خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

حقوق ما شماره 1؛ توقیف حقوق و مزایای مددجویانِ تحت پوششِ سازمان بهزیستی؟!

سلام خدمت تمامی همسفرانِ محترم, ضمن آرزوی روزایی بهتر از امروز و دیروز برای شما, در اینجا می خواهیم با هم به یک سوالِ حقوقی که از دلِ بعضی پرونده های قضایی بیرون میاد جواب بِدیم…
شخص (الف) که مددجویِ تحت پوششِ بهزیستی هست, به دلیلِ بدهکار بودن به شخصِ( ب) (حالا چه موضوع این بدهی مستقیما پرداخت مبلغی پول باشه یا خسارتِ ناشی از عدم انجام تعهد باشه), در هر حال به موجبِ حکم دادگاه به پرداختِ مبلغی به شخصِ (ب) محکوم شده, در این صورت یا شخص (ب) نسبت به این حکم محکومیت اعتراضی نکرده یا در مهلت ذکر شده در قانون اعتراض کرده و در دادگاهِ تجدیدنظر هم با احراز مدیونیتِ شخص (الف) حکم مرحله نخستین تایید و حکم قطعی شده و با درخواستِ شخصِ (ب) یعنی طلبکار و ذینفع, اجرائیه صادر شده است, شخصِ (الف) نسبت به اجرایِ حکم دادگاه اقدام نمی کنه, در نتیجه علاوه بر اجرای حکم باید یک بیستم از مبلغِ بدهی رو هم به عنوان جریمه به دولت بده, به هر حال شخصِ (ب) به دنبالِ رسیدن به حقش هست, حالا اینجا یه سوال پیش میاد, آیا مستمری! که شخص مددجویِ بدهکار از بهزیستی دریافت می کُنِه آیا قابل توقیف هست؟ با هم میریم تو قوانینی که ؟این دو سه سال تصویب شده یه سرکی می کشیم, با توجه به تبصره 2 ذیل ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی, مصوبِ 13/12/94 “مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی توقیف نمی شود”. پس شخص طلبکار,یعنی همون شخصِ (ب) باید به دنبال معرفی کردنِ مالِ دیگه ای به واحدِ اجرای احکام باشه. بدرود.

۲۰ دیدگاه دربارهٔ «حقوق ما شماره 1؛ توقیف حقوق و مزایای مددجویانِ تحت پوششِ سازمان بهزیستی؟!»

سلام خانم حیدری. این گونه پست ها و مطالب واقعا عالیه، چون باعث افزایش اطلاعات افراد میشه و چه بسا در زمانی هم به دردشون بخوره. پس ازتون میخوام که این مطالب و پست ها رو تا میتونید با ما به اشتراک بذارید که قطعا برای تک تک ما خیلی سودمند خواهد بود. سپاس فراوان بابت پست ارزشمندتون.

سلام. چنان که قول داده بودم، پست را خوندم و نکته تازه ای هم یاد گرفتم. این پست و موارد مشابه رو هم برای خودم و سایر افراد جامعه هدف مفید تشخیص دادم. اکیدا پیشنهاد امی کنم ین مطالب ذیل یک عنوان مشخص مثلا «حقوق ما» منتشر بشن. این طوری هم دسترسی بهشون راحت تره و هم زحمت شما میون این همه پست های جورواجور و از جمله چرندیات این جانب گم و گور نمیشه. نکته دیگه ای به ذهنم اومد، اینجا یا هرجایی که مناسب باشه منتقل می کنم. پیروز باشید.

درود
وااااییی. چه جالب! واقعا از جمله مواردی بود که واسم تازگی داشت چون نه ازش اطلاعی داشتم و نه اصلا بهش فکر کرده بودم.
از اینکه یک قطعه به قطعات اطلاعات بانک اطلاعاتی مغزم اضافه کردید ممنونم!
راستی داشت یادم می‌رفت بگم که البته من خودم متأسفانه مستمری‌بگیر نیستم یعنی مددکارم نتونستن یا نذاشتن بشم و حعیف. ولی خب اگه یه رو شدم، وام میگیرم نمیدم و بانکم هیچ کاری نمیتونه با مستمری احتمالی خیالی آینده‌ام داشته باشه خخخ

سلام شب خوش, ممنون هستید, خُب مستمری اونقدر کم هست که اصلا ارزش توقیف رو نداره, ولی دیدم در عمل که قبل از تصویبِ این قانون و بعد از تصویبش هم بعضا نسبت به مستمریِ مددجویان اقدام اجرایی انجام میشه. امیدوارم بتونیم با هم چیزایی در کنار هم یاد بگیریم از همدیگر.

سلام سر کار خانم حیدری،
طبق تحقیقاتی که من کرده ام، این قانون حد اقل در رمانی و کانادا هم رعایت می شود.
فکر کنم این یک قانون بین المللی در حوزه ی حقوق معلولیت باشد.
جالب است دوستان بدانند که در کشور رمانی و کانادا اگر بخواهید به یک کشور دیگری که نیاز به گرفتن ویزا دارد سفر کنید، نمی توانید حقوق معلولیت خود را به عنوان این که اثبات کنید قدرت مالی برای رفتن به کشور مورد نظر را دارید، استفاده بفرمایید.
وقتی می فرمایید حقوق معلولیت یا همان مستمری نشان دهنده ی اثبات شرایط مالی من است، سفیر محترم شما را بی کار تلقی فرموده و بنابر این از دادن ویزا به شما منصرف می گردد.
بسیار تشکر از شما سر کار خانم توانمند به خاطر این پست مفید و ارزشمند.

سلام خدمت شما, متشکر از لطف عالی, بله در کشورهای اروپایی و آمریکایی علاوه بر حقوق برابری, اگر معلولی فاقد شغل باشد حقوق بیکاری دریافت می کنه که رقمش هم کم نیست. در هر صورت نفس قانون منشاِ یکسان داره و برای یه جوری رعایت حال معلولین هست, ولی عدالت اجتماعی مفهومی پیچیده داره که در برخی کشورها حالا حالاها باید سِیرِ قانونگذاریپیش بره تا تحقق پیدا کُنِه. ممنون از حضور شما.

سلام.
عذر میخوام جناب منچستر درست متوجه کامنتتون نشدم. یعنی میفرمایید که کسی که میخواد از کشور a به کشور b سفر کنه نمیتونه از مستمریش استفاده کنه؟ یعنی طبق قانونی که نوشتید. خب چه لزومی داره من نوعی حتما بگم این پولی که دارم هزینه میکنم از کجاست و از کدوم منبع مالیم هست؟ یه نکته دیگه هم اینکه بیکار بودن چه ربطی به این داره که من نوعی از سفر منع بشم؟ یعنی همۀ اینهایی که به کشور دیگه سفر میکنند شاغل هستند؟ منظورم قانونی هست که شما از کشور رومانی و کانادا نوشتید خب برام جای سؤال شد. راستش از همه جا بی خبرم واسه همین هم هست که می پرسم. شرمنده. موفق باشید.

سلام خانم نازنین،
متأسفانه اینقدر در حوزه ی حقوق توانمند نیستم که بتوانم به طور دقیق پاسخ شما بدهم.
ولی به هر حال مستمری افراد معلول اونقدر زیاد نیست که احتمالاً بتواند اثبات گر توانایی مالی شخص معلول باشد.
به هر حال قانونی است که وضع شده و من هم از دوستانی که در کشور رمانی و کانادا دارم پرسیدم.
آنها هم مهر تأیید بر یافته های من زدند.
دیگه علت دقیق رو باید یکی که حقوق بین الملل خونده و البته به حقوق معلولیت نیز تسلط کامل دارد زحمتش را بکشد.
متأسفم که اطلاعاتم دقیقتر از این نبود.

دیدگاهتان را بنویسید