خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
طرز تهیه نان چرب، غذای محلی استان خوزستان

به نام مهربان ترین دوست که سلام نام زیبای اوست
سلااااام به دوستان خوبم در محله‌ی خودمون.

حال و احوالتون چطوره؟

با این روزهای کرونایی و قرنطینه چه میکنید؟

امیدوارم که حال دلتون خوب خوب باشه و همیشه سلامت باشید.
بعد از مدتها خدمت رسیدم تا دستور پخت یه غذای محلی استان خوزستان رو باهاتون به اشتراک بذارم.

نام این غذا نان چرب هست که اصالتش به شهر شوشتر برمیگرده ولی در دیگر شهرهای استان هم پخته و البته خورده میشه. خصوصا در شهرهای دزفول و اهواز.

آنچه برای طبخ این غذا نیاز داریم: گوشت گوسفند، نخود لپه شده، کشمش، پیاز، زعفران دم کرده، روغن و ادویه‌های لازم و نان هست.

شما میتونید به جای گوشت گوسفند از مرغ هم استفاده کنید. البته ناگفته نمانَد که در قدیم که بحث چربی خون و کبد چرب و این داستانها نبود به همراه گوشت از دنبه هم استفاده میکردند.

به هر ترتیب بسته به سلیقه و ذائقه خودتون گوشت یا مرغ رو در قطعات کوچک خرد میکنیم و با یک پیاز خرد شده و نمک, فلفل, دارچین, زردچوبه و دیگر ادویه های دلخواه و مقداری آب میپزیم. از طرف دیگه پوست نخودها رو که از روز قبل خیس کردیم میگیریم و اونارو لپه میکنیم و در ظرف جداگانه‌ای میذاریم تا بپزن. حالا یکی دوتا پیاز رو خلالی خرد میکنیم و در روغن تفت میدیم بعد کشمشهایی رو که شستیم به پیازها اضافه میکنیم و یه تفت خیلی خیلی کوچولو میدیم, در حد یک یا دو دقیقه. حدود یه قاشق از زعفران دم کرده رو روی این مواد میریزیم و گوشت و لپه های پخته شده رو که از آب جدا کردیم به پیاز و کشمش اضافه کرده و با هم مخلوط میکنیم.

و اما اصل ماجرا: در یک ماهی‌تابه روغن میریزیم ولی مقدار روغن باید بیشتر از وقتی باشه که میخواهییم چیزی سرخ کنیم. بسته به میزان غذا و تعداد نفرات مقداری هم از آب گوشت و باقیمانده زعفران دم کرده رو هم در روغن میریزیم و اجازه میدیم کمی مواد داغ بشه. در اینجا نانها رو طوری در این روغن قرار میدیم که دو طرف نان فقط کمی خیس بشه نه اینکه نان رو خیلی در روغن و آب فرو کنیم تا خمیر بشه. میشه نان رو تا کرد و همونطور که در دستمون قرار داره دو طرفش رو به نوبت به روغن و آب گوشت آغشته کنیم. حالا نان رو در ظرف مورد نظر گذاشته و غذا رو روی نان میذاریم و دو طرف نان رو روی هم میاریم یا به عبارتی نان رو تا میکنیم.

حالا ظرف غذا رو سر میز یا سفره میبریم و بسم الله.
یه نکته جالب هم راجع به این غذا وجود داره و اونم رسم مردم شوشتر هست که خانواده عروس نان چرب رو به عنوان ناهار داماد در ظهر روز عروسی میپزن.

امیدوارم که خوشتون بیاد.
همیشه شاد و سرفراز باشید.

۱۶ دیدگاه دربارهٔ «طرز تهیه نان چرب، غذای محلی استان خوزستان»

سلام خانم مهرناز.
غذایی که آموزشش رو دادین خیلی عالی هست!
من وقتی طعمش رو مجسم کردم فهمیدم که خیلی خوشمزست و باید بگم یه بار مامانم این غذا رو درست کنه
به نظر من هم تو عروسی خوردن این غذا خیلی میچسبه.
ممنون که آموزش این غذا رو به اشتراک گذاشتید.

سلاااااااام دوست گل خودم. مرسی از دست پخت خووووووبت. عااااالیییی بووووود. خوبه که از دمبه دیگه استفاده نمیشه. بجز دمبه و کشکش با بقیه موادش موااااافقمممممم. خخخخخخخ. ولی دمت گرم با این غذای چرب و خوش مزت. بازم بیا برامون از این غذاهای خوش مزه بیااااااار. ???

سلام سمانه جان. آره چرب هست ولی چون تست کردم میگم واقعا به نظر من که خوشمزه میشه. البته بدون دنبه خخخخ. چشم عزیزم انشالله بازهم غذای محلی به اشتراک خواهم گذاشت. تشکر از تو دوست گلم.

سلام .‌
چه غذای خوب و مفید و در عین حال لذیذی
نگران چربی های حیوانی نباشید اصلا باعث چاقی و افزایش فشار خون و چربی خون نمیشه. ی چیزی میدونم که میگم
اونی که باعث چربی خون و چاقی میشه روغن های بازاری موجوده نه چربی مقوی و مفید گوسفندی.
****
خب چه خبر مبرا مهرنازی؟ روبراهی دختر مهربان و کدبانو؟

سلااام بر رععععععد بزرگ. خوب هستید؟؟ منم خوبم خداروشکر و روزگار میگذرونم. میدونی بحث چربی و این حرفها نیست که, دنبه بوووو داره آخه. من که دوست نداررررم. خخخ. مرسی که هستی رعد عزیزم. سالم و سربلند باشی.

خخخ اونو نگو که بوش وحشتنااااکه .
از قدیم گفتن از هر چی بدت بیاد سرت میاد والا راست گفتن.
اون هفته اومدم بشینم که صندلی مدرسه شکست و من افتادم و دست راستم آسیب دید. ده روزی که با روغن کوهان شتر که بوی بدی داره دستمو چرب میکنم و روی دستم دنبه و خرما و زنجبیل گذاشتم و بستمش خخخ آخ بد بویی میده .

این ترکیب مسخره خخخ برای درد معجزه میکنه البته خرما رو میذاری روی دنبه و روش زنجبیل میریزی و روی قسمتی از بدنت که در رفته و ضربه خورده یا دردهایی چون کمر درد میذاری و میبندی .
واقعا دردهای اینچنینیو محو میکنه
پسر خوبم وقتی درد بیاد ترکیبهای مسخره تر هم آدم با جون و دل درست میکنه و ی پلاستیک روش میکشه که درد رو نابود کنه خخخ

دیدگاهتان را بنویسید