، خود میبایست متولی امر کتاب و کتاب خوانی در کشور باشد. این نهاد نه تنها در این زمینه با ما همکاری نکرد، بلکه با عدم حضور مسئولین مربوطه از این سازمان در مراسم اختتامیه، نهایت بی توجهی خود را به نابینایان کشور به ویژه نابینایان اهل قلم نشان دادند. حتی این نهاد با عدم هماهنگی به موقع با دکتر ساعی از نخبگان نابینا که قرار بود در مراسم اختتامیه سخنرانی کند، باعث شد این نابینای نخبه نیز نتواند در مراسم حاضر شود.

یکی از اهداف برگزاری این جشنواره، نشان دادن توانمندی های نابینایان در حوزه نویسندگی، تألیف و مترجمی بود. اما نیامدن وزیر تعاون، رئیس سازمان بهزیستی و دبیر کل نهاد کتاب خانه های عمومی کشور، باعث دلسردی ما و نابینایان اهل قلم می شود.
شادکام در ادامه گلایه خود از مسئولینی که به مراسم اختتامیه دعوت شده بودند و در این مراسم حضور پیدا نکردند خاطر نشان کرد: یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری، مباحث فرهنگی است. اما متأسفانه مدیران ارشد کشور که خودشان یا متولی امر فرهنگ هستند و یا جزء نهاد های مرتبط با نابینایان به شمار می روند، با عدم حضورشان درنخستین جشنواره ملی کتاب نابینایی و کم بینایی، نهایت بی توجهی و بی احترامی به نابینایان را نشان دادند. اگر قرار باشد این عزیزان در چنین رویداد هایی حضور پیدا نکنند، پس کی و کجا باید به نابینایان توجه کنند. با صرف شعار دادن که نمیشود گفت ما دلسوز جامعه نابینایان هستیم. باید از نزدیک بنشینیم و مسائل و مشکلات نویسندگان نابینا را برطرف کنیم. یکی از امید های نویسندگان نابینا در مراسم اختتامیه، صحبت رو در رو با مسئولین امر بود که متأسفانه این افراد با عدم حضورشان امید این افراد را نا امید کردند.

 

وضعیت چاپ و نشر در حوزه نابینایان مناسب نیست

علی اکبر جمالی، مدیر انجمن نابینایان ایران در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی کتاب نابینایی و کم‌‌بینایی، ضمن تاکید بر لزوم توجه بیشتر به حقوق شهروندان نابینا و کم‌بینا از برنامه‌های تشویقی انجمن نابینایان ایران خبر داد.
جمالی گفت: سال گذشته، انجمن نابینایان ایران کتاب نخبگان قرآنی نابینایان را منتشر کرد. این کتاب شامل معرفی برترین قاریان و فعالان قرآنی نابینای کشور است که در این مراسم رونمایی می‌شود.
مدیر انجمن نابینایان ایران ادامه داد: از دیگر اقدامات انجمن، توجه به شاعران و مولفان نابینا و کم‌بیناست و برگزاری نخستین جشنواره کتاب نابینایان و کم‌بینایان در این جهت برنامه‌ریزی شده است. ارگان‌های مختلفی در برگزاری این جشنواره مشارکت داشتند از جمله سازمان بهزیستی، موسسه خانه‌کتاب و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
به گفته این مقام مسئول در انجمن نابینایان ایران، متاسفانه به افراد معلول توجه چندانی در جامعه نمی‌شود و تلاش داریم تا حقوق این شهروندان محقق و فرصت‌های برابر برای آنها فراهم شود.
توجه و تشویق هنرمندان نابینا از دیگر اهداف این انجمن است.
جمالی بیان داشت: نابینایان در زمینه چاپ و انتشار کتاب‌های مورد نیاز خود، مشکلات فراوانی دارند. بستر های لازم برای چاپ کتاب بریل در ایران فراهم نیست و ناشرین نیز برای در اختیار گذاشتن فایل کتاب های خود همکاری نمیکنند. در این شرایط، یک فرد نابینا چطور باید به کتاب های روز و منابع مطالعاتی دسترسی داشته باشد.
جمالی با زبان گلایه نسبت به بی‌توجهی برخی ارگان‌ها که قول مساعد برای مشارکت در جشنواره را داده بودند ادامه داد: متاسفانه بسیاری از ارگان‌های دولتی به قول خود برای همکاری با انجمن نابینایان وفا نکرده‌اند که امیدواریم در برنامه های بعدی، توجه بیشتری داشته باشند.

۴ دیدگاه دربارهٔ «برگزیدگان اولین دوره جشنواره کتاب نابینایان و کم بینایان معرفی شدند»

سلام!
اول که زودتر از این منتظر انتشار این خبر در محله بودم.
دوم هم که به همه دوستان برگزیده و تقدیرشده این جشنواره به‌ویژه هم‌محله‌ای خودمون خانم تقوی تبریک می‌گم.
سوم، بی‌اعتنایی مسؤولان به نابینایان هم که حرف جدید و درد تازه‌ای نیست. زخم کهنه‌ای که هرچند وقت یک بار سر باز می‌کنه، ما رو آزار می‌ده و دوباره به دست فراموشی سپرده می‌شه.
چهارم، انتظار می‌رفت وقتی جشنواره در دو بخش کلی آثار درباره نابینایان، و آثار نگاشته‌شده توسط نابینایان برگزار می‌شه، برگزدیگان هم دست‌کم به‌تفکیک این دو بخش معرفی بشند تا مثلاً من که شاید بعضی دوستان رو اصلاً نشناسم بدونم کدام یکی نابینا بوده و کدام یکی نه.
در آخر، به‌هرحال سپاسگزار از انجمن نابینایان ایران برای اجرای این جشنواره ارزشمند. به امید دوره‌های موفقتر این جشنواره در سالیان آینده!

با سلام خدمت مسوولین انجمن نابینایان ایران و دست اندرکاران و زحمت کشان برگزاری جشنواره
خدا قوت و به امید روزی که دوستان و فرهیختگان نابینا و کم بینا در عرصه های علمی و فرهنگی به جایگاهی که حقشون هست نایل و در اعلا مرتبه درجات علمی بدرخشند ……
به تمامی دوستان تبریک می گم
و یه تبریک خااااص ویییژژژژژژه خدمت خانم دکتر خودمون خانم تقوی و شکلک شیرینی داره خانم دکتر هاااااااااا یادتون باشه که یادمون هست باید شیرینی بدید مدلشم که دیگه خودتون واقفید نارنجکی ر خامه

دیدگاهتان را بنویسید