خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

حقوق ما شماره 3: دعاوی خانوادگی چه مواردی را شامل می شود؟!

یه سلام همراه با حس خوبِ تماشایِ روزایِ خوبِ پاییز و زمستون, خدمت شما همراهان گرامی, در پُستِ قبل با همدیگه به این نتیجه رسیدیم که مددجویانِ تحت پوشش بهزیستی از پرداخت هزینه دادرسی در دعاوی خانوادگی معاف هستند. حالا  از کجا به این نتیجه قطعی برسیم که دعاوی خانوادگی و این معافیت چه مواردی رو به طور کامل شامل
می شه؟ باز هم با همدیگه میریم سراغِ دوستِ خوب و البته مهجورِمون قانون, کُدوم قانون؟ همون قانونِ حمایتِ خانواده, کُدوم ماده قانون حمایتِ خانواده؟ ماده 4 قانون, با توجه به ماده 4 قانون حمایت خانواده مصوب 9/12/91 “رسیدگی به امور ذیر در صلاحیتِ دادگاهِ خانواده است:

۱- نامزدی و خسارات ناشی از بَر هم زدن آن

۲- نکاح دائم، موقت و اذن در نکاح

۳- شروط ضمن عقد نکاح

۴- ازدواج مجدد

۵- جهیزیه

۶- مهریه

۷- نفقه زوجه و اجرت المثل ایام زوجیت

۸- تمکین و نُشوز

۹-طلاق، رجوع، فسخ و اِنفِساخ نکاح، بذل مدت و انقضای آن

۱۰-حضانت و ملاقات طفل

۱۱-نسب

۱۲-رشد، حَجر و رفع آن

۱۳-ولایت قهری، قیمومت، امور مربوط به ناظر و امین اموال محجوران و وصایت در امور مربوط به آنان

۱۴-نفقه اقارِب

۱۵-امور راجع به غایب مفقود الاثر

۱۶-سرپرستی کودکان بی سرپرست

۱۷-اهدای جنین

۱۸-تغییر جنسیت

پس مددجویان تحت پوششِ بهزیستی چه مستمری بگیر باشند یا نباشند, از پرداختِ هزینه دادرسی در دعاوی که در بالا ذکر شد, معاف هستند.

اینجا لازم هست دو نکته رو بیان کنم و اون اینکه: اولا من شخصا از عبارت تحت پوششِ کمیته امداد و بهزیستی قلبا بیزارم چون حقیقتا پوششی به مفهومِ صحیحِ کلمه, وجود نداره, ولی در هر حال عبارتِ قانونگذار هست و چاره ای جز بیان نص صریح قانون ندارم. ثانیا: اینکه  بعضی از این عبارات مُمکِن در ذهنِ بعضی از دوستان نا مانوس و نا آشنا باشه, که به تدریج و در صورت تمایل دوستان, یه مروری در مورِدِش با هم خواهیم داشت.

با هم و برایِ هم باشیم, برای فرداهایِ بهتر و روشنتر. بدرود.

۲۳ دیدگاه دربارهٔ «حقوق ما شماره 3: دعاوی خانوادگی چه مواردی را شامل می شود؟!»

درود. عالیه, خَخ زدین تو کار دعوا ها. خَخ.
مرسی از آگاهی بخشی و مدیریت و هدایت دونسته هاتون به سمت کمک به بچه ها.
فقط تو خود پست واژه های حقوقی رو ذیل همون موضوع مربوطه اگه توضیح بدین و تعریف کنین, بسیار ممنون خواهیم بود.
باز هم تشکر و ادامه. ادامه. ادااااامهههه.

سلام به شما آقای کریمی بزرگوار, خواهش می کنم, کاری نیست, اجازه بدید, به مرور به بعضی مباحث بپردازیم. اگر در خود پست بخوام, واژه های های حقوقی رو توضیح بدم, هرقدر هم مختصر باشه, باز پست طولانی میشه و خسته کننده. امیدوارم همینقدر فعلا مفید بوده باشه.

سلام بر شما.
خب من خیلی وقت میشه که به مواردی از این دست دیگه کاری ندارم.
و به همین جهت خیلی مطالب رو از یاد بردم.
ولی شما یه نکته رو توضیح ندادید که به چه دلیل حقوقی نابینایان و یا مددجویان بهزیستی و یا افراد تحت پوشش کمیته شامل دادرسی رایگان هستند.
اگه درست بیادم مونده باشه در قوانین یه موادی بود که نابینا رو از یه سری حقوق مثل حق معامله ی مستقیم و یا حق افتتاح حساب بانکی بطور مستقل منع کرده بود و حتما میبایستی یک امین برای این نوع امور داشته باشه.
دلیل قانون گذار هم این بود که چون نابینا قادر به خواندن متن نوشته شده و امضای اون نیست و باید با مهر یا اثر انگشت اون رو تأیید کنه پس باید امینی برای این نوع امور رسمی داشته باشه.
که فکر نمی کنم این قانون تغییر خاصی کرده باشه.
حالا آیا این بر می گرده به همون قوانین که اینجا بهزیستی بطور قانونی عنوان سرپرست و قیم پذیرفته شده ی نابینا رو بر عهده داره؟
لطفا من رو ببخشید اگه درست نمی تونم موضوع رو طرح کنم.
ولی بنظرم میاد بهتره که این مسئله کامل روشن بشه که به چه دلیل بهزیستی بهش این حق داده شده که نابینا رو از نظر قیمومیت تحت سرپرستی داشته باشه.
شاید هم من قادر به توضیح مطلبم نیستم.

سلام خدمت شما, ممنون از شرکت شما در این پست و ابراز نظرتون, به حق یا ناحق بهزیستی متولی امور معلولین در ایران هست و به همین دلیل هم در مواد ۲۰ تا ۲۲ قانون جدید حمایت از حقوق معلولان نیز مثل قانون قبلی, در صورتی که شخص معلول نیازمند به قیم باشه, در صورتی که فاقد قیم باشه تا زمانی که برای او قیم تعیین بشه, دادگاه ادارات بهزیستی استانها رو قیم شخص معلول به حساب میاره و با بهزیستی مکاتبه می کُنِه که یکی از همکاران به عنوان قیم فرد معرفی بشوند. که البته در این زمینه مشکلات و چالشهای زیادی وجود داره, که در صورتی که تمایل داشته باشید, اینجانب شخصا برای شما توضیح خواهم داد. ولی در خصوص اینکه شخص نابینا نتونه مستقیما یا شخصا معامله ای انجام بده, خیر نه در قانون چنین مطلبی هست و نه هیچ مرجع و ارگانی چنین حقی داره, فقط از طریقی باید اطلاعات دقیق راجع به معامله به اطلاع شخص نابینا برسه وطبق متن قانون باید موضوع معامله برای شخص نابینا معلوم و معین بشه و غرری نباشه, اما در خصوص افتتاح حساب برای نابینایان هم چنین ممنوعیتی قبلا وجود داشت ولی دو سه سالی هست که با پیگیریهای تشکلهای نابینایی طی بخشنامه بانک مرکزی چنین ممنوعیتی برای شخص نابینا و الزام او به معرفی امین وجود نداره. ولی متاسفانه برخی شعب بانکها از این بخشنامه بی اطلاع هستند و بهتر هست همنوع محترم این بخشنامه رو همراه خودش ببَرِه! امیدوارم توضیحم مفید بوده باشه.

سلام به شما, رویه عملی و قانونی به این صورت است که برای مددجویان مستمری بگیر این مطلب صحیح است و معافیت کامل وجود دارد ولی برای مددجویانی که مستمری بگیر نیستند این معافیت فقط شامل دعاوی خانوادگی می شود. موفق باشید.

از شما ممنونم.
اما تا جایی که من از اوضاع دفاتر ثبت اسناد رسمی تا چند سال پیش خبر داشتم نابینا نمی تونست بطور مستقل به معاملات مستقیم ثبتی دست بزنه.
و اگر هر وقت که براتون مقدور بود در مورد این قضیه ی قیمومیت افراد نابینا از سوی بهزیستی یه توضیحی نسبتا مبسوط بدین
بنظرم این خیلی اهمیت داره که بچه ها بدونند در چه وضعیتی بسر می بریم.
اما اگر دیدید که براتون وقت گیر خواهد بود بهم بگید که برم و شروع کنم به مطالعه ی قوانینی که توی این چند ساله برخیهاشون تغییر کردند.
از شما باز هم تشکر میکنم.

سلام جناب نظری, اصطلاح قیم یک اصطلاح حقوقی هست که محدوده اش در قانون کاملا مشخص شده است, قیم عهده دار امور مالی و حقوقی شخص محجور هست, محجور هم شامل سه دسته هست: شخص صغیر, شخص سفیه یعنی کسی که عقل معاش نداره یعنی نمی دونه ارزش پول اصلا چقدره, دسته سوم هم شخص مجنون یعنی مختل المشاعر که یا دامی هست یا ادواری. غیر از این سه دسته قیم وجود و مسوولیتش معنی نداره. حالا شخص معلول در صورتی که جدای از معلولیت بیناییش در یکی از این سه دسته قرار بگیره نیازمند به قیم هست. حالا چه این قیم بهزیستی باشه یا یه شخص حقوقی دیگه یا یه شخص حقیقی. امیدوارم تونسته باشم راهنمایی کنم.

سلام بر شما بله به نظر من عبارت مقنن به نحوی تنظیم و بیان شده که دلالت بر حصری بودن موارد صلاحیتِ دادگاه خانواده داره. از طرف دیگه مقنن در مقام بیان موارد صلاحیت بوده و سکوت او دلالت بر عدم شمول موارد دیگه داره. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید