گزارش کامل اختتامیه جشنواره ملی بریلفا همراه با اسامی برگزیدگان

اختتامیه نخستین جشنواره ملی خط بریل فارسی (بریلفا)، صبح روز سه‌شنبه (۲۶ آذرماه) در مرکز همایشهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
در این مراسم اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ آسوتان آسوتکوفسکی، رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو؛ جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور؛ نوش‌آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک؛ نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل مؤسسه خانه‌ کتاب؛ محسن غفوریان معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور؛ برخی دیگر از مدیران فرهنگی و مسئولین مراکز و تشکلهای نابینایان و همچنین، نماینده برخی وزارتخانهها و نهادهای فرهنگی حضور داشتند.
آغازگر این مراسم تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط آقای صادق عباسی بود. مجری‌گری بریلفا را استاد بهروز رضوی نیا، گوینده و مجری باسابقه صدا و سیما برعهده داشت.

اولین سخنران این مراسم آسوتان آسوتکوفسکی، رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو  بود.

وی در ابتدای سخنانش درباره برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره ملی خط بریل فارسی (بریلفا) گفت: بسیار مفتخرم که امروز در آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی «خط بریل فارسی» بریلفا در بین شما حضور دارم. مایلم در ابتدا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای ابتکار ارزشمندشان در برگزاری این برنامه و همچنین میزبانی ما تشکر و قدردانی کنم.
وی افزود: امسال در چهارم ژانویه، ما اولین روز رسمی جهانی بریل و تأثیر شگرف اختراع لویی بریل در زندگی افراد نابینا در سراسر جهان را جشن گرفتیم. این روز توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید تا ترویج حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین افراد نابینا و کم‌بینا در زمینه دسترسی به زبان نوشتاری به رسمیت شناخته شود.

رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو با اشاره به اینکه مأموریت سازمان یونسکو، ایجاد جوامع دانش‌محور بوده‌است، اظهار کرد: این موضوع، یک پیش‌نیاز اساسی برای تحقق کامل حقوق بشر است. در اواخر دهه ۱۹۴۰ و اوایل دهه ۱۹۵۰، یونسکو از استاندارد‌سازی و استفاده یکسان خط بریل حمایت کرد. دیدگاه سازمان یونسکو از همان آغاز مأموریت خود، ایجاد جوامع دانش‌محور بوده است که جوامعی فراگیر، کثرت‌گرا، برابر، باز و مشارکتی برای همه شهروندان است. از این رو، تمام برنامه‌های یونسکو در زمینه‌های آموزش، فرهنگ، علوم و ارتباطات با هدف ترویج فرهنگ فراگیری است.

آسوتکوفسکی با بیان اینکه از زمان اختراع خط بریل تقریباً ۲۰۰ سال پیش تاکنون ما شاهد تغییرات بسیاری در فناوری و شیوه‌های آموزشی بوده‌ایم، عنوان کرد: به نظر می‌رسد که بسیاری از دستگاه‌ها و ابزارهای فناوری قابل دسترسی کنونی، در درجه اول نیازهای اصلی جامعه را برطرف می‌کند و پشتیبانی بسیار کمتری از آموزش و سرمایه‌گذاری در شیوه‌های آموزشی غیرمتعارف می‌‌دهد.

وی ادامه داد: گرچه ما از پیشرفت‌های فناوری استقبال می‌کنیم؛ اما معتقدیم که فناوری‌ها باید در جهت تقویت خط بریل استفاده شود و نه جایگزین کردن آن. خط بریل همیشه از پیش تنها یک ابزار برای استفاده‌کنندگان آن بوده و خواهد بود. این خط، وسیله فوق‌العاده‌ای برای توسعه شایستگی‌ها، استقلال و در نتیجه ابزاری برای برابری است.

رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو بیان کرد: امیدوارم این رویداد فرصت مناسبی برای همه ما باشد تا اهمیت خط بریل را به یاد بیاوریم و به تلاش‌های مضاعف خود در ترویج استفاده از این خط ادامه بدهیم. می‌خواهم صحبت‌های خودم را با شعری از شاعر سنگالی به نام «اوسینو گی سوسان» تمام کنم. این شعر در مورد یک اقلیت محلی سنگال به‌نام «Wolof» است؛ لیکن خرد و زیبایی این شعر دلیل جمع‌شدن امروز ما نیز هست. شعر چنین می‌گوید «زبان ما همه اشک می‌ریزد زیرا فرزندانش ترکش کرده و با باری سنگین رهایش می‌کنند». بیایید دست به دست یکدیگر بدهیم و خط بریل را تنها نگذاریم.

در ادامه این مراسم، نوش آفرین انصاری استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر علوم کتابداری و اطلاع رسانی و دبیر شورای کتاب کودک نیز گفت:

شورای کتاب کودک نهادی ۵۷ ساله است که تجربههای فراوانی را طی چندین سال فعالیت خود کسب کرده است.

وی با تأکید بر ترویج کتابهای حسی-لمسی ادامه داد: ترویج و توسعه این دسته از کتاب‌ها به نوعی وسعت بخشیدن به جهان دیدن و حس کردن برای قشر نابینا و کم بینا است.

انصاری با انتقاد از عدم تکثیر کتابهای حسی لمسی در ایران، افزود: هم اکنون کتابی که با عنوان” گیاهان” توسط سمانه نادری از اعضای شورای کتاب کودک تهیه شده به دست هزاران نفر در جهان رسیده است اما متأسفانه فرزندان این سرزمین از این کتاب محروم هستند.

این نویسنده ادامه داد: متأسفانه هم اکنون گروههای تکثیر کننده برای کتابهای حسی-لمسی وجود نداشته و فعالیت ندارند، در این بین یک مؤسسه بزرگ فرانسوی با عنوان انگشتان رویایی کتابهای بینظیری را در این حوزه تولید میکند.
انصاری تأکید کرد: باید به نابینایان فرصت رویاپردازی داده شود و در این باره می‌توان گفت این نوع از کتابها فرصت پرواز و رویا را برای این قشر فراهم می‌کند.

پژوهشگر علوم کتابداری و اطلاع رسانی ادامه داد: بسیاری از اتفاقات مهم که در شورای کتاب کودک رخ داد مربوط به سال‌های شصت و هفتاد می‌شود که پیمان نامههای بزرگی در جریانهای بین المللی به تصویب رسید و یونسکو در آن سال بحث کتاب برای همه را مطرح کرد.
وی همچنین با انتقاد از عدم ورود و فعالیت کتابخانه‌ها به بحث بریل، اضافه کرد: آیا چنین سرویسهایی در کشور ارائه میشود؟

این پژوهشگر گفت: هم اکنون نابینایان اسیر کتابهای درسی شده اند، اما باید تلاش کنیم این زنجیرهها شکسته شود و این قشر از حوزه آموزش پا فراتر بگذارند و به حوزه لذت برسند.

وی همچنین با تأکید بر تأسیس موزه حسی-لمسی برای نابینایان، ادامه داد: ایده ایجاد موزه حسی-لمسی در کنار کتابهای حسی-لمسی و خط بریل بسیار مؤثر خواهد بود.

در ادامه، حسین عبدالملکی، دبیر نخستین جشنواره ملی خط بریل فارسی بریل(بریلفا) درباره اهمیت تأثیر برگزاری این جشنواره در فعالیت نابینایان در جامعه گفت:

امروز که اختتامیه نخستین جشنواره ملی خط بریل فارسی برگزار می‌شود، به دلیل نگاه سازنده اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی است تا فرصتی را برای تمامی اقشار جامعه و از جمله نابینایان فراهم شود تا در کنار هم به منابع اطلاعاتی کتابخانه ملی دسترسی داشته باشند.
وی در ادامه ضمن قدردانی از مشارکت گسترده نابینایان در این جشنواره، بیانیه کمیته داوران نخستین دوره جشنواره ملی خط بریل فارسی (بریلفا) را قرائت کرد.

