خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

ادامه آموزش کار با سایت tmc، گام دهم آموزشی در مسیر بورس نیز برداشته شد

سلام، وقت بخیر…باز هم با آموزش دیگری از سری آموزش های گامی در مسیر بورس، در خدمتتان هستم.

گام دهم هم برداشته شد؛

دانلود ادامه آموزش کار با سایت tmc

از شما همراهان همیشگی پستهای آموزشی بورس، تشکر میکنم که با استقبال بی‌نظیرتان، به اضافه حمایتهای همه‌جانبه در صفحه پیام شخصی، اشتیاق ادامه آموزشها را دو صد چندان کرده‌اید.

همواره با آیدی: @yhpa65 پاسخ‌گوی سوالات بورسی شما هستم.

نوسانات اخیر بازار، ظهور اندیشمند نماهایی در لباس عالمانه و صدای طبل توخالی افکاری که شاید در دریای افکارتان، حباب و موجی از سوال بر‌انگیخته باشد، موجب شد چند خطی در قالب نکته‌های طلایی، با هم بیشتر وقت بگذرانیم.

نکته طلایی: مهم نیست از الفبای آغازین بورس شروع به فعالیت کرده‌اید یا از ذ کارگذاری، مهم این است خواسته و هدفتان را بدانید و همواره در همان مسیر گام بردارید. شاید به کَرات با اندیشمند نماهایی پارانویی برخورد کرده باشید که سعی کرده‌اند شما را با کلماتی منفی از تصمیم و هدفتان مأیوس کنند، اما فقط و فقط تمام این افراد منفی با تمام انرژی‌های منفیشان را بچپانید در یک جعبه و رویش بنویسید: کلکسیونی از حرف‌های خاله زنکی …

اصلی را همیشه در خود مرور کنید؛ هیچ چیزی همیشگی و مطلق نیست.

خوب یا بد، زشت یا زیبا، حتی اوج یک فواره و فرود قطره‌های باران، هیچ چیز مطلق نیست.

اگر به اقتصاد کل دنیا بنگریم؛ همواره تمامی بازارها مسیر پیش‌رونده داشته‌اند نه پس‌رونده. اوج گرانی دلار، سکه و روند نزولی شاخص بورس، هیچ کدام همیشگی نیست.

فراز و فرود خاصیت بازارهاست، لذا برای خود یک استراتژی تعیین کنید تا در زمان مناسب بهترین واکنش را داشته باشید. همواره در حال جمع‌آوری اطلاعات و کسب دانش باشید تا بتوانید در حین تصمیم‌گیری تحت تأثیر افراد بی‌خِرَد با شخصیت نمایشی نشوید. افرادی که در پی به دست آوردن اندکی توجه دست که چه عرض کنم، پوزه‌شان را به هر آبی می‌زنند.

آنها در دشت خیالتان پرسه می‌زنند تا جوانه سبز اندیشه‌تان را بِجَوَند. در نهایت هم جز آنکه کار خرابیشان را بکنند و بروند هیچ کار مفیدی انجام نمی‌دهند.

آن وقت شما می‌مانید با یک دشت بی‌حاصل، بنابراین قرار باشد از خُرد و کلان مشکلاتتان غولی بسازید و آنقدر به آنها اهمیت دهید که همچون سدی بِتُنی در مسیر رشد و کمالتان قرار گیرند، هرگز به مقصود و هدفتان که استقلال همه‌جانبه است نخواهید رسید. همواره در جستجوی آموختن و کمال باشید و از انرژی‌های گمراه‌کننده دوری کنید. مطمئن باشید اگر بیاموزید و آموزش دهید، نه تنها موفق خواهید شد، بلکه از شما علم و تجربه تندیسی خواهد ساخت در دستان اطرافیانتان.

نکته طلایی: در بازار بورس اگر با دانش پیش‌رَوید، به استقلال اقتصادی دست خواهید یافت و این یعنی حس مفید بودن و موفق بودن. حتی اگر قرار باشد یک عمر فقط عرضه‌های اولیه را بخریم، تضمین می‌دهم سودی چندین برابر مستمری بهزیستی خواهد بود.

فردی، زنی این جمله‌ها را می‌نویسد که نه حقوق بگیر و جیره‌خوار آقای رئیسیست، نه بله چشم قربان‌گو یک مافوق. بنابراین هیچ حقوق هفت هشت میلیونی هم کسی به حسابش نریخته و از شکم سیری لب به نوشتن و تفریح ساختن نکرده.

در بازار بورس هر روز با اخبار و شایعاتی مواجه خواهید شد که شاید اگر از کنترل احساسات زود‌گذرتان بر نیایید، شما را گرفتار سقوط خواهند کرد.

نتیجه مشکلات گاهی اقتصادیست گاهی یک مشغله ذهنیست، گاهی هم معاشرت و تعامل با افراد نا‌آگاه و چه بسا بی‌خِرَدان اندیشمند‌نما، مشکلات هر چه باشند، خلق شده‌اند تا شما آنها را شکست دهید. این گونه باید بر مشکلات فائق آمد.

نکته طلایی: پست‌های در مسیر بورس ارسال می‌شود تا شما فعالان در بازار سرمایه با دانش گام بردارید، اینجا هستیم تا با آموزش پیش رویم نه با هیجان.

گام به گام تا استقلال اقتصادی تمام دوستانمان قدم خواهیم برداشت.

چکش آخر: اگر قرار باشد از امواج منفی که در اطرافتان موج می‌زنند یک سگ بی‌قلاده و وحشی بسازید پس رسیدن به اهدافتان را فراموش کنید. اگر قرار باشد بایستیم و به سمت هر سگی که به سمتمان پارس کرد سنگی پرت کنیم هرگز به مقصد نخواهیم رسید.

سبد سهامتان پُر سود، سبز باشید و استوار، یا علی.

۳ دیدگاه دربارهٔ «ادامه آموزش کار با سایت tmc، گام دهم آموزشی در مسیر بورس نیز برداشته شد»

با درود و تشکر فراوان از شما
این روزها چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی صحبت علیه بورس زیاد هست هر کسی که دو تا کتاب اقتصادی خونده باشه یا مناظره‌های اقتصادی کانال بی‌بی‌سی رو دیده باشه به خودش اجازه میده در مورد بورس اظهارنظر بکنه این در صورتی هست که طرف حتی کد بورسی هم نداره چون اگه طرف کد بورسی داشت و اندکی با بورس آشنا بود بجای اینکه افراد رو با تحلیلها و نظرات سطحی از بورس بترسونه که در بورس سرمایه گذاری نکنند و بجای سرمایه گذاری در بورس بروند دلار یا سکه یا آفتابه بخرند تشویق میکرد که فقط عرضه های اولیه رو بگیرند که به طور مثال یک نمونه از عرضه های اولیه عرضه اولیه شستا بود که در بهار امسال عرضه اولیه شد و کسی که عرضه اولیه شستا رو خریده باشه با وجود حتی این افت اخیر بورس هم از خرید دلار و آفتابه بسیار بیشتر سود کرده
یا اگر باز اطلاعات در مورد بورس داشتند پیشنهاد می‌دادند که بجای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس به طور غیر مستقیم در بورس از طریق صندوقهای سرمایه گذاری فعالیت داشته باشند جالب هست بدونید که این صندوقها در این ریزش اخیر بورس بسیار بسیار کم ریزش داشتند که میشه ازش چشم‌پوشی کرد
و نکته جالبتر من در برخی کانالها مشاهده کردم که بعضی دوستان میگند که ما پیش بینی این ریزش رو کرده بودیم و هشدار داده بودیم در شاخص ۲۱۰۰۰۰۰ که این اتفاق می‌افتد به این افراد میتونم بگم من در این چند سالی که در بورس کار میکنم از نمونه شما افراد زیاد دیدم که بیرون گود ایستادند و فقط حرف می‌زنند و وقتی یکی از پیش بینی‌هاشون شانسی درست در میاد شروع می‌کنند به گفتن اینکه دیدید ما گفتیم
حال من سوالی از کسانی دارم که علیه بورس موضع گرفتند و پیش بینی این ریزش رو قبلا کرده بودند که اتفاقا در بین نابیناها هم از این نمونه افراد داریم که در فضای مجازی از بورس تحلیل ارائه میدهند و ادعا می‌کنند که این ریزش بورس رو قبلا هشدار داده بودیم. دوستی نزد من اومده و گفته که من حدود ۵۰ میلیون تومن پول دارم با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کاهش ارزش هر روز پول ملی من با این پولم چی کار کنم که یک سال آینده سود خوبی برده باشم. البته من خودم قبلا پاسخ این دوست رو دادم میخوام نظر بقیه دوستان رو بدونم

سلام به شما، متشکرم از نکاتی که اشاره کردید.
در خصوص شرکتهای سرمایه گذاری گفته های شما را کامل می کنم.
چند نوع شرکت سرمایه گذاری داریم که اتفاقا بدون ریسک هم هستند و سود ثابت هم میپردازند.
البته به این دلیل متذکر میشوم که افرادی که از امکانات حد اقلی بازار سرمایه خبر ندارند آگاه باشند شرکت های بدون ریسکی هم داریم که بازدهی خوبی دارند
سرمایه گذاری در صندوقهای در سهام دارای ریسک خاص خودش است و توصیه به سرمایه گذاری در صندوق های بدون ریسک همیشه بوده، هست و خواهد بود.
ما همچنان طبق روال قبل به سرمایه گذاری در بورس توصیه میکنیم. البته یادمان نرود که توصیه ما به سرمایه گذاری برای افراد تازه وارد، خرید عرضه های اولیه و سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت است که بدون ریسک هستند و سود قطعی دارند.
متاسفانه افرادی هستند که در کمال ناباوری مشاهده می کنیم نه تنها نوک انگشتان دست فرد اشاره کننده را نمیبینند بلکه زاویه دیدشان به نوک بینی مبارکشان ختم می شود.
البته از افرادی که تنها در اوقات همیشه فراغتشان خیره به نوک بینیشان هستند انتظار بیشتری نداریم که عمیق تر فکر کنند.
این افراد که تمایل شدیدی به گردآوری یک سری افراد ساده دل در اطراف خود دارند، به راحتی با کلمات درام نمایشی همچون یک کاسه داغ تر از آش خودشان را سر هر سفره ای می چپانند.
این معرکه بگیر ها مغالطه گران خوبی هم هستند و انرژی زیادی دارند که بیل زنان، تلاش کنان، موفق شوند از کاه کوه بسازند.
بارها و به کرات گفته ام و گفته ایم که اگر دانش کافی در بورس ندارید با خرید عرضه های اولیه و صندوق های با درآمد ثابت فعالیت خود را آغاز کنید.
معرکه بگیرها با سفسطه گری هدف اصلی ما که آموزش و سرمایه گذاری بدون ریسک در همان دو مورد بالایی را حذف کرده و
تخیلات خود را با چاشنی من منم من چند منم، این مدرکم رو سر درم، این دست خطم، این دو کتابم خوانده ام، ببین چقدر تحلیل گرم،
که شعار تمامی معرکه بگیر هاست را فریاد زنان به خورد باقی ساده دلان می دهند تا آنها را گمراه کنند.
این دسته از افراد با اینکه حتی شاید کد بورسی هم ندارند و حتی فرق صندوق ها را هم نمی دانند جالب اینجاست که نتیجه گیری و تحلیل و بررسی هم می کنند.
البته این دسته از افراد کلا به عمق دقت ندارند.
آن ها همیشه در پیچو خم اثبات گفته هایشان بین مباحث مختلف تاب می خورند و کله ملق زنان در جستجوی یک اشتباه دنیای اطرافشان را می کاوند.
مثال جالب و ساده ای می زنم. خب وقتی به مدرسه می رویم یا حتی به دانشگاه، با مجموعه ای از کتب که محتوای متفاوتی دارند مواجه می شویم،
این افراد نوک دماغی فکر می کنند اگر کسی نمره ۱۵ از زیست شناسی دارد حتما نمره ریاضیاتش هم ۱۵ است یا حتی شاید نمره ورزشش هم لابد ۱۵ است
کلا معیار، نوک دماغ این دوستان است که ابزاریست جهت سنجش سواد دیگران.
البته همین افراد در گام بعدی وارد مبحث بورس که می شوند از بین تقریبا ۵۰۰ شرکت فعال در بورس نام فلان شرکت را به عنوان شرکتی که کلا سهامش دارای حباب است معرفی می کنند و نتیجه می گیرند که کل سهام ها در بازار بورس دارای حباب هستند.
در گام بعدی می شنویم که فلانی تحلیلی از بازار سرمایه داشته و زمانیکه مدرک دانشگاهی اش را جویا می شویم به یک جمله می رسیم: فلانی با تمام من من منم هایش مدرکی بی ربط و بسیار بی ربط تر از آنچه فکرش را بکنید دارد که به بورس هم نزدیک نیست.
حدس می زنم اگر بخواهیم کنجکاوی هم بکنیم می بینیم در اوقات فراغتش، کار مفیدش پختن کتلت بوده و تمام دغدغه هایش این بوده چطور از کتلت گوشتش یک ساندویچ بسازد که تا رسیدن به پارک از همه زوایایش سس تراوش نکند.
یا اگر خواسته تنوعی بدهد، نشسته کتابی خوانده تحت عنوان: چگونه پر شدن آفتابه را از نوک دماغمان حدس بزنیم.
تهش هم به قرارداد کاری اش سر زده و کتابش را برگردان کرده. خب این هم توفیقیست اجباری که کتاب بخواند.
البته من به این دسته از فلانی ها شکلک گل تقدیم می کنم. می دانم پر کردن اوقات فراغتشان به شدت کلافه شان کرده اما نیاز می بینم شفاف سازی های مورد نیاز را انجام دهم.
می دانیم در مبحث بورس، روانشناسی بازار سرمایه به شدت مهم است، بنابر این در تکمیل آموزش ها باید شفاف سازی و روانشناسی بازار نیز جایی داشته باشد.
خب نتیجه اینکه با خواندن اجباری دو کتاب واقعا نمی شود تحلیلگر شد. آن هم بدون آموزش. قرار نیست چون ما می توانیم با سرچ زدن در گوگل با طرز تهیه کتلت گوشت آشنا شویم، پس می توانیم با خواندن یکی دو کتاب بی ربط تحلیلگر هم شویم.
مثالی می زنم مرتبط با گفته هایم:
وقتی دانشمان در حد سرچ زدن در گوگل باشد، وقتی هدفمان این باشد بنویسیم: هی گوگل! بگرد و یک نماد پیدا کن که من بتوانم چند خطی کودکانه خط خطی کنم. تا بگویم: هی بازار بورس! دماغت سوخت. فلان نمادت که فکر کرده ای خیلی زرین است، زرین که هیچ، کلا دماغ سهام دارانتان را هم سوزانده.
مثلا این نماد زرینتان ظرف سه ماه بیش از ۳۰ درصد زیان داده.
خب اینجاست که من باید شفاف سازی کنم و بنویسم اگر آموزش دیده بودید و گوگل بازی را کنار می گذاشتید به نکات زیر می رسیدید.
من زاویه دیدم را از نوک دماغم دورتر می گیرم و حتی از نوک انگشتانم هم فراتر می روم و به ۱۲۴ روز قبل می نگرم.
جهت اطلاع به گوگل بازان گرامی می نویسم روز کاری یعنی شما روزهای پنجشنبه و جمعه به اضافه روزهای تعطیل را حذف کن و ماشین حساب را روشن کن.
نکته، تحلیل این نماد از کندل چند روز قبل حساب شده.
۱۲۴ روز کاری قبل قیمت هر برگ سهام این نماد ۴۷۷۳ ریال بوده.
خب ظرف مدت ۶۶ روز کاری با نوسانات کاهشی و افزایشی می بینیم قیمت هر برگ سهم این نماد زرین، به محدوده دقیق ۳۴۸۹۰ ریال رسیده و دقیقا متناسب با اتمام موج خود وارد اصلاح شده.
در ادامه ظرف ۵۶ روز کاری به قیمت فعلی خود در محدوده ۱۶۸۵۰ ریال رسیده.
اگر بنشینیم و این اعداد را به دست یک کودک هشت ساله بدهیم با یک حساب سر انگشتی به شما درصد سود دهی را اعلام می کند.
جهت شفاف سازی توصیه می کنم به افراد بی دانش که با سرچ در گوگل به اعداد دیکته ای می رسند گوش فرا ندهید و سرمایه خود را مطابق با توصیه های آب دوغ خیاری و کشککی این افراد به حراج نزنید.
البته به کرات هم دیده ایم این دسته از افراد گاهی در بحث ادبیات، گاهی تاریخ، گاهی در مباحث سیاسی، گاهی در خصوص دین و مذهب، دیده شده در خصوص مباحث روانشناسی هم ایده و نظریه و این ها ثبت کرده اند.
البته نیاز نیست که بگویم در علم اقتصاد و خلاصه بسته به فراغتشان در هر زمینه ای ادعای دانستنشان گوش فلک را کر کرده است.
این روزها هم به وفور مشاهده کرده ایم در تحلیل بنیادی، تکنیکال و روانشناسی بازار سرمایه هم نظریه های کلکسیونی داده اند.
خب این دسته از افراد همیشه در نقطه، ویرگول و اینتر زدن برای کوچ به سطر یا پاراگراف بعدی می مانند
بنده شخصا ترجیح میدهم از این دسته افراد برای ویرایش، سطر و ستون بندی نوشته هایم استفاده کنم که سودشان در این جایگاه بیش از جایگاه فعلیشان است.
از اینکه به راحتی می شود ذهن در سطح جا مانده شان را به بازی گرفت و هدایت کرد بسی خوشحال و خرسند و این هاییم.
البته این هم شیوه ایست جهت به حرکت در آوردن این دسته افراد برای مطالعه بیشتر در زمینه بورس که خب این دقیقا خواسته و هدف شخصی بنده است. معتقد هستم شیوه آموزش برای هر دسته متفاوت است و این شیوه نوین هم خدا را شکر جواب داده.
حال به بازدهی سرمایه اندکمان در بازار بورس می پردازیم.
فرض بر اینکه ما ۵میلیون پول نقد را به جای اینکه در بانک بکپانیم بیاوریم و عرضه های اولیه بخریم.
نتیجه را در زیر می توانید ببینید.
فقط یک نکته طلایی، وقتی شما پول نقدتان را به بانک می سپارید برای به دست آوردن یک سود حد اقلی نباید یک سال یا بیش از یک سال به آن دست بزنید.
لطفا عین این نوک دماغی ها بازدهی بورس را در یک ماه و دو ماه نبینید.
لطفا وقتی در گوگل سرچ می زنید بازدهی سه ماهه را ملاک قرار ندهید کمی فراتر بروید بلکه فراتر از نوک دماغمان هم شاید دنیای دیگری باشد که گفتگو در موردش منطقی تر به نظر بیاید.
حال به سراغ دنیای عرضه های اولیه می رویم.
نماد نوری
از ۳۱,۸۲۷ریال به
۲۰۸,۹۸۰ ریال، کمتر از یک سال
وآوا
از ۲,۱۶۰ ریال به
۲۳,۵۲۷ ریال زیر یک سال
شستا
از ۸,۶۰۰ ریال به
۶۵,۸۰۰ریال زیر ۶ ماه
کلر
از ۲۹۵۰۰ ریال به
۱۰۹,۷۰۰ ریال زیر هشت ماه
فروی
از۲۹۵۰۰ ریال به
۹۲,۴۹۰ ریال زیر هشت ماه
دتوذیع
از قیمت ۲۳۰۰۰ ریال به
۱۱۳,۲۶۷ ریال زیر یک سال
کویر
از ۶,۲۵۰ ریال به
۵۸,۵۰۰ ریال یک سال
فسازان
از ۸۴۰۰ریال به
۴۷,۷۸۰ ریال یک سال
دره آور
از ۳۱۵۰ریال به
۶۷,۲۰۰ ریال یک سال
جم پیلن
از ۲۲۵۰۰ ریال به
۱۰۶,۴۹۰ ریال یک سال…
البته این بازدهی تنها مورد کوچکی از نمادهای موجود بوده.
یک فرد دارای هوش اقتصادی، با کمی فکر کردن به این نتیجه می رسد که با پول اندکی که در دست دارد به سمت بانکها روانه شود یا با خرید عرضه های اولیه ثابت کند که دید و فکری اقتصادی دارد و خودش را از دسته نوک دماغی ها که فقط توان دیدن پره های بینی خودشان را دارند جدا کند.
حال یک سوال، آیا با پول اندک واقعا می شود سکه یا خانه و یا شاید خودرو خرید؟
یک پاسخ کوتاه برایتان می نویسم:
حتی اگر شما سال قبل سکه ای خریداری کرده بودید، آن هم خوش بینانه می گویم اگر شانس می آوردید در زمان مناسب سکه ای را ۵ میلیون خریداری می کردید، حال پولتان به زور و با کلی استرس ۱۴ میلیون شده بود.
اما اگر همان ۵ میلیون را فقط و فقط عرضه اولیه می خریدید، تنها با شستا کمتر از ۵ ماه، از ۳ میلیونتان حال ۱۸ میلیون و با دو میلیون دیگر اگر عرضه های اولیه سال قبل را می خریدید بیش از ده میلیون داشتید.
یعنی کمتر از یک سال بدون هیچ استرسی پول شما چیزی بیش از ۵ برابر شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید