خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

از عینک پاتریوت تا حذف غربالگری جنین تا فروش خطوط تلفن انجمن دانشجویان و دانش آموختگان نابینای ایران

سلام بچه‌ها. خب معلومه همیشه ما در حال وب‌گردی هستیم ولی همه مطالب مرتبط نیستند که بتونیم با‌هم به اشتراک بذاریم. یا مثلا خیلی از وب‌گردی‌های من توی سایت‌های انگلیسیه که مرتبط هم هستند ولی اکثریت متوجه مطالب به زبان انگلیسی نِمیشن و مطالب انگلیسی این‌جا کاربردی نداره؛ این شد که الان مطالبی که فکر کردم توی وبگردی‌های امروزم ممکنه به دلیل این‌که به زبان فارسی هست به درد شما هم بخوره اینجا بیارم. با وبگردی مختصر مجتبی خادمی در شنبه بیستو هفتم دیماه 1399 همراه باشید:

 

آشنایی با عینک پاتریوت:

 

درشتنما‌های الکترونیکی هنوز نتوانسته‌اند آنطور که باید در میان کاربران کم بینا جایی برای خود باز کنند. گرفت و گیر‌های این درشت‌نما‌ها آنقدر زیاد است که بیشتر کاربران ترجیحشان این است که از ابزار‌های دستی نظیر ذره‌بین یا اپلیکیشن‌های مبایلی برای درشت‌نمایی استفاده کنند. البته قیمت بالای این دستگاه‌ها هم مزید بر علت می‌شود که کسی جرأت نکند سمتشان برود. آنچه از درشتنما یا Video Magnifier در ذهن کاربران ثبت شده به دو دسته رو‌میزی و قابل حمل محدود می‌شود. حالا اما عرضه یک گجت پوشیدنی نظر برخی کاربران را به نفع خودش تغییر داده است.

«Patriot Viewpoint»، نام عینکی است که قرار شده جای درشت‌نما‌های قدیمی را برای کاربران کم بینا پر کند. این عینک با وزن تقریبی نیم کیلو و یک هدفون، طوری طراحی شده که دور چشم کاربر کم بینا را می‌؛یرد و دیگر نور بیرونی به چشم او نمی‌رسد. در طراحی پاتریوت از فناوری واقعیت مجازی بهره گرفته شده است؛ به این معنا که کاربر کم بینا دیگر هیچ تصویری از بیرون دریافت نمی‌کند و آنچه که به چشمش می‌رسد، تصویری است که در پردازش‌گر‌های عینک مطابق با کیفیت بینایی کاربر کم بینا تنظیم شده است. در طراحی پاتریوت از پردازنده‌ها و امکانات سامسونگ گلکسی S8 استفاده شده است. عینک دو دکمه برای تنظیم میزان درشتنمایی دارد که آن را بین یک تا بیست برابر تغییر می‌دهد و دو کلید هم برای بالا و پایین کردن حجم صدا در آن تعبیه شده است. وجود این دکمه‌ها به این دلیل است که پاتریوت به موتور تبدیل متن به گفتار هم مجهز شده و کاربران در موقع خواندن متن‌ها می‌توانند علاوه بر حروف بینایی، نسخه صوتی را هم همزمان در اختیار داشته باشند. با توجه به وجود OCR در عینک پاتریوت، موتور مبدل متن به صوت می‌تواند هر نوع متنی را برای کاربر بخواند. یکی از ویژگی‌های جالب توجه در عینک پاتریوت این است که دیگر بر خلاف نمونه‌های قدیمی‌ترِ درشتنما‌ها، کاربر مجبور نیست در یک نقطه استقرار داشته باشد. البته در دفترچه راهنمای عینک بر این نکته تأکید شده که عینک را نمی‌توان در حال حرکت استفاده کرد و حتی به این مسأله هم اشاره شده که قرار نیست کم بینا‌ها با این عینک اجازه رانندگی داشته باشند. اما به هر حال پاتریوت به کاربرانش امکان می‌دهد همانطور که بر روی کاناپه لم داده یا در تخت خواب دراز کشیده‌اند، کتاب و مجله و روزنامه بخوانند. این در حالی است که در درشتنما‌های قبلی حتماً باید در مقابل یک صفحه نمایش می‌نشست. کاربر پاتریوت کافی است به محض نیاز به خواندن متن، یک عکس از صفحه بگیرد تا عینک آن را به ابعاد متناسب تبدیل کند و به کاربر نشان دهد. تغییر رنگ تصاویر به فراخور بینایی فرد کم بینا هم از دیگر امکانات این عینک است. آنچه گفته شد تنها گوشه‌ای از امکانات این عینک کاربردی است. عینکی که امروز با قیمت سه هزار دلار در بازار‌های دنیا به فروش می‌رسد و داشتنش احتمالاً فعلاً برای بسیاری از کم بینا‌های ایرانی در حد یک رؤیا باقی بماند.

 

ماجرای یک توئیت جنجالی که بعد از ساعتی حذف شد/ نگرانی ها از حذف غربالگری جنین برای چیست؟

 

خراسان نوشت: ماجرا با یک توییت آغاز شد که از حذف «غربالگری های اجباری جنین» حکایت داشت؛ توییتی که چند ساعت بیشتر عمر نداشت و حذف شد اما موجی از انتقادها و اظهارنظرها را به راه انداخت.

 

یک توییت جنجالی

 

توییت «کبری خزعلی» رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ساعت 12:46 پنج شنبه منتشر شد:«عرض تبریک به مادران و پرسنل خدوم وزارت بهداشت. بالاخره با تلاش برخی نمایندگان انقلابی مجلس، اجبار به غربالگری توسط مادر و پزشکان با تجویزهای غیراستاندارد و غیرمتقن علمی(که باعث قتل جنین می شود) برداشته شد. حالا دیگر هیچ پزشک و مادری مجبور به غربالگری و کشتن جنین نیست».

 

واکنش های تند و تیز

 

این توییت خیلی زود حذف شد اما واکنش هایی را به همراه داشت که تقریبا همه آن ها در انتقاد از آن  بود :

 

* چطور می شود در کشوری که ازدواج فامیلی زیاد است، غربالگری جنین را حذف کرد؟

 

* همه‌ دنیا دارند تلاش می کنند تست‌های غربالگری را رایگان کنند، آن وقت در کشور ما می خواهند حذفش کنند!

 

* به نظر می رسد برخی به دنبال حذف پوشش بیمه ای غربالگری ها هستند که اگر انجام شود، رانت بزرگی ایجاد خواهد کرد.

 

پاسخ خزعلی به خراسان

 

برای اطلاع از جزئیات ماجرا، با دکتر «کبری خزعلی» تماس گرفتیم. خزعلی در گفت وگو با خراسان اعلام کرد که اظهارنظر رسمی در این باره را به زمانی دیگر موکول می کند، اما توضیح مختصری به ما ارائه کرد: «برخی پزشکان به خاطر این که اجازه سقط نمی دهند و تصمیم به قتل نمی گیرند، مجازات می شوند. حالا ما می خواهیم مجازات پزشکان حذف شود و قطعا بدانید این طرح برای دفاع قاطع از پزشکان است.» کبری خزعلی در گفت وگو با ما نکاتی را درباره محتوای توییت اش و دلیل حذف آن هم مطرح می کند اما درخواستش این بود که اظهاراتش در این خصوص فعلا رسانه ای نشود.

 

۹۲ هزار سقط غیر درمانی در 3 ماه؟

 

اما مرور صحبت های چند ماه قبل خزعلی تا حدودی مشخص می کند که او از چه سخن گفته است. خرداد ماه امسال بود که او در میزگرد خبرگزاری مهر در این باره گفت: «در سه ماه اخیر، ۹۲ هزار سقط غیر درمانی و غیراستاندارد در کشور رخ‌ داده و طبق اعلام وزارت بهداشت در سال ۹۲ هم روزانه 1000 سقط غیر درمانی و جنایی در کشور انجام شده.» او درباره طرح غربالگری هم گفته بود: «غربالگری‌های غیراستانداردی در حال انجام است و هیچ جای جهان این شیوه را نمی‌پذیرند، هم اکنون طرح غربالگری برای همه مادران اجباری است در حالی که در جهان تنها در شرایط خاص انجام می‌شود.»

 

موضع وزارت بهداشت

 

گسترده شدن دامنه واکنش ها، راهی جز این باقی نگذاشت که وزارت بهداشت هم موضع خود را درباره این موضوع اعلام کند.  ظهر دیروز «کیانوش جهانپور» رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در رشته توییتی نوشت: «وزارت بهداشت به عنوان تولیت سلامت در قبال تولد کودکان سالم و سلامت نسل آینده، خود را مسئول می‌داند. غربالگری بیماری های ژنتیکی که برپایه شواهد علمی و فناوری های موجود، پیشگیری از آن میسر باشد، سیاستی در راستای ارتقای سلامت عمومی است، همزمان وزارت بهداشت خود را در قبال سیاست های کلان جمعیت و مقابله با پدیده سقط غیرقانونی و غیرعلمی نیز متعهد می داند… غربالگری بیماری‌های ژنتیکی جنین هیچ گاه اجباری نیست و دستورالعمل وزارت بهداشت در این باره با مشارکت آگاهانه والدین، عملی شده و البته نقش موثری در کاهش موارد تولید بیماری‌های ژنتیکی از جمله سندروم داون و … داشته و خواهد داشت. همه در قبال جمعیت و سلامت جمعیت در چارچوب دستاوردهای دانش نوین بشری مسئولیم، نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم.»

 

تولد سالانه 35 هزار کودک معلول در کشور

 

براساس اعلام سازمان بهزیستی سالانه 29 تا 35 هزار کودک معلول در کشور متولد می شوند که نیمی از آن ها حاصل اختلالات ژنتیکی هستند و بررسی های علمی نشان می دهند می توان با علت یابی ژنتیکی، معلول زایی را کاهش داد. به گفته  «وحید قبادی دانا» رئیس جدید این سازمان  « در سال 98 با سقط درمانی و با مجوز پزشکی قانونی از تولد 1444 نوزاد دارای معلولیت جلوگیری شده است.»

 

هنوز چیزی تصویب نشده است

 

پس از واکنش ها به طرح مجلس و اعلام موضع وزارت بهداشت دکتر «حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم پای صحبت درباره این موضوع آمد و توضیحاتی ارائه کرد. شهریاری در گفت وگو با اعتماد آنلاین گفت: «این مسئله که در حد پیشنهاد است و هنوز هم تصویب نشده، تنها بحث «اجباری بودن غربالگری» را حذف می‌کند، حتی اگر این مسئله تصویب هم بشود- که هنوز معلوم نیست- در همه کشور در مراکز مختلف کمیته‌ها و تیم‌های پایش برای مادران باردار وجود دارد و همچنان اگر مادر بارداری نیاز به غربالگری داشته باشد، دستور انجام این کار صادر می شود.»

 

ترجیح به سکوت تا زمان مناسب

 

روز گذشته تلاش کردیم با برخی نمایندگان مجلس که در جریان این طرح قرار دارند گفت وگویی داشته باشیم. دکتر «فاطمه محمدبیگی» و دکتر «امیرحسین بانکی پور» دو نماینده صاحب نظر در این حوزه بودند که گفت وگوی نسبتا مفصلی هم با ما داشتند و در دفاع از این طرح، نکات قابل توجهی را مطرح کردند  اما ترجیح شان این بود که این صحبت ها و استدلال های علمی در زمان مناسب تری رسانه ای شود.

 

و اما …

 

با وجود همه این جنجال ها و اظهار نظر ها توجه به دو نکته اهمیت دارد :۱-وجود مجوز شرعی برای سقط جنین در صورت وجود نقص تا قبل از دمیدن روح در آن .۲-این یک واقعیت است که اغلب کسانی که میل به تولد فرزند ندارند ، موانع قانونی مانع از اراده آن ها برای سقط نمی شود .

 

غربالگری سلامت جنین چیست؟

 

آزمایش های غربالگری مجموعه ای از تست های خون و سونوگرافی برای بررسی سلامت جنین از لحاظ بیماری های عفونی، سندروم داون و برخی دیگر از نقایص ژنتیکی است. به استناد اطلاعات یکی از آزمایشگاه های پاتوبیولوژی و ژنتیک کشور، غربالگری مرحله اول ترکیبی از سونوگرافی جنین و آزمایش خون مادر در سه ماه اول بارداری است. مرحله دوم غربالگری نیز در سه ماه دوم بارداری انجام می شود و درصد ریسک ابتلای جنین به ناهنجاری های کروموزومی و بیماری های مادرزادی را نشان می دهد.بررسی های خراسان نشان می دهد برخی نمایندگان مجلس به استناد گزارش های دریافتی، معتقدند درصد خطای غربالگری در کشورهای پیشرفته بین 6/1 تا 2 درصد است اما میزان خطای این غربالگری در کشور ما در مواردی تا 10 برابر بیشتر است. از سوی دیگر گفته می شود پزشکان در صورت به دنیا آوردن نوزادانی که به بیماری هایی از جمله سندروم داون مبتلا باشند، به پرداخت جریمه محکوم می شوند به همین دلیل ترجیح می دهند احتمال خطای بالا در غربالگری را نادیده بگیرند و اجازه سقط بدهند. به همین دلیل گفته می شود کمیسیون مشترکی در مجلس قصد دارد برای به حداقل رساندن این خطاها و حمایت از پزشکان، طرح غربالگری فعلی را بازنگری کند. حالا این که این بازنگری چه جزئیاتی دارد و پاسخش به نگرانی ها و انتقادهای مطرح شده چه خواهد بود، موضوعی است که باید منتظر آن بمانیم.

 

ماجرای جنجالی فروش خطوط تلفن انجمن دانشجویان و دانش آموختگان نابینای ایران

 

انجمنهای بسیاری با اهداف بزرگ شکل می گیرند اما بعد از مدتی و دست به دست شدن میان مدیران مختلف از اهداف اولیه و اصلی شان دور میشوند. داستان تکراری که برای بسیاری از انجمنها در کشور روی می دهد. این انجمنها بعد از مدتی از چرخه خدمات دهی به جامعه هدفشان خارج شده و در نهایت به انحلال کشیده می شوند. به همین منظور به سراغ انجمن علمی فرهنگی دانشجویان و دانش آموختگان نابینای ایران رفتیم انجمنی که با توجه به نامش متعلق به افراد تحصیل کرده و فرهیخته است اما چرا این انجمن حدود یک سال و نیم است که فعالیت نکرده و خدمات خاصی به جامعه هدفش نمی دهد.

برای پاسخگویی به این سؤال به سراغ مدیران این انجمن رفتیم تا علت برخی حواشی پیش آمده برای این انجمن مردم نهاد را جویا شویم.

شهاب الماسی یکی از مدیران سابق انجمن در گفتگو با ایران سپید با اشاره به فعالیت هایی که این انجمن در گذشته داشت، می گوید: « انجمن علمی فرهنگی از سال 1381 به واسطه خلأ وجود انجمن علمی برای دانشجویان و دانش آموختگان که بعد از اتمام دانشگاه و فارغ التحصیلی مورد آموزش و حمایت قرار بگیرند، توسط توسط هیئت موسسان پایه ریزی شد.  در سالهای مختلف حرکت های خوبی انجام شد و خانم اصغری، دکتر لطیفی، مرحوم استاد محمدرضا لکا فعالیت های خوبی در این انجمن انجام دادند و همایشهای مختلفی را برگزار کردند. بنده بعد از مدیریت خانم اصغری از سال 1389 تا مهر ماه 1396 مدیرعاملی انجمن دانشجویان را بر عهده داشتم. »

وی ادامه میدهد: «برای رفاه حال نابینایان در کنکور برنامه ها و ایده های مختلفی را طراحی کردیم و با سازمان سنجش مذاکراتی را در این زمینه انجام دادیم. در نظر داشتیم برای کنکور و دانشجویان علاوه بر منشی و سؤال های بریل، سؤال ها را به صورت صوتی در اختیار شرکت کنندگان نابینا قرار دهیم. به نتایج خوبی هم دست پیدا کردیم اما در لحظه های آخر با اشتباهات معاونت وقت سازمان سنجش این طرح شکست خورد. شکست این طرح به این دلیل بود که مسئولان سازمان سنجش در آن زمان با افرادی همچون آقایان عبدی پور و شعبان که مسئول بریل کردن سؤالها بودند جلسه آزمایشی امتحان کنکور را برگذار کردند بدون آنکه ما و انجمن علمی فرهنگی دانشجویان ایران در جریان این آزمایش قرار بگیریم.»

الماسی با توجه به خرید ملک انجمن می گوید: «بیشتر وقت و انرژی ما درآن زمان صرف ملک انجمن که شهرداری در اختیار ما قرار داده بود شد. از آنجایی که کارمند شهرداری بودم و با ارتباطاتی که با شهرداری داشتم تلاش کردیم ملک انجمن را نگه داریم. و مقرر شد شهرداری با انجمن قرارداد بهره برداری ببندند و تا زمانی که این انجمن سرپاست و فعالیت میکند ملک در اختیار انجمن باشد. در حال پیگیری مراحل قانونی این قرارداد بودیم که متأسفانه مصادف شد با بیماری استاد لکا که رئیس هیئت مدیره انجمن بودند و به واسطه آن خروج من و مرحوم لکا از انجمن و واگذاری سمت هایمان به آقایان سوارکار و عباسی سپرده شد.»

وی با اشاره ورود نامحسوس شهرداری در ملک انجمن بیان می کند: «متأسفانه سیاستی را که ما تا آن زمان حفظ کرده بودیم و شهرداری و عوامل آن را به مکان انجمن راه نمی دادیم به اصطلاح شهرداری از ما اتاقی میخواست تا همزمان با انجمن در آن مکان فعالیت کند. بعد از واگذاری سمت ها به دوستان این سیاست حذف شد و مدیران جدید ملک را با شهرداری شریک شدند و بعد از آن از سوی شهرداری از آن ملک که در سال 83 یا 84 در اختیار انجمن قرار داده شد رانده شدند و با حکم قانونی دادگاه مجبور به تخلیه محل شدند.»

الماسی با اشاره به آگهی فروش خطوط تلفن انجمن علمی فرهنگی دانشجویان ایران در سایت های فروش می گوید: «چند وقت پیش بود که یکی از دوستان با بنده تماس گرفت و پرسید آیا شما خطوط تلفن انجمن را به فروش گذاشته اید که گفتم بی اطلاع هستم اما پرس و جو می کنم. پیگیر ماجرا که شدم دریافتم یکی از مدیران انجمن خطوط تلفن را به فروش گذاشته و مدیرت فعلی هم در جریان موضوع نبودند و قرار شد پیگیر شوند تا اموال انجمن از سوی افراد به حراج گذشته نشود. »

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بعد از بسته شدن در انجمن و عدم فعالیت تکلیف وسایل انجمن چیست؟ می گوید: « در زمان خروج ما از انجمن حدود 10 میلیون پول نقد در حساب انجمن قرار داشت، در انجمن وسایلی همچون چاپگر بریل، برجسته نگار، پرینتر بینایی، دستگاه فکس، سه دستگاه کامپیوتر، یک دستگاه سانترال، حدود 500 پرونده از اعضای انجمن، فایل های صوتی، هارد یک ترابایت که کتاب های بسیار خوبی در آن ذخیره شده بود. سه فایل چهار کشو، تعدادی میز و صندلی و …. یک ماشین پرکینز و ارگ هم داشتیم زمانی که خانم اصغری مدیریت را تحویل بنده دادند بر اساس احکامی که خودشان درست کرده بودند، ارگ را غیر قانونی بردند و برای دستگاه پرکینز مدعی حقوقی شدند که از انجمن طلب دارند و با مأمور این دستگاه را از انجمن خارج کردند تا در آینده دادگاهی تشکیل شود و به موضوع رسیدگی کند که در آن زمان تصمیم هیئت مدیره وقت بر آن شد که پیگیر ماجرا نشویم چرا که باید هزینه و وقت بسیاری را صرف این موضوع کنیم.»

مدیرعامل سابق انجمن دانشجویان ایران در خصوص تغییر قانون دریافت حقوق در انجمن می افزاید: «تا زمان خانم اصغری بنا را بر دریافت حقوق گذاشته بودند که بعد از ورود ما به سمت مدیرت این قانون به واسطه مردم نهاد بودن انجمن برداشته شد و افرادی که در انجمن فعالیت می کردند نمیتوانستند درخواست حقوق کنند یا ادعایی داشته باشند. حتی در آن زمان افرادی که در انجمن به نام انجمن پولی را از خیرین دریافت می کردند درصد خودشان را برمی داشتند اما بعد از ورود ما این قوانین تغییر کرد.»

وی ادامه میدهد: «در اواخر مدیریتم تصمیمی اتخاذ شد که از هیئت امنا مبلغی به صورت امانی دریافت شود و در حساب انجمن قرار گیرد و بعد از خروج افراد از سمت هایشان پول ها را به آنها عودت داده شود. اما متأسفانه پولی به افراد عودت داده نشد و در حساب  انجمن ذخیره شد. اما اکنون نمی دادنم در حساب انجمن پولی باقی مانده یا نه چرا که مدیران فعلی بعد از تعطیلی انجمن حتی آبنمان تلفن های انجمن را هم پرداخت نکردند و اکنون هم که تلفن ها از طرف فردی به فروش گذشته شده است.»

الماسی در خصوص فروش خطوطی که به اسم انجمن است می گوید: «تا انجایی که من میدانم خطوط به اسم انجمن است و کسی نمیتواند آن را به فروش بگذارد اما حتی اگر به اسم فرد هم باشد باز هم جزو اموال انجمن است و احتمال آن فرد در آن زمان مسئول خرید خطوط شده است اما با بودجه، پول و اعتبار انجمن خطوط رند از طریق مخابرات به آن فرد داده شده است.»

برای پیگیری ماجرای فروش خطوط تلفن انجمن به سراغ مدیر فعلی آن رفتیم و با حمید سوارکار به گفتگو پرداختیم. وی در این خصوص مشکلات پیش آمده می گوید: «ملک انجمن متعلق به شهرداری بود و دوستان سال 88 نامه ای به شهرداری دادند که علاوه بر اینکه ملک در اختیار انجمن باشد. شهرداری منطقه 4 بخشی از هزینه های جاری انجمن را هم پرداخت نماید. شهرداری هیچ هزینه ای را از همان سال و سالهای بعد آن به انجمن پرداخت نکرد که هیچ، حتی گفت ملک را هم نیاز دارد. سال 94 بحثی شروع شد که شهرداری عنوان کرد که ملک را دهید و وسایل تان را تخلیه کنید در واقع شهرداری را تحریک کردند تا ملک را پس بگیرد.  سال 98 هم شهرداری ساختمان را گرفت و قول داد که مکان دیگری را در اختیار انجمن قرار دهد. ساختمان ما را به سرای محله دادند و آنها نیز مهدکودکی را راه اندازی کردند اما پروژه آنها نیز شکست خورد. ما هم به دنبال آن هستیم که ساختمان را پس بگیریم. به همین منظور رایزنی هایی را با شهرداری و شورای شهر آغاز کردیم اما با وجود کرونا و شرایط کشور پیگیری ها محدود و سخت شده است. ما ساختمان را مشروط به وجود وسایلمان در همان مکان تخلیه کردیم. »

سوارکار در پاسخ به آگاهی فروش خطوط تلفن های انجمن می گوید: « بعد از شنیدن این موضوع با همان فرد تماس گرفتم و جویای ماجرا شدم و گفتم این خطوط به نام شما نیست چطور میخواهیم آن را بفروشید که آن فرد گفت نه خطوط به اسم بنده است و میخواهم بفروشم. گفتم فلانی! در قبوضی که مخابرات به برای ما صادر می کرد خطوط به نام انجمن علمی فرهنگی دانشجویان بود چطور خطوطی که به نام دیگری است را آگهی کردید. وی آدرس مخابراتی را که خطوط از آن خریداری شده بود را داد که بروید و ببیند خطوط به نام من است. طبق استعلامی که از مخابرات منطقه داشتم اعلام کردند خطوط به نام انجمن صادر شده است. حال اگر من بتوانم خانه ای را که به نام شما است بفروشم احتمالاً خیلی قدرت دارم. نمی دانم این فرد با چه استدلالی خطوط را برای فروش گذاشته است مگر میوشد مال غیر را به فروش گذاشت.»

برای بررسی بیشتر این ماجرا و اینکه چه شخصی خطوط این انجمن را به فروش گذاشته به مریم صغری یکی از مدیران انجمن رسیدیم و علت این کار را از او جویا شدیم.

وی در پاسخ به ایران سپید می گوید: « از سال گذشته تا کنون به طور مکرر با آقای سوارکار که مدیریت انجمن را بر عهده دارند تماس گرفتم و پیامک خطوط انجمن برای من ارسال میشود و مدام پیامک اخطار دریافت می کنم چرا قبوض تلفن انجمن را پرداخت نمی کنید. بنده خطوط هوشمندی دارم که متعلق به کسب و کارم است که اگر به واسطه پرداخت نشدن قبض تلفن انجمن خطوط من را هم قطع کنند بنده متضرر خواهم شد. از آقای سوارکار درخواست کردم که نسبت به پرداخت قبض تلفن انجمن اقدام کنند که متأسفانه هیچ اقدامی از سوی او صورت نگرفت. هنگامی که هیچ عکس العملی از سوی این مدیر انجمن ندیدم گفتم پس قبوض را پرداخت می کنم و خطوط را برای فروش میگذارم که در پاسخم گفتند باشد پرداخت کن و خطوط را بفروش ما که خط لازم نداریم انجمن تعطیل شده است. حدود یک سال است که قبوض را پرداختم می کنم تا تهدیدی شامل خطوط تلفن کاری ام نشود و مجبور شدم بدهی پیشین تلفن انجمن را هم از جیب بپردازم. مهر ماه امسال آگهی فروش را روی سایت دیوار گذاشتم تا از شر پیامک های اخطار مخابرات خلاص شوم.»

وی ادامه می دهد: «هنگامی که آقای سوارکار با بنده در مورد فروش خطوط تماس گرفتند، گفتند تلفن ها به نام شما نیست که میخواهید بفروشید بنده هم عرض کردم  اگر به نام من نیست پس لطفاً به مخابرات شهید مفتح کوچه کوکب رفته و شماره خودتان را به عنوان پشتیبانی دهید تا پیامک ها برای من ارسال نشود و اگر هم خطوط به نام من است ترتیبی دهید تا خطوط را به نام شما یا انجمن بزنم البته مشروط به پرداختی هزینه ای که تاکنون برای قبوض تلفن پرداخت کردم به من بازگردانده شود و شماره بنده از حافظه مخابرات پاک شود. اکنون هم تکرار می کنم بروند و پیگیری کنند اگر خطوط به نام من نیست شماره پیامک را تغییر دهند و اگر به نام من است بدهی که تا کنون برای این خطوط پرداخت کردم را به بنده بازگردانند تا خطوط را به نام انجمن کنم. نمی خواهم به واسطه به نام بودند تلفن یک مجموعه کسب و کارم دچار اختلال شود. اگر بنده از سال گذشته تا کنون قبوض را پرداخت نمی کردم خطوط از طریق مخابرات تخلیه میشد و خطی باقی نمی ماند.»

۵ دیدگاه دربارهٔ «از عینک پاتریوت تا حذف غربالگری جنین تا فروش خطوط تلفن انجمن دانشجویان و دانش آموختگان نابینای ایران»

سلام راجع به غربالگری چی بگم والا
انجمن ها سایتها و کتابخونه های نابینا هر روز دارن کمتر میشن
رودکی به تاریخ پیوست و خیلیا گفتن پیگیر ماجرا هستن ولی هیچوقت نفهمیدیم آخرش این پیگیری ها بکجا کشید
سایت پایگاه اطلاعات علمی نابینایان دانشگاه تهران به کما رفت کانون نابینایان چه و چه و که و که گفتن در حال پیگیری هستیم و بزودی مشکل حل میشه
چون نیروی نابینایی که بشه سایت رو سپرد دستش و خبره باشه فعلا موجود نمیباشد
نمیدونم اون نیرو که ایشان فرمودن باید چه خصوصیاتی داشته باشه که بشه نیروی خبره مد نظر ایشان و بتونن سایت رو بسپارن دستش
خلاصه اینکه اونم مشخص نشد به خدا یا به کدوم شخص سفارش نیروی خبره مد نظرشونو دادن که هنوزم که هنوزه سایت در اغما به سر میبره
مرسی بابت پست

سلام.
در مورد پایگاه اطلاعات علمی نابینایان که اشاره کردین، بعد از پیگیری‌های این یکی دو سال کانون نابینایان دانشگاه تهران با همه سنگ‌اندازی‌هایی که از طرف دانشگاه وجود داشت خوشبختانه اخیرا مشکل برطرف شده و آقای نوبختی که قبلا مسؤول این بخش بودن مجدد به این مسؤولیت برگشتن و فعالیت‌های پایگاه هم به زودی دوباره شروع می‌شه.
و در خصوص مؤسسه رودکی هم خب مسأله جدیدی که پیش اومده، انتقالش به کتابخانه ملی هست که با وجود مشکلاتی که این انتقال می‌تونه به وجود بیاره، پیگیری‌هایی داره انجام می‌شه برای جلوگیری از این اتفاق.
صفحه‌ای توی وبسایت فارس نیوز برای مطالبه این موضوع باز شده که برای حمایت ازش می‌تونید این لینک رو باز کنید و دکمه «حمایت می‌کنم» رو بزنید.
https://www.farsnews.ir/my/c/50326
امیدوارم با حمایت و پیگیری حد اکثری همنوعان بشه جلوی این اتفاق رو گرفت.

یاد جمعه ی سیاه فرانسه افتادم. ولی انگار برای من شنبه ی سیاه رخ داد. در کمتر از ۲۴ ساعت فهمیدم که انجمن نابینایان که اسمشم خیلی طولانی هست و البته کتابخونه ی رودکی رفتن پی کارشون. چقدر همه چیز شیک هست. چقدر همه چیز عالیه.
فکر کنم هوا هم خوب باشه و فقط حال من بد باشه.
راستی داداش مجی ما که انگلیسی بلدیم. اون بخش رو هم بذار برای دل ما
مگه فقط باید اکثریت در نظر گرفته بشن.
بعضی وقتها هم میشه پست برای اقلیت زد.

دیدگاهتان را بنویسید