خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

دانلود کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی، نوشته مرحوم استاد دکتر کاتوزیان

با تقدیم احترام و عرض ادب خدمت بازدیدکنندگان و مخاطبان گرامی سایت گوش کُن، علی‌الخصوص حقوق‌دانان و حقوق‌خوانان محله.
همان طور که از عنوان پست فهمیدید، خدمت رسیدم با کتاب فوق‌العاده ارزشمند «قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی»، اثر پدر علم حقوق ایران، مرحوم استاد دکتر امیر ناصر کاتوزیان، منتها نه از نوع صوتی، بلکه در قالب متن. بله درست شنیدید، فایل متنی این کتاب ارزشمند. احتمالا تعدادی این پست رو وا نکردن چون دست همه صوتیه این کتاب هست و من عمدا در تیتر پست به متنی بودنش اشاره نکردم تا ببینم کی واقعا در اولین برخوردش با این پست اونو وا میکنه و میخونه و یه خورده هم شوخی رو چاشنی کار قرار دادم!
عرض شود من در سال گذشته که برای آزمون وکالت می‌خوندم، تصمیم گرفتم تیکه تیکه این کتاب رو تایپ کنم ولی به لحاظ اینکه حجم این کتاب خیلی بالا هست (بیش از ۸۰۰صفحه)، و وقت من محدوده، از قسمتهای مهم قانون مدنی شروع کردم و تا اونجایی که تونستم کار رو پیش بردم. بعد از اینکه آزمون رو دادم، تا دو سه ماه همه چیز رو گذاشته بودم کنار، تا اینکه در تعطیلات عید تصمیم گرفتم تکمیلش کنم و حالا بنا دارم تا فایل نوشتاری این کتاب رو در اختیار دوستان و همنوعان عزیزم قرار بدم؛ چراکه معتقدم برای اکثر دوستان خیلی کارساز و راه‌گشا خواهد بود.
من تا حد امکان سعی می‌کنم از کتب صوتی دوری بجویم و بیشتر با متن خیلی خیلی راحت‌تر هستم و دلیل آن هم بیشتر به این موضوع بر می‌گرده که وقتی کتاب صوتی گوش میدم، حواسم پرت میشه و وارد عالم رویا می‌شم. منتها بدیهی هست که ممکن نیست رابطه رو با کتاب صوتی قطع کرد چون دسترسی به فایل متنی اکثر کتب ممکن نیست.
من روشم واسه تحصیل تو دانشگاه این طور بود که کلیه کلاسها رو ضبط می‌کردم و میاوردم خونه و اونا رو تایپ می‌کردم و واسه خودم جزوه می‌نوشتم. اتخاذ این شیوه به نظر من خیلی عالی بود برام و فواید خیلی خوبی داشت: اول اینکه دغدغه جزوه پیدا کردن و سپس اینکه یکی رو پیدا کنی تا اونو برات ضبطش کنه،  امری بس دشوار بود و در یک جمله از این لحاظ اتخاذ این روش به استقلالم کمک کرد. دوم اینکه تأثیری که نوشتن و یادداشت برداری در یادگیری و تمرکز و دقت داره، هیچ چیزی نداره. من چیزی از حقوق بلد نیستم و اگه یک ذره هم ازش سر در میارم، قسمت عمده‌اش برمیگرده به پیاده سازی این روش. تازه به اونا هم محدود نمیشه و شما با این کار‌تون نسبت به همکلاسیهاتون یک ثواب بزرگ انجام می‌دید و اونا هم کلی دعاتون می‌کنن که یه جزوه تایپی و مرتب در اختیارشون گذاشتید!
خب از بحث اصلی دور نشیم. همان‌طور که مستحضرید، در حال حاضر اگه شخصی قصد شرکت در یک آزمون حقوقی مثل وکالت رو داشته باشه، باید با برنامه و تکنیک‌هایی کارشو پیش ببره.  یکی از این تکنیک‌ها این هست که واسه روزهای آخر که به آزمون نزدیک میشیم، کتاب هدفی برا خودش آماده کرده باشه که در سریع ترین زمان ممکن مطالب رو دوره کنه. کتاب هدف کتابی هست که در اون خلاصه مطالب، بدون اضافات و در کنار متن مواد توسط شخص نوشته شده باشه  البته در مورد حقوق مدنی، خود این کتاب بر همین پایه به نگارش درآمده منتها تمام مطالب را در دل خود نگنجانده و بنابراین لازمه که وقتی داوطلب داره از کتب مرجع مطالعه خودش رو پیش می‌بره، اگه به مطلبی برخورد که در این کتاب دارای زیرنویس نیست، خلاصه‌ی اون رو وارد این کتاب کنه که طبیعتا در کتاب صوتی این قابلیت وجود نداره و من همیشه با خودم می‌گفتم که چرا ما هم مثل بقیه افراد نتونیم از این شیوه بهره ببریم؟ بر همین اساس و بنا به دلایل دیگه من تصمیم گرفتم این شیوه رو عملی کنم و در همین راستا این کتاب ارزشمند رو تایپ کردم که امری بس دشوار بود.
در اینجا ذکر نکاتی ضروری هست:
اولا، این فایل متنی رو از روی همان فایل صوتی کتاب تایپ کردم که میشه چاپ سی‌و‌یکم، زمستان۱۳۹۰، ویرایش چهارم. البته در اینترنت فایل پی دی اف این کتاب هم موجود هست منتها به لحاظ اینکه چاپ آن مربوط می‌شد به سال۱۳۸۵ و مهم تر اینکه با تبدیل آن به فایل متنی از طریق گوگل درایو نتیجه‌ی افتضاح و تقریبا غیرقابل استفاده‌ای به دست می‌داد، از آن منصرف شدم و ترجیح دادم خودم تایپش کنم.
ثانیا، میدونید که در برخی از جاهای این کتاب، آقام دکتر کاتوزیان برخی از قوانین خاص رو آوردن مثل قوانین موجر و مستأجر، موادی از قانون مجازات اسلامی، موادی از قانون آیین دادرسی مدنی و نظایر اینها، که در این فایل نیاوردم و بیشتر به این خاطره که، از یک سو همه این قوانین رو هممون به شکل جداگانه داریم؛ و از سوی دیگر تقریبا نصف این قوانین که در این کتاب آمده، منسوخ شده؛ خصوصا در قسمت مسئولیت مدنی و حقوق خانواده. نهایتا اینکه اگه کسی تمایل داشت میتونه خودش در کوتاهترین زمان ممکن با سرچ آن قوانین از اینترنت و عملیات کپی-پیست این کارو انجام بده و اون قوانین رو هم اضافه کنه ولی من ضرورتی نمی‌بینم.
ثالثا، برای اینکه بتونید به سهولت به ماده‌ای که میخواید دست پیدا کنید، میتونید از قابلیت سرچ در محیط متنی که با اف۳ یا کلیدهای ترکیبی کنترل اف در دسترس هست، استفاده کنید. به این منظور، پس از باز شدن قسمت جستجو، با این فرمت ماده مورد نظر را تایپ کرده و کلید اینتر را بفشارید. «ماده ۱۹۰». توضیح اینکه ابتدا ماده را نوشته و با کلید اسپیس، یک فاصله بدهید، سپس شماره ماده مورد نظر را نوشته و آنگاه اینتر را بفشارید. آن گاه خواهید دید که نشان‌گر شما بر روی خطی که آن ماده در آنجاست، هدایت شده است. توجه داشته باشید که اعداد کیبورد شما حتما باید به صورت فارسی تایپ نماید نه انگلیسی، وگرنه با پیام خطا مواجه خواهید شد.
*نکته: جهت استفاده از قابلیت جستجو در نوت‌پد حتما باید نشان‌گر شما قبل از ماده‌ای باشد که شما قصد رفتن به آن را دارید. بالفرض اگر شما مشغول مطالعه ماده۳۳۸ باشید و با قابلیت جستجو قصد رفتن به ماده۴۶۶ را داشته باشید، در اینجا بدون مسئله به ماده اخیر تشریف‌فرما خواهید شد و میتوانید خود ماده و زیرنویسهای آن را مطالعه کنید. لکن اگر در همان حال که بر روی ماده۳۳۸ قرار دارید، قصد کردید که به ماده۱۸۳ بروید، در اینجا با پیام خطا مواجه خواهید شد. برای رهایی از این چالش بهتر است یک کنترل هُمی بفشارید تا به سطر اول بروید و آن گاه از آنجا رهسپار مثلا ماده۱۸۳ شوید. البته در محیط ورد با چنین چالشی مواجه نیستیم و حتی اگر نشان‌گر شما بعد از ماده مورد نظر باشد، باز بر روی آن ماده قرار خواهد گرفت.
به این نکته هم دقت کنید که من با NVDA در محیط متنی کار میکنم چراکه با جاز متاسفانه با هنگی مواجه میشم که احتمالا اکثریت با این مسئله مواجهید؛ پس اگه دیدید که برخی از توضیحاتم با جاز منطبق نبود، خودتان مسئله را سروسامان دهید. ضمن اینکه پیشنهاد میکنم اگه نیاز به قابلیت خاصی نداشتید، از نوت‌پد استفاده کنید تا ورد، چون سرعت عمل توش سریع‌تر هست و صفحه خوان تند‌تر عمل میکنه.

النهایه شما میتونید این کتاب ارزشمند رو که در یک فایل فشرده و در دو فرمت ورد و تی اکس تی براتون قراردادم، از

اینجا

دریافت کرده و از مطالعه اون لذت ببرید و در کنارش، با سلیقه و طبق نظر خودتان، مطالبی را نیز بر آن افزوده و آن را شخصی سازی کنید تا در موارد لزوم از آن بهره جوید.

موفقیت یکایکتان را از پروردگار متعال خواستارم. شاد و برقرار باشید.