خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

حقوق ما شماره 4: معلولان و معافیت از پرداخت هزینه دادرسی در سایر دعاوی!

سلامی از جنس صمیمیت دلهای پاک اهالی محله، به امید روزهای مملو از لطف و مهربانی پروردگار برای شما.

در پست‌های قبل به این نتیجه رسیدیم که مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قابل توقیف نیست و مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت هزینه دادرسی توی دعاوی خانوادگی معاف هستند. حالا ببینیم در خصوص سایر دعاوی چطور؟ آیا تو بقیه دعاوی هم هیچگونه هزینه‌ای نباید بپردازند؟ دوباره یه گشت و گذار می کنیم تو قوانین ببینیم جواب این سوال چی هست. این دفعه سراغ قانون آیین دادرسی مدنی میریم. با توجه به تبصره ماده 505 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 18/1/95: “افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و مددجویان مستمری بگیر سازمان بهزیستی کشور با ارائه کارت مددجویی و تأییدیه رسمی مراجع مزبور از پرداخت هزینه دادرسی معاف می‌باشند.”

پس دوستان همراه، بهره‌مند شدن از معافیت از پرداخت هزینه دادرسی توی بقیه دعاوی غیر از دعاوی خانوادگی شرایطی داره. اولا اینکه مددجو باید تو بانک اطلاعات مددجویان بهزیستی مستمری بگیر باشه؛ یعنی این معافیت منحصر شده به مددجویان مستمری‌بگیر. در ثانی: باید کارت مددجویی و نامه تاییدیه معافیتش از پرداخت هزینه دادرسی رو که از بهزیستی مرکز شهرستان محل اقامتش گرفته، همراه خودش داشته‌باشه. البته باید این نکته رو هم اضافه کنم که قانون‌گذار یادش هست که قبلا توی تبصره ماده 5 قانون حمایت خانواده در تاریخ 9/12/91 مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی رو کلا از پرداخت هزینه دادرسی تو دعاوی خانوادگی معاف کرده‌بود.

یه تیریپ حقوقی هم اینجا بیام که به قول علَماء علم حقوق، “عام لاحِق، ناسخ خاص سابق نیست.

حالا ممکن هست برای شما هم این سوال پیش‌بیاد که آیا معافیت از پرداخت هزینه دادرسی تو بقیه دعاوی به ترتیبی که گفتیم شامل شوروا! ببخشید، شورای حل اختلاف هم میشه یا نه؟ باز هم یه چرخی می‌زنیم تو قانون آیین دادرسی مدنی با توجه به قانون تفسیر تبصره ماده 505 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 17/8/96 : “بلی. حکم موضوع تبصره ذیل ماده مذکور شامل هزینه‌های رسیدگی در شوراهای حل اختلاف نیز می‌گردد.”

دوباره لازم می‌دونم بگم که من شخصا از عبارت تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قلبا بیزارم چون حقیقتا پوششی به مفهوم صحیح و واقعی کلمه، وجود نداره. ولی در هر حال عبارت قانون‌گذار هست و چاره ای جز بیان نص صریح قانون ندارم.

موفق باشید و در سایه‌سار لطف پروردگار ایام به کامتون.

۱۶ دیدگاه دربارهٔ «حقوق ما شماره 4: معلولان و معافیت از پرداخت هزینه دادرسی در سایر دعاوی!»

سلام باز هم تشکر
متاسفانه باز با داشتن کارت معلولیت هوشمند که کارتیست بین مللی در ایران حتما باید فرد معلول بره بهزیستی هفت خوان رستم رو برا یه فرم معرفی نامه بگذرونه
من شاهدم برا این فرم معرفی که چاپ شده است فقط باید مشخصات فرد و نام فلان اداره رو بنویسند دقیقا دو ساعت مددجو رو سر میدوونن موندم پس این کارت برا چیه!!!؟؟

درود. خوبه, ادامه لطفاً, فقط در خصوص دعاوی معلولان با نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی هم مطلب واسه مون بنویسید.
آیا این قوانین در دعاوی با اشخاص حقوقی هم کاربر داره یا نه؟
آیا یه شخص حقوقی معلول میتونه از یه شخص حقوقی و حقیقی بدون هزینه دادرسی شکایتی داشته باشه.
و یا آیا یه شخص حقیقی چی؟ میتونه از یه شخص یا نهاد حقوقی بدون هزینه شکایتی داشته باشه. مرسی میشم روشنمون کنین.

معافیت از هزینه دادرسی برای مددجویان مستمری بگیر مطلق و عام هست البته طرح دعوا علیه دولت از سوی اشخاص حقوقی اگه این دعوا به واسطه انجام وظیفه اداری اون دستگاه باشه, باید در دیوان عدالت اداری انجام بشه که هزینه اش مختصر هست و البته شامل معافیت می شه ولی من منظور شما رو از شخص حقوقی معلول متوجه نشدم. موفق باشید.

سلام عالیه این پست ها
راستش به نظر من کارت معلولیت یه چیز اضافیه که حالا قانون گذار به هر دلیلی اون رو آورده
وگرنه وقتی طرف کارت معلولیت داره دیگه معرفی نامه چه صیغه ایه.
و اگه معرفی نامه واجبه دیگه کارت معلولیت واسه چی
البته تنها واسه دادگاه ها اینجوری نیست.
برای معافیت از خدمت وظیفه و خیلی چیزای دیگه این دو تا و کمیسیون های پزشکی و خیلی برو بیای دیگه هم لازمه.
نمیدونم بگم خدا ما رو شفا بده یا قانون گذار قانون های مصوبشو.
موفق باشید

سلام. اجازه؟ سؤال دارم. قانونی هست که میزان کسورات حقوق کارمندان آسیب دیده رو به حداقل برسونه؟ قانونی هست که کارمندان آسیب دیده رو از پرداخت مابه التفاوت بیمه تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی معاف کنه؟ قانونی هست که سوابق بیمه ای در سازمانهای غیر دولتی کارمند آسیب دیده رو جزء سنوات خدمتش محاسبه کنه؟
مگه ما به اندازه سایر شهروندان از امکانات شهری استفاده می کنیم که به همون اندازه هم مالیات میپردازیم؟
چی بگم. ببخش. سر درد دلم باز شد.

سلام خانوم, همانطور که خودت هم می دونی قانونی جدا در این زمینه برای معلولین نیست, البته سوابق خدمت از نظر محاسبه حق بیمه پرداخت شده در تمام ارگانها و کارگاهها با هم جمع می شه و ملاک بازنشستگی قرار می گیره, ولی در خصوص معافیت از پرداخت مالیات, باعث تاسف و تاثر هست که هیچ معافیتی برای ما وجود نداره, در پیش نویس لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان که به همت تشکلهای معلولین گردآوری شد و شخصا به طور مستمر در جلساتش شرکت می کردم این معافیت پیش بینی شده بود, ولی متاسفانه در جلسات نهایی هیات دولت و در هنگام طرح در صحن مجلس حذف شد و همنوعان ما هم که در این جلسات حضور داشتند آگاهانه یا نا آگاهانه دفاع موثری نکردند و این شد که می بینیم. ممنون از حضورت.

درود مجدد. خب من با ذکر یه مثال مسئله رو توضیح میدم تا ابهامتون برطرف بشه. فرض رو بر این میذاریم که شما و آقای محسن صالحی هر کدوم یه انجمن دارید و رئیس یه انجمن یا یه سازمان هستید. پس در نتیجه هر دوی شما دارای شخصیت حقوقی هم هستید.
سؤال اول. اگه شخصیت حقوقی شما که رئیس این سازمانها هست از هم شکایتی بکنه, هزینه دادرسی رو باید بپردازه.
و حالا سؤال دوم اگه منی که هیچی ندارم و فقط یه شخصیت حقیقی دارم از سازمان شما یا محسن شکایت کنم هزینه دادرسی رو باید بپردازم یا خیر.
و سؤال سوم هم اینه که اگه سازمان شما یا محسن از من حقیقی شکایتی بکنه, هزینه دادرسی رو باید بپردازه یا نه.
امیدوارم تونسته باشم واضح توضیح داده باشم و ابهامات رو برطرف کرده باشم.

با سلام و آرزوی بهروزی شما, هنوز هم من با عبارت شخص حقوقی معلول چالش دارم. به نظرم این عبارت صحیح نیست. چون در واقع یک موسسه مردم نهاد هست که در راستای دفاع از منافع معلولان یا خدمت رسانی به این گروه در زمینه های مختلف فعالیت می کنه. وصف معلول قابل اِتِّصاف به انسان هست. در واقع اگه اون موسسه مردم نهاد که به واسطه همین فعالیت و اهداف و تمرکزش دارای شخصیت حقوقی هست البته بعد از اینکه به ثبت بِرِسِه, اگه از اعتبارات بهزیستی بِهِش تخصیص داده بشه, مشمول معافیت مقرر در قانون هست. البته این نظر منه, چون قانون در این زمینه صراحتی نداره. اما در مورد دعوا علیه دولت و تصمیمات دولتی و عملکرد پرسنل دولت از حیث انجام وَظایفشون باید در دیوان عدالت اداری انجام بشه که اگرچه هزینه اش کم هست شامل معافیت میشه. اما دعاوی دولت علیه دولت باید در دادگاه صالح طرح بشه که البته طبق قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت از طریق استانداریها باید پیگیری و نسبت به حل و فصلش اقدام بشه. امیدوارم توضیحم براتون مفیدِ فایده بوده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید