خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

اطلاعیه انتشار کتاب خودآموز wxPython برای نابینایان جلد اول

به نام خدا

انجمن موج نور اصفهان به اطلاع می‌رساند، کتاب خودآموز wxPython برای نابینایان جلد اول آماده توزیع می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر مقدمه این کتاب در ادامه آورده‌شده‌است.

برای تهیه این کتاب می‌توانید به فروشگاه اینترنتی انجمن به نشانی

http://shop.mnsi.ir

مراجعه‌کنید؛ یا با شماره ۰۳۱۳۶۶۸۷۰۳۳ در روزهای یک‌شنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۴ به جز روزهای تعطیل تماس‌بگیرید و یا به پست الکترونیکی انجمن به نشانی

mojenoor84@gmail.com

ایمیل ارسال‌کنید.

به امید روزهای روشن‌تر.

 

به نام خداوند جان و خرد

مقدمه

یکی از عواملی که باعث محبوبیت بسیار زبان برنامه‌نویسی Python شده‌است؛ وجود پکیج یا کتابخانه‌های فراوانی است که انجام عملیات مختلف را با این زبان برنامه‌نویسی ممکن‌می‌کند.

یکی از این پکیج‌ها wxPython است که به برنامه‌نویسان Python این امکان را می‌دهد که برنامه‌های گرافیکی را برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و سیستم‌عامل‌های بر پایه یونیکس بنویسند.

در کتاب پیش رو که جلد اول مجموعه wxPython می‌باشد؛ سعی شده‌است روش استفاده از این پکیج برای نوشتن برنامه‌های گرافیکی با زبان برنامه‌نویسی Python به شما آموزش‌داده‌شود.

ساختار کتاب

این کتاب در شش فصل و یک ضمیمه تهیه‌شده‌است.

  • در فصل اول که به معرفی اختصاص‌یافته ابتدا با پکیج wxPythonو سپس با ماژول‌های آن آشنامی‌شویم. پس از آن با انواع کنترل‌ها در wxPython آشنامی‌شویم. و نهایتا در مورد وراثت و اهمیت آن صحبت‌می‌کنیم.
  • در فصل دوم گام اول را در استفاده از wxPython برمی‌داریم. ابتدا با یک مثال ساده کار می‌کنیم. سپس با کلاس Frame آشنامی‌شویم و در انتها به نحوه تعیین اندازه و محل پنجره می‌پردازیم.
  • در فصل سوم که به منو و نوار ابزار اختصاص‌دارد ابتدا یک منوی ساده ایجاد می‌کنیم. سپس به نحوه افزودن آیکون و کلید میانبر به گزینه‌های منو؛ ایجاد زیرمنو و درج خط جداکننده و ایجاد گزینه‌های منوی چک‌شونده، منوی محتوا و نوار ابزار می‌پردازیم.
  • در فصل چهارم به مدیریت چینش می‌پردازیم. ابتدا با دو روش مشخص‌کردن محل کنترل‌ها آشنامی‌شویم. سپس با BoxSizer آشنا می‌شویم و در یک مثال از آن استفاده‌می‌کنیم. پس از آن با GridSizer, FlexGridSizer و GridBagSizer آشنامی‌شویم و در نهایت با یک مثال دیگر کار می‌کنیم.
  • در فصل پنجم با رویدادها آشنامی‌شویم. ابتدا می‌بینیم رویداد چیست. سپس با اتصال رویدادها، توقف پردازش رویدادها و انتشار رویدادها آشنامی‌شویم. پس از آن به روش‌های مختلف مشخص‌کردن شناسه پنجره‌ها از قبیل تعیین خودکار، استفاده از شناسه‌های استاندارد wxPython و تعیین شناسه به صورت سفارشی می‌پردازیم. در انتها با چند رویداد مهم از قبیل رویداد مربوط به تغییر در پنجره، رویدادهای تمرکز و رویدادهای صفحه‌کلید آشنامی‌شویم.
  • در فصل ششم و آخر از این کتاب کادر محاوره‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهیم. ابتدا با یک جعبه پیام ساده کار می‌ کنیم. سپس با کادر محاوره‌ای پیام آشنا می‌شویم و در نهایت به نحوه کار با کادر محاوره‌ای about، کادر محاوره‌ای open و کادر محاوره‌ای save می‌پردازیم.
  • در ضمیمه ۱ این کتاب با نحوه نصب پکیج wxPython آشنامی‌شویم.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتاب، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

توجه در استفاده

لطفاً در استفاده از کتاب به نکات زیر توجه فرمائید:

  • سیستم‌عامل به کار گرفته شده در این کتاب Windows 10 Pro نسخه ۳۲ بیتی می‌باشد.
  • نسخه JAWS به کار گرفته‌شده در این کتاب نسخه ۲۰۱۹، بروزرسانی سپتامبر می‌باشد.
  • در این کتاب برنامه Python نسخه ۳.۷.۴، پکیج wxPython نسخه ۴.۰.۶ و برنامه EdSharp نسخه ۴.۰.۶۳۵۹ مورد استفاده قرارگرفته‌است.
  • بهتر است در هر قسمت، پس از تمرین و تسلط نسبی به قسمت بعدی بروید.
  • عبارات دیگری که همراه صحبت‌های گوینده می‌شنوید، خروجی صفحه‌خوان JAWS نسخه ۲۰۱۹ است؛ صفحه‌خوان، نوشته‌های خروجی برنامه‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند.
  • با کلمات و عباراتی که از صفحه‌خوان‌ها می‌شنوید به خوبی مأنوس شوید؛ زیرا وقتی با نرم‌افزارها، وب، رایانه و تلفن همراه کار می‌کنید؛ عملا توسط صدای آن‌هاست که می بینید.

قدردانی

در این جا فرصت را غنیمت شمرده و از حمایت خانه‌ی ریاضیات اصفهان، به ویژه آقای دکتر علی رجالی، و از همکاری آقایان  میثم امینی، سعید درفشیان، اسماعیل رفاهی، علی شفیعی علویجه، و خانم نگین رادمنش که در تهیه‌ی این کتاب ما را یاری کردند و از شما که با نظرات خود موجب ارتقای این کار و کارهای بعدی می‌شوید قدردانی می‌کنیم.

نصرالله رضائی

۲ دیدگاه دربارهٔ «اطلاعیه انتشار کتاب خودآموز wxPython برای نابینایان جلد اول»

دیدگاهتان را بنویسید