خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

بفرمایید! اینم تغییرات محسوس و بنیادی که منتظرشون بودید!

سلام دوستان.
اومدم توی پیشخوان، توی ادیت باکس اولی که پیدا کردم عنوان این پست رو نوشتم و بعد تب زدم تا رسیدم به ادیت باکس دوم، جایی که نوشته بود چه چیزی در ذهن شماست؟
حالا میخوام شروع کنم به نوشتن، با توجه به مأموریتی که کادر به عهدهم گذاشته، یعنی همون تبیین قوانین و به خصوص تغییرات جدید، توجیه این که اینها همهش به خاطر خود شماست و استفاده از جملات و کلمات برای این که نشون بدم حق با من نویسنده، با ما به عنوان کادر و در نهایت با محسن صالحی به عنوان مالک و مدیر ارشد اینجاست.
حتما بسیاری خواهند گفت درست میگید؛ در مقابل بسیاری هم شاید برآشوبند و بگن که شما دارید بر مدعای دیکتاتوری مطرح شده صحه میذارید!
خب از مقدمات شاید این طور پیداست که خبر از تغییراتی نه در جهت کامنت مجتبی در پستش پس از کامنت محسن در راهه.
باید با تأسف بگم که بله!
پست آخر مجتبی، هدفش هرچی که بود، برای ما هم یک آزمایش به تمام معنا بود.
حالا میخوام از انشای کوتاهی که نوشتم و آزمایشات انجام شده نتیجه ای شاید به مراتب طولانی بگیرم.
1- وقتی مؤسس محله نابینایان، در اولین گام انتشار پستش بدون اطلاع و هماهنگی با کادر، سر خود کامنتهای پست رو میبنده و در عین حال چیزهایی مینویسه که حتما و قطعا نیاز به بررسی و پاسخگویی دارن، ما به این نتیجه میرسیم که چرا باید چهل نفر نویسنده دارای امتیازی باشن که شاید بسیاری اوقات مفید و تسهیل کننده و کم کننده کار ویرایشگران باشه، در عین حال بتونن ازش در صورت تمایل برای شکستن قوانین هم استفاده کنن و در مقابل 1071 نفر مشارکت کننده، که شاید خیلیهاشون پتانسیلی بیشتر از این چهل نویسنده رو هم دارن از این حق برخوردار نباشن و عملا امکان مساوی حتی برای شکستن قوانین هم نداشته باشن؟ و در پاسخ به این سؤال، از بین دو راه اعطای امتیاز نویسندگی به اون 1071 نفر یا گرفتن امتیاز از اون چهل نفر، عقلانی میبینیم که راه دوم رو انتخاب کنیم.
پس از این به بعد، علیرغم میل باطنیمون، دیگه نقش کاربریی در سایت به نام نویسنده نخواهیم داشت و حالا که شما دارید این پست رو میخونید، حداقل 1110 مشارکت کننده، 4 ویرایشگر و 3 مدیر جمع ما اعضای محله رو میسازن.
2- وقتی مؤسس محله نابینایان، در ادامه شکستن قوانینی که در زمان خودش تدوین شدن و بسیار پیش اومده که برای شکستن همین قوانین در زمان خودش، از سوی کادر وقت که خودمم یکیشون بودم و خود مؤسس اعمال مدیریت شده باشه، به راحتی کامنتهای صف بررسی رو میاره و توی پستش منتشر میکنه، ما به این نتیجه میرسیم که قانون جدید اولی درست بوده و در ادامه با بستن کامنت دونی صف بررسی، خیال همه رو راحت میکنیم و گرچه دیگه افراد رهگذر شاید نتونن به راحتی با ما ارتباط بگیرن و این باعث تأسفه، اما حداقل مطمئن میشیم که اگر یکی از خودمون شش هفت نفر هم پستی زدیم، دیگه کسی قرار نیست مثلا از بیرون در حمایت از خودمون یا پستمون نظر بده و ما قلقلک بشیم که کامنتش رو بر خلاف قوانین از صف بکشیم بیاریم تو!
پس از این به بعد، یعنی دقیقا از همون زمانی که این پست رو میخونید، دیگه صف بررسی کامنت وجود نداره که کسی بتونه اونجا دیدگاه بفرسته و کسی که خارج از حساب کاربریش باشه، دیگه اصولا بخش ارسال کامنت رو نمیبینه که تبعا در مورد افراد غیر کاربر هم این قانون مؤثر خواهد بود.

البته هنوز راههای ارتباطی، ایمیلها و فرمهای تماس با مدیران برای ارتباط کاربران و غیر کاربران فعال هستن و از این بابت بعید هست که مشکلی پیدا کنیم.
3- «همین که من تأییدت کنم یعنی توپم نمیتونه ت‌کونت بده»
بحث دیگه ای که در واقع اصل مباحث بود و اصولا همین بحث باعث شد کل این ماجراها واقع بشه، کامنتهای خارج از موضوع بود که ظاهرا برای حامیان سینه چاک آزادی بیان و بازیگران هیاهوی  دیکتاتوری از اهمیت کمتری برخوردار هست.
بسیار ساده انگارانهست که کسی فکر کنه کامنتهای مورد بحث در این پست، که ما قول میدیم به عنوان یادگار همیشه نگهشون داریم از سر لجبازی، دیکتاتوری، یا اعتقادات شخصی حذف شده باشن.
حسین آگاهی عزیز به کلماتی همچون «برشماریدی» و «برشماریدم» اشاره کردی و شاید فکر هم کرده باشی که عمق ریزبینی ویرایشگر حذف کننده همین کلمات بوده، در حالی که کافی بود از خودت بپرسی چرا کامنت دوم یعنی پاسخ اول امید به مجتبی که در اون هم از یکی از همین کلمات استفاده شده رو حذف نکردن؟
یا مثلا قبل از هر چیز، تو دوست عزیزم و سایرین میتونن از خودشون بپرسن توی جمله اول همین بند که بین علامتهای نقل قول درج شده، چرا باید «ت‌کونت» با نیم فاصله نوشته شده باشه و آیا اصولا مرضی در کار نبوده؟
بذارید یه خاطره کوچولو هم براتون بگم.
همگی عدسی شیطون و مهربون محله رو میشناسیم.
آیا کسی فکر کرده چرا اسم مستعارش هست «عدسی بشاشadasi»؟
adasi آخر رو مجتبی به من گفت اضافه کنم تا در نبودش نام مستعار به «عدسی بِشاش» تبدیل نشه!
البته الان کسره رو خودم گذاشتم، ولی اون موقع صفحه خوانهای متداول به همون شکل کذایی میخوندنش!
ما اصرار داریم کامنتهای کذایی مربوط به اعتراض مجتبی کاملا و صرفا به خاطر بی ربط بودن به موضوع پست حذف شدن و گرچه برای نشون دادن حسن نیتمون، محسن با برگردوندن همیشگی اونها موافقت کرد، ولی به نظر عادل شما چرا باید همون مجتبی که به من گفت نام مستعار عدسی رو اون جوری کنم، اینجا نظرش 180 درجه متفاوت شده و از نظرش نه تنها استفاده از کلمات مبهم مانعی نداره، که حتی بعضی کلمات رو هم برای بیشتر نمایان شدن با نیم فاصله مینویسه؟
میرم سر اصل مطلب.
ما اکثریت اعضای محله نابینایان و بازدید کنندگان نابینا و بینای غیر کاربر، به هیچ وجه نمیتونیم استفاده از کلمات مبهم (در شرایطی زننده)، شوخیها و چتهای کاملا شخصی در کامنتها و در مقابل گوش و چشم بقیه کاربران و مهمتر از همه، کامنتهای بی ربط به موضوع پست رو تحمل کنیم.
پس از لحظه انتشار این پست، استفاده از همه مصادیق موارد ذکر شده در بالا در مجموعه محله نابینایان، به خصوص وبسایت که ویترین فعالیتهای ما محسوب میشه ممنوع و تشخیص این که کدوم یک از موارد و مصادیق ممنوعه در پستها یا کامنتها وجود داره و در پی اون حذف یا ویرایش فوری این موارد و مصادیق، در هیته اختیارات و وظایف تک تک ویرایشگران و مدیران محله خواهد بود.
در آخر به سهم خودم، متأسفم به خاطر نوشتن این جملات و کلمات، متأسفم که ما نمیتونیم به شکلی صمیمانه تر و راحتتر با هم در یک فضای مجازی نشست و برخاست کنیم تا نیازی به وجود قوانین دست و پا گیر نداشته باشیم و متأسفم که نظر نهایی کادر مدیریت مجموعه محله نابینایان، مطالبی بود که در اینجا وقت گذاشته و خوندید.

اگه خودتون نگاهی به سایر قوانین بندازید، مثل ما به این نتیجه میرسید که اشکالی درشون نیست و نیازی به تغییرات اون هم از نوع بنیادی و محسوس ندارن؛ ولی ما به زودی هم این موارد جدید رو به صفحه قوانین اضافه میکنیم و هم با کارشناسی دقیق صفحه قوانین، این صفحه رو کلا با شفافسازی بیشتر و دقیقتر باز نویسی و به روز میکنیم.

ضمنا بخش کامنتهای این پست هم چون صرفا جنبه اطلاع رسانی داره با تصویب کادر بسته خواهد بود.

بچه ها، افراد زیادی دارن توی فعالیتهای محله شب و روز تلاش میکنن و از وقت و انرژی خودشون و حتی دوستانشون در خارج از مجموعه محله به شکل مستقیم و غیر مستقیم مایه میگذارن تا بتونیم کارهای بزرگی انجام بدیم و قدمهای بزرگی برداریم.
وظیفه ما هست که این تلاش رو قدر بدونیم و ارج بگذاریم.
وظیفه ما هست که اگر اندک زمانی و توانی داریم، برای کمک به کارها و قدمهای بزرگی که گفتم در حال انجام هستن صرف کنیم و نه در راه بررسی و رتق و فتق این که در کامنت سراسر بی اهمیتی که یک کاربر به شوخی برای دوستش نوشته، چه کلماتی هست، مربوط و یا نامربوطه و باید حذف یا ویرایش بشه یا نه!
ما یک رادیو اینترنتی خوب داریم، با برنامه ها و محتوای روتین و زمان بندی شده که خیلیها حسرتش رو میخورن.
ما فضای خوبی مثل تیمتاک داریم که خیلی از بچه ها دارن زندگی روزمره شون رو اونجا میگذرونن، توش کسب درآمد میکنن، به همدیگه برای انجام امورشون کمک میکنن و همه با هم مثل یک خانواده بزرگ هستن.
بر خلاف ادعایی که بارها در پست مجتبی و کامنتهای اون تکرار شد، تک تک مطالب و محتوای تیمتاک در وبسایت منتشر و در گوگل و سایر موتورهای جستجو ایندکس میشه و کاملا قابل امتحانه.

اصولا اگه یادتون باشه، این خود مجتبی بود که تیمتاک رو به جامعه نابینایی ایران به صورت گسترده معرفی کرد و استفادهش رو به همه یاد داد.

دوستان، به نظر من با این تصمیمات چیزی برای کاربران عوض نشده بلکه شاید بهتر هم شده باشه.

الان 1110 نفر، همه حقوق کاربری یکسانی دارن، همه مثل قبل میتونن از داخل حساب کاربریشون به عنوان کاربران شناخته شده دیدگاه ثبت کنن و در مباحث شرکت کنن، هر وقت هم مطلبی به نظرشون رسید یا خواستن آموزشی منتشر کنن مثل قبل میتونن اقدام به فرستادن پست کنن.

گرچه خیلی دور از دسترسه، آرزو میکنم روزی برسه که نیاز به هیچ کدوم از این در و پیکرها و قوانین نداشته باشیم و رفتار و کردار همه‌مون قوانین نانوشته ای باشه که همگی بهشون پایبندیم و احترام میگذاریم.
به عنوان سخنگوی این بار و کسی که وظیفه داشتم نتیجه چند ساعت جلسه کادر مدیریت رو حضورتون تقدیم کنم خداحافظی میکنم و دعوت میکنم، نظر حاوی جمعبندی محسن صالحی، مدیر ارشد مجموعه محله نابینایان رو هم در انتها مطالعه کنید.

خب! من محسن صالحی به عنوان کسی که در رأس تصمیم گیری در مواردی که در بالا و به قلم آقای درفشیان خوندید مسوولیت نتیجه گیری و اعلام نظرات نهایی و نظارت بر اجرای درست قوانین را عهده دار هستم، نظراتم رو گفتم و در نهایت امر نتیجه تصمیم کادر مجموعه محله نابینایان  نکاتی بود که قطعا و با دقت مطالعه کردید.
عدالت،  ادعایی نیست که در شرایط کنونی جامعه کسی به صورت کامل موفق به اجرا کردنش بشه ولی با تموم مواردی که در بالا گفته شد، حق انتشار مطلب در مجموعه محله نابینایان را برای تمامی کاربران به صورت یکسان در نظر گرفتیم.
تمام کاربران این مجموعه باید و باید در شرایط برابر حق مشارکت در تولید و بهره گیری از محتوای سایت را داشته باشند و تا زمانی که سلیقه در این قضیه دخیل هست، عدالت حتی در همان گام های نخست نیز برقرار نیست.
به امید موفقیت روز افزون برای تک تک کاربران محترم و فهیم محله نابینایان