خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

انتقال منابع کتابخانه رودکی به کتابخانه ملی از منظر حقوقی!!

سلامی گرم خدمت همراهان گرامی,

مدتی است که خبرها و گفت و شنودها حکایت از انتقال منابع کتابخانه رودکی به کتابخانه ملی دارد. رویدادی که می توانیم آنرا از جنبه های مختلف مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم و پر واضح است که اگر بر نحوه این انتقال اشراف و اطلاعات مقرون به واقعی داشتیم, این ارزیابی ها نیز رضایت خاطر افزونتری فراهم می کرد. به هر روی هدف از این مختصر نیم نگاهی حقوقی به این انتقال است.

اگر انتقال, هم سو با گفتگوها و خبرهای منتشر شده از بازدید رؤسای سازمان بهزیستی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی در روز جهانی عصای سپید صورت گیرد, یعنی مبتنی بر بهره گیری از ظرفیتهای کتابخانه ملی و همچنین دانش, تجربیات و توانمندی های شبکه ای منسجم از نابینایان فرهیخته و توانمند انجام پذیرد, راه گشای بسیاری از مشکلات کنونی افراد دارای آسیب بینایی در دسترسی و تامین منابع مطالعاتی و پژوهشی آنها در اقصا نقاط کشور خواهد بود و روحی تازه در کالبد بی جان بخش کتابخانه مرکز توانبخشی نابینایان رودکی می دمد. زیرا در این انتقال نسخه ای پشتیبان برای انبوه منابع مطالعاتی گویا و بریل موجود در کتابخانه رودکی فراهم می گردد. از ظرفیتهای کتابخانه ملی استفاده می شود و بر سایر کارکردهای مرکز رودکی نیز البته به امید احیای آن, خدشه ای وارد نمی شود.

لیکن اگر این انتقال به قیاس برخی تجربیات ناخوشایند گذشته, آنچنان که گفته شد نباشد, این کورسوی امید به این مرکز جامع توانبخشی که زمانی زمینه ساز و هدایت کننده بسیاری از خدمات توانبخشی و توانمندسازی افراد دارای آسیب بینایی بوده است, نیز از بین خواهد رفت.

از بعد حقوقی نیز, همانگونه که مطلع هستید کنوانسیون حمایت از معلولان در سال 1387 به تصویب مجلس ایران رسید و با عنایت به ماده 9 قانون مدنی قانون لازم الاجرا در کشور محسوب می شود. قانون حمایت از معلولان نیز بالاخره پس از مدتها انتظار, پیگیری و چانه زنیهای فعالان در حوزه معلولین در سال 96 تصویب و در سال 97 ابلاغ گردید. در این دو قانون به ابعاد و جنبه های مختلف زندگی گروههای افراد دارای معلولیت در سنین مختلف توجه شده و وظایفی را برای تحقق این توجه و رشد وتعالی معلولان از جنبه های مختلف بر دولت تکلیف کرده است, اگر انتقال منابع کتابخانه رودکی به کتابخانه ملی آنگونه نباشد که در قسمت ابتدایی این گفتار بیان شد, در تضاد آشکار با دسترس پذیری معلولان و مشارکت اجتماعی آنها مورد تاکید در قانون اساسی, کنوانسیون حمایت از معلولان مواد 3, 4, 5, 9, 17, 19, 24, 26, 28, 30,     منشور حقوق شهروندی مواد 5 و 111, و قانون حمایت از معلولان خصوصا مواد 1 و 2,  خواهد بود. از سوی دیگر وظیفه ارائه خدمات توانبخشی, تولید و توزیع منابع مطالعاتی خارج از چهارچوب اساسنامه کتابخانه ملی می باشد. همچنین وظیفه و رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز در این زمینه نمی توان از نظر دور داشت. در دنیایی که از اساسی ترین حقوق, حق بر آموزش و دسترسی آزاد به اطلاعات است, صرف نظر از این انتقال و چگونگی آن, اگر قانون حمایت از حقوق مؤلفین و مصنفین, اصلاح می شد و نویسندگان و ناشران بر همکاری با کتابخانه های فعال در زمینه افراد دارای آسیب بینایی جهت ارایه فایل کتب همکاری می نمودند, بسیاری از چالشها در این مسیر حل می شد و به سر منزل مقصود, مسیر مطالعاتی این گروه طی میگردید. همچنین نمایندگان خانه ملت نیز با نیم نگاهی حقوق بشری و نه پزشکی به افراد دارای آسیب بینایی کنوانسیون مراکش را که دولت ایران در سال 2014 امضا نموده و استثنایی بر معاهده بِرن در خصوص دسترسی افراد دارای آسیب به منابع مطالعاتی و تمهیداتی جهت رسیدن به این مقصود است را, تصویب نمایند.

 

۶ دیدگاه دربارهٔ «انتقال منابع کتابخانه رودکی به کتابخانه ملی از منظر حقوقی!!»

سلام بر اعضای فرهیخته محله. امیدوارم که در زندگی موفق باشید. از دوست فرهیخته و آگاهمان بابت این پست ارزشمند شان کمال سپاس و قدردانی را دارم. ضمن تأیید فرمایشات سرکار خانم حیدری، معتقدم تنها راه موفقیت در این خصوص وحدت جامعه نابینایان است. این روزها در گروه های مختلف طرق گوناگونی برای اعتراض پیشنهاد شده است که لازم دیدم خدمتتون عرض کنم:
۱- تماس با سامانه ۱۴۸۲ دیده بان بهزیستی و انتخاب کلید ۳ و ثبت اعتراض و اخذ کد رهگیری.
۲- مراجعه به لینک
http://www.farsnew.ir/my/c/50326
و اعلام حمایت از این کمپین
ببخشید کامن طولانی شد. در پایان باید متذکر بشم که ما نباید خودمون رو دست کم بگیریم.
به امید پیروزی
شاد زی مهر افزون

دیدگاهتان را بنویسید