خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

اطلاعیه انتشار کتاب خودآموز زبان برنامه‌نویسی Python برای نابینایان جلد اول

به نام خدا

در پی درخواست‌های مکرر برای تألیف کتب خودآموز در زمینه برنامه‌نویسی و از آنجایی که Python یکی از محبوب‌ترین و مفید ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان است؛ انجمن موج نور اصفهان اقدام به تهیه کتاب خودآموز زبان برنامه‌نویسی Python برای نابینایان جلد اول نموده‌است.

این کتاب از تاریخ شنبه، یازده خرداد ۱۳۹۸ آماده توزیع خواهد‌بود.

جهت اطلاع بیشتر مقدمه این کتاب در زیر آورده‌شده‌است. ضمنا می‌هوانید نمونه‌ای از این کتاب را از اینجا دریافت‌کنید.

برای تهیه این کتاب می‌توانید به فروشگاه اینترنتی انجمن به نشانی

http://shop.mnsi.ir

مراجعه‌کنید؛ یا با شماره ۰۳۱۳۶۶۸۷۰۳۳ در روزهای شنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و در سایر روزهای هفته از ساعت ۱۲ تا ۱۴ به جز روزهای تعطیل تماس‌بگیرید و یا به پست الکترونیکی انجمن به آدرس

mojenoor84@gmail.com

ایمیل ارسال‌کنید.

به امید روزهای روشن‌تر.

 

به نام خداوند جان و خرد

مقدمه

در سال‌های اخیر یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی توسط افرادی که در رشته‌های مربوط به رایانه تحصیل‌نمی‌کنند هم امری متداول شده‌است. این افراد پس از یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی می‌هوانند از امکانات گسترده‌ای که زبان‌های برنامه‌نویسی در اختیار آنها قرارمی‌دهند در زندگی روزمره و زمینه‌های شغلی و تحصیلی خود بهره‌ببرند.

در این کتاب که جلد اول آن پیش رویتان است؛ شما Python، یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان را فرامی‌گیرید و می‌هوانید با استفاده از این زبان قدرتمند برای انجام بسیاری از اعمال در رایانه برنامه بنویسید.

ساختار کتاب

این کتاب در ده فصل و چهار ضمیمه تهیه‌شده‌است.

  • در فصل اول با مفاهیم پایه مربوط به برنامه و برنامه‌نویسی آشنامی‌شویم. ابتدا می‌بینیم برنامه چیست. سپس به چگونگی اجرای یک برنامه Python می‌پردازیم. بعد اولین برنامه را در زبان برنامه‌نویسی Python می‌نویسیم. در ادامه با عملگرهای ریاضی، مقدار و نوع آشنامی‌شویم. سپس با مفهوم زبان طبیعی و زبان صوری آشنامی‌شویم و در نهایت به عیب‌یابی برنامه می‌پردازیم.
  • در فصل دوم که به متغیر، دستور و عبارت اختصاص دارد با متغیر و دستور مقداردهی، شرایط نام‌گذاری متغیرها، مفهوم عبارت، مفهوم دستور، تقدم عملگرها و اعمال مربوط به رشته آشنامی‌شویم. سپس به حالت اسکریپت و شرح می‌پردازیم و در انتها با عیب‌یابی بیشتر آشنامی‌شویم.
  • در فصل سوم که در زمینه تابع است ابتدا می‌بینیم تابع چیست و چرا باید از آن استفاده‌کنیم. سپس به نحوه فراخوانی توابع می‌پردازیم. پس از آن با چند تابع ریاضی در Python آشنامی‌شویم. در ادامه نحوه ایجاد یک تابع را می‌آموزیم. سپس با مفهوم جریان اجرا آشنامی‌شویم. پس از آن با پارامتر، آرگومان، تابع تهی و تابع با مقدار برگشتی آشنامی‌شویم و در انتها بحث عیب‌یابی را ادامه‌می‌دهیم.
  • در فصل چهارم، مطالعه موردی: طراحی رابط، ابتدا با ماژول turtle آشنامی‌شویم. سپس به تکرار توسط دستور for می‌پردازیم. پس از آن با مفاهیم کپسوله‌سازی، عمومی‌سازی، طراحی رابط، بازسازی، طرح توسعه و رشته راهنما آشنامی‌شویم و در انتها به بحث در مورد عیب‌یابی ادامه‌می‌دهیم.
  • در فصل پنجم که مربوط به شرط و بازگشت است ابتدا با تقسیم صحیح و باقیمانده تقسیم آشنامی‌شویم. سپس با عبارت‌های بولیَن، عملگرهای منطقی، اجرای شرطی، اجرای تناوبی، شرط‌های زنجیره‌ای، شرط‌های تو در تو، بازگشت، بازگشت بی‌انتها و ورودی صفحه‌کلید آشنامی‌شویم و در نهایت باز به عیب‌یابی می‌پردازیم.
  • در فصل ششم که به توابع با مقدار برگشتی اختصاص دارد ابتدا به مفهوم مقدار برگشتی می‌پردازیم. سپس با توسعه افزایشی آشنامی‌شویم. بعد با توابع بولیَن آشنامی‌شویم. پس از آن در مورد بازگشت بیشتر صحبت‌می‌کنیم. سپس به نیاز به اعتماد به کارکرد صحیح توابع می‌پردازیم. بعد مثالی دیگر در مورد بازگشت می‌زنیم. سپس می‌بینیم چطور می‌توانیم نوع یک متغیر یا مقدار را مشاهده‌کنیم و در انتها به بحث عیب‌یابی ادامه‌می‌دهیم.
  • در فصل هفتم یعنی تکرار، ابتدا با مقداردهی مجدد و بروزرسانی متغیرها آشنامی‌شویم. سپس با حلقه while و دستور break آشنامی‌شویم. بعد با استفاده از حلقه while جزر یک عدد را حساب‌می‌کنیم. پس از آن به مفهوم الگوریتم می‌پردازیم و نهایتا مثل فصول گذشته درباره عیب‌یابی صحبت‌می‌کنیم.
  • در فصل هشتم که مربوط به رشته است ابتدا در مورد دنباله بودن رشته صحبت‌می‌کنیم. سپس به نحوه دریافت طول یک رشته با تابع len می‌پردازیم. سپس با پیمایش کاراکتر به کاراکتر یک رشته با استفاده از حلقه for آشنامی‌شویم. بعد می‌بینیم چطور می‌توانیم به قسمتی از یک رشته دسترسی‌داشته‌باشیم. پس از آن درباره تغییرناپذیر بودن رشته بحث‌می‌کنیم. در ادامه در رشته جستجومی‌کنیم. سپس از حلقه برای شمارش استفاده‌می‌کنیم. بعد با متدهای رشته، عملگر in و مقایسه رشته‌ها آشنامی‌شویم و در آخر باز به عیب‌یابی می‌پردازیم.
  • در فصل نهم، مطالعه موردی: بازی با کلمات، ابتدا می‌اموزیم که چطور پرونده‌ای متنی حاوی لیستی از کلمات را در Python بخوانیم. سپس با نحوه جستجو در لیست کلمات آشنامی‌شویم. بعد می‌بینیم چطور جستجو را با استفاده از ایندکس انجام‌دهیم و نهایتا مجددا به عیب‌یابی می‌پردازیم.
  • در فصل دهم که آخرین فصل از این جلد از کتاب است و به لیست اختصاص دارد ابتدا در مورد دنباله بودن و تغییرپذیر بودن لیست صحبت‌می‌کنیم. سپس با نحوه پیمایش عنصر به عنصر لیست آشنامی‌شویم. بعد به عملیات مربوط به لیست می‌پردازیم. سپس می‌بینیم چطور می‌توانیم به قسمتی از یک لیست دسترسی‌داشته‌باشیم. پس از آن با مفاهیم map، filter و reduce آشنامی‌شویم. در ادامه به نحوه حذف عناصر می‌پردازیم. پس از آن در مورد لیست در مقایسه با رشته صحبت‌می‌کنیم. بعد با شی و مقدار آشنامی‌شویم. سپس می‌بینیم چطور می‌هوانیم برای یک شی نام مستعار ایجادکنیم. بعدا با استفاده از لیست به عنوان آرگومان آشنامی‌شویم و نهایتا بحث عیب‌یابی را دنبال‌می‌کنیم.
  • در ضمیمه ۱ با برنامه Windows PowerShell آشنامی‌شویم.
  • در ضمیمه ۲ به نحوه نصب Python می‌پردازیم.
  • در ضمیمه ۳ در مورد نحوه نصب برنامه EdSharp صحبت‌می‌کنیم.
  • و در آخرین ضمیمه یعنی ضمیمه ۴ می‌بینیم که چطور می‌توانیم برنامه EdSharp را به عنوان برنامه پیشفرض برای بازکردن پرونده‌های Python مشخص‌کنیم.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتاب، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

توجه در استفاده

لطفاً در استفاده از کتاب به نکات زیر توجه فرمائید:

  • سیستم‌عامل به کار گرفته شده در این کتاب Windows 10 Pro نسخه ۳۲ بیتی می‌باشد.
  • نسخه Python به کار گرفته‌شده در این کتاب نسخه ۳.۷.۲ و نسخه EdSharp که مورد استفاده قرارگرفته‌است ۴ می‌باشد.
  • پرونده‌های نصبی Python نسخه ۳.۷.۲ و EdSharp نسخه ۴ در پوشه Tools کتاب قراردارند.
  • اسکریپت‌هایی که در طی آموزش نوشته‌شده‌اند در پوشه Scripts موجودند. در مواردی که اسکریپت در یک قسمت از کتاب چند بار تغییریافته‌است، هر تغییر در یک پرونده جدا قرارگرفته و با حروف الفبای لاتین به ترتیب مشخص‌شده‌است.
  • برای هر فصل تمریناتی در نظر گرفته‌شده‌است. آنها را مطالعه‌کرده و سعی‌کنید با استفاده از آنچه آموخته‌اید به آنها پاسخ‌دهید. بعضی از تمرینات شما را به پرونده‌ای حاوی کد Python ارجاع می‌دهند؛ این پرونده‌ها در پوشه Exercise files موجودند.
  • این کتاب بر پایه کتاب Think Python: How to Think Like a Computer Scientist نوشته Allen B. Downey تهیه‌شده‌است.
  • بهتر است در هر قسمت، پس از تمرین و تسلط نسبی به قسمت بعدی بروید.
  • عبارات دیگری که همراه صحبت‌های گوینده می‌شنوید، خروجی صفحه‌خوان JAWS نسخه ۲۰۱۸ است؛ صفحه‌خوان، نوشته‌های خروجی برنامه‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند.
  • با کلمات و عباراتی که از صفحه‌خوان‌ها می‌شنوید به خوبی مأنوس شوید؛ زیرا وقتی با نرم‌افزارها، وب، رایانه و تلفن همراه کار می‌کنید؛ عملا توسط صدای آن‌هاست که می بینید.

قدردانی

در این جا فرصت را غنیمت شمرده و از حمایت خانه‌ی ریاضیات اصفهان، به ویژه آقای دکتر علی رجالی، و از همکاری آقایان  میثم امینی، جواد ایزدی، اسماعیل رفاهی، علی شفیعی علویجه، و خانم‌ها نگین رادمنش و آسیه مختاری که در تهیه‌ی این کتاب ما را یاری کردند و از شما که با نظرات خود موجب ارتقای این کار و کارهای بعدی می‌شوید قدردانی می‌کنیم.

نصرالله رضائی

۲۲ دیدگاه دربارهٔ «اطلاعیه انتشار کتاب خودآموز زبان برنامه‌نویسی Python برای نابینایان جلد اول»

درود بر شما! درود بر تلاش و پشتکارتون! واقعا خسته نباشید و خدا قوت بهتون میگم
مطمئن باشید که کمکِ بزرگی به جماعتِ نابینا کردین، و انشا الله از خداوند پاداششو هم میگیرین
منتظر بقیه کارهای شما عزیزان هستیم، موفق باشید

سلام.
مررررسی! درجه یِکید.
فقط امیدوارم که بچه ها حمایت کنن و امیدوارم که به یدونه جلد ختم نشه.
یروزی جلد دهم این مجموعه بیاد و با یادگیری ماشین یا back end programming با فریمورکهای معروف آموزش داده بشه. آموزش addon نویسی برای nvda ضبط بشه و….
من با این که خودم java دارم یاد میگیرم و نمیخوام فعلا سراغ پایتون بیام این رو میخرم برای حمایت بچه ها اونهایی که حتی نمیخواید این آموزش رو گوش کنید به نظر من اگه یه جا میخواید حمایت کنید اینجاست.
و باز هم به نظرم جای یه ضمیمه توی آموزشتون خالیه شما بهتر بود یه app رو از ۰ مینوشتید تا بچه ها بهتر با این فرآیند آشنا بشن از دیباگ گرفته تا طراحی الگوریتم و وقتی یک نفر یه برنامه رو از ۰ مینویسه تازه میفهمه که فرق برنامه نویسی با تمرینهایی که برای یادگیری یه موضوع خاص بود چیه. تازه میفهمه که وقتی ۱۰۰۰ خط مینویسی و کامنت نداره که کجا داری چی کار میکنی یعنی چی یا وقتی بعد از این که برنامه ظاهرا تموم شده و میبینی که یه جاش کدرست کار نمیکنه و حالا باید بگردی ببینی که کجاش ایراد داره یعنی چی.
واقعا دمتون گرم.

درود و صد درود بر شما، شما خیلی خیلی یک‌تر هستید.
پیشنهاد شما به تهیه‌کنندگان کتاب منعکس خواهدشد.
ما هم امیدواریم روزی برسد که نابینایان و کم‌بینایان این مرز و بوم بتوانند برنامه‌هایی بنویسند که نتنها نیازهای نابینایان کشور عزیزمان را برطرف کند بلکه برای نابینایان دیگر کشورهای دنیا نیز قابل استفاده باشد و آن روز دور نیست.

سلام، قبل از هر مطلبی باید از همگی به خاطر اشکالی که در پاسخ‌گویی پیش آمد؛ پوزش بخواهیم، اما بعد، به زودی بخش فروشگاه اصلاح می‌شود و این کتاب نیز در آن قرار خواهدگرفت؛ ولی متأسفانه نمی‌توانیم لینک دانلود را ازطریق فروشگاه ارائه کنیم. در پایان ضمن تشکر از نظرات و پیشنهادات شما همه‌ی آنها را به هیأت مدیره و تهیه‌کنندگان کتاب‌ها منعکس خواهیم کرد.

سلام و خسته نباشید.
از زحمتی که برای ارائه این محصول به کامل‌ترین شکل کشیدید تشکر می‌کنم و امیدوارم با مجموعه‌های آتی تکمیل بشه.
اما یه سؤال، یه مشکل که من همیشه با برنامه‌نویسی داشتم اینه که از سطح اسکریپت‌نویسی نتونستم پیشتر برم اغلب، یعنی نمی‌دونم چطور می‌شه با خیلی از زبون‌ها از جمله همین پایتون یا مثلا C++ پنجره و محیط مستقلی برای برنامه طراحی کرد. آیا در مورد پایتون خوندن tkinter می‌تونه بسنده باشه مثلا؟ این سؤال رو اگه کس دیگه‌ای هم از اهل فن بلد بود خوشحال می‌شم کمکم کنه.
و این‌که آیا در این آموزش در حد همین اسکریپت نوشتن جلو رفتید؟ و در مجموعه‌های بعدی طریقه طراحی محیط گرافیکی رو هم آموزش خواهید داد؟
موفق باشید.

سلام، ضمن تشکر از شما به خاطر اظهار نظرتان، خواهش می‌کنیم کتاب را مطالعه کنید و بعد از آن با توجه به اطلاعات و تجربیاتی که دارید؛ به ما پیشنهاد کنید تا بتوانیم از آن استفاده کنیم. فکر می‌کنیم بیش از اسکریپت‌نویسی بتوانید کار برنامه‌نویسی را انجام دهید. موفق باشید دوست پرتلاش ما.

پاسخ دادن به انجمن موج نور لغو پاسخ