خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

تولد گوش کن مبارک: یک جاده روشن! از مرداد تا مرداد!

در آستانه ی یک شروع دیگه ایستادم. در هیاهوی شاد اطرافم غرق میشم. تکیه به چهارچوب طلاییِ طاقِ روشن جریان نور و صدا و شعف رو در اطرافم دنبال می کنم. توی سرم پر از صداست. صداهای هماهنگی که به گرمای دست های صاحب هاشون میرن بالا تا یک تولد دیگه رو هورا بکشن. چه قدر زود گذشتیم سوار بر موج زمان از8تا تولد! دفتر خاطراتم باز ابراز وجود می کنه. در راهرویی نور بارون که توی ذهنم رو روشن کرده عقب میرم. چه قدر این رقص نورها رو دوست دارم! میرم عقب و باز هم عقب تر.

  1. جشن تولد هشت سالگی گوش کنه. هات گوش کن 15! عجب شلوغه! بچه ها کولاکید! ایول دمتون گرم!

شروع برنامه با اجرای بی نظیرش.

دکلمه تیتراژ برنامه به نام یک آغاز: اجرا: آقای علیرضا مؤیدی. نویسنده متن: پریسا جهان‌شاهی. تنظیم: محسن صالحی.

این صدا رو عجیب دوست دارم. محو یک آغاز میشم و متوجه ی موجهای رنگارنگ نور نیستم که روی دست های لطیفشون پیشم می برن. چه روون! چه شیرین!

آوازی در یک آغاز!

موزیک تیتراژ: خوانندگان: محسن صالحی، سعید درفشیان و پریسا جهان‌شاهی. شاعر: بهنام نصیری. تنظیم: سعید درفشیان.

شور پشت صحنه های ساختش رو یادمه.

ببین کی ها اومدن!

مهمانان برنامه: جناب آقای مهرداد مزرعه، جناب آقای علیرضا رازانی، جناب آقای علیرضا مؤیدی، استاد تورج مهرزادیان، جناب دکتر پویان سهرابی، جناب آقای جمال مبارکی.

حال و هوای عجیبیه. استاد مهرزادیان در نظرم نقش می بنده با اون صدای گرم و جمله های سرشار از محبتش. اون روز من شبیه بچه ای که بهش شکلات داده باشن یادم رفت باید موقر باشم و پشت سر هم ازش سوال می پرسیدم و از هیجان هم صحبتی با استاد دست هام می لرزیدن. زمانی که تسلیم حس بی مهارم واقعیت رو بهش گفتم چه قدر صبور و گرم جواب می داد به هیجان بی انتهام. خسته نشد از پرسیدن های رگباریم. از سوال هایی که قطعا روزی نیست که مردم ازش نپرسن. و از ابراز هیجان کودکانهم که تمومی نداشت. با یک جریان قوی از مهر توی جمله هاش پرده ای از آرامش کشید روی صحنه و برای همیشه اون حس, اون صدا, اون گرمای بی توصیف عزیز رو توی خاطرم موندگار کرد.

بچه های نمایش به صف از روی صفحه ی خاطرم رد میشن.

نمایش طنز افسانه پوش کن: نویسنده: میرهادی نایینی‌زاده. کارگردانی و تدوین: سعید درفشیان. بازیگران: میرهادی نایینی‌زاده، سعید درفشیان، شهاب فروزش، پریسا جهان‌شاهی، احمد حیدری، علی پنجه‌ای و فاطمه میرزا علیان.

لبخند می زنم. با یادآوری خنده های دسته جمعیمون لبخندم وسیعتر میشه. دستی واسشون تکون میدم. نمی بینن. یادم میاد که در حال گردش در خاطراتم. دوباره به تلاش های بی توقف بچه های نمایش لبخند می زنم. اون ها نمی بینن ولی ای کاش موج محبتی که به طرفشون می فرستم رو احساس کنن!

صفحه ی اخبار طنز با بچه های در حال هماهنگیش.

اخبار طنز: نویسنده: میر‌هادی نایینی‌زاده. تدوین: میلاد نصرتی. اجرا: میلاد نصرتی و ملیحه همدل با همراهی احمد حیدری، علی سعدالله خانی، میرهادی نایینی‌زاده، محمدعلی محمدی و محسن صالحی.

در هجا به هجای صداهای گرم بچه ها آهنگ تلاش رو می شنوم. خسته نباشید بچه ها!

به همراهیه استدیو همراه به قصه ی محله گوش میدیم. من تمامش رو از حفظم.

مستند همگام با گوش‌کن از سرآغاز تا امروز: نویسنده متن: پریسا جهان‌شاهی. اجرا توسط استدیو صداهای همراه

و با تشکر ویژه از آقای علی علیزاده، مدیر استدیو صداهای همراه.

صحنه های قصه به سرعت از نظرم عبور می کنن. اشک و لبخندم رو کنار می زنم. تماشا می کنم. به سر گوش کنه کوچولو که داره بزرگ میشه دستی می کشم و سوار نورهای رنگی به گردشم ادامه میدم.

عوامل طنز قاچاق رو مشغول دستگرمی پیدا می کنم. برنامهشون یادمه.

مستند طنز قاچاق: نویسنده: میرهادی نایینی‌زاده. تدوین و اجرا: میلاد نصرتی. بازیگران: فاطمه میرزا علیان، مجتبی مرتضوی، روحیه رنجبر، امید بدویان و محمدعلی محمدی.

حسابی مشغولمون کرده بودن. خدا قوت بچه ها! نمی شنون. اونقدر شلوغه که کسی به کسی نیست. عاشق این مدل شلوغی هام!

مسابقه ها و استرس ها و برنده ها و جایزه ها و… خاطره ها!

مسابقه الفبا: مجریان: آقای سعید درفشیان و میرهادی نایینی‌زاده. صدابرداران: علی پنجه‌ای و سعید پناهی. طراح سوالات: سمانه کریم‌زاده.

مسابقه هوش برتر: مجری: سعید درفشیان. طراح سوالات: بازی مشاغل، سمانه کریم‌زاده و بازی گزاره‌ها، فاطمه میرزا علیان و سمانه کریم‌زاده.

هنوز موج هیجانی که توی هوای صحنه ی مسابقه ها بود رو حس می کنم. گرم بود و شیرین.

دکلمه ها, تبریک ها, خنده ها و حکایت ها.

دکلمه تولد گوش‌کن: نویسنده متن: مینا ملکی. اجرا: فروغ پرویزی. تنظیم: بهنام نصیری.

صدای چندتا فرشته ی کوچولو که از بیرونه این هیاهو تبریک هاشون رو به مهمونیه رنگارنگ ما فرستادن.

تیزرهای تبریک تولد: بهنام نصیری تنظیم‌کننده. فاطمه خلیلی جمع‌آوری فایلهای تبریک.

دکلمه این روزها، کمی شاید غمگین، اما حرفی از دل: اجرا: علیرضا مؤیدی. تنظیم: علی پنجه‌ای. نویسنده متن: پریسا جهان‌شاهی.

موزیک تولد: شاعر: پریسا جهان‌شاهی. تدوین: بهنام نصیری. خوانندگان: مهدی محمد‌قاسمی، فاطمه خلیلی، بهنام نصیری، سمانه کریم‌زاده، هادی عشقی، معصومه رزم‌آهنگ، میلاد نصرتی و امیرمحمد رمضانی.

عوامل اصلی برنامه: صدابرداران: علی پنجه‌ای و سعید پناهی. مجریان: برنامه هات‌گوش‌کن: سعید درفشیان و فاطمه خلیلی. گفتگو با آقای مهرداد مزرعه: میرهادی نایینی‌زاده. گفتگو با آقای علیرضا مؤیدی: تینا تقویان. گفتگو با آقای تورج مهرزادیان: الهام مظاهری و احمد حیدری. برنامه با موزیک چند چندی: شهاب فروزش، احمد حیدری و فاطمه خلیلی. حمایت مالی جوایز مسابقات: مهدی اشتری. تهیه کننده: محسن صالحی.

خسته نباشید بچه ها!

در سال جاری میشم. پیش میرم و همچنان غرق تماشا.

نشست های تفکر انتقادی همچنان ادامه دارن و میرهادی همچنان پایه ی حضوره.

  1. برگزاری دومین دوره سلسله نشستهای تفکر انتقادی: میر‌هادی نایینی‌زاده.

آهسته از کنار میرهادی در حال اجرا رد میشم. در گوشش میگم هی! خدا قوت! نمی شنوه. شاید حس می کنه. مکث کوتاهش در حین صحبت کردن رو می بینم و عبور می کنم.

چه قدر کلاس آموزشی! شبیه مدرسه شده اینجا! هر کسی درگیر کلاس و درس خودشه. استادها و بچه ها و خدایا عجب صحنه ایه!

اون طرف بچه ها به شدت در حال تمرینن که امتحان کلاس تدوین آقای درفشیان رو قبول بشن.

  1. دوره تدئوین صوت: سعید درفشیان.

این گوشه بچه های کلاس مجریگری دارن سعی می کنن از همدیگه جا نمونن.

  1. دوره مجریگری: علیرضا رازانی.

همگی موفق باشید بچه ها!

کسی حواسش نیست. همه در حاله ای از نور و شور و تلاش غرقن. یک بغل آرزوی موفقیت واسشون می فرستم که شبیه یک دسته پروانه ی نورانی سر و شونه هاشون رو رنگی می کنه و رد میشم.

اینجا باید کمی مواظب باشم. جلسه رسمیه. از اون بخش هاییه که میشه من ازش چیز یاد بگیرم.

  1. نشست ملی معرفی کتاب سه جلسه: اجرا توسط میلاد نصرتی با حضور بخش نابینایان کتابخانه مرکزی اردبیل، بخش نابینایان کتابخانه مرکزی ایلام و بخش نابینایان کتابخانه سلمان ساوجی ساوه و همکاری پایگاه اینترنتی محله نابینایان.

حضار در حال تشویقن و نمی شنوم که داستان تشویق چیه. اما خودم تمام عوامل اجرای این بخش رو به شدت تشویق می کنم. می شنون یا نه؟ فکر نمی کنم. خیالی نیست. اون ها مشغولن و حتما موفق میشن. ادامه بدید بچه ها دمتون حسابی گرم!

روی خط سال آهسته سر می خورم. چه سبک پیش میرم! حس می کنم از جنس نورهای اطرافم شدم. از جنس همهمه های درخشان. حرکت در اطرافم هنوز ادامه داره و به چه شدتی!

بی صدا از وسط سالن کنفرانس های پر جمعیت رد میشم. موضوعات متنوع و مختلف هستن و بحث در جریانه. با خودم فکر می کنم, سال پر کنفرانسی رو گذروندیم. از این فکر خوشم میاد. جمعیت همچنان در اطرافم دارن تلاش می کنن که یاد بگیرن و یاد بدن. اگر بمونم می تونم کلی نظریه ها و تجربه های کارآمد یاد بگیرم ولی چنان سبکم که نمی تونم متوقف بشم.

  1. برگزاری کنفرانس ایمنی جهتیابی و حرکت: مجتبی خادمی.
  2. کنفرانس آسیبشناسی حضور نابینایان در فعالیتهای تفریحی بیرون از منزل: مجتبی خادمی.
  3. برگزاری کنفرانس نابینا و تجربه شروع استقلال: با حضور ابوذر سمیعی، شهاب الدین فروزش، فروغ پرویزی و خانم شهریاری.
  4. کنفرانس ازدواج و ارتباط با جنس مخالف، پرسش و پاسخ: دکتر پویان سهرابی.

خسته نباشیدم رو در یک موج نور روونه ی جمع می کنم و می گذرم.

بوی کتاب و کاغذ! عاشقشم! کتابخونه ای که داره آهسته رشد می کنه و از سال پیش تا امروز کلی بزرگتر شده رو با نگاهی خریدار از نظر می گذرونم. یعنی این کتابخونه تا سال آینده چه قدر بزرگتر شده؟

  1. به روز رسانی کتاب خانه دانش آموزی: با همکاری سعید شریفی، محمدعلی محمدی، نصیبه زارع، مهدی احمدی، مهدی حیدری، اسماعیل رفاهی، پریسا محمدی، یدالله قربعلی، محمدحسین احمدی، میلاد نصرتی و بخش نابینایان کتاب خانه مرکزی اردبیل و با همت محسن صالحی و سمانه کریم زاده 56 کتاب.

همچنین ضبط کتاب دین و زندگی جامع کنکور، جلد اول، پایه دهم و یازدهم، انتشارات بین‌المللی گاج، از سری کتابهای میکرو طبقه‌بندی گاج سال۱۳۹۸، کاری از گروه گویندگان ارس، به سفارش پایگاه اینترنتی محله نابینایان.

با خودم میگم عوامل تشکیل دهنده ی این بخش باید حسابی به خودشون افتخار کنن. هم محلی های من! از این تصور از حس غروری شیرین پر میشم.

صدای رادیو محله توی تمام وجودم جاری میشه و سرریز می کنه و پخش میشه همه جا. صداهای اجرا کننده رو می شناسم. همه بچه های خودمونن! بچه های محله! همون هایی که روزی چندین بار توی تیمتاک از کنار هم رد میشیم. به هم سلام می کنیم و سر به سر هم می ذاریم. گاهی هم متوقف میشیم و با هم میشینیم به گفتگو. شوخی یا جدی. تمام عوامل پشت صحنه و روی آنتن همه رو به اسم و صدا و حال و هوا می شناسم. پر میشم از حس آشنای محبت. سعی می کنم برنامه های رادیو اینترنتیه محله رو بشمارم. خیلی زیادن. حساب از دستم در میره. دوباره می شمارم. نمی تونم. می خندم.

در ساعتی با کتاب با قصه ها و خاطره های کتاب ها و اطلاعات مفید همراه میشم.

  1. برنامه رادیویی ساعتی با کتاب: تهیه کننده الهه شیخی. صدا بردار بهنام نصیری و با همکاری احمد حیدری، پریسا محمدی، نصیبه زارع، فروغ پرویزی، مریم مشایخی، امید صالحی، میلاد نصرتی، خانم شهریاری و لیلا سعیدیفر.

در زنگ تاریخ با حوادث همگام میشم و کوله بار تجربه هام رو سنگین تر می کنم. این گردش رو دوست دارم.

  1. برنامه رادیویی زنگ تاریخ: تهیه و اجرا میلاد نصرتی. صدابردار: مهدی محمدقاسمی و فاطمه خلیلی. ضبط: سید مجتبی مرتضوی فاطمه میرزاعلیان.

در فضای قند پارسی کامِ روحم رو شیرین می کنم و سرشار از لذت دانستن میشم.

  1. برنامه رادیویی قند پارسی: مهدی محمدقاسمی و میر‌هادی نایینی‌زاده.

توی هوای هنر اوج می گیرم و بالا و بالاتر میرم. چه دنیای بی انتهایی داره طنینِ زمزمه های هنر!

  1. برنامه رادیویی هنر پنجم: اجرا: ارغوان حمسی. صدابردار: میلاد نصرتی و فاطمه خلیلی. ضبط: سید مجتبی مرتضوی، فاطمه میرزاعلیان و عباس زمانی.

دفتر خاطرات رو همراه تلاش های گرم عوامل خاطره بازی ورق می زنم و خدایا چه عشقی!

  1. برنامه رادیویی خاطره بازی: تهیه کننده: رضا نظری. اجرا: احمد حیدری و مریم مشایخی.

در زنگ مدرسه غرق میشم و حس می کنم از حجم اطلاعات به سرگیجه می افتم. بچه ها در شاخه های مختلف آموزشی در حال تلاشن تا هرچه بیشتر حجم محتوا رو گسترش بدن.

  1. برنامه رادیویی زنگ مدرسه: آموزش عربی: مهدی احمدی. علوم و فنون ادبی: یدالله قربعلی. اقتصاد: سمانه کریم زاده. زبان انگلیسی: داوود چوبینی. تاریخ: میلاد نصرتی. ویرایش فایلهای صوتی: مهدی محمدقاسمی، عقیل رحمتزاده، پریسا محمدی و رقیه شفیعی.

سال همچنان پیش میره و من, به سبکبالیه یک لکه ی نور رنگی آهسته پیش میرم و باز هم پیش میرم.

عطری رو حس می کنم. عطر آشنای خاک و بارون زیر نوازش های لطیف مهتاب. عطر آسمونیه هوای هزاران رنگ شبانه, عطر نسیم رویاییه یلدا.

با نزدیک شدن به شب یلدا باز تب التهاب آشنا بین بچه های محله شعله ور میشه. هات گوش کنه یلدایی نزدیکه. باید واسه اجرای هرچه بهترش هر کسی یک گوشه ای رو بگیره. بچه ها از کی شروع کردن؟ نفهمیدم. اما حسابی دست به کارن. مثل برق به طرف یلدا پیش میریم و تا به خودم بیام رسیدیم. وارد مسیر نقره ای شبی روشن میشم و پر میشم از شور و نور و صدا.

  1. شانزدهمین برنامه هات گوش کن به مناسبت شب یلدا:

دوباره شلوغ و دوباره پر از غافلگیری های خوشآیند.

مهمانان برنامه: استاد وحید تاج و استاد جلیل غدیری.

دکلمه یلدا با صدای صنم اوشلی، متن از یلدا حسنپور امیری، تنظیم توسط علی پنجه ای.

دکلمه یلدا کاری از گروه رادیو توان: اجرا و تنظیم توسط مهدیه رستگار.

تکخوانی از ارغوان حمسی.

فایل همخوانی: ارغوان حمسی و سحر تهرانی.

اجرای سنتور: ارغوان حمسی.

با موزیک چند چندی: اجرا: فاطمه خلیلی، شهاب الدین فروزش و احمد حیدری. صدابردار: سعید پناهی.

دکلمه تیتراژ اول برنامه: متن از پریسا جهانشاهی. با صدای علیرضا رازانی و تنظیم توسط محسن صالحی.

آیتم تبریک تولد شب روشن: متن از پریسا جهانشاهی. با صدای رضا نظری و تنظیم توسط بهنام نصیری.

نمایش دردسرهای یلدایی: بازیگران: محمدعلی محمدی، اکرم کریمی، مهدی محمد‌قاسمی، احمد حیدری، مهدی اشتری، شهاب فروزش، فاطمه میرزاعلیان، مجتبی مرتضوی، سعید پناهی، هادی عشقی، سارا شاپور‌جانی، سعید درفشیان، یلدا حسن‌پور‌امیری، روحیه رنجبر، مرضیه نظری.

نویسنده: میرهادی نایینی زاده

کارگردان: مهدی محمدقاسمی

تدوین و تنظیم: سعید درفشیان.

اجرای زنده موسیقی: محمدرضا رجاییان.

تنظیم آیتم معرفی وحید تاج: مهدی محمدقاسمی.

مجریان برنامه: سعید درفشیان، میر‌هادی نایینی‌زاده و مهدی محمدقاسمی.

صدابرداران: سعید پناهی و فاطمه خلیلی.

طراح آیتمهای سوالات با موزیک چند چندی: شهاب فروزش، محسن صالحی، احمد حیدری.

طراح سوالات مسابقه اسم فامیل: سعید درفشیان.

مسئول رادیو گوش کن: میلاد نصرتی.

حامیان مالی برنامه: مهدی اشتری، احمد حیدری و حسن شاهمراد.

ویرایش فایل برنامه توسط رضا نظری.

بچه ها سنگ تموم گذاشتن. الحق که در جمع بچه های محله و در متن هات گوش کن یلدایی و آشنا, شبی بود این یلدا!

یلدا هم گذشت. به همون سرعت از مسیر نقره ای یلدا خارج میشم. تبریک ها و خسته نباشید ها و آرزوی برنامه های آینده و موفقیت های بیشتر!

و این سیر همچنان ادامه داره. همچنان آموزش ها, پیش رفتن ها, اشتراک تجربه ها و…خاطره ها.

تب بورس آهسته آهسته در جامعه گسترده شد و بچه های محله اجازه ندادن ما از این ماجرا جا بمونیم. قدم به قدم با آموزش ها و تجربیاتشون پیش رفتن و هر کسی که می خواست در این راه گامی بزنه رو همراهشون بردن.

مجموعه فایلهای صوتی آموزش در مسیر بورس توسط یلدا حسنپور امیری و همچنین بسته آموزشی تکنیکال توسط فرهاد محمدی.

 

خیال می کردیم جز مسابقه های مناسبتی و هات گوش کنی دیگه خبری از هیجانات مسابقه نیست ولی ظاهرا خیالمون درست نبود. خبر شروع قریب الوقوع سری جدید شب آواز مثل بمب توی محله ترکید و چه سر و صدایی هم داشت. شکل جدید و تجهیز شده ی برنامه در میان انتظار و اضطراب داوطلب های مسابقه و شور و هیجان تماشاچی ها شروع شد و الحق گل کرد.

  1. برنامه رادیویی شبآواز: داوران بخش ترانه: ارغوان حمسی، سعید درفشیان و محسن محمدقلی.

داوران بخش ترنم: مهدی محمدقاسمی، میر‌هادی نایینی‌زاده و میلاد نصرتی.

صدابردار: عباس زمانی.

تهیه کننده: امید بدویان.

خدا قوت عزیزها! پاینده باشید!

روی نوار مستقیم و رنگارنگ با سرعت گام های زمان به پیش میرم. به طرف مقابل. به نوروز نزدیک میشیم. هنوز مونده ولی عاقبت می رسیم. و پیشدرآمد این رسیدن باز هم قصه ای دیگه از قصه های ماست. داستانی از سری هزار داستانِ محله. داستانی با همراهیه یک محله پر از دست های گرم و دل های مهربون و یک همدل. همدلی که از نظر مسافت فیزیکی کیلومترها از ما دوره اما یک شبی همراه یکی از بچه های آشنا اومد و دید و دلش خواست که بمونه و دیگه نرفت. موند و همه ی ما رو با موندنش یک دنیا خوشحال کرد. اولش فقط یک مهمون صمیمی بود. مهمونی که بعدش یک دوست خوب شد. دوستی که بعد از مدتی شد یکی از خودمون و حالا پایه ی تشکیل و ترتیب یکی از پر هیجان ترین برنامه های سال می شد.

  1. جام اسکوپای نوروزی: حسن شاهمراد.

از شورِ هوای شادیِ هم محلی ها سرشار میشم و انگار ارتفاع می گیرم. پرواز می کنم رو به پیش و در سَیَلانِ نور و آواز و خنده محو میشم. و همچنان من هستم و مرور خاطرات.

نوروز هم عاقبت رسید با ماجراهاش. خسته از سایه ی سنگین و سرد زمستونی که این بار سردتر و سنگین تر از همیشه روی سر ما و انگار روی تمام جهان نشسته بود. نوروز با هوای آشنای نوروزیش که هرچند این بار و امسال سردتر و متفاوت تر رسید, ولی ما خیلی از سرماش نلرزیدیم. دست در دست و دل به دل همدیگه نشستیم پای هفت سین مشترک و یک کوه لبخند مبادا که واسه روزهای مبادا کنار گذاشته بودیم و حالا با اشتراکشون خودمون رو و همدیگه رو از سرمای سیاه حفظ می کردیم.

نوروز با هات گوش کن نوروزیه محله!

  1. هات گوش کن به مناسبت نوروز 99: مستند نوروز پارت ۱، با خوانش معصومه اوشلی، تنظیم علی پنجه‌ای، گردآورنده متن پریسا محمدی.

دکلمه بهاری با صدای فروغ پرویزی، متنی از یلدا امیری و تنظیم محسن محمدقلی.

آیتم تقدیر از قند پارسی  و خلاصه برنامه هات‌گوش‌کن سال ۹۸ با تنظیم امید بدویان.

تیزر کتابخانه دانش‌آموزی و زنگ مدرسه با همراهی سمانه کریم‌زاده و تنظیم امید بدویان.

طراح مسابقه قند پارسی: مهدی محمد‌قاسمی و میرهادی نایینی‌زاده.

مصاحبه با استاد هومن باقری: اجرا و تنظیم: میلاد نصرتی.

دعای سال تحویل با تنظیم و صدای محسن محمدقلی.

مستند نوروز پارت ۲، با خوانش معصومه اوشلی، تنظیم علی پنجه‌ای، گردآورنده متن ارغوان حمسی.

تنظیم تیزر برنامه هنر پنجم کاری از امیرمحمد رمضانی.

تنظیم تیزر برنامه شب‌آواز کاری از امید بدویان.

تنظیم تیزر برنامه خاطره‌بازی کاری از رضا نظری.

دکلمه بهار، اجرا و متنی از فروغ پرویزی، تنظیم میلاد نصرتی.

آیتم تبریک ریحانه: اسماعیل رفاهی.

تنظیم آیتم تبریک نوروز کاری از بهنام نصیری با همراهی میرهادی نایینی‌زاده.

آیتم خوانندگی: حسن مقصودی.

طراح مسابقه حرف آخر و طراح سوالات این مسابقه ، سمانه کریم‌زاده.

مصاحبه با خانم نایینی: اجرا: پریسا جهان‌شاهی و ارغوان حمسی. تنظیم: محسن صالحی.

تیتراژ ابتدایی با صدای علیرضا مؤیدی. متنی از میرهادی نایینی‌زاده، تنظیم محسن صالحی.

مستند نوروز پارت ۳، با خوانش معصومه اوشلی، تنظیم علی پنجه‌ای، گردآورنده متن پریسا محمدی.

دکلمه نوبهار با صدای امیرمحمد رمضانی، متنی از پریسا جهان‌شاهی، تنظیم میلاد نصرتی.

دکلمه همخوانی بهار، با صدای الهام مظاهری، ارغوان حمسی، مبینا موسوی، مریم مشایخی، سولماز حاجی‌احمدلو، فاطمه خلیلی، سمانه کریم‌زاده، متنی از پریسا جهان‌شاهی، تنظیم بهنام نصیری.

تنظیم تیزر کنفرانس کاری از امید بدویان.

آیتم شنیدنی و جذاب کَرنای کُرونا، متنی از میرهادی نایینی‌زاده و اجرای احمد حیدری، تنظیم بهنام نصیری.

تنظیم آیتم دور‌همی اسکوپا کاری از بهنام نصیری.

آیتم انگیزشی با اجرا و متنی از پریسا جهان‌شاهی، تنظیم بهنام نصیری.

تنظیم تیزرهای تبریک کاری از بهنام نصیری و امید بدویان، و با همراهی الهه شیخی، علی حضرتی، مهتاب فروزش، میرهادی نایینی‌زاده، و  تشکر ویژه از همه‌ی دوستانی که تبریک گفتند.

نمایش جذاب و شنیدنی سیکل معیوب: نویسنده: میرهادی نایینی‌زاده

کارگردان و تدوین‌گر: سعید درفشیان.

بازیگران: مهدی محمد‌قاسمی، سعید درفشیان، احمد حیدری، مسعود ملایی، شیدا لهراسبی، معصومه رزم‌آهنگ، لیلا سعیدی‌فر، حسن شاه‌مراد.

مصاحبه با استاد آیدین درویش‌زاده: اجرا: احمد حیدری و تنظیم بهنام نصیری.

عوامل رادیو گوش‌کن، میلاد نصرتی، مهدی محمد‌قاسمی، فاطمه میرزا علیان

طراح مسابقه جامانده  و طراح سوالات این مسابقه، سمانه کریم‌زاده، تنظیم آیتم‌های مسابقه جامانده کاری از محسن صالحی.

هامی مالی مسابقات، مهدی اشتری.

دکلمه تیتراژ پایانی، با صدای علیرضا مویدی، متنی از پریسا جهان‌شاهی، تنظیم محسن صالحی.

صدابرداران:سعید پناهی و عباس زمانی.

مجریان: سعید درفشیان و فاطمه خلیلی.

اشک و لبخند. هیجان و آرامش. شادی به مقدار زیاد و گاهی یواشکی چند قطره بارون, موقع پخش مستند کرنای کرونا و یکی2تا جای دیگه. بچه ها رسما حرف ندارید جداً که دست خدا یارتون!

هنوز انعکاس تکاپوی بچه های محله بعد از برنامه ی نوروز ننشسته بود که فعال های محله دوباره بلند شدن. دوباره نوبت ادامه و درخشش بود. و الحق بچه ها در ادامه ی فعالیت هاشون باز هم خوش درخشیدن. نشست های ارزنده همچنان ادامه داشتن و همین طور بسیاری دیگه از فعالیت های بچه های محله.

  1. نشست هم اندیشی و پرسش و پاسخ از کارگروه نابینایان نهاد کتابخانه های عمومی کشور: به همت بخش نابینایان کتابخانه مرکزی اردبیل و با همکاری پایگاه اینترنتی محله نابینایان.

اجرا: میلاد نصرتی.

مهمانان برنامه: دکتر روح الله ساعی مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز و دبیر کارگروه نابینایان نهاد کتابخانه های عمومی کشور, رسول رضایی مسئول کتابخانه ولیعصر اصفهان و مسئول روابط عمومی کارگروه, پریسا محمدی، مسئول کتابخانه ثامن الائمه آبادان و کارشناس منابع, امید فلاحتی، مسئول کتابخانه رئیسی شیراز و مسئول آیتی و فناوری و همایون شاه مرادی مسئول کتابخانه پارک شهر تهران و مسئول آموزش و ارتباطات بین نهادی.

نکنه هیچ گوشه ای از ذهنت این خیال باشه که بچه ها از معنویت غافل بودن؟ مگه میشه خدایی رو از یاد برد که همه جا قدم به قدم در وجب به وجب این جاده های پر از سرازیری و سربالایی همراهمون بوده؟ محله از این نظر هم حسابی تأمین بود و بچه ها از دل مایه گذاشتن.

  1. هفتمین دوره ختم آنلاین قرآن کریم در ماه مبارک رمضان: قاریان: مهدی محمدقاسمی، مهدی احمدی، میر‌هادی نایینی‌زاده، بهنام نصیری، محمد کریمی، علی اکبر حاتمی، صادق عباسی و سعید درفشیان.

صدابردار: بهنام نصیری و عباس زمانی.

مجری: مهدی محمدقاسمی.

بخش در محضر قرآن: مهدی احمدی، زهرا سادات حسینی، میر‌هادی نایینی‌زاده و بهنام نصیری

آیتم مستند قاریان: با اجرای میلاد نصرتی، مهدی احمدی، امیرمحمد رمضانی و راضیه پورمهدی. تنظیم: بهنام نصیری.

و باز هم مسابقه. بهار و شور بهار و هیجان مسابقه های بهاری! هیچ شبی از سری مسابقه های بهار رو از دست ندادم. خیلی خوش گذشت خیلی.

  1. مسابقه ماه بهار: اجرا سعید درفشیان. تهیه کننده: مهدی محمدقاسمی. صدابردار: میلاد نصرتی و بهنام نصیری.

پیروز باشید بچه ها!

ماه رمضان و شب های قدر. دل ها با خدا و دست ها به آسمون و جمع بچه ها همچنان جمع بود توی فضای محله.

  1. برگزاری مراسم شب های قدر در فضای تیم تاک.

التماس دعای بارونیم بی صدا شکست. کسی نشنید جز خدایی که همیشه بود و همیشه هست.

از شنیدنِ همهمه ی پرشور سفر حیرت می کنم. پیش میرم. می رسم. یک سری از بچچه های بلد راه رو می بینم که جمع شدن و سرشون گرم ترجمه ی مقاله ها و متن های انگلیسیه که با خوندنش می تونیم چیزهای بیشتری در مورد دنیای خودمون و راه های مقابله با ندیدن هامون یاد بگیریم.

  1. جهان آزاد: طرحی از مجموعه محله نابینایان که جمعی از مترجمان همراه میشن که مطالب دست اول به ما برسه.

عاشق سفرم. از شادی می لرزم. با بقیه راهیِ سفر به جهان آزاد میشم و جاده های آزاد بهم خوشآمد میگن.

یاد دادن ها و یاد گرفتن ها توی محله ی ما رسم شده. نمیشه به اطراف نظر کنی و کلاس های آموزش رو نبینی. به بچه های کلاس آموزش یک نرم افزار جالب لبخند می زنم. نمی بینن. تلاش هاشون رو دوست دارم.

  1. کارگاه ریپر: علی پنجه ای.

موفق باشید هم محلی ها!

اینجا یک محله ی از همه رنگه. آموزش ها و کنفرانس ها و تجربه ها و بازی ها و… همچنان خاطره ها.

  1. پادکست بازی و هیجان game play.

هورای برنده ها میره آسمون. همراه موج صداشون مثل باد پیش میرم. با لبخندی از ته دل و روحی به سبکیه پر.

صداهایی, نورهایی, هیاهویی, جریانی, از جنسی متفاوت. از جنس امروز. از جنسی بیرون از خیال. دارم به امروز می رسم.
در عصر کامپیوتر بچه های محله ی ما نباید از جهان جا بمونن. چه طور ممکنه جا بمونن زمانی که نتونستن ها شکست خورده از همت دست های اهل محل عقب می کشن و در میرن؟ روزی که پست کلاس های آموزش کامپیوتر محله رفت روی آنتن رو خوب خاطرم هست. بالای کلاس کامپیوتر که اتفاقا حسابی هم پر جمعیت و شلوغه چرخ می زنم. بچه ها حسابی مشغولن که یاد بگیرن و ارس رو اون وسط می بینم که کسی نابلد از دستش در نمیره.
-خسته نباشی ارس! خدا قوت بچه های کامپیوتر!
در حال گذشتن, به شور تلاششون یک بغل لبخند می پاشم. از جنس خالص دل!
من یک دور کامل, یک سال کامل رو گشتم و دوباره به حال, به واقعیت امروز رسیدم. دوباره زیر همون چهارچوب طلایی ایستادم که باید برای بار نهم گوش کنه کوچولو که دیگه چندان هم کوچولو نیست ازش رد بشه و یک سال دیگه رو شروع کنه.

در حال هستم. بین گرمی دست ها و پیوستگی دل ها. هوا هوای تولد و تبریک و شادباشه. بچه ها در هات گوش کنی دیگه با هم یکی شدن تا باز یک صفحه ی درخشان دیگه بر صفحه های دفتر محله اضافه کنن و یک ستاره ی دیگه روی پیشونیه گوش کنه بزرگ بزنن. به چهره های ملتهب از شور و تلاش خیره میشم. چه قدر همه ی این صداها رو, همه ی این اسم های آشنا رو, چه قدر این حال و هوا رو دوست دارم! با خودم فکر می کنم: یعنی سالی که گوش کن واردش میشه چه سالیه؟ مثل امسال پرباره؟ و در پایان امسال باز هم همگی مثل حالاییم؟ کی می دونه؟ جوابش رو زمان مشخص می کنه و…

دستی به شونه ام می خوره. به خودم میام. نگاه می کنم. سلامی پیچیده در لبخندی خسته اما مطمین و سرزنده به پیشوازِ بیداریم میاد.

-عجله کن. تو که نمی خوایی فقط تماشا کنی؟ اینجا کسی بیکار نیست. بجنب که حسابی کار واسه دست های بیکار هست. امسال باید حسابی پیش بریم.

می خوام شبیه همیشه معترض باشم. بهانه ای و شکوِه ای. مهلتش نیست. دستی که به شونه ام خورده از چهارچوب جدام می کنه. دستی, دست هایی, پیوسته و داغ از مهر, شبیه یک موج گرم و جاری سکون رو فراری میدن و به میان جوشش ها و پویش های بی انتها و شاد و شلوغ هدایتم می کنن. نوری آبی رنگ از جنس توکل, از جنس امید, از جنس شوقی معصوم شبیه یک ستاره ی دنباله دار از میان جمعیت به هوا میره و شبیه یک چتر بزرگ درست بالای سر ما از هم باز میشه و تمام محله رو می پوشونه. تمام وسعت نگاهم, تمام وسعت دل هامون, رنگ می گیره از روشنای یکدست و مهتابیه بی توصیفی که بی مهار و بی پروا شوق حضورش رو از ته دل هم صدا با شلوغی های اطرافم فریاد می زنم.

سوار بر موج بی توقف زمان, آروم و روون, همگی از زیر چهارچوب درخشان رد میشیم و به یک سالِ گوش کنیه دیگه قدم می ذاریم. سالی که کسی نمی دونه نورهاش چه رنگی هستن. با دلواپسیه نامحسوس به اطرافم نظر می کنم. از سرم می گذره:

-امتداد این شروع چه جوریه؟

صدایی از جنس یک موج مهتاب آهسته توی گوشم نجوا می کنه:

-نگران نباش. خدا هست. و مقابل رو ببین! رنگش دست ماست. دست های ما. دل های ما. این ما هستیم که امسال رو می سازیم. مثل سال های قبل. کسی نمی دونه فرداها چه رنگی هستن. اما این بسته به ماست. پس سعی کنیم نقاش های بهتر و بهتری باشیم.

بر نمی گردم تا نگاه کنم. لبخند می زنم. آرامش با یک موج بهشتی روحم رو پر می کنه. آسوده می خندم و زمزمه ی خودم رو می شنوم.

-توکل به خدا!

سکوت و سکون جایز نیست. امشب نمیشه بی صدا باشم. بین شور و شادباش جمعیت غوطه ور میشم و همراه با هوراهای یکدل و همآواز تولد گوش کنه بزرگ رو تبریک میگم. صدامون سر به آسمون می کشه و آسمون یک بغل ستاره ی روشن روی شبِ شورِ ما می پاشه.

دلواپسی ها رو آهسته رها می کنم. خودم رو, خودمون رو, می سپارم به آغوشِ خدایی که همیشه بود و همیشه هست. و دعایی که آهسته با جریانی از جنس ناب آسمون و بهشت وجودم رو پر می کنه و روحم رو صفا میده.

– خدایا! هرگز رهامون نکن!

گوش کن! برای بار نهم, تولدت مبارک!

پایان.

 

۲۴ دیدگاه دربارهٔ «تولد گوش کن مبارک: یک جاده روشن! از مرداد تا مرداد!»

سلام آشنای دوست داشتنی! به امید خدا همگی۳رقمی شدن سال های عمر با هم بودنهامون رو هرچه با شکوهتر جشن بگیریم و در پناه خدا شاهد اوج محله و اهلش باشیم. اوخجان کیک! کو من می خوام! به جان خودم اگر سهمم رو کسی خورده باشه!….

سلام نازنینه نازنین. دوست عزیز من که بدجوری دردسرش میدم. حلالم کن نازنین. تو یکی از افرادی هستی که حضورت برای من و خیلی های دیگه حسابی مایه ی خاطر جمعیه و از خدا می خوام که در هر زمان و هر حال آرامش خاطر و شادی دل واست بخواد! به امید روزهای شادتر برای گوش کن و همه بچه های محله!

سلام پریسا یعنی فکر کنم باندازه تمام مدتی که سکوت کردی حالا امروز حرف زدی خخخخ
تولد گوش کن مبارک باشه
به امید سالی پر از پستها آموزش ها و هر آنچه که بکار میاد
فقط اون برنامه ساعتی با کتاب خیلی حیف شد که رها شد و ادامه پیدا نکرد
خدا قوت همه گیا
شاد باشی پریسا

سلام ابراهیم. یعنی آیی! آیی و همچنان آیی! آیی آیی آیی فکم! یعنی دیگه هیچ چی پیچ و مهره واسش نموند همه افتاد گم شد الان چونم رو با دست نگه داشتم تا برم با کش ببندمش که نیفته. خداییش این متنه خودم رو از نفس انداخت ببین چیچی بود که من از حرف زدن خسته شدم. ممنون از دعاهای مثبت و قشنگت ابراهیم. به امید خدا باز هم پیش میریم و به یاری خدا رسیدنهای بیشتری رو تجربه می کنیم. البته همه با هم. ممنون از حضور آشنات و نمی تونم بهت دشمن عزیز نگم. پس روحت آرام و دلت شاد دشمن عزیز!

سلام نرگس عزیز من! حس خوب یکی از نعمتهای عالیه خداست. خیلی حس خوب رو دوستش دارم خیلی ! و اگر نقشی در ایجادش واسه یک بنده ی خدا داشته باشم که حسابی آخ جون! ممنون از تبریک صمیمی و حضور عزیزت. به لطف خدا سالهای سال همه با هم اعضای شادترین جشنها باشیم!

سلام و هزاران سلام
از هر چی بگذریم از تولد گوش کن نمیشه گذشت
مدتهاست کامنت و پست نذاشتم ولی اینجا هیچ بهانه ای جاااااااااااااایز نیست
امیدوارم در سایه الطاف الهی آینده ای پر از روشنی و شکوفایی در انتظار محله و بچه های شیطونش باشه. آینده ای پر از امید و عشق

حالا بفرمایید بستنی رهنان
شاد باشید

سلام آقا مهدی قصه ساز. دقیقا من معترضم. شما اینهمه مدت کجایید آخه؟ من جای مدیر بودم به عنوان جریمه می گفتم باید به کل محله بستنی عسلی مجانی بدید. بیشتر باشید آقای بهرامی. دلمون تنگ میشه. واقعا میگم. بله از تولد گوش کن نمیشه گذشت. این آشنای عزیز که همه ی ما رو جمع کرده دور هم و همچنان در حال تحکیم آشنایی هاست. چه قدر عالی که باز هم شما رو می بینم! ولی بستنی! الان من بستنی می خوام بدجوری هم می خوام. یا باید گیر بیارم یا باید گیر بیارم راه دیگه ای نیست. خوشحالم که هستید. به امید روزهای همچنان بهتر و حضورها و پست های بیشتر از طرف شما.

سلام بزرگمهر عزیزِ من! ببین من در جریان چگونگی ثبت نام و لیست افراد شرکت کننده نیستم ولی اگر درست فهمیده باشم و شما همون خوشبخت روزگار داخل تیمتاک باشی تا جایی که خاطرم هست اتفاقا اسم شما رو جزو سری شرکت کننده های اول خوندن. نمی دونم در سری چندم بود که شنیدم خوشبخت روزگار رو صدا می زدن ولی شما اون لحظه داخل تیمتاک نبودی! کاش اطلاعات غلط بهت نداده باشم! این چیزی بود که من دیدم و گفتم بیام اینجا واست بگم که منتظر نمونی تا اگر جواب کاملتری لازم داشتی بعدا آگاهترها واست بگن. مادر درست میگن عزیز زمانی که ثبت نام می کنی باید متمرکز و حاضر باشی که مهلتت از دستت نپره. حالا طوری نیست اینجا مسابقه زیاده خدا بخواد دفعه های بعد بین شرکت کننده هایی و هیچ بعید نیست که یکدفعه بپری روی سکوی برنده.

سلام به پریسا خانم عزیز من هم تولد گوش کن رو به شما و همه ی دوستانم در محله تبریک میگم و از شما و از آقای صالحی مدیر جدید محله و آقای خادمی موسس محله و تمام کادر مدیریت جدید و قدیم که برای این سایت زحمت کشیدین و الحمدلله روز به روز پر بارتر میشه تشکر میکنم … و عذرخواهم که پیام بزرگمهر رو من جواب دادم چون مسابقه خیلی دوست داره و خیلی ناراحت بود که اسمش در لیست نیست و امیدوارم یادش باشه اگر مسابقه دوست داره باید سریعتر ثبت نام کنه … در پناه حق سلامت و سربلند باشید

سلام مادر بزرگمهر عزیز. اختیار دارید این نهایت لطف شماست و اتفاقا از نظر من خیلی هم ارزشمنده که اینجا هم هوای بزرگمهر رو دارید و این در نگاه منِ تماشاچی خیلی قشنگه که از این راه هم بهش درس میدید. اینکه بزرگمهر دوست داره در فعالیتها شرکت کنه خیلی خیلی عالیه. مطمینم دفعات بعد رو بزرگمهر از دست نمیده. حسابی منتظر بردش هستم. بابت حضور با ارزش و تبریک صمیمی و آشنا و ارزنده شما هم از طرف خودم و بقیه بی نهایت ممنونم. ممنونم و به شدت خوشحال از اینکه هستید. هم شما و هم بزرگمهر عزیز. کامیاب باشید و شاد از حال تا همیشه.

سلام خانم کاظمیان عزیز. ممنونم. توضیحات من فقط قطره ای بود از دریای شور و تلاش بچه هایی که دل ها و دست هاشون رو به هم دادن تا آسمون محله و آسمون دل های ما در سالی که گذشت شب های روشنی داشته باشن. هر کجا که هستید همیشه شاد باشید!

سلااااااااااام ببخشید که دیر شد. تولد گوش کن مبارک. خدایی حس خوبی بهم دست داد! از اون همه متنهای قشنگ. و اینکه بخش کامنتها هم اونقد خندیدم که دلم درد گرفتش. تووووولدتتتتتتتتتتتت مبااااااااااااارککککککککککک گووووووووووووووووووووشششششششششششششکن

سلام پریسای دوست داشتنی محله و دوست خوب خودم. چه جذاب روند یک سال گذشته محله نابینایان، محله من، محله تو، محله همه نابینایان کشور رو روایت کرده بودی. امیدوارم روایت سال آینده پریسا از مرور مطالب و خاطرات این محله اینقدر زیاد و جذاب باشه که یه هفته خوندنش طول بکشه خخخخ. تولد محله خودمون مبارک. موفقتر از همیشه ببینمت پریسا و تشکر به خاطر یاداوری خاطرات خوب گذشته و خاطره سازی های آینده.

دیدگاهتان را بنویسید