در این راستا وی گفت: جشنواره ملی بریلفا ضمن سپاسگزاری از تمامی شرکت‌کنندگان اعم از افراد، شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و هر شخصیت حقیقی و حقوقی که آثار خود را در یکی از چهار بخش «مقاله‌نویسی»، «دستاورد و فعالیت مؤثر»، «پژوهش» و «ایدههای خلاقانه» در زمینه بریل به جشنواره ارسال کردند؛ برگزاری این جشنواره را به‌عنوان گامی رو به جلو در راستای پاسداشت «بریل فارسی» تلقی نموده و آن را رخدادی بایسته می‌داند.

بدون تردید وجود اهداف و کار‌ویژه‌هایی چون «حفظ و گسترش بریل فارسی»، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌افزایی نسبت به آن در بین نابینایان و جامعه»، «تبیین اهمیت بریل برای نابینایان» و «حساس نمودن نهادهای ذیربط به این حوزه» و البته «بازشناسی مشکلات و چالش‌های پیشروی بریل» در پس این جشنواره، آن‌را به رخدادی اثرگذار، راهبردی و البته ضروری به‌ویژه با توجه به شرایط کنونی بریل فارسی تبدیل کرده است.

عبدالملکی افزود: این جشنواره ابتدا با عنوان «نخستین دوره جشنواره ملی مقاله‌نویسی نابینایان ایران به بریل (منابر)» نامگذاری، و تمرکز اصلی خود را صرفاً بر مقاله‌نویسی نابینایان به بریل براساس محورهای اعلام شده قرار داده بود که البته محورها نیز عمدتاً براساس مشکلات و چالش‌های پیش‌روی افراد با آسیب بینایی و به‌ویژه خط بریل فارسی طرح شده بود.

اما با توجه به استقبال فراوان افراد، ان‌جی‌او‌ها و سازمان‌های مختلف و تماس‌ها و رایزنی‌های متعدد با کتابخانه ملی برای امکان شرکت، معرفی و بازنمود سایر فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در حوزه بریل، سرانجام با افزودن بخش‌های جدیدی به جشنواره موافقت شد.  از آنجا که جشنواره در شکل جدید خود و با افزوده شدن بخش‌های جدید بر تمامی ابعاد حوزه بریل فارسی تمرکز یافته بود؛ بنابراین، عنوان جشنواره نیز به «نخستین دوره جشنواره ملی خط بریل فارسی (بریلفا)» تغییر یافت.

زمان ارسال آثار به جشنواره ملی بریلفا به سبب تماس‌های متعدد و استقبال بالا، دو بار تمدید شده و تعداد آثار دریافت شده تا دهم آذرماه سال جاری که آخرین مهلت ارسال آثار بود، از برآورد مورد انتظار بسیار فراتر رفت.

مسئول کمیته داوران جشنواره بریلفا ادامه داد: در مجموع ۲۱۴ اثر در زمینه‌های مختلف مرتبط با حوزه بریل دریافت شد که بیانگر ظرفیت‌های بالای موجود در حوزه بریل فارسی که بعضاً نیز مغفول مانده‌اند، است.

در بخش مقاله‌نویسی به بریل از ۷۴ مقاله دریافتی، ۳۱ مقاله به مرحله دوم داوری راه یافته و هر یک از مقالات توسط دو داور ارزیابی شد. نبود پیشینه مناسب در زمینه بریل به سبب تعداد اندک پژوهشهای انجام شده در این حوزه در کشور به شکلی مشهود در تمامی مقالات ارسال شده قابل ملاحظه بود.

همچنین، وجود اغلاط املائی بعضاً فاحش در مقالات بیانگر عدم دسترسی مناسب و کافی افراد نابینا به منابع اطلاعاتی تبدیل شده به بریل است. اغلاطی که بعضاً در نوشته‌های یک دانش‌آموز نیز قابل مشاهده نیست.

نقطه حائز اهمیتی دیگر، کاربست یک نگاه ترویجی در قریب به اتفاق مقالات و مبتنی نبودن آن‌ها بر پژوهش بود، که خود توجه بیشتر به انجام پژوهش‌های مختلف در حوزه بریل ضروری است.

دبیر بریلفا ادامه داد: آثار دریافتی در بخش دستاوردهای مؤثر در حوزه بریل در قالب هفت محور «افراد مؤثر در حوزه بریل»، «بریل و فناوری»، «حفظ و گسترش بریل»، «بریل و فرهنگ‌سازی»، «بریل و آموزش»، «بریل و زندگی روزمره» و «مؤسسه برتر حوزه بریل» طبقه‌بندی شده و هر یک از آثار متناسب با محور خود، توسط دو داور متخصص در آن زمینه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و سپس مبتنی بر ارزیابی‌های انجام شده در کمیته‌ای با حضور سه تن از مسئولین و متخصصین مرتبط با حوزه نابینایان و بریل، افراد «برگزیده» و «شایسته تقدیر» در محورهای مختلف پس از بحثها و بررسی‌های فراوان تعیین شدند.

در بخش دستاوردهای مؤثر در بریل و محورهای مختلف آن، مجموعاً ۱۱۷ اثر به جشنواره ارسال شد. نکته حائز اهمیت در زمینه این بخش، وجود ظرفیت‌های مغفول مانده و ناشناخته فراوان و البته وجود کارهای موازی انجام شده در حوزه بریل فارسی است که طبعاً موجب اتلاف وقت، صرف هزینههای زیاد و نیز کم‌توجهی به برخی بخشهای دیگر می‌شود.

از سوی دیگر، کمیته داوران در دو محور «بریل و آموزش» و «بریل و زندگی روزمره» به دلیل مشکلات و مسائل فراوانی که وجود دارد و نیز پایین بودن سطح امتیازات، هیچ برگزیده یا شایسته تقدیری را اعلام نکرد.
از این‌رو، این دو حوزه بسیار مهم، نیازمند توجه جدی از سوی نهادهای ذیربط و ان جی اوها و انجمن‌های فعال در حوزه افراد با آسیب بینایی است.

عبدالملکی در ادامه اشاره کرد: در بخش پژوهش نیز در مجموع ۲۳ اثر در قالب طرح، کتاب، پایان‌نامه و مقاله به جشنواره ارسال شد، بنابراین با تصمیم کمیته داوران، محورهای مختلف بخش پژوهش با یکدیگر ادغام شده، و صرفاً یک رتبه برگزیده و شایسته‌تقدیر تعیین شد. از این‌رو، همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد، پژوهش در حوزه بریل به‌ویژه با توجه به چالش‌ها و مشکلات فراوان کنونی و اندک بودن پژوهش‌های انجام شده، توجهی جدی را می‌طلبد.

همچنین، به سبب اضافه شدن دیرهنگام بخش «طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه» و نیز محدودیت‌هایی که در آبان‌ماه در زمینه اینترنت ایجاد شد، آثار ارسالی در این بخش به حد نصاب نرسیده، بنابراین بخش طرح و ایده و آثار مرتبط با آن به فراخور موضوع و با هماهنگی صاحبان اثر در قالب بخش‌های دیگر ادغام، و مورد داوری قرار گرفت.

عبدالملکی در ادامه یادآور شد، همان‌طور که در شیوه‌نامه منتشره از سوی کتابخانه ملی نیز ذکر شده بود، برای پاسداشت و بازترسیم فعالیت‌های انجام شده در حوزه بریل فارسی و بازنمایی ظرفیتهای کنونی آن، جشنواره ضمن الویت‌دهی به آثار ارسالی متناسب با ظرفیت‌های خود، سایر فعالیت‌های انجام شده در حوزه بریل را به‌ویژه افراد مؤثر در زمینه بریل فارسی رصد کرد که بررسی این فعالیت‌ها و ظرفیت‌ها نیز در ارزیابی‌های کمیته داوران لحاظ شد.

دبیر جشنواره بریلفا درباره کمیتههای داوری گفت: در جشنواره ملی بریلفا و در بخش‌های مختلف آن، در مجموع ۴۱ داور همکاری داشتند که در این راستا ضمن بهره‌گیری از نظرات و ارزیابی‌های ۳۴ داور افتخاری در قالب دو کمیته، «داوری مقالات» و «داوری بخش دستاوردها و پژوهش» جمع‌بندی‌های نهایی انجام شد.

وی ادامه داد: در بخش‌های مختلف نخستین دوره جشنواره ملی بریلفا و با جمع‌بندی‌های انجام شده توسط کمیته داوران، مجموعاً «۸ رتبه برگزیده» و «۹ رتبه شایسته تقدیر» و «یک پیشکسوت» در حوزه بریل اعلام شد.

عبدالملکی در خاتمه گفت: در پایان ضمن پاسداشت تمامی زحمات بی‌شائبه مدیران و مسئولین سازمان اسناد و کتابخانه ملی و به‌ویژه رئیس محترم سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سرکار خانم اشرف بروجردی که این بستر مهم را در راستای بازترسیم اهمیت بریل فارسی و توجه به آن از سوی نابینایان، نهادهای ذیربط و ان جی اوهای مرتبط و جامعه فراهم کردند، امید آن داریم که برگزاری چنین جشنواره‌هایی منجر به برداشته شدن گام‌های مؤثر از سوی تمام دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان مرتبط با حوزه بریل، گذار از نگاه‌های جزیره‌ای و ایجاد رویکردی هم‌افزاتر در بین آن‌ها شود و در راستای برون‌رفت و راه حل یابی مشکلات و چالش‌های بریل فارسی و استفاده حداکثری و البته بهینه از ظرفیتهای آن در تأمین نیازهای اطلاعاتی و تأمین منابع اطلاعاتی نابینایان اقدامات مهمی انجام شود.

همچنین امید داریم که دوره‌های بعدی نیز برگزار شده و پیشنهاد می‌شود که کمیته‌ای برای مشاوره در زمینه سیاستگذاری و ارزیابی بریل فارسی با مشارکت فعال تمامی کارگزاران و مرتبطین به این حوزه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی به‌عنوان حافظه ملی ایرانیان و یک قطب فرهنگی مهم که حفاظت، اشاعه و حراست از اطلاعات مکتوب و غیر‌مکتوب را به‌عنوان حوزه مأموریتی مهم خود برعهده دارد، ایجاد شود.»

سخنران بعدی سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت:

هم اکنون هفت گروه دانش آموز که دارای مشکلات بینایی، شنوایی، جسمی–حرکتی، چند معلولیتی، اتویسم، ناتوانان ذهنی و مشکلات ویژه یادگیری هستند، مورد توجه حوزه آموزش و پرورش بوده و در جهت پیشبرد اهداف برای این دسته از دانش آموزان برنامههای جامعی پیش بینی شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه۸۰ هزار دانش آموز در سطح کشور در هفت گروه قرار دارند، افزود: نابینایان از حیث فراوانی در زمره ششمین گروه جای دارند. در این میان باید گفت بیش از ۷۰هزار دانش آموز استثنایی در مدارس عادی مشغول تحصیل هستند.
حسینی فراگیر‌سازی را از سیاستهای آموزش و پرورش برشمرد و ابراز داشت: فرایند فراگیر‌سازی در دهههای اخیر به میزان ۸۲ برابر انجام شده است.

وی دانش آموزان با آسیب بینایی را بیش از ۲هزار و ۱۳۵ نفر عنوان کرد و گفت: تاکنون یک هزار و ۶۰۰ مدرسه خاص وجود دارد و نزدیک به ۲۴هزار معلم استثنایی کار، فعالیت میکنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به فعالیت ۸۰۰ مرکز پشتیبانی، تصریح کرد: این مراکز ۱۲هزار مدرسه فراگیر را پشتیبانی میکنند.

حسینی با تأکید بر ضرورت توجه به اصل تطابق در فرایند آموزشی کودکان استثنایی، گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امروز در این راستا گامهای خوبی برداشته است.

وی تصریح کرد: لازم است کتاب درسی، کالبد مدرسه، معلم، خانواده دانش آموزان و جامعه با رویکرد توانمندسازی جامعه محور در تطابق‌سازی دانش آموزان با نیازهای ویژه قرار گیرند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسب سازی مدارس برای این دسته از دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: تا پایان سال جاری این مهم در ۱۵ استان کشور و تا پایان سال آتی در تمام استانهای کشور اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص راه اندازی نهضت بریل آموزی و رونمایی از ۶۰ عنوان اثر و کتاب قدردانی کرد و افزود: کارگاههای آموزشی برای آموزش و پرورش به ویژه استثنایی بسیار حائز اهمیت بوده و اینکه از ۲۳ دوره به ۶۶ دوره افزایش داده شده ، بسیار ارزشمند است.

آخرین سخنران این مراسم اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بود.

وی با بیان اینکه یک الی پنج درصد از منابع اطلاعاتی مکتوب در اختیار نابینایان قرار دارد، گفت: کم توجهی به خط بریل باعث میشود، محدودیتی مضاعف در زمینه دسترسی به اطلاعات برای این افراد ایجاد شود و در نتیجه، شکاف اطلاعاتی موجود پررنگتر شود.

اشرف بروجردی در ادامه اظهار داشت: ابداع خط یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ تمدن بشر است. این کشف تا آنجا اهمیت دارد که سرآغاز تاریخ را با کشف آن یکی میدانند و به عنوان یکی از ارکان اصلی، ماندگار و یکی از عوامل مهم هویت‌ساز هر جامعه‌ای به شمار می‌رود که تداوم بخشی و ایجاد مانایی در مستندسازی حیات اجتماعی و فرهنگی را فراهم می‌سازد.

بروجردی با بیان اینکه خط برای هر فرهنگ، تمدن و قوم یک بُعد هویتی مهم به شمار میرود، گفت: از بین رفتن و یا کمرنگ شدن يك خط در واقع، بخشی از هویت و سابقه معرفتی فرهنگی یا قومی که آن خط به او اختصاص یافته است را دچار اشکال میسازد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ادامه داد: از زمان اختراع خط، تمامی خطهای ابداع شده و مکانیزم استفاده از آنها براساس قوه باصره بوده است چون «چشم» مهمترین کانال دریافت اطلاعات و داده محسوب میشود و از اینرو بخشی از هر جامعه که از نعمت بینایی محروم بودند، امکان استفاده از خط را نداشتند.

وی استفاده از قوه شنیدن و روشهای شفاهی را از گذشته وجه بارز تلاش برای توانمندسازی نابینایان و دریافت اطلاعات توسط آنها بيان كرد و گفت: نحوه بهره گیری نابینایان از اطلاعات مکتوب و مشارکت فعال در این زمینه همواره دغدغه بوده است.

بروجردی ادامه داد: سواد خواندن و نوشتن از طریق گوش و شنیدن محقق نخواهد شد، بنابراین برخی از افراد در تمدنها و فرهنگهای مختلف به دنبال آن بودهاند که راهی برای با‌سواد‌کردن افراد نابینا و استفاده آنها از خط بیابند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گفت: همواره به علت «تفاوتهای فراوان بین قوه لامسه و بینایی و ظرفیتهای این دو»، «دشوار بودن و جاگیر بودن فراوان برجسته سازی نوشتههای بینایی» و «نبود امکان آموزش آسان به افراد نابینا» این تلاشها ثمره‌ای نداشته و یا با موفقیت و فراگیری حتی در سطح محدود نیز مواجه نشده است.

وی در ادامه به تشریح تاریخچه ابداع خط بریل پرداخت و گفت: بریل یک نظام دریافت اطلاعات مبتنی بر لمس کد‌گذاری شده است و در واقع، محصول انباشت تلاشهای فراوان انجام شده از زمان اختراع خط تا قرن نوزدهم برای سهیم کردن نابینایان در سواد، و خواندن و نوشتن و دارای خط شدن محسوب میشود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اهمیت «روز جهانی بریل» گفت: اختراع لویی بریل باعث شد نابینایان از یکی از محرومترین اقشار اجتماعی به افرادی که امکان خواندن و نوشتن و حضور در اجتماع را دارند، تبدیل شوند و امکان بروز استعدادها و توانمندیهای آنها فراهم شود و این خود ابداعی مثال‌زدنی است.

وی ادامه داد: خط بریل با تمام محدودیتهایش نسبت به روشهای پیشین ابداع شده دارای ظرفیتهای بینظیری است و باید امروز در راستای حفظ و گسترش آن و چاره اندیشی درباره مشکلات و چالشهایی که پیش‌روی بریل وجود دارد، تلاش کنیم.

بروجردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را به عنوان یک قطب فرهنگی کشور و حافظه ملی ایرانیان برشمرد و گفت: اين سازمان در راه حفظ و گسترش بریل فارسی و ایجاد هم افزایی در بین همه نهادهای ذیربط در جهت استفاده بهینه از آن و رفع مشکلات پیش‌روی بریل از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.
بروجردی در پایان نکات و پیشنهاداتی را به منظور استفاده حداکثری از ظرفیتهای بریل ارائه کرد از جمله:
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی ریاست جمهوری میتوانند از طریق شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری در زمینه تلفیق «بریل و فناوری» و حمایت از محصولات فناورانه موجود و نیز سختافزارها و نرم افزار های جدید در حوزه بریل گام بردارند.

تبصره ۱۱ تصویب‌نامه شهریور ۱۳۹۴ هیات دولت، ظرفیت بسیار مناسبی است که توجه ویژه و جدی به آن میتواند در بهبود شرایط چاپ و انتشار منابع اطلاعاتی به بریل بسیار مناسب باشد.

آشناسازی جامعه با بریل و امکانهای پیش‌روی افراد نابینا در قالبهای مختلف و به ویژه برای کودکان، در دغدغه‌مند کردن و همراهتر کردن جامعه و آشنایی بیشتر آحاد مردم با بریل مؤثر خواهد بود. لذا از صدا و سیما و نهادهای اثر گذار درخواست می‌شود که در ارائه اطلاعات لازم کوتاهی نکنند.

توجه ویژه به بخشهای نابینایان در کتابخانهها و دانشگاهها و تهیه منابع اطلاعاتی بریل برای دانشجویان نابینا و نیز مراجعه به کتابخانهها طبعاً در کاهش شکاف اطلاعاتی بین نابینایان و افراد بینا مؤثر خواهد بود.

تدوین یک سیاست مدون و جامع در حوزه بریل با لحاظ تمام مؤلفههای مربوط به آن و عملیاتی سازی صحیح این سیاستها قادر خواهد بود شرایط بهتری را برای خط بریل رقم بزند.

کمک به بهره مندی نابینایان از تکنولوژیهای جدید از جمله فراهم کردن کامپیوترهای مجهز به خط بریل و از آنجا که هزینه این دستگاهها گران است پیشنهاد می‌شود در خدمات بیمه‌ای لحاظ شود.

در پایان این آیین، از برگزیدگان جشنواره ملی بریلفا در بخشهای مختلف با اهداء تندیس، لوح تقدیر و هدایای نقدی تجلیل شد.

برگزیدگان بخشهای مختلف بریلفا عبارت است از:

۱- بخش مقاله نویسی:

در این بخش سه برگزیده و دو شایسته تقدیر معرفی شد.
برگزیده: جعفر حسینی  با مقاله «شیوه آموزش خط بریل» ؛
برگزیده: حسن عبدلی با مقاله «جایگاه منابع بریل در میان منابع اطلاعاتی مورد نیاز نابینایان»؛
برگزیده: معصومه سلطانی با مقاله «جستاری پیرامون نقاط آسیب پذیر خط بریل در کاهش شکاف اطلاعاتی»؛
شایسته تقدیر: علیرضا علیوردیلو  با مقاله «بایستههای حقوقی یکپارچه سازی دسترسی به منابع بریل در حقوق ایران با رویکرد به کنوانسیون حقوق معلولان»
شایسته تقدیر:  محمد کریمی با مقاله «نقش خط بریل در حفظ قرآن کریم»

۲-بخش دستاوردها:

الف: افراد مؤثر در زمینه بریل
برگزیده: محمد حسن وجدانی نژاد
شایسته تقدیر: علی اکبر جمالی
شایسته تقدیر: محمد جان زیدی
ب: حوزه بریل و فناوری:
برگزیده: شرکت دانش بنیان پکتوس
شایسته تقدیر: محمدرضا راشاد به سبب «ایجاد و توسعه جداول ورودی و خروجی بریل-کامپیوتر فارسی در لیب لویی»
ج: حفظ و گسترش بریل فارسی:
برگزیده: روزنامه ایران سپید
شایسته تقدیر: مجله رشد روشن
د: فرهنگ‌سازی در حوزه بریل:
برگزیده: امتیاز لازم کسب نشده است
شایسته تقدیر: «برنامه شش نقطه»، رادیو تهران
ه: بریل و آموزش:
نفر برگزیده: امتیاز لازم کسب نشد
شایسته تقدیر: حد نصاب لازم کسب نشد
و: مؤسسه برگزیده در زمینه بریل:
برگزیده: مرکز نابینایان رودکی
شایسته تقدیر: مؤسسه فرهنگی قرآنی روشندلان
ز: بریل و زندگی روزمره
نفر برگزیده: امتیاز لازم کسب نشد
شایسته تقدیر: حد نصاب لازم کسب نشد.

۳- پژوهش در حوزه بریل:

برگزیده: محمدرضا ظروفی (دایره المعارف بریل فارسی)
شایسته تقدیر : محمد نوری (نگارش کتابها و مقالات مختلف در زمینه بریل)

۴-پیشکسوتان حوزه بریل:

قاسم مهر علیزاده

شایان ذکر است در این مراسم، کلیپی از تاریخچه خط بریل در ایران در دو قسمت «از آغاز تا سال ۱۳۶۰» و «از ۱۳۶۰ تاکنون» پخش گردید.

از دیگر برنامه های این مراسم، دکلمه شعری در زمینه بریل توسط مهین زورقی (شاعر نابینا) با همراهی ویولون نصرالله شیرین آبادی و نیز اجرای سه قطعه از سوی «گروه کُر ماه‌بانگ» بود.
همچنین در حاشیه این مراسم ضمن رونمایی از اولین ماشین چاپگر بریل خانگی قابل حمل، نمایشگاه بریل با حضور مسئولان حاضر در این مراسم نیز افتتاح شد.

در این نمایشگاه شرکتها و مراکزی چون: شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دفتر فرهنگ معلولین، مؤسسه بادبادک، شرکت پکتوس، مرکز نابینایان رودکی، بخش نابینایان کتابخانه آیت الله خامنه ای قم، شرکت صنایع آموزشی، مؤسسه فرهنگی قرآنی روشندلان اصفهان و شرکت سفیر ثریا حضور داشتند و آخرین دستاوردهای خود در زمینه منابع بریل، کتابهای حسی-لمسی و وسایل و تجهیزات مربوط به این حوزه را به معرض دید علاقمندان قرار دادند.

یکی از نکات قابل توجه این نمایشگاه، وجود نقشه های فرش بریل به همراه دو تابلو فرش متعلق به ناهید شیخ‌پور، فرش باف نابینا بود که بسیار مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

این نوشته در اجتماعی, اخبار, اطلاع رسانی, گزارش, مقاله ها ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

17 Responses to گزارش کامل اختتامیه جشنواره ملی بریلفا همراه با اسامی برگزیدگان

  1. 1
    manchester says:

    با سلام،
    چیزی که خیلی خودنمایی می کرد عدم تمایل نابینایان به شرکت در چنین مراسم فوق ترحمی و بی هدف است.
    راستی یه چیز دیگه:
    الان از مرکز رودکی به خاطر عدم چاپ کتاب بریل به مدت خیلی زیاد تجلیل شده و یا به خاطر تعدیل نیروی این سازمان.
    باید به حال برگزار کنندگان و شرکت کنندگان و داوران و همه و همه گریست.
    کلاً باید برای این جامعه ی نابینایی پر چالش عزای عمومی اعلام کرد.
    مراسمی که حتی در برخی از بخشهای مسابقه اش یک نفر هم به امتیاز دلخواه داوران عزیز نرسیده است.
    روزنامه ی ایران سپید دیگر چرا باید جایزه بگیرد.
    به خاطر اینکه ۲ خط اول تمامی صفحه های راستش نا خوانا هست؟
    باید گریست به حال شرکت کنندگانی که حتی جرأت اعتراض را هم نداشتند.
    حتی نگفتند بابا این ۲ سازمان که دیگر تکلیفشان بر همه معلوم هست چرا باید جایزه بگیرند و ازشون تقدیر بشه.
    آقایون گفتند دور هم هستیم و یه جایزه ای هم به دوستان سابق و امروزمون بدیم.
    داوری چیه؟
    کارشناس داوری دیگه چه کشکیه.
    متأسفم برای این همه بی عدالتی و خر فرض کردن و توهین به فهم مخاطب
    مخاطب عزیزی که می فهمی
    من از شما معذرت می خوام.
    آخه کاری از من بیچاره به جز نوشتن بر نمیاد.
    از من جز آگاه سازی و نوشتن حقیقت بر نمیاد.
    امیدوارم در صورت زنده بودن عدالت واقعی رو یه روزی تو این مملکت ببینم.
    هرچند فرض محالی هست ولی من انسان هستم و انسان هم به امید زنده
    خوش باشید
    نمینوشتم یه جوری می شدم و وجدان دست از سرم بر نمی داشت.
    خوش باشید تا همیشه

    • 1.1
      کامبیز کامبیز says:

      داوود امیدوارم اگر قرار باشع بری جهنم، خدا تو رو هر روز بفرسته توی همچین مراسماتی بشینی و گوش بدی.
      تصور میکنم چقدر خسته کننده بوده.
      حسین عبدالملکی هم که همه اش از رییسش تعریف کرد.
      راستی توی دهات ما اشرف مردِ، تهران زن، جالبِ نه؟
      ادامه ی کامنت شما به دلیل غیرمرتبط بودن با پست حذف شد. تذکرِ جدی. لطفا در هر مطلب مطابق با همان مطلب اظهار نظر بفرمایید. ممنون.

    • 1.2
      manchester says:

      دوستان سلام،
      بعد از انتشار کامنت اولم، جناب عبدالملکی با من تماس گرفتند و توضیحاتی دادند که در ذیل می آید.
      پیش از نوشتن توضیحات، می خواستم نهایت سپاسگزاری رو از این دوست عزیز داشته باشم که حد اقل بر خلاف خیلی از این مسؤولین اومد و نظر رو خوند و با من تماس گرفت تا رفع ابهام بشه.
      مهم نیست که رفع ابهام شد یا نه، مهم این هست که ایشون به نظر مخاطب ارزش گذاشت و برای آگاه سازی منتشر کننده ی کامنت بهش زنگ زد.
      اونقدر مهم بود که حتی شماره ی من رو با هزار درد سر پیدا کردند.
      حال بریم سراغ توضیحات ایشون.
      باز هم میگم برای من مهم نیست که صحبتهای ایشون درست هست یا نه، برای من مهم این هست که به شعور مخاطب توسط ایشون احترام گذاشته شد.
      ۱. این جشنواره چون اولین جشنواره در خصوص خط بریل بوده، دوستان فعالیتهای این ۲ سازمان رو از ۲۰ سال پیش در نظر گرفتند. ضمن اینکه مؤسسه ای وجود نداشته که بتونه با این ۲ مؤسسه وارد رقابت بشه.
      ۲. بیش از ۴۰ داور مسؤولیت بررسی آثار رو بر عهده داشتند و برخی از آثار به گفته ی ایشون حتی تا ۳ ۴ بار هم بررسی مجدد شده.
      ۳. ایشون فرمودند چون اولین دوره ی این جشنواره بوده باید فعالیتهای از گذشته تا به امروز مؤسسات مورد بررسی قرار می گرفت و نمی توانستیم فقط این ۲ ۳ سال اخیر رو لحاظ کنیم.
      همه ی جشنواره هایی که برای اولین بار برگزار می شوند همین روند رو طی می کنند.
      ۴. ایشون فرمودند بیاییم با نقدهای نرم تر و البته منصفانه تر کاری بکنیم که مجدد این جشنواره ها برگزار بشن. چون قطعاً می تونه برگزاری این جشنواره ها خیلی بهتر از عدم برگزاریشان باشه.
      مجدد تأکید می شود که این شالوده ی صحبتهای ایشون در یک تماس تلفنی با این جانب می باشد و مسؤولیت درستی یا نادرستی صحبتهای ایشون با خود ایشون هست.
      اگر واقعاً فعالیتهای رودکی از ۲۰ سال پیش مد نظر بوده که من به این جشنواره حق میدم.
      چون رودکی واقعاً در اواخر دهه ی هفتاد و نیمه ی اول دهه ی هشتاد خدمات ارزنده ای رو به نابینایان عزیز عرضه داشته.
      روزنامه ی ایران سپید هم واقعاً در اوایل دهه ی هشتاد تا همین ۲ ۳ سال اخیر حد اقل اگر تولید محتوای خوبی نداشت، به لحاظ کیفیت چاپ عالی عمل می کرد.
      جناب عبدالملکی بازم تشکر به خاطر توضیحاتتون.
      من چون قول داده بودم به ایشون که مطالب رو منتشر کنم، وظیفم رو انجام دادم.
      قضاوت با خود دوستان

      • 1.2.1
        محمدرضا راشاد says:

        درود داوود گرامی. ای کاش اون کامنتو اینجوری نمینوشتی. بعید بود که بدون تحقیق و بررسی کامنتی به این تندی بنویسی. هرچند با انتشار -به قول خودت- شالوده‌ی صحبت‌های حسین عبدالملکی تلویحا از مواضعت عدول کردی؛ ولی واقعا نتونستم این پرسشو مطرح نکنم که بر اساس چه آماری گفتی نابیناها تمایلی به شرکت یا حضور در این جشنواره نداشتند؟! اصطلاح «فوق ترحمی» رو هم نفهمیدم. یعنی کتابخانه‌ی ملی به ما ترحم کرده برای خطی که ما ازش استفاده میکنیم جشنواره گذاشته؟ هدف جشنواره هم که مشخصه. کوچیکترینش شناسوندن خط بریل به جامعه و مردم و در مرحله‌ی بعد سامان‌دهی و نگهداری از بخشی از میراث ملی جامعه، که جامعه‌ی افراد نابینا و کمبیناییه که از خط بریل استفاده میکنند. این که به خط بریل رسمیت بدیم کار بدیه؟ بقیه‌ی ابهاماتی هم توی کامنت اول مطرح کردی رو هم که حسین برات توضیح داده. من هم امیدوارم اگه قراره در مورد چیزی نقدی بنویسیم، اول خوب راجع بهش مطالعه کنیم و بعد بسنجیم که آیا چیزی که قرار بگیم یا بنویسیم سازنده است یا ویرانگر. شخصا امیدوارم این جشنواره به اهدافش برسه و سال‌های بعد بهتر و باشکوهتر از امسال برگذار بشه.

        • manchester says:

          سلام دکتر،
          یکی یکی به سؤالاتتون پاسخ می دم.
          سؤال: بر اساس چه آماری گفتی نابیناها تمایلی به شرکت یا حضور در این جشنواره نداشتند؟!
          پاسخ: جناب راشاد بزرگوار، اگر خودت متن رو با دقت بخونی متوجه این نکته میشی که تعداد شرکت کنندگان چقدر نازل هست. تازه با وجود نازل بودن و با توجه به اینکه در متن اشاره بدین نکته شده که حتی در همین مقالات مشکلات املایی عدیده ای نیز وجود داشته، به این نتیجه میرسیم که تقریباً قشر بی سواد جامعه ی نابینایی بیشتر شرکت داشته اند. هرچند در قشر با سواد هم کسانی پیدا می شوند که نوشته ی آنها خالی از ایراد نگارشی و املایی نیست.
          با کنار هم قرار دادن این بدیهیات تازه میشه یه نتیجه ی دیگه هم گرفت و اون هم اینکه نه تنها تعداد مقالات پایین بوده بلکه سطح آنها نیز به مراتب پایین بوده که سطح جشنواره رو نیز خود به خود پایین آورده.
          اگر می پرسی این رو از کجا برداشت کردم که باید بگم:
          وقتی شما میبینی در برخی از بخشها حتی یک مقاله نیز شایسته ی برگزیده شدن نبوده، دکتر، خود شما به چه نتیجه ای میرسید؟
          مثل جناب عبدالملکی که در تماس تلفنی به من گفتند که این سطح بالای جشنواره رو می رسونه، این گونه اظهار نظر نفرمایید که نظری به دور از منطق هست.
          و برای آخرین نکته در مورد این سؤال هم باید بگویم:
          در لیست مقالات، اثری از نابینایان موفق و پر آوازه نیست.
          حتی اثری از نابینایان تقریباً شناخته شده در میان قشر مورد بحث نیز نیست.
          ببین بیا با هم صادق باشیم.
          من که می دونم تو دل پر محبت تو چی میگذره.
          پس نیایم با تمجید الکی، به کمبود ها و سایر مسائل بی اعتنا باشیم.
          سؤال: اصطلاح «فوق ترحمی» رو هم نفهمیدم. یعنی کتابخانه‌ی ملی به ما ترحم کرده برای خطی که ما ازش استفاده میکنیم جشنواره گذاشته؟
          پاسخ: خیر، کار بسیار پسندیده ای بوده ولی بوی عدالت از آن بلند نمی شود. هر جشنواره ای فارغ از اینکه در حوزه ی نابینایی باشد و یا هر حوزه ی دیگری، وقتی عدالتی نباشد ارزشی ندارد.
          وقتی در این جشنواره ما می بینیم که شایسته سالاری مرده، چرا باید برای چنین جشنواره های نمادین تره خورد کنیم؟
          فوق ترحمی هم که خیلی روشن بود.
          یعنی اینکه چندتا نابینا رو جمع کنی و با دادن هدایایی به محق و نا محقش صرفاً یه مجلسی رو برگزار کرده باشی.
          سؤال: هدف جشنواره هم که مشخصه. کوچیکترینش شناسوندن خط بریل به جامعه و مردم و در مرحله‌ی بعد سامان‌دهی و نگهداری از بخشی از میراث ملی جامعه، که جامعه‌ی افراد نابینا و کمبیناییه که از خط بریل استفاده میکنند. این که به خط بریل رسمیت بدیم کار بدیه؟
          پاسخ: من بعید می دونم تو اون مراسم افراد بینای زیادی شرکت کرده باشند.
          اونوقت شما از شناسوندن بریل به کدوم جامعه صحبت می کنید؟
          بخش اول سؤال که پاسخش کاملاً روشن و واضح بود.
          خیر، بد نیست که به خط بریل رسمیت ببخشیم. ولی یه جوری حرف می زنید که انگار کتابخانه ی ملی اولین سازمانی بوده در ایران که خواسته خط بریل رو به مردم معرفی کنه و تا به امروز کاری در این زمینه صورت نپذیرفته.
          از شما بعید هست.
          الآن کتابخانه ی ملی به چی رسمیت بخشیده؟
          به اینکه یه خط بریلی هم برای بیچاره نابینایان هم هست؟
          اگر سال ۱۳۳۲ جناب کریستوفر نمیومد ایران، باز هم این آقایون که الان تو سال ۱۳۹۸ دارند سینه سپر می کنند و خودشون رو مدافع خط بریل جلوه می دن، باز هم می تونستند این جشنواره های نمادین رو برگزار کنند؟
          اصلاً یکی از این مقامات کتابخانه ی ملی برای ورود خط بریل به ایران کاری می کرد؟
          بابا دست بردارید.
          حقیقت روشن هست ولی کسی نمی تونه و یا نمی خواد و یا هر دلیل دیگه ای که اون رو ببینه و هضم کنه.
          و اما در مورد نظراتت در مورد نقد:
          متشکرم از اینکه نقد من رو ویرانگر توصیف کردید.
          اولاً من بدون تحقیق کاری نکردم. پس سعی نکن به من و مخاطب اینگونه القا کنی که من همینجوری و مثل میرزا بنویسها عمل کردم.
          ثانیاً من هنوز هم از کامنت اولم دفاع می کنم و هیچ عدولی وجود خارجی ندارد.
          من اگر کامنت دوم رو منتشر کردم، فقط به احترام جناب عبدالملکی بوده و اصلاً بدین معنا نیست که من صحبت های ایشون رو تأیید می کنم.
          من طبق وظیفه و قولی که به ایشون دادم، نظرات ایشون رو صرفاً منتقل کردم.
          پس به جای حرف تو دهن من گذاشتن، بهتر هست نظرات من رو دقیق و کلمه به کلمه بخونید.
          در آخر یاد آور می شوم که من صرفاً اعتراضم به این ۲ جایزه ای بود که به ۲ سازمان نام برده داده شد، وگرنه من هیچ وقت کلیت جشنواره رو زیر سؤال نبردم که باز شما سعی کردید این رو به مخاطب من القا کنید.
          متشکر از حضور و طرح پرسشهای شما
          سعی کردم در عین احترامی که برای شما جناب راشاد قائل هستم، به تمامی ابهامات شما پاسخ بدم.
          ولی اگر به هر دلیلی که من نمی دونم، اگر خدایی ناکرده بعد از خوندن این مطلب حس کردید که بی احترامی از سوی من اتفاق افتاده، پیشتر عذرخواهم
          خودت بهتر از هر کسی می دونی که چقدر برام مهم هستی
          ولی در بحث و مجادله جایی برای در نظر گرفتن رفاقتهای فیما بین نیست.
          مرسی که هستی

  2. 2

    سلام اولاً ممنونم که گزارش این جشنواره را منتشر کردید تا آنهایی که مثل من آنجا نبودند در جریان نواقص تبعیضها و … قرار بگیرند، ثانیاً از عزیزان منتشر کننده خواهش می کنم پس از ویرایش نهایی مطلب را منتشر کنند چون نوع نوشتار در عرض ۲ ساعت که من این مطلب را دو بار مرور کردم تغییراتی کرده، (استایل تمام متن همه h1 شده است.) و اما راجع به خود جشنواره:
    ۱. از فرمایش خانم بروجردی که: “سواد خواندن و نوشتن از طریق گوش و شنیدن محقق نخواهد شد” میزان آگاهی ایشان بر نحوه ی مطالعه ی نابینایان کاملاً مشخص است، ظاهراً ایشان از وجود نوابغی مانند دکتر خزائلی که بدون استفاده از بریل تحصیل کرد و از مفاخر زمان خویش گشت و همچنین دیگر عزیزان دیر نابینا که پس از آشنایی با رایانه و بدون استفاده از بریل توانسته اند بلافاصله پس از نابینایی در کوتاهترین زمان نیازهای مطالعاتی خویش را برطرف کنند و هم اکنون شاهد زنده ای بر مطالعه ی صوتی نابینایان هستند، بی خبر هستند. البته الزام وجود خط بریل در کنار دیگر روشها را منکر نمی شوم چرا که خودم نیز در برخی مواقع ناگزیر به استفاده از این خط کارگشا هستم.
    ۲. جالب است که مجتمع رودکی که سالهاست هیچ کتابی را چاپ نکرده برگزیده شناخته می شود، ولی سهم موسسه ی فرهنگی قرآنی روشندلان که با رسم الخط کاملاً کارشناسی شده و شیوه ی چاپ منحصر به فرد خود، (از شکل و صحافی گرفته تا ظرایفی که در نحوه ی چاپ کتب لحاظ شده است) منتخب کنفرانسهای بین المللی نشر قرآنهای بریل گردیده است و سالها است به عنوان یکی از معتبرترین ناشران کتب مذهبی بریل در کشور است، فقط یک لوح تقدیر است.
    ۳. بی مهری برگزار کنندگان جشنواره نسبت به شرکت سفیر ثریا سپاهان کاملاً مشهود است ولی علت این همه بی توجهی چیست خدا میداند زیرا اولاً رونمایی از چاپگر بریل خانگی قابل حمل این شرکت که قرار بود یکی از بخشهای رسمی اختتامیه باشد، از فهرست برنامه ها حذف شد.
    ثانیاً آیا این شرکت با دست آورد های بی نظیر خود در تولید چاپگرهای بریل که نه تنها در خاور میانه منحصر به فرد است بلکه به خاطر مزایایی که نسبت به مشابه های اروپایی دارد، به راحتی با آنها قابل رقابت است، شایسته ی این نبود که به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره انتخاب شود.
    منتظر پاسخ برگزار کنندگان هستم و از روابط عمومی خواهش میکنم که ننظرات کاربران این سایت را به اطلاع این عزیزان برسانند. یا علی.

    • 2.1
      محمدرضا راشاد says:

      درود جناب آقای حاتمی. قطعا پاسخ پرسش‌های شما در زمان مقتضی توسط مسؤول جشنواره داده خواهد شد. صرفا عرضی راجع به نکته‌ی اولی که اشاره فرمودید دارم. سواد، صرفا از راه بهره‌گیری از منابع صوتی محقق نمیشود. اگر هم اینگونه باشد، سواد خواندن و نوشتن نیست. شاهد عرضم، اغلاط فاحش املایی است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی یا بلاگ‌ها و سایت‌هایی که نویسندگانشان از افراد نابینا هستند کمابیش دیده میشود. شاید زمانی که نابینایان هنوز دسترسی به رایانه نداشتند، چنین مشکلی خیلی مشهود نمینمود. تصدیق میفرمایید که اگر مطلبی را ببینید که بالفرض نوشته‌ی فلان دکترای ادبیات باشد، ولی سرتاسر دارای غلط‌های املایی، به سواد و مدرک ایشان شک خواهید کرد. البته ایراد از سواد دکتر مفروض نیست؛ بلکه ایشان به دلیل نبود مطالعات با خط بریل دچار این مشکل شده اند. از اینکه مغشوش و مشوش نوشتم پوزش میخواهم؛ ولی همانطور که خودتان فرمودید، خط بریل، کارگشاست؛ و اضافه میکنم که جایگاه ویژه‌ای در سوادآموزی افراد نابینا و کمبینا دارد.

      • 2.1.1

        سلام، دوست عزیز جناب آقای راشاد، همین که عرض بنده بهانه ای برای ارتباط نوشتاری با جناب عالی (آن هم بعد از چندین سال که شما را زیارت نکرده ام) شد،، خوشحالم و آرزوی بهروزی برایتان دارم، ناگفته نماند که صفحه خوانها نیز حروف را از یکدیگر تشخیص می دهند و مثلاً (ز ض ظ ذ) را آن گونه که باید تلفظ می کنند و مسوولیت غلطهای املایی صرفاً به عهده ی نویسنده است که اگر در مورد املای کلمه ای تردید دارد، مطمئن شود و بعد آن را بنویسد. شاد و پیروز باشید.

        • محمدرضا راشاد says:

          درود جناب حاتمی. من هم از این فرصت مغتنم خرسندم. و اما بعد:
          امکان خواندن حرف به حرف یا هجی کردن یک کلمه در صفحه‌خوان، یک امکان اختیاریست؛ به عبارت دیگر، کاربر هیچگاه مجبور نیست تا زمانی که صفحه‌خوان کلمات را درست ادا میکند، اقدام به هجی کردن کلمه کند. این در حالیست که بریل کاربر را وامیدارد هنگام خواندن متن، شکل کلمات را هم ببیند و در مرحله‌ی بعد، شکل کلمه را نیز به خاطر بسپارد.

  3. 3
    سمانه کریم زاده says:

    با سلام و سپاس از انتشار این گزارش ارزشمند. واقعا جای تقدیر و تشکر داره برگزاری چنین برنامه هایی در سطح ملی و با این مباحث ارزشمند. با توجه به اینکه در بین معلولین، نابینایان تحصیل کرده ترین قشر هستند، بنظر من برگزاری چنین همایشها و کنفرانسهای علمی وجودشون بیش از پیش احساس میشه و همینجا جا داره از مسئولین برگزار کننده این حرکت شایسته تشکر و سپاس گذاری کنم. من شخصا خیلی دوست داشتم که در این برنامه شرکت کنم و حتی مقاله ای هم آماده کرده بودم ولی وجود اختلالات اینترنتی در روزهای انتهایی آبان و روزهای ابتدایی آذر ماه مانع ارسال آن شد، البته مشکلی که بنظرم برای بخش مقاله نویسی این برنامه وجود داشت، گذاشتن محدودیت ۱۲۰۰ کلمه ای بود، بنظرم برای نوشتن یک مقاله ۱۲۰۰ کلمه واقعا خیلی کمه و شاید این محدودیت بر روی کیفیت کار تاثیرگذار باشه، همایشهای دیگه رو دیدم که محدودیت ۷ یا ۸ هزار واژه ای میگذارند برای نوشتن یک مقاله ولی به نظر من ۱۲۰۰ کلمه واقعا خیلی کم بود. در پایان هم مجدد تشکر میکنم هم از مسئولین برگزار کننده این جشنواره و هم از روابط عمومی محله نابینایان که این مطلب ارزشمند را با ما به اشتراک گذاشتند.

  4. 4

    سلام
    این که بریل مورد توجه قرار گرفته بسیار عالیست
    امیدوارم مشکلاتی که در مورد خط بریل وجود دارد نیز هر چه زودتر حل شود.
    مثلا اگر خط کوتاه نویسی بریل برای زبان فارسی ایجاد شود میتواند خیلی در حزینه و سرعت خواندن بریل تاثیر داشته باشد.
    امیدوارم سازمان رودکی با توجه به این که مقام آورده فعالیتش را مانند قبل ادامه دهد

  5. 5
    مسعود says:

    درود دوستان. حتما تلاش میکنم نکاتِ ارزشمندِ شما عزیزان رو به برگزارکنندگان این جشنواره منتقل کنم. قطعا هیچ حرکتی، بخصوص در اولین قدم نمیتونه خالی از اشکال باشه و حتما برگزارکننده های این جشنواره از شماها که هستید، توجه میکنید و نقد میکنید استقبال میکنن و نظراتِ تک تکتون براشون چراغِ راه خواهد بود.
    از طرفِ مجموعه ی گوش کن قطعا متعهدیم که نظراتِ شما فرهیختگان رو محترم بِشُماریم و در مقابلِ بی توجهی به نقدهای شما عزیزان، لا اقل در کنارتون بمونیم و تلاش کنیم اجازه ی سوء استفاده از نابینایان رو به هیچ کسی ندیم. تشکر از جناب عبدالملکی گرامی که با منتقدِ جشنواره داوودِ چوبینیِ عزیز تماس داشتند. حتما این برای ما با ارزشه و احساس میکنیم که حقیقتا دغدغه ی کاری رو که انجام میدن رو دارن.
    ضمنِ خسته نباشید به همه ی دست اندر کارانِ جشنواره ی ملیِ بریل فا، امیدوارم جشنواره های بعدی رو پخته تر و پربار تر ببینیم.
    ممنون از همگی.

  6. 6
    مرتضی هادیان says:

    به نام حق
    اهمیت کاربرد خط بریل در سوادآموزی نابینایان و نقش مؤثری که در املای صحیح کلمات دارد و به علاوه ضرورت استفاده از این خط در خواندن و یادگیری برخی از متون مانند ریاضی، علائم موسیقی ادعیه و قرآن کریم، قابل توجه و تأمل است. بنا بر این اقدام کتابخانه ملی در تدارک چنین جشنواره ای قابل تقدیر است و به همه کسانی که در تدارک و برگزاری آن تلاش کرده اند خدا قوت عرض کرده و به برگزیدگان و شایستگان و پیشکسوت منتخب جشنواره تبریک می گویم. امید است همگی بتوانیم دست به دست هم داده و در جهت توسعه کاربری خط بریل در کشور گامهای بهتری برداریم و دوره های بعدی جشنواره با مشارکت محققان و پژوهشگران و متخصصان بیشتری برگزار گردد.
    خادم امور دانشجویی، فناوری و فرهنگی نابینایان کشور

  7. 7
    نیکزاد says:

    بسمه تعالی
    باسلام
    جناب آقای حاتمی
    از لطف شما و دیگر دوستانی که پس از برگزاری جشنواره بریلفا، بصورت تلفنی و حضوری با این مؤسسه تماس داشتند تشکر می نماییم. اجازه بدین در رابطه با برخی از این مطالب که اعلام شده توضیح داده شود:
    ۱. الحمد الله انتشارات روشندلان بیش از ۱۱ سال است که با بهره گیری از نقطه نظرات اساتید و کارشناسان در حال چاپ و نشر کتب به خط بریل جهت افراد نابینا در سطح کشور و برخی از کشورهای دیگر میباشد و تابحال از طرف مجامع بین المللی و مقامات کشور مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته است و مسلما با این کارهای پر مشقت، نه تنها چاپ و نشر کتب به خط بریل تعطیل نشده بلکه روز به روز توسعه پیدا کرده و کیفیت چاپ خط بریل آن نسبت به قبل مطلوب تر گشته است. مسلما چنین فعالیت گسترده در سطح کشور و بین المللی و ارائه خدمت به همنوعان عزیز برای این خاطر نیست که حتما تقدیر شود و این نظر داوران بوده و ملاک های داوری و پارامترهای قضاوت آنها چه بوده ، خود آنها میدانند …
    ۲. و اما در رابطه با شرکت دانش بنیان سفیر ثریا که پیشرفته ترین دستگاه های پژوهشکده ها و دستگاه های اندازه گیری در حوزه نانو تکنولوژی و همچنین دستگاه و تجهیزاتی برای پالایشگاه ها و کشتی ها و غیره تولید مینمایند همانطور که اشاره کردید چاپگرهای بریل تولید شده از طرف شرکت سفیرثریا در کشور و منطقه منحصر به فرد بوده که برخی از ویژگی های آن به این شرح میباشد :
    ۱. قابلیت چاپ یک رو و پشت و رو همزمان (هر برگ A4 دورو ۱۴ثانیه)
    ۲. دارای نرم افزار اختصاصی با پشتیبانی از زبانهای فارسی ، عربی و انگلیسی با محیط کاربر پسند
    ۳. ارتباط با نرم افزار DUXBURRY و پشتیبانی از سایر زبان ها زنده دنیا
    ۴. دارای سیستم عیب یابی داخلی
    ۵. کلیدهای گویا جهت نابینایان
    ۶. دارای پنل لمسی رنگی
    ۷. امکان چاپ به ۲ روش الف)امکان چاپ مستقیم از طریق کامپیوتر
    ب) امکان چاپ از روی پنل دستگاه از حافظه داخلی و بدون نیاز به کامپیوتر
    ۸. سیستم اعلام اتمام کاغذ و اتمام چاپ
    ۹. چاپ بر روی کاغذهای از A5 تا A3
    ۱۰. سیستم حفاظت از چکشهای برقی حکاک روی کاغذ
    ۱۱. دارای سیستم تغذیه کاغذ اتوماتیک
    ۱۲. ظرفیت سینی تغذیه ۲۵۰ برگی
    ۱۳. قابل چاپ بر روی کاغذ ۱۲۰ تا ۱۸۰ گرمی
    ۱۴. غلتک ضد امحا نقاط بریل
    ۱۵. دارای سیستم کاهش ارتعاش و صدا
    ۱۶. سیستم های خطا یاب و حسگر هوشمند
    ۱۷. طراحی و ساخت توسط متخصصان عضو بنیاد ملی نخبگان با صرف بیش از ۱۰۰۰۰ نفر ساعت
    ۱۸. پشتیبانی سریع و خدمات پس از فروش
    من تصور میکنم که داوران محترم اشراف و اطلاعات کامل نسبت به این دستاورد مهم در حوزه چاپ و نشر بریل را نداشتند. همانطور که مشخص بود این جشنواره راجع به خط بریل برگزارگردید و همانطور که دوستان نیز اعلام کردند بالاخره دستگاه چاپگری باید باشد که کتب را به خط بریل چاپ و منتشر نماید و هم اکنون شاهد این هستیم که پانزده مرکز در سطح کشور با استفاده از این چاپگرهای بریل ایرانی، منابع علمی فرهنگی و آموزشی را به خط بریل برای افراد نابینا چاپ و منتشر میکنند و هم اکنون دیگر مراکز نابینایان، متقاضی خرید این کالای ایرانی میباشند.
    ۳. و اما در رابطه با رونمایی از ماشین تحریر و چاپگر بریل خانگی:
    برنامه رونمایی جزو کنداکتور این جشنواره بود و در این رابطه مسئولین شرکت سفیر ثریا از مدتها قبل از برگزاری این مراسم، کلیپی را در رابطه با این رونمایی آماده کرده بودند و در روز برگزاری با اتاق فرمان نیز هماهنگی های لازم بعمل آمد و مدیرعامل شرکت مربوطه هم خود را آماده کرده بود که با ماشین تحریر و چاپگر بریل خانگی بر روی صحنه حاضر شود و ضمن توضیح راجع به مزایا و امکانات این دستاورد مهم بریل، به پرسشهای حاضرین نیز پاسخ دهد. حتی توسط مجری محترم نیز اعلام شد که پس از سخنرانی خانم دکتر بروجردی مراسم رونمایی از ماشین تحریر و چاپگر بریل خانگی انجام خواهد شد. اتاق فرمان آماده ، مدیرعامل آماده ، مطالب و دیگر افرادی که در رابطه با رونمایی باید همکاری میکردند همه آماده بودند ولی با تعجب، مجری محترم پس از بیانات خانم دکتر بروجردی اعلام کرد مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره با حضور مقامات و شخصیت های حاضر درجلسه انجام میگیرد. بعدا اعلام شد که مجری محترم این قسمت را فراموش کرده بود!!!
    به هر حال در پایان هم از مسئولین محترم جشنواره بریل تشکر میکنم و هم از شما عزیزان در سایت گوش کن که این ارتباط خوب را برقرار میکنید و هم شما دوستان و هم نوعان عزیز که چنین دقیق و صادقانه نقطه نظرات خوب خود را اعلام میکنید
    با تشکر از همه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =