نظرسنجي براي توليد يك كتاب

نظرسنجي براي توليد يك كتاب

انجمن علمي-فرهنگي موج نور اصفهان در نظر دارد در صورت تأييد شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي كتاب خودآموز برنامه‌نويسي با BGT براي نابينايان را تأليف كند.

برنامه‌نويسي هميشه يكي از اموري است كه بسياري از نابينايان مي‌خواهند آن را بياموزند يا حداقل آشنايي مقدماتي با آن داشته‌باشند.

يكي از راه‌هايي كه مي‌تواند در دست‌يابي به اين هدف مناسب باشد؛ آموزش آن با آشنايي چگونگي نوشتن بازي براي نابينايان است. در اين آموزش اصول و مباني برنامه‌نويسي كه در بسياري از زبان‌هاي برنامه‌نويسي مشترك است را مي‌آموزيد و با طراحي يك بازي رايانه‌اي براي نابينايان كه معمولاً با استفاده از صدا انجام مي‌شود؛ به صورت عملي كار برنامه‌نويسي را شروع مي‌كنيد. بنابراين شما به ما بگوييد كه:

اولاً آيا با تأليف چنين كتابي موافق هستيد يا خير؟ و

ثانياً نظرتان درمورد مطالب اين كتاب كه فهرست آن براي آشنايي در ادامه مي‌آيد؛ چيست؟

نظرات خود را ازطريق بخش نظرات پست در سايت گوش كن يا ارسال رايانامه به پست الكترونيكي انجمن به نشاني

Mojenoor84@gmail.com

يا تماس تلفني با شماره‌ي ۰۳۱۳۶۶۸۷۰۳۳ روزهاي فرد از ساعت ۱۲ تا ۱۴ و روزهاي زوج از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به جز روزهاي تعطيل با ما در ميان بگذاريد.

 

فهرست كتاب خودآموز برنامه‌نویسی مقدماتی بازی با BGT براي نابینایان

مقدمه

فصل۱.                     مقدمات

۱-۱.                 آشنایی با الگوریتم

۱-۲.                 آشنایی با مفهوم برنامه و برنامه‌نویسی

۱-۳.                 آشنایی با بازی صوتی (audiogame)

۱-۴.                 آشنایی با BGT

۱-۵.                 تمرین

فصل۲.                     نوشتن اولین برنامه با BGT

۲-۱.                 بازکردن ویرایشگر

۲-۲.                 نوشتن یک برنامه ساده

۲-۳.                 تهیه نسخه اجرایی آزمایشی و نهایی

۲-۴.                 تمرین

فصل۳.                     آشنایی با مفاهیم پایه ساختار دستوری BGT

۳-۱.                 ساختار دستوری (syntax) چیست؟

۳-۲.                 آشنایی با مفهوم statement

۳-۳.                 آشنایی با مفهوم expression و block

۳-۴.                 آشنایی با مفهوم شرح (comment)

۳-۵.                 تمرین

فصل۴.                     متغیرها (variables)

۴-۱.                 متغیر چیست؟

۴-۲.                 متغیر عدد صحیح (integer)

۴-۳.                 متغیر عدد اعشاری (floating point)

۴-۴.                 متغیر رشته متن (string)

۴-۵.                 متغیر بولین

۴-۶.                 متغیرهای محلی (local) و سراسری (global)

۴-۷.                 ثابت‌ها(constants)

۴-۸.                 تبدیل مقادیر رشته‌ای به عددی

۴-۹.                 تمرین

فصل۵.                     آشنایی با عملگرها

۵-۱.                 آشنایی با عملگرهای ریاضی

۵-۲.                 تقدم در عملگرهای ریاضی

۵-۳.                 آشنایی با عملگرهای مقایسه‌ای

۵-۴.                 آشنایی با عملگرهای منطقی

۵-۵.                 جمع رشته‌ها

۵-۶.                 تمرین

فصل۶.                     ورود و خروج اطلاعات در BGT

۶-۱.     ورود اطلاعات به برنامه با دستور input_box

۶-۲.     نمایش اطلاعات روی صفحه نمایش با دستور alert

۶-۳.     تمرین

فصل۷.                     عبارات شرطی (conditional statements)

۷-۱.     مقدمه

۷-۲.     اگر (if)

۷-۳.                 اگر… در غیر این صورت (if… else)

۷-۴.                 اگر… در غیر این صورت اگر (if… else if)

۷-۵.                 ترکیب چند شرط با عملگرهای منطقی

۷-۶.                 Switch و case

۷-۷.                 تمرین

فصل۸.                     حلقه‌ها (loop)

۸-۱.                 مقدمه

۸-۲.                 آشنایی با دستور wait

۸-۳.                 حلقه مادامی که (while)

۸-۴.                 حلقه انجام بده مادامی که (do while)

۸-۵.                 حلقه برای (for)

۸-۶.                 دستور شکستن (break)

۸-۷.                 دستور ادامه‌دادن (continue)

۸-۸.                 تمرین

فصل۹.                     توابع (function)

۹-۱.                 تابع چیست؟

۹-۲.                 استفاده از یک تابع از قبل تعریف‌شده

۹-۳.                 تعریف یک تابع\

۹-۴.                 استفاده از تابع‌ای که در اسکریپتی دیگر قرار دارد

۹-۵.                 تمرین

فصل۱۰.               آرایه (array)

۱۰-۱.             آرایه چیست؟

۱۰-۲.             مقداردهی یک آرایه

۱۰-۳.             دسترسی به مقادیر ذخیره شده در یک آرایه

۱۰-۴.             آرایه با بیش از یک بعد

۱۰-۵.             استفاده از string به عنوان آرایه

۱۰-۶.             تمرین

فصل۱۱.               شی (object)

۱۱-۱.             شی چیست؟

۱۱-۲.             کار با روش‌های یک شی

۱۱-۳.             کار با ویژگی‌های یک شی

۱۱-۴.             تمرین

فصل۱۲.               دیکشنری

۱۲-۱.             دیکشنری چیست؟

۱۲-۲.             افزودن داده به یک دیکشنری

۱۲-۳.             استفاده از داده‌های اضافه شده به یک دیکشنری

۱۲-۴.             حذف یک یا همه داده‌ها در یک دیکشنری

۱۲-۵.             تمرین

فصل۱۳.               کار عملی: طراحی بازی عدد را حدس بزن

۱۳-۱.             مقدمه

۱۳-۲.             الگوریتم

۱۳-۳.             متغیرهای سراسری و تابع main

۱۳-۴.             تابع مربوط به شروع بازی

۱۳-۵.             تابع مربوط به اعلام تعداد حدس‌ها

۱۳-۶.             تابع مربوط به بررسی صحت جواب داده‌شده

۱۳-۷.             تابع مربوط به دریافت ورودی کاربر

۱۳-۸.             تابع مربوط به سوال در باره تمایل به بازی مجدد

۱۳-۹.             تمرین

ضمیمه ۱: نصب برنامه BGT

واژه نامه

تماس با ما

محصولات ديگر

درباره انجمن موج نور

به نام آفریدگار قلم معرفی انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان انجمن علمي-فرهنگي موج نور اصفهان با حمايت علمي خانه رياضيات اصفهان و پشتيباني سازمان بهزيستي استان اصفهان و شهرداري اصفهان، به همت جمعی از اساتید دانشگاه و تعدادی از نابینایان و کم‌بینایان تأسیس و فعاليت¬هاي خود را از سال 1384 هجری شمسی (2005 میلادی) آغاز نموده است. هدف اصلی انجمن آموزش رايانه معمولی به نابينايان و کم¬بينايان فارسی زبان برای کارآفرينی و رفع نيازهای روزمره آنهاست. مهم‌ترین فعالیت انجمن، تولید کتب خودآموز در زمینه‌ی رایانه و تلفن همراه است؛ بر این اساس تا کنون حدود ۵۰ عنوان کتاب خودآموز به صورت صوتی، همراه با کار عملی و بر روی لوح فشرده (CD DVD) در انجمن تولید و به گروه هدف ارائه شده است. فعالیت‌های دیگر انجمن عبارت‌اند از: • تولید کتب صوتی در زمینه‌های مختلف فناوری اطلاعات (فاوا)، جهت‌یابی، تلفن همراه و آمار و ریاضی. برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی مانند کلاس های آموزش استفاده از رایانه عادی ومهارتهای زندگی به نابینایان،آموزش آمار و ریاضی. • تهیه نرم‌افزارهای کاربردی؛ مثل قرآن و نهج البلاغه. • پاسخ‌گویی تلفنی به سؤالات و ارتباطات موثر با فارسی زبانان داخل وخارج کشور. • شرکت در سمینار‌های برگزار‌شده در داخل و خارج کشور و ارائه مقالات. • اطلاع‌رسانی از طریق سایت و سامانه تلفن گویا. • پیگیری مناسب‌سازی سایت‌ها و برنامه‌ها و تهیه‌ی استانداردهای طراحی برنامه و سایت. • مناسب‌سازی مبلمان شهری از جمله مناسب کردن پیاده‌رو‌ها. • گویاسازی چراغ‌های راهنما و اتوبوس‌های شهری. • برگزاری جلسات برنامه ریزی برای اشتغال نابینایان و کمبینایان و تلاش برای کارآفرینی برای آنان . • تولید فیلمهای مختلف برای شناساندن توانمندیهای نابینایان به مردم وکارفرمایان و خانواده های نابینایان • همکاری با سازمان‌ها، شرکت‌ها، انجمن‌ها و دانشگاه‌ها. راه‌های ارتباط با انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان به شرح زیر است: تلفن تماس و پاسخ‌گویی به سؤالات: 03136687033 روزهای فرد از ساعت ۱۲ تا ۱۴ و روزهای زوج از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به جزء روزهای تعطیل. تلفن سیستم اطلاع‌رسانی: 03136688000 در تمام ساعات شبانه‌روز. پست الکترونیکی: mojenoor84@gmail.com نشانی سایت اینترنتی: www.mnsi.ir نشانی پستی: اصفهان، خیابان سعادت‌آباد، رو به روی مقبره‌ی بانو امین، جنب ورزشگاه امین، خانه‌ی ریاضیات اصفهان، بخش نابینایان. فاکس: 03136692014. کانال انجمن در پیام‌رسان تلگرام: @mojenoor به امید روزهای روشن‌تر.
این نوشته در اطلاع رسانی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

38 پاسخ به نظرسنجي براي توليد يك كتاب

  1. 1
    kianoosh says:

    درود. بی جی تی خیلی وقت هست که بروز رسانی نمیشه، و دیگه هم احتمالا آپدیت نخواهد شد. من بی جی تی کامل بلد هستم و ما دو نفر هستیم که یک بازی آنلاین رو طراحی میکنیم. تا الان به مشکلات زیادی برخورد کردیم. مشکل از کد ما نیست. مشکل از برنامه ی بی جی تی هست. به دلیل پشتیبانی نکردن از multi threadding بی جی تی بازیهای قوی رو به خوبی نمیتونه ساپورت کنه. به علاوه سیستم شبکه ی بی جی تی بسیار ضعیف هست و از نسخه ی بسیار قدیمیه کتاب خونه ی E net استفاده میکنه. به علاوه بی جی تی از زبان فارسی هم پشتیبانی نمیکنه. در نتیجه اگر این زبان آموزش داده بشه بچه ها به این زبان عادت میکنن و بازیهای با کیفیتی نخواهیم داشت. به نظر من اگر همین آموزش رو برای زبان python یا C# بدید بسیار بهتر هست و یک پیشرفت عالی برای نابینایان ایران خواهد بود. بازم با تشکر از زحمات شما

  2. 2

    سلام
    به عنوان کسی که زمانی تجربه برنامهنویسی داشته، باید بگم که مشکل اکثر افراد بینا و نابینا در اینکه هیچ وقت نمیتونن برنامه های پیشرفته و گرانقیمتی بنویسند، اینه که مفهوم به‌کارگیری خلاقیت و روش صحیح و جامع حل مسئله رو به خوبی یاد نمی گیرن و فکر می کنن چون چهارتا دستور می نویسن و کار می کنه، پس دیگه همه چی حله. نمونه اش خیلی از هم‌دانشگاهی های خودم.
    اگه قصدتون صرفا انتشار یه کتاب آموزش برنامهنویسیه، از نظرم فهرست و محتوا و کل کار عالیه. منتشرش کنید و شک نکنید.
    اما اگه قصدتون اینه که بچه ها روزی این مهارت رو به کار بگیرن و وارد بازار کار بشن و کسب درآمد های هنگفت کنن، قبل از این کتاب، بچه ها رو خلاق کنید، بهشون مسئله حل کردن یاد بدید، مفاهیم پایه‌ای‌شون رو تقویت کنید، و به نظرم استفاده از مشاوره های یه مربی آموزش برنامهنویسی مجرب، خیلی توی این زمینه میتونه به شما و بچه ها کمک کنه.
    موفق باشید

  3. 3
    پوریا نامدار پوریا نامدار says:

    سلام خدمت شما. با داداش مجتبی موافقم. اما پیشنهادی هم دارم. اگر بتونید برنامه نویسی php را نیز یاد بدید هم خیلی عالیه. به نظر من میتونه مفیدتر هم باشه. باز هم تشکر فراوان از شما

  4. 4
    مهدی عابدی says:

    عالی

  5. 5
    حمیدرضا آب روشن says:

    سلام خیلی خوشحالم که آموزشهاتون داره به سمت برنامه نویسی میره به نظر من این میتونه یه تحول بزرگ باشه.
    اما من هم با نظر کیانوش و مجتبی موافقم و در مورد زبان پیشنهادی java رو پیشنهاد میکنم چون اولا از قدمت کافی برخورداره و کتابخونه ها و فریمورکهای مختلف زیادی داره و ثانیا تحت پلتفرمهای مختلف میتونه اجرا بشه و محدود به یه پلتفرم خاص نیست و دلیل اصلی و سوم هم این که به کار گیریش به عنوان زبان اصلی برنامهدر اندروید میتونه بچه ها رو خیلی به بازار کار نزدیکتر بکنه اما فقط میشه گفت که کمی سختتر از پایتون هستش و از زبانهای آموزشی یه کم فاصله داره.

    • 5.1

      سلام بر شما دوست عزیز،
      اول اینکه پشتیبانی صفحه‌خوان‌ها از زبان‌های برنامه‌نویسی هم مهم است؛
      دوم توجه کنید که در اولین قدم ما قصد آموزش برنامه‌نویسی به صورت حرفه‌ای را نداریم و فقط قصدمان آشنایی فراگیران با اصول و مقدمات این حوزه است.

  6. 6
    حمیدرضا آب روشن says:

    اما اگه خواستید bgt رو آموزش بدید یه فصلی هم برای معرفی توابع مختلف و اگه موجود هست استفاده از کتابخونه های پر کاربرد بزارید.

  7. 7

    درود
    به نظر من باید از یه جایی شروع کرد و این مسئله مهمترین مسئله هست.
    BGT یک زبان برنامه نویسی آشنا برای خیلی از بچه هاست.
    قدیمیه، به روز نمیشه، منابع کتابخانه ای محدودی داره، همهش درست.
    اما اگه به مسئله اول برگردیم، تعداد زیادی مصرف کننده بازیهای نابینایی داریم که با BGT نوشته شده و همین مصرف کننده ها اگه بتونن با اصل و بنیاد بازیی که دارن انجام میدن آشنا بشن، بعدش همین میتونه راهی باشه برای ورودشون به دنیای برنامه نویسی.
    حالا این ایده رو با چیزی که مجتبی هم اشاره کرد ترکیب میکنیم!
    کتاب در حال آماده سازی از فهرست خوبی برخورداره و اگه نظر حقیر رو هم بپذیرید، در مجموع یک کتاب جامع و خوب خواهیم داشت که میتونه ذهن خیلیها رو قلقلک بده و به نظرم نه تنها برای قدم اول که به عنوان سه چهار قدم اول کار بسیار ارزنده ای به حساب میاد.
    پیشنهاد نهایی من اینه که اگه آماده سازی کتاب حاضر خیلی طول نمیکشه و نهایتا در یک ماه آینده میتونه عرضه بشه، این کار رو بکنید و اگه فقط در حد فهرسته و هنوز کار زیادی روش انجام نشده با موارد اصلاحی که بچه ها گفتن تطبیق داده بشه.
    البته پیشنهادهایی مثل پیشنهاد کیانوش و حمیدرضا رو اگه این کتاب هم عرضه بشه باز میشه در آینده و برای تهیه کتابهای بعدی مورد توجه قرار داد.

    • 7.1

      درود بر سعید درفشیان
      به قول معروف زدی تو خال! دقیقاً ما منظورمان از تألیف این کتاب همین است که شما گفتید. تألیف کتاب خیلی طول نمی‌کشد و می‌تواند خیلی زود آماده‌ی عرضه بشود. تشکر ما را بپذیرید.

  8. 8

    سلام
    من با برنامه نويسي آشنا نيستم
    اما اگر كمك به پيشرفت همنوعان ميشه عاليه

  9. 9
    شاهرخ says:

    با درود و عرض خدا قوت. منم با صحبت دوستان موافقم و به نظر من اگر قرار است وقتی گذاشته بشه بهتره برای یک زبان خوب و آینده دار گذاشته بشه. bgt هم قدیمی هست هم محدود. پس بایست به سراغ زبانهایی رفت که هم بروز باشه هم اگر کسی خواست از رابط گرافیکی هم استفاده بکنه اون زبان جواب خودش را پس داده باشه. من خودم جاوا کار کردم و جاوا سی++ و پایتونو پی اچ پی را توصیه میکنم.
    باید از سنگ اول بنا درست بشه وگرنه …

  10. 10
    شاهرخ says:

    درود دوباره. در دنباله حرفهای قبلی محیطی که بایست در آن برنامه نوشت و ران کرد باید دسترسپذیری خوبی داشته باشه. خودم با ایکلیپس ماجراها داشتم. سپاس.

  11. 11

    سلام.
    واقعا تشکر میکنم که دارین به سمت برنامه نویسی میرین.
    خودم اصلا آشنایی ندارم اما یادگیریش همیشه برام یک آرزوی بزرگ و در ذهنم دسترسناپذیر بوده، شایدم واسه اینکه اصلا ریاضیم هم خوب نیست مزید بر علت بوده که همیشه فکر کنم نمیتونم به این آرزوی خودم برسم.
    اما من html و python و c plus plus رو دوست داشتم یاد بگیرم. میشه در برنامه هاتون قرار بدین که این آرزوی بزرگم جامه عمل بپوشه؟
    با تشکر مجدد از آموزشهای ارزشمند شما.

    • 11.1

      سلام، ضمن تشکر از نظر شما اعلام می‌کنیم که همانطور که سعید درفشیان گفتند باید از یک نقطه‌ای آغاز کرد و امیدواریم بعد از آغاز این راه با کمک همه‌ی کسانی که تو این راه قدم‌ها برداشته‌اند بتوانیم آن را ادامه بدهیم و در آینده نابینایان و کم‌بینایان فارسی‌زبان هم برنامه‌نویسی را با سهولت و در حد انتظار انجام بدهند.

  12. 12

    ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت اعضای گروه تولید کتاب انجمن، همچنین تشکر از تمامی عزیزانی که تا این جا در این نظر سنجی شرکت کرده اند، توجه دوستان عزیز را به این نکته جلب می کنم که هدف از تولید این کتاب تا آنجایی که بنده در جریان هستم، آشنایی مقدماتی دانش آموزان نابینا با اصول برنامه نویسی بوده، و الا همه ی ما به نقاط ضعف این زبان به عنوان یک زبان برنامه نویسی که بتوان برای تولید کارهای جدی روی آن حساب کرد اذعان داریم. و اما علت انتخاب این زبان برای دانشآموزان نابینا همانا ساده بودن و ملموس بودن حاصل کار (بازی های صرفاً صوتی) برای دانش آموزان نابینای تازه کار است (یعنی بچه های کلاس چهارم ابتدایی تا کلاس نهم)
    اگر کمی پر حرفی این حقیر را تحمل کنید با یک مثال عینی این بحث را تکمیل کرده و خاتمه می دهم. می دانید که ایجاد انیمیشن یا همان تصاویر متحرک برای بچه های بینا بسیار جذاب است، یکی از محققین دانشگاه MIT زبانی را به نام scratch (اسکرَچ) مخصوص کودکان ۸ تا ۱۶ سال طراحی کرده تا این افراد بتوانند در قالب طراحی انیمیشن های جذاب با اصول و مفاهیم برنامه نویسی آشنا شوند، جالب است که بدانید این زبان هم اکنون در گروه آموزش خانه ی ریاضیات برای گروه سنی یاد شده در حال تدریس است.
    خوب حالا که کودکان بینا با طراحی انیمیشن با اصول برنامه نویسی آشنا می شوند، چرا ما از BGT و تولید بازی های صوتی که محرک خوبی در این زمینه برای کودکان نابینا است برای آشنایی گروه هدفمان با این حرفه استفاده نکنیم.
    موفق و پیروز باشید.

    • 12.1

      درود بر دوست عزیز، فرهیخته و صاحب‌نظر، با توجه به اینکه شما عضو هیأت‌مدیره انجمن موج نور هستید و در زمینه‌ی رایانه و برنامه‌نویسی تجربه دارید و مهم‌تر از همه اینکه خود نابینا می‌باشید؛ بنابراین آنچه نوشتید مورد تأیید انجمن است و نظر شما همان نظر انجمن می‌باشد. با تشکر از شما که زحمت کشیدید و آنچه می‌باید را نوشتید. از دیگر دوستان صاحب‌نظر نیز می‌خواهیم نظر خود را در این زمینه به ما بگویند.

  13. 13
    حمیدرضا آب روشن says:

    سلام مجدد لطفا تصمیم نهایی رو به اطلاع بچه ها برسونید.

  14. 14

    یادم رفت بگم از اونجایی که جای ۱. تشریح توابع مهم و جالب کار با صدا، ۲. نحوه پک و رمز کردن صدا‌های بازی، و ۳. تشریح نمونه‌های از پیش حل‌شده‌ی موجود در دفترچه‌ی راهنمای این زبان، در فصول یا پیوست کتاب خالیه، اگه تصمیم به تألیف گرفتید، این موارد رو در نظر داشته باشید.

  15. 15

    سلام و درود.
    فکر میکنم قبل از این که بخوایم هر گونه تصمیمی در مورد تولید این آموزش بگیریم باید از افراد صاحب نظری که توی این زمینه سر رشته دارند کمک بگیریم.
    توی کامنت بعد لینکی رو تقدیم میکنم که مربوط به نقد bgt هست.

  16. 16
    Eagle says:

    با درود. برای شروع موافقم و حتما خریدار خواهم بود. البته انجمن بهتره که به زبانهای برنامه نویسی رو بیاره و این برای شروع خوبه. نمی دونم چرا خودآموز Microsoft access در دستور کار انجمن قرار نگرفته، اگه اینم لحاظ بشه خوبه چون من دیدم که خیلیا دنبالشن. به امید بهروزی انجمن.

    • 16.1

      سلام، با تشکر از شما. نظر متین شما به دست‌اندرکاران منعکس خواهدشد.

    • 16.2

      اگر اشتباه نکنم، گویا یه باری جناب مهندس رضایی نصفه بیشتر کتاب اکسس رو آماده کرده بودند ولی هاردشون به دلیل اشکال سخت‌افزاری پاک شد و شاید همین موضوع باعث شده باشه انگیزه‌شون در تألیف مجدد کتاب رو از دست بدن. ولی از جهتی خب الان اگه اکسس تهیه بشه، خوبیش اینه که نسخه ی به روزی ازش خواهیم داشت. به نظرم مکرو ها و مکرو نویسی پیشرفته، که با زبان ویبی در محصولات آفیس در دسترسه، جاش توی محصولات انجمن بدجوری خالیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *