خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

هفتمین شماره ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران مانا منتشر شد

 

 

 

 

سلام به همراهان عزیز محله‌ی نابینایان.
مفتخریم هفتمین شماره مجله الکترونیکی نابینایان ایران مانا را تقدیم شما کنیم.
می‌نویسیم تا در تاریخ به یادگار از ما این بماند که در روزگاری که دیو تاریکی و پلیدی هر روز غصه و درد و گرفتاری تازه‌ای از توبره‌اش برایمان بیرون می‌کشید و در دوره‌ای که حال همه بد بود و کم آبی و قطعی‌های گاه و بی‌گاه برق و کرونای منحوس، رمق را از جان ملتی دزدیده بود، بودند نابینایانی که اتفاقاً به سخت جانیشان این گمان بود و چراغی که از دور‌تر‌ها سو سوی کم جانش کمابیش به چشم می‌خورد، امیدی را در قلبشان زنده نگه می‌داشت و به حرکت و خواندن و شنیدن و دانستن وا‌می‌داشتشان. به پشتوانه مخاطبانمان، در نخستین شماره تابستانه، مانای هفت ماهه را یک قدم هم پیش‌تر برده‌ایم و از این ماه علاوه بر نسخه متنی و الکترونیکی، نسخه صوتی مانا هم در همین صفحه منتشر خواهد شد. مشخصات ماهنامه مانا را به شکل صوتی از اینجا و فهرست مطالب این شماره را هم از اینجا دانلود کنید.
نابینایان دست به قلم، می‌توانند نوشته‌های خود را در قالب دست‌نوشته، دل‌نوشته، شعر، یادداشت، گزارش و هر آنچه که مد نظرشان است را با خوانندگان مانا به اشتراک بگذارند. البته به شرط آنکه این نوشته، تا پیش از انتشار در مانا، در جای دیگر منتشر نشده باشد.
آثار خود را می‌توانید از طریق آدرس ایمیل
manamag99@gmail.com
یا پست الکترونیکی این جانب به آدرس
amirsarmadi68@gmail.com
ارسال کنید.

عناوین این شماره

یادداشت مدیر‌مسئول: افراد ناشنوا‌نابینا انسان‌های انگشت‌شمار با مشکلات فراوان

امیر سرمدی: فعال رسانه‌ای

6 تیر (27 ژوئن): تولد هلن کلِر، دانشمند، معلم، نویسنده و سخنران برجسته نابینا و ناشنوای آمریکایی است. 37 سال است که برای یادبود نام و خدمات این بانوی نابغه، آخرین هفته ماه ژوئن را به عنوان هفته آگاهی از ناشنوایی‌نابینایی نام‌گذاری کرده‌اند.

نسخه صوتی

دیدن نوشته

گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران: (تیر ۱۴۰۰) + پادکست

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

اعضای انجمن نابینایان ایران و سایر علاقمندان می‌توانند خلاصه‌ای از فعالیت‌های این انجمن در طول تیر ۱۴۰۰ را در ادامه مطالعه کنند. این گزارش توسط مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن ارائه شده و نسخه صوتی آن هم در انتهای همین نوشته برای دانلود و شنیدن در اختیار مخاطبان مانا قرار گرفته است.

نسخه صوتی

دیدن نوشته

پیشخوان: مروری بر وبسایت‌های انگلیسی‌زبان ویژه آسیب دیدگان بینایی + پادکست

امید هاشمی: فعال رسانه‌ای

چیزی به نهایی کردن این شماره از پیشخوان نمانده بود و همه چیز را جمع و جور کرده بودیم که به ناگاه انتشار ویدئویی از رفیق قدیمی کِنتاکی‌نشینمان جناب «سام سیوی» [1]در کانال یوتوبی‌اش «زندگیِ نابینایی»،[2] مارا واداشت تا دست به تغییراتی در پیشخوان بزنیم که بتوانیم جایی را برای توضیح آنچه سامی جان منتشر کرده باز کنیم. اهمیت محتوای این ویدئو تا به آنجا بود که تصمیم گرفتیم بر صدر این مرقومه ناقابل بنشانیمش.

نسخه صوتی

دیدن نوشته

زندگی: نکاتی درباره انتخاب خانه مناسب برای نابینایان

فاطمه جوادیان: کارشناس نابینایان آموزش و پرورش استثنایی گیلان

رضا، ارسلان و محسن با ما از نحوه انتخاب یک خانه مناسب سخن می گویند. از توجه به درون و بیرون خانه؛ از چگونگی برقراری ارتباط با بنگاه و همسایه‌ها؛ از نکات ظریفی که دانستن آن در نحوه انتخاب خانه مفید است.

نسخه صوتی

دیدن نوشته

نگاهی به جدید‌ترین پژوهش‌های روانشناسی با رویکردی به آسیب‌دیدگان بینایی: آموزش‌های دوران خردسالی: مشکلات و راهکار‌ها

زهرا همت: روانشناس و آموزگار آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران

بینایی نقش بسیار مهمی در تمام جوانب رشد کودکان دارد. مطالعات نشان می‌دهند که کودکان آسیب‌دیده بینایی در مقایسه با همسالان فاقد آسیب بینایی، رشد کندتری دارند. این مطالعات بر نیازهای آموزشی خاص این کودکان و لزوم برنامه‌ریزی آموزشی صحیح برای آنها تأکید دارند.

نسخه صوتی

دیدن نوشته

پزشکی و سلامت: آموزه‌هایی از یک متخصص توان‌بخشی بینایی: بخش پایانی

مجتبی خادمی: مترجم و بنیانگذار اولین وبسایت فارسی‌زبان ویژه نابینایان

این ماه، بخش دوم از محتوایی که مدرسه هدلی در خصوص توان‌بخشی بینایی در قالب یک پادکست تهیه کرده است را به درخواست سردبیر ماهنامه، برایتان تدارک دیده‌ام.

لازم است یادآور شوم در بخش پایانی این مطلب، در مورد بیمه‌های درمان، بیمه‌های تکمیلی و روش جبران هزینه‌ها برای کم‌بینایان در ایالات متحده صحبت شده و از آن‌جا که قریب به اتفاق خوانندگان این مطلب در ایران زندگی می‌کنند، آن بخش را حذف کردم. پیشنهاد می‌کنم با مطالعه قوانین حمایت از معلولین، بیمه‌های درمانی عادی و تکمیلی و آیین‌نامه‌های داخلی رفاهی محل کار‌تان، آگاهی خود را در مورد این روش‌ها در ایران بالا ببرید.

نسخه صوتی

دیدن نوشته

یادداشت: بهزیستی نیازمند تحول با رویکردی همه جانبه

محمد کمالی: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و معاون اسبق توانبخشی سازمان بهزیستی کشور

همانند برخی دیگر از سازمان‌ها و نهاد‌های جوشیده از متن انقلاب اسلامی 1357، سازمان بهزیستی را هم می‌توان برآمده از شور انقلابی آن دوران در حوزه اجتماعی دانست. با ادغام 16 سازمان و نهاد – عمدتاً غیردولتی – با مصوبه شورای انقلاب که در تدوین متن آن شهید دکتر فیاض‌بخش نقشی اساسی داشت، سازمانی شکل گرفت تا در دو حوزه مهم امور اجتماعی و امور توانبخشی و حوزه جدید امور شهدا و جانبازان فعالیت‌های خود را به صورت متمرکز و دولتی ارائه کند.

نسخه صوتی

دیدن نوشته

بگو چیست کار: مشاغل، از نگاه نابینایان شاغل + پادکست

میر‌هادی نائینی‌زاده: دانشجوی دکتری پژوهش‌های قرآنی

این ماه، مهمان من کسی است که به خاطر علاقه، مسیر زندگی خود را به سمتی کشاند که بسیار با هم‌سالان نابینایش تفاوت داشت. او به جای نشستن مستمر پشت نیمکت‌های دانشگاه، دست به کیبورد شد و توانست برای خود موقعیت‌های مناسبی در زمینه برنامه نویسی فراهم آورد.

نسخه صوتی

دیدن نوشته

یادداشت میهمان: به مناسبت ۲۷ ژوئن، سالروز تولد هلن کلر

اشرف کریمی: آموزگار آسیب‌دیدگان بینایی، ناشنوا نابینا و دارای ناتوانایی‌های چند‌گانه، دکتری برنامه‌ریزی درسی

از سال 1984 میلادی آخرین هفتۀ ماه ژوئن به مناسبت روز تولد هلن کلر، هفتۀ آگاهی از ناشنوایی‌نابینایی نام‌گذاری شده است تا زمینه‌ای باشد برای افزایش آگاهی جامعه از افراد ناشنوا‌نابینا و توجه به نیازهای خاص آنان. این موضوع دست‌مایۀ یادداشت زیر است.

نسخه صوتی

دیدن نوشته

تازه‌های ضبط کتاب

رقیه شفیعی: کتابدار بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

علاقمندان به کتاب و کتاب‌خوانی در ادامه می‌توانند فهرستی از آخرین کتاب‌های ضبط شده در مراکز نابینایان را به انتخاب کتابدار نهاد کتاب‌خانه عمومی ایلام، مطالعه کنند. برای دریافت هر یک از این کتاب‌ها می‌توانید به بخش نابینایان در هر یک از مراکز کتابخانه‌ای سر تا سر کشور مراجعه کنید.

نسخه صوتی

دیدن نوشته

بازی‌باز: برنامه‌نویس نابینا، اسیر چنگال ویروس‌ها + پادکست

علیرضا نصرتی: گیمر نابینا

در این شماره از مانا، علیرضا، بازی‌بازِ جمع مانا، یک بازی پیچیده و کمی دشوار را برای معرفی انتخاب کرده است. «ماجراجویی در سی»، نام بازی انتخابی او است. این بازی در رده بازی‌های اکشن طبقه‌بندی می‌شود. قصه‌اش از این قرار است که…

نسخه صوتی

دیدن نوشته

به قلم شما

در این بخش، یادداشت‌ها و ارسالی‌های مخاطبان مانا با شما به اشتراک گذاشته می‌شود. این بار، یادداشتی از اعظم چلوی، کارشناس ارشد جامعه‌شناسی و مددکار اجتماعی در واکنش به سقوط یک نابینا در پله‌برقی‌های پل عابر و غزلی از بهروز نبی‌زاده، شاعر نابینای اهل ارومیه تقدیمتان شده است.

نسخه صوتی یادداشت

نسخه صوتی غزل

دیدن متن یادداشت

دیدن متن غزل

طنز: پرونده‌ات رو سفت بچسب بهزیستی رو مشکل‌دار فرض نکن

نویسنده: یخ نکنی نمکدون

در ماهی که گذشت هفته بهزیستی را پشت سر گذاشتیم. اصلاً بهزیستی در کشور ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اینقدر این اهمیت زیاد است که بعد از دهه فجر که ده روز است این مناسبت در کشور هفت روز است و با هفته دولت برابری می‌کند. اصلاً بزرگی در یک جمله به یاد ماندنی گفته است که بهزیستی باید بهزیستی باشد. بهزیستی اگر بهزیستی نباشد دیگر بهزیستی نیست.

نسخه صوتی

دیدن نوشته

بارگیری نسخه‌های صوتی و متنی

ویترین، با نگاهی طنز‌آلود، مروری نیم ساعته دارد بر آنچه که هر ماه در قالب مانا منتشر می‌شود.

 

 

 

   حسینی         اوشلی       آذر‌ماسوله آن را تهیه می‌کنند. ویترین این ماه را می‌توانید از اینجا بارگیری کنید.

مهندس منصور شادکام، هر ماه گزارشی از فعالیت‌های انجمن نابینایان در طول ماه گذشته را در قالب یک فایل صوتی حدوداً ۱۵ دقیقه‌ای در اختیار اعضای انجمن و سایر مخاطبان مانا قرار می‌دهد. اگر به این قبیل گزارش‌ها علاقمند هستید می‌توانید آن را دانلود کنید.

پادکست پیشخوان، جایی است برای مرور نشریات و پادکست‌های انگلیسی‌زبان ویژه نابینایان به میزبانی امید هاشمی و امیر سرمدی. اگر دوست دارید بدانید نابینایان در سایر نقاط دنیا به چه فکر می‌کنند یا به چه کار‌هایی مشغولند، به پادکست پیشخوان گوش کنید.

در پادکست بازی‌باز، علیرضا، گیمر نابینا هر ماه یک بازی مبایلی یا ویندوزی را با شما به اشتراک می‌گذارد. اگر بازی‌باز هستید شاید بهتر باشد بکوشید تا این پادکست را از دست ندهید.

کیست که دغدغه اشتغال نداشته باشد؟ میر‌هادی نائینی‌زاده در پادکست اشتغال، به سراغ نابینایان شاغل در مشاغل مختلف می‌رود و آن شغل و حرفه را از زوایای گوناگون با میهمانش واکاوی می‌کند. میهمان این شماره پادکست اشتغال، یک برنامه‌نویس نابینا است. اگر می‌خواهید بدانید در دنیای برنامه‌نویس‌های نابینا ساعت چند است، به این شماره از پادکست بگو چیست کار گوش کنید.

اگر تا به حال نسخه کامل مانا را فقط در قالب‌های متنی در اختیار داشتید، از این پس می‌توانید آن را به شکل صوتی هم بر روی گوشی‌ها و رایانه‌هایتان در دسترس داشته باشید. نسخه کامل مانا را به شکل یک بسته صوتی و با حجم تقریبی ۷۶ مگابایت از اینجا دانلود کنید. این پرونده به صورت فشرده است و پیش از استفاده باید آن را به کمک نرم‌افزار‌های مدیریت فایل‌های فشرده، از حالت زیپ خارج کنید. همچنین مثل همیشه می‌توانید نسخه پی‌دی‌اف را از اینجا و اچ‌تی‌ام‌ال را هم از اینجا دانلود کنید.
چنانچه خواننده و شنونده مانا هستید، خرسند خواهیم شد که آن را با سایر نابینایان هم به اشتراک بگذارید.

۷ دیدگاه دربارهٔ «هفتمین شماره ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران مانا منتشر شد»

حمیدرضا سلام.
اگه منظورت پادکست اشتغاله، هم می تونی انتهای سرویس اشتغال به صورت آنلاین گوش بدی، هم در انتهای مجله در هدینگ بارگیری نسخه های صوتی و متنی، پادکست بگو چیست کار رو دانلود کنی.
از حضور گرمت در این شماره از پادکست اشتغال هم سپاس فراوان.

سلام.
مرسی.
نه من اول اون نسخه های صوتی رو با اصل پادکست ها اشتباه کرده بودم میخواستم پیشخوان رو دانلود کنم ولی بجاش اون نسخه ی صوتی که از روی متن درست شده بود دان کردم.
بعد یادم اومد که توی این heading آخر گذاشتی.
بنظر شخصی من پادکست هایی که خودشون ماحیت صوتی دارن مخاطب یا خود پادکست رو گوش میده و یا متنش رو با nvda میخونه و در اصل nvda هم یه جور صدای ماشینی اون پادکست هست و انرژیتون رو روی ضبط دوباره ی اونها از روی متن نزارید.
تشکر.

خواهش می کنم.
از اونجایی که برخی سرویس ها پادکست هم دارند و به روش ها و سبک های متفاوتی ضبط شده، دوست داریم کل مجله یه نسخه صوتی ترتمیز و واحدی داشته باشه.
از اونجایی که شاید برخی ها دسترسی به سایت نداشته باشند یا به هر دلیلی حوصله خوندن متن از روی وبسایت رو نداشته باشن، نسخه صوتی رو هم اضافه کردیم تا همه سبک ها برای خوندن و ترویج مانا در اختیار مخاطبان باشه.
فایل کامل نسخه صوتی رو در شبکه های اجتماعی پخش می کنیم و در اختیار کتابخونه ها قرار خواهیم داد تا بچه هایی که به مراکز فرهنگی نابینایان مراجعه می کنند، امکان کپی کردن نسخه صوتی مجله بر روی فلش، رکوردر، هارد یا تلفن همراهشون رو داشته باشند.
نسخه های اول تا ششم مانا هم صوتی خواهد شد و به آرشیو مانا بر روی وبسایت انجمن نابینایان ایران در آینده اضافه میشه.

دیدگاهتان را بنویسید