خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
google OCR نسخه ی 1.2 منتشر شد.

سلام دوستان. بلاخره بعد از مدتها انتظار و تحمُلِ فراغِ OCR, خخخ! نسخه ی تازه ای از google OCR که کاملا هم کار میکنه و بی مشکل میتونیم باهاش عکسها رو به متن تبدیل کنیم منتشر شد.

با تشکرِ فراوان از جنابِ آقای مهردادِ صفا، توسعه دهنده ی محترمِ این پروژه، میتونید نسخه ی تازه ی این برنامه رو از پایینِ همین مطلب دریافت کنید.

ضمنِ تشکر از محمودِ هژبریِ عزیز، که زحمتِ انتشارِ نسخه ی 1.0 رو توی محله کشیدن، با توجه به عدمِ کاراییِ اون نسخه در زمانِ فعلی و احتمالا آینده اون مطلب حذف میشه.

آشنایی با نرم افزار

در گذر زمان و با پیشرفت فناوری، ابزار مختلفی برای دسترسی افراد معلول به ویژه معلولان بینایی به دنیای فناوری اطلاعات طراحی شد که صفحه خوان ها یکی از مهمترین این ابزار ها هستند. اما کماکان مشکلات متعددی در زمینه دسترسی افراد نابینا به فناوری اطلاعات وجود دارد که از مهمترین آنها می توان از پرونده های PDF یاد کرد. پرونده های PDF با وجود امکانات و ویژگی های خاصی که دارند یکی از مهمترین و پرکاربردترین انواع پرونده های متنی هستند که تقریبا بیشترین سهم از کتاب های الکترونیکی را به خود اختصاص داده اند.
دسترسی مناسب به این بخش بزرگ کتاب های الکترونیکی همواره یکی از معضلات و خواسته های قشر نابینا بوده است. در این بین شرکت های مختلفی در سطح جهان اقدام به تولید ابزارهای مختلف در جهت تشخیص متن یا OCR(Optical character recognition) کرده اند که یکی از مهمترین آنها شرکت “گوگل” بوده است. OCR امکان استخراج متن از یک تصویر را ایجاد می کند که امکان قابل توجهی به ویژه برای قشر نابینا خواهد بود. چرا که با وجود این امکان:

  1. زیرساخت و امکان اسکن و تبدیل کتاب های متنی به کتاب های دیجیتال و در نتیجه کتاب های متنی دسترس پذیر برای نابینایان فراهم می شود.
  2. امکان تبدیل کتاب های دیجیتال دسترس ناپذیر موجود به کتاب های دیجیتال دسترس پذیر فراهم می شود.

نرم افزار تشخیص متن گوگل با حمایت و پشتیبانی نابینایان فارسی زبان و ویژه این عزیزان، در جهت تسریع و تسهیل عملیات بارگذاری و تبدیل پرونده های PDF از طریق OCR گوگل به متون قابل دسترس برای ایشان طراحی شده است.
این نرم افزار به نوعی نقش یک واسط بین شما و گوگل را ایفا می کند.
استفاده از نام گوگل در نام نرم افزار صرفا به این معنیست که این نرم افزار از تکنولوژی OCR گوگل استفاده می کند و در واقع ارتباط دیگری بین این نرم افزار و کمپانی گوگل وجود ندارد.

قابلیت های نرم افزار

  • امکان تبدیل تصاویر و متون اسکن شده به متون قابل ویرایش با استفاده از Google OCR
  • امکان تبدیل پرونده های PDFبه متون قابل ویرایش با استفاده از Google OCR
  • امکان تقسیم بندی کتاب های PDF به بخش های کوچکتر جهت سهولت در بارگذاری.
  • استخراج تصویر از PDF و بالعکس.
  • امکان دریافت خروجی به فرمت های DocX و TXT
  • امکان Resume و ادامه مجدد عملیات ناتمام قبلی.
  • دسترس پذیری مناسب برای معلولان بینایی (Screen reader friendly user interface).
  • مناسب سازی شده برای کاربران صفحه خوان های JAWS و NVDA.
  • هشدار های صوتی و گفتاری خودکار.
  • کلید های میانبر متفاوت در همه قسمتها.
  • امکان مخفی شدن در پس زمینه و نمایش مجدد.
  • امکان به روز آوری خودکار و بدون دخالت کاربر (در صورت نیاز).
  • اولین نرم افزار کاربردی صوتی و بدون رابط کاربری گرافیکی (جهت جلوگیری از سو استفاده های احتمالی).

پیشنیازها

حداقل های سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز برای نصب و استفاده از این نرم افزار عبارتند از:

  • سیستم عامل ویستا یا بالاتر (سیستم عامل های Windows 9X و Windows XP و سیستم های قدیمیتر متاسفانه به دلیل قدیمی بودن پشتیبانی نمی شوند.)
  • .NET Framework 4.5 (جهت بهینه سازی توصیه میشود از آخرین آپدیت استفاده کنید)
  • حدود 40 مگابایت فضای حافظه دیسک برای نصب به علاوه فضای کافی برای فایل های موقت (متناسب با حجم ورودی.)
  • 128 مگابایت فضای حافظه رم (اختصاصی.)
  • پردازنده 1.5 GHZ، که Dual core 2.0 توصیه می شود.

دانلودِ نرم افزارِ Google OCR For Persian Blinds از منابعِ محله

دانلود از وبسایتِ سازنده

توجه

حق استفاده (رایگان) از این نرم افزار به حامیان محترم و سایر کاربران نابینای عزیز فارسی زبان هدیه میشود.
سایر حقوق اعم از مادی، معنوی، الگو گیری، انتشار و … متعلق به طراح نرم افزار بوده و هر گونه نقض حقوق و سوء استفاده و الگو گیری از این نرم افزار غیر مجاز بوده و موجب پیگرد قانونی خواهد شد.
دریافت این نرم افزار تنها از سایت www.ocr.ltffb.ir یا کانال تلگرامی @ltffb مجاز بوده و مسئولیت دریافت از سایتها یا منابع دیگر ، با سازندۀ نرم افزار نخواهد بود.

ضمنا محله ی نابینایان متعهد میشود صرفا جهتِ سُهولَتِ انتشارِ نرم افزار مستقیما برنامه را از سایتِ سازنده دریافت نموده و منتشر مینماید. هیچگونه دخل و تصرفی در محتوای نرم افزار صورت نگرفته است.

منبع:

www.ocr.ltffb.ir

سربلند باشید.

۳۱ دیدگاه دربارهٔ «google OCR نسخه ی 1.2 منتشر شد.»

سلام.
منم از آقای مهندس مهرداد صفا و مهندس هژبری و شما تشکر میکنم.
حیف که ویندوز هفت ندارم و برنامه های سنگین رو سیستمم نصب نمیشه که بخوام امتحان کنم.
ای کاش تغییرات برنامه رو نسبت به نسخه اولش هم مینوشتین.
بازم ممنونم از همگی.
اجرتون با خدا و اهل بیت باشه.

سلام
وقت بخیر
ممنون از دوستان و عزیزان که زحمت مناسب سازی این برنامه بر روی نسخه ویندوز ده که از کار افتاده بود رو کشیدن
اما حدود دو ماه پیش بود که من هم نسخه جدید ویندوز ده رو نصب کردم اولش اون نسخه o c r کار نمیکرد و بعد از کمی کلنجار رفتن اوکی شد که خواستم یه پستی بزنم هم فعال سازی o c r رو توضیح بدم هم پشتیبانی بانک مرکزی برای افراد نابینا برای امور بانکی که فرصت نشد
اولش دومی رو میگم پشتیبانی بانک مرکزی بعدش o c r رو میگم
چندی پیش رفتیم بانک برای تمدید اعتبار کارت بانکی که مسیول بانک گفت که باید یا معتمد محضری داشته باشی یا کتبا بری محضر و بنویسی که مسیولیت مشکلات با خودت هست .. خلاصه ما هم اومدیم و پیگیر شدیم که بانک ملی هم بود با اینکه من همون دو سه ماه پیش تو همون ماه دو تا حساب بانک پاسارگاد و ملت باز کردم اونا هم گریزی گفتن که معتمد میخواد و من گفتم توی گوگل سرچ کنن بخشنامه رو میابن که نابینا نیاز به معتمد نیست که قانون سال ۹۱ اجرایی شد و اون دو تا بانک حل شد ولی این بانک ملی برای تمدید اعتبار کارت با زبون خوش و ناخوش جواب نداد
اومدم خونه پشتیبانی خود بانک ملی قیافش به همه چی میخورد الا پشتبون بانک ملی بعد زنگیدم بانک مرکزی که آقای برنا بود مسیولش و مشکل من رو حل کرد و صحبتی که با ایشون داشتم قرار شد پیگیر مشکلات افراد نابینا بشن حالا من هم شماره تماس ایشون رو میزارم که بازرسی بانک مرکزی هستن که حتی ایشون بخشنامه های جدید سال ۹۸ که شخص نابینا برای گرفتن دسته چک هم نیاز به معتمد نداره رو برام فرستاد توی خود سایت بانک مرکزی هم هستن
۰۲۱ ۲۹ ۹۵ ۲۹ ۶۰ آقای برنا
امید که گره ای از کار دوستان حل بشه اگه خارج از پست بود شرمنده
راجب o c r هم اینکه وقتی وارد برنامه شدم بعد از چند دقیقه ارور net Framework رو داد و توی خود جدیدترین نسخه ویندوز که داشتم آپدیت این برنامه بود
جدیدترین نسخه net Framework رو دانلودیدم و با فیلتر شکن نصب کردم و قسمتی که ایمیل ثبت شده بود رو خارج شدم و قسمت اضافه کردن ایمیل رو زدم که با کمی کلنجار رفتن اوکی شد
حالا دوستان زحمت این نسخه رو کشیدن و دیگه این دنگو فنگا رو نداره . باز هم دمشون گرم
یا حق

سلام. من هم تشکر میکنم.
راستش من قبلً این برنامه را نصب کرده بودم.
با اونکه مرورگرم را هم پیشفرز کرده بودم نمیدونم چرا برنامه را باز نمیکرد.
ولی این یکی دقیقً همان نسخه ایه که من میخواستم باشه چون الآن برنامه کامل باز میشه.
خیلی ممنون که نسخه ی جدید برنامه را در سایت گوشکن هم منتشر کردید.
فقط یک سؤال کوچولو داشتم. Ppdf را به کامپیوتر بدم تا اون را ocr کنم؟

سلام ممنون.
اما من منظورم اینه که اول که کتاب یا فایل pdf را میگیرم توی کامپیوتر نیستش که مسیرش را به google ocr بدم
من پرسیدم که اول که فایل pdf را میگیرم چطوری بدمش به کامپیوتر که بعد در google ocr اون را ocr کنم.
آهان راستی من پاسخ اون ایمیلی که بهم زده بودید را هم دادم

سلام. اگه درست منظورتونو متوجه شده باشم، شما میخواید از گوشی فایل رو به داخل کامپیوتر کپی کنید. اگه سیستم عامل گوشیتون اندروید باشه، به این شکل باید عمل کنید: باید ۱ سر کابل شارژر گوشی رو به کامپیوتر و سر دیگه رو به گوشی وصل کنید، اگه ویندوز ۱۰ روی سیستمتون نصبه، this PC و اگه ویندوز ۷ نصبه، computer رو باز کنید، ضمنا چک کنید که گوشی قفل نباشه. بعد روی پوشه ای که اسم گوشیتونو نشون میده اینتر بزنید و وارد phone یا کارت حافظه بسته به اینکه فایل دانلود شده کجا ذخیره شده باشه بشید، بعد فایل مورد نظر رو پیدا و با کنترل c کپی یا با کنترل x کات کنید. بعد بدون اینکه پنجرۀ مربوط به گوشی رو ببندید، باز وارد this PC بشید و یکی از درایو های کامپیوتر رو انتخاب کنید و بعد وارد پوشۀ مورد نظرتون بشید و فایل رو داخل اون پوشه با کنترل V پیست کنید. بعد برنامه رو نصب کنید و طبق توضیحاتی که آقا مسعود داد، از برنامه استفاده کنید. نصب برنامه هم خیلی راحته و فقط باید next بزنید و بعد از اینکه فرایند نصب به پایان رسید، ویندوز M بزنید تا دسکتاپ باز بشه، بعد با زدن حرف G برنامه رو پیدا کنید، روی اون اپلیکیشن بزنید و Run as administrator رو انتخاب کنید و بعد با حساب gmail وارد بشید و از برنامه لذت ببرید. فکر کنم بعدش هم انتخاب زبان باشه که پیشنهاد می کنم روی فارسی بذارید تا راحت تر باشید. من خیلی ابتدایی توضیح دادم و هدفم این بود که سؤالی پیش نیاد و کامنت ها الکی زیاد نشه. اگه دیدگاهم خیلی طولانی شد، به بزرگواری خودتون ببخشید.

سلام به آقا مسعود و مهرداد همواره و در همه حال موفقتر باشید.
ظاهراً این برنامه را آنتی ویروس ویندوز ۱۰ به عنوان ویروس میشناسه و اجازه باز شدن را نمیده.
لطفا در صورت امکان در نسخه های بعدی این مشکل را برطرف کنید.
انشا الله که این برنامه همیشه بیش از پیش پیشرفت کنه.

اولا از آقایان هژبری، صفا و ملایی تشکر می کنم، ثانیا خیلی از این برنامه خوشم اومد، فقط سؤالم اینه که چرا جز TXT در قسمت save as type فرمت دیگه ای نشون نمیده که ذخیره کنیم؟ شاید هم من خیلی دقت نکردم. در کل ازش خیلی راضیم. گرچه هنوز قسمت تبدیل عکس به متنشو امتحان نکردم.

سلام. ممنون از دیدگاهت محمد. توی منوهاش ذخیره ی فایلِ خروجی باید باشه. نه توی اون قسمتِ سِیو نیست ولی امکانِ خروجییِ وُرد رو داره. باید alt بزنی و دنبالش بگردی. ضمنِ اینکه کامنتهای غیرمرتبطِ شما و خانومِ آیت حذف شد. موفق باشی.

سلام و خدا قوت خدمت آقایان صفا، هژبری و ملایی عزیز. ممنون از این که پیگیر این برنامه پر فایده شدید. من به شدت به این نرم افزار احتیاج داشتم ولی نمیدونم چرا نسخه قدیمی رو سیستم من جواب نمیداد و حتی اون صفحه مجوز رو برای من نمی آورد و پیغام خطا میده. البته این مشکل همچنان در نرم افزار نسخه جدید برای من هست و رفع نشده. حالا نمیدونم فکر میکنم مشکل از نا بلدی من یا سیستم من باشه. هرچی که هست به من اجازه نمیده ایمیلمو بهش بشناسونم یا مرورگرم رو باز کنه و همون مراحلی که در آموزش موجود بود. ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید. موفق باشید

سلام. دیفندر من فعاله و گیر نمیده. من روی برنامه اینتر زدم و دفعۀ اول مجوز رو صادر نمیکرد. اومدم Run as administrator رو بعد از اپلیکیشن زدن روی برنامه در دسکتاپ زدم و مجوز صادر شد و مرورگر edge که مرورگر پییشفرضم بود، باز شد و مراحل رو رفتم.

دیدگاهتان را بنویسید