خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

هشتمین شماره مجله الکترونیکی نابینایان ایران مانا منتشر شد

سلام به همراهان محله‌ی نابینایان

این روز‌ها از بام تا شام، هرچه که می‌خوانیم خبر بد است و انگار قرار نیست فعلاً بوی بهبود از جایی شنیده شود. ما اما در روز‌هایی که از همه سو اخبار دل‌آزار بر سرمان آوار شده، از پیشرفت و گشایش برایتان می‌نویسیم. اخبار جنگ و بیماری و گرانی را همه جا می‌شود خواند. اینجا اما فقط قرار است واژه‌هایی بر صفحه‌کلیدمان جاری شود که مسیر بهتر زیستن در دنیای نابینایی را برایمان هموار می‌کند. دفتر این شماره از مانا را با این آرزو می‌گشاییم که سلامتی، این گرانبها‌ترین کالای امروز و هر روز، همواره همراهتان باشد و به قول ملک‌الشعرای بهار، «به شهریور اندر شوی شادخوار».

اگر به تازگی با ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران مانا آشنا شده‌اید، با گوش سپردن به این پرونده صوتی می‌توانید با پیشینه‌اش بیشتر آشنا شوید. همچنین می‌توانید این پرونده را هم بارگیری کنید تا فهرست مطالب هشتمین شماره مانا در اختیارتان قرار گیرد.

در ادامه، خلاصه‌ای از مطالب منتشر شده در هشتمین شماره مجله مانا را بخوانید و در پایان می‌توانید نسخه‌ی صوتی و متنی مجله‌ی مانا و پادکست‌های جنبی آن را دانلود کنید.

* امیر سرمدی مدیر مسئول مانا در این شماره، به پارالمپیک توکیو، ورزشکاران اعزامی ایران به این مسابقات و جزئیات بازی‌های ورزشکاران نابینا و کم‌بینا در این رقابت‌ها پرداخته است.

* منصور شادکام قائم مقام انجمن نابینایان ایران، به گزارش فعالیت‌های انجمن در ماه مرداد پرداخته است.

* امید هاشمی سردبیر مانا در سرویس پیشخوان، چهار نشریه و پادکست انگلیسی زبان را بررسی کرده است. معرفی مهمانان پادکست آیْز آن ساکْسِس، فْریدِم سایِنتیفیک و بْلایْند بارْگِیْنْز از این جمله هستند. معرفی یک نرم افزار موسیقی ویژه نابینایان و چاپ سه بعدی ویژه این قشر از جمله مباحث پرداخته شده در سرویس پیشخوان است.

* باران خون در بازیباز

علیرضا نصرتی برای این شماره، یک بازی با محوریت تیر‌اندازی و کشتار را برایمان معرفی کرده است.

* مجتبی خادمی در سرویس پزشکی و سلامت، در بخش نخست به برخی از توصیه‌های محافظت از چشم پرداخته و در بخش دوم، به چرایی اینکه نباید چشم‌های‌مان را در معرض نور خورشید قرار دهیم اشاره کرده است.

* رقیه شفیعی در سرویس تازه‌های ضبط، کتاب‌های این ماه را با معرفی کتاب شعری از یک شاعر نابینا آغاز کرده و در ادامه، آثار متنوع دیگری را معرفی کرده که در ماه گذشته صوتی شده‌اند.

* فاطمه جوادیان در سرویس زندگی، به تجارب نابینایان از سفر رفتن پرداخته و با سه نابینا هم‌کلام شده است.

* زهرا همت در سرویس روانشناسی، به نشانه‌های افسردگی در آسیب‌دیدگان بینایی و بررسی اینکه چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند، پرداخته است.

* بهرام خلفی راهنمای جهانگردی طی یادداشتی که در اختیار مجله مانا قرار داده، به تجارب برگزاری پارا تور برای نابینایان پرداخته و ابراهیم کربلایی پیشکسوت و معلم ورزش نابینایان، مسیر موفقیت در رشته‌های ورزشی و نقش مؤثر در تبدیل شدن یک فرد آسیب‌دیده بینایی به ورزشکار حرفه‌ای در حد بین‌المللی پرداخته است.

* یخ نکنی نمکدون در سرویس طنز، به اندر حکایات دکتر رفتن نابینایان و برخورد این قشر فرهیخته با افراد نابینا پرداخته و هادی نائینی‌زاده در سرویس اشتغال، به سراغ حرفه‌ی روزنامه نگاری برای نابینایان رفته و با دو خبرنگار با سابقه نابینا گفت‌وگو کرده است.

در پایان هم بیتا یکی از مخاطبان ماهنامه مانا در ستون به قلم شما، به یک دانش‌آموز نابینا و آموزش اشتباه خط بریل به وی توسط معلم آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرده و تجربیات خود در گفت‌وگو با مادر این دانش‌آموز را به نوشته‌ی تحریر درآورده است.

دانلود نسخه‌ی صوتی و متنی و پادکست‌های مجله مانا

این ماه هم مثل همیشه، چهار پادکست صوتی در مانا برای شما تدارک دیده شده است. گزارش صوتی عملکرد انجمن را که با صدای مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن ضبط شده، از اینجا دریافت کنید.
پیشخوان را هم به میزبانی امیر سرمدی و امید هاشمی از اینجا بشنوید. در پیشخوان، هاشمی، نشریات انگلیسی‌زبان ویژه آسیب دیدگان بینایی را مرور کرده است.
پادکست بازی‌باز را هم از این طریق دریافت کنید. علیرضا نصرتی، گیمر نابینا، یک بازی ویندوزی را معرفی کرده است. زحمت تدوین سه پرونده بالا به دوش اشکان آذر‌ماسوله بوده است.
میرهادی نائینی‌زاده هم در پادکست اشتغال، شغل خبرنگاری را برای مخاطبان نابینا واکاوی کرده و با دو خبرنگار همکلام شده است. این پادکست را هم به کمک این لینک بارگیری کنید.

ما نسخه‌های مختلفی از مانا را تهیه کرده‌ایم که شما می‌توانید متناسب نیاز یا سلیقه‌تان، هر یک را برای بارگیری انتخاب کنید تا بتوانید مانا را یکجا در اختیار داشته باشید و بدون نیاز به اینترنت، مطالب این شماره را مطالعه کنید. اگر با نسخه صوتی راحت‌تر باشید می‌توانید مجموعه مطالب این شماره را در قالب یک پرونده فشرده (ZIP) از اینجا با حجم 70 مگابایت دانلود کنید.
همچنین اگر نسخه متنی را می‌پسندید، این شماره از مانا را به شکل پی‌دی‌اف از اینجا و به صورت اچ‌تی‌ام‌ال هم از این لینک بارگیری کنید.

هشتمین شماره مجله مانا را از طریق
این لینک
مطالعه کنید.
مانا را به دوستان خود معرفی کنید.

۴ دیدگاه دربارهٔ «هشتمین شماره مجله الکترونیکی نابینایان ایران مانا منتشر شد»

درود بر امیری که هیچ وقت دست از تلاش بر نمیداره.

آقا کار درستی و دمت هم حسابی گرم.
فقط یه پرسش؟ تبلیغات هم تو این مجله منتشر میشه آیا؟ اگه آره, هزینش به چه شکله؟
ضمن اینکه من به دنبال تبلیغات به تنهایی نیستم. دنبال یه مصاحبه ی تبلیغاتی هستم. در واقع منظورم مصاحبه تبلیغاتی هست.
مرسیییییییهاااااا.

درود بر تو.
فعلاً بنایی بر جذب تبلیغات نداریم.
سرویس های ما هم مشخصه و رپورتاژ در دستور کارمون نیست.
حالا اینکه این سیاست بنا به نظر تحریریه یا صاحب امتیاز مجله در آینده تغییر کنه یا نه رو نمیدونم و اگر تغییر کرد، حتما اطلاعیه خواهیم داد.
البته ستونی تحت عنوان به قلم شما هست و مخاطبان مانا میتونن دست نوشته یا یادداشت هاشون رو برای ما ارسال کنن تا با اسم خودشون منتشر بشه.
ارادتمند.

سلام به امیر خیلی عزیز و زحمت کش
امیدوارم عالی باشی و سلامت و ایام حسابی بکامت
عالی بود عین همیشه
کاش یه کاری میکردید یه آیتم بود تو ماهنامه که خانم شفیعی یا هرکدوم از مسئولین کتابخانه های عمومی هر سه ماه یه بار لیست جدیدترین کتب ضبط شده رو کامل میزاشتن تو ماهنامه
اینجوری همه از کلیه کتب ضبط شده مطلع میشدیم تا اینکه کتب دستچین شده باشه
بازم ممنونم برای همه چی
ایام همیشه بکامت

سلام ابراهیم جان.
لیست کامل رو میتونی از طریق مسئولان بخش نابینایان نهاد یا اعضای کارگروه، سایت یا کانالشون پیدا کنی.
ما سعی داریم مهمترین کتاب ها و در عین حال با تنوع بالا رو معرفی کنیم و تقریبا هم همین کتاب ها داره ضبط میشه.
البته بخش تازه های ضبط ما، تنها شامل نهاد نمیشه و کتاب هایی که در سایر بخش ها از جمله کتابخانه برلین داره ضبط میشه رو هم شامل میشه.
ارادت.

دیدگاهتان را بنویسید