خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

وضعیت زندگی نابینایان در کشور رمانی.

درود بر دوستان هم محله ای خوبم! امیدوارم که همیشه شاد و سرزنده باشید. راستش به پیشنهاد یکی از دوستان تصمیم گرفتم کمی درمورد شرایط معلولین به ویژه نابینایان بنویسم، چرا که من خودم 20 سال است که در رمانی با خانواده زندگی می کنم. توجه داشته باشید که من در اینجا عین حقیقت را بیان می کنم, چون اصولا من از دادن اطلاعات دروغ متنفرم. من مثلا دوست ندارم بگویم که شما بیا اینجا از آسمان برایتان پول میاد پایین, در هیچ کشوری شما بدون کار کردن نمی توانید زندگی راحتی داشته باشید.

اما می رویم سر اصل مطلب: کشور رمانی یک کشور کمونیستی بوده که در سال 1988 مردم این کشور به دلایلی انقلاب می کنند و رئیس جمهور این کشور یعنی نیکولایه چاوشیسکو را به قتل می رسانند. چون در آن دوران مردم از محرومیتهای زیادی برخوردار بودند و کشور رمانی یک کشور دموکراسی نبود. به همین دلیل این کشور در اولین سالهای بعد از انقلاب خیلی پیشرفته نبود. بعد از وارد شدن به اتحادیه اروپا این کشور در حال پیشرفت می باشد. مردم ماشینهای نو خارجی خریدند, همه از لباسهای مارکدار, عطرهای اورجینال و… استفاده کرده و می کنند.
در این دوران وضعیت معلولین کشور رمانی نیز در حال تغییر بوده و هست. امکاناتی که به معلولین به ویژه نابینایان تعلق می گیرد فعلا در حد کشورهای اروپای غربی نیست, اما زیاد هم بد نیست. مثلا در کشور رمانی معلولین از امکاناتی چون حقوق معلولیت, کارت اتوبوس رایگان, کارت مترو رایگان, بیمه بیکاری و بیمه سلامت به صورت رایگان برخوردار هستند. نابینایان فعلا وسایلی مثل برجسته نگار را به صورت رایگان دریافت نمی کنند. در اینجا دوستان نابینا خودشان باید یک سری وسایل را خریداری کنند, که این امر به دلیل گران بودن این تجهیزات عملا غیر ممکن می باشد. در کشور رمانی معلولین را به چند درجه تقسیم می کنند که نابینایان و ناشنوایان جز معلولین درجه اول محسوب می شوند. حقوق معلولیت برای معلولین درجه اول در حال حاضر 370 یورو می باشد, که این مبلغ برای کسانی که با خانواده زندگی می کنند مبلغ خوبی می باشد. حقوق بیمه بیکاری تقریبا 130 یورو می باشد, این 30 یورو تابستان امسال اضافه شده است. در حال حاضر شهرداری بخارست نیز در ماه 100 یورو به هر معلول می دهد. در این صورت یک معلول جمعا 500 یورو در ماه دریافت می کند (این مبلغ 100 یورو را فقط شهردار شهر بخارست به معلولین می دهد, معلولین شهرهای دیگر از این مبلغ برخوردار نیستند).
در رمانی اکثر نابینایان در زمینه ماساژ مشغول به کار هستند و عده ای نیز که تحصیلات دانشگاهی در زمینه های روانشناسی, ادبیات, فلسفه و زبانهای خارجی دارند در مدارس نابینایان مشغول به کار هستند.
عده ای نیز بیکار هستند, چون در کشور رمانی برخی از شرکتها به نابینایان سخت کار می دهند. افراد معلول بعد ثبت شرکت و راه اندازی شغل آزاد از پرداخت مالیاتهای دولتی معاف هستند. وضعیت تحصیل برای نابینایان بسیار آسان است, چون اکثر منابع درسی برای دانشجویان نابینا در دانشگاه با اسکنرهای حرفه ای اسکن شده و با برنامه های خاصی ویرایش می شوند. نابینایان نیز برای ورود به دانشگاه مانند افراد عادی در امتحان ورودی شرکت می کنند, اگر معدل امتحانشان از 8 به بالا باشد می توانند به صورت رایگان در دانشگاهها تحصیل کنند (در اینجا بالاترین نمره 10 می باشد). در برخی از مؤسسات خصوصی افراد نابینا می توانند به صورت رایگان یا با تخفیف در شهریه کلاسها همانند افراد بینا به کار آموزی بپردازند و همچنین برای افراد نابینا برای گرفتن مجوز روان درمانی و مشاوره کلاسها دارند،  که در این امر بستگی به مدیر برگذاری این کلاسها از تخفیف ویژه برای پرداختن هزینه آزمایش پرونده برخوردارند (که این هزینه برای افراد بینا 780 یورو و برای افراد نابینا تقریبا 36 یورو می باشد). افراد معلول از بلیط قطار رایگان نیز برخوردار هستند. ولی هرچه قدر هم که این امکانات در این کشورها وجود داشته باشد زندگی کردن در کشورهای اروپایی اصلا آسان نیست. به تازگی آموزشهای جهتیابی نیز برای نابینایان برگزار می شود. در اینجا افراد نابینا نیز با برگزاری و راه اندازی انجمنهای مختلف به یکدیگر کمک می کنند.
اگر فرد معلول بخواهد خانه و یا ماشین از طریق بانکی به صورت قسطی بخرد از پرداخت مالیات این دو معاف می شود و قسطها بدون بهره می باشد. در اینجا به معلولین خانه نمی دهند, فقط اگر به هر دلیلی فرد معلول از کمک اطرافیانش برخوردار نباشد یا آهی در بساط نداشته باشد, در این صورت شهرداری به آنها خانه می دهد.
امیدوارم که این مطالب مفید بوده باشد. موفق و سربلند باشید.

۳۸ دیدگاه دربارهٔ «وضعیت زندگی نابینایان در کشور رمانی.»

درود. ایول. خیلی عالیه و مرسی که خیلی زود به وعده عمل کردی و مثل روحانی کلیدت گم نشد خَخ.
راستی در خصوص مراکز فنی حرفه ای هم توضیح لازم داریم.
آیا نابیناها تو اونجا کارای فنی انجام میدن یا نه؟
آیا موانعی سر راهشون نیست و مثلاً میتونند مدرک برق بگیرند یا خیر.
اتحاد بچه های نابینا اونجا به چه شکله؟
انجمنها دقیقاً چه کارهایی میکنند و چه تسهیلاتی از دولت دریافت میکنند؟
متولی افراد نابینا اونجا چه سازمانی هست؟ در خصوص ارتباط بچه ها با اون و ارتباط اون سازمان با بچه ها هم بنویسی مرسی میشیم.
شاید یه مسئولی شیطون گولش زد اومد اینجا رو خوند و از خواب غفلت بیدار شد. از کجا معلوم.

سلام.
شاد و سالم باشی. فکر میکنم اونجا به مراتب از ایران بهتر باشه. چون در کشور ما هوای سالم وجود نداره. پس هوس برگشتن و یا حتی بازدید از کشورتون هم به ذهنتون خطور نکنه. چون بعید نیست گروگان گرفته شید خخخ بعدا نگید نگفتم هههه
واقعیتش گاهی احساس میکنم تک تک مردم ایران به اسارت گرفته شدن .
شرمنده. هر چی می خوام مثبت نگر باشم مگه میذارن هههه

خانم اورنگ سلام. از شما به خاطر این پست متشکرم.چند نکته در نظر داشتم که عزیزمان یعنی جناب کریمی در پست بالا نوشته بودند. از شما و سایر عزیزانی که در کشور های دیگر زندگی میکنند میخاهم چنین پست هایی بگزارند.خدا نگهدار شما.

با سلام! ممنون که پست رو خوندید! بله اینجا هر چی باشه از ایران بهتره, اما من وطن فروش نیستم, اتفاقً رعد عزیز من چند وقت پیش اومدم و از کشورم دیدن کردم. هیچ چیز مثل سابق نبود. کلا آب و هوای اونجا همانطور که گفتی سالم نیست مثل گذشته! راستش من ۸ سال به ایران نیومده بودم و تغییراتی رو مشاهده کردم. در خصوص کارهای فنی هم باید بگویم که من در این زمینه اطلاع چندانی ندارم, همانطور که گفتم اکثر نابینایان در کار ماساژ مشغول فعالیت هستند, به تازگی عده ای نیز به کار ترجمه مشغول هستند. در اینجا دولت و انجمنها برای طرحها و پروژه های خود از اتحادیه اروپا فاندهای زیادی دریافت میکنند, حتی اگر امثال من بخواهند پروژه ای ارائه بدهند میتوانند از طریق بعضی از بانکها نیز این فاند را دریافت کنند. من حتمً پستی در خصوص ارتباط نابینایان خواهم نوشت. موفق و پیروز باشید! همین هم خودش یک پست شد.

سلام بر شما سرکار خانم اورنگ.
اولا سپاس به خاطر پست مفیدت. بعدشم یه لطفی در حق ما کن و آموزشهای کوتاهی در حد آشنایی با زبان رمانیایی واسمون اینجا بذار. من شنیدم که با این که رمانی در اروپای شرقی قرار داره، ولی زبانش به خانواده زبانهای لاتین تعلق داره و با اسلاویان خویشاوند نیست. بعدشم تو عراق یه فردیو دیدم که چند مدتی رو در رمانی گذرونده بود. منم که عشق زبون، هی سؤال‌پیچش می کردم. خلاصه اونم خیلی مسلط نبود. فقط یه چیزی بهم گفت که نمی دونم درسته یا نه. گفتش که تو رمانی شهر بخارس به صورت «بُکورِشت» تلفظ میشه. لطفا ضمن تعیین صحت یا سقم حرف اون دوست عراقی به پیشنهاد آموزش زبان رمانیایی منم فکر کنید. یه چند جلسه در حد آشنایی کوچیکم باشه کفایت می کنه. پیشاپیش سپاسگزارم. بای تا های.

درود بر شما! ممنون که از این پست راضی بودید! زبان رمانی زبان لاتین هست, به زبان ایتالیایی نزدیکه. حرفی گفتید درسته, بخارست بوکورت تلفظ میشود. که در بعد حرف t i نوشته میشود که تلفظ نمیشود. من حتمً آموزش کوتاهی از زبان رمانیایی اینجا میذارم. راستی در زمینه مراکز فنی حرفه ای باید بگویم که نابینایان در رشته های کامپیوتر, ماساژ و تا حدودی هم دستیار پزشک میتوانند فعالیت کنند, ولی در زمینه برق تا کنون چیزی نشنیدم (البته در رشته دستیار پزشکی بیشتر افراد کمبینا فعالیت میکنند).

در گرفتن مدرک آشپزی و شیرینیپزی موانعی برای نابیناها وجود دارد, چون کسانی که در کلاسهای آشپزی و شیرینیپزی شرکت میکنند برای کارآموزی به هتلها, رستورانها و یا مراکز قنادی میروند و چون کار کردن نابینا در قنادیها و چنین مراکزی دشوار است بنابر این مانعی برای شرکت در کلاسهای هنر آشپزی و شیرینیپزی وجود دارد. ولی مراکزی هستند که احتمالً نابیناها را بدون رفتن به کار آموزی در آموزشگاهها میپذیرند و به یادگیری عملی در آموزشگاهها اکتفا میکنند. موفق و پیروز باشید!

درود بر شما
از پست بسیار جالبتون ممنونم. من یه دوست فیسبوکی دارم به اسم Iona که مال رمانی هستش. هیچوقت خیلی ازش درباره وضعیت نابینایان رمانی نپرسیدم. این اواخر داشت از قدرت گرفتن طرفداران روسیه توی رمانی گلایه می‌کرد. انگار چند وقت پیش کار به تظاهرات و اینجور چیزا هم کشیده بود.
براتون آرزوی موفقیت بیشتر دارم.

سلام بر وحید و میصم امینی عزیز! ممنون بابت نظرتان! راستی آقای امینی کنجکاوم بدونم که آیا دوست شما نابیناست یا خیر؟ به هر حال خیلی جالب بود که از این بابت گلمند بود. موفق باشید!

باسلام پست خوبی بود لطفا شما و دوستانی که در کشورهای اروپایی زندگی می کنید برای ماها توی این محله پست هایی مرتبط با شرایط نابینایان در سایر کشورها نسبت به ایران و تفاوت ها برامون بنویسید سپاسگزارم

با سلام! خوشحالم که این پست مفید بوده! به روی چشم, حتمً این کار رو انجام میدم. فقط یه چیزی رو بگم, من در همین پست هم گفتم که هر چه قدر هم شرایط در اروپا برای یک نابینا بهتر باشد, اما نباید فراموش کنیم که در هر کشوری ما باید خودمون رو به عنوان یک شهروند نابینا نشون بدیم. هیچ کشوری از آسمان برامون پول نزول نمیکند. به نظر من ما در کنار حقوقی که از دولت میگیریم خوب است که کار کنیم. راستش من کار کردن رو خیلی دوست دارم, نه به خاطر پولش, دوست دارم در جامعه رمانی برای مردم مفید باشم. زندگی در اروپا سخته! موفق باشید!

سلام بر خانم اورنگ، هم‌استانی گرامی! البته براساس محل تولدتون گفتم.
سپاس از این‌که درخواست من و دوستان دیگه رو خیلی زود اجابت کردید. متولی که علی کریمی در دیدگاهش نوشته بود به معنای خدمت‌دهنده هست. منظور نهادیه که امور مختلف نابینایان رو بر عهده داره. مثلاً، در ایران بهزیستی اسماً متولی معلولینه.
نوشته بودید: «زندگی در اروپا آسون نیست»؛ لطف می‌کنید در یه پست دیگه از سختی‌های اونجا هم بنویسید. اینا که نوشتید که نشون میده باید زودتر به مهاجرت فکر کرد.

سلام و ممنون از اطلاعات مفید شما . مدت طولانی هست که در زمینه اشتغال نابینایان در حال فعالیت هستم … اخیرا تحقیقات بسیاری در زمینه فعالیت در سایت های بزرگ مثل آمازون ، ای بی و … انجام دادم که در صورت عملیاتی شدن ، می تواند در زمینه اشتغال و کار نابینایان مفید باشد . تنها مانع عملیاتی شدن طرح داشتن حساب بین المللی هستش که به علت تحریم ها از داخل ایران داشتن چنین حسابی امکان پذیر نیست … از آنجایی که شما ساکن رومانی هستید و سیستم بانکداری بین المللی در دسترس شما هست ، در صورت تمایل می توانیم در این زمینه با هم همکاری داشته باشیم …
آدرس ایمیل بنده roshandelco@gmail.com و آی دی اسکایپ من shahvar22 هست …
به امید روزی که هر نابینا برای خودش شغل و درآمد داشته باشد …

درود بر شما دوست عزیز! خیلی کار جالبی هست, اگر کاری از دستم بر بیاد حتمً کمک میکنم. اتفاقً در کشور رمانی ۲ پسر یک بسته آموزشی جالب برای ایجاد شغل در سایت آمازون طراحی کردند, البته آنها نابینا نیستند, ولی این آموزش میتواند برای افراد نابینایی که قصد دارند به صورت آنلاین ایجاد شغل کنند مفید خواهد بود. ممنون که این پست رو دنبال کردید! برایتان آرزوی موفقیت میکنم.

سلام بر دوست خوبم! خوشحالم که توانستم به قولم زود عمل کنم! منظورم این بود که چیزهایی که بعضیها از زندگی در اروپا میگویند عصلا حقیقت ندارد. برای مثال: در هیچ کشوری به کسی خونه نمیدن, مگر اینکه اون شخص در کشور مورد نظر کسی رو نداشته باشه. تازه اگر بدن در حد اتاقکی هست که بیرون شهر هست و سرویس بهداشتی و آشپزخانه با سایر افراد مشترکه. در ضمن شما اگر پول داشته باشی زندگی در اروپا راحتتر خواهد بود. اگر پول نداشته باشی و بخواهی با همین حقوق معلولیت سر کنی در حد بخور و نمیر میتونی باهاش سر کنی! در همین ایران هم اگر پول داشته باشی راحت زندگی میکنیم! دوست عزیز! بهتون پیشنهاد میکنم اگر پول کافی برای مهاجرت به اروپا ندارید این کار رو نکنید. موفق باشید!

درود بر شما. وقت خوش.
امیدوارم حالتون خوب باشه.
با توجه به جمیع صحبت هاتون من زندگی در همین ایران رو ترجیح میدم.
با تمامی کمبود ها و نارسایی هاش.
این جا هم نابینایان مجرد ماهی حدودا به قیمت این جا ۶ یورو مستمری دریافت می کنند، البته اگه هفت خان رستم رو گذرانده باشند و با مستمری شون موافقت بشه.
اونم با کلی سلام و صلوات.
در کل در ایران خیلی بهمون خوش میگذره و چون هر کدوممون هم یه خونه ی لوکس تو بهترین نقطه ی شهر محل زندگیمون داریم، من به شخصه عطای زندگی در اروپا و ماهی ۴۰۰ یورو رو به لقاءش می بخشم.
این همه سختی بکشیم واسه اخذ اجازه ی زندگی در رومانی و ماهی ۴۰۰ ۵۰۰ یورو؟
نمی‌ارزه خداییش.
کاش هزار یورو می دادن ما سر ماه می رفتیم حقوق معلولیتمون رو می گرفتیم بر می گشتیم ایران یورو ها رو می فروختیم. ۶ ماه اگه این کار رو بکنیم می تونیم یه خونه واسه خودمون تو ایران بخریم.
بعد خوش و خُرّم با ۱۰۸۵۰۰ تومانی که بهزیستی ماهانه میده زندگی می کردیم.
همون طور که نمی دونید من از دروغ متنفرم.
پس حرف هام رو جدی نگیرید.
من فکر می کردم رمانی هم جزء مناطق تحت تسلط شوروی سابق بوده، چه جهالَتی!

خیلی خوشحال شدم که نابینایان خارج از کشور استارت شرح حال نابینایان در کشور مطبوعشون رو زدن.
یه سؤال هم از حضورتون داشتم: اون جا هم مهاجرین در کمپ زندگی می کنند یا خیر؟
برام سؤال بر انگیزه که بین این همه کشور چرا رمانی رو واسه زندگی برگزیدید؟!
منم منتظر شنیدن آموزش زبان رُمانیایی هستم.
از غذا های مخصوص اون جا هم برامون بنویسید لطفا.
پیروز و بهروز باشید

سلام بر پوریا علیپور عزیز! اولً باید بگم که ما قرار نبود اینجا بمونیم, ولی یه سری شرایط باعث شد که ما این کار رو بکنیم. خوشحالم که در ایران به شما خوش میگذره. در رمانی هم مهاجرین در کمپ زندگی میکنند. ما به طور قانونی اومدیم اینجا, بنابر این زندگی در کمپ رو تجربه نکردیم. با حرف شما موافقم! ای کاش ۱۰۰۰ یورو میدادند, ولی شاید به زودی این اتفاق بیفته. من دوست دارم کار کنم و در جامعه مطرح باشم! منون بابت نظر خوبتان! آموزش زبان هم میذارم.

سلام. خانم اورنگ. انشا الله که به زودی بتونید به همنوعان نابینا در کشور خودمون هم خدمت کنید. از اینکه گفتید وطنفروش نیستید خیلی خوشحال شدم. خب همه ما میدونیم امکاناتی که در کشورهای اروپایی برای نابینایان در نظر گرفتند بهتر از کشور خودمون هست در این شکی نیست اما به نظرم میشه با استفاده از تجارب افرادی مثل شما این امکانات را در کشور ما هم منتقل کرد. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید