خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نکات خانه داری به روش نابینایی

به نام مهربان ترین دوست   که سلام نام زیبای اوست

.

سلام بر دوستان خوب هم محله ای. امیدوارم دل هاتون همیشه شاد و پر از مهر و صفا باشه. همینطور که از عنوان پست مشخص هست امروز قصد داریم چند نکته کوچولو رو با هم مرور کنیم که به کار بردن اونها میتونه در خانه داری به طور مستقل به ما کمک کنه. از شما دوستای گلم تقاضا دارم هر کدومتون که نکات مشابهی در رابطه با مواردی که من اینجا مینویسم بلد هستید بیایید و بگید تا بتونیم در کنار هم از هم دیگه چیزهای جدید یاد بگیریم. پیشاپیش من عذرخواهی میکنم اگر بعضی نکات برای دوستان تکراریه. من سعی کردم هر نکته ای که به ذهنم میرسه رو بگم هر چند کوچک. خوب دیگه بریم ببینیم چه خبره.

  1. برای سریعتر آب کردن برفک یخچالهایی که برفک میزنن میتونید از سشوار و یک کاردک برای جدا کردن برفک استفاده کنید.
  2. هنگام گرد گیری منزل برای تمیز کردن گلها و درختچه های مصنوعی یا عروسک های خز دار از سشوار استفاده کنید. سشوار رو از یک طرف به سمت شی مورد نظر گرفته و اون رو به سمت دیگر کج کنید تا گرد و غبار بیرون بریزد.
  3. ترفندی ساده برای زودتر پختن حبوبات که کمک زیادی به خانم های شاغل میکنه خیس کردن آنها در فلاسک با آب جوش از شب قبل است. حبوباتی رو که نیاز به چند روز خیس کردن دارند بعد از این مرحله شب قبل از پخت همراه با آب جوش در فلاسک بریزید. این کار زمان پخت رو تقریبا به نصف کاهش میدهد چون فلاسک مانند یک زودپز عمل میکند. عدس, ماش, لوبیا چشم بلبلی و جو نیاز به خیس کردن از قبل ندارند. فقط شب قبل از پخت در فلاسک بریزید.
  4. برای تمیز کردن لکه های چای از قوری و استکان ها و جرم از ظروف چینی به جز روش قدیمی سرکه و جوش شیرین میتوانید از خمیر دندان استفاده کنید. مقداری از خمیر رو روی اسفنج ظرفشویی بذارید و با اون ظرفها رو تمیز کنید یا یک تکه از خمیر رو در یک سطل پلاستیکی پر از آب که ظرفها در اون هستند حل کنید و اجازه بدید نیم ساعت بمونه و بعد ظروف رو یکی یکی با اسفنج تمیز کنید و آب بکشید.
  5. نکته ای که در پاک کردن ماهی برای افراد نابینا ممکنه سخت باشه, از بین بردن رگ خونیه که در امتداد ستون مهره های ماهی کشیده شده. برای این کار از یک برس کوچک یا مسواک که برای این کار کنار گذاشتید استفاده کنید. وقتی ماهی رو باز میکنید برس رو روی ابتدای ستون مهره ها نزدیک به سر ماهی قرار بدید و به سمت پایین بکشید برای اطمینان چند بار تکرار کنید ولی فشار ندید چون گوشت ماهی لطیف هست و زود له میشه.
  6. اونایی که میگن بعد از شستن ماهی هر چی سینک و دستاشون رو میشورن هنوز بو میده از مقداری سرکه برای شست و شوی سینک ظرفشویی و دستاشون استفاده کنن.
  7. یکی از کاربرد های شمع اینه که هنگام سرخ کردن ماهی شمعی در آشپز خونه روشن کنید تا بوی ماهی در خونه نپیچه. البته از این روش میشه برای از بین بردن بوی سیگار و غذای سوخته هم استفاده کرد.
  8. یک راه دیگه هم برای از بین بردن بوی ماهی در خونه اینه که بعد از پخت ماهی یک کاسه حاوی یه تکه چوب دارچین و مقدار کمی وانیل و آب رو روی شعله گاز قرار بدید تا آب به جوش بیاد و بوی مواد داخلش توی خونه پخش بشه.
  9. جوشوندن شیر میتونه برای ما نابیناها دردسر آفرین باشه, شیر سر بره و حالا بیا و درستش کن اما اگر یک نعلبکی کف ظرف بذاریم و شیر رو توی ظرف بریزیم دیگه شیر سر که نمیره هیچی تازه وقتی به جوش میاد نعلبکی کف ظرف بالا و پایین میپره و تق تق آلارم میده و فرد نابینا رو متوجه به جوش اومدن شیر میکنه.
  10. دو ترفند برای پخت بهتر برنج: سرکه و آب لیمو هر دو برنج در حال پخت رو سفید تر میکنه ولی از آبلیمو برای برنج هایی که هنگام پخت نرم میشن و از سرکه برای برنج هایی که سفت تر هستند و به این سادگی ها وا نمیرن استفاده کنید.
  11. وقتی میخواید تکه های گوشت رو بپزید با چاقو چند برش به صورت خط روی اونها ایجاد کنید. این کار زمان پخت گوشت رو کوتاه تر میکنه.
  12. ترفندی برای تشخیص تخم مرغ سالم و تازه به روش نابینایی اینه که اگر با انگشت پوست تخم مرغ رو لمس کنید اونایی که تازه تر و سالم هستند پوست زبر و ناصافی دارند مثل گچ ولی تخم مرغ های کهنه تر پوستی کاملا صاف و لیز دارند.
  13. شاید برای هر کسی پیش بیاد که غذاش بسوزه و قابلمه ای که غذا توش بوده ته بگیره. حالا باید چه کار کرد؟ چقدر باید با سیم ظرفشویی با این قابلمه ی سوخته کلنجار رفت؟ یک روش ساده تر هم وجود داره. یک پیاز رو پوست بگیرید و چند تکه کنید و در قابلمه بندازید و تا بالای قسمت سوخته هم آب بریزید و روی شعله بذارید وقتی آب به جوش اومد با یک کفگیر آروم مواد سوخته رو از کف ظرف جدا کنید و بعد از خاموش کردن شعله آب رو خالی کنید, ظرف رو با آب خنک کنیدو حالا با سیم بشورید. شاید لازم باشه یک بار دیگه این عمل رو انجام بدید تا ظرف کاملا تمیز بشه.
  14. در هنگام پخت بعضی غذاها لازمه چند سری از مواد رو به ترتیب سرخ کنیم. مثلا پیاز رو سرخ کنیم و از ماهی تابه خارج کنیم و سیب زمینی ها رو توی ماهی تابه بریزیم و وقتی سرخ شد خارج کنیم و مواد بعدی. برای اینکه راحت تر بتونیم موادی مثل پیاز و فلفل دلمه یا سیب زمینی سرخ شده رو از ماهی تابه خارج کنیم و روغن توی ظرف هم هدر نره یک کاسه توی سینک ظرفشویی قرار بدید و یک آبکش فلزی روی ظرف بذارید و ماهی تابه حاوی مواد رو توی آبکش فلزی خالی کنید. با این کار روغن اضافه وارد کاسه زیرین میشه و ماده سرخ شده توی آبکش میمونه. حالا روغن رو دوباره به ماهی تابه برگردونید و ماده بعدی رو که باید سرخ کنید توش بریزید.
  15. بعضی از دوستان نابینا برای اینکه متوجه بشن چقدر روغن در ظرف میریزن از روش های مختلفی مثل سوراخ کردن سر شیشه روغن و گرفتن انگشت جلوی روغن استفاده میکنن ولی راهی هم برای افراد مبتدی وجود داره که ساده تره. روغن رو در یک ظرف در گشاد مثلا کاسه های پلاستیکی در دار بریزید. حالا میتونید برای خودتون یک پیمانه داشته باشید. مثلا برای سرخ کردن هر یک تخم مرغ یک قاشق روغن نیازه یا برای یک سیب زمینی سه قاشق. خوب معلومه که اگر مواد دو برابر بشه باید میزان روغن رو هم دو برابر کنیم. وقتی روغن در ظرفی مثل کاسه باشه خیلی راحت میشه با قاشق روغن رو برداشت و حواسمون باشه که چقدر روغن استفاده میکنیم.

خوب دوستان امیدوارم چنین نکاتی برای افرادی که میخوان مستقل باشن و تازه کار هستن مفید باشه. انشاالله نکات بعدی در پست های بعدی.

همیشه سلامت و سرزنده باشید.

۳۶ دیدگاه دربارهٔ «نکات خانه داری به روش نابینایی»

درود. مرسی از نکات, ولی من دو بار تو روغن چیزی سرخ نمیکنم, چون سرخ کردنی همین جوریش هم کلی ضرر داره اونم با این روغنای آشغالی که به خورد ملت میدند. حالا دیگه چه برسه به اینکه یه روغن دو بار ازش استفاده بشه.
منتظر نکات بعدی و پستهای کاربردی بعدی هم هستم. یاد میگیرم.

سلام بر کدبانوی خانهدار و شیفته ی آشپزی. بسیااااار از جسارت شما به خاطر بیان الاقه به خانهداری و آشپزی خوشمان آمد. آخه تو این روزگار این علایق رو خانمها نمیگن. البته نمیدونم چرا نمیگن. نکات خوب بود، فقط اه اه اهاهاه بر ماهی. بدم مییاد نمیخورم هیچ رقمشو. بوش که دیگه هچ.

سلام. درمورد برفک یخچال اصلا کاری که نوشتید خوب نیست و به دلیل انبساط ناگهانی لوله ای که گاز یخچال توش قرار گرفته، ممکنه به سوراخ شدن لوله، خارج شدن گاز یخچال و در نتیجه از بین رفتن قدرت خنک کنندگی اون منجر بشه. بهترین راه که همون امن ترین راه هم هست، اینه که بذاریم برفک ها خودشون به تدریج آب بشن و فقط یه سینی یا هر ظرف دیگه ای زیرشون بذاریم که موکت یا فرش یا سرامیک یا هر چیز دیگه ای رو گند نزنند. موفق باشید.

سلام بر مهرناز عزیز: عااالی بود خانم: ما هم مثل خورشید خانم برای برفک از پنکه استفاده میکنیم. همه ی نکات خوب بودند ولی نکته ای که در مورد جوشاندن شیر گفتی خیلی جالب بود. من هم مثل خودت به آشپزی خیلی علاقه دارم. موفق باشی گلم.

خب در تکمیل نکات جالبی که مهرناز نوشته بود، این رو هم از من داشته باشید. برای اینکه سیب زمینی موقع سرخ کردن روغن کمتری ببره، اون رو وقتی خورد کردید به مدت یک تا دو دقیقه در آبی که در حال جوشیدنه بریزید. بعد، محتویات ظرف رو توی یه آبکش خالی و سیب زمینی ها رو با خیال راحت و روغن کمتر سرخ کنید. امیدوارم مفید باشه.

اینجا من یه مشکل واسم پیش میاد امید جان. اونم اینکه با این روش سیب زمینی اگه سلیقمون این باشه که خشک در بیاد, نمیشه.
میشه دقیق و کاملتر توضیح بدی؟
مثلاً وقتی سیب زمینیا رو میریزیم تو آب جوش,
۱. چه قد باید بمونند؟
۲. آب جوش در چه حدی باشه؟ مثلا یه کمی آب از سطح سیب زمینیا بالاتر باشه یا در حد خیس خوردن کافیه؟
۳. بعد اینکه سیب زمینیا رو ریختیم تو آب و درشون اوردیم, بذاریم کاملاً آبشون گرفته بشه یا نه؟
به نظر من سیب زمینی چه بخوایم و چه نخوایم روغن مصرف میکنه.
مخصوصاً اگه بخوایم خشک و سرخ شده درستش کنیم نه مثل بخار پز بشه.
من حس میکنم با این روشی که تو میگی: یه نمه دو مزه میشه.
مثل این که سیب زمینی رو اول بذاریش یه جوشی بخوره و یه کوچولو نیم آبپز بشه, بعد بخوای سرخش کنی.
مرسی میشم شفاف سازی کنی.
من به این روشی که میگی انجام دادم. چون حس کردم دو مزه در میاد, دیگه خوشم نیومد.

سلام مهرناز عزیز. به جان خودم این خانه داری و داستان هاش هرگز تمومی ندارن. هرچی ترفند واسش بتراشی باز جا داره. ایول به خودت و پستت.
درضمن گناه داری برم اون وسط ها کامنت بپاشم همینجا بنویسم دیگه.
آقا قربون دستتون۱کسی این ابراهیم رو بگیره باهاش املت درست کنه با اون شربت آب شکرش. سر شبی حالم۱جوری شد از تصور خوردن این آب قنده. ورم مخاط داخلیه دماغ بگیری ابراهیم ولی۱روز بیشتر طول نکشه بعدش زود خوب بشی.
همگی شاد باشید تا همیشه.

سلااام پریسا جان. آره واقعا تمومی که نداره. ممنونم عزیزم.
خخخ املت. خوب اشکال نداره پریسا بیا این لیوان آب زرشک رو بگیر بخور حالت جا بیاد. آخه مگه ما دلمون میاد تورو اذیت کنیم؟ مرسی که هستی پری جون. امیدوارم همیشه خوش باشی.

با سلام ممنون از پست خوبتون خیییلی از مطالب برای من جدید بود ولی هنوز فرصت امتحان کردنشون را پیدا نکردم. فقط یه سؤال و اون اینکه سرخ کردن بعضی مواد غذایی که روغن زیاد می کشه چطوری یه فرد نابینا می تونه که متوجه بشه برای سرخ کردن بغیه این مواد غذایی روغن داخل تابه کافیه یا اینکه به اضافه کردن روغن مجدد نیاز داره؟؟؟

سلام به شما. امیدوارم مفید واقع بشه. در مورد سوالتون, میشه از همون ابتدای کار روغن رو به قدری توی ظرف بریزید که مطمین باشید حالا حالا ها تموم بشو نیست. گاهی هم از صدای روغن متوجه میشیم. وقتی مثلا برای سرخ کردن سیب زمینی روغن ریختید و سیب زمینی هارو توش انداختید به صدای جلز و ولز روغن توجه کنید. حالا وقتی روغن کم و یا تمام میشه صدا هم تغییر میکنه. البته اگر ظرف رو کمی کج کنید و با قاشق آروم به کفش بکشید هم میشه متوجه این قضیه شد. با سپاس از شما. موفق باشید.

سلام کدبانو.
گزارش هایی رسیده که گذاشتن نعلبکی جواب نداده.
طرف شیرش سر رفته و از شما درخواست جبران ضرر را دارد.
به نظر شما چرا این شکلی شده؟
آیا نعلبکیش تقلبی بوده؟
شیرش شیر نبوده؟ مشکل از قابلمه یا گاز نبوده؟
من که معده ام حساسِ، چجوری شیر بخورم که اذیت نشم؟

سلام. خودم که تا حالا به مشکلی برنخوردم. مشکل از هیچ کدوم از اینها نبوده. طرف حتما حواس پرت و نابلد بوده. به طرف بفرمایید اولا نعلبکی رو رو به بالا کف ظرف بذارن و دوما بعد از به صدا دراومدنش شعله گاز رو کم کنن. شما هم بهتره با پزشک مشورت کنید ولی آنچه از معلومات من حاصل میشود, خوردن شیر بدون لاکتوز است. خوش باشید و از زندگی لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید