اطلاعیه انتشار کتاب خودآموز برنامه‌نویسی بازی با BGT برای نابینایان

به نام خدا.

انجمن موج نور اصفهان به اطلاع می‌رساند؛ کتاب خودآموز برنامه‌نویسی بازی با BGT برای نابینایان آماده توزیع می‌باشد.

BGT (Blastbay Game Toolkit) زبان برنامه‌نویسی مختص تولید بازی‌های صوتی است که توسط یک برنامه‌نویس نابینا به نام فیلیپ بِنفال طراحی و منتشر شده‌است. با یادگیری BGT، علاوه بر امکان تولید بازی‌های صوتی، کاربران با اصول پایه برنامه‌نویسی آشنا می‌شوند و در صورت علاقه به یادگیری زبانی دیگر در آینده، می‌توانند با به کار گیری این اصول، روند یادگیری را تسهیل بخشند.

می‌توانید به عنوان نمونه قسمت  ۸ از فصل چهاردهم: کار عملی: نمونه‌ای از یک بازی از نوع side-scroller را از این قسمت دریافت کنید. ضمنا فهرست این کتاب جهت اطلاع در ادامه آورده‌شده‌است.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه انجمن به آدرس http://shop.mnsi.ir، ارسال ایمیل به نشانی پست الکترونیکی انجمن: mojenoor84@gmail.com و تماس با شماره تلفن ۰۳۱۳۶۶۸۷۰۳۳ در روزهای زوج از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و روزهای فرد از ساعت ۱۲ تا ۱۴، به جز روزهای تعطیل، اقدام به تهیه این کتاب کنند.

به امید روزهای روشن‌تر.

فهرست كتاب خودآموز برنامه‌نویسی بازی با BGT براي نابینایان

مقدمه

فصل۱.   نوشتن اولین برنامه با BGT

۱-۱. آشنایی با بازی صوتی (audiogame)

۱-۲. آشنایی با BGT

۱-۳. بازکردن ویرایشگر

۱-۴. نوشتن یک برنامه ساده

۱-۵. تهیه نسخه اجرایی آزمایشی و نهایی

۱-۶. تمرین

فصل۲.   آشنایی با مفاهیم پایه قواعد نگارشی BGT

۲-۱. ساختار دستوری (syntax) چیست؟

۲-۲. آشنایی با statement

۲-۳. آشنایی با expression و block

۲-۴. آشنایی با شرح (comment)

۲-۵. تمرین

فصل۳.   آشنایی با متغیر (Variable)

۳-۱. متغیر چیست؟

۳-۲. متغیر عدد صحیح (integer)

۳-۳. متغیر عدد اعشاری (floating point)

۳-۴. متغیر رشته متن (string)

۳-۵. متغیر بولین

۳-۶. متغیرهای محلی (local) و سراسری (global)

۳-۷. ثابت‌ها(constants)

۳-۸. تبدیل مقادیر رشته‌ای به عددی

۳-۹. تمرین

فصل۴.   آشنایی با عملگر (Operator)

۴-۱. آشنایی با عملگرهای ریاضی

۴-۲. تقدم در عملگرهای ریاضی

۴-۳. آشنایی با عملگرهای مقایسه‌ای

۴-۴. آشنایی با عملگرهای منطقی

۴-۵. جمع رشته‌ها

۴-۶. تمرین

فصل۵.   ورود و خروج اطلاعات در BGT

۵-۱. ورود اطلاعات متنی به برنامه با دستور input_box

۵-۲. نمایش اطلاعات متنی روی صفحه نمایش با دستور alert

۵-۳. پخش صدا

۵-۴. تشخیص فشرده و رها شدن یک کلید با دستور key_pressed

۵-۵. تمرین

فصل۶.   آشنایی با عبارت شرطی (Conditional statement)

۶-۱. مقدمه

۶-۲. اگر (if)

۶-۳. اگر… در غیر این صورت (if… else)

۶-۴. اگر… در غیر این صورت اگر (if… else if)

۶-۵. ترکیب چند شرط با عملگرهای منطقی

۶-۶. Switch… case

۶-۷. تمرین

فصل۷.   آشنایی با حلقه (Loop) قسمت اول

۷-۱. مقدمه

۷-۲. ایجاد تأخیر در اجرا با دستور wait

۷-۳. حلقه while (مادامی که)

۷-۳-۱.  مثال ۱: شمارش از ۱ تا ۱۰

۷-۳-۲.  مثال ۲: شلیک

۷-۳-۳.  مثال ۳: جمع اعداد ۱ تا ۱۰۰

۷-۴. حلقه do…while (انجام بده مادامی که)

۷-۴-۱.  مثال ۱: دریافت عدد بین ۱ تا ۶ از کاربر

۷-۴-۲.  مثال ۲: دریافت عدد مثبت از کاربر

۷-۵. تمرین

فصل۸.   آشنایی با حلقه (Loop) قسمت دوم

۸-۱. حلقه for (برای)

۸-۱-۱.  مثال ۱: ساعت زنگ‌دار

۸-۱-۲.  مثال ۲: نمایش نام به تعداد مشخص‌شده

۸-۱-۳.  مثال ۳: محاسبه فاکتوریل

۸-۲. دستور break (شکستن)

۸-۲-۱.  مثال ۱: چاپ نام

۸-۲-۲.  مثال ۲: تکمیل مثال ساعت زنگ‌دار

۸-۲-۳.  مثال ۳: تکمیل مثال فاکتوریل

۸-۳. دستور continue (ادامه)

۸-۳-۱.  مثال ۱: نمایش اعداد یک تا ۲۰ به جز ۱۳

۸-۳-۲.  مثال ۲: جمع اعداد ۱ تا ۱۰۰ به جز مضارب ۵

۸-۴. تمرین

فصل۹.   آشنایی با تابع (Function)

۹-۱. تابع چیست؟

۹-۲. استفاده از یک تابع از قبل تعریف‌شده

۹-۲-۱.  مثال ۱: پرتاب تاس

۹-۲-۲.  مثال ۲: جذر

۹-۳. تعریف یک تابع

۹-۳-۱.  مثال ۱: تابع پخش صدا

۹-۳-۲.  مثال ۲: تابع مثلث قائم الزاویه

۹-۴. استفاده از تابعی که در اسکریپتی دیگر قرار دارد

۹-۴-۱.  مثال ۱: استفاده از تابع پخش صدا در اسکریپتی دیگر

۹-۴-۲.  مثال ۲: استفاده از تابع مثلث قائم الزاویه در اسکریپتی دیگر

۹-۵. تمرین

فصل۱۰.                     آشنایی با شی (Object) و نوع (Class)

۱۰-۱.                  آشنایی با شی و کلاس

۱۰-۲.                  روش‌های یک شی (methods)

۱۰-۲-۱.                      مثال ۱: پخش صدا

۱۰-۲-۲.                      مثال ۲: کار با فایل متنی

۱۰-۳.                  ویژگی‌های یک شی (properties)

۱۰-۳-۱.                      مثال ۱: تغییر حجم صدا

۱۰-۳-۲.                      مثال ۲: استفاده از timer

۱۰-۴.                  ایجاد یک کلاس

۱۰-۴-۱.                      مثال: ایجاد کلاس اسلحه

۱۰-۵.                  تمرین

فصل۱۱.                     آشنایی با آرایه (Array)

۱۱-۱.                  آرایه چیست؟

۱۱-۲.                  مقداردهی یک آرایه

۱۱-۲-۱.                      مثال ۱: مقداردهی آرایه

۱۱-۲-۲.                      مثال ۲: پرکردن یک آرایه با اعداد ۱ تا ۱۰

۱۱-۳.                  دسترسی به مقادیر ذخیره شده در یک آرایه

۱۱-۳-۱.                      مثال ۱: دسترسی به مقدار ذخیره شده در آرایه

۱۱-۳-۲.                      مثال ۲: انتخاب تصادفی اسم یک دانشآموز

۱۱-۴.                  آرایه با بیش از یک بعد

۱۱-۴-۱.                      مثال ۱: استفاده از آرایه دوبعدی

۱۱-۴-۲.                      مثال ۲: ایجاد جدول ضرب

۱۱-۵.                  استفاده از string به عنوان آرایه

۱۱-۵-۱.                      مثال: هجی‌کردن اسم

۱۱-۶.                  تمرین

فصل۱۲.                     آشنایی با دیکشنری

۱۲-۱.                  دیکشنری چیست؟

۱۲-۲.                  افزودن داده به یک دیکشنری

۱۲-۳.                  دریافت داده از یک دیکشنری

۱۲-۴.                  حذف یک یا همه داده‌ها در یک دیکشنری

۱۲-۵.                  مثال: ذخیره مشخصات یک بازیکن در دیکشنری

۱۲-۶.                  تمرین

فصل۱۳.                     عیب‌یابی و استفاده از راهنمای BGT

۱۳-۱.                  آشنایی با خطاهای BGT

۱۳-۱-۱.                      خطای دستوری (syntax error)

۱۳-۱-۲.                      خطای اجرایی (runtime error)

۱۳-۱-۳.                      خطای منطقی (logical error)

۱۳-۲.                  استفاده از راهنمای BGT

فصل۱۴.                     کار عملی: نمونه‌ای از یک بازی از نوع side-scroller

۱۴-۱.                  مقدمه

۱۴-۲.                  الگوریتم

۱۴-۳.                  متغیرهای سراسری

۱۴-۴.                  تابع main

۱۴-۵.                  تابع راه‌رفتن

۱۴-۶.                  تابع انجام عملیات مربوط به هر قدم بسته به نوع خانه فعلی

۱۴-۷.                  تابع پریدن

۱۴-۸.                  تابع فرودآمدن

فصل۱۵.                     کار عملی: طراحی بازی عدد را حدس بزن

۱۵-۱.                  مقدمه

۱۵-۲.                  الگوریتم

۱۵-۳.                  متغیرهای سراسری و تابع main

۱۵-۴.                  تابع مربوط به شروع بازی

۱۵-۵.                  تابع مربوط به اعلام تعداد حدس‌ها

۱۵-۶.                  تابع مربوط به بررسی صحت جواب داده‌شده

۱۵-۷.                  تابع مربوط به دریافت ورودی کاربر

۱۵-۸.                  تابع مربوط به سوال در باره تمایل به بازی مجدد

  • نصب برنامه BGT

واژه نامه

تماس با ما

محصولات ديگر

درباره انجمن موج نور

به نام آفریدگار قلم معرفی انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان انجمن علمي-فرهنگي موج نور اصفهان با حمايت علمي خانه رياضيات اصفهان و پشتيباني سازمان بهزيستي استان اصفهان و شهرداري اصفهان، به همت جمعی از اساتید دانشگاه و تعدادی از نابینایان و کم‌بینایان تأسیس و فعاليت¬هاي خود را از سال 1384 هجری شمسی (2005 میلادی) آغاز نموده است. هدف اصلی انجمن آموزش رايانه معمولی به نابينايان و کم¬بينايان فارسی زبان برای کارآفرينی و رفع نيازهای روزمره آنهاست. مهم‌ترین فعالیت انجمن، تولید کتب خودآموز در زمینه‌ی رایانه و تلفن همراه است؛ بر این اساس تا کنون حدود ۵۰ عنوان کتاب خودآموز به صورت صوتی، همراه با کار عملی و بر روی لوح فشرده (CD DVD) در انجمن تولید و به گروه هدف ارائه شده است. فعالیت‌های دیگر انجمن عبارت‌اند از: • تولید کتب صوتی در زمینه‌های مختلف فناوری اطلاعات (فاوا)، جهت‌یابی، تلفن همراه و آمار و ریاضی. برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی مانند کلاس های آموزش استفاده از رایانه عادی ومهارتهای زندگی به نابینایان،آموزش آمار و ریاضی. • تهیه نرم‌افزارهای کاربردی؛ مثل قرآن و نهج البلاغه. • پاسخ‌گویی تلفنی به سؤالات و ارتباطات موثر با فارسی زبانان داخل وخارج کشور. • شرکت در سمینار‌های برگزار‌شده در داخل و خارج کشور و ارائه مقالات. • اطلاع‌رسانی از طریق سایت و سامانه تلفن گویا. • پیگیری مناسب‌سازی سایت‌ها و برنامه‌ها و تهیه‌ی استانداردهای طراحی برنامه و سایت. • مناسب‌سازی مبلمان شهری از جمله مناسب کردن پیاده‌رو‌ها. • گویاسازی چراغ‌های راهنما و اتوبوس‌های شهری. • برگزاری جلسات برنامه ریزی برای اشتغال نابینایان و کمبینایان و تلاش برای کارآفرینی برای آنان . • تولید فیلمهای مختلف برای شناساندن توانمندیهای نابینایان به مردم وکارفرمایان و خانواده های نابینایان • همکاری با سازمان‌ها، شرکت‌ها، انجمن‌ها و دانشگاه‌ها. راه‌های ارتباط با انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان به شرح زیر است: تلفن تماس و پاسخ‌گویی به سؤالات: 03136687033 روزهای فرد از ساعت ۱۲ تا ۱۴ و روزهای زوج از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به جزء روزهای تعطیل. تلفن سیستم اطلاع‌رسانی: 03136688000 در تمام ساعات شبانه‌روز. پست الکترونیکی: mojenoor84@gmail.com نشانی سایت اینترنتی: www.mnsi.ir نشانی پستی: اصفهان، خیابان سعادت‌آباد، رو به روی مقبره‌ی بانو امین، جنب ورزشگاه امین، خانه‌ی ریاضیات اصفهان، بخش نابینایان. فاکس: 03136692014. کانال انجمن در پیام‌رسان تلگرام: @mojenoor به امید روزهای روشن‌تر.
این نوشته در آموزش, آموزش های خریدنی, اطلاع رسانی, صوتی, کتاب, کتاب صوتی ارسال و , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

11 پاسخ به اطلاعیه انتشار کتاب خودآموز برنامه‌نویسی بازی با BGT برای نابینایان

  1. 1
    کریمی says:

    درود. ضمن تشکر از زحماتتون. فهرست مطالبو خوندم. کار ارزشمندیه, ولی واسه کسی که هیچی نمیدونه مثل من, مطالبش سنگینه.
    البته شاید درون کتاب چیز دیگه ای باشه. ولی از ظاهر و بیرون کتاب و از سرفصلهاش این جوری بر میاد که مطالبش خیلی واسه من مبتدی سنگینند.
    به نظرم بهتره یه کتاب تمرینات ذهنی در کنار این کتاب تهیه بشه.
    چون اگه طرف اصول و مبانی برنامه نویسی و الگوریتم ملکه ذهنش نشه و تمرینشون نکنه و ذهنشو ورزش نده, یادگیری این مباحث واسش خیلی سخت میشه.
    قطعاً شما مطالب رو کارشناسی کردید و بهتر از من مبتدی میدونید چه کنید.
    من فقط سعی کردم دید یه فرد مبتدی مثل خودمو منعکس کنم.
    با آرزوی موفقیت.

    • 1.1

      سلام، ضمن عرض تشکر از اینکه نظرتان را ارائه کردید؛ همان‌طور که گفتید باید منتظر بازخوردها در این موردی که شما به آن اشاره کردید بعد از شنیدن تمام کتاب، ماند. امیدواریم که بعد از شنیدن این کتاب حداقل آشنایی با الفبای برنامه‌نویسی برای شنوندگان حاصل بشود. منتظر نظرات سازنده همه‌ی دوستان هستیم.

  2. 2
    حمیدرضا آب روشن says:

    سلام وااااقعا ممنون از این کار ارزشمندتون.
    بچه ها نگران نباشید من طبق سرفصلهایی که میبینم کاملا از پایه توضیح داده شده این رو الکی نمیگم به خاطر این که تا حدودی با برنامه نویسی آشنام میگم این رو.
    و در مورد کتاب هم یه نکته که جای کار با کتابخانه ها توش خالی و اگه کتاب خانه ی معروفی در این زمینه هست بهتر بود کار میشد یا اگه بتونید اضافه کنید بهتره. و اگه بتونید help bgt رو هم ترجمه کنید میتونه کمک بزرگی بکنه و نمیدونم که در زبون bgt مفاهیم هم زمانی و یا شبکه و اتصال به اینترنت و سرور رو داره یا نه ولی این مفاهیم خیلی مهمه و اگه یه فصل بهش اختصاص میدادید خیلی خوب بود.
    در ضمن سایت bgt یه سری بازی برای تمرین داره که اون بازی ها رو هم یه بررسی میکردید یا لینکش رو در آموزشتون بزاری.
    باز هم ممنون از این کار ارزشمندتون این میتونه قدم خیلی بزرگی برای بچه های نابینا باشه و من واقعا توصیه میکنم که بچه ها این مجموعه رو حتی برای حمایت هم که شده خریداری کنن.

  3. 3
    حمیدرضا آب روشن says:

    مورد دیگه ای که به نظرم حتما باید میاوردید خواندن و نوشتن در فایلها بود مثلا فرض کنید من میخوام تنظیمات یا امتیازهای کاربرم رو یه جا نگه دارم خب چون بازی بسته میشه روی memory که نمیتونم نگه دارم پس باید توی فایل بنویسمش.

    • 3.1

      سلام
      ضمن تشکر از کامنت شما. در این کتاب صرفا سعی شده‌است کاربران را با اصول زبان برنامه‌نویسی BGT آشنا کنیم و به مطالب پیشرفته‌تر نپرداخته‌ایم. در صورت استقبال ممکن است در کتابی دیگر این مباحث نیز مورد بررسی قرارگیرند. در مورد خواندن و نوشتن فایل در یکی از مثال‌ها این موضوع به طور مختصر مطرح‌شده است.
      سربلند باشید.

  4. 4
    عادل اکبری says:

    سلام.
    از تولید این کتاب از شما تشکر میکنم.
    یه اشتباه جزیی در پست شما هست و اون اینه که سازنده BGT آقای فیلیپ بنفال اهل سوئد هست نه استرالیا.

  5. 5
    Eagle says:

    با درود.
    کتاب مفیدیه.
    پیشنهاد میشه دوستان از دست ندن.
    به انجمن هم پیشنهاد میشه نمنمک بره تو خط زبانهای برنامه نویسی. امید که این فتح بابی باشه برای زبانهای مهمتری چون C++, C Sharp, PHP, HTML, Visual Basic, و حتی زبانهای اساسیتر مثل اسمبلی و ماشین. به امید اون روزها. مطمئن باشین کتاب جامع اسمبلی یا ماشین اگه پنجاه هزار تومن هم باشه خریدار داره. بای تا های.

  6. 6
    اکبر غفارزاده اکبر غفارزاده says:

    سلام. بسیااار بسیااار کتاب خوب و مفیدی میباشد. بنده حتما حتما حتما حتمااااا خواهم خرید html را هم آموزش بدهید که به نظر من برای اشتغال دوستان بسیار سودمند میباشد چون با این زبان میتوان سایت طراحی کرد و اشتغالزایی کرد. ممنون

    • 6.1

      سلام و درود بسیار بر شما، اول تشکر فراوان به خاطر ابراز لطف شما؛ در زمینه طراحی سایت و وبلاگ سه کتاب با عناوین خودآموز ایجاد وبلاگ، مبانی سایت‌سازی و آشنایی مقدماتی با Word press برای نابینایان را آماده کرده‌ایم. اگر آنها را مطالعه نکرده‌اید؛ پیشنهاد می‌کنیم در صورت علاقه مطالعه بفرمایید و اگر مطالعه کردید دقیقاً بگویید که ما چه آموزشی باید تهیه کنیم تا به اطلاع تهیه‌کنندگان محصولات انجمن رسانده شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *