خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

حقوقِ ما شماره 2؛ معلولان و پرداخت هزینه دادرسی در دعاوی خانوادگی!

سلام خدمت شما همراهان گرامی.
در این پست هم یکی دیگه از سوالاتِ رایج و مبتلا به همنوعان رو با یاری همدیگه بررسی می‌کنیم و به جَوابِش می‌رسیم.
قبل از اینکه با هم این موضوع رو بررسی کنیم، یادآوری می‌کنم، همانطور که خودتون بهتر از من می‌دونید، در قوانین عبارت “مددجویان” به کار رفته، که اعم از معلولان هست و گروههای دیگری چون: بی‌سرپرستان، آسیب دیدگان اجتماعی، معتادین و غیره رو شامل میشه و اما بپردازیم به موضوعِ این پست.
اگه برای مثال یکی از هم‌نوعان، بخواد یه دعوایِ خانوادگی تو دادگاه خانواده طرح کُنِه، آیا باید هزینه دادرسی بده؟ میزانِش چقدر هست؟
این دفعه میدونیم که باید تو قانون حمایت خانواده دنبالِ جوابِ این سوال بگردیم، با توجه به تبصره ذیل ماده 5 قانون حمایت از خانواده مصوب 9/12/1391 “افراد تحت پوشش کمیته امداد و مددجویان سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه دادرسی در دعاوی خانوادگی معاف می‌باشند”. در نتیجه همنوعان عزیز و گرامی با معرفینامه بهزیستی از پرداخت هزینه دادرسی در دعاوی خانوادگی به طور کلی معاف هستند. با توجه به رویه کنونی طرح دعاوی، برای تنظیم و تقدیم دادخواست، شخص باید به دفاتر خدمات قضایی که فِهرستشون به همراهِ آدرسشون تو اینترنت هست، مراجعه کُنِه. برای اینکه نخواد چندین بار این مسیر رو در رفت و آمد باشه، قبلش یه معرفی‌نامه دال بر اینکه مددجوی تحت پوشش هست و از پرداخت هزینه دادرسی دعاوی خانوادگی معاف هست، از بهزیستی مرکز محل سُکونتِش بگیره.

موفق باشید و در سایه‌سار لطف پروردگار، ایام به کامِتون.

۱۵ دیدگاه دربارهٔ «حقوقِ ما شماره 2؛ معلولان و پرداخت هزینه دادرسی در دعاوی خانوادگی!»

درود بر شما.
کارتان بسیار ارزنده و قابل تقدیر است.
تنها یک تقاضا از حضور محترمتان دارم؛ لطف بفرمایید و این سری از اطلاعات را طوری دسته بندی کنید با یک عنوان کلی تا اگر کسی به هر دلیل به آنها نیازی پیدا کرد بتواند به سادگی به این اطلاعات دسترسی پیدا کند.
اگر فقط در هفته ده دقیقه برای این امر اختصاص داده شود در عرض یک سال دوستان ما کلی اطلاعات حقوقی بدست خواهند آورد.
و حقیقتا شما برازنده ی نامی که خانواده ی محترمتان بر شما نهاده اند در اذهان همنوعانتان چون نگینی درخشان برای همیشه باقی خواهید ماند.
امیدوارم که دیگر دوستان که در دیگر حوزه ها تخصصی کسب کرده اند بکوشند تا در جهت بالا بردن سطح آگاهی های عمومی جامعه ی خویش با گام هایی کوتاه اما منظم فاصله ی نادانی را با عالم خرد برای ما از میان بر دارند.
شاید ما هم روزی توانستیم که در کنار هم با صلح و صفا به حیات خویش ادامه دهیم و رفتار های گاه زننده و گاه نه چندان دلچسب را از خود دور کنیم.

سلام خدمتِ شما پاینده باشید, در صورتی که دوستان مایل باشند, نظرم این هست, مسایل حقوقی به عنوان مبحثِ جداگانه و نه در ذیل پستها و به عنوان جواب بِهِش پرداخته بشه بهتر هست و تداخل در مسایل ایجاد نمی شه. فقط یه توضیحِ کوچولو اینکه مسایل مربوط به نکاح اعم از خواستگاری, نامزدی, مهریه, نفقه, و و موارد مربوط به اولاد و اقوام و پایان یافتن رابطه نکاح و از این دست برخی از دعاوی خانوادگی رو در بر می گیره.

بسلام. از اینکه به پیشنهاد قبلیم توجه کردین ازتون ممنونم. حالا دوتا پیشنهاد کوچولوی دیگه مطرح می کنم، اگر صلاح دونستید لحاظ بفرمایید. اولا این مطالب رو در فواصل زمانی مشخصی تنظیم و منتشر کنید که خدای نکرده خسته نشید. مثلا به طور قطع می تونم بگم شما با این فاصله زمانی میون دوتا شماره اول این مجموعه، در ظرف کمتر از سه ماه خسته میشید. پس فاصله میون مطالب رو منطقی تنظیم کنید که آهسته و پیوسته رفته باشید. نکته دوم اینکه مجموعه رو شماره گذاری کنید و مثلا مجموعه بعدی بشه «حقوق ما شماره ۳» یا «قسمت سوم» یا هرچی. ضمنا برچسب ها عالی تنظیم شدند، مخصوصا توی «حقوق ما» شماره ۲. پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید