خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

اولین شماره مجله الکترونیکی نابینایان ایران منتشر شد

هم محلی‌های گوشکُنی سلام.
از همون روزی که تو این محله مجموعه ای رو تحت عنوان

شهر خبر معلولین

منتشر می‌کردم، همیشه تو فکر این بودم که یک نشریه تخصصی در قالب ماهنامه یا هفته نامه راه اندازی کنم.
خوشبختانه در جامعه‌ی نابینایان، اونقدر شخصیت‌های آگاه، متخصص و دست به قلم داریم که باید از ظرفیت‌هایی که دارن، به بهترین شکل استفاده بشه.

صمیمانه اعتقاد دارم بچه‌های نسل امروز اونقدر مهارت و توانایی دارن که خودشون خیلی جلوتر از انجمن‌هایی که حتی بیش از بیست سال سابقه دارن حرکت کردن.
راهِ دور نمیرم. تو همین محله، مطالب مفیدی مثل

نشریه جهان آزاد
یا همین نشریه ای که داره تو محله در حوزه کودک و نوجوان با نام

نشریه نگاه
منتشر می‌شه، از جمله اقدامات ارزشمندیه که داره توسط خود نابینایان به صورت داوطلبانه تولید می‌شه.
حالا دوستان شما که عمدتاً از نابینایان دست به قلم هستند، دور هم جمع شدند تا مجله‌ای رو تحت عنوان ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران (مانا) منتشر کنن.
صمیمانه خوشحالم که تولد آغاز به کار این نشریه، همراه شده با شب تولد خودم و رسیدن به یکی از آرزو‌های چند ساله که امیدوارم عمرش مثل عمر همین محله با دوام باشه و سال‌های سال بتونیم مطالب ارزشمندی رو برای شما تولید کنیم.
شمایی که با بودنتون، بهمون انرژی می‌دین، شمایی که با بیان نظراتتون ما رو برای ادامه این راه مصمم می‌کنید.
پس کنارمون باشید، پادکست‌های اختصاصیمون رو گوش کنید، مطالبی که از دید خودتون مفیده رو مطالعه کنید و با حضورتون ما رو به ادامه این راه دلگرم کنید.
این شما، این هم معرفی اعضای تحریریه فعلی مجله الکترونیکی نابینایان ایران که روز های آخر هر ماه بر روی

وبسایت انجمن نابینایان ایران

منتشر می‌شه.

آغاز زمستان امسال برای ما اعضای تحریریه مانا، گاهِ شور بود و تلاش.

تلاشی که سر انجام نتیجه داد و با پشتیبانی انجمن نابینایان ایران و حمایت بانک مسکن، چراغی نو در بین نشریات تخصصی کم تعداد حوزه نابینایان روشن شد.
در مجله مانا که

اولین شماره‌ی آن پیش روی شماست

قریب به 15 نفر از نابینایان متخصص در حوزه‌های خود با ما همکاری می‌کنند و به تدریج نفرات بیشتری به تیم تحریریه این نشریه اضافه خواهند شد.

امید هاشمی که از سال 1392 نویسنده ستون فناوری‌های ویژه نابینایان در ایران سپید و بیش از 15 سال فعال حوزه دسترسی‌پذیری برای نابینایان است، علاوه بر سردبیری این نشریه، خبرنگار سرویس پیشخوان است. در این سرویس، هاشمی هر ماه به اهم مطالب ماهنامه‌ها و نشریات منتشر شده در خارج از کشور نگاهی می‌اندازد، وبسایت‌های ویژه نابینایان در آن سوی مرز را رصد می‌کند و مطالب مفیدی که در پادکست‌های ویژه نابینایان تولید شده را مورد واکاوی قرار می‌دهد.

سرویس پیشخوان هر ماهه علاوه بر نسخه الکترونیکی مجله، همراه با یک پادکست جذاب منتشر می‌شود که در آن به شرح و بسط مطالب اشاره شده در مجله خواهیم پرداخت.

در سرویس گزارش، به اقدامات انجمن نابینایان ایران اشاره می‌شود و از شماره‌های آتی، یکی از سوژه‌های مهم ویژه نابینایان در آن ماه دست‌مایه ما در سرویس گزارش خواهد شد. قائم مقام یا مدیرعامل انجمن نابینایان ایران، در هر شماره به صورت صوتی نیز با مخاطبان خود به گفت‌و گو خواهند پرداخت.

در سرویس روانشناسی، سرکار خانم زهرا همت کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی و از دبیران آموزش و پرورش استثنایی، در هر شماره خلاصه‌ای از آخرین پژوهش‌های روانشناسی مرتبط با نابینایان در نشریات معتبر علمی دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در سرویس بازی‌های نابینایی، علیرضا نصرتی که در میان گیمر‌های نابینا فردی نام‌آشنا است، ما را با یکی از بازی‌های دسترس‌پذیر در اندروید، iOS یا ویندوز آشنا می‌کند. این سرویس، همراه با یک پادکست جداگانه منتشر خواهد شد.

در سرویس یادداشت، ابوذر سمیعی، دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی، یک موضوع مبتلابه جامعه نابینایان را مورد تحلیل و آسیب‌شناسی قرار می‌دهد.

در سرویس پزشکی و سلامت، مجتبی خادمی، کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی و مؤسس اولین وبسایت ویژه نابینایان در ایران، ما را با آخرین اخبار، مقالات و دستآورد‌های حوزه چشم‌پزشکی آشنا می‌کند. به تدریج، مطالب متنوع دیگری به این سرویس اضافه خواهد شد.

در سرویس زندگی، سرکار خانم فاطمه جوادیان که تحصیلات خود را در دو رشته علوم ارتباطات اجتماعی و روانشناسی عمومی در مقطع ارشد طی کرده و به عنوان کارشناس و دبیر آموزش و پرورش استثنایی مشغول به کار است، در هر شماره ما را با یکی از مهارت‌های زندگی نابینایان آشنا می‌کند. تجارب ایشان به واسطه تعامل با دانش‌آموزان و والدین نابینا می‌تواند برای خانواده‌های نابینا و آنان که فرزند نابینا دارند، ارزشمند و راهگشا باشد.

در سرویس تازه‌های ضبط، خانم رقیه شفیعی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی و کتابدار بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، آخرین کتاب‌های ضبط شده را برای علاقمندان به کتاب به اختصار معرفی می‌کند و چندین کتاب نیز به تفصیل تشریح خواهند شد.

مجله مانا علاوه بر نسخه الکترونیکی و پادکست‌های اختصاصی، از شماره‌ی آتی همراه با یک نسخه صوتی منتشر خواهد شد.

نویسنده نسخه‌ی صوتی مجله مانا شهروز حسینی، گوینده صنم اوشلی و تهیه کننده تمامی پادکست‌های صوتی نشریه، اشکان آذر ماسوله خواهند بود.

همچنین از شماره‌های آتی، سرویسهای جدیدی به تدریج به مانا اضافه خواهد شد و امیدواریم در راستای هر چه غنی‌تر شدن مطالب مجله الکترونیکی نابینایان ایران گام برداریم.

انجمن نابینایان ایران در نظر دارد در صورت فراهم شدن شرایط، این نشریه را از سال آینده علاوه بر نسخه الکترونیکی و صوتی، به صورت چاپ درشت‌خط برای افراد کم‌بینا و چاپ بریل برای نابینایان علاقمند منتشر کند.

امید است بتوانیم با همیاری و همفکری شما و با اتکا به دانش اعضای تحریریه این ماهنامه، منبع مطالعاتی درخوری را در اختیار مخاطبانمان قرار دهیم.

مانا، صمیمانه از حضور و مشارکت نابینایان دست به قلم در تولید محتوای این مجله استقبال می‌کند و پست الکترونیکی
manamag99@gmail.com
آماده‌ی دریافت پیشنهادات، انتقادات و مشارکت شماست.

ماهنامه الکترونیکی  نابینایان ایران شماره اول

پیروز و مانا باشید.

۲۹ دیدگاه دربارهٔ «اولین شماره مجله الکترونیکی نابینایان ایران منتشر شد»

با سلام،
هر روزی که بشنوم یه قدم مفید در جهت اعتلای سطح دانش نابینایان برداشته شده، بیشتر و بیشتر از گذشته به خودم خواهم بالید که عضوی از این قشر هستم. البته خلافش هم صادق هست.. هر روزی که بشنوم سازمان یا انجمنی به دلایل منطقی و غیر منطقی سند نابودیش زده می شود، بیشتر و بیشتر از گذشته از نابینا بودن خودم شرمنده می شوم.
خیلی از این دوستانی که تو نشریه مسؤولیتی دارند، رفقای خود من هستند. از خانم شفیعی گرفته تا مُجی که همیشه به خاطر تفکرات متفاوتی که نسبت به هم داریم، خیلی تو سر هم می زنیم ولی همیشه برای هم احترام قائلیم. .
به همین خاطر نمی تونم برای این مجله و آینده اش آرزوی موفقیت نکنم.
با همه ی کارشکنیهای مسؤولین می دونم که روزهای روشنتر نزدیک هست.
البته اگر همه ی من ها یکی شویم و یک ما را شکل دهیم.
به امید اون روز که اصلاً دور نیست

سلام به آقای سرمدی عزیز.
حرکت ارزشمندی رو شروع کردید. خیلی هم عالی.
البته به نظرم کاش یه سرویس فرهنگی هنری هم به این مجله اضافه بشه و مهمترین دستاوردهای فرهنگی هنری نابینایان رو مورد بررسی قرار بده.
تولدتون رو هم تبریک میگم.
راستی. نمیدونم مطرح کردن این موضوع اینجا کار درستی هست یا نه. ولی لیست شعب بانکهایی که به سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان مجهز هستند در سایت پکتوس از اسفند ۹۸ به روزرسانی نشده. در حالی که از اون موقع تا الان چندین شعبه از بانکهای مختلف به این سامانه مجهز شدند که دوتا هم توی شهر ما یعنی بجنورد اتفاق افتاد. خودتون در جریان هستید که.
خواستم بگم این لیست اگه به روز بشه خیلی خوب میشه.
ببخشید پر حرفی کردم. موفق باشید.

امین جان سلام.
در ارتباط با لیست، معمولاً وقتی بانکی تعداد شعبی رو در استان ها می خواد به سامانه بانکی نابینایان تجهیز کنه، وقتی تعداد شعبی که مد نظرش هست تکمیل بشه، ما به لیست نهاییمون اضافه می کنیم.
تا اون موقع هم انجمن های محلی لیست استان خودشون رو بخوان، به تفکیک بانک های مختلف در اختیارشون میذاریم.
از لطفت هم ممنون.

تبریک، تبریک و هزاران تبریک. من هم خیلی خوشحال هستم که چنین قدم ارزشمندی برداشته شد! مطمئن باشید خداوند متعال شما رو و همه کسانی که برای ارتقا سطح دانش و فرهنگ نابینایان تلاش میکنند تنها نخواهد گذاشت. اگر هر زمان نشریه بریل منتشر شد، منو هم در لیست دریافت کنندگان اون قرار بدید چون من با مطالعه بریل بهتر میتونم با نشریه ارتباط برقرار کنم. به امید روزهای افتخارآفرینی نشریه نابینایان ایران.

جناب حاجنصیری عزیز و بزرگوار سلام.
فعلاً در حال گرفتن مجوز های لازم از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد هستیم.
انشا الله مجوز های رسمی که بیاد و به شرط حمایت های مالی بیشتر، امکان انتشار نسخه بریل رو خواهیم داشت و هدفمون اینه که از سال آینده این موضوع عملیاتی بشه.
چون احتمالا ماهنامه مانا با سرویس های جدیدی که قراره بهش اضافه بشه، هر نسخه حدود یکصد صفحه بریل میشه.
طبیعتاً برای شروع کار حتی اگه فقط بخوایم ۲۰۰، ۳۰۰ نسخه هم چاپ کنیم، با این قیمت های کاغذ بریل، هزینه بر خواهد بود.
به روی چشم. قبلش حتماً فراخوان میزنیم و برای مشترکان بریل اطلاع رسانی خواهیم کرد.

امین عزیز سلام.
جا داره از همه همنوعانی که قبول کردن و افتخار دادن در این نشریه همکاری کنن، تشکر کنم.
همچنین سایر عزیزانی که قراره در ادامه راه به ما بپیوندند.
حضور تک تکشون ارزشمنده و از همه مهمتر، شما هستید که با توجهتون تحریریه مانا رو کمک می کنید تا به اهدافی که داریم برسیم.
نمیخوام شعار بدم. فقط ازتون میخوام فرصت بدید تا گام به گام، در عمل بتونیم مطالب مفید و محتوای درخوری رو تقدیم شما عزیزان کنیم.

سلام خانم آیت. بابت تبریک تولد سپاسگزارم.
اگه جایی حس کنیم امکان استفاده از حضور شما رو داریم، بهتون اطلاع خواهیم داد.
خوشبختانه نابینایانی که تسلط خوبی به زبان های خارجه دارن کم نداریم.
در هر صورت مرسی که ما رو دنبال می کنید.

ممنونم از شما.
تفاوتش با ایران سپید اینه که ایران سپید یک روزنامه هست و عمده مطالبش جنبه خبری داره، اما در مانا مطالبی کار میشن که عمدتاً زماندار و خبری نیستن و سوژه ها جنبه گزارشی تحلیلی دارن.
هر چند طبیعتا برخی سرویس ها حاوی مطالب خبری هم هستند.

کامبیز جان سلام. آقا ارادت داریم.
از عصر و شب هم هوای شهرتون بارونی و سپس با کاهش دما برفی میشه. حالشو ببر.
ما هم با این رفقای هواشناسمون امشب داریم میریم ارتفاعات تهران تا اولین برف امسال رو دشت کنیم.
خدا لعنت کنه این کرونا رو که امسال مجبور شدیم رو خیلی از آرزو هامون پا بذاریم.

سلام و خسته نباشید خدمت دوستان و رفقای گلم در مجله مانا تبریک به خاطر این ارزش آفرینی که ایجاد کردید.
امید که در راستای اهداف نابینایان قدم‌های استوارتری برداشته شود.
بسیار مفتخرم که رفقای چندین ساله خودم در این مجله فعالیت دارند و باعث افتخار خود میدانم که در حد توان خدمت گذار شما در این مجله باشم.

سلام آقای سرمدی بزرگوار. آرمان و باران چه طورند؟ بزرگ و شیطون شدن آیا؟ به تبسم جان هم از همینجا سلام میکنم و سلام من رو هم بهشون برسونید. راستی تولدتون مبارک و اگه اشتباه نکنم چند روز دیگه هم تولد آرمان کوچولو هست که البته دیگه بزرگ شده.
از خوندن این پست و این مجله خیلی خوشحال شدم و بهتون آفرین میگم برای شروع این کار ارزشمند، امیدوارم همه چی به خوبی پیش بره و روزهای روشنتری پیش روی این مجله بسیار ارزشمند باشه و سالیان سال شاهد انتشار مطالب مفید این ماه نامه باشیم.
ماهنامه مانا، مانا باد.

سلام سمانه خانم.
آرمان که حساابی با شیطونی هاش کشته ما رو.
بارانم تازه داره سینه خیز رفتن رو یاد میگیره.
منم امیدوارم همه چیز به درستی پیش بره و مانا به سرنوشت مشابهان خودش دچار نشه که هیچ، بتونیم شاهد ارتقای روز بروز این نشریه باشیم.

سلام و درود فراوان بر جناب سرمدی گرامی اول از همه تولد شما مبارک باشه و بعد هم تولد نشریه مانا مبارک و فرخنده باد امیدوارم بخش تخصصی کودک هم به نشریه اضافه بشه وقتی مجله یا سایتی در حوزه ی نابینایان ، بخش تخصصی کودکان داشته باشه ، با معرفی اون به مدارس ابتدایی نابینایان ، میشه به بهبود کیفیت زندگی کودکان از نظر عاطفی ، اجتماعی و آموزشی کمک شایسته ای داشت . با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما … به خانواده ی محترم سلام فراوون برسونید

درود بر شما.
واقعیت اینه که پرداختن به بحث کودکان و نوجوانان جزء مسائل ضروری جامعه نابینایان محسوب میشه و خلأ های جدی در این زمینه داریم.
در عین حال، بودن افراد متخصص در این زمینه هم بسیار مهم هستش.
مطمئن باشید این حوزه مد نظرمون هست و به محض اینکه بتونیم سناریو های درستی واسش طراحی کنیم، این سرویس هم به ماهنامه مانا اضافه خواهد شد.

سلام امیر عزیز تولد شما و راه اندازی مانا را تبریک میگم.
خیلی مجله جالبی هست خصوصا سرویس پیشخوان. بهتره یک بخش با عنوان معرفی مشاغل آزاد ویژه نابینایان به مجله اضافه شود و به معرفی کسب و کار های مناسب برای نابینایان بپردازد

محمد جان سلام. از بذل توجهت سپاسگزارم.
حتماً در شماره های آتی در سرویس گزارش به این مسئله خواهیم پرداخت.
در خصوص پیشخوان هم سعی داریم به ویژه در پادکست پیشخوان، سوژه های جالبی رو شکار کنیم.
پیروز باشی.

دیدگاهتان را بنویسید