خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نشریه جهان آزاد، شماره 19: سازمان ملی والدین دارای فرزند نابینا: گذشته، حال و آینده

سلام و عرض ادب به محضر شما گرامیان و همراهان همیشگی نشریه جهان آزاد.

 

امیدوارم که حسابی در اوج باشید و کنار هم به آگاهی بیشتری با مطالعه شماره های مختلف از این نشریه برسیم.

همراه ما باشید در ایستگاه نوزدهم.

 

 

مشخصات مقاله

  • نام مقاله: NOPBC: Past, Present, and Future
    سازمان ملی والدین دارای فرزند نابینا: گذشته، حال و آینده
  • نویسنده: Carol Castellano
  • منبع:
    Future Reflection
  • مترجم: پریسا جهانشاهی

سازمان ملی والدین دارای فرزند نابینا: گذشته، حال و آینده

برای اینکه بدانیم به کجا می‌رویم، لازم است بدانیم که از کجا آمده‌ایم. کارول کاستلانو، یکی از راهنمایان برجسته ما و رهبران حرفه‌ای فدراسیون، ما را به این سفر می‌بَرَد. مانند بسیاری از ما، کارول در جستجوی یافتن کمک به فدراسیون و سازمان ملی والدین دارای فرزند نابینا، “National Organization of Parents of Blind Children”، “NOPBC آمد.
کارول از طریق مقالات، کتاب‌ها، سخنرانی‌ها، دفاعیات، به وسیله خدماتش و با تمام وجود اطمینان حاصل می‌کند که ما اطلاعات مورد نیازمان را دارا بوده و عشق وی به خود و فرزندانمان را احساس می‌کنیم.
شما به عنوان بخشی از سازمان ملی والدین کودکان نابینا، که بخشی افتخارآمیز در فدراسیون ملی نابینایان می‌باشد، اینجا هستید. این جایگاه بزرگی است! من فکر می‌کنم اینجا به واقع میدان عمل است.
شروع داستان ما در سال 1983 بود، زمانی که این تقسیم‌بندی سازماندهی شد، اما جذب والدین توسط فدراسیون از مدت‌ها پیش از آن آغاز شد. برای مثال، در سال 1954، نماینده با سابقه‌ کانادا در فدراسیون ملی نابینایان آمریکا، “NFB” یعنی جناب دکتر جاکوبس تن بروک، “Jacobus tenBroek” و کِنِت جرنیگان، “Kenneth Jernigan” سمیناری با موضوع آموزش کودکان نابینا برای والدین در سراسر ایالت کالیفرنیا برگزار نمودند. در دهه‌ی 1970، باربارا چیدل، “Barbara Cheadle,” رئیس با سابقه‌ی سازمان ملی والدین دارای فرزند نابینا، سمیناری برای والدین در نبراسکا “Nebraska” ترتیب داد. در 1983 دکتر جرنیگان “Jernigan” لزوم سازماندهی بخشی را احساس کرد که در آن والدین در کنار اعضای نابینای بزرگسال فدراسیون به منظور بهبود زندگی نابینایان فعالیت داشته باشند.
ممکن است تعدادی از شما متوجه این امر شده باشید که فدراسیون ملی نابینایان آمریکا “NFB” سازمانی صاحب دیدگاه و نقطه نظر می‌باشد. ما این نقطه نظر را فلسفه‌ی نابینایی خود می‌نامیم. نظر دکتر جرنیگان “Jernigan” این بود که فلسفه و نقطه نظر فدراسیون بر زندگی کودکان نابینا از زمانی که آنها در حال رشد هستند، اعمال و اجرا شود.
بنابراین فلسفه نابینایی ما چیست؟ بر طبق این نظریه نابینایی ضرورتا یک حقیقت محدودکننده در زندگی یک فرد نمی‌باشد، و نابینا بودن ایراد و اشکال محسوب نمی‌شود. فرزندان ما شایسته‌ی آموزش کامل و آگاهی پرمحتوا و مفهومی می‌باشند. ما معتقدیم که مهارت‌های نابینایی مانند بریل، رفت و آمد با عصا، و دسترسی به فنآوری، کلیدهای داشتن یک زندگی کاملا مستقل می‌باشند. فلسفه ما برگرفته از این باور است، که با داشتن آموزش‌ها و فرصت‌های مناسب، یک فرد نابینا قادر است تا مانند دیگران و در موقعیتی برابر با آنها رقابت کند. اعتقاد بر این است که نابینایان خود می‌توانند صدای جامعه ی خویش باشند و متخصصان حقیقی در امور مربوط به نابینایان، خودِ نابینایان هستند.
در آغاز دهه‌ی 1980، سازمان ملی والدین دارای فرزند نابینا نه تنها به یک منبع حیاتی حمایتی و اطلاعاتی برای والدین تبدیل شد، بلکه عاملی در جهت تغییر در جامعه نیز بود. این دو مقوله، اطلاع‌رسانی، حمایت و ایجاد تغییر، تقریبا خلاصه‌ی کامل آن چیزی است که ما انجام می‌دهیم.
با گذشت سالها، مجله‌ی ملی خود با عنوان “آینده منعطف”، “Future Reflections” را تأسیس کردیم. برگزاری سمینارهای ملی مانند این سمینار برای والدین و معلمان را آغاز کردیم، و شعبه‌هایی در ایالات احداث نمودیم.
برنامه هایی از قبیل لوح خوانی، “Slate Pals,” بریل‌خوانها پیشگامانند، “Braille Readers Are Leaders,” خوانندگان خط بریل، “Braille Reading Pals,” نخستین جویندگان، “Early Explorers,” قدم زدن با عصا، “the Cane Walk,” برنامه های دنباله دار، “STEM programs,” کارگاه های آموزشی IEP، “IEP workshops,” برنامه اولیا و مربیان، “the Parent Leadership Program,” برنامه‌های مشاوره ای، “mentoring programs,” و بسیاری مانند اینها را آغاز کردیم. اقدام به انتشار کتب و مقالاتی نموده‌ایم که هزاران نفر در سراسر کشور آنها را مطالعه می کنند.
بله، ما عامل تغییر در اجتماع هستیم. زندگی کودکان خاص و خانواده‌هایشان را تغییر داده و به منظور ایجاد تغییرات گسترده تر در یک نظام بزرگتر که همانا جامعه نامیده می شود، پا را از حوزه ی فردی فراتر می نهیم.
25 سال پیش سطح توقعات از کودکان نابینا بسیار پایین‌تر و فرصت‌ها کمتر بود. سازمان ملی والدین کودکان نابینا موجب افزایش این انتظارات و امیال شد و انتظارات والدین، معلمان و همچنین کودکان نابینا را افزایش داد.
فرزندان ما اکنون به جای محکوم شدن به بیسوادی، وابستگی و درماندگی، مهارت انجام کارها و نگرش‌های کاربردی را می‌آموزند و درمییابند که نابینا بودن یک ایراد و اشکال نیست.
نابینایی در کودکان یکی از بدترین نوع معلولیتهاست. هنگامی که یک کودک نابینا وارد اجتماع یا سیستم مدرسه می‌شود، معمولا نخستین کودکی است که در حافظه‌ی دیگران باقی می‌مانَد. کسی نمی‌داند چه کار باید بکند. زمانی که والدین برای یافتن اطلاعات شروع به جستجو می‌کنند، اغلب توسط بازدارنده‌های منفی مورد هجوم واقع می‌شوند. آنها پیش‌بینی های بدبینانه‌ای در مورد توانایی فرزندشان در دستیابی به نقاط عطف در رشد و تکوین، پیشفرضهای منفی درباره آنچه کودک قادر به انجام آن خواهد بود، پیام‌های نا‌امیدکننده ای درباره اینکه چه قدر نابینا بودن دشوار است، و پیشفرضهایی دلسردکننده در مورد تأثیر نابینایی در زندگی خانوادگی می‌شنوند. زمانی که یک خانواده، سازمان ملی والدین کودکان نابینا را کشف می‌کند، ناگهان راه و روشی جدید برای بررسی نابینایی و احتمالات تازه‌ای برای آینده‌ی فرزندش می‌یابد. پیام‌ها و نشانه‌های نا‌امیدی ناگهان به پیغام‌های توانمندسازی و امید تبدیل می‌شوند.
از آنجا که ما با مشارکت فدراسیون ملی نابینایان سازماندهی شدیم، ما و فرزندانمان می‌توانیم از تجربیات بیش از 50000 نابینا در سراسر کشور بهره‌مند گردیم. این نابینایان، مربیان، الگوها و دوستان ما می‌شوند. و البته کودکان ما برای طی مراحل رشد از مزیتهای این سازمان برخوردار هستند.
علاوه بر تغییر زندگی کودکان و خانواده‌های خاص، سازمان ملی والدین کودکان نابینا، “NOPBC” در تلاش است تا قوانینی را برای حفظ حقوق فرزندان ما در جهت دریافت آموزش کامل و دستیابی به آینده‌ای مستقل به تصویب برساند. در حقیقت، این سازمان ملی والدین کودکان نابینا، “NOPBC” و فدراسیون ملی نابینایان، “NFB” بودند که بیشتر قوانین سودمند برای کودکان و بزرگسالان نابینا را به تصویب رسانده‌اند. ما به منظور دستیابی به حقوق کودکان نابینا و کم‌بینا برای یادگیری بریل و دریافت به موقع کتاب‌های درسیشان دست به مبارزه زدیم. کمپینی را در جهت آموزش به دست گرفتن عصا به نابینایان خردسال تشکیل دادیم. خدمات کتابخانه ملی اسکاتلند، “National Library of Scotland” “NLS” توسط ما تشکیل و نخستین کتابدار مخصوص کودکان، استخدام شد. به منظور حمایت از حقوق شهروندی و ایجاد استاندارد ملی در حوزه نابینایی، ما در کمیته‌های ملی مشارکت داشته‌ایم.
این نوع حمایت از والدین پیش از تشکیل سازمان ما به این سادگی قابل دسترس نبود. ما بر دستیابی کودکانمان به برابری اصرار داریم. می‌خواهیم آنها از فرصت یادگیری مهارت‌های نابینایی که آنان را مستقل می‌سازند برخوردار باشند، و به گرفتن پاسخ منفی قانع نمی‌شویم. این چیزی است که باید محقق شود! اینجا میدان عمل است!
به سبب وجود و همکاری افراد، ما دارای چنین تشکیلات گسترده‌ای هستیم و این افراد تک تک شما هستید. سازمان ملی والدین کودکان نابینا، “NOPBC” به دلیل رهبری، فداکاری، حمایت و علاقه‌ی اعضای خود قدرتمند است.
سازمان ملی والدین دارای فرزند نابینا به اولیا و مربیان امکان انتخاب می‌دهد. ما قادریم نابینایی را به عنوان یک فاجعه تلقی کنیم، و برای خود و فرزندانمان متأسف باشیم. یا اینکه کودکانمان را تربیت کنیم تا خود را انسان‌هایی قوی، کامل، با صلاحیت و توانمند بدانند. می‌توانیم برای فرزندانمان پیوسته متقاضی امکانات و مزایای گوناگون باشیم، یا اینکه کودکانمان را به مهارت‌ها و تجهیزات گوناگون جهت انجام کارها و مشاغل مختلف مجهز کنیم. ما می‌توانیم محکومیت و وابستگی را پذیرا باشیم، یا اصرار ورزیم تا فرزندانمان بیاموزند که از خود مراقبت کنند و بدین وسیله تحسین و احترام دوستان و هم‌شأن‌های خود را به دست آورند. والدینی که با ما همراه شده‌اند مایلند که امید و توانمندسازی را انتخاب کنند!
گرچه ما دارای علایق مشترکی هستیم، اما تشکیل‌دهنده‌ی یک باشگاه یا انجمن نیستیم. هرچند قطعا از فعالیت‌هایمان لذت می‌بریم، اما یک سازمان اجتماعی نیستیم. خانمها و آقایان، ما بخشی از یک جنبش هستیم! این حرکتی در جهت رسیدن به حقوق شهروندی، و دستیابی کامل به تمام بخش‌های زندگی برای بزرگسالان و برای کودکان ماست. کار مهمی در پیش روی خود داریم!
آینده ممکن است متفاوت به نظر برسد، اما ما مطمئنا به راهمان در رسیدن به آن ادامه خواهیم داد. این دشوار خواهد بود، اما ما قدرتمندیم. طاقت‌فرسا است اما ما دارای انرژی هستیم. زمانبر است، اما ما صبر و تحمل خواهیم داشت.
سلام، پدرها و مادرها! با هم در سازمان ملی والدین کودکان نابینا تاریخ را می‌سازیم!

 

نسخه صوتی نشریه جهان آزاد شماره 19

 

 

شناسنامه نشریه جهان آزاد

همانطور که از نام این نشریه بر می‌آید، قرار است به تجربیات نابینایان، والدینشان، اطرافیانشان، دوستانشان و هر انسانی که تمایل به فهم معلول و معلولیت دارد و توانسته در این راه به چیزهایی نیز دست‌یابد بپردازد. البته ما تمرکزمان بیشتر بر روی تجربیات عزیزان در حوزه ی نابینایی است. می خواهیم ببینیم والدین یک نابینا برای دستیابی فرزندش به حق و حقوقش دست به چه اقداماتی می زند. می خواهیم ببینیم تمام کسانی که با نابینا در ارتباط هستند، چه کاری برای هرچه مستقلتر شدن فرد با آسیب بینایی انجام می دهند و کدامشان اثربخش بوده است. خلاصه ی کلام اینکه میخواهیم در حوزه نابینایی از تجربیات دنیا بهره ببریم تا روزی با آگاهی از این تجربیات بتوانیم به خود تلنگری زده و به سمت اهدافمان حرکت کنیم.
البته اگر پدر و مادری یا دوست و آشنایی در ایران عزیز نیز توانسته برای حل مشکلی از مشکلات بیشمار نابینا راه حلی پیدا کند، می تواند آن را در قالب یک مقاله در اختیار ما قرار دهد. چون ایران هم بخشی از این جهان است و ما برای جمع آوری این تجربیات همیشه هم لازم نیست دست به دامان جراید غرب باشیم. هرچند که فعلاً ظاهراً راه دیگری وجود ندارد. همه ی ما بر این امر واقفیم که دنیای غرب در خصوص معلول و معلولیت خیلی زودتر و بیشتر از ما از خود جنب‌و‌جوش نشان داده و به دست آوردهای بی نظیری دست یافته است.
اگر دوستی هم مقاله ای را خوانده و آن را مفید یافته، می تواند آن را ازطُرُقی که در پایان می آید، جهت ترجمه به دست ما برساند.
فعلا بنا بر این است که ماهی یک مقاله ی تخصصی در این موضوع منتشر کنیم. ولی شاید زندگی مجال بیشتری به ما داد و آخر هر ماه مطالب بیشتری جمع آوری کرده و در طول ماه به خدمتتان پیشکش کردیم.
پس قرار ما همیشه اول هر ماه همین جا در جهان آزاد.
ذکر این نکته هم الزامی می‌باشد که قرار نیست همیشه مقاله ی منتشر شده همراه با فایل صوتی باشد. ولی تلاشمان بر این است که این اتفاق جذاب همیشه بیفتد.
قطعا نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما می تواند چراغ راه ما باشد.
ایمیل: hotgooshkon@gmail.com
آیدی تلگرام: @hotgooshkon1
به امید جهانی آزاد تر!

دیدگاهتان را بنویسید