خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
نحوه ی تمیز کردن فن لپتاپها و سیستمها. البته به صورت نوشتاری. نه به صورت صوتاری! معذرت. صوتی

سلام. خوبید؟ خوشید؟ چه خبر؟ سلام سلام سلااام سلام چرا کسی جواب نمیده؟ صدام نمیاد؟ یا میکروفونم بستس؟
جواب نمیدید گوش کنیا و گوش نکنیا حالا هم یه لطیفه بگم و بعد بریم سر اصل مطلب. اصل مطلب؟؟؟ مگه چیه که میگم اصل مطلب؟ مگه میخوام چیکار کنم؟ ولش کن. مهم نیست. لطیفه رو بگم. آقا میگن جعفر داشته رد میشده، با سر زده تو سر رفیقش. میرن دادگاه. قاضی به جعفر میگه چرا با سر زدی تو صورت دوستت؟ میگه خود دوستم میگه هر وقت به اینجا ها میای یه سری هم به ما بزن. خلاصه این شد که رفتم با سر زدم تو صورتش.
یا یکی دیگه هم بگم و بریم سر اصل مطلب واقعا دیگه. آقا میگن یارو با بیل زده زنشو کشته، میرن دادگاه. قاضی داشته با اون کسی که زنشو کشته حرف میزده، یکی از کنار بلند شده و گفته من حرف دارم، قاضی گفته حرفتو بگو، اینم میگه تو بیل داشتی و به من ندادی؟ قاضی میگه این چه حرفیه بشین سر جات. میگه نه بذار بگم. من دو ساله همسایشم، میگم بیل داری؟ میگه نه.
وای! چقد حرف زدم تو پست دومم. تو اولین پستم انقدر حرف نزدم. حالا واقعا میریم سر اصل مطلب:

امروز میخوایم در مورد فن لپتاپ و چطور اون رو تمیز کنین صحبت کنیم.
خب. ببینید دوستان. اول یه مقدمه: وقتی رو فنهای لپتاپ خاک بشینه، فرقی نمیکنه لپتاپ باشه یا سیستم! اینا مشترکند. ببینید وقتی رو فن سیستمتون یا رایانه بگم بهتره. نمیدونم. چی بگم؟ چی بگم که جمعی از لپتاپ و کامپیوتر باشه؟ اشتباه نباشه؟ ??? مهم نیست. داشتم میگفتم. وقتی رو فن خاک بشینه، یا فن سر و صدا میکنه، یا لپتاپ یا رایانه شدیدا داغ میشه، یا فن از کار میفته. خب چیکار کنم که درست شه؟ تو اینترنت سرچ کنم؟ تو اینترنت سرچ میکنید، بدترین روشها رو به شما آموزش میدن. خب. این وسط حرف من چیه؟ اینکه هیچ وقت و به هیچ عنوان از سایتهای گوگل استفاده نکنین. خب پس چطور تمیزش کنم؟ میگن اسپری یا سشوار یا چیزی که تو سیستم میدمه، به هیچ وجه استفاده نکنین. چرا؟ چون که هوای کثیف و خاکی رو دوباره میده رو سخت افزار، باز این دفعه شدیدتر داغون میشه. ها ها! یه چیزی یادم رفت بگم در مورد اینکه به لپتاپ رسیدگی کنید به فن لپتاپ. چی بود حرفم؟ میگم که لطفا نذارید زیاد فن کثیف شه. چون اگر لپتاپ کثیف شه، به اولین چیزی که صدمه میزنه، باطری لپتاپ هست. یعنی از عمر اون خیلی کم میشه. پس به هیچ وجه از اسپری و چیزی که هوا رو تو سیستم میدمه استفاده نکنین چون به باطری شدیدا صدمه میزنه. در صورتی استفاده از سیستم تمیز کننده دمنده برا سیستم خوب هست که بتونی کیس رو از دو جا بازش کنی که مثلا باد رو رو فن میگیری بعد بتونی رو سخت افزار بگیری از اون طرف دیگه کیس بیرون بیاد، که این اتفاق هرگز نمیفته. تو لپتاپ این اتفاق هرگز نمیفته. چون که لپتاپ خیلی کوچیکتر از کامپیوتر هست، فنهاشم کوچیک تر هست، اما لپتاپ دقیقا عین سیستم داغ میکنه. یا شاید هم بیشتر. به همین دلیل، فنها مجبور میشن که با سرعت بیشتری گرما رو از سیستم دور کنن. فقط اینجوری تمیز کنین. یدونه از این فنهای کوچک بخرید، فن رو میگم خوبه که چون مکنده هست. یعنی خاک سیستم رو رو خودش میکشه تو خودش. معذرت. بخرید، بذارید زیر فنهای لپتاپ. هم فنی که هوا رو میکشه، و هم فنی که هوا رو بیرون میده. روی کامپیوتر هم همینطوری. از این فنهای خیلی کوچیک نه از این فنهای سایز 10 منظورمه. بهترین روش تمیز کردن سیستم، همینه.
خدافظ گوش کنیای عزیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییز

۲۰ دیدگاه دربارهٔ «نحوه ی تمیز کردن فن لپتاپها و سیستمها. البته به صورت نوشتاری. نه به صورت صوتاری! معذرت. صوتی»

خخخ
وای خدا کلی خندیدم. ی عمر من از بچه های این سایت میخواستم خودشونو معرفی کنن حالا شما از من می پرسی خخخ
من رعد بزرگ و دانا هستم. نبین ها ببخشید نابینا ها رو میدوستم و سالهاست باهاشونم.
نبینها هم منو دوست دارن.
علیرضا ماشالله خیلی زبل و کاردونی که با این سن کم این کارارو بلدی.
ببینم در عصا زدن هم مهارت داری؟ به خودت بگو من تا سال ۱۴۰۳ این اهدافو دارم و در راستای اهدافت تلاش کن.

آهان. خوب چمیدونم شما کی هستی بعد منو از کجا میشناسی عصا زدن نه زیاد میگم که چرا تا سال ؟۱۴۰۳؟ چرا بقیه سالها رو نداشته باشم؟ و شما لطفا خودتونو معرفی کنید و اینکه بگید من رو از کجا میشناسید؟ اهل کجا هستید؟ نه خدایی این دفعه خودتونو معرفی کنید من هم علیرضا موسوی هستم.

من شما رو نمی شناسم
فقط با دیدن پستهات فهمیدم زبر و زرنگی.
منم ی خانوم معلم هستم. سالیان ساله که توی این سایت حضور دارم.
خب بهتره اهداف رو چند ساله معین کنیم و مداوم و مستمر براش تلاش کنیم.
اگه مثلا هدف یادگیری موسیقی رو دو ماهه تعیین کنیم به نتیجه مطلوبی نمیرسیم.
بهتره بگیم من ۵ سال دیگه موسیقی و … رو به صورت حرفه ای یاد میگیرم و به مدت چند سال آهسته و پیوسته هدفمو دنبال کنم
****
به امید موفقیت تو پسر گلم

به نظرم بشه. کول پد دقیقا هوا رو میده توی لپتاپ یا میکشه بیرون؟ شرمنده. من از شما سؤال میکنم. چون نداشتم برا همون از شما میپرسم. اگر مکنده هست، که خوب قطعا میتونه این کار رو بکنه؛ اما با سرعت کم. چون قطعا فن سایز ۱۰ قدرت مکنده ایش بیشتره.

سلام. yes. خخخخخخخ آره من هم علاقه زیادی به کامپیوتر و اینا دارم و این که ببخشید که دیر به کامنتهام جواب دادم و آره تازه وارد هستم یه چند وقت اصلا تو سایت نبودم یعنی گذر واژه و نام کاربری اینا رو یادم رفته بود ایمیلهامم باز نمیشد که رمزمو عوض کنم امروز بالاخره با هزار تا بد بختی درستش کردم و اومدم. آره من تازه وارد سایت گوش کن شدم

دوست گرامی من اطلاعی ندارم که منبع شما برای این پست کجا بوده، هر چند این که تلاش کردید اطلاعات خودتون را با دیگران به اشتراک بگذارید جای تقدیر دارد. اما روشی که فرمودید روش موثری برای تمیز کردن کامپیوتر نیست. مخصوصا لپتاپ ها اگر این را اینجا می نویسم قصدم کوچک کردن زحمات شما نیست بلکه اطلاع رسانی است تا کسی دچار مشکل نشود از جمله خود شما یک روز با یک دستگاه که تصور می کردید تمیز شده مواجه نشوید که آسیب خورده است. آن بخش از صحبت شما در مورد استفاده از دستگاه های دمنده کاملا درست است. در ضمن دستگاه های دمنده یا جارو برقی را مستقیما روی فنها نگیرید. چون باعث تولید الکتریسیته و بار اضافی روی برد می شود حتی وقتی ماشین خاموش است و این به برد ممکن است آسیب بزند مگر در صورتی که از چرخش فنها جلوگیری شود. دوست گرامی لپتاپ ها در بخش خروجی قاب دستگاه دارای یک هیت سینک هستند که کار آن شبیه رادیاتور منزلتان است. و معمولا این بخش است که چون شکافهای باریکی برای عبور هوا دارد کثیف شده و شکافها بسته می شود و تبادل گرمایی انجام نمی شود. منظورم شکافهاییی نیست که با لمس کردن قاب دستگاه آنها را حس می کنید آن هیت سینک و شکافهایش داخل قاب دستگاه و خارج از دسترس است. گذاشتن فن در جلوی این بخش و بخش ورودی هوا تاثیری در تمیز شدن خود فنها بردها و مخصوصا هیت سینک ندارند. تنها راه تمیز کردن لپتاپ باز کردن آن توسط افراد متخصص و تمیز کردن آن با مواد و ابزار مناسب است که چندان هزینه ای هم ندارد. باز هم برای شما موفقیت آرزو می کنم و امیدوارم پستهای جدید را از شما بخانیم.

آقا شما ناراحتی این کار رو استفاده نکن و این پست رو نادیده بگیر نمیخواد بیاد پست ما رو زایع کنی. ضمنا اون هیت سینک هم محز اطلاع رو کامپیوتر هستش. همون جوری که اول گفتم، شما استفاده نکن. هم شما راحتی، و هم من. این چیه که شما بیای پست ما رو خراب کنی. موفق باشی.

من قصدم بی احترامی به شما نبود، ولی به هر حال همونجایی که گفتم فن رو قرار بدید، هوا میکشه. برای اتمینان، شما یه وقت که لپتاپت روشنه، و داری بااش بازی میکنی، دو سه دیقه زیر لپتاپ رو بیار بالا. یعنی اگه میز داری، بده جلو میز رو. بعد از دو سه دقیقه، دستتو بگیر زیر لپتاپ. میبینی که قشنگ داره هوا میکشه. و دقیقا فن همینجاس. من خودم تست کردم، و یه چیزی رو میدونم که دارم میگم. آدم یه چیزی رو که بلد نیست نمیاد به بقیه هم بگه که خراب کنه. نه مثلا یه سیستم بودکار میکردی، فن انقدر سرعت داشت. من بار ها این مشکل رو رفع کردم. که صداش حدود بیست سی دسیبل بودش. ، یه لپتاپ. داشتی در حالت عادی باهاش، ولی دستمو گرفته بودم کنارش، جایی که هوا رو بیرون میده. دیدم که فن داشت با اون سرعت میچرخید، ولی هیچ بادی از اونجا بیرون نیاشتش. گرفتم همین کاری که گفتم رو برا هم سیستم مکنده و هم سیستم دمنده کردم، یعنی باور نمیکنید. مثلا قبلا یعنی تا قبل از اینکه این کار رو بکنم، سیستم رو روشن میکردی و هیچ نرم افزاری رو بالا نیاورده بودی، فنش داشت با حد اکسر سرعت میچرخید.. من تنظیمات فن کنترل پنل رو هم چک کردم، گزینه مشکوکی پیدا نکردم. گرفتم این کاری رو که اینجا نوشتم با همون فنی که گفتم انجام دادم، یعنی روشنش کردم، باهاش تا توی بازی رفتم، یه کمی بازی کردم، یه بازی بینایی بودش. اون جا روشن شد. نه اینکه آسیبی به فن زده باشم، نه. مثلا من بدنه سیستم رو هم دست میزدم، خنک خنک بودش. یه چیزی رو که بلد نیستم، نمیام بگم. این هم مدرکم. من نادانسته چیزی رو اینجا نمیزارم دوست عزیز. نه اینجا، بلکه هر جای دیگه کهباشم هم نمیذارم و نمیگم. میومد. همین لپتاپ کلاس خودمون این وضعیت رو د

درود دوست گرامی قصد من توضیح علمی موضوع بود. و اگر این زیر لینک کامنت هست یعنی خوانندگان شما می توانند برای شما نظر بگذارند. خوب اگر دوست ندارید بنویسید که کسی برای شما نظر نگذارد. در مورد هیت سینک که فرمودید کامپیوتر آن را دارد لپتاپ ندارد لینک زیر را مشاهده کنید سای شرکت افق است یکی از معروفترین فروشندگان و تعمیر کنندگان لپتاپ در ایران است. هیت سینک انواع لپتاپ ها را برای فروش گذاشته است. برخی از آنها را هم پایین لیست کرده ام.
هیت سینک لپ تاپ
فن لپ تاپ اچ پی Mini 210-2000 همراه با هیت سینک
هیت سینک لپ تاپ اپل MacBook A1181 گرافیک دار
هیت سینک لپ تاپ اچ پی Compaq 530_448336-001 بدون گرافیک

اما در مورد تجربه شما درست می فرمایید قرار دادن یک فن دمنده و بهتر از آن یک فن دمنده و یک فن مکنده روی قاب ماشین باعث کمک به تهویه و در نتیجه تبادل حرارتی بهتر خواهد شد، و دمای داخل ماشین را کاهش می دهد و سرعت چرخش فن تا زمان وجود فنهای اضافه کند می شود. اما این کار به معنی تمیز شدن داخل ماشین یا قطعات مرتبط با خنک کننده ماشین نیست. ولی برای کمک به گردش هوا توصیه می شود. این دو با هم متفاوت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید