خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

اطلاعیه انتشار کتاب خودآموز تسهیل زندگی نابینایان با استفاده از وب، نگارش دوم

به نام خدا

انجمن موج نور اصفهان به اطلاع می‌رساند: کتاب تسهیل زندگی نابینایان با استفاده از وب، نگارش دوم از شنبه، ۳۱ فروردین ماه آماده توزیع خواهدبود.

جهت اطلاع مقدمه این کتاب در زیر آورده‌شده. ضمنا می‌هوانید نمونه‌ای از این کتاب را از اینجا دریافت‌کنید.

برای تهیه این کتاب می‌توانید به فروشگاه اینترنتی انجمن به نشانی http://shop.mnsi.ir مراجعه‌کنید؛ با شماره ۰۳۱۳۶۶۸۷۰۳۳ در روزهای شنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و در سایر روزهای هفته از ساعت ۱۲ تا ۱۴ به جز روزهای تعطیل تماس‌بگیرید و یا به پست الکترونیکی انجمن به آدرس mojenoor84@gmail.com ایمیل ارسال‌کنید.

به امید روزهای روشن‌تر.

به نام خداوند جان و خرد

مقدمه

با گسترش روزافزون وب در جهان، هر روزه شاهد ارائه خدمات جدید بر روی بستر وب هستیم. این خدمات از راه دور در تسهیل زندگی همگان به خصوص نابینایان که با مشکلات مختلفی در رفت و آمد در سطح شهر رو به رو هستند؛ بسیار مؤثر است.

در این کتاب برخی از این خدمات از جمله خدمات بانکی، خرید اینترنتی، دسترسی به روزنامه و غیره معرفی و نحوه استفاده از آنها به طور عملی آموزش‌داده‌شده‌است.

ساختار کتاب

مطالب این کتاب در هفت فصل سازماندهی شده‌است:

  • در فصل اول به نحوه دسترسی به اطلاعات ضروری می‌پردازیم. در این فصل نحوه دریافت اطلاعات آب و هوا؛ ره‌گیری مرسولات پستی؛ دریافت خلافی خودرو؛ مشاهده قیمت سکه، طلا و انواع عرض؛ اطلاع از ساعت کشورهای دیگر و تبدیل تاریخ و اطلاع از اوقات شرعی را می‌آموزیم.
  • در فصل دوم که به انجام امور بانکی در بانک ملی اختصاص دارد؛ ابتدا با سامانه بام بانک ملی آشنا می‌شویم؛ سپس در این سامانه ثبت نام می‌کنیم؛ در ادامه با چگونگی مشاهده موجودی، دریافت صورت‌حساب، کارت به کارت، انتقال وجه به حسابی دیگر، دریافت شماره شبا و خرید شارژ آشنا می‌شویم.
  • در فصل سوم به امور بانکی بانک رفاه پرداخته‌شده. در این فصل ابتدا با نحوه ورود به اینترنت‌بانک بانک رفاه و سپس با نحوه اطلاع از موجودی، دریافت صورت‌حساب، کارت به کارت، انتقال وجه به حسابی دیگر و انتقال وجه به حسابی در بانکی دیگر آشنا می‌شویم.
  • در فصل چهارم که مربوط به انجام امور بانکی بانک شهر است، پس از ورود به اینترنت بانک بانک شهر به نحوه اطلاع از موجودی، دریافت صورت‌حساب، کارت به کارت، انتقال وجه به حسابی دیگر، انتقال وجه به حسابی در بانکی دیگر و دریافت شماره شبا می‌پردازیم.
  • در فصل پنجم که به خرید الکترونیکی اختصاص دارد؛ ابتدا به نحوه خرید در فروشگاه دیجیکالا پرداخته‌شده. در این بخش دیجیکالا را به شما معرفی می‌کنیم؛ سپس به نحوه ثبت نام در این سایت، جستجوی محصولات، مشاهده یک محصول و افزودن آن به سبد خرید و خرید محصولات انتخاب شده می‌پردازیم. در بخش بعدی با خرید بلیت اتوبوس از سایت پایانه‌ها آشنا می‌شویم. ابتدا سایت پایانه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم؛ سپس با چگونگی ثبت نام، جستجوی بلیت، فیلترکردن و مرتب‌سازی بلیت‌ها و خرید و ابطال بلیت آشنا می‌شویم. نهایتا به نحوه خرید شارژ سیمکارت‌های اعتباری و شارژ حساب اسنپ می‌پردازیم.
  • در فصل ششم، رسانه‌ها، ابتدا با پخش زنده شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی صدا و سیما آشنا می‌شویم؛ سپس سایت ایران‌صدا را به شما معرفی می‌کنیم. بعد با صفحه اصلی سایت ایران‌صدا آشنا می‌شویم؛ سپس به چگونگی مشاهده جدول برنامه‌های رادیویی و استفاده از آرشیو الفبایی و زمانی برنامه‌های رادیویی می‌پردازیم.
  • در فصل هفتم و آخر با عنوان مطالعه روزنامه، ابتدا شما را با نحوه خواندن و دسترسی به آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد آشنا می‌کنیم. سپس با روزنامه ایران‌سپید آشنا می‌شوید و در نهایت مجله اینترنتی زومیت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتاب، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

توجه در استفاده

لطفاً در استفاده از کتاب به نکات زیر توجه فرمائید:

  • سیستم‌عامل به کار گرفته شده در این کتاب Windows 10 Pro نسخه ۳۲ بیتی می‌باشد.
  • در این کتاب در مواردی که نیاز به واردکردن کد امنیتی وجود دارد از مرورگر Mozilla Firefox مجهز به افزونه Webvisum و در سایر موارد از مرورگرهای Google Chrome یا Internet Explorer استفاده‌شده‌است.
  • بهتر است در هر قسمت، پس از تمرین و تسلط نسبی به قسمت بعدی بروید.
  • عبارات دیگری که همراه صحبت‌های گوینده می‌شنوید، خروجی صفحه‌خوان JAWS نسخه ۲۰۱۸ به همراه موتور صوتی پارس‌آوا نسخه ۲ است؛ صفحه‌خوان، نوشته‌های خروجی برنامه‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند.
  • با کلمات و عباراتی که از صفحه‌خوان‌ها می‌شنوید به خوبی مأنوس شوید؛ زیرا وقتی با نرم‌افزارها، وب، رایانه و تلفن همراه کار می‌کنید؛ عملا توسط صدای آن‌هاست که می بینید.

قدردانی

در این جا فرصت را غنیمت شمرده و از حمایت خانه‌ی ریاضیات اصفهان، به ویژه آقای دکتر علی رجالی، و از همکاری آقایان  میثم امینی، جواد ایزدی، اسماعیل رفاهی، علی شفیعی علویجه، و خانم راضیه جمالیان که در تهیه‌ی این کتاب ما را یاری کردند و از شما که با نظرات خود موجب ارتقای این کار و کارهای بعدی می‌شوید قدردانی می‌کنیم.

محسن صدیقی مشکنانی، نصرالله رضائی حسین آبادی

۶ دیدگاه دربارهٔ «اطلاعیه انتشار کتاب خودآموز تسهیل زندگی نابینایان با استفاده از وب، نگارش دوم»

سلام.
بهارتان خجسته باد.
لطفاً تا این کتاب خوداموز را در حال حاضر توضیع نکرده اید.
در صورت امکان یک ضمیمه با عنوان خواندن کدهای امنیتی از طریق OCR ویندوز ۱۰
به وسیله NVDA و با استفاده از مرورگر گوگل کُرُم به آن اضافه نمایید.
با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید