شکایت و اصلاح بخشنامه شماره 131164 بانک مرکزی با موضوع استفاده نابینایان از خدمات بانکی

با توجه به مشکلات متعدد نابینایان در برخورداری از خدمات بانکی، شکایتی را به شرح ذیل تنظیم و به معاونت نظارت بر بانکهای کل کشور در بانک مرکزی تقدیم کردم که حاصل آن ابلاغ مجدد بخشنامه شماره 131164 با اصلاح این مطلب که نابینایان ملزم به همراه داشتن شخص دیگری برای دریافت خدمات بانکی نیستند گردید. در ذیل میتوانید متن شکایت را بخوانید و بخشنامه اصلاحی نیز در فایل پی دی اف جداگانه قابل مشاهده است.
واحد محترم پاسخگویی به شکایات بانک مرکزی ج.ا.ا.
با سلام و احترام
بدین وسیله اینجانب سحر تهرانی فرد دارای شماره شناسنامه ۸۶۷۵۳ و کد ملی ۰۰۷۸۳۳۱۱۸۸ فرزند محمود، متولد ۲۷/۰۶/۱۳۶۶ شکایت خود را به شرح ذیل به استحضار عالی میرساند:
متاسفانه علیرغم صدور بخشنامه شماره 131164/91 مورخ 17/05/1391; در خصوص نحوه استفاده از خدمات بانکی توسط نابینایان کشور از ناحیه ی آن نهاد محترم، همچنان نابینایان برای بهره مندی از خدمات بانکی دچار مشکلات فراوان هستند. اینجانب دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوق از دانشگاه تهران با ۱۰ سال سابقه وکالت در کانون وکلای دادگستری مرکز شهر تهران با شماره پروانه ۱۸۵۷۹ و نابینا هستم. متاسفانه بارها به شعبی از بانک ملی، اقتصاد نوین و حتی سامان مراجعه کردم و کارمندان بانک و حتی روسا و معاونین شعبه اصرار داشتند که یا باید امضای امین در حساب بنده ثبت شود یا باید حضوریی به دفترخانه مراجعه و اقرارنامه رسمی مبنی بر پذیرش مسئولیت نگهداری از دفترچه حساب و کارت خود به ایشان ارایه کنم. پرسشی که مطرح است این است که آیا در ارایه خدمات به شهروندان و رعایت حقوق شهروندی در قانون اساسی و دیگر مقررات تبعیضی میان شهروندان دارای سلامت جسمانی و نابینایان است؟ پرسش دیگر این است که آیا این تدبیر برای رعایت مصلحت شهروند نابیناست یا رفع مسئولیت از بانک و عدم ارایه خدمات بهینه توسط آن؟ پرسش سوم این است که چنانچه عدم اجرای بخشنامه صدر الاشاره ضمانت اجرایی ندارد اصلا چرا بخشنامه مذکور صادر و ابلاغ شده است؟ متاسفانه بازرسی بانکهای مزبور نیز به هیچ وجه وقعی به بخشنامه صادره در خصوص نحوه ارایه خدمات بانکی به نابینایان نمینهند و شهروندان نابینایی که در حال حاضر تنها زندگی میکنند و شخص نزدیک یا امینی را در کنار خود ندارند، عملا نمیتوانند مبادرت به افتتاح حساب و یا انجام سایر امور بانکی بنمایند. دلیل این امر آن است که کارمندان بانک از ارایه خدمت به ایشان خودداری کرده و ایشان را راهی دفترخانه مینمایند که معمولا سردفتران نیز در این خصوص اصلا توجیح نیستند و نمیدانند باید چه سندی صادر کنند. ضمن این که مطابق مقررات مندرج در قانون ثبت اسناد و املاک فرد نابینا باید برای ثبت سند رسمی معتمد به همراه داشته باشد و این امر عملا به معنی تحمیل هزینه اضافی به فرد نابینا: اول- مالی (تنظیم سند رسمی در دفترخانه و پرداخت هزینه ثبتی) دوم: هزینه زمانی و روانی (بحث با کارمندان و تحمل رفتار اهانتآمیز برخی از ایشان) است.
نظر به توضیحات فوق خواهشمند است نسبت به پیگیری عدم اجرای بخشنامه موضوع شکایت توسط بانکهای کشور پیگیری لازم به عمل آورید و پیشنهادی نیز به منظور اجرای بهتر بخشنامه و همچنین ارایه خدمات بانکی به نابینایان بدون تحمیل هزینه های اضافی به ایشان ارایه میگردد: اول: چنانچه فرد نابینا تنها به شعب بانک مراجعه کرد در حضور رییس و معاون شعبه و یکی از کارمندان فرم مربوطه توسط کارمند تنظیم و به امضا و مهر و اثر انگشت فرد نابینا برسد. در این صورت نه فرد نابینا بعدا قادر خواهد بود به عدم اطلاع خود از مفاد فرم ممضی به امضایش استناد کند چرا که دو شاهد وجود داشته و میتوانند گواهی دهند که فرد نابینا با آگاهی کامل فرمهای مربوطه را امضا کرده است و قطعا شهادت دو شاهد مزبور مورد پذیرش محاکم قرار خواهد گرفت و در این راستا میتوان به صورت قانونی کمیته مزبور را در شعب تشکیل داد و با تصویب بخشنامه مربوط مشکل حال حاضر بیشتر افراد نابینا را در سیستم بانکی کشور حل و فصل کرد.
دوم: چنانچه شخص نابینا به همراه فردی به بانک مراجعه کرد مسئولیت کامل اعمال حقوقی وی کاملا با خود ایشان به عنوان شخص عاقل و بالغ و رشید خواهد بود و چون خط کارمند مربوطه در فرمها نیست لذا مسئولیتی نیز متوجه بانک نیست.
نهایتا رفتار حال حاضر بانکها با نابینایان تقریبا به نحوی است که گویی ایشان سفیه هستند و نمیدانند که نباید کارت خود را در اختیار غیر امین برای برداشت پول بگذارند و ….
با عنایت به موارد فوق متمنی است رسیدگی و این معذل حال حاضر قشر نابینایان را به بهترین شکل حل و فصل نمایید.
قبلا از بذل توجهتان کمال سپاس را دارم.
با تشکر و تجدید احترام
سحر تهرانی فرد

 

متن بخشنامه به همراه دانلود نسخه PDF

 

۹۱/۱۳۱۱۶۴
۱۳۹۱/۰۵/۱۷ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
« سال ۱۳۹۱، سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی »
جهت اطلاع مدیران عامل محترم کلیه بانکهای دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و مؤسسه اعتباری توسعه ارسال گردید.
با سلام؛ احتراما، بدین وسیله به اطلاع می‌رساند اخيرأ تعدادی از هموطنان نابینا مکاتباتی گلایه‌آمیز در خصوص اعمال محدودیت از سوی بانک ها به این اداره ارسال نموده‌اند که حاوی مطالبی است مبنی بر این که؛ در مراجعات به بانک ها جهت بهره مندی از خدمات بانکی با اعمال محدودیت هایی مواجه می‌شوند و برای استیفای حقوق خود مجبور به همراه داشتن شخصی به عنوان امین می‌باشند. بنا به موارد فوق لازم است، در خصوص استفاده نابینایان از خدمات بانکی، ضمن رعایت احترام کامل به ایشان موارد ذیل مطمح نظر قرار گیرد:
1- نابینایان محترم در استفاده از کلیه خدمات بانکی (به جز خدمات حساب‌جاری) مواجه با هیچ گونه محدودیتی نبوده و ملزم به همراه داشتن شخص دیگر نمی‌باشند. ٢- نابینایان محترم در خصوص استفاده از خدمات حساب‌جاری در صورتی که رسما مسئولیت‌های ناشی از صدور چک را بپذیرند نیازی به معرفی وکیل ندارند.
خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به کلیه واحدهای ذی ربط آن بانک مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ گردیده و بر حسن اجرای آن نظارت به عمل آید.

/۱۲۴۳۴۴۵
اداره مطالعات و مقررات بانکی
مرتضی ستاک
بهزاد فخار
۳۸۱۶
۳۸۳۱-۱
تهران بلوار میرداماد شماره ۱۴۴، تلفن : ۲۴۹۵1

 

دانلود نسخه pdf  بخشنامه شماره 131164

درباره سحر

من سحر تهرانی متولد 27.6.1366 فوق لیسانس حقوق مالکیت فکری هستم
این نوشته در اجتماعی, اطلاع رسانی, حقوقی ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

16 Responses to شکایت و اصلاح بخشنامه شماره 131164 بانک مرکزی با موضوع استفاده نابینایان از خدمات بانکی

  1. 1

    سلام. به هر حال اگر کسانی مثل شما پیگیر نباشن کار آدمهایی مثل ما بدجوری گیر می‌کنه. ممنون از پیگیری شما.
    آخرین باری که رفتم بانک باز بهم گیر دادن. که من پافشاری کردم که نیازی به امین ندارم بعدش یک کپی از بخش نامه رو بهش نشون دادم. اما، باز باورش نمیشد. و بهش گفتم خودتون زنگ بزنید بپرسید. به هر حال شانسی که اوردم این بود که اون معاون آدم درستی بود زنگ زد بعدش گفت بشین تا خبرشو بهم بدن. نیم ساعتی نشستم تا یکی زنگ زد و واسش بخش نامه رو خوند و ایشون اجازه داد کارتم سادر بشه.

  2. 2

    ممنون از این خبر خوش
    میشه متن به صورت ورد را داشته باشیم
    ای کاش میشد این بخشنامه را تو همه بانک های بزرگ و کوچک خودشون پخش کنند
    چون هنوز خیلی بانک ها انگار خبر ندارند

  3. 3

    درود
    سپاس از این كه وقت گذاشتید تا در راه رفع یك مشكل بزرگ قدمی مثبت بردارید..
    به جهت اهمیت بالایی كه برای چنین تلاشهایی قائلم، با این كه معمولا فرصت سپاس از بیش از نود درصد از پستها رو ندارم، بر خودم لازم دیدم از این دغدغه و تلاشی كه با هدف بهره مندی جمعی به خرج دادید، به عنوان یكی از مواجهین با این مشكل، مراتب سپاس و قدردانیم رو ابراز كنم.

  4. 4
    فرامرز شیخی says:

    با سلام. خدا را شکر من تا کنون در مراجعاتم به بانکها مشکلی نداشتم. اما با تمام وجود از پی گیریه شما تشکر میکنم.
    موفق باشید.

  5. 5

    درود و سپاس و قدردانی از زحمات شما

  6. 6
    شاهرخ says:

    با درود بنده بیشترین مسأله را با بانک ملی داشتم که حتی با داشتن فایل بخشنامه ایرادهای بیخود می‌گرفتند که مرا مجبور به شکایت در حراست بانک شعبه مرکزی کردند و بالاخره موفق به باز کردن حساب بدون امین شدم ولی بانکهای پاسارگاد و تجارت بدون دردسر و فقط با نشان دادن فایل بخشنامه از گوشی بنده کمال همکاری را نمودند.
    بیشترین مشکلآفرینی مربوط به بانکهاییست که سیستم شبیه بانک ملی دارند مانند صادرات و اقتصاد.
    پس بنده نیز سپاسگزار زحمات شما هستم.

  7. 7

    شاهرخ گرامی اگه بتونی متن شكواییه و پاسخ منجر به كوتاه اومدن شعبه مربوطه رو از طریق همین پست در اختیار بقیه هم بذاری بسیار خوب میشه.

    • 7.1
      شاهرخ says:

      درود بر شما جریانی که برای شما تعریف کردم مربوط به ۵ یا ۶ سال پیش هست و نوشته ای از آن در اختیار ندارم. با عرض تأسف نامه های مبادله شده را بعد از مدتی که گذشت معدوم کردم.

  8. 8
    حمیدرضا آب روشن says:

    سلام واقعا از این کار بسیار ارزشمندتون تشکر میکنم

  9. 9

    سلام. ممنون از پیگیریتون. خیلی زحمت کشیدید.
    من به نوبه خودم ازتون تشکر میکنم.

  10. 10

    ببخشید یه عرضی داشتم. چون زحمتی که کشیدید جنبه عمومی داره ما یه برنامه ویژه نابینایان در رادیو قم داریم که فعالیتهای نابینایان رو منعکس میکنیم.
    چون این مشکلی که شما پیگیر شدید خیلی مهمه اگه دوست داشتید من یه گفتگویی با شما انجام بدم.
    id من در تلگرام
    @mahdiziaiifar
    هست اگه دوست داشتید فعالیتتون منعکس بشه با من در تلگرام در ارتباط باشید.

  11. 11

    سلام خدا قوت، و دست مریزاد، خیلی زحمت کشیدید، میشه بفرمایید، اصلاحی که در این نسخه صورت گرفته چیه؟ ولی واقعاً ممنونم به خاطر همه ی پیگیریهاتون، اگر بتونید در سایر زمینه ها هم از دیدگاه حقوقی پیگیر امور نابینایان باشید موارد این چنینی بسیار است، که اگر مایل به همکاری باشید، اجازه بدید که مزاحمتون بشیم.

  12. 12
    دریا says:

    با عرض سلام و احترام خدمت شما ضمن سپاس بی نهایت از شما به دلیل اینکه وقت خود را برای این گونه پی گیری ها قرار دادید اگه اجازه بدید سؤالی بپرسم درمورد رمزهاییک بار مصرف میخواستم ببینم برای همه بانکه مثلا رفاه برای ما قابل استفاده هست تشکر

    • 12.1
      محمد اصلانی says:

      سلام. بنده با رمزبان بانک ملی کار کرده ام به جز زمان اعتبار رمز مشکل دیگری ندارد. البته اگر درخواست رمز از طریق پیامک بدهید کار راه میافتد و نباید بین بانکها فرق چندانی باشد.

  13. 13

    سلام ما امروز دوباره با بانک ملی به مشکل برخوردیم بخشنامه را نشون دادیم اما فایده ای نداشت باز هم می‌گفتند باید امین داشته باشید
    این بخشنامه ها را انگار خودشون هم قبول ندارند
    در ضمن شماره تلفن هم اشتباه هست.

    • 13.1
      محمد اصلانی says:

      اولا از خانم تهرانی سپاس گذارم.
      ثانیا٬ اگر از این آقایان بخواهید که خودشان از سامانه داخلیشان بخشنامه را جستجو کنند شاید بیشتر اعتماد کنند. این کار را در بانک ملی انجام داده و جواب گرفته ام. پافشاری در مطالبه حق و پیگیری همزمان از طریق بازرسیهای بانک مورد نظر میتواند راهگشا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هجده